Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-20)
Kiirastorstaina ”sinä yönä, jona hänet kavallettiin” (1. Kor. 11:23), Jeesus asetti ehtoollisen.
Ennen ehtoollista Jeesus pesi opetuslastensa jalat .
Pietarin ihmetellessä tätä, Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"(Joh. 13:10).
Mitä Jeesus tarkoitti kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
Kylpeminen ja jalkojen pesu?
19
1042
Vastaukset
- ymmärrän,,
kun Jeesus asetti ehtoollisen Hän pesi opetuslastensa jalat Hän kysyi ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt.
te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi,ja oikein te sanotte sillä se minä olen.
Jos siis minä,teidän Herranne ja opettajanne,olen pessyt teidän jalkanne,olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
SILLÄ MINÄ ANNOIN TEILLE ESIKUVAN,ETTÄ TE MYÖS NIIN TEKISITTE, KUIN MINÄ OLEN TEILLE TEHNYT.
Totisesti, totisesti minä sanon teille:ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
Jos te tämän tiedätte, olette autuaat, jos te tämän teette.
Jeesus antoi meille vain esikuvan kuinka meidän tulisi olla yhtä nöyriä toisiamme kohtaan kuin mitä Herramme oli. että joka on muutoin puhdas(=uudestisyntynyt,)tarvistsee silti nöyryyttä ja Jeesuksen puhdistavaa armoa jokaisella askeleellaan? Minä rukoilen, että Jeesus saisi pestä minun jalkani joka päivä, niinkauan kuin täällä synninmaailmassa vaellan!
- niinkin olisi
hyvä että Jeesus pesisi meidän jalat joka päivä, kun me likaannumme tässä synnin maailmassa, mutta ehkä Jeesus tarkoitti tässä ehtoollisen viettoa, kun Hän sanoi että ymmärsittekö mitä tein teille, jos minä teidän Herranne ja opettjanne olen tämän teille tehnyt olette tekin velvolliset tekemään tämän toisillenne, ja jos te tämän teette olette AUTUAAT.
Sirkka-Iita: "Minä rukoilen, että Jeesus saisi pestä minun jalkani joka päivä".
--
Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä.
Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta, jota on perattava pois päivittäin.
Tähän kaste meitä velvoittaa (Room. 6:1-14).
- water.
Vesi on siitä ihmeellinen aine Raamatussa, että se liittyy pesemiseen ja uuden luomiseen. Ja kun Jeesus pesee, niin se tapahtuu syvältä se puhdistaminen silloin. Opetuslapsien jalkojen puhdistaminen oli peso/kaste, jossa käytettiin vettä puhdistukseen ja syntien pesemiseen.
Vanhassa testamentissa vettä pirskoittamalla puhdistettiin leeviläisiä synnistä, koska tuo toimenpide perustui Jumalan sanaan, siksi se pesi synnit pois, ei siis ollut pelkkää vettä, vaan sanaan yhdistettyä vettä.
4. Moos. 8:7
"Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ja ajattakoot he koko ruumiinsa partaveitsellä ja peskööt vaatteensa ja puhdistakoot itsensä."
25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten (=KASTE), sanan kautta,
27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
"vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena....- Henki.
Jalkojen vesipesua seurasi Pyhän Hengen saaminen.
Opetuslapset syntyivät tuona ehtoollispäivänä uudesti ylhäältä vedestä ja Hengestä.
Ensin vesi jalkojen pesun yhteydessä (peso/kaste) sitten Kristuksen ruumiin (leivän) ja Kristuksen veren( viini) syöminen ja juominen). Osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen annettiin jo etukäteen tuolle valikoidulle joukolle ja Pyhän Hengen lahjan saaminen samana päivänä. Tuo piskuinen joukko vihittiin samalla pappeuteen.
Opetuslapset saivat Hengen esikoislahjan jo etukäteen ennen Jeesuksen kuolemaa ja helluntaita.
"Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki." water: "Vesi on siitä ihmeellinen aine Raamatussa, että se liittyy pesemiseen ja uuden luomiseen".
---
Aivan!
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Pääsiäisaterian viettäjät olivat puhdistautuneet juhlaa varten (Joh.11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.water: "vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena...."
---
1.Piet. 3:21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,..."
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto.
Liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana.
Synti asuu meissä/meidän lihassamme niin kauan kuin elämme, eikä tule poisotetuksi, ennen kuin kuolemassa.
Room. 7:17,23,24- pesot.
Tapio522 kirjoitti:
water: "Vesi on siitä ihmeellinen aine Raamatussa, että se liittyy pesemiseen ja uuden luomiseen".
---
Aivan!
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Pääsiäisaterian viettäjät olivat puhdistautuneet juhlaa varten (Joh.11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.Kasteasiakin on Jeesuksen ajan ihmiselle paljon selvempi merkitykseltään, kun länsimaiselle ihmiselle tuhansien vuosien perästä.
Raamatun kieli on usein ylöskirjattua "puhekieltä", jonka lauseet eivät ole sillätavalla täydellisiä, että niissä jokalauseessa sanottaisiin täydellisesti asiat. Asioita pitää koota eri kohdista Raamattua ja ne kun Pyhä Henki saa sekä yhdistää että avata, niin silloin sinulla on Jumalan totuutta kerrottavana. - hyvä omatunto
Tapio522 kirjoitti:
water: "vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena...."
---
1.Piet. 3:21 "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,..."
- Kaste ei ole “lihan saastan poistamista” vaan ennen kaikkea Jumalan meidän kanssamme solmima hyvän omantunnon liitto.
Liha pysyy aina syntisenä, ja synnin asuinsijana.
Synti asuu meissä/meidän lihassamme niin kauan kuin elämme, eikä tule poisotetuksi, ennen kuin kuolemassa.
Room. 7:17,23,24Lauseen ajatus on tärkeintä, mitä siinä on tarkoitetu.
Vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, on perusasia, joka sanotaan ensin. Lauseen loppuosassa samaa asiaa selvitetään hieman eri sanoin. Kaste on osa parannuksen tekoa, jossa pyydetään ja saadaan hyvä omatunto. Hyvä omatunto on seurausta siitä, kun kasteessa pestään synti pois. Kaste on parannuksentekoa syntien pesemiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi puhtaaksi pestyyn huoneeseen.
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Kristityt tunnustaa myös lapsensa olevan osallisia perisynnistä ja vanhempien syntivelasta ja siksi vievät lapsensa kasteelle aivan samoin perustein saamaan syntien anteeksisaamista ja Pyhän Hengen lahjaa. Tapio522 kirjoitti:
water: "Vesi on siitä ihmeellinen aine Raamatussa, että se liittyy pesemiseen ja uuden luomiseen".
---
Aivan!
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Pääsiäisaterian viettäjät olivat puhdistautuneet juhlaa varten (Joh.11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.Jumalalta! Näin sanoo raamatun sana.
hyvä omatunto kirjoitti:
Lauseen ajatus on tärkeintä, mitä siinä on tarkoitetu.
Vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, on perusasia, joka sanotaan ensin. Lauseen loppuosassa samaa asiaa selvitetään hieman eri sanoin. Kaste on osa parannuksen tekoa, jossa pyydetään ja saadaan hyvä omatunto. Hyvä omatunto on seurausta siitä, kun kasteessa pestään synti pois. Kaste on parannuksentekoa syntien pesemiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi puhtaaksi pestyyn huoneeseen.
38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.
39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.
Kristityt tunnustaa myös lapsensa olevan osallisia perisynnistä ja vanhempien syntivelasta ja siksi vievät lapsensa kasteelle aivan samoin perustein saamaan syntien anteeksisaamista ja Pyhän Hengen lahjaa."Kaste on parannuksentekoa syntien pesemiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi puhtaaksi pestyyn huoneeseen".
--
Myös Paavalia Ananias kehoitti kastattamaan itsensä syntien pois pesemiseksi (Apt. 22:16).- Ananias,
Sirkka-Iita kirjoitti:
Jumalalta! Näin sanoo raamatun sana.
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] - ???
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
HUOM! ei puhuta vesikasteesta
"vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena.... "
HUOM! "vesi" sanaa ei oo alkutekstissä. Vesikaste kuuluu ainoastaan juutalaisille, parannuskasteena kuolleista töistä eli laista,
pakanoilla ei lakia ollutkaan niinku juutalaisilla, joten vesikaste ei kuulu pakanoille, ainoastaan tulikaste, Henkikaste. - ???
??? kirjoitti:
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
HUOM! ei puhuta vesikasteesta
"vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena.... "
HUOM! "vesi" sanaa ei oo alkutekstissä. Vesikaste kuuluu ainoastaan juutalaisille, parannuskasteena kuolleista töistä eli laista,
pakanoilla ei lakia ollutkaan niinku juutalaisilla, joten vesikaste ei kuulu pakanoille, ainoastaan tulikaste, Henkikaste.Sama kaste sana esiintyy raamatussa aina ku puhutaan vesikasteesta ja Henki kasteesta, kuitenkin niitten ero on kuin yöllä ja päivällä ja ne pitää osata erottaa toisistaan.
- kaste,
??? kirjoitti:
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä."
HUOM! ei puhuta vesikasteesta
"vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena.... "
HUOM! "vesi" sanaa ei oo alkutekstissä. Vesikaste kuuluu ainoastaan juutalaisille, parannuskasteena kuolleista töistä eli laista,
pakanoilla ei lakia ollutkaan niinku juutalaisilla, joten vesikaste ei kuulu pakanoille, ainoastaan tulikaste, Henkikaste.Kaste on vedestä ja Hengestä syntymistä Jumalan sanan voimasta. Vesi kuuluu aina uuden liiton kasteeseen. Vedestä ja Hengestä.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16] - hen baptisma
??? kirjoitti:
Sama kaste sana esiintyy raamatussa aina ku puhutaan vesikasteesta ja Henki kasteesta, kuitenkin niitten ero on kuin yöllä ja päivällä ja ne pitää osata erottaa toisistaan.
Uuden liiton yhteen kasteeseen kuuluu samaan kasteeseen sekä vesi että Henki. Ei ole erikseen vesikastetta ja siitä irrallista henkikastetta. On vain yksi kaste, jossa Jumala tekee veriliiton.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] - ???
kaste, kirjoitti:
Kaste on vedestä ja Hengestä syntymistä Jumalan sanan voimasta. Vesi kuuluu aina uuden liiton kasteeseen. Vedestä ja Hengestä.
36 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" [
37 Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika."]* [Jae puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.]
38 Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
39 Kun he olivat nousseet vedestä, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloisena matkaansa. [1. Kun. 18:12; 2. Kun. 2:16]Mistä päättelet että hoviherra ei ollut juutalainen? jos ei ollu, niin miks se oli palaamassa rukoilemasta? ja turha sanoa että se oli rukoilemassa jotain muuta jumalaa, sillä se luki kirjoituksia, nimittäin Jesajan.
tämä tapahtuma tapahtui kaikenlisäksi 8 luvussa ja vasta 10 luvussa pietari sai ilmetyksen että evankeliumi kuului myös pakanoille. pietari sitten näki kuinka pakanatkin saivat Pyhän Hengen, eikä heitä ollut millään vedellä kastettu, tässä pietari teki turhan siirron ja kastoi sen jälkeen vielä vedellä.jos nämä pakanat olivat saaneet uuden elämän merkkinä Pyhän Hengen, niin kuinka sen jälkeen enää oli tarpeen kastaa heitä kasteessa kuolemaan, aivan nurinkurista.
Apt 11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
Vesikaste oli johanneksen kaste, parannuksen kaste parannuksen kaste kuolleista töistä, eli juutalaisten lakiuskonnosta. Mutta Jeesuksen kaste on Pyhän Hengen kaste.
paavali sitten vasta tuli pakanoille apostoliksi, mutta opetuslapset olivat juutalaisia varten.
Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt. 22:1-14).
Kuningas lähetti palvelijansa kutusumaan häihin kutsuvieraita (j. 2,4), mutta nämä eivät halunneet tulla.
Lopulta palvelijat menivät teille ja aitovierille ja saivat näin koottua häähuoneen täynnä väkeä (j.8-11).
Mutta häävieraitten joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin (j.11). Hänet heitettiin pois häävieraitten joukosta (j. 13).
Jeesus viittaa tässä senaikaiseen itämaiseen tapaan, jonka mukaan hääkutsun mukana saatettiin lähettää juhlaan tarkoitettu puku.
Joka saapui häihin ilman tätä pukua, osoitti väheksyntää lähetettyä pukua kohtaan; hänelle kelpasivat omat vaatteet.
Kun ajattelemme kastetta, niin moni yrittää senkin kautta pystyttää omaa vanhurskautta tekemällä siitä oman kuuliaisuuden teon.
Hänelle ei kelpaa Kristuksen lahjoittama vanhurskauden puku.
”Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä” (1.Kor. 6:11).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218