Dieselin polttoaineen kulutus

neuvoton1

jos auton dieselmoottori kuluttaa polttoainetta enemmän, kuin muilla samanlaisilla autoilla ajava,vastaava kulkuneuvo. voiko se johtua jostain moottorin lämpötilaa tarkkailevasta anturista tms? joka olisi viallinen vai onko vain ajotapa se, joka joko lisää tai vähentää kulutusta.

20

6596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AM-mies

      Dieselin kulutus ei reagoi ajotapaan niin paljon kuin bensaauto, kulutus voi olla litran suurempi tai pienempi. Huolloilla on merkitystä, jos ilmansuodatin on tukkoinen kulutus saattaa olla paljonkin suurempi, kuin puhtaalla ilmansuodattimella.

    • Uskoa sa kuka haluaa...

      Dieselmiehen neuvot:

      Ei tällä palstalla saa mainita tuollaisia asioita, kuin todellinen kulutus! Kulutus katsotaan myyntimainoksesta ja sillä kehutaan läpi auton käyttöiän. Onkos selvä?

      Naftalämmitin ei sitten kuluta lisää naftaa VAAN VÄHENTÄÄ KULUTUSTA! Sehän lämmittää moottorin, joten siksi naftaa ei kulu!

      Diesel-ukot puhuvat paskaa siinä missä kalamiehetkin. Kukaan ei siis kehtaa kertoa todellisia kulutuksia, koska oman "viisaan" autovalinnan ylistäminen on diesel-miehelle tärkeämpää, kuin tosiasiat. Ovat niin vitun viisaita ja pilaavat ympäristöä sohloilla loppuun ajetuilla nokivasaroillaan.

      Liity siis kusettajien kerhoon, tai autosi haukutaan "paskaksi sunnuntai kappaleeksi".

      • Kerrankin

        Naftalämmitin todella vähentää hieman kulutusta. Kylmällä moottorilla alkukilometrien kulutus on jopa yli 20 l/100:lla. Lämpimällä putoaa alle 10 l/100:lle.
        Kuten TM:n talvitesti osoittaa, n 4 km:n kohdalla lämmittimen kulutus on kuittaantunut auton pienemmällä kulutuksella. Todellinen säästö syntyy kylläkin moottorin kulumisessa.


      • SELLAINEN

        BEMARIN UUSI EKOMOOTTORILLA OLEVA VEEKASILLA VARUSTETTU SPORT JOKA KULUTTAA MAINOKSEN MUKAAN 5,7L/100KM....

        NIINHÄN NE BIIMERILLÄ VÄITTÄÄ....


      • vasta..

        aasien aasi. Kirjoittelee tänne muka kuin tietäisi asiasta jotain. Lue hyvä mies viimeinen TM:n diisselien talvitesti, varsinkin lisä lämmityksen osalta. Joskin taitaa olla yhtä tyhjän kanssa, et sinä siitä mitään ymmärrä.


      • hölmöläisten hommaa
        Kerrankin kirjoitti:

        Naftalämmitin todella vähentää hieman kulutusta. Kylmällä moottorilla alkukilometrien kulutus on jopa yli 20 l/100:lla. Lämpimällä putoaa alle 10 l/100:lle.
        Kuten TM:n talvitesti osoittaa, n 4 km:n kohdalla lämmittimen kulutus on kuittaantunut auton pienemmällä kulutuksella. Todellinen säästö syntyy kylläkin moottorin kulumisessa.

        jo kaiken huippu väittää moista. Samoin lohkolämmitin vähentää bensan kulutusta vrt kylmään koneeseen mutta se vie sähköä. Ja jos oikeasti väität että webasto vähentää kokonaiskulutusta niin lueppa se juttu hölmöläisistä jotka jatkoivat täkkiä?


      • ainakin meillä
        hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        jo kaiken huippu väittää moista. Samoin lohkolämmitin vähentää bensan kulutusta vrt kylmään koneeseen mutta se vie sähköä. Ja jos oikeasti väität että webasto vähentää kokonaiskulutusta niin lueppa se juttu hölmöläisistä jotka jatkoivat täkkiä?

        Meillä löpölämppäri lisää kulutusta oleellisesti. Syynä on luonnollisesti se, että ajo on suhteellisen lyhyttä taajamassa ja lämppäri käy hyvin suuren osan auton käyntiajasta. Lämmittää toki moottoria ja sisäilmaa, mutta kuluttaa sen vajaan litran tunnissa. Kun kaupungissa tunteja tulee, mutta ei paljon kilometrejä, niin kulutus/100 km on suhteellisen reilu.

        Kesällä Caravelle menee keskimäärin 8,2l / 100 km, talvella lukema on lähes 10 l/100 km. Löpölämppärin käyttämättömyys saa aikaan vitutusta ja palelua, mutta talvikulutuksesta tippuu lähes litra.

        Näin siis, kun lämppäriä käytetään myös lisälämmittimenä. Tämä on meillä pakko, sillä muuten tuo vessa ei lämpiä kaupungissa kunnolla. Pienemmissä henkilöautoissa tilanne voi olla toinen, mutta uskoakseni samansuuntainen.

        Esilämmitys tehdään lisäksi sähköllä. En ole laskenut kumpi on edullisempi tapa, lohkolämmitin vai löpölämmitin.


      • esilämmittäjä
        Kerrankin kirjoitti:

        Naftalämmitin todella vähentää hieman kulutusta. Kylmällä moottorilla alkukilometrien kulutus on jopa yli 20 l/100:lla. Lämpimällä putoaa alle 10 l/100:lle.
        Kuten TM:n talvitesti osoittaa, n 4 km:n kohdalla lämmittimen kulutus on kuittaantunut auton pienemmällä kulutuksella. Todellinen säästö syntyy kylläkin moottorin kulumisessa.

        Toisissa diiseleissä joutuu ton lämppärin pitää päällä myös esilämmityksen jälkeen, jos haluaa ajaa lämpimällä autolla. Itse käytän karvahattua ja pilkkihaalareita ja säästän.


      • Kerrankin
        hölmöläisten hommaa kirjoitti:

        jo kaiken huippu väittää moista. Samoin lohkolämmitin vähentää bensan kulutusta vrt kylmään koneeseen mutta se vie sähköä. Ja jos oikeasti väität että webasto vähentää kokonaiskulutusta niin lueppa se juttu hölmöläisistä jotka jatkoivat täkkiä?

        Lapsikin tietää, että lämmin moottori kuluttaa vähemmän.....
        Hyvin lämpöeristetty sedan, työmatka 60 km/sivu, maantieajoa. Ja lämppäri todella säästää myös polttoaineessa. Kesä- ja talvikulutuksen mitattu ero on alle 0,5 l/100:lla. Isolla koppiautolla asia on toinen - siinä lämppäriä tarvitaan muista syistä.
        Kustannuksista:
        - Lohko sisätila sähköllä, 2h*1600W*8c/kWh = 26c
        - Webasto, 0,5 h*0,5 l/h*1,1€ = 28c
        - eli ovat täysin merkityksettömiä...


      • Vilin Kittu

        >>"Ovat niin vitun viisaita ja pilaavat ympäristöä sohloilla loppuun ajetuilla nokivasaroillaan."

        Entäs jos ajaakin uudella dieselillä?

        Entäpä mitä mieltä olet noista loppuunajetuista (huomio, se on yhdyssana) bensapaskoista joissa päivittäishuoltoihin kuuluu polttoaineen tarkistus ja öljyn lisäys?


    • Pappi Heljas

      Ratin ja penkin välissä se suurin kulutukseen vaikuttava tekijä on.

      Ja yleensä, kuten joku tuossa jo sanoikin, sillä mitä joku sanoo autonsa kulkevan, ei ole mitään tekemistä todellisen keskikulutuksen kanssa.
      Yleensä se 'mittaus' on tehty kesällä keskellä yötä maantiellä kuuttakymppiä ajaen ja mahdollinen tankkausvirhe hyödyntäen ja sitäkin tulosta on sopivasti pyöristetty alaspäin että näyttäisi hyvältä...
      Vasta n. kymmenen tankillisen ajaminen ja siitä keskikulutuksen laskeminen alkaa oikeasti näyttää todellisen keskikulutuksen, joka sisältää kaikkea sellaista ajoa mitä k.o. autolla ajetaan.

      Kaikenkaikkiaan nykyiset EU-keskikulutukset pitävät hyvin paikkansa, jos ajaa kohtuullisen taloudellisesti.
      Edelliselle autolleni mainittiin kaskikulutukseksi 6,4 litraa, ja maantiekulutukseksi 5,3 litraa sadalla kilometrillä.
      Ajoin autolla 60 000 km ja koko ajalle laskettu keskikulutus oli 5,0 l/100 km.

      Nykyiselle luvataan 5,4 l keskikulutus, maantielle 4,5 ja tällä hetkellä 7 000 kilometrin keskikulutus on juuri tuon 5,4. Herkistynee tässä ajan kuluessa.

      Mutta siis sellainen maku on jäänyt, että nykyisten ilmoitettujen kulutusten alle pääsemiseksi pitää todella ajaa taloudellisesti...

      • miten niitä

        EU kulutuksia mitataan, mutta omalle autolleni annetaan keskikulutukseksi 9,5 ltr/100 km. Nyt 30tkm ajon aikana mitattu keskikulutus on 11,4. Ettei niitä kulutusilmoituksia kannata kovin vakavasti ottaa, oli ne sitten valmistajan taikka merkkiuskollisen autonomistajan antamia.


    • n.n.

      Vaikuttavia seikkoja:
      -ajotapa (vaikka dieselillä ei vaikutus ole yhtä suuri kuin bensiinillä)
      -ylimääräinen paino ajoneuvossa (tavaraa jatkuvasti mukana)
      -renkaat ja erityisesti rengaspaineet
      -kattoteline

      Mutta veikkaukseni on, että sinun kannattaisi tarkastaa onko imukanava karstoittumassa (pakokaasun takaisinkierrätys voi aikaa myöten melkein tukkia koko imukanavan).

    • Esra

      Ylisuuri kulutus johtuu
      - viallisista tai kuluneista suuttimista, jotka eivät sumuta polttoainetta enää niin pienijakoiseksi, kuin mitä pitäisi. Tällöin melkoinen osa polttoaineesta jää palamatta eli jää/muuttuu noeksi.
      - Virheellisestä ruiskutuksen ajoituksesta, jolloin moottorin hyötysuhde huononee merkittävästi
      - Viallisesta ahtimesta/ahtopaineen säätimestä/ahtopaineanturista/ilmamassamittarista/ egr-venttiilistä, joiden virheellinen toiminta johtaa liian alhaiseen ilmaylimäärään sylinterissä, jolloin jälleen tuloksena on vajaasti palava polttoaine ja noen muodostus.

    • neuvoton1

      monet kiitokset kaikille vastanneille. Täytyy heti tarkistaa nuo mainitut asiat, ilmasuodatin, rengaspaineet , ilmamäärän mittaus, suuttimien kunto yms ja tärkein, oma ajotapa.
      Jotenkin hämmentävän pienillä kulutuksilla jotkut tuntuu selviävän,

    • suurin syy

      selkeästi enemmän kuluttaviin

      eli jos kulutus on todella jotain 2-3 litraa sadalle enemmän niin suosittelisin kääntymään jo asian tuntijan puoleen

      10-15 asteen heitto jakajapumpullisessa aiheuttaa ainakin selkeetä kulutuksen kasvua

      • ajotietokoneen mittaustulok...

        Nimeltämainitsemattoman Saksalaiskonsernin ajoneuvoissa on sellainen näyttö, joka näyttää hetkelliskulutuksen l/100 km vaihtelee välillä 0,00-12,5 l/100km., lyhyen ajon keskikulutus vaihtelee välillä 6,8-4,8l. l/100km. Pitkän aikavälin 10000 km. Keskikulutus, keskinopeus jne... (keskikulutus pysytellyt alle 5l./100km.) Kertokaa mihin nämä tulokset perustuvat, kun kukaan niitä ei usko ja omakin luottamus siihen on hiipumassa. Perstuntuma kuitenkin väittää, että pienikulutteinen on tämä 1,9 Tdi Skoda. Väittäisin, että meidän käytössä sen kulutus on alle 5l./100 km. Hyvä autokouluauto. Niin , että....


      • luottaa
        ajotietokoneen mittaustulok... kirjoitti:

        Nimeltämainitsemattoman Saksalaiskonsernin ajoneuvoissa on sellainen näyttö, joka näyttää hetkelliskulutuksen l/100 km vaihtelee välillä 0,00-12,5 l/100km., lyhyen ajon keskikulutus vaihtelee välillä 6,8-4,8l. l/100km. Pitkän aikavälin 10000 km. Keskikulutus, keskinopeus jne... (keskikulutus pysytellyt alle 5l./100km.) Kertokaa mihin nämä tulokset perustuvat, kun kukaan niitä ei usko ja omakin luottamus siihen on hiipumassa. Perstuntuma kuitenkin väittää, että pienikulutteinen on tämä 1,9 Tdi Skoda. Väittäisin, että meidän käytössä sen kulutus on alle 5l./100 km. Hyvä autokouluauto. Niin , että....

        Tarkan kulutuksen saa tankkauskirjanpidosta. Autojen matkamittarithan ovat aika tarkkoja. Ainakin omassa autossani kulutusmittari heittää pari kolme desilitraa / 100 km "kotiinpäin", mutta ero on johdonmukaisesti vakio. Eli kun tuon heiton tietää niin kulutusmittariin voi kyllä luottaa.


      • ajotietokoneen mittaustulok...
        luottaa kirjoitti:

        Tarkan kulutuksen saa tankkauskirjanpidosta. Autojen matkamittarithan ovat aika tarkkoja. Ainakin omassa autossani kulutusmittari heittää pari kolme desilitraa / 100 km "kotiinpäin", mutta ero on johdonmukaisesti vakio. Eli kun tuon heiton tietää niin kulutusmittariin voi kyllä luottaa.

        Kirjanpitoa en viitsi ryhtyä tekemään. Se riittää että joku muukin on sitä mieltä, että nimeltä mainitsemattoman suuren Saksalaisen autonvalmistuskonsernin tuotteet mm. Passat ja Octavia pitävät lähes sen minkä lupaavat. Alle 5l./100km. on mahdollista. Yli 20 km.n pituisilla matkoilla selviää ilman karvalakkia. Tänä leutona talvena on selvitty hyvin. No penssiinikuskit, ensi talvi kaiken muuttaa voi.


    • mie vuan

      kokemus: ilmamassamittari ja jos onkyseessä IV Golf, kannattaa katsoa lokasuojan sisässä oleva suodatin. Se on sen putken päässä joka lähtee ilmansuodattimelta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67
      871
    9. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe