Mitä suomi merkitsee

Jokus jossain

Kysyisin mielipiteitä mitä ihmisille merkitsee isänmaallisuus. Mitä on suomalaisuus. Kuka pelkää suomalaisuuden katoamista ja mitkä nämä suomalaisuuden katoamisen syyt ovat. Vielä se, etä mitä on olla suomalainen.

4

342

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thomas

Suomi merkitsee minulle maata, jossa olen sattunut syntymään. Tämä valtio tai sen kansa ei kuitenkaan merkitse minulle sen enempää kuin muutkaan maailman ihmiset tai valtiot, joten en todellakaan aio taistella tämän maan puolesta sodan syttyessä.

• suomi-neito

ei taida joo paljoo merkata...mä luulen et sota jos syttys nii sä joko taistelet tai kuolet...tai taistelet ja kuolet.

• Olli P.

Vastaan järjestyksessä joka on mielestäni johdonmukaisin.

"Vielä se, etä mitä on olla suomalainen."

Me suomalaiset tai tai mihatahansa kansa on joukko jota yhdistää yhteinen menneisyys, yhteinen kieli, yhteinen kansallinen alkuperä sekä yhteinen sivistys.

"Kysyisin mielipiteitä mitä ihmisille merkitsee isänmaallisuus."

Minun näkökanna mukaa isänmaallisuus omalla kohdallani nimen omaan kansallismielisyys merkitseen oman kansan arvon sekä merkityksen korostamista.
      Meillä on tiettyjä yhteisiä etuja joita meidän tulee itse aja sekä joista kannattaa pitää kiinni tällaisia on esimarkiksi suomen kielen asema sekä oikeus omaan maahan.

"Kuka pelkää suomalaisuuden katoamista ja mitkä nämä suomalaisuuden katoamisen syyt ovat."

Itse ainakin pelkään vaikka en pidä sitä nytten kovin todennäköisenä. Vaikka tilanne onkin nyt paha niin olemme selvinneet viimeisen tuhannen vuoden aikana paljon pahemmistakin koettelemuksista.
      Kansallisuus tai mikään muukaan asia tuskin säilyy itsestään senkin eteen on tehtävä työtä.
      Menneinän vuosisatoina Ruotsi sekä Venäjä ovat olleet pahimmat uhkamme eivätkä ne kummatkaan ole häipyneet minnekkään. (Suuret kansalliset vähemmistöt, virallinen kaksikielisyys yms.) nykyisin näiden rinnalle on noussut EU yms. kansallisvaltiolle vaarallinen yhdentymiskehitys jok on tuonut mukanaan suureyt siirtolaislaumat mailman ääristä...

• che

Itselleni suomalaisuus merkitsee sitä, että kunnioitan maamme hyviä puolia kuten puhdasta luontoa, suvaitsevaisuutta ja ihmisarvon kunnioitusta, valinnan vapautta, heikommista huolehtimista sekä kunnollisia oloja niin työssä kuin vapaa-aikana.

Isänmaallisuuden pitäisi mielestäni myös olla kaikkea tätä, mutta isänmaallisuudella terminä on (ainakin omissa korvissani) äärioikeistolaisuuden tai kansallismielisyyden kaiku. Suvaitsemattomuutta, pakolaisvihaa ja yhteiskunnan hajaannusta lietsovat tahot ovat myös suurin uhka suomalaisuuden katoamiselle - tosin suurin osa suomalaisista käsittääkseni edelleen arvostaa alussa luettelemiani arvoja, joten suurta vaaraa ei ole.

Konsensus on nykyään monelle kirosana, mutta se on suomalaisessa muodossaan ainutlaatuista maailmassa ja varmasti vahvimpia hyvinvointiyhteiskuntaamme koossapitävistä voimista. Täällä on opittu tekemään kompromisseja sekä sopimaan asioista yli puoluerajojen ja oikeisto-vasemmisto -akselin. Kaikki tämä on suomalaisuutta parhaimmillaan.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe