Niin, olen syönyt nyt vuoden verran pillereitä (ensin pari laattaa Femodenia ja lopun aikaa Yasminia) ja olen miettinyt luopuvani pillereistä mm. lihomisen ja mielialavaihteluiden takia. Lisäksi on halutkin vähentyneet.
Kysymys kuuluukin, että millaisia teillä on vaikutukset olleet lopettamisen jälkeen?
Jep, tiedetään että kaikilla on henk.koht. jne jne, mutta kun olen kuullut vaan kauhutarinoita siitä miten naama on räjähtänyt hirvittävään akneen ja sitten on syöty jos jonkinnäköisiä antibioottikuurejakin.
Mutta oletteko esimerkiksi laihtuneet (jos olette lihonneetkaan) takaisin 'omiin mittoihin' (itselläni on tullut tässä vuoden sisällä 4-5 kiloa lisää..) Onko iho mennyt huonoon kuntoon? Onko halut lisääntyneet! ...
Antakaa palaa, jään odottamaan vastauksianne.
Kysymys kuuluukin, että millaisia teillä on vaikutukset olleet lopettamisen jälkeen?
Jep, tiedetään että kaikilla on henk.koht. jne jne, mutta kun olen kuullut vaan kauhutarinoita siitä miten naama on räjähtänyt hirvittävään akneen ja sitten on syöty jos jonkinnäköisiä antibioottikuurejakin.
Mutta oletteko esimerkiksi laihtuneet (jos olette lihonneetkaan) takaisin 'omiin mittoihin' (itselläni on tullut tässä vuoden sisällä 4-5 kiloa lisää..) Onko iho mennyt huonoon kuntoon? Onko halut lisääntyneet! ...
Antakaa palaa, jään odottamaan vastauksianne.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Kolme vuotta söin pillereitä kunnes lopetin.Mulla pillereiden aikaan pysyi naama nättinä ja paino kurissa mut heti ku lopetin pillerit ni naama alkoi kukkimaan ja tuli nopeaa tahtia 10kg painoa.Pääkivut väheni mikä oli plussaa...
Itse söin pillereitä yli viisi vuotta ja lopetus ainakin minun kohdalla kannatti. Halut palasivat, turvotus väheni (eli taisi pari kiloa lähteä), verenpaine laski normaaliksi. Menkat ovat alusta asti tulleet säännöllisesti eikä ihme kyllä kipujakaan enää ole. Olen myös nykyisin jotenkin paljon iloisempi ja energisempi. Alkuun hiukset ja iho kyllä rasvoittui selvästi enemmän, mutta nyt tuokin on jo tasoittunut. Pillereitä syödessä iho oli välillä liiankin kuiva, joten pieni rasvaisuus ei ole niin pahasta ;)
Pillereiden lopetus vaikuttaa tosiaan hyvin yksilöllisesti. Kaikesta päätellen pillerit eivät sinulle oikein sovi, kun mieliala heittelee ja halut on kadonneet. Voisitko harkita jotain muuta ehkäisytapaa esim. e-laastaria tai rengasta?
"Voisitko harkita jotain muuta ehkäisytapaa esim. e-laastaria tai rengasta?" täytyy nuista sanoa että ovat myös hormonaalisia ehkäisymuotoja. Jos pillerit eivät sovi, nii eivät välttämättä nämäkään, vaikkakin erittäisivät hormonia tasaisemmin.
Itse lopetin 2 eri merkkiä kokeilleena 6 vuoden käytön jälkeen. Toisen merkin aloituksen aikana tuli jotain 5 kiloa yhtäkkiä lisää painoa vaikka elintavat olivat samanlaiset. Halut hävisivät ja mielialat vaihtelivat. Lopettamisen päätöstä en ole katunut.
Siitä on nyt n.3kk aikaa. Halut palasivat täysin kuukauden kuluessa, olen pirteämpi ja iloisempi yleisesti ottaen, painoa ei tippunut valitettavasti yhtään :/. Turvottaa edelleen, limakalvojen kuivuus väheni, menkat tulivat säännöllisesti kuin ennen pillereitäkin,eivät kovin runsaat eikä yhtään kipuja. Hiukset ehkä rasvoittuvat hieman nopeammin, iho ei ole alkanut kukkimaan..samalla tapaa saattaa finni pari olla silloin tällöin, kuin pillereitä syödessäkin.
Tietysti ei voi tietää tuleeko jotku muutokset vaikka vielä puolen vuoden päästä.toivottavasti ei.
Aivan, mutta ihmisen elimistö on niin ihmeellinen, että jos jokin tietyn merkkinen e-pilleri ei sovi, voi jokin toinen merkki sopia. Samoin jotkut sanovat, että kun pillerit eivät kerta kaikkiaan käy, on e-rengas tai laastari ollut sitten mitä parhain hormonaalinen ehkäisytapa. Mutta kokeilemallahan tämäkin vain selviää.
Itse käytin neljä vuotta pillereitä ja sitten päätin kokeilla olla ilman. Laihduin aika huimasti (elintavat pysyivät samoina) vaatteiden koko pieneni, vaikutti mielialaan sekä halut palasivat takaisin. En edes enää muistanut miltä tuntuu kun haluaa. Limakalvojen kuivuus lähti myös. Olin erittäin tyytyväinen ratkaisuun lopettaa pillerit, kokeilin myös nuvaringiä, jolla oli samat sivuvaikutukset kuin pillereillä. Nyt kuitenkin sitten "jouduin" alottamaan pillerit taas. Helpompaa suhteessa.
Olen lopettamassa hormonaalisen ehkäisyn kokonaan. Osaksi pakostakin osaksi myös omasta tahdosta. Olen käyttänyt 4 vuoden aikana 2pillerimerkkiä, nuvaringia ja evra-laastaria. Mikään ei tunnu passaavan. Näistä vaihtoehdoista nykyinen evra käy parhaiten. Minulla on lukuisia vaivoja jotka ajattelen että johtuvat hormooneista, sillä näitä minulla ei ole ollut aikaisemmin. Eli masentuneisuus (vaikka kaikki on ihan hyvin), itkuisuus, pääkipu, toisinaan haluttomuus, vatsavaivat, pahoinvointi jne.
Kertokaa millaisia vaivoja teillä on ollut ja ovatko ne helpottaneet kun olette jättäneet hormonaalisen ehkäisyn?!
Itellä on ollu vaan positiivisia kokemuksia tähän mennessä. Ei oo tullu mitään sivuvaikutuksia vielä. Halut on kyllä kovemmat ku pillereiden kanssa. Menkatki tuli ajallaan ja jopa lievempinä.. Mut yksilöllistähän tää aika paljo on..