Kaksi hautaljaispuhetta

Kumman hautajaispuheen haluaisitte lausuttavan haudallanne?

"Sanokaa minua pakanaksi, sanokaa minua ateistiksi tai miksi hyvänsä, aion kohdella lapsiani niin, että he voivat tulla haudalleni ja totuudenmukaisesti lausua, 'Hän joka tässä makaa ei koskaan tuottanut meille tuskaa. Hänen huuliltaan, nyt jo tomua, ei koskaan päässyt meille epäystävällistä sanaa.'"

Robert G. Ingersol (Ateismin pioneeri)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Robert_G._Ingersoll

Jeesuksen hautasaarna:

Matt.10:35-37 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

http://www.vihrearouva.net/usko/ateismin_filosofia.html

22

930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan sama

mikä hautajaispuhe haudalla lausutaan?
      Tuskimpa se vainaja siitä suuttuu,puhe kun puhe..

• Ei hautajaispuhetta kuolleelle suunnata vaan siihen miten kuollut eli ja minkälaisen kuvan ihmiset hänestä sai.

• ahdasmielisyyttä

tuossa jälkimmäisen linkin radiopuheessa. Itse en näe kristinuskossa mitään pahaa. On selvää, että sillä on puolusteltu monenlaisia julmuuksia. Meno olisi ollut varmasti yhtä julmaa myös ilman uskontoja, perustelut niille vain olisivat olleet toiset.

• puheesta
        Pe.ku kirjoitti:

http://www.vihrearouva.net/usko/ateismin_filosofia.html

Tuo radiopuhe on jo kohta 50 vuotta vanha mutta ajaton.
        Se toimii vieläkin noin ja siinä ei ole pienintäkään ahdasmielisyyttä.

Seuraavat kohdat sisältävät ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta minun elämänkatsomustani kohtaan:

"ateismin on ensin tuhottava se valtava tietämättömyys ja alentava taikausko, jolla uskonto kautta aikojen on häpeämättömästi tehnyt tyhjäksi ihmisen älyn."

"Voidakseen ajatella selvästi ja järkevästi on ihmisen tuhottava kaikki nämä mielikuvat. Tämä on vain yksi ateismin tehtävistä. "Ihmisen vapauttaminen erheestä on antamista, ei ottamista," sanoi Schopenhauer."

"Anon hartaasti, ettemme enää saastuttaisi taivasta näillä uskonnollisten harhanäkyjen kamalilla olioilla ja pelottavilla hirviöillä."

"Ateismi ei voi katsoa toimettomana kun epäoikeudenmukaisuuksia tehdään, eikä sallia vahvojen riistää heikkoja. Sen ihanteena on oikeudenmukaisuuden vakiinnuttaminen, olkoonkin, että sen luovat ihmiset."

Selitys tähän kohtaan. Ko. ateisti on sitä mieltä, että uskonnot aiheuttavat epäoikeudenmukaisuuksia. Siis syyllistyy näin mustamaalaukseen ilman, että vaivautuu selittämään mistä epäoikeudenmukaisuuksista on kyse.

"Ei ole kovin kaukana se aika, kun ihmisen nk. sielun rauhan rukoilusta maksun ottavaa pappia syytetään väärien tietojen levittämisestä ja petoksesta aivan samoin kuin muita ihmisiä vangitaan samankaltaisista petollisista juonitteluista."

"Me emme taputa käsiämme niille, jotka ovat varastaneet ukkosenjylinän vapaa-ajattelun johtajilta vain pukeakseen sen niinkutsutun "liberaalin uskonnon" kaapuun. Heidän kehityksensä rohkaisee meitä, mutta elleivät he suorita koko matkaa, heitä täytyy vahtia samalla valppaudella ja heitä vastaan täytyy taistella samoin kuin calvineja ja knoxeja vastaan. Puolinaisuus ei koskaan kelpaa. Se osoittautuu poikkeuksetta mitättömäksi."

"Onko nykyaika ikuistamassa uskontoa, vai onko se tuomittu samaan paikkaan historiassa kuin orjalaitos? Ja kuinka osuva onkaan tuo uskonnon vertaus orjuuteen! Kautta aikojen on uskonto pitänyt vankina ja kahlehdittuna ja tehnyt tyhjäksi ihmisen älyn, aivan samoin kuin orjalaitos on sitonut ja kahlehtinut ja repinyt ihmisen ruumista! Kun tätä vihattavaa orjalaitosta yritettiin poistaa, monet vain pitkittivät sen olemassaoloa sovitteluillaan."

"Samoin nykyään ne, jotka sovittelevat uskonnon kanssa ja puolustelevat sen menneitä rikoksia, vain pitkittävät sen olemassaoloa ja vaikeuttavat tämän sivilisaation häpeäpilkun poistamisen tehtävää. He häiritsevät tuon ihmisen älyllisen kehityksen pahimman esteen poistamista. Ruusu voi tuoksua yhtä hyvältä toisen nimisenä, ja uskonto voi olla aivan yhtä vastenmielinen toisen otsakkeen alla."

"Kuinka voimme sivistää tietämättömyyttä, taikauskoa ja raakuutta?"

• ei kelpaisi.

En haluaisi kumpaakaan puhetta, koska edustavat ääripäitä.

Raamatusta löytyy varmasti paljon muitakin kohtia kuin nuo jeesuksen sanat. Haluaisin että ihmiset puhuisivat "aidosti", ilman valmiita.

Hänen huuliltaan, nyt jo tomua, ei koskaan päässyt meille epäystävällistä sanaa.'"

Tuo ei suoraansanoen pidä paikkansa. Pelkkä kohteliasuus. Jokainen ihminen joskus lausuu tai on lausunut epäystävällisen sanan.

• ...kristinuskon käsky...

Kristinuskon ydin on siinä, että pitää rakastaa Herraa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Näin Jeesus opetti. Jeesus tarkoitti noilla sanoilla, ettei ihmisiä saa palvoa vaikka ne olisivat omat vanhemmat.

En haluaisi haudalleni kumpaakaan puhetta. Yleensä haudalla muistellaan puhessa vainajan elämää.

• elvisnapoleon

kristinuskon ydin on pelastuminen ikuiselta kuolemalta uskomalla kristukseen.
        taas yksi kristitty joka ei tunne omaa uskontoaan.

• Faktio

Kyseinen Matteuksen 10:32-42 ei ollut mikään hautajaispuhe vaan Kristuksen tunnustamisesta.

Kyseessä oli siis Pekun provo.

• mitään että jotkut käyttävät tuota Matteuksen kohtaa hautajaispuheena.

En tiedä kuinka yleistä se on täällä tai muualla mutta vertailija on Amerikasta.

• Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

mitään että jotkut käyttävät tuota Matteuksen kohtaa hautajaispuheena.

En tiedä kuinka yleistä se on täällä tai muualla mutta vertailija on Amerikasta.

No, amerikan ihmemaassa mikä vaan on mahdollista.

Olen sen verran harvoin käynyt hautajaisissa etten kyllä ole kuullut tuollaista.

Evl sivujen mukaan sopivia Raamatunpaikkoja olisi esimerkiksi:

Room. 8:18–21
        Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä. Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen.

Room. 8:24–27
        Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! Jos taas toivomme jotakin mitä emme näe, me myös odotamme sitä kärsivällisesti.
        Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.

Room. 8:31–35, 37–39
        Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Kun hän ei säästänyt omaa Poikaansakaan vaan antoi hänet kuolemaan kaikkien meidän puolestamme, kuinka hän ei lahjoittaisi Poikansa mukana meille kaikkea muutakin? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala – mutta hän julistaa vanhurskaaksi! Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus – mutta hän on kuollut meidän tähtemme, ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista, hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme! Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta? Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai miekka?
        Mutta kaikissa näissä ahdingoissa meille antaa riemuvoiton hän, joka on meitä rakastanut. Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

1. Kor. 15:53–57
        Tämän katoavan on pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana:
        – Kuolema on nielty ja voitto saatu.
        Missä on voittosi, kuolema?
        Missä on pistimesi, kuolema?
        Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

2. Kor. 5:1–5
        Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä. Täällä ollessamme me huokailemme ja kaipaamme päästä pukeutumaan taivaalliseen asuumme, sillä sitten kun olemme pukeutuneet siihen, emme jää alastomiksi. Me, jotka vielä asumme tässä majassamme, huokailemme ahdistuneina. Emme haluaisi riisuutua vaan pukeutua uuteen asuun, niin että elämä kätkisi sisäänsä sen, mikä on kuolevaista. Juuri tähän Jumala on valmistanut meidät, ja vakuudeksi hän on antanut meille Hengen.

1. Tess. 4:13–18
        Tahdomme teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa. Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan. Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

1. Piet. 1:3–7
        Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa, ja voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että te saavutatte pelastuksen, joka on valmiina saatettavaksi ilmi lopunaikana.
        Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa. Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.

Ilm. 7:9–10, 13–17
        Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
        – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
        hän, joka istuu valtaistuimella,
        hän ja Karitsa!
        Yksi vanhimmista kysyi minulta: »Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?» Minä vastasin: »Herra, sinä sen tiedät.» Hän sanoi minulle:
        – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
        He ovat pesseet vaatteensa
        ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
        ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
        päivin ja öin,
        ja hän, joka istuu valtaistuimella,
        on levittänyt telttansa heidän ylleen.
        Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
        enää ei heitä polta aurinko
        eikä paahtava helle.
        Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
        kaitsee heitä
        ja vie heidät elämän veden lähteille,
        ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
        kaikki kyyneleet.

Luuk. 1:78–79
        Näin meidän Jumalamme hyvyydessään armahtaa meitä:
        Korkeudesta saapuu luoksemme aamun koitto.
        Se loistaa pimeydessä ja kuoleman varjossa eläville,
        se ohjaa jalkamme rauhan tielle.

Luuk. 2:29–31
        – Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
        niin kuin olet luvannut.
        Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
        jonka olet kaikille kansoille valmistanut.

Joh. 5:24–29
        Jeesus sanoo:
        »Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti: tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan – hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.»

Joh. 6:37–40
        Jeesus sanoo:
        »Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon. Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki. Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet.»

Joh. 11:21–26
        Martta sanoi Jeesukselle: »Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut. Mutta nytkin tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken mitä häneltä pyydät.» Jeesus sanoi: »Veljesi nousee kuolleista.» Martta vastasi: »Tiedän kyllä, että hän nousee viimeisenä päivänä, ylösnousemuksessa.» Jeesus sanoi: »Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.»

Joh. 14:1–6
        Jeesus sanoo:
        »Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen.»
        Tuomas sanoi hänelle: »Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?» Jeesus vastasi: »Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei

• Faktio kirjoitti:

No, amerikan ihmemaassa mikä vaan on mahdollista.

Olen sen verran harvoin käynyt hautajaisissa etten kyllä ole kuullut tuollaista.

Evl sivujen mukaan sopivia Raamatunpaikkoja olisi esimerkiksi:

Room. 8:18–21
        Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä. Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen.

Room. 8:24–27
        Meidät on pelastettu, se on varma toivomme. Mutta toivo, jonka jo näkee täyttyneen, ei enää ole toivo. Kukapa toivoo sellaista, minkä jo näkee! Jos taas toivomme jotakin mitä emme näe, me myös odotamme sitä kärsivällisesti.
        Myös Henki auttaa meitä, jotka olemme heikkoja. Emmehän tiedä, miten meidän tulisi rukoilla, että rukoilisimme oikein. Henki itse kuitenkin puhuu meidän puolestamme sanattomin huokauksin. Ja hän, joka tutkii sydämet, tietää mitä Henki tarkoittaa, sillä Henki puhuu Jumalan tahdon mukaisesti pyhien puolesta.

Room. 8:31–35, 37–39
        Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Kun hän ei säästänyt omaa Poikaansakaan vaan antoi hänet kuolemaan kaikkien meidän puolestamme, kuinka hän ei lahjoittaisi Poikansa mukana meille kaikkea muutakin? Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala – mutta hän julistaa vanhurskaaksi! Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus – mutta hän on kuollut meidän tähtemme, ja enemmänkin: hänet on herätetty kuolleista, hän istuu Jumalan oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme! Mikä voi erottaa meidät Kristuksen rakkaudesta? Tuska tai ahdistus, vaino tai nälkä, alastomuus, vaara tai miekka?
        Mutta kaikissa näissä ahdingoissa meille antaa riemuvoiton hän, joka on meitä rakastanut. Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

1. Kor. 15:53–57
        Tämän katoavan on pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana:
        – Kuolema on nielty ja voitto saatu.
        Missä on voittosi, kuolema?
        Missä on pistimesi, kuolema?
        Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!

2. Kor. 5:1–5
        Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä. Täällä ollessamme me huokailemme ja kaipaamme päästä pukeutumaan taivaalliseen asuumme, sillä sitten kun olemme pukeutuneet siihen, emme jää alastomiksi. Me, jotka vielä asumme tässä majassamme, huokailemme ahdistuneina. Emme haluaisi riisuutua vaan pukeutua uuteen asuun, niin että elämä kätkisi sisäänsä sen, mikä on kuolevaista. Juuri tähän Jumala on valmistanut meidät, ja vakuudeksi hän on antanut meille Hengen.

1. Tess. 4:13–18
        Tahdomme teidän olevan selvillä siitä, mitä tapahtuu kuoleman uneen nukkuville, jotta ette surisi niin kuin nuo toiset, joilla ei ole toivoa. Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista, niin kuin me uskomme, silloin Jumala myös on Jeesuksen tullessa tuova poisnukkuneet elämään yhdessä hänen kanssaan. Ilmoitamme teille, mitä Herra on sanonut: Me elossa olevat, jotka saamme jäädä tänne siihen asti kun Herra tulee, emme ehdi poisnukkuneiden edelle. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

1. Piet. 1:3–7
        Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Suuressa laupeudessaan hän on synnyttänyt meidät uuteen elämään ja antanut meille elävän toivon herättämällä Jeesuksen Kristuksen kuolleista. Häneltä me saamme perinnön, joka ei turmellu, ei tahraannu eikä kuihdu. Se on varattuna teille taivaissa, ja voimallaan Jumala varjelee teidät uskossa, niin että te saavutatte pelastuksen, joka on valmiina saatettavaksi ilmi lopunaikana.
        Siksi te riemuitsette, vaikka nyt jouduttekin jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa. Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa.

Ilm. 7:9–10, 13–17
        Tämän jälkeen näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä. He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
        – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
        hän, joka istuu valtaistuimella,
        hän ja Karitsa!
        Yksi vanhimmista kysyi minulta: »Keitä nämä valkeavaatteiset ovat? Mistä he ovat tulleet?» Minä vastasin: »Herra, sinä sen tiedät.» Hän sanoi minulle:
        – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
        He ovat pesseet vaatteensa
        ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
        ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
        päivin ja öin,
        ja hän, joka istuu valtaistuimella,
        on levittänyt telttansa heidän ylleen.
        Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
        enää ei heitä polta aurinko
        eikä paahtava helle.
        Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
        kaitsee heitä
        ja vie heidät elämän veden lähteille,
        ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
        kaikki kyyneleet.

Luuk. 1:78–79
        Näin meidän Jumalamme hyvyydessään armahtaa meitä:
        Korkeudesta saapuu luoksemme aamun koitto.
        Se loistaa pimeydessä ja kuoleman varjossa eläville,
        se ohjaa jalkamme rauhan tielle.

Luuk. 2:29–31
        – Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä,
        niin kuin olet luvannut.
        Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi,
        jonka olet kaikille kansoille valmistanut.

Joh. 5:24–29
        Jeesus sanoo:
        »Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti, totisesti: tulee aika – ja se on jo nyt – jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen. Isä on myös antanut hänelle tuomiovallan, koska hän on Ihmisen Poika. Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan – hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.»

Joh. 6:37–40
        Jeesus sanoo:
        »Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois. Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon. Ja lähettäjäni tahto on, etten minä anna yhdenkään niistä, jotka hän on uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan viimeisenä päivänä herätän heidät kaikki. Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet.»

Joh. 11:21–26
        Martta sanoi Jeesukselle: »Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut. Mutta nytkin tiedän, että Jumala antaa sinulle kaiken mitä häneltä pyydät.» Jeesus sanoi: »Veljesi nousee kuolleista.» Martta vastasi: »Tiedän kyllä, että hän nousee viimeisenä päivänä, ylösnousemuksessa.» Jeesus sanoi: »Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.»

Joh. 14:1–6
        Jeesus sanoo:
        »Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta – enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen.»
        Tuomas sanoi hänelle: »Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?» Jeesus vastasi: »Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei

Pääasiassa Jeesuksen vihollisen Paavalin tekstejä.

Itse olen kuullut papin suusta paljon pahempaa kuin kuin aloituksessa mainittu Matteuksen hautajaispuhe.

Pappi joka ei edes tuntenut vainajaa haukkui vainajan hautajaisissa maan rakoon ja vieläpä täysin perättömillä jutuilla.

• hiukan..
        Pe.ku kirjoitti:

Itse olen kuullut papin suusta paljon pahempaa kuin kuin aloituksessa mainittu Matteuksen hautajaispuhe.

Pappi joka ei edes tuntenut vainajaa haukkui vainajan hautajaisissa maan rakoon ja vieläpä täysin perättömillä jutuilla.

Saulus Tarsolainen(tuleva Paavali) vainosi Jeesuksen omia, mutta kun hän kohtasi Damaskon tiellä ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen, kääntyi sen jälkeen Jeesuksen Kristuksen palvelijaksi. Tuo koko asia esille, ettei ihmisille jää väärää kuvää Sauluksesta, eli Paavalista.

>>Itse olen kuullut papin suusta paljon pahempaa kuin kuin aloituksessa mainittu Matteuksen hautajaispuhe.

• hiukan.. kirjoitti:

Saulus Tarsolainen(tuleva Paavali) vainosi Jeesuksen omia, mutta kun hän kohtasi Damaskon tiellä ylösnousseen Jeesuksen Kristuksen, kääntyi sen jälkeen Jeesuksen Kristuksen palvelijaksi. Tuo koko asia esille, ettei ihmisille jää väärää kuvää Sauluksesta, eli Paavalista.

>>Itse olen kuullut papin suusta paljon pahempaa kuin kuin aloituksessa mainittu Matteuksen hautajaispuhe.

on kyse vain hänen omasta sanastaan.

Kuka tahansa voi väittää kokeneensa vastaavia näkyjä ja nykyisin Paavalin näkyä on tulkittu epilepsiakohtaukseksi kun se ei ollut edes ainoa näky.

• Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

"Pääasiassa Jeesuksen vihollisen Paavalin tekstejä."

Ikävä ennakkoasenne sinulla.

• Faktio kirjoitti:

vaan ihan Raamatusta se on.

• sitten kun..
        Pe.ku kirjoitti:

on kyse vain hänen omasta sanastaan.

Kuka tahansa voi väittää kokeneensa vastaavia näkyjä ja nykyisin Paavalin näkyä on tulkittu epilepsiakohtaukseksi kun se ei ollut edes ainoa näky.

..luetaan uuden Testamentin kirjeitä, ei mistään näy se, että Paavali olisi Jeesuksen vihollinen, päinvastoin.

• Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

vaan ihan Raamatusta se on.

Sä sitten jaksat trollata :)

• Kössönöm
        Faktio kirjoitti:

etkös sinä nyt ole väärällä palstalla? Hopi hopi sinne luterilaispalstalle poistelemaan kirjoituksia joissa puhutaan kriittisesti kirkosta.

• Faktio
        Kössönöm kirjoitti:

etkös sinä nyt ole väärällä palstalla? Hopi hopi sinne luterilaispalstalle poistelemaan kirjoituksia joissa puhutaan kriittisesti kirkosta.

Olen täällä korjailemassa sinun virheellisiä käsityksiä asioita ja muutama korjaukseni on mennyt perille.

Ehkä mun pitää ottaa käsittelyyn se jokelan vapaa-ajattelijan mediatempaus, eikun siis siitä seurannut vapaa-ajattelijoiden johtajan paheksunnan kun kirkko tuli apuun. Nyt kun kemijärvellä ei ollut vapaa-ajattelija hommissa, niin vapaa-ajattelijat eivät paheksu mitään.

• Kössönöm
        Faktio kirjoitti:

Olen täällä korjailemassa sinun virheellisiä käsityksiä asioita ja muutama korjaukseni on mennyt perille.

Ehkä mun pitää ottaa käsittelyyn se jokelan vapaa-ajattelijan mediatempaus, eikun siis siitä seurannut vapaa-ajattelijoiden johtajan paheksunnan kun kirkko tuli apuun. Nyt kun kemijärvellä ei ollut vapaa-ajattelija hommissa, niin vapaa-ajattelijat eivät paheksu mitään.

noilla valheillasi oikein ajat takaa? Oletko Sundströmin palkkalistolla, vai mistä moinen aktiivisuus Vapaa-ajattelijoita vastaan?

• Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

Mot: "Hitlerin kirkko ryhtyi arjalaistamaan kristinuskoa. Muun muassa apostoli Paavali tuomittiin."

Peku: "Pääasiassa Jeesuksen vihollisen Paavalin tekstejä. "

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe