viskin säilytys

???pp

Voisko joku asiantuntija vastata että mikä on valon vaikutus kalliimpiin viskeihin. Elikkäs sen kyllä tiedän että auringonvalolta pitää pitää suojattuna, mutta entäs lamppujen valo baarikaapissa, huoneen valo?

Kiitoksia vastauksista.

10

7170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka kauan säilytät? Jos vuosia, niin ehdottomasti viileän tasalämpöinen pimeä tila, niinkuin on omille 50-vuotissynttäreitäni varten varattu vuonna 1982 ostamilleni 17-vuotiaille viskeille.

      Ei se säästämäni kama mitään "kypsy", mutta tulee silti olemaan kivaa ottaa hömpsy viskiä, joka on tislattu silloin, kun itsellä ei ollut vielä huolen häivää ja koulukin vasta edessä. ;)

      Pullo valoisassa on avausta ja nautintoa varten, ei koristeeksi.

      • viskejä mulla

        vaan, pari pottua chivas regalia ja mustaa johnyä pottu. Renaultin konjakkia samassa lasivitriinissä joka huoneen valolle altis. Siis tarkoitin että pitäskö näinkin "halvat" juomat säilyttää kokonaan valolta suojassa?? Ehkä seuraavalla kerralla ostan kultasta johnyä ja/tai laffrokkia.


      • säilytys tehdään
        viskejä mulla kirjoitti:

        vaan, pari pottua chivas regalia ja mustaa johnyä pottu. Renaultin konjakkia samassa lasivitriinissä joka huoneen valolle altis. Siis tarkoitin että pitäskö näinkin "halvat" juomat säilyttää kokonaan valolta suojassa?? Ehkä seuraavalla kerralla ostan kultasta johnyä ja/tai laffrokkia.

        asiallisesti, valolta suojattuna.

        Itse pidän viskit alkuperäisissä tuubeissa, mikäli sellainen on olemassa, noin 70% tuubilla, 20% pahviaskissa ja loput ilman.

        Viski pullot säilötään aina pysty asennossa, valolta suojattuna ja max 22°C lämpötilassa, mielummin 12-22°C. Pullossa tavara ei kypsy, kypsytys on tehty tynnyrissä, jonkin sortin makujen tasaantumista ja vastaavaa voi pullossa tapahtua kun sitä säilytetään 10-50 vuotta.
        Pahimassa tapauksessa korkki kuivuu rusinaksi ja kapsyyli päästää alkoholia ulos, välillä näkee pulloja joista on säilytyksen (30-40 vuotta) aikana haihtunut melkein koko kaula, tämä voi vaikuttaa myös makuun.

        Tärkeintä on muistaa se, että kaikki viski on tehty juotavaksi, ja säilytys on vain väliaikaista.


      • täytyy korjata
        säilytys tehdään kirjoitti:

        asiallisesti, valolta suojattuna.

        Itse pidän viskit alkuperäisissä tuubeissa, mikäli sellainen on olemassa, noin 70% tuubilla, 20% pahviaskissa ja loput ilman.

        Viski pullot säilötään aina pysty asennossa, valolta suojattuna ja max 22°C lämpötilassa, mielummin 12-22°C. Pullossa tavara ei kypsy, kypsytys on tehty tynnyrissä, jonkin sortin makujen tasaantumista ja vastaavaa voi pullossa tapahtua kun sitä säilytetään 10-50 vuotta.
        Pahimassa tapauksessa korkki kuivuu rusinaksi ja kapsyyli päästää alkoholia ulos, välillä näkee pulloja joista on säilytyksen (30-40 vuotta) aikana haihtunut melkein koko kaula, tämä voi vaikuttaa myös makuun.

        Tärkeintä on muistaa se, että kaikki viski on tehty juotavaksi, ja säilytys on vain väliaikaista.

        tilanne ja laittaa pullot valolta suojaan. Onkos noissa mun viskeissä nyt sitten maku muuttunut, kun esim musta johhny on ollut tossa huoneen valossa vuosia?


    • millä saa

      viskin maun parhaiten esiin? Olen kokeillut jäitä, vettä ja suoraan pullosta huoneenlämpöistä viskiä mut ei kumminkaan tule kaikkia vivahteita, nyt tossa kolmen leijonan viski, joka ei kauaa tossa vanhene ja pitäisi saada se savun muku kaivettua kunnolla sieltä:D

      • Kunnollinen paksupohjainen viskilasi ja huoneenlämpöistä tai hiukan alle viskiä siihen, ei liikaa, ravintolan neljä senttilitraa on ihan hyvä.

        Ei tarvitse huljutella lasia eikä maiskutella makua: ensin kevyt siemaus ja makustelu kuinka hyvää se onkaan ja sitten vetäistään loput huiviin. Viski on kuitenkin äijien ja tosinaisten jalo juoma. ;)


      • kunnon
        Kollimaattori kirjoitti:

        Kunnollinen paksupohjainen viskilasi ja huoneenlämpöistä tai hiukan alle viskiä siihen, ei liikaa, ravintolan neljä senttilitraa on ihan hyvä.

        Ei tarvitse huljutella lasia eikä maiskutella makua: ensin kevyt siemaus ja makustelu kuinka hyvää se onkaan ja sitten vetäistään loput huiviin. Viski on kuitenkin äijien ja tosinaisten jalo juoma. ;)

        tasting lasi ja pullo oikeata viskiä.
        Alkon hyllystäkin löytyy tätä nykyään aika monta oikeata single malt whiskyä. Edullinen ja suhteellisen antoisa aloitus viski voisi olla Glenlivet 12YO, Highland Park 12YO tai Balvenie Double Wood 12YO, kaikkien hinnat keikkuvat 40€ kieppeillä eli varsin kohtuullisia. Kokeilemalla löytää omat suosikit. Tarkoitushan ei ole vetää lärvejä vaan nauttia viskistä.
        Kaada lasiin noin 2-3cl, huoneen lämpöistä viskiä, anna juoman olla lasissa hetken ja nauti tuoksusta ja mausta. Hyviä viskejä löytyy satoja, valitettavasti joukossa on myös vähemmän hyviä sekotteita. Suosittelen pysymään single malt viskeissä, jätä beldit cocacolan jatkeeksi.

        Paras tapa tutustua viskien maailmaan on mennä tasting tilaisuuteen mukaan ja pääsee maistamaan kohtuu hinnalla useamman viskin selostuksen kera. Tasting tilaisuuksia järjestävät alan ravintolat.


    • LongJohn8

      Niin, jos viskit ollu lasivitriinissä vuosia huoneen valolle alttiina, niin onko maku radikaalisti muuttunut? Vai onko se auringonvalo pahin??


      Kiitti.

      • helppo todeta

        avaamalla korkki, kaikki (lähes) viskit on tehty juotaviksi, ei vitriinin täytteeksi.


    • Anonyymi

      Viski on nautinto. Ee sitä ryyppäämiseen oo tarkotettu. Eekä missää nimessä jäellä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe