Negojen digitointi kameralla ja valopöydällä

nopeasti digitoiden

Kaapissa on muutama mapillinen mv negoja. Siis muutamia tuhansia ruutuja. Pitäisi saada digitaaliseen muotoon mutta ei olisi tarkoitus käyttää koko loppuelämää tähän.

Olen jonkin matkaa päässyt skannerilla johon saa kerralla ladattua kaksi rainaa - eli siis 12 kuvaa. Tämän skannaamiseen menee mun Epsonilla tollaiset ~20 minuuttia.

Tämä on johtanut ajatuksen siihen että hoitaisikin asian niin että negat ladotaan valopöydälle, pannaan lasilevy päälle ja kuvataan kameralla lähilinssin avulla negan ruudut.

Tällöin 12 ruudun digitoimiseen menisi mun Canon 300D kameralla tollainen minuutti..

Olen yksittäisillä kuvilla asiaa kokeillut ja laatu on ollut ihan tyydyttävää.. Ei se mun materiaali kuitenkaan mitään Ansel Adamsia tai Imogen Cunninghamia ole.. Kunhan saa digimuotoon ruudulta katsottavaksi ja niin että tarvittaessa 10x15 printin voi tilata.. Ne harvat valokuvataiteen helmet joita on tullut napsittua voi sitten skannata jälkikäteen uudestaan vaikka 9600 dpi:llä valokuvataiteen museota varten.. 8-)

Niin, muuten siis tuo hoito menisi alle minuutin paitsi että kamera pitää siirtää joka laukauksen jälkeen uuden ruudun päälle ja tarkentaa.. Tähän tuhraantuu aikaa..

Olisiko kenelläkään ideaa miten /millaisella jalustalla / virityksellä tämän saisi hoidettua - eli siis pidettyä kamera täsmälleen samalla etäisyydellä filmistä kun siirtää sitä sivusuuntaan..

Tietty yksi vaihtoehto olisi panna pyörät valopöydän alle..

21

7803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purkkavirityksellä negetoinut

      Miksi haluat siirtää sitä kameraa sivusuuntaan?
      Laitat kameran jalustalle tarkennus kohdalleen ja liikutat sitä negatiivia siinä valopöydällä, ja jos vielä kaukolaukaisinkin löytyy niin aina parempi.

      • nopeasti digitoiden

        Joo.. Tuo kameran siirto on tosiaan turhaa.. Jotenkin olin fiksaantunut ajatukseen..

        Mutta negan tai oikeastaan koko valopöyän siirto kiinteästi asetetun kameran alla taitaa ratkaista jutun.

        Tuohon valopöydän pinnalle kun saa lasilevyn alle ladottua viisi-kuusi kuuden ruudun negatiivinpätkää. Ja valopöytä on kuitenkin pieni (Hamalla näkyi olevan joku jossa on 24 cm x 15 cm valoalue) ja kevyt siirtää tasaisella pinnalla kameran alla.

        Tällä tavalla pitäisi päästä jo ihan kohtuulliseen digitointinopeuteen..

        Nyt sitten vaan pitää löytää kaukolaukaisin kameraan ja sopiva kameran kiinnitys


      • aikaa
        nopeasti digitoiden kirjoitti:

        Joo.. Tuo kameran siirto on tosiaan turhaa.. Jotenkin olin fiksaantunut ajatukseen..

        Mutta negan tai oikeastaan koko valopöyän siirto kiinteästi asetetun kameran alla taitaa ratkaista jutun.

        Tuohon valopöydän pinnalle kun saa lasilevyn alle ladottua viisi-kuusi kuuden ruudun negatiivinpätkää. Ja valopöytä on kuitenkin pieni (Hamalla näkyi olevan joku jossa on 24 cm x 15 cm valoalue) ja kevyt siirtää tasaisella pinnalla kameran alla.

        Tällä tavalla pitäisi päästä jo ihan kohtuulliseen digitointinopeuteen..

        Nyt sitten vaan pitää löytää kaukolaukaisin kameraan ja sopiva kameran kiinnitys

        Sillä aikaa kun kehittelet aikaa säästävää kuvaustapaa kameralla, ehdit skannata kaikki negat. Kokeile ensin muutamalla negalla mikä on sopiva resoluutio. Tavallisella harrastelijatason optiikalla harrastelijatason filmille kuvattu negatiivi ei tarvitse skannerin täyttä resoluutiota. Liian isolla resoluutiolla skannaamisesta ei ole mitään hyötyä, siinä vain tuhraantuu aikaa ihan turhaan.


      • nopeasti digitoiden
        aikaa kirjoitti:

        Sillä aikaa kun kehittelet aikaa säästävää kuvaustapaa kameralla, ehdit skannata kaikki negat. Kokeile ensin muutamalla negalla mikä on sopiva resoluutio. Tavallisella harrastelijatason optiikalla harrastelijatason filmille kuvattu negatiivi ei tarvitse skannerin täyttä resoluutiota. Liian isolla resoluutiolla skannaamisesta ei ole mitään hyötyä, siinä vain tuhraantuu aikaa ihan turhaan.

        mutta skannerin vinkuva ääni aiheuttaa muussa perheessä protesteja joka taas rajoittaa aikaa jolloin voi skannata.

        Joka tapauksessa taidan olla jo jäljillä, kokeilin tänään systeemiä missä pienellä irtopuristimella sain pöytäjalustan kiinnitettyä tukevasti asentoon missä kamera osoitti alaspäin. Muutama sentti objektiivin nokassa olevasta lähilinssistä on hyllyyn tuettu teline jonka päällä saa pysymään skanneriin tarkoitetun filmipidikkeen. Lattialla makaa kyljellään philipsin kirkasvalolamppu.

        Filminpidikkeen siirto telineen päällä tapahtuu nopeasti. Etäisyys linssiin säilyy vakiona. Aukko on kaikkein pienin mahdollinen, muuten kamera saa automaatilla valita suljinajan.

        Eka kokemus oli lupaava. Täytyy vielä hioa ja säätää että näkee mikä on lopullinen nopeus ja laatu..


    • Kimmo Koo

      Diojen kopioiminen kuvaamalla valkokankaalta on helpointa. Kahteen mieheen kuvaa helposti 250 diaa tunnissa, mutta alkujärjestelyjen tekemiseen menee helposti tunti tai pari.

      t2-kiinnityksellä on saatavissa diakopiointilaitteita. Tilasin sellaisen aikanaan, mutta TopShop ilmoitti yllätten niiden loppuneen heiltä.

      Kolmas keino on vessapaperi. Katso esimerkiksi http://www.warthog.fi/askartelut/diakopiointi/neljaetoista.html

      Kamera on helpompi saada vaaka kuin pystysuoraan. Olen joskus tehnyt ikkunaan sopivan sabluunan, johon saa dian aina samaan paikkaan. Kamera on ollut luonnollisesti jalustassa kiinni. Vaihtanut dian ja ottanut kuvan lankalaukaisimella. Vauhti on melkoisen hyvä ja jälki riittää katselukuvaan.

      • nopeasti digitoiden

        Oli hyvä linkki tuo vessapaperilinkki.. Antoi hiukan ajattelemisen aihetta.. Tuo taustavalon vaikutus digitoitujen diojen dynamiikkaan kameralla kuvatessa..

        Olen valkokankaalta kuvaamista miettinyt ja varmaan vielä kokeilen. Lipastettujen diojen digitoiminen kuvaamalla on varmasti aika nopeaa.

        Tosin mun projektorissa dia tuntuu aina elävän että samalla kun sen tarkentaa niin se on jo lämöstä sen verran kupristunut että koko kuva ei ol eterävä. Kankaalta kuvatessa tämä on edessä. Suoraan diasta kuvatessa ei..


    • nopeasti digitoiden

      Kiitos kaikille kommenteista.. Tulin tässä lopulta siihen päätelmään että tosiaan nopeinta on käyttää diankopiointilaitetta tai vastaavaa linssin eteen kiinnitettyä viritystä.

      Yksinkertainen jopa itse tehdä. Filmi on aina oikealla etäisyydellä. Ei tarvitse tarkentaa ekan kuvan jälkeen. Negaliuskassa vain siirtää yhden kuvan eteenpäin ja painaa laukaisinta.

      Valopöydät ja muut viritykset on hankalia ja raskaita - ja aina joutuu siirtämään kahdessa suunnassa oikeaan kohtaan linssin edessä kuvattavan kohteen. Diakopiointilaiteen hahlossa nega on aina sopivalla korkeudella ja sopivan matkan päässä..

      Nyt sitten pitää vain hankkia sellainen - tai askarrella vessapaperirullan hylsystä tai vastaavasta.. Ohjeitakin kun näyttää löytyvän netistä..

    • esimerkiksi...

      "diojen digitointi", "diojen digitalisointi",
      "diojen siirto dvd:lle" tms.

      Itse siirrätin tv-katselumuotoon. Sekin riittää saamaan vaimo tyytyväiseksi, "kun ei niitä vanhoja kuvia koskaan näe"... :)

    • digitointia
    • digitointi

      käy mainiosti dioihin.
      Mutta kun nuo negat on negatiiveja niin värien saanti paikoilleen on lähes mahdotonta.
      Negoissa kun on jokaisella valmistajalla omansa eri värinen ns. maskikalvo.
      Skannereissa on eri filmimerkeille maskikalvon poisto ohjelmallisesti, mutta miten teet saman kameralla digitoiduille negoille, pelkkä invert (negan negaksi kääntäminen) ei tuo oikeita värejä?

    • Litelistä

      Lidlli myy ensi viikolla Silvercrest-merkkistä negatiivien ja diojen digitointilaitetta. Onko kenelläkään aavistusta tuotosten laadusta, eli kannattaako hakea pois? Hinta on noin 30€.

      • kaikkeasitämyydään

        www.filmscanner.info/en/ReflectaXScan.html

        vastaava kuin tuolla ja laatu ei ainakaan itseä kiinnostanut. Resoluutio oikeasti 1400dpi luokkaa ja dynamiikka onnetonta...


    • kjjgfhwjngf

      Muuan tuttu kuvaa diat ja negat kameralla siten, että kamera on ruuvattu kiinni lautaan, Kamerassa on makro-objektiivi, tai käytetään loittoja. Sopivalle etäisyydelle kamerasta on kiinnitetty nega/diapidin. Valonpääsy filmin väärälle puolelle on estetty objektiivin ja filminpitimen välisellä mustalla pahviputkella tai peitteellä.
      Valona voi käyttää luonnonvaloa, lampuissa yleensä väriongelmia.
      Ei tärähdä, vaikka räpsisi "käsivaralta". Filmin vaihto on työläin toimenpide.

    • Anonyymi

      Nämä tarvitset:
      -Järjestelmäkamera
      -Makrolinssi
      -Loittorengas
      -Negatiivien digitointiadapteri
      -Valopöytä 5000K
      -Kamerajalusta
      -Soviterengas (todennäköisesti tarvit)
      -Vatupassi salamakenkään (suositeltava)

      Järjestelmäkamera on hyvä olla vähintään 24 megapikseliä. Loittorenkaan todennäköisesti tarvitset jotta makrolinssi pystyy tarkentamaan tarpeeksi lähelle. Valopöytä on hyvä olla valaisimeltaan mahdollisimman valkoinen eli 5000K, jos värilämpötila on väärä niin etenkin värikuvista tulee väärän värisiä.

      Kuvaaminen sitten jalustalta aikalaukaisulla vaikkapa 2 sekuntia ajaksi ettei tärähdä. ISO herkkyytenä on hyvä olla mahdollisimman pieni eli 100. Aukko tulee olla pieni eli f11 tai f16.
      Kuvat RAW-muotoon joista sitten kuvankäsittelyohjelmalla käännät kuvat positiiveiksi.

      Kannattaa ottaa huomioon että digitoidessa digitointiadapteriin pääsee välillä likaa ja adapterin joutuu välillä puhdistamaan. Puhdistuksessa voit käyttää apuna vaikkapa kuivaa kennonpuhdistuslastaa. Digitointiadapteria on suositeltavaa säilyttää huolellisesti ettei siihen tule naarmuja jotka näkyvät sitten digitoiduissa kuvissa.

      • Anonyymi

        Aukko F9. Muutoin laatu alkaa huononemaann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aukko F9. Muutoin laatu alkaa huononemaann

        Ei ainakaan f8:ia suurempaa aukkoa saa laittaa, muuten tulee vaikeuksia tarkennuksen kanssa ja reunoista voi tulla epätarkat.

        Lisävinkki: digitointi on suositeltavaa tehdä pimeässä tai hämärässä tilassa jossa ainut valonlähde olisi valopöytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan f8:ia suurempaa aukkoa saa laittaa, muuten tulee vaikeuksia tarkennuksen kanssa ja reunoista voi tulla epätarkat.

        Lisävinkki: digitointi on suositeltavaa tehdä pimeässä tai hämärässä tilassa jossa ainut valonlähde olisi valopöytä.

        Liian pienen aukon läpi kulkeva valo diffraktoituu eli kuvanlaatu huononee. Yleensä tarkin piirto on siinä F8 paikkeilla riippuen toki objektiivista.


    • Anonyymi

      Tänä vuonna on julkaistu uusi "VALOI Easy35" laite filmien digitointiin. Laite on makrolinssin päähän kiinnitettävä digitointilaite jossa on valo valmiina.

      • Anonyymi

        Näiden lisäksi on olemassa erillisen valolähteen vaativia digitointiadaptereita kuten Nikon ES-2 ja Lomographyn digitointimaskit.
        ES-2:n huono puoli on että sen filminpidikkeet rajaavat filmin kuvaruutujen reunoja.
        Lomography Digitaliza maskit ovat myös käteviä digitointiin, ne pitävät käpristyneenkin filmin suorana.


    • Anonyymi

      Ei vaikeeta, mutta en rupeaisi valopöysällä ja jalustalla räpläämään.

      https://kamera-lehti.fi/muunna-vanhat-kuvasi-digitaalisiksi/

      Minulla on vanha pro kopiointilaite, joka toimii verkkovirralla, mutta sellaista ei enää kannata metsästää.
      Jotkut tuttuni on tehneet laudan pätkistä linkkiä jäljittelevän laitteen.
      Kamera on siihen kiinni ruuvattau ja toisessa päässä on pidike filmille.
      Laitetta voi pitää vaikka kädessä, eikä heilunta haita, kun kaikki on kiinteää.
      Jos ei muuten saa oikeaa valoa, voi käyttää vaikka ikkunasta tulevaa valoa.

      Homma vaatisi oikeesti makro-objektiivin, tai pitää käyttää loittoja sopivan suurennuksen saamiseksi.

      Mitä suurempi erotuskyky kamerassa on, sitä paremman jäljen saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe