TIESITKÖ, että (54)

nisuiisu

pystyt ihan omin silmin päättelemään, että onko sinulla astma vai alveoliitti. Suomalainenhan on tunnettu siitä, että ei usko ennen kuin näkee.

Otapa nyt sitten vain spirometria käyräsi esiin ja vertaa käyrän muotoa tästä artikkelista löytyviin käyriin:

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/6322/TMP.objres.218.pdf?sequence=1

Tähän opinnäytetyöhön oli jo linkki vähän aikaa sitten tällä palstalla.

Liitteestä 3 löydät sekä obstruktio eli astma-käyrän. Siinä on myös restriktio eli alveolittiikäyrä.

TTL:n spirometri ei ole kyllä vielä koskaan tulostanut tyypillistä astma-käyrää, jos kyseessä on ollut kosteusvaurirakennuksessa sairastunut.

Liitteestä 4 löydätte, miten paljon todellisuudessa aidon astman omaavan puhallustehot paranevat, kun saavat avaavaa lääkettä (salbutamolia). Siis, jos on aito astma, niin kyllä salbutamoli on poikaa!

Kaikki eri ihmisten käyrät, jotka olen nähnyt, ovat vielä enemmän jyrkempiä, kuin tuo Liitteessä 3 nähty restriktio-käyrä eli alveoliitti-käyrä.

Se, miksi laite printtaa ulos "diagnoosin" normaali ventilaatiofunktio, johtuu aivan varmasti laitteen kalibroinnista. Se on helppo kalibroida näyttämään normaaleja lukemia, varsinkin alveoliitikoille. Tälläisessä mittauksessa pitäisi käyttää jokaisen sairastuneen ihan omaa FVC-arvoa, eikä mitään Viljasen arvoa. Valitettavasti vain kellään ei ole tuota FVC-arvoa, joka olisi mitattu silloin, kun on ollut terve.

MUTTA MUISTA: Käyrän muodosta sen näkee!!! Vain se ratkaisee, mitä sinä näet!

ystävällisin bakteerimyrkkyterveisin

Pekka Nikkola

41

4195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homeahdistus1

kuvista huomaan, että kyllä minun käyräni astmaan on sopinut. Astma on, ainakin käyrän perusteella.

Sen sijaan keuhkojeni tilavuudet ovat alle normaaliarvojen (VC 70% viitearvosta). Minulle on aina sanottu, että se ei ole mitenkään merkitsevää, ei tarvitse välittää. Mutta laittamasi tekstin mukaan keuhkojen pieni tilavuus voi kuitenkin kertoa jostain sairaudesta... Suorituskyvyssäni tuntuu kyllä että keuhkot eivät ole samanlaiset kuin ennen, ei tässä juoksulenkille lähdetä.

• olet sanot, että

olet atoopikko. Nyt täytyy vain tässä yhteydessä tietysti todeta, että tuo astma on syntyisin ns. perinteisistä allergeeneistä, ei siis kosteusvauriosta. Samaan hengenvetoon täytyy lisätä tietysti, että tuon Kansanterveyslaitoksekin tutkimuksen mukaan, josta laitoin jutun, niin atopiat pahenevat erittäin paljon kosteusvauriorakennuksissa oleskelevilla. Tuo Kansanterveyslaitoksen tutkimus osoitti selkeästi, että uusia astmoja ei synny kosteusvaurion johdosta. Samoin TTL:n lausunto Tapaturmavakuutuslaitosten liitolle.

Niin tuosta VC:stä näkee jo otsalumpiollakin, että sinulla on myös restriktio eli allerginen alveoliitti.

Kaikkein pahimmassa jamassa ovat tietysti atoopikot.

PN

• mielenkiintoinen juttu

Kiitos siis linkistä. Juuri tuon restriktio käyrän mallinen ei kelvannut heille, vaan piirrettiin oirein paperille, että millainen on se käyrä malliltaan, joka minun pitää puhaltaa. Kovista yrityksistä huolimatta aina tuli notko käyrää....Sanonko ruman sanan?

• =)=)=)=)

"vaan piirrettiin oirein paperille, että millainen on se käyrä malliltaan, joka minun pitää puhaltaa."

Miten ihmeessä itse pystyy vaikuttamaan spirokäyrän muotoon? Minulla nuo 11 spiroa ovat käyrämuodoiltaan ihan vastaavat, joskus aaltoilua tms., mutta muoto on sama. Eikä se kylläkään ole astmakäyrän muotoinen.

Ei edes silloin, kun tuli se ainoa kerta kun bronkodilataation jälkeen tuli toinen verhokäydä paperille. Molemmat verhokäyrät ovat saman malliset kuin aikaisemmatkin käyrät.

Mutta pitääkö tuo astmakäyrän malli paikkaansa meille homeista sairastuneille? Eihän minulla päde mikään muukaan astmaan, miksi sitten puhalluskäyränmuoto?

• kirjoitusvirhekin pujahti
        =)=)=)=) kirjoitti:

"vaan piirrettiin oirein paperille, että millainen on se käyrä malliltaan, joka minun pitää puhaltaa."

Miten ihmeessä itse pystyy vaikuttamaan spirokäyrän muotoon? Minulla nuo 11 spiroa ovat käyrämuodoiltaan ihan vastaavat, joskus aaltoilua tms., mutta muoto on sama. Eikä se kylläkään ole astmakäyrän muotoinen.

Ei edes silloin, kun tuli se ainoa kerta kun bronkodilataation jälkeen tuli toinen verhokäydä paperille. Molemmat verhokäyrät ovat saman malliset kuin aikaisemmatkin käyrät.

Mutta pitääkö tuo astmakäyrän malli paikkaansa meille homeista sairastuneille? Eihän minulla päde mikään muukaan astmaan, miksi sitten puhalluskäyränmuoto?

Siis kyllä minulle TTL:llä piirrettiin oikein paperille sitä käyrää eli sen muotoa ( oli juuri tuo normaali käyrä, jota piirsivät), johon minun tulisi puhalluksillani pyrkiä. No, eihän siihen pysty puhaltamalla vaikuttamaankaan, vaikka siellä sitä kovasti yritettiin. Läskiks meni...

• kirjan (Duodecim 2000)

sivulla 193 on selkeät tyylitellyt kuvat sekä obstruktiosta (astma) että restriktiosta (alveoliitti) eri vaikeusasteineen.

Jos muuten on limaa keuhkoputkessa johtuen bronkiitista, niin kyllähän sekin notkon saattaa saada aikaiseksi. Spirometria on hyvin herkkä puhallusvirheille. Oikeastaan sitä tulisi käyttää vain astmalääkityksen seurannassa.

PN

• kertaa näin

Oletko nyt siis hylännyt teoriasi, että astmadiagnoosin tarvitaan IgE ja eosinofiilit? Tällä kertaa mielestäsi astmadiagnoosiin riittää spriometria-käyrä.

• )=)=)=))=)=)

astmaan sopivaa spirometriakäyrää. Hassuko olet. Kysehän on homeista saadusta astmasta. Siinä kaikki on hyvin epäspesifiä, myös käyrä.

• nisuiisu

asiasta yhtään mitään!

Nimittäin asia on niin, että ei kellään ole TTL:lta astma-käyrää ja siitä huolimatta heillä on kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma. Heidän käyränsä, joita olen nähnyt (oma myös), ovat restriktio- eli alveoliitti käyriä. Tottakai voi olla jokin atoopikko, jolla on astma-käyrä, mutta olihan hänellä myös alhainen VC, joka viittaa alveoliittiin.

Siis perhana, jos joku saa A fumigatus kokeessa diagnoosiksi kosteusvauriomikrobien aiheuttaman astman, niin se on aivan varmasti VÄÄRÄ DIAGNOOSI. Siinä ei täyty mitkään astman kriteerit, koska puhallustehojen lasku johtuu limanerityksestä.

TTL-astmaatikkojen on nyt paras lopettaa, koska tämän voi johtaa ennen pitkää siihen, että väärät astma-diagnoosit kumotaan ja näin moni voi menettää väärin perustein (=astma) maksetun tapaturmaeläkkeen. Kyllä kai minä tiedän, miksi te TTL-astmaatikot käytte kimppuuni. Valitettavasti vain minä en hyväksy valehtelua, vaan haluan kertoa totuuden.

Tuolla spirometrillä vain mitataan kosteusvauriokohteessa sairastuneen keuhkoputken herkkyyttä, jotta ei pääsisi käymään niin, että altistettu kuolisi itse rikospaikalla. He vain selvittelevät sitä, että kuinka paljon uskaltaa tätä kyseistä henkilöä altistaa. TTL touhu on teatteria alusta loppuun.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

• luujaaah
        nisuiisu kirjoitti:

asiasta yhtään mitään!

Nimittäin asia on niin, että ei kellään ole TTL:lta astma-käyrää ja siitä huolimatta heillä on kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma. Heidän käyränsä, joita olen nähnyt (oma myös), ovat restriktio- eli alveoliitti käyriä. Tottakai voi olla jokin atoopikko, jolla on astma-käyrä, mutta olihan hänellä myös alhainen VC, joka viittaa alveoliittiin.

Siis perhana, jos joku saa A fumigatus kokeessa diagnoosiksi kosteusvauriomikrobien aiheuttaman astman, niin se on aivan varmasti VÄÄRÄ DIAGNOOSI. Siinä ei täyty mitkään astman kriteerit, koska puhallustehojen lasku johtuu limanerityksestä.

TTL-astmaatikkojen on nyt paras lopettaa, koska tämän voi johtaa ennen pitkää siihen, että väärät astma-diagnoosit kumotaan ja näin moni voi menettää väärin perustein (=astma) maksetun tapaturmaeläkkeen. Kyllä kai minä tiedän, miksi te TTL-astmaatikot käytte kimppuuni. Valitettavasti vain minä en hyväksy valehtelua, vaan haluan kertoa totuuden.

Tuolla spirometrillä vain mitataan kosteusvauriokohteessa sairastuneen keuhkoputken herkkyyttä, jotta ei pääsisi käymään niin, että altistettu kuolisi itse rikospaikalla. He vain selvittelevät sitä, että kuinka paljon uskaltaa tätä kyseistä henkilöä altistaa. TTL touhu on teatteria alusta loppuun.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

"Valitettavasti vain minä en hyväksy valehtelua, vaan haluan kertoa totuuden."

Hyväksytkö oman valehtelun?
        Haluatko listausta?

• pikku Myy
        nisuiisu kirjoitti:

asiasta yhtään mitään!

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

Mielenkiintoinen ja hyvä teksti! Kiitos siitä! :)

Minulla on ollut selvä obstruktio, kun ajattelen niitä viimeisimpiä puhalluksia.

Pitää vielä kaivaa omat TTL:lla tehdyt spirometriat esille ja vertailla ihan tosissani, luettuani sitä linkkiä perusteellisemmin. Niissä oli sahaamista, mutta en muista missä. Lopussahan se kai vaan viittaa yskään? Vai?

Minua pakotettiin TTL:ssa puhaltamaan älyttömän monta kertaa, koska en saanut hoitajan mielestä "hyviä" käyriä. Se "käyränpiirtämisjuttu" ei siinä valossa kuulosta niin epätodennäköiseltä.

• siis vain
        nisuiisu kirjoitti:

asiasta yhtään mitään!

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

tapaturmaeläkkeen vuoksi????? Itsekin taisit saada sitä, joten olet sitä mieltä, että muille se ei kuulu?

• pikku Myy
        siis vain kirjoitti:

tapaturmaeläkkeen vuoksi????? Itsekin taisit saada sitä, joten olet sitä mieltä, että muille se ei kuulu?

Minulla on ammattitauti, mutta en ole saanut tapaturmaeläkettä ollenkaan viime vuonna! En tule jatkossakaan saamaan! Ei minuun tarvitse hyökätä vaan sen takia, että minun ammattitautipaperit saattoivat mennä läpi vakuutusyhtiössä!

Tuula Putus vastasi eräässä luennossa, että yksi ja sama ihminen homealtistuksesta voi saada sekä astmaa että alveoliittia. Minulle on vaan tähän mennessä annettu astmadiagnosi, mutta epäilen että minulla on molempia sairauksia. Ei se tee minusta parempi tai huonompi! Ja jos saisin alveoliitti-diagnosin, niin en menetä mitään tapaturmaeläkettä, koska minä en sitä saa!!!

Olen sitä mieltä että kaikki jotka ovat sairastuneet vakavasti homeista tulisi saada tapaturmaeläkettä loppuelämänsä, jos he eivät ole sen sairauden takia työkykyisiä enää. Minulla ei ole väliä, jos se sairaus on alveoliitti, ODTS, astma, vakava nivepsoriasis, polymyalgia tai joku muu sairaus joka vahvasti vaikuttaa työkykyyn. Jos se on homeen aiheuttama, vakuutusyhtiöt kuuluu korvata. Valitettavasti en istu missään lautakunnassa vakuutuspuolella...

• nisuiisu

FVC = nopea vitalikapasiteeti
      FEV1 = uloshengityksen sekuntikapasiteeti
      FEV% = FEV1/FVC
      PEF = uloshengityksen huippuvirtaus
      MEF50 = uloshengityksen keskivaiheen virtaus

Obstruktiivinen löydös eli astma: PEF, FEV1, MEF50 ja FEV% ovat pienentyneet. FVC pysyy muuttumattomana. Käyrässä notkahdus !

Restriktiivinen löydös eli alveoliitti: FVC ja FEV1 ovat pienentyneet, FEV% on normaali. Käyrä tulee n. 45 asteen kulmassa x-akselille ja on kaukana terveen FVC-arvosta.

HUOMAA SIIS, että astmaatikolla on FVC-arvo normaali. Miksei olisi, koska on vain häikkää keuhkoputkissa. Keuhkorakkulat ovat kunnossa, mutta niihin johtavissa putkissa on ahtauma. Ajattele astmaatikolla itiöt eivät pääse lainkaan keuhkorakkuloihin. Niin mistä saisin astmaatikon keuhkorakkulat? Astmaatikot joutuvat vain puhaltamaan vähän kauemmin keuhkojaan tyhjäksi kuin terve ihminen. Alveoliitikot selviävät sen sijaan paljon ripeämmin puhalluksesta, koska vitaalikapasiteetti on alhainen.

Noista tiedoista pystyy päättelemään, että astma-mittaukseen laitteen kalibrointi vahingossa väärin, esim. siten, että pumppaa 3 litraa ilmaa ja naputteleekin vahingossa laitteeseen esim. 3,5 litraa, ei vaikuta läheskään niin paljon, kuin restriktio-mittaukseen. Tuon FVC:n arvon ei tarvitse olla kovinkaan paljon pielessä, kun restriktiopuhallus näyttää normaalia.

Jä kyllähän ovat "testannet", miten pienillä kalibrointivirheillä laite saadaan näyttämään normaaleja arvoja. Katselin ja pohdiskelin tuossa erään henkilön lukemia ja tulin siihen tulokseen, että aika hilkulla on ollut, että laite olisi tulostanut tekstin: restriktio.

Erittäin tärkeä asia on muistaa myös tämän härvelin kohdalla, että sinnehän pitäisi puhaltaa silloin, kun keuhkorakkulatulehdus on pahimmillaan.

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

P.S. Jos Af on petosta, niin miksei myös kalibrointivirheet ole mahdollisia.

• muuten

edelleen suojelupoliisin tarkkailulistalla?

• -homekorva-

No, mihin sairauteen viittaa Perifeerisen ventilaatiofunktion alenema,

Ai niin, mun MEF 50 on 55 % va:sta.

Huomioitavaa, että näihin arvoihin olin silti vetänyt 3 kuukautta 1600 mg Beclomettiä päivässä.

Tuossa laittamastasi yliopiston linkistä.. ohjeessa luki, ettei olisi saanut ottaa 4 viikkoon!

Ammattitautitutkimuksissa PITI ottaa lääkettä, ei saanut lopettaa...
        Ja mä otin ennen koettakin, ku käskettiin... (siis ennen spiroa beclomet lääke)

• ihmeessä

erottaa astman ja alveoliitin oireet? Jos samalla ihmisellä on molemmat sairaudet, mitkä oireet kuuluvat millekin sairaudelle?

Oi vastatkaa viisaammat!

• oli puhetta,
        -homekorva- kirjoitti:

No, mihin sairauteen viittaa Perifeerisen ventilaatiofunktion alenema,

Ai niin, mun MEF 50 on 55 % va:sta.

Huomioitavaa, että näihin arvoihin olin silti vetänyt 3 kuukautta 1600 mg Beclomettiä päivässä.

Tuossa laittamastasi yliopiston linkistä.. ohjeessa luki, ettei olisi saanut ottaa 4 viikkoon!

Ammattitautitutkimuksissa PITI ottaa lääkettä, ei saanut lopettaa...
        Ja mä otin ennen koettakin, ku käskettiin... (siis ennen spiroa beclomet lääke)

että MEF50 liittyisi astmaan, mutta se liittyy tottakai myös alveoliittiin.

Tuo MEF50 arvosi lukema tarkoittaa sitä, että käyräsi tulee aika jyrkästi X-akselille. Se tarkoittaa kyllä jo keskivaikeaa restriktiota.

Me olemme tuttuja, niin voisitko lähettää minulle tuon käppyräsi, niin näkisin, että onko laite "viritetty" tulostamaan normaalia ventilaatiofunktiota. Tuo periferinen tarkoittaa pieniä hengitystiehyeitä, juuri ennen alveoleja. Tuo on juuri allergista alveoliittia. Hengistystiehyeissäkin on jo alveoleja.

Pekka Nikkola

• -homekorva-
        oli puhetta, kirjoitti:

että MEF50 liittyisi astmaan, mutta se liittyy tottakai myös alveoliittiin.

Tuo MEF50 arvosi lukema tarkoittaa sitä, että käyräsi tulee aika jyrkästi X-akselille. Se tarkoittaa kyllä jo keskivaikeaa restriktiota.

Me olemme tuttuja, niin voisitko lähettää minulle tuon käppyräsi, niin näkisin, että onko laite "viritetty" tulostamaan normaalia ventilaatiofunktiota. Tuo periferinen tarkoittaa pieniä hengitystiehyeitä, juuri ennen alveoleja. Tuo on juuri allergista alveoliittia. Hengistystiehyeissäkin on jo alveoleja.

Pekka Nikkola

PN, Laitan sulle postia kunhan saan skannattua paperit.

Ps. Avaava lääke tekee minulle spirometriassa tulosten LASKUN. Tämä hämmästytti hoitajaa testin aikana.
        Avaavan pitäisi kuulemma parantaa tuloksia.

Aiemmin, vuosi sitten...
        Ventolinesta tulee allerginen reaktio. (Ventolinen otosta tuli ea poli käyntiä vaativa reaktio)

Hengitystiet meni tukkoon, limaa kauheesti, superyskän kohtaus, vatsa tyhjeni ja oksesin myös. Lisänä super päänsärky ja holtiton vapina.

Siksi saan muita avaavia lääkkeitä sen johdosta spirossa, oisko se sit syynä huonoon "avautuvuuteen" spirossa.

??

• pikku Myy
        -homekorva- kirjoitti:

PN, Laitan sulle postia kunhan saan skannattua paperit.

Ps. Avaava lääke tekee minulle spirometriassa tulosten LASKUN. Tämä hämmästytti hoitajaa testin aikana.
        Avaavan pitäisi kuulemma parantaa tuloksia.

Aiemmin, vuosi sitten...
        Ventolinesta tulee allerginen reaktio. (Ventolinen otosta tuli ea poli käyntiä vaativa reaktio)

Hengitystiet meni tukkoon, limaa kauheesti, superyskän kohtaus, vatsa tyhjeni ja oksesin myös. Lisänä super päänsärky ja holtiton vapina.

Siksi saan muita avaavia lääkkeitä sen johdosta spirossa, oisko se sit syynä huonoon "avautuvuuteen" spirossa.

??

Minä olen reagoinut vastaavanlaisesti Formoterolille ja Atrodualille (nestemmäinen). Samaa koskee Seretideä, sekä Symbicortia (jossa on formoterolia). Ei ehkä niin ihmeellistä, kun pakkausselosteissa joskus jopa lukee että jotkut hengitettävät astmalääkkeet saattavat aiheuttaa astmakohtauksen.

Pulmicortin (nestemmäinen) takia sain "anafylatisk chock". Kasvot turposivat sekinneissa ja verenpainen meni ihan päin metsää ja olin mennä tajuttomaksi. En pystynyt puhumaan enkä liikkua. Onneksi minulla oli vieraita sairaalahuoneessa kun se tapahtui, koska en pystynyt edes painamaan sitä punaista nappia.

Ventoline ei auta minuakaan yhtä hyvin kuten esim. Atrovent Comp ECO (suihke). Sama koskee Buventol:ia. Lääkevalinta saattaa hyvinkin olla syy huonoon avautuvuuteen - vastaan kokemuksieni perusteella.

• pikku Myy
        pikku Myy kirjoitti:

Minä olen reagoinut vastaavanlaisesti Formoterolille ja Atrodualille (nestemmäinen). Samaa koskee Seretideä, sekä Symbicortia (jossa on formoterolia). Ei ehkä niin ihmeellistä, kun pakkausselosteissa joskus jopa lukee että jotkut hengitettävät astmalääkkeet saattavat aiheuttaa astmakohtauksen.

Pulmicortin (nestemmäinen) takia sain "anafylatisk chock". Kasvot turposivat sekinneissa ja verenpainen meni ihan päin metsää ja olin mennä tajuttomaksi. En pystynyt puhumaan enkä liikkua. Onneksi minulla oli vieraita sairaalahuoneessa kun se tapahtui, koska en pystynyt edes painamaan sitä punaista nappia.

Ventoline ei auta minuakaan yhtä hyvin kuten esim. Atrovent Comp ECO (suihke). Sama koskee Buventol:ia. Lääkevalinta saattaa hyvinkin olla syy huonoon avautuvuuteen - vastaan kokemuksieni perusteella.

En osaa kopioda linkkiä, mutta sivu on Medline Plus.

Lääke on Formoterol (seuraava teksti on lainaus):

"In a large clinical study, more patients who used an asthma medication similar to formoterol died of asthma problems than patients who did not use the medication. If you have asthma, use of formoterol may increase the chance that you will experience serious or fatal asthma problems. Your doctor will only prescribe formoterol if other medications have not controlled your asthma or if your asthma is so severe that two medications are needed to control it. Formoterol should not be the first or the only medication that you use to treat your asthma.

Do not use formoterol if you have asthma that is quickly getting worse. Tell your doctor if you have had many severe asthma attacks or if you have ever been hospitalized because of asthma symptoms. If you have any of the following signs of worsening asthma, call your doctor immediately:

your short-acting inhaler [inhaled medication such as albuterol (Proventil, Ventolin) that is used to treat sudden attacks of asthma symptoms] does not work as well as it did in the past
        you need to use more puffs than usual of your short-acting inhaler or use it more often
        you need to use four or more puffs per day of your short-acting inhaler for 2 or more days in a row
        you use more than one canister (200 inhalations) of your short-acting inhaler during an 8-week period
        your peak-flow meter (home device used to test breathing) shows your breathing is worsening
        you need to go to the emergency room for asthma treatment
        your symptoms do not improve after you use formoterol regularly for 1 week or your symptoms get worse at any time during your treatment

Talk to your doctor about the risks of using this medication.

Your doctor or pharmacist will give you the manufacturer’s patient information sheet (Medication Guide) when you begin treatment with formoterol and each time you refill your prescription. Read the information carefully and ask your doctor or pharmacist if you have any questions. You can also visit the Food and Drug Administration (FDA) website (http://www.fda.gov/cder) or the manufacturer's website to obtain the Medication Guide."

• pikku Myy
        pikku Myy kirjoitti:

Pieni lisäys. Jotkut astmalääkkeet saattavat aiheuttaa jopa kuolematapauksia. "MEDLINE PLUS"- sivuilla löysin Formoterolista tällaisen tekstin:

"In a large clinical study, more patients who used an asthma medication similar to formoterol died of asthma problems than patients who did not use the medication. If you have asthma, use of formoterol may increase the chance that you will experience serious or fatal asthma problems. Your doctor will only prescribe formoterol if other medications have not controlled your asthma or if your asthma is so severe that two medications are needed to control it. Formoterol should not be the first or the only medication that you use to treat your asthma.

Do not use formoterol if you have asthma that is quickly getting worse. Tell your doctor if you have had many severe asthma attacks or if you have ever been hospitalized because of asthma symptoms. If you have any of the following signs of worsening asthma, call your doctor immediately:

your short-acting inhaler [inhaled medication such as albuterol (Proventil, Ventolin) that is used to treat sudden attacks of asthma symptoms] does not work as well as it did in the past
        you need to use more puffs than usual of your short-acting inhaler or use it more often
        you need to use four or more puffs per day of your short-acting inhaler for 2 or more days in a row
        you use more than one canister (200 inhalations) of your short-acting inhaler during an 8-week period
        your peak-flow meter (home device used to test breathing) shows your breathing is worsening
        your symptoms do not improve after you use formoterol regularly for 1 week or your symptoms get worse at any time during your treatment

Your doctor or pharmacist will give you the manufacturer’s patient information sheet (Medication Guide) when you begin treatment with formoterol and each time you refill your prescription. Read the information carefully and ask your doctor or pharmacist if you have any questions. You can also visit the Food and Drug Administration (FDA) website (http://www.fda.gov/cder) or the manufacturer's website to obtain the Medication Guide."

• homeahdistus1
        pikku Myy kirjoitti:

Pieni lisäys. Jotkut astmalääkkeet saattavat aiheuttaa jopa kuolematapauksia. "MEDLINE PLUS"- sivuilla löysin Formoterolista tällaisen tekstin:

symbicort kuuluu näihin lääkkeisiin. Se on kyllä hirvittävän hyvä lääke niille, joille se sopii. Ehdottomasti oma suosikkini. Avaava lääke samassa tarkoittaa että kortisonia kuluu vähemmän. Se myös auttaa tuohon kurkun kuristukseen toisin kuin pelkkä pulmicort. Minä olen hyvin kiitollinen tästä lääkkeestä niinkuin moni muukin astmaatikko. Kuulun niihin onnellisiin, joille sopivat melkein kaikki astmalääkkeet. Silloin kun sain astman ensimmäistä kertaa vuosikymmeniä sitten, lääkkeet olivat paljon huonompia kuin nykyiset ja sairauden hoito vaikeaa ja tehotonta.

• Lyyli
        homeahdistus1 kirjoitti:

symbicort kuuluu näihin lääkkeisiin. Se on kyllä hirvittävän hyvä lääke niille, joille se sopii. Ehdottomasti oma suosikkini. Avaava lääke samassa tarkoittaa että kortisonia kuluu vähemmän. Se myös auttaa tuohon kurkun kuristukseen toisin kuin pelkkä pulmicort. Minä olen hyvin kiitollinen tästä lääkkeestä niinkuin moni muukin astmaatikko. Kuulun niihin onnellisiin, joille sopivat melkein kaikki astmalääkkeet. Silloin kun sain astman ensimmäistä kertaa vuosikymmeniä sitten, lääkkeet olivat paljon huonompia kuin nykyiset ja sairauden hoito vaikeaa ja tehotonta.

olen tätä Symbicortia minäkin, mutta se jäi liian tehottomaksi. Nykyisin on Budesonid 400 ja Prednisolon 10 mg joka toinen päivä. Välillä menee Pulmicort spiralla vähintään kuukauden jaksona. Tässä siis vain nämä hoitavat, avaavia ja muita on sitten niitäkin.

• .......

Käppyräni on restriktiokäyrä. Tämän ovat kaikki sanoneet. Tutkimukset tukevat jotain muuta kuin astmaa, mutta mutta. Alveoliitti tulee diagnoosiksi siinä vaiheessa kun keuhkokuvassa tai HRCT:ssä näkyy fibroosia. Ei ennen. Siksi käyn säännöllisesti vuosittain kuvauksessa. FVC, FEV1 yms. huononevat hiljalleen koko ajan, mutta PEF on loistava. Mikään lääke ai auta eikä niitä ole enää tyrkytettykään. Olen ihan työkykyinenkin.

• nisuiisu

politiikko pääsi väitöskirjassaan tekemään farmarin keuhkoille kriteerejä. Tarkoitan nyt tietysti Sinikka Mönkärettä.

Fibroosi on jo ihan eri sairaus, kuin allerginen alveoliitti eli keuhkorakkulatulehdus. Fibroosi on seurausta aleveoliitista.

Minä olen selostanut tällä palstalla jo aikaisemmin tämän MÖnkäreen poliitisen toiminnan.

Keuhkorakkulatulehduksessa on monia vaiheita: aluksi on ns. epäspesifinen vaihe: makrofagit ja neutrofiilit yrittävät popsia poskeensa niin paljon itiöitä, kuin ehtivät. Jos homma ei onnistu, niin silloin kutsutaan avuksi T- ja B-lymfosyytit. Aluksi on ns. Tyypin III-allergiamekanismilla toimiva imuunokompleksisysteemi, jossa tarvitaan IgG-vasta-aineiat. Sitten, jos sekään ei onnistu, niin makrofagit esittelevät nämä immunokompleksit T-lymfosyyteille.

Nyt on sovittu, että tuossa T-lymfosyyttivaiheessa on lupa doagnosoida allerginen alveoliitti. Toisaalta se on hyvä, koska jos tuohon asti joudutaan menemään, niin kyllä silloin on jo allergia puhjennut. Halutaan siis olla 100% varmoja, että on allerginen alveoliitti.

Allerginen alveoliitti tutkitaan tietysti keuhkorakkuloiden tulehdussoluista ns. BAL-tutkimuksen avulla. Jos on soluylimäärä ja ns. CD4 ja CD8 lymfosyyttien suhde on alle 1,5, niin silloin on kyse allergisesta alveoliitista.

Olen myös kertonut tällä palstalla ns. Terhon kriteereistä Niitä ei ole missään hyväksytty ns. kansainvälisiksi kriteereiksi. Terho vain kuvittelee itse, koska ne julkaistiin jossain ulkomaisessa julkaisussa. Olen tästäkin kertonut jo aiemmin.

Talonpoikaisjärkikin sanoo, että BAL-tutkimus on tehtävä pitkähkön altistumisjakson aikana, jotta lymfosyyttivaihe on päällä. Jos altistus lopuu, niin jo viikon kuluttua on lymfosyyttivaihe muuttunut makrofagivaiheeksi. Tulos on tietysti tällöin, jos tehdään BAL-tutkimus, negatiivinen.

Onko sinua altitettu TTL:llä?

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

• ...................
        nisuiisu kirjoitti:

politiikko pääsi väitöskirjassaan tekemään farmarin keuhkoille kriteerejä. Tarkoitan nyt tietysti Sinikka Mönkärettä.

Fibroosi on jo ihan eri sairaus, kuin allerginen alveoliitti eli keuhkorakkulatulehdus. Fibroosi on seurausta aleveoliitista.

Minä olen selostanut tällä palstalla jo aikaisemmin tämän MÖnkäreen poliitisen toiminnan.

Keuhkorakkulatulehduksessa on monia vaiheita: aluksi on ns. epäspesifinen vaihe: makrofagit ja neutrofiilit yrittävät popsia poskeensa niin paljon itiöitä, kuin ehtivät. Jos homma ei onnistu, niin silloin kutsutaan avuksi T- ja B-lymfosyytit. Aluksi on ns. Tyypin III-allergiamekanismilla toimiva imuunokompleksisysteemi, jossa tarvitaan IgG-vasta-aineiat. Sitten, jos sekään ei onnistu, niin makrofagit esittelevät nämä immunokompleksit T-lymfosyyteille.

Nyt on sovittu, että tuossa T-lymfosyyttivaiheessa on lupa doagnosoida allerginen alveoliitti. Toisaalta se on hyvä, koska jos tuohon asti joudutaan menemään, niin kyllä silloin on jo allergia puhjennut. Halutaan siis olla 100% varmoja, että on allerginen alveoliitti.

Allerginen alveoliitti tutkitaan tietysti keuhkorakkuloiden tulehdussoluista ns. BAL-tutkimuksen avulla. Jos on soluylimäärä ja ns. CD4 ja CD8 lymfosyyttien suhde on alle 1,5, niin silloin on kyse allergisesta alveoliitista.

Olen myös kertonut tällä palstalla ns. Terhon kriteereistä Niitä ei ole missään hyväksytty ns. kansainvälisiksi kriteereiksi. Terho vain kuvittelee itse, koska ne julkaistiin jossain ulkomaisessa julkaisussa. Olen tästäkin kertonut jo aiemmin.

Talonpoikaisjärkikin sanoo, että BAL-tutkimus on tehtävä pitkähkön altistumisjakson aikana, jotta lymfosyyttivaihe on päällä. Jos altistus lopuu, niin jo viikon kuluttua on lymfosyyttivaihe muuttunut makrofagivaiheeksi. Tulos on tietysti tällöin, jos tehdään BAL-tutkimus, negatiivinen.

Onko sinua altitettu TTL:llä?

ystävällisin terveisin

Pekka Nikkola

Ei ole altistettu. Sen tarkemmin en halua kertoa käynneistäni. Uudestaan olen kieltäytynyt menemästä TTL:lle, ammattitautia en pidä niin tärkeänä. Myöhemmin eräs tunnettu keuhkolääkäri sanoi, että minua ei kannata altistaa. Oli sitä mieltä, että astmankaltainen tulehdus olisi pääongelma. Hankittuani potilaspapereitani, minusta oli useampia merkintöjä alveoliittiepäilynä, vaikka itselleni ei sitä ole sanottu. BAL-huuhtelu tehtiin pitkähkön sairausloman jälkeen ja lymfosyytit olivat silloin normaalin rajoissa. Jos olisin ymmärtänyt mistä EHKÄ on kyse jo alussa, olisin saanut tutkimuksia oikeaankin aikaan. Olen ihan itse kieltäytynyt joistain jutuista, joten peiliinkin voin katsoa.

• perustuu

"TTL:n spirometri ei ole kyllä vielä koskaan tulostanut tyypillistä astma-käyrää, jos kyseessä on ollut kosteusvaurirakennuksessa sairastunut."

Minulla on ainakin ollut sellainen. Mitä siis tarkoittaa "ei vielä koskaan"???

• nisuiisu

kerrat kertonut eri lähteitä käyttäen, että kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut ensisijaisena sairautena astmaa. En minä niitä itse ole keksinyt, vaan ne ovat muiden lausunnoista. Huomenna aion laittaa sellaisen tietoiskun, jossa jopa TTL:n lääkäri kertoo, että kyseessä on alveoliitti, eikä astma.

Tottakai, jos on ns. atoopikko ja on jo jonkin allergeenin aiheuttama astma ja samanaikaisesti sairastuu kosteusvauriomikrobeista, niin tuloksena on ns. astma-käyrä. Mutta astma-käyrä ei johdukkaan kosteusvauriomikrobeista.

Jos on jo entuudestaan aito astma, niin se pahenee aivan varmasti kosteusvaurion johdosta.

PN

• mikään
        nisuiisu kirjoitti:

kerrat kertonut eri lähteitä käyttäen, että kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut ensisijaisena sairautena astmaa. En minä niitä itse ole keksinyt, vaan ne ovat muiden lausunnoista. Huomenna aion laittaa sellaisen tietoiskun, jossa jopa TTL:n lääkäri kertoo, että kyseessä on alveoliitti, eikä astma.

Tottakai, jos on ns. atoopikko ja on jo jonkin allergeenin aiheuttama astma ja samanaikaisesti sairastuu kosteusvauriomikrobeista, niin tuloksena on ns. astma-käyrä. Mutta astma-käyrä ei johdukkaan kosteusvauriomikrobeista.

Jos on jo entuudestaan aito astma, niin se pahenee aivan varmasti kosteusvaurion johdosta.

PN

lähteesi ole pitänyt paikkaansa! Olet kopioinut sinulle sopivia erillisiä lauseita sieltä sun täältä ja jättänyt asiayhteydet pois. Se siitä siis!

• jos ennen altistumista
        nisuiisu kirjoitti:

PN

ei ole allerginen,astmaattinen,atoopikko.

Ensisijainen sairaus ei ole astma, vaan jokin muu??!! esim. bronkiitti,sitten krooninen bronkiitti,sitten alkaakin jo astman kriteerit täyttyä tai keuhkoahtauman.

Minä olen sitä mieltä että JOS bronkiitti hoidettaisiin heti alkuunsa pois, voisi homesairas välttyä astman/keuhkoahtauman oireilta ja itse sairaudelta. Lääkärit kun tutkivat innokkaasti heti alkuunsa astmaa, niin jää bronkiitti hoitamatta.

• homeahdistus1
        jos ennen altistumista kirjoitti:

Ensisijainen sairaus ei ole astma, vaan jokin muu??!! esim. bronkiitti,sitten krooninen bronkiitti,sitten alkaakin jo astman kriteerit täyttyä tai keuhkoahtauman.

Minä olen sitä mieltä että JOS bronkiitti hoidettaisiin heti alkuunsa pois, voisi homesairas välttyä astman/keuhkoahtauman oireilta ja itse sairaudelta. Lääkärit kun tutkivat innokkaasti heti alkuunsa astmaa, niin jää bronkiitti hoitamatta.

miten sitä bronkiittia olisi pitänyt hoitaa? Minulla oli astma alunperin ja sitä on alusta asti hoidettu aika isoilla annoksilla astmalääkkeitä. Epäiltyyn alveoliittiin sain tablettikortisonia. Luulin, että hoito tepsi sillä pystyin välillä jättämään astmalääkkeet kokonaan pois. Nyt olen taas astmalääkityksellä ja spirometriatulokset ovat vuosien varrella huonontuneet, tosin ihan pikkuisen vain kerrallaan.

• sairaus on
        jos ennen altistumista kirjoitti:

keuhkorakkulatulehdus. Se pystyy helposti päättelemään siitä, että ilmavirta päätyy keuhkorakkuloihin. Ongelman aiheuttavat aktinobakteerit ja mesofiilit grampositiiviset bakteerit. Ei minua tarvitse uskoa, vaan professori Mirja Salkinoja-Salosta. Minä vain luen hänen kirjoittamaansa kirjaa.

Bakteerien itiöiden koko on n. yksi µm. Siitä se johtuu. Bronkiittikin tulee, mutta ei sitä voi hoitaa muuten kuin lopettamalla altistus, koska sekin on allerginen.

Uskokaa nyt jo, että vuonna 1995 lääkärit ja vakuutusyhtiöt sopivat, että astmaa sen olla pitää.

Pekka Nikkola

• antaa kortisonitabletteja,
        homeahdistus1 kirjoitti:

miten sitä bronkiittia olisi pitänyt hoitaa? Minulla oli astma alunperin ja sitä on alusta asti hoidettu aika isoilla annoksilla astmalääkkeitä. Epäiltyyn alveoliittiin sain tablettikortisonia. Luulin, että hoito tepsi sillä pystyin välillä jättämään astmalääkkeet kokonaan pois. Nyt olen taas astmalääkityksellä ja spirometriatulokset ovat vuosien varrella huonontuneet, tosin ihan pikkuisen vain kerrallaan.

niin se on maksimaalinen ja tahallinen hoitovirhe.

Isoissa annoksissa astmalääkettä on runsaasti myös koertisonia.

Bronkiitin saa loppumaan täällä:
        http://www.otsoniterapia.fi/jyvaskyla

Yleinen harhaluulo on se, että kortisoni on parantava lääke. Se vain lievittää sen hetkistä IgE-allergiasta johtuvaa tulehdusta.

Pekka Nikkola

• jo ennen a...
        homeahdistus1 kirjoitti:

siinäpäs kysymys. En tiedä miten sitä pitäisi hoitaa, en ole viisas lääkäri, en edes lääkäri,vaan homealtistunut. Pohjalla oli hyvä terveys ilman mitään allergioita.
        Altistumisesta kun pääsin pois, oli bronkiitti,mutta kuinka kauan ennenkuin siitä tuli krooninen. Luulisi että bronkiittiin on olemassa hoito, homeettoman sisäilman lisäksi, mutta jos lääkärit eivät sitä hoida niin heikko homma potilaan kannalta.

• homeahdistus1
        antaa kortisonitabletteja, kirjoitti:

niin se on maksimaalinen ja tahallinen hoitovirhe.

Isoissa annoksissa astmalääkettä on runsaasti myös koertisonia.

Bronkiitin saa loppumaan täällä:
        http://www.otsoniterapia.fi/jyvaskyla

Yleinen harhaluulo on se, että kortisoni on parantava lääke. Se vain lievittää sen hetkistä IgE-allergiasta johtuvaa tulehdusta.

Pekka Nikkola

puun ja kuoren välissä, minkä varmasti tiedät. Astmalääkitystä ei voi lopettaa, kortisonia tulee elimistöön väkisinkin. Sitä annostellaan suoraan keuhkoihin juuri sen takia, että määrät jäävät pienemmiksi kuin tablettihoidossa.

Allergisen alveoliitin hoitoon käytetään keuhkosairaudet-kirjan mukaan prednisolonia 30-40 mg päivässä, 3-4 viikon ajan. Ihan juuri näin minuakin on hoidettu (vaikkei alveoliittia todettu).

• bakteeriperäinen
        jo ennen a... kirjoitti:

siinäpäs kysymys. En tiedä miten sitä pitäisi hoitaa, en ole viisas lääkäri, en edes lääkäri,vaan homealtistunut. Pohjalla oli hyvä terveys ilman mitään allergioita.
        Altistumisesta kun pääsin pois, oli bronkiitti,mutta kuinka kauan ennenkuin siitä tuli krooninen. Luulisi että bronkiittiin on olemassa hoito, homeettoman sisäilman lisäksi, mutta jos lääkärit eivät sitä hoida niin heikko homma potilaan kannalta.

jos on esim. sattumalta vetänyt keuhkoihinsa bakteereita, esim. jotakin yleistä sienilajiketta tms.

• monen lajin homecoctailiin
        bakteeriperäinen kirjoitti:

jos on esim. sattumalta vetänyt keuhkoihinsa bakteereita, esim. jotakin yleistä sienilajiketta tms.

joista et voi tietää onko bakteereja tai sieniä?

Sattumaltahan sitä homealtistunut niitä hengittelee,ei tarkoituksellisesti,kunnes saa oireet ja tajuaa mistä ne johtuvat. Ei kai kukaan tahallisesti imppaile homeita keuhkoihinsa.

• astmadiagnoosi
        homeahdistus1 kirjoitti:

puun ja kuoren välissä, minkä varmasti tiedät. Astmalääkitystä ei voi lopettaa, kortisonia tulee elimistöön väkisinkin. Sitä annostellaan suoraan keuhkoihin juuri sen takia, että määrät jäävät pienemmiksi kuin tablettihoidossa.

Allergisen alveoliitin hoitoon käytetään keuhkosairaudet-kirjan mukaan prednisolonia 30-40 mg päivässä, 3-4 viikon ajan. Ihan juuri näin minuakin on hoidettu (vaikkei alveoliittia todettu).

joka peff arvojen mukaan jo pitkään ok,muut oireet taas eivät ja siihen tarvittaessa akuuttitilanteissa Predisolon 5 mg erillisen ohjeen mukaan.

• Keuhkosairaudet-kirjan
        homeahdistus1 kirjoitti:

(Duodecim 2000) sivulta 445, mitä siellä sanotaan Talukko 1:ssä: Immunosuppressiivisten lääkkeiden vaikutus eri immuunijärjestelmiin.

Kortikostereidit (prednisoni) aiheuttavat jo sekä fagosytoosiin (makrofagit, neutrofiilit, NK-solut) että vasta-ainevälitteiseen immuunipuolustusjärjestelmään haitallisesti.

Tuon saman taulukon tietojen mukaan kortisoni aiheuttaa vahvan häiriön soluvälitteiseen eli lymfosyyttivälitteiseen immuunipuolustusjärjestelmään.

Kortisoni on siis ns. immunosuppressiivinen "lääke", josta laitoin jo aikaisemmin tietoiskun:
        http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000032610215

Glukokortikoidi taikoittaa samaa kuin kortikosteroidi.

Minä kävin vuosikausia TTL:lla keuhkolääkäri Piiparin "vastaanotolla" ja kysyin aina häneltä, että koska tulehdukseni lakkaa. Hän aina vastasi, että ei koskaan, koska en suostu syömään kortisonia. Otin aina silloin esille tämän ko. keuhkosairaudet-kirjan sivusta 445 tehdyn valokopion ja sanoin, että sehän vaurioittaa immuunipuolustusjärjestelmäni ja että aiotko tapattaa minut. Piipari aina sitten vaikeni ja keskustelu kortosonista loppui lyhyeen.

Tuntuu ihmeelliseltä, että myös Duodecim-sivustolla annetaan ohjeeksi antaa alveoliittipotilaalle kortikosteroidia. Nyt täytyy ottaa huomioon, että tuo ohje koskee farmarinkeuhko-potilaita, joilla akuuttitautikohtaus saattaa olla aika rajukin. Toisaalta taas tälläkin palstalla on ollut aikoinaan linkki juttuun, jossa Sinikka Mönkäre jo 1980-luvulla selvitti, että ei tuosta "lääkkeestä" ole mitään apua alveoliittiin.

Prednisolini on tosiaan aidon astman lääke, mutta se on erittäin vahingollinen soluvälitteiselle immuniteetille, jonka tehtävänä on viimeisessä puolustuslinjassa poistaa kosteusvauriomikrobien itiöt kehostamme. Me olemme jo niin allergisia kosteusvauriomikrobeille, että meillä on aina käytössä tuo viimeinen puolustuslinja. Jos tuo soluvälitteinen lymfosyyttipuolustus pettää usein, niin me olemme kuoleman omia.

Pekka Nikkola

• huhhuhhuh
        sairaus on kirjoitti:

keuhkorakkulatulehdus. Se pystyy helposti päättelemään siitä, että ilmavirta päätyy keuhkorakkuloihin. Ongelman aiheuttavat aktinobakteerit ja mesofiilit grampositiiviset bakteerit. Ei minua tarvitse uskoa, vaan professori Mirja Salkinoja-Salosta. Minä vain luen hänen kirjoittamaansa kirjaa.

Bakteerien itiöiden koko on n. yksi µm. Siitä se johtuu. Bronkiittikin tulee, mutta ei sitä voi hoitaa muuten kuin lopettamalla altistus, koska sekin on allerginen.

Uskokaa nyt jo, että vuonna 1995 lääkärit ja vakuutusyhtiöt sopivat, että astmaa sen olla pitää.

Pekka Nikkola

"Se pystyy helposti päättelemään siitä, että ilmavirta päätyy keuhkorakkuloihin."

- Ilmavirta ei aiheuta keuhkorakkulatulehdusta. Sen aiheuttaa orgaaninen pöly. Sinulle on lukemattomia kertoja täällä yritetty opettaa, miten pienhiukkaset kulkevat hengitysteissä.

" Ongelman aiheuttavat aktinobakteerit ja mesofiilit grampositiiviset bakteerit."

- Päinvastoin. Salkinoja-Salonen pitää gramnegatiivisia bakteereita haitallisempina.

- Professori Salkinoja-Salonen ei ole koskaan eikä missään yhteydessä väittänyt, että keuhkorakkulatulehdus olisi kosteusvauriomikrobien ensisijaisesti aiheuttama sairaus. Hän tietää, että se on harvinainen.

" Ei minua tarvitse uskoa, vaan professori Mirja Salkinoja-Salosta. Minä vain luen hänen kirjoittamaansa kirjaa. "

- Sinä näytät tuosta vanhasta kirjastakin lukevan vain tiettyjä riviä ja kohtia ja et ilmeisesti oikein niitäkään ymmärrä. Et myöskää ota huomioon, että kirjassa keskitytään pääasiallisesti bakteereihin. Homesieniin liittyvää Salkinoja-Salosen ryhmän uudempaa tutkimustietoa voit lukea esim. täältä:

http://www.bionewsonline.com/c/x/joanna_peltola_2004_4996.htm

"Uskokaa nyt jo, että vuonna 1995 lääkärit ja vakuutusyhtiöt sopivat, että astmaa sen olla pitää. "

- USA:n viranomaiset ovat huolissaan miljoonien ihmisten sairastumisesta kosteusvauriomikrobien aiheuttamaan astmaan. USA:n ammattitautilainsäädäntö ei tunne rakennusten kosteusvauriomikrobien aiheuttamia sairauksia. Syyksi siihen, että USA:ssa kosteusvauriomikrobit aiheuttavat astmaa, mutta Suomessa ei, olet kertonut, että USA valmistautuu Iranin sotaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe