Käytättekö dieselin seassa lisäaineita

tai jääänestoa

Uusi dieselin omistaja kysyy:

Käytättekö mitään lisäaineita tai jäänestoa dieselin seassa. "Essonbaarisssa" dieselmiehet puhuivat vaan että Suomessakin dieselin laatu heittelee ja olisi ehkä hyvä käyttää jotain lisäaineita dieselin seassa. Jotain joka takaisi paremman voitelun, ehkä korottaisi setaanilukua ja estäisi jäätymistä.

MIten on?

52

25816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitään

      lisäaineita, enkä laita. olen nähnyt erään laittavan lorauksen kaksitahtiöljyä vag-dieselinsä tankkiin essonbaarin juttujen perusteella, voitelee kuulemma ruiskutuspumppua!

      tuo polttoaineen "voitelevuus" on täysin teoreettista pilkunviilausta. diesel-polttoaineessa on jo tankkausasemalla riittävät voiteluaineet mukana, muuta ei tarvita.
      kun vaan talvella tankkaa talvilaatua ja kesällä kesälaatua, se riittää siitä "voitelusta".

      • jkko

        Suomessa myytävä dieselpolttoneste on ns. kuivaa, toisin kuin esimerkiksi naapurissa Venäjällä. Ihan kai ei kannat kaksitahtiöljyä lisätä, mutta on edullisiakin lisäaineita kuten Diesel Power Plus, joka tunnetusti vähentää nokisten vanhempien koneiden savutusta. Erityisesti suomalainen dieselin talvilaatu on jokseenkin ongelmallista tavaraa. Kone kyllä käy ja kukkuu, mutta myös karstailee ja liisteröi suuttimia. Vaikutus ei yhteispaineruiskuilla ole enää samanlainen.
        Tässä lainaus maahantuojan sivuilta:" Englannissa tehdyissä dynamometrimittauksissa saavutettiin Diesel Power Sport 4 lisäaineen avulla koemoottorista 17,5 % tehonlisäys, CO2-päästötö vähenivät 20 % ja savutus jopa 70 %."


    • dslkfjsldfk

      Setaanilukua korottavista aineista ei liene mitään haittaa, jos ei hyötyäkään. Jäänestoa en laittaisi, ainakin teorissa disukan pumpu(i)lla on silloin huonompi voitelu jos jotain etanolia on sotkettu polttoaineeseen. Autosi manuaalissa on tasan varmasti maininta että takuu on kaput jos jotain on polttoaineeseen sotkettu ja koneesta jotain menee paskaksi, niin että ihan omalla vastuulla... Väittäisin että Suomessa on varmaan maailman tasalaatuisinta polttoainetta mutta tämän on enemmänkin mutu kuin fakta. Olen joskus kokeillut jotain lisäainetta (CRC:tä edellisessä autossa, Fortea joka putsaa suuttimia nykyisessä), eipä ole ollut mitään eroa ennen vs. jälkeen. Kuten sanottua niin en ikinä laittaisi jäänestoa disukkaan koska itse diesel polttoaine on osa voitelua ja se heikkenee jäänestolla.

      Jos lisäaineet kiinnostaa niin kokeile tätä: http://www.rvs.fi/rvs-technology/mitarvson.php
      Kerro miten kävi, itseä kiinnostaisi onko tuosta oikeasti mitään hyötyä esim. laskeeko kulutus.

    • Talvilaatua talvella

      Miksi käyttäisi, kun muutenkin auto toimii moitteetta. Lisäaineista vain haittaa.

      • Tuskinpa niistä haittaakaa on

        Ei toimiva moottori Diesel tai bensa mitään ylimääräisiä lisäaineita tarvitse. Sen enempää poltto-, kuin voiteluaineisiinkaan. Sen, ei toivotun lisäaineen, eli veden poispitämiseen kannatta nähdä hiukan vaivaa. Vesi vanhin voitehista, mutta auton moottorissa myrkkyä. N. 30- vuotisen autoiluhistorian aikana olen joutunut 2 kertaa jalkamieheksi VEDEN takia ja molemmilla kerroilla vesi on tullut polttoainemittarista. Toisen kulut maksoi silloin Kesoil. Tankissa oli vettä 6 litraa. Toisen kärsin nahoissani, se olisikin jo monimutkaisempi tarina


      • juttu on
        Tuskinpa niistä haittaakaa on kirjoitti:

        Ei toimiva moottori Diesel tai bensa mitään ylimääräisiä lisäaineita tarvitse. Sen enempää poltto-, kuin voiteluaineisiinkaan. Sen, ei toivotun lisäaineen, eli veden poispitämiseen kannatta nähdä hiukan vaivaa. Vesi vanhin voitehista, mutta auton moottorissa myrkkyä. N. 30- vuotisen autoiluhistorian aikana olen joutunut 2 kertaa jalkamieheksi VEDEN takia ja molemmilla kerroilla vesi on tullut polttoainemittarista. Toisen kulut maksoi silloin Kesoil. Tankissa oli vettä 6 litraa. Toisen kärsin nahoissani, se olisikin jo monimutkaisempi tarina

        Takavuosina on tankattu "vettä" kaupantekijäisenä ja sen vuoksi ajan toiselle asemalle, jos havaitsen rahtarin olevan juuri täyttämässä aseman säiliöitä...
        (säiliön pohjalla oleva vesi sekoittuu silloin polttoaineen sekaan).


      • ghjk,l
        Tuskinpa niistä haittaakaa on kirjoitti:

        Ei toimiva moottori Diesel tai bensa mitään ylimääräisiä lisäaineita tarvitse. Sen enempää poltto-, kuin voiteluaineisiinkaan. Sen, ei toivotun lisäaineen, eli veden poispitämiseen kannatta nähdä hiukan vaivaa. Vesi vanhin voitehista, mutta auton moottorissa myrkkyä. N. 30- vuotisen autoiluhistorian aikana olen joutunut 2 kertaa jalkamieheksi VEDEN takia ja molemmilla kerroilla vesi on tullut polttoainemittarista. Toisen kulut maksoi silloin Kesoil. Tankissa oli vettä 6 litraa. Toisen kärsin nahoissani, se olisikin jo monimutkaisempi tarina

        ainakin pienmoottoreissa on pelkästään suomessa ollut ongelmaa et polttoaineletkut suodattimet lahoavat,ja sitä ei tapahdu muissa pohjoismaissa,niin luulis et et jotain eroa on polttoaineissa


    • aikoinaan

      uudessa Volvon TDI-moottorissa polttoaineen sekaan laitettavaa lisäainetta ja ainakin sellainen vaikutus sillä oli että kone rupesi käymään paljon siistimmin jo kylmänäkin. Ero oli tosiaan korvinkuultava ja tuo Audin konehan ei ole niitä kaikkein siistikäyntisimpiä. En huomannut mitään negatiivista mutta toisaalta jäi kokeilematta mikä vaikutus lorauksella kaksitahtiöljyä polttoaineen sekaan olisi ollut. Olisi saattanut ajaa saman asian.

      • lkio

        2T öljy ei oikein sekoitu naftaan vaan jää pohjalle ja hinausauto tuo kotiin. Näin ainakin meillä.


    • vvww

      eli ei ole tarvinnut käytellä lisukkeita ja jäänestoja. Oman kokemukseni mukaan tankin tankkaaminen aina täyteen eikä kakskymppisellä säästää monelta murheelta. Toinen hyvä keino on tankata huoltoasemien pumpuista eikä mistään farmarisäiliöistä tai muista tynnöreistä, jos joku nykyisin sellaista enää harrastaakaan.

      • Tiiselitahvo

        Aikoinaan käytin Transitissa pari putelia eli muutaman tankkauksen kuurin STP diesellisäainetta.

        Se auttoi, sen jälkeen ei enää ollut ongelmia sammutuksessa eli aine voiteli ilmeisesti ruiskupumpusta jumittelevan luistin tai minkä lie lärpäkkeen jota sammutusjärjestelmän rele eli solenoidi käyttää. Tyhjäkäyntikin tasaantui jonkun verran.

        Mutta, tuo oli oireenmukainen lääkitys - sen jälkeen en ole ainetta käyttänyt kun ei ole tarvinnut.


    • Tein ratkaisuni

      Ja kaupan hyllyltä lähti matkaan dieselin sekaan laitettavaa Sonaxin lisäainetta. Toivottavasti tuosta ei olisi ainakaan haittaa.

      Ajattelin tässä vuosien varrella kokeilla muitakin ja yrittää kuulostella onko mitään merkitystä toimintaan.

      Pitäisiköhän käsitellä moottori moottoriöljyn sekaan laitettavalla RVS:llä.... Saa nähdä raskiiko/uskaltaako.

      • taas mainosmiehet voittivat

        ajaminen on sinulle kalliimpaa, vaikka et ylimääräisillä töhnillä autosi moottoria rikkoisikaan.
        Eikö olisi järkevämpää ryhtyä toimenpiteisiin VASTA KUN/JOS jotain oireita "lääkityksen" tarpeesta ilmenee!


      • ennaltaehkäisevä kunnossapito
        taas mainosmiehet voittivat kirjoitti:

        ajaminen on sinulle kalliimpaa, vaikka et ylimääräisillä töhnillä autosi moottoria rikkoisikaan.
        Eikö olisi järkevämpää ryhtyä toimenpiteisiin VASTA KUN/JOS jotain oireita "lääkityksen" tarpeesta ilmenee!

        Ennalta ehkäisevä kunnossapitpo? Teollisuudessakin pyritään pitämään laitteet kunnossa, eikä laittamaan vasta sitten kun vehkeet on rikki.

        Jos siellä polttoaineen seassa menee jatkuvasti, tai lähes jatkuvasti, jotain voitelevampaa matkassa niin ei kai se haittaa.

        Kokeillaan ja katsotaan.


    • pitäisi

      olla erittäin hyvä aine, jos koneessa jotain käyntihäikkää. Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Onko muilla, nimenomaan diesel-fortesta kyse?

      • Ei mitään hyötyä

        On kokemusta: dieselkorjaamon ammattimies, joka MYY hyvällä katteella Fortea oli sitä mieltä, että aineesta EI OLE MITÄÄN HYÖTYÄ, mutta pitävät sitä myynnissä, koska yhtenään käy asiakkaita, jotka essonbaarissa ovat kuulleet, että sen käytöstä saattaisi olla jotakin psykologista hyötyä.


      • sldkfjslkd

        En huomannut yhtään mitään eroa missään, en suorituskyvyssä, moottorin äänessä, kiihtyvyydessä tai kulutuksessa. Mutta mulla ei ollutkaan käyntihäiriöitä, harvemmin disukoissa on ja sitten kun on niin ei taida enään fortet auttaa.


      • ilmeisesti

        murrettu, eli ei havaittavaa vaikutusta. Kiitokset vastanneille.


    • ei kai tarvi

      juu ei,olen ajanut vuodesta -87 vag dieseleillä ja kerran ostin pullon diesel 100 jostain esson baarin puheitten perusteella

      • kukaan käyttämään

        Eikös tuo ole essonbaarin mukaan huonoa dieselautolle....


      • mnbg
        kukaan käyttämään kirjoitti:

        Eikös tuo ole essonbaarin mukaan huonoa dieselautolle....

        Rekassa toimitaan siten että suodattimet ja vedenerottimet tyhjennetään/vaihdetaan säännöllisesti eikä mitää lisäaineita käytetä. Mutta kun kuitenkin aina joskus kovalla pakkasella talvilaadusta huolimatta peli alkaa käydä huonosti niin silloin heitetään pullo diesel 100 500 litran tankkiin ja annetaan käydä hetki tyhjäkäyntiä niin kohta taas on kaikki kunnossa.


      • onko Koneviesti lehdessä
        mnbg kirjoitti:

        Rekassa toimitaan siten että suodattimet ja vedenerottimet tyhjennetään/vaihdetaan säännöllisesti eikä mitää lisäaineita käytetä. Mutta kun kuitenkin aina joskus kovalla pakkasella talvilaadusta huolimatta peli alkaa käydä huonosti niin silloin heitetään pullo diesel 100 500 litran tankkiin ja annetaan käydä hetki tyhjäkäyntiä niin kohta taas on kaikki kunnossa.

        Mahtaisiko kukaan muistaa onko Koneviesti lehdessä ollut asiasta juttua? Tai TM:ssä tai Tuulilasissa?


      • rftgujk
        mnbg kirjoitti:

        Rekassa toimitaan siten että suodattimet ja vedenerottimet tyhjennetään/vaihdetaan säännöllisesti eikä mitää lisäaineita käytetä. Mutta kun kuitenkin aina joskus kovalla pakkasella talvilaadusta huolimatta peli alkaa käydä huonosti niin silloin heitetään pullo diesel 100 500 litran tankkiin ja annetaan käydä hetki tyhjäkäyntiä niin kohta taas on kaikki kunnossa.

        Valopetrolia sinne pistetään, jos ei arktista ole silloin kun sitä tarvitaan.


    • ei ei ei

      Vuodesta 1971 autoilleena,ei yksikään auto ole tarvinnut polttoaineen sekaan mitään lisäainetta.

      • redline

        Eteenkin talvilaatu diesel on
        kuivempaa kuin kesä ja jos autoa
        aikoo pitää kauan,on voiteleva lisäaine
        ruiskupumppua säästävää.
        Näin neuvoi ammatikseen dieselpumppuja
        korjaava,eikä edes myy lisäaineita.


      • Aine..
        redline kirjoitti:

        Eteenkin talvilaatu diesel on
        kuivempaa kuin kesä ja jos autoa
        aikoo pitää kauan,on voiteleva lisäaine
        ruiskupumppua säästävää.
        Näin neuvoi ammatikseen dieselpumppuja
        korjaava,eikä edes myy lisäaineita.

        Redline RL-2 ollut käytössä nyt nelisen kuukautta ja 15000km. käy nätimmin ja ehkä kulutuskin tippui pari desiä. Tätä ennen oon laittanut 2-tahtiööliä silloin tällöin..


    • Vanha D-man

      Noin 200-300 grammaa tuhkaamatonta ja synteettistä 2T 55 l. tankkiin on ihan passeli määrä. Noin 1500000 kilometrin ajossa, 1-Austin BMC 2-fordia ja 2 volkkari diesel autolla, eikä ikinä oo tarvinnut pumppuihin, eikä suuttimiin koskea. Ainoa, mikä paljon ajetusta pumpusta on mennyt, on kaasuvivun akselin tiiviste joka maksaa n. 50c Etolassa ja euron, kaksi tarvikeliikkeessä. Vaihtoon menee hissun kissun tunteroinen eikä itse tehden maksa mitään.

      Säästäköön ajokustannuksissa, kuka mitenkin, mutta itse oon aina muistanut tuon öljyn lisäilyn, ainakin talvella. Nähdäkseni se on kannattanut?

      Metallien välisen kitkan poistohan on tärkeää ja öljy siihen on parasta.

      • Red-diesel

        Redline RL-2 kokeilin ja hämmästyin vaikutusta. Pienillä kieroksilla vääntää huomattavasti paremmin ja muutenkin moottori tuntuu toimivan kevyemmin. Laitoin eka tankilliseen tupla annoksen (yksi pullo 380 litraan). Myös kulutus laski litran sataselle. Muutamaa viikkoa aiemmin korjaamolla epäilivät että ruiskutuspumpussa tai jossain olisi vikaa kun motarille kiihdytettäessä tuntui kuin menovesi olisi loppunut kesken. Kaikki ongelmat katosivat vaikka alkuperäinen tarkoitus oli vain varmistaa että mahdollinen vesi poistuisi polttoainejärjestelmästä.


      • 1,8td
        Red-diesel kirjoitti:

        Redline RL-2 kokeilin ja hämmästyin vaikutusta. Pienillä kieroksilla vääntää huomattavasti paremmin ja muutenkin moottori tuntuu toimivan kevyemmin. Laitoin eka tankilliseen tupla annoksen (yksi pullo 380 litraan). Myös kulutus laski litran sataselle. Muutamaa viikkoa aiemmin korjaamolla epäilivät että ruiskutuspumpussa tai jossain olisi vikaa kun motarille kiihdytettäessä tuntui kuin menovesi olisi loppunut kesken. Kaikki ongelmat katosivat vaikka alkuperäinen tarkoitus oli vain varmistaa että mahdollinen vesi poistuisi polttoainejärjestelmästä.

        ostin motonetistä sitä redline rl-2:sta..laiton nyt eka tankkiin sitä reippaan lorauksen..mutta pitänee ajaa
        se eka pullo neljän tankkauksen aikana..mulla 55l tankki...mutta jatkossa riittänee 55 litraan dieseliä n 20-30ml sitä rl-2? jolloin se yksi pullo riittää 800-1100l diesel määrälle niinkun pullossa lukee.ostinkin sitä rl-2:sta 2 pulloa motonetistä..eli eka tuolla 400l ja toka 800-1100l vai?


    • Dieselasentaja

      Yksinkertaisesti ja lyhyesti

      Ruiskutuslaitteiden takuut ei ole voimassa jos lisäätte mitään mittarista tulevan polttoaineen sekaan

      • 1,8td

        Vielä lisäys..en tiedä kuvittelenko olen nyt ajanut 200km tuota rl-2 tankissa ja tuntuu että auto käy jotenkin "herkemmin"ja kevyemmin ja vääntää alle 2000rpm herkemmin....myös käynti ääni on tyhjäkäynnillä muuttunut sievemmäksi kun auto seisoo tallin edessä ja tallinoveja aukastani tapaan kuunnella miten esko kalisee....saapa nähä jatkossa mitä vaikutusta on..eskoon vaihettiin suuttimien käret nyt elokuussa kun ei mennyt katsastuksesta läpi savujen vuoksi puski melkein 4 arvoa sitä vaille ettei mennyt ajokieltoon..rempan jälkeen arvot oli 1.19 ja leima tuli..


      • dieselheppu
        1,8td kirjoitti:

        Vielä lisäys..en tiedä kuvittelenko olen nyt ajanut 200km tuota rl-2 tankissa ja tuntuu että auto käy jotenkin "herkemmin"ja kevyemmin ja vääntää alle 2000rpm herkemmin....myös käynti ääni on tyhjäkäynnillä muuttunut sievemmäksi kun auto seisoo tallin edessä ja tallinoveja aukastani tapaan kuunnella miten esko kalisee....saapa nähä jatkossa mitä vaikutusta on..eskoon vaihettiin suuttimien käret nyt elokuussa kun ei mennyt katsastuksesta läpi savujen vuoksi puski melkein 4 arvoa sitä vaille ettei mennyt ajokieltoon..rempan jälkeen arvot oli 1.19 ja leima tuli..

        Olen kokeillut työssäni monia konsteja käyntihäiriöiden korjaamiseksi.
        Paras konsti on edelleen rikkinäisen moottorin ja diesellaitteiden korjaaminen.

        Eli jos jollakin aineella joka parantaa dieselpolttoaineen syyttymisherkkyyttä (siis kaupan olevaan hyvälaatuiseen dieselöljyyn) saadaan moottori käymään paremmin, on kysymys viasta.
        Jos moottori ei käy normaalidieselillä kunnolla, on se rikki. Tai likainen.

        Puhdistavilla lisäaineilla saadaan joissain tapauksissa apua ja parannusta laitteen toimintaan, mutta vain siinä tapauksessa että vaiva johtuu likaantumisesta. Se taas voi johtua vääristä ajotavoista (lyhyet ajomatkat, kylmällä moottorilla ajo, vedättäminen).
        Myöskin jonkin toimilaitteen tai ohjauspiirin vika voi edistää likaantumista.
        Uudemmat autot ilmoittavat itse häiriöistä herkemmin kuin vanhemmat.

        Moottorin ja diesellaitteiden kuluminen ajan kuluessa tai huonon polttoaineen ja epäpuhtauksien vaikutuksesta saa helposti ajattelemaan että lisättävillä aineilla saadaan "ihmeitä" aikaan.
        Setaaniluvun nousu korkeammaksi kuin pumppulaadulla, kulunutkin moottori todella käy paremmin. Kysymyksessä on siis harha, jolla paikataan vikoja väliaikaisesti.
        Loppujen lopuksi viallisen moottorin ajaminen ylimääräisillä lisäaineilla on kalliimpaa eikä mitenkään paranna perusvikaa. Tosin korjaaminenkin maksaa, eli kustannukset siirtyvät nyt eri suuntaan.
        Kukin laskekoon itse millä tavalla haluaa autonsa pitää.

        Kuljetusammattilaiset tarvitsevat ajoneuvoa joka on luotettava ja kuljettaa siten kuin on määrä.
        He käyttävät apuna toisia ammattilaisia jotka huoltavat ja korjaavat järjestelmät kuntoon.


      • solex
        dieselheppu kirjoitti:

        Olen kokeillut työssäni monia konsteja käyntihäiriöiden korjaamiseksi.
        Paras konsti on edelleen rikkinäisen moottorin ja diesellaitteiden korjaaminen.

        Eli jos jollakin aineella joka parantaa dieselpolttoaineen syyttymisherkkyyttä (siis kaupan olevaan hyvälaatuiseen dieselöljyyn) saadaan moottori käymään paremmin, on kysymys viasta.
        Jos moottori ei käy normaalidieselillä kunnolla, on se rikki. Tai likainen.

        Puhdistavilla lisäaineilla saadaan joissain tapauksissa apua ja parannusta laitteen toimintaan, mutta vain siinä tapauksessa että vaiva johtuu likaantumisesta. Se taas voi johtua vääristä ajotavoista (lyhyet ajomatkat, kylmällä moottorilla ajo, vedättäminen).
        Myöskin jonkin toimilaitteen tai ohjauspiirin vika voi edistää likaantumista.
        Uudemmat autot ilmoittavat itse häiriöistä herkemmin kuin vanhemmat.

        Moottorin ja diesellaitteiden kuluminen ajan kuluessa tai huonon polttoaineen ja epäpuhtauksien vaikutuksesta saa helposti ajattelemaan että lisättävillä aineilla saadaan "ihmeitä" aikaan.
        Setaaniluvun nousu korkeammaksi kuin pumppulaadulla, kulunutkin moottori todella käy paremmin. Kysymyksessä on siis harha, jolla paikataan vikoja väliaikaisesti.
        Loppujen lopuksi viallisen moottorin ajaminen ylimääräisillä lisäaineilla on kalliimpaa eikä mitenkään paranna perusvikaa. Tosin korjaaminenkin maksaa, eli kustannukset siirtyvät nyt eri suuntaan.
        Kukin laskekoon itse millä tavalla haluaa autonsa pitää.

        Kuljetusammattilaiset tarvitsevat ajoneuvoa joka on luotettava ja kuljettaa siten kuin on määrä.
        He käyttävät apuna toisia ammattilaisia jotka huoltavat ja korjaavat järjestelmät kuntoon.

        voit kuvitella, etä monopoliyhtiö valmistaisi polttonestettä, jonka ominaisuuksia ei voisi parantaa?


      • dieselheppu
        solex kirjoitti:

        voit kuvitella, etä monopoliyhtiö valmistaisi polttonestettä, jonka ominaisuuksia ei voisi parantaa?

        Tottakai voidaan parantaa. Kuten kerroin, lisäaineilla saadaan esim syttyvyyttä parannettua.
        Mutta kysymys on siitä että meillä pumpusta saatava diesellaatu vastaa normeja ja on siinä mielessä parasta mahdollista.
        EN590 normi määrittää dieselpolttoaineen laadun ja se on hyväksytty moottorivalmistajien kanssa.
        Se riittää normitapauksissa.
        Kaikki sen lisäksi tehtävä parannus esim lisäaineilla maksaa ylimääräistä.
        Kukaan ei halunne ylimääräisiä kuluja, ainkaan ammatikseen ajavat.


    • KiisseliGorilla

      Huolto vähentää korjaamisen tarvetta ja siis säästää selvää rahaa. Vähärikkinen diesel on kuivaa ts. se ei voitele juurikaan, varsinkin talvidiesel. Jos Red Line RL-2 tosiaan vähentää kulutusta 5% niinkuin väittävät, sen käyttö 443ml pullo per 400 litraa ei maksa mitään ja pullo per 1100 litraa niin pitäis päästä voitolle. Pitääkö 5% väittämä paikkansa, sitä en tiedä. Mutta sellainen tutkimus on tehty dieselplace.com maksamana, jossa standardi HFRR kulumistestissä 2% biodieseliä vähensi kulumista 65% ja Opti-Lube XPD suhteessa 1:256 vähensi kulumista 50%. Kokeessa em. aineet siis sekoitettiin pelkkään jakajalta saatuun "baseline" dieseliin ja kaadettiin melko yksinkertaiseen "hinkkauslaitteeseen" ja kuluma (wear scar) mitattiin. Minulla ei ole syytä olettaa että Red Line RL-2 on huonompi tuote kuin Opti-Lube XPD. Ja laboratorio on riippumaton ja dieselplace.com ei myy kyseisiä tuotteita...en tiedä onko mitään kytkyjä. Eli pieni määrä vähentää suuttimien ja pumpun kulumista merkittävästi. Itse käytän RL-2:sta dieselin joukossa (traktorissa) ja laadukkaan synteettisen moottoriöljyn joukossa Liqui-Moly MoS2:sta. Nykydieselit ovat kestävyydeltään hyvin kyseenalaisia ja niiden korjaaminen on hankalaa ja maksaa maltaita. Lisäksi ne lähtee talvella huonommin käyntiin ku bensa ja ovat kylmiä. Ei kiitos. Bensan ja talvidieselin hintaerokin kapenee koko ajan. Kuluttavat kyllä n 1:4 vähemmän.

      • Taas_noita_samoja

        En tiedä mistä noita juttujasi ammennat, mutta väliäkös sillä. Noitahan piisaa....
        En koskaan enkä mihinkään dieselautooni ole pistänyt mitään polttoainelisäaineita. En vanhoihin enkä näihin nykyisiin.
        Mitään käynnistysongelmia , kylmyysongelmia, saati moottorinrikkoutumisia ei yhdessäkään dieselissäni ole koskaan ollut. Mistähän nuo tuollaiset jatkuvasti jankutettavat kestoväitteet ovat oikein peräisin. Jos noin olisi, niin tuskinpa ammattiautoilijat lähes 100%:sesti päätyvät autonhankinnoissaan dieseleihin. Jos kestävyys ja noita muita väittämiäsi ongelmia todellisuudessa vähänkään olisi, niin ammatikseen työssään työkaluina autoa tarvitsevat kyllä nopeasti reagoisivat.

        Vertailukohtana minulla itselläni on vaimoni bensa-auto.
        Käytännön syistä vaimoni auto pidetään yöt tallissa ja dieselini ulkona ympäri vuoden. Tallipaikka kun on vain yhdelle. Näin, koska olemme todenneet dieselini vähemmän 'kärsivän' talvesta kuin vaimoni bensa.

        Polttoaineissa erot dieselin hyväksi eivät ainakaan täällä pk-seudulla ole kutistuneet laisinkaan viime vuosina. Päinvastoin ennemminkin. Dieselin hyväksi jatkuvasti vähintään 20senttiä. Dieselvero satasen pari vuodessa neljä vuotta vanhasta euro5-tason 170hv:n 2.0 tdi:stä, en muista tarkkaan.
        Jossain vaiheessa takavuosina tämä ero kutistui vähäksi aikaa noin 15 senttiin. En edes muista koska viimeksi olisin maksanut dieselistä edes 1.10. Normaalisti noin 1.08-1.09. Tänään oli 1.074.


      • pahennatVainTilannetta

        KiisseliGorilla-lisäainemiehellä on ilmiselvä taipumus hurahtaa uskontoihin. Jos aloittaisit aiheeseen tutustumisen faktoilla, polttoaineyhtiöiden tuotteistaan julkaisemat tuoteselosteet ovat ensimmäinen kohde, johon kannattaa tutustua. Silloin huomaat essonbaarimiesten väitteet huuhaaksi, dieselin voitelevuus on sama kesä- ja talvilaadussa, eikä siihen vaikuta rikin määrä.
        Diesel lisäaineistetaan jalostamolla, jos pullosta alat tankkiin litkuja kaateleman, ne ei sinne tasaisesti sekoa, tuhoat moottorin. Sama moottoriöljyjen kohdalla, ei niihin pidä mitään omia litkuja sekoitella.


      • Uskon_mielummin
        pahennatVainTilannetta kirjoitti:

        KiisseliGorilla-lisäainemiehellä on ilmiselvä taipumus hurahtaa uskontoihin. Jos aloittaisit aiheeseen tutustumisen faktoilla, polttoaineyhtiöiden tuotteistaan julkaisemat tuoteselosteet ovat ensimmäinen kohde, johon kannattaa tutustua. Silloin huomaat essonbaarimiesten väitteet huuhaaksi, dieselin voitelevuus on sama kesä- ja talvilaadussa, eikä siihen vaikuta rikin määrä.
        Diesel lisäaineistetaan jalostamolla, jos pullosta alat tankkiin litkuja kaateleman, ne ei sinne tasaisesti sekoa, tuhoat moottorin. Sama moottoriöljyjen kohdalla, ei niihin pidä mitään omia litkuja sekoitella.

        omia korviani ja tuntemuksiani kuin sinun selittelyäsi. Vw:n dieselithän ovat kuuluisia kovasta kylmäkalinasta ensimmäisten minuuttien aikana. Pieni määrä lisäainetta tankkauksen yhteydessä vähensi tuon kalinan sivistyneeksi ja jo se riitti aineen käytön perusteeksi. Autolla oli ajettu muutama tuhat kilometriä kun lisäaineen käyttö alkoi ja neuvoin auton ostanutta pariskuntaakin jatkamaan sitä tapaa. Vaikutus oli tosiaan korvin kuultavissa. Nuorempana miehenä käytin vanhoissa dieselMersuissa 2-tahtiöljyä dieselin seassa jonkun vanhemman autokuskin vinkistä. Vaikutus ei muistaakseni ollut niin selvä kuin tuossa yllä kuvatussa tapauksessa.


    • opelius

      Vettä pitää lisätä se on paras voiteluaine.

      • Nch..Kernite

        Vettä kertyy nyt tankkiin.
        K Gard auttaa ja voitelee suuttimet ja venttiilit, kun lyijy ja rikki eivät enää voitele.
        Setaaniluku nousee ja kone käy puhtaammin.
        Virallinen tuote.


      • LISÄAINE-AUTTAA

        Dieselpolttoaine annostellaan moottoriin elektronisesti ohjattujen suuttimien kautta millisekunnin tarkkuudella. Vasemmalla traktorin suutin ja oikealla henkilöauton. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Mistä on kyse?

        Dieselauton polttoainejärjestelmä kuluu, jolloin osia on joko uusittava tai kunnostettava
        Suuttimien kunnostus on useimmiten noin puolet halvempaa kuin uusien vaihto
        Kuluneet suuttimet lisäävät polttoaineen kulutusta ja saattavat pahimmillaan särkeä moottorin.
        KAJAANI
        Vuoteen 2006 asti suurin piirtein joka viides uusi henkilöauto oli dieselkäyttöinen. Sen jälkeen suosio nousi nopeasti jopa puoleen. Vuonna 2014 myydyistä henkilöautoista neljä kymmenestä oli dieselkäyttöisiä. Kaikista rekisterissä olevista henkilöautoista lähes joka neljäs on dieselkäyttöinen.

        Moni pitää dieseliä varmatoimisena, mutta mikään ei ole ikuista. Polttoaineen jakelujärjestelmä kuluu salakavalan hitaasti, mutta uudenmallisissa dieselautoissa nopeammin kuin vanhoissa, sanoo dieselkorjaaja Matti Pyykkönen.

        – Aiemmat mekaaniset pumput ja suuttimet kaipasivat huoltoa useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen. Uudemmat elektronisesti ohjatut järjestelmät saattavat tarvita suuttimien huollon jo 200 000 ajokilometrin jälkeen.

        Suuttimen kärki.
        Suuttimen kärjessä on pienen pieniä reikiä, joista polttoaine sumutetaan sylinteriin. Polttoaineen huonon palamisen vuoksi kärkeen on kertynyt karstaa. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Ero johtuu pyrkimyksestä parempaan polttoainetalouteen ja päästövähennyksiin. Liikkuvien osien välykset ovat pienemmät kuin vanhemmissa puhtaasti mekaanisissa suuttimissa.

        – Puhutaan tuhannesosamillimetrin välyksistä, sanoo Pyykkönen.

        Ihmisen hius on melkoinen pölkky suuttimen osien tarkkuuteen verrattuna – yksi hius pitäisi jakaa kymmeneen osaan, ennen kuin se sopisi liikkuvien osien väliin.

        Savua, kolinaa, kulutuksen kasvua

        Dieselmoottorissa mäntä työntää ilmaa kasaan ja ilman kuumetessa siihen ruiskutettu polttoaine syttyy. Jotta polttoaine saadaan sylinteriin juuri oikealla hetkellä, pitää suuttimesta tulla polttoainetta juuri oikealla hetkellä juuri oikea määrä. Ajan kuluessa pieni mekaaninen liike tekee tuhoaan osien päällysteessä.

        – Pinta mene rikki ja lähtee hilseilemään irti. Ja jos käytetään huonolaatuista polttoainetta tai siinä on vettä seassa, niin siellä ei ole välttämättä voitelua silloin ollenkaan. Suutin kuluu ja särkyy entistä herkemmin, sanoo Pyykkönen.

        Yhden automerkin erikoistyökalut suuttimen huoltoon.
        Elektronisesti ohjattujen suuttimien purkamisen ja kokoamisen erikoistyökaluja. Korjaajan kädessä painetiivistetyökalu. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Seurauksena polttoaine ei pisaroidu kunnolla ja palaminen on epätäydellistä.

        – Polttoaineen kulutus kasvaa, kun tehoja häviää ja kaasupoljinta pitää painaa yhä syvemmälle. Samalla auto alkaa savuttaa ja moottori alkaa kolista. Tämä tapahtuu pikkuhiljaa ja vähitellen. Auto ei lähde oikein kunnolla käymään varsinkaan kylmänä ja kyyti saattaa olla nykivää, sanoo Pyykkönen.

        Mekanisen polttoainepumpun jakopyörän kulumia.
        Mekaanisen polttoaineen jakajapumpun rullarenkaan vaurioita. Pumppu ollut käytössä 750 000 kilometriä. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Suuttimille tuleva paine on kova. Uusissa polttoainejärjestelmissä paine vaihtelee 1 600 ja 1 800 barin välillä. Vertailun vuoksi, auton renkaassa on yleensä noin kahden barin paine.

        Suutin antaa polttoainetta sylinteriin noin millisekunnin ajan. Toisinaan kulunut suutin jää kokonaan auki, jolloin sylinteri täyttyy hyvin nopeasti polttoaineesta. Seurauksena voi olla männän rikkoutuminen ja moottorivaurio.

        Suuttimien korjaaminen on ammatti-ihmisen työtä

        Uusi suutin maksaa mallista riippuen useamman sata euroa. Korjaaminen on yleensä noin puolet halvempaa kuin kokonaan uusiminen, sanoo Matti Pyykkönen.

        – Riippuu siitä, mitä osia sinne vaihdetaan. Pienimmillään hinta voi olla satasen, suurimmillaan pari-kolmesataa, jos sinne vaihdetaan likimain kaikki sisäosat. Vanhemmissa mekaanisissa suuttimissa korjaaminen on yleensä halvempaa, koska osat ovat edullisempia.

        Korjaaja käyttää suuttimen sähköisiä mittaustyökaluja.
        Dieselkorjaaja Matti Pyykkönen analysoi sähköisten mitta-antureiden tuloksia erikoisohjelmistolla. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Tee-se-itse miehille kymmenisen vuotta dieselkorjaajana toimineella Pyykkösellä on selkeä neuvo.

        – No en kyllä suosittele, jos siihen ei ole oikeita laitteita, millä säätää niitä kohdalleen. Siitä tulee lisäongelmia.

        Kulunut suutineulan runko.
        Suurennetussa kuvassa näkyy suuttimen neulan rungon pienen pienet vauriot. Neula on vaihdettava uuteen. Kuva: Heikki Rönty / Yle
        Sen sijaan erilaista lisäaineista voi joskus olla apua hetkellisesti, sanoo Pyykkönen.

        – Voitelevista lisäaineita on apua, mutta jos mekaaninen vaurio on jo alkanut, sitä ei millään lisäaineella korjata. Siihen ei ole muuta ratkaisua, kun suuttimen sisäosien uusiminen. Sitten se taas oman aikansa pelaa.


      • Dieselasentaja

        Dieselpolttoaineen seassa ei tarvita lisäaineita jos autossa on polttoaineensuodatus ja vedenerotus suunniteltu oikein ja myös auton huolto-ohjelmat on kunnossa tältä osin.
        Kannattaa myös kysyä polttoaineenruiskutuslaitteiden valmistajilta miten suhtautuvat takuisiin jos polttoaineen EN 590 sekaan on jotain lisätty


      • Voitelu.auttaa.aina

        Mitä on Diesel.
        Ventiilit lkarstoittuvat.......mikä auttaa.
        Injektioruiskutus on milimetrien sadasosien liikettä suuttimissa.
        Setaaniluku on ratkaiseva.


      • viimeinenvoitelu

        "Vettä pitää lisätä se on paras voiteluaine."

        Ihmiskehosta iso osa on vettä. Vesi on ihmiskehon paras voiteluaine, ei rypsiöljy!


      • Uusinta...tekniikkaa

        Lyijy ja rikki puuttuvat, jotka voitelivat.
        Nch Kernite Kgard voitelee ja nostaa setaanilukua.


      • Historiatietoa

        Dieselpolttoaineessa ei ole koskaan ollut lyijyä, koska siitä olisi haittaa palamiselle.

        Ennenvanhaan bensassa käytettiin lyijyä, koska pienikin annos nosti bensan oktaanilukua - siis esti bensan syttymistä omia aikokaan ennen kipinän antamista. Oktaaniluku ja dieselin setaaniluku kuitenkin ovat vastakkaisia suureita eli oktaaniluvun nostaminen tiputtaisi setaanilukua - siis olisi pahasta dieselile jossa polttoaineen pitää syttyä itsestään ilman kipinää.

        Muuten lyijy oli haitallista bensamoottoreissakin, koska se karstoitti tulpat (puhdistus- tai vaihtoväli oli luokkaa 10000 km). Siksi bensaan lisättiin lyijykarstaa poistavaa klooria tai bromia, joka rikin kanssa ruostutti pakoputket hajalleen parissa vuodessa. Kuin lyijystä ja rikistä on päästy eroon, pakoputkien vaihtotarve on aika lailla historiaa.

        Sellainen hyöty lyijystä oli bensassa että pakoventtiilit eivät tarvinneet erillisiä seetirenkaita vaan valurautaankin työstetty seeti kesti aikansa kun seetiin kertyi lyijyä. Mutta tuokin asia kuuluu jo museoautoluokkaan.


    • moro/iltaa kaikki noki vasaralla ajajat sekä niiden korjaajat. Mielen kiintoista tuo Diesel Lisä-aine keskustelu joten lisään oman tiedon ja kokemuksen tänne, autona Hilux vuosimalli 08 2.5 tdi itse olen käyttyt Red line RL-2 tuotetta ja olen huomannut että hilux kuluttaa perus kulutus,9-10l 100km aineen ansiosta 8-8.5l 100 km vie vähemmän,sekä käy nätimmin. Näiden uusien cammon -rail hiluxien ongelmat ovat suuttimet jotka leikkaavat kiinni liian vähäisen voitelun vuoksi sama ongelma on Havaittavissa uusissa Metsä -koneissa joissa on Cammon-rail kone tuttavan metsäkone urakoitssijan motan käynnistys alkoi huonontua, ja kulutus lisääntyä (normaali kulutus 15l tunti suuttimien heikentyessä kulutus nousi 25-30litraan tunti) hän kokeili redline tuotteita ja kulutus laski n 20 litraan tunti ok mutta se auttoi vain siihen asti, että, suuttimet vaihdettiin jolloin kulutus palautui 15l raan tunti. Pajalla kertoivat että suuttimet olivat kärsineet ali voitelusta, joten moton omistaja käyttää nyt joka toisessa moton tankissa lisä voitelu ainetta että suuttimet saavat riittävän voitelun että kestävät. Saman tyylinen tapaus oli myös eräässä hilux:sissa tämä hiluxi oli mennyt korjaamolle kun sen omistaja oli huomannut että kulutus ei muuta kuin lisääntyy vain päivä päivältä no korjaamon pitäjä ounasteli että vika voisi olla suuttimissa km lukema oli 150000 ja kaikki suuttimet meni vaihtoon sama vika liian vähäinen voitelu.

      • Diesel....pelittää

        K Gard NCH Kernite
        Voitelee ja nostaa myös setaanilukua selvästi.
        Estää tuhkakertymiä partikkelisuodattimiin.
        Puhtaampi palaminen.


    • No mitäköhän ainetta kannattaisi tankkiin laittaa, jos dieselpumppu vähän vuotaa eikä pääse heti korjaamaan? Kyseessä VAG AAZ-moottori (VW 1.9 TD)

      • Anonyymi

        Nuorempana eräs asiantuntija neuvoi että laita pullo mäntysuopaa tankkiin... no minähän kokeilin... voi niitä kuplia ja nykimistä parin seuraavan päivän ajan... Siitä lähtien en lisännyt mitään... 🙂


    • Anonyymi

      Ylövoiteluöljyä käytän, sii öljykoppi kuumenemaan pakosarjan pääs ja sen päältä letku imusarjaan niin imee öljyhöyryä koneen voiteluun

    • Anonyymi

      Tämänpäiväinen dieseliin lisätään kaikenlaista teollisuus jätettä, joka kuuluisi johonkin muualle kuin tankkiin.
      Olen yllättynyt BLCS - dieselboosterin parantavista ominaisuuksista.
      Volkkarin moottori valo ei syty kun käytän buusteria, muutama tankillisella ilman niin taas syttyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      74
      4344
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3085
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3055
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2136
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1249
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1193
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1176
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1045
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1032
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe