PROPRAL + urheilu ??

Jännittäjä

Moi !

Sain työterveyslääkäriltäni Propral 40mg sosiaaliseen jännitykseen... Oireina käsien/pään tärinä ja hikoilu, erityisesti yhteisruokailun aikana ja uusia ihmisiä tavatessa (joskus tuttujakin...).

Mutta: urheilen 5-6 päivänä viikossa, joskus parikin tuntia illassa, ja urheilun taso on keskitasoa ja rankempaakin -- juoksua, spinningiä jne... Propralin kerrotaan laskevan sykettä -- kuinka pian lääkkeen ottamisen jälkeen pystyy normaalisti urheilemaan, vai onko se kokonaan kiellettyä ?? Tähänkö tämä toivottu avunsaanti kaatuukin.. ?

32

22961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • beetasalpaaja-Propralin

      aikana kiellettyä!! Syke ei vain sitten nouse samalle tasolle kuin ilman sitä...

      • Jännittäjä

        ..syke ei nouse sille tasolle kuin mitä se nousisi normaaliolosuhteissa kovan urheilun aikana, niin eihän se voi olla terveellistä keholle ja/tai sydämelle ? Muutenhan esim. heikkokuntoisen kannattaisi nappailla beetasalpaajia aina urheillessaan, koska silloin pystyisi urheilemaan pitkään & kovalla teholla ilman sykkeen kohoamista ?


      • heikko olo.
        Jännittäjä kirjoitti:

        ..syke ei nouse sille tasolle kuin mitä se nousisi normaaliolosuhteissa kovan urheilun aikana, niin eihän se voi olla terveellistä keholle ja/tai sydämelle ? Muutenhan esim. heikkokuntoisen kannattaisi nappailla beetasalpaajia aina urheillessaan, koska silloin pystyisi urheilemaan pitkään & kovalla teholla ilman sykkeen kohoamista ?

        Kun syke ei nouse suorituksen vaatimalle tasolle, kärsii jossain määrin hapenpuutteesta. Sydän ei pysty kierrättämään tarpeeksi nopeasti keuhkoihin tulevaa happea sitä runsaasti kuluttaville lihaksille sekä aivoille. Lihakset mennevät hapoille!

        Pharmaca Fennicassa lukee tämmönen pätkä:
        "Tavallisilla terapeuttisilla annoksilla eliminaation puoliintumisaika vaihtelee 3,4 tunnista 6 tuntiin, mutta lääkityksen lopettamisen jälkeen verenpainetta alentava vaikutus säilyy jopa 12 tuntia."

        Eli tuon perusteella sykettä alentava vaikutus kestää minimissään 3-4 tuntia ja maksimissaan noin 6 tuntia. Mut sitte täytyy huomioida tuo verenpainetta alentava vaikutus. Se ei hidasta menoa, jos on korkea verenpaine, mutta jos on muutenkin matala, voi tulla huimausta ja heikkoa oloa. Fyysisessä rasituksessa nämä saattavat voimistua.


    • kantsii ottaa

      huomioon. Se on muistaakseni n. 7 tuntia, vai mitä? Eli illalla sulla ei ehkä ole sitä lääkettä vaikuttamassa. Muista, että et tarvi sitä varmaan joka päivä. Vai?

      Kannattaa alottaa aika pienellä määrällä, koska puolikaskin saattaa riittää. Mulla on kokemusta tästä lääkkeestä, on paha sosiaalinen jännittäminen. Tämä on niin hyvä, että sen voi ottaa esim. pari tuntii ennen ko tilannetta. Sitten kun menee jonkun aikaa ilman jännittämistä niin sitä ei edes tarvi aina ottaa jos hyvin käy.

      Eli ei sitä kannata ottaa kun menet urheileen. Vai urheiletko työpäivän aikana? Tsemppiä vaan! Sosiaalinen pelko on paskamaista. Itse mietin juuri miten siitä voisi päästä kokonaan ilman lääkkeitä.

      • Jännittäjä

        ...hyvistä neuvoista ! Urheilen iltaisin, joten hiukan helpottaa tuo tieto lääkkeen vaikutusajasta, ei tarvitse sitten pelätä että taju lähtee spinning-pyörän selässä jos päivällä on napannut Propralin ;-)

        Ja tsemppiä muillekin sosiaalisille jännittäjille, toivottavasti kaikille löytyy apu tähän pulmaan, lääkkeillä tai ilman. Hyvää kevään odotusta..


      • kkaaajjdy
        Jännittäjä kirjoitti:

        ...hyvistä neuvoista ! Urheilen iltaisin, joten hiukan helpottaa tuo tieto lääkkeen vaikutusajasta, ei tarvitse sitten pelätä että taju lähtee spinning-pyörän selässä jos päivällä on napannut Propralin ;-)

        Ja tsemppiä muillekin sosiaalisille jännittäjille, toivottavasti kaikille löytyy apu tähän pulmaan, lääkkeillä tai ilman. Hyvää kevään odotusta..

        Itselläni on kokemusta kyseisestä lääkeestä. Ihmettelin, miksi meinaan kävelemään lähtiessäni kaatua. Lääkäri ei sanonnut siitä mitään kirjottaessaan reseptin.
        Kävin keskustelemassa tuolla pelot ja jännitys keskustelussa ja kysyin melkein samaa asiaa, kuin sinä. Minä harrastan hiihtoa aktiivisesti. Siellä sanottiin minulle, että se lääke vaikuttaa tasapainoon. Minua neuvottiin ottamaan aamulla herättyäni puolikas tabletti, että totun vaikutukseen. Sitten iltapäivällä puolikas tai kokonainen. Sillä keinolla hävis tasapaino vaikeudet. Pysyin ladulla paremmin. Minulle lääkkeestä ei ollut mitään hyötyä. En pystynnyt ottamaan osaa keskusteluun saman lailla, kuin ilman.


      • liikkuja***
        Jännittäjä kirjoitti:

        ...hyvistä neuvoista ! Urheilen iltaisin, joten hiukan helpottaa tuo tieto lääkkeen vaikutusajasta, ei tarvitse sitten pelätä että taju lähtee spinning-pyörän selässä jos päivällä on napannut Propralin ;-)

        Ja tsemppiä muillekin sosiaalisille jännittäjille, toivottavasti kaikille löytyy apu tähän pulmaan, lääkkeillä tai ilman. Hyvää kevään odotusta..

        Mä oon käyttäny propralia jo monta vuotta jännitysoireisiin. Käytän sitä oikeastaan joka päivä. harrastan myös paljon liikuntaa ja propral vaikuttaa, ettei syke nouse niin ylös. Mutta muuta haittaa en ole siitä kokenut. Olen käynyt spinningissä ja vaikka millä rankoilla tunneilla. Voihan se olla, että ilman propralia jaksaisi paremmin tms. mutta koen, että olen voinut hyvin urheilla.


      • propral
        liikkuja*** kirjoitti:

        Mä oon käyttäny propralia jo monta vuotta jännitysoireisiin. Käytän sitä oikeastaan joka päivä. harrastan myös paljon liikuntaa ja propral vaikuttaa, ettei syke nouse niin ylös. Mutta muuta haittaa en ole siitä kokenut. Olen käynyt spinningissä ja vaikka millä rankoilla tunneilla. Voihan se olla, että ilman propralia jaksaisi paremmin tms. mutta koen, että olen voinut hyvin urheilla.

        just tulin lenkiltä. aamulla otin yhden prpralin, lenkillä noin 12h sen jälkeen. oli aivan hirveä lenkki ja aivan pakko lopettaa kesken


      • Carmen_82
        propral kirjoitti:

        just tulin lenkiltä. aamulla otin yhden prpralin, lenkillä noin 12h sen jälkeen. oli aivan hirveä lenkki ja aivan pakko lopettaa kesken

        Hei,
        Pakko kommentoida aiheeseen. Lääkäri määräsi minulle beetasalpaajaa,ja otin elämäni ensimmäisen tabletin tällä viikolla illalla klo19. Seuraavana päivänä klo17 jumppatunnilla (siis 1vrk tabletista) oli kuin olisi ajanut käsijarru päällä! Syke ei noussut kuin 120 (yleensä 150 helposti) ja oli maailman vaikeinta kaikki liikkuminen ylipäätään. Kroppa aivan tehoton. Muuten olen kovakuntoinen. 2 vuorokautta tabletin ottamisesta treeni oli taas normaali. Taitaa jäädä kaappiin mulla noi, jos muka ei voi yli vuorokauteen treenailla ... outoa kaiken lukemani informaation perusteella!


      • Anonyymi
        Carmen_82 kirjoitti:

        Hei,
        Pakko kommentoida aiheeseen. Lääkäri määräsi minulle beetasalpaajaa,ja otin elämäni ensimmäisen tabletin tällä viikolla illalla klo19. Seuraavana päivänä klo17 jumppatunnilla (siis 1vrk tabletista) oli kuin olisi ajanut käsijarru päällä! Syke ei noussut kuin 120 (yleensä 150 helposti) ja oli maailman vaikeinta kaikki liikkuminen ylipäätään. Kroppa aivan tehoton. Muuten olen kovakuntoinen. 2 vuorokautta tabletin ottamisesta treeni oli taas normaali. Taitaa jäädä kaappiin mulla noi, jos muka ei voi yli vuorokauteen treenailla ... outoa kaiken lukemani informaation perusteella!

        Onko tullu mieleen et elimistösi tottuminen ja sopeutuminen uuteen lääkkeeseen voi viedä useita viikkoja.


    • sarah16

      Heipä hei.Minä olen kans huomannut että on alkuun kuin ois käsijarru päällä kun lähtee liikkumaan,mutta sitten kun pääsee vauhtiin,menee paremmin.Myöskään toisen kans ei voi liikkua ja jutella kun menee puuskuttamisen puolelle.Minulla syke ei nouse juurikaan yli sataa,syön BISOBROLOL ACTAVISTA 100mg 1tabl 2xpv,pitää hengen vaaralliset rytmihäiriöt hyvin kurissa.Huomaan myös etten jännitä enää missään tilanteessa,lienee auttanut siihenkin

      • Anonyymi

        Biso onki paree. Tosin 10mg


    • propal

      Viimeinen kerta itsellä kun liikun samana päivänä kun otan propalia. 2 kertaa kokeillut ja molemmilla kerroilla hirveä olo seurauksena. Eilen lenkillä ensimmäiset 6 km meni suht normaalisti, sitten pakko heittää kävelyksi. Hoipertelin pitkin pururataa kuin päissään. Sydämmeenkin tuntui pistävän, tuli mieleen että pääseeköhän täältä hengissä pois.

      • hulkko4

        Sama kokemus, 20mg aamupäivällä, lenkki illalla, ei mitään jakoa juosta pulssi nousi max. 130 jonka jälkeen huippas ja oli pakko kävellä. Jännitykseen toimii. Mielenkiintonen toi uudehko tutkimus jonka mukaan propranololi voi 'auttaa pelkoon' muutakin kautta kuin tutinoita poistamalla. Jotkut ihmiset hyväksyy oireensa eikä ota nappia. Minä en.


    • M50+

      Olen käyttänyt kerlon 10mg yksi aamuisin beetasalpaajaa noin 15vuoden
      ajan,olen aina lenkkeillyt mutta silti verenpaineet vaativat lääkityksen!
      Kävin kesällä sykemittarin kanssa pyörälenkillä,noin 30km ja ajoin
      noin 110 sykkeellä,pitkissä ylämäissä syke nousi 140neen josta se ei enää noussut
      ja olo ei ollut hyvä!Palattuani kotiin olo tosi huono ja valkeita pilkkuja
      ilmestyi vähän joka puolelle!Makasin pihanurmella vajaan pari tuntia ennenkuin
      hoippuroin sisälle!Vettä oli mukana joten huono olo johtui käsittääkseni hapen-
      puutteesta kun salpaaja ei päästänyt pulssia riittävän korkealle jotta
      lihakset saisivat tarvitsemansa hapen!
      Menin lekuriin,nuori naislääkäri vaihtoi "lennosta" atacandiin"ja pulssi nousi sillä heti
      sataan ja olo oli kuin kakskymmentä kupillista kahvia juoneella!
      Paine pysyi kurissa mutta korkean sykkeen aiheuttaman huonon olon vuoksi
      vaihdoin takaisin kerloniin!!Toinen lekuri sanoi myöhemmin ettei kerlonia olisi
      saanut kerrasta lopettaa vaan ajaa atacand sisään käyttäen molempia lääkkeitä
      yhtaikaa puolitettuina määrästä!No asia jäi siihen!Ja luottamus lääkäreihin väheni!

      • Anonyymi

        Siis lähes kaikki lääkkeet lopetetaan asteittain. Beettasalpaaja ja Atacand täysin erityyppisiä. Nousiko sun lepopulssi sataan? Jos näin ni tarvitset ehdottomasti beettasalbaajan. Itsekin syön oikean verenpainelääkkeen ja beettasalpaajan. Beettasalpaajan käytetään myös jos verenpainelääke ei laske alapainetta. Onhan sinulla seurantakäynnit lääkärissä ni mainitse silloin. Ja sitten se kaikista tärkein; MIKSI SINUN PITÄÄ PYÖRÄILLÄ NOIN KOVAA KU SYÖT LÄÄKETTÄ???? Eihän se tietenkään onnistu. Etkö ollenkaan jutellut lääkärin tai hoitajan kanssa urheilusta??


    • aamuliIkunta

      Mitä tätä ketjua ymmärsin niin tämän lääkkeen käyttäjälle paras aika liikunnalle on aamulla heti herättyä ja sen jälkeen vasta nappi huuleen kun lähtee päivän muihin askareisiin?

    • Kiinnostunut1

      Eikö siinä sit ole joku aivovaurion vaara, jos joku 15v alituisesti paniikkikohtausta tai jännitysoireita pelkäävä joutuu menemään muiden mukana liikunnantunnille urheilemaan ja veressä on se 30mg propraalia ja aivot ei saa tarpeeks verta/happea johtuen adrealiinin salpauksesta????

    • samiasaas

      Suosittelisin järkevästi käytettynä bentsoja ennemmin kuin propralia. Kokemusta on jopa ihan SM-tasolta jossa olen voittanut mitaleita joukkue-urheilussa opamoxin vaikutuksen alaisena. Ei vaikuta sykkeeseen ja poistaa turhan jännittämisen 100 x paremmin kuin propral.

      • PenaTakatukka

        Opamoksia kun otan, ruven punnertamaan penkkiä kotonani ja siivoamaan huushollia. Treenaus tuntuu todella hyvältä. Sen verra lääke laskee ahdistusoireita.


      • Alaasteenmaikkas

        Sano huumeille ei


      • Anonyymi

        Juuri näin!!


      • Anonyymi

        Juuri näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin!!

        Tarkoitan tohon Opaan. Huippu-urheilijalle juuri noin


    • sananaa

      Ennen kävelin reipasta kävelyä 4 km ja sen jälkeen kahvakuulailua tai muuta ja hyvin jaksoi. Nyt käytän 20 mg propralia 3 x päivässä migreenin estoon ja ei meinaa jaksaa 4 km kävellä reippaasti ja lopussa täytyy himmailla. Siitä kahvakuulailusta puhumattakaan. Jalat vatkaa ja heikottaa, jopa oksettaa.

    • Propral ja syke

      Tuohan vaikuttaa myös kulutettuihin kaloreihin treenien aikana, ainakin niin sykemittari väittää (tietenkin kun normaalin 150-160 sijaan pulssi jää alle 120:n tai himpun yli). Vai polttaako kroppa siitä Propralista huolimatta kaloreita yhtä paljon kuin ilman Propralia vaikka sykemittari muuta näyttääkin?

      Tää on mua suuresti vaivannut koska haluan että treeneistä on täysi teho mulle.

      • Anonyymi

        Syke ei nouse rasituksen noustessa-> maitohapot -> treeni loppu. Ei tietenkään kuluta yhtä paljon. MIKS IHMEESSÄ EDES YRITÄT KOVIA TREENEJÄ??‽ Kävele hiljaa ja SOPEUDU sairauteesi


    • Proppu

      Toi on hyvin sanottu että kun urheilee propralin kanssa niin on kuin käsijarru päällä:) näin juuri.

      • Anonyymi

        Kun sairastaa jotain sairautta mihin lääkitys. Ja kaikilla lääkkeillä haittavaikutuksia. Silloin vain on muutettava elämäntyyliä tai jättää lääkkeet pois. Miksi ihmeessä pitää ottaa Propral ennen lenkkiä ku se on tarvittaessa. Itselläni eri sairauksien takia jäi pulssi n. 100. Aloitin Bisoprolol 5mg aamulla 10mg illalla. Lisäksi otan joka aamu Propral 40mg. Johan se järkikin sanoo et liikuntasuoritus ip tai illalla. Harrastin triathlonia. Nyt jaksan uida 4 × 100m ja kävellä hiljaa 5km. Pyörälenkki 30min. Täytyy ymmärtää et on valittava sairaus tai muuttaa elintapoja lääkkeiden sivuvaikutusten takia.


    • Propraalin-syöjä

      Miksi sitten treenajat syövät Propralia? Verenpaineeseenhan on muitakin lääkkeitä, jotka eivät vaikuta treenamiseen mitenkään. Mutta, jos ongelmana on sosiaalisten tilanteiden pelko ja siihen liittyvä, esimerkiksi käsien vapina, Propral lienee ainoa vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Sama vika kaikissa beetasalpaajissa, urheilu ja muu sykettä nostava toiminta kuin "jarrut päällä"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe