Olin viime sunnuntaina Pusulan kirkossa (10.2.2008).
Nuorisopastori Matti Helimäki piti hyvän saarnan.
Tässä osa siitä.
--
Aihe: JEESUS KIUSAUSTEN VOITTAJA
(1. Paastonajan sunnuntai Matt 16:21-23)
21: Jeesus alkoi puhua opetuslapsilleen, että hänen oli mentävä Jerusalemiin ja kärsittävä paljon kansan vanhimpien, ylipappien ja lainopettajien käsissä. Hänet surmattaisiin, mutta kolmantena päivänä hän nousisi kuolleista. 22:Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: "Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!"
23:Mutta hän kääntyi pois ja sanoi Pietarille: "Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!"
--
*Tämän päivän aihe on Jeesus kiusausten voittaja.
*Jeesus puhuu ensi kerran kuolemastaan ja seuraamisestaan.
*Latinankielinen sana kiusaukselle ja koettelemukselle on tentatio. Sana on samaa juurta kuin koulumaailmasta tuttu sana tentti (koe).
Kun puhutaan Jeesuksen kiusauksista, voidaan siis varsin hyvin sanoa, että Jeesuskin on ollut tentissä. Jeesusta testattiin, koeteltiin.
Ensimmäinen tentti Jeesuksella oli heti kasteen jälkeen. Jeesus oli autiomaassa saatanan kiusattavana. Kyseisessä autiomaatentissä oli kolme kysymystä. Jeesus oli huolella valmistunut tähän tenttiin. Hän oli ahkerasti lukenut pyhiä kirjoituksia.
Tentissä hän vastasi jokaiseen kohtaan ja läpäisi kokeen erinomaisin arvosanoin. Hän osasi ulkoa oppikirjansa ja oli sisäistänyt sen hyvin.
*Mutta autiomaan kiusaukset eivät jääneet ainoiksi. Kiusauksia oli muitakin. Edellä luettua evankeliumin tapahtuma oli myös tentti. Sitä voidaan pitää yllättävänä pistokokeena. Se tuli arvaamatta ja odottamattomalta taholta.
Tapausta ei ehkä uskon kokeeksi tai kiusaukseksi heti osaa mieltää. Pietarihan on vain huolissaan Jeesuksen hyvinvoinnista.
Mutta Jeesuksen vastauksesta näemme hirvittävän totuuden, näemme mistä lopulta tuossa tilanteessa oli kysymys.
"Väisty tieltäni Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan!" Jumalan vastustaja on puhunut Pietarin suulla.
Tämän kokeen kavaluus oli siinä, että siihen ei annettu lainkaan valmistautumisaikaa.
Jeesuksen sanat Pietarille 'sinä tahdot saada minut lankeamaan' voitaisiin kääntää myös näin: (skandalon ei emou) sinä olet minulle ansa.
Silloin kun paholainen kiusaa ihmistä, hän rakentaa ja virittää ansan. Mikään ansa ei päällepäin näytä vaaralliselta. Eihän sinne kukaan silloin menisikään.
Ansa on naamioitu viattoman näköiseksi ja lisäksi se on tehty jollakin kepulikonstilla houkuttelevaksi.
Mutta kun tähän ansaan astuu ja luulee saavansa palkinnon, niin toisin käy. Ansaa laukeaa ja olet loukussa. Saalis on kiinni eikä pääse ulos.
-Kun Jeesus alkoi puhumaan kärsimyksestään ja kuolemastaan, niin oli ymmärrettävää, että opetuslapset, Pietari etunenässä eivät voineet hyväksyä sitä.
-Jeesuksen kärsimyshistoria ei kuitenkaan ollut mitään marttyyrihistoriaa. Hänen kärsimyksensä ei ole vain vanhurskaan viatonta kärsimystä tai profeetan, jota vastustettiin, vaan jotakin, joka kuului itse messiaaniseen tehtävään.
-Siitä lopullisena osoituksena on ylösnousemus ”kolmantena päivänä.
-Jeesuksella oli siis selkeä tehtävä: Jonka voisi sanoa myös meille tutulla ilmaisulla:
”sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka häneen usko hukkuisi”
-Jeesuksella oli siis selkeä tehtävä ja hän oli edelläkulkija!
---
Jokainen kristitty joutuu myös uskon tentteihin. Meidänkin uskoamme ja uskollisuuttamme koetellaan.
Jokapäiväinen kristityn elämämme on samalla koettelua. Minkälaisia arvosanoja sinä kuvittelet näissä testeissä saavasi.
Jeesus vastusti kiusauksia turvautumalla Jumalan sanaan ja pysymällä uskollisesti kiinni kutsumuksessaan, eli kutsujan äänelle, Jumalan äänelle.
Meidän on syytä syventyä oppikirjaamme Raamattuun entistä syvemmin. Muuten jäämme vastauksissamme heikoille. Emme osaa vastata haastaviin kysymyksiin emmekä vastustaa kiusauksia.
Tentit, jotka elämä eteemme tuovat, ne eivät ole viattomia. Varsinkin jos ne ovat samalla ansoja. Ansan tehtävä on saada kiinni se, mitä saalistaa. Oletko sinä koskaan jäänyt ansaan vai osaatko kiertää kaukaa sinua varten rakennetut ansat ja niiden houkutukset.
Kiusaaja on mestarillinen tuntemaan ihmisten heikkoudet. Hän osaa rakentaa jokaiselle sopivan ansan. Ja hän osaa hyökätä myös oikealla hetkellä ja suunnalta, jota emme arvaa.
Kiusaajan tarkoitus on aina saada ihminen lankeamaan pois uskosta.
Että ihminen ei pitäisi Jumalaa hyvänä vaan nousisi kapinaan häntä vastaan.
Monenlaiset sairaudet ja kärsimykset tulevat meille kokeiksi, jolloin olisi suostuttava ristiin, jonka olemme saaneet. Mutta siitä saattaa tulla myös ansa, joka ei sido vain ruumistamme vaan myös sydämemme katkeruuteen.
Kun me joudumme pahan ansaan ja huomaamme, että emme selviä omin voimin sieltä ulos, ei onneksemme peli ole vielä päättynyt siihen.
Me voimme yhä huutaa apua Jumalalta. Päivän psalmi todistaa, että Jumala pelastaa meidät ansasta.
Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.
Jeesus kiusausten voittaja, Matt. 16:21-23
3
388
Vastaukset
Psalmit 91:14,15
"Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan;
minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle,
minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus,
minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan."
Kiusausten keskellä sielunvihollisen etsiessä, kenen se saisi niellä,
on paras turva riippua kiinni Jumalassa ja huutaa Häntä avukseen.
Ilman Jumalan armoa me, ainakin useimmat meistä, juuttuisimme lähes
kaikkiin mahdollisiin ansoihin ja sielunvihollisen oveliin virityksiin.
Siksi on elintärkeää pelastuksemme, eloonjäämisemme ja kaiken
hengellisen kasvumme turvaamiseksi, riippua kiinni Jumalassa ja
pitää kiinni Hänen Sanastaan.S.F. "Kiusausten keskellä sielunvihollisen etsiessä, kenen se saisi niellä,
on paras turva riippua kiinni Jumalassa ja huutaa Häntä avukseen".
--
Hebr. 2:18
"Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa".
Hebr. 4:15
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä".
-
Virsi 314.
2. Suo, että milloinkaan
en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu
ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa
ja pettää, vahingoittaa.Tapio522 kirjoitti:
S.F. "Kiusausten keskellä sielunvihollisen etsiessä, kenen se saisi niellä,
on paras turva riippua kiinni Jumalassa ja huutaa Häntä avukseen".
--
Hebr. 2:18
"Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa".
Hebr. 4:15
"Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä".
-
Virsi 314.
2. Suo, että milloinkaan
en eksy maailmaan,
sen houkutuksiin taivu
ja synnin virtaan vaivu.
Sen ethän anna voittaa
ja pettää, vahingoittaa.1.Kor. 10:13
"Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus;
ja Jumala on uskollinen,
hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne,
vaan salliessaan kiusauksen
hän valmistaa myös pääsyn siitä,
niin että voitte sen kestää."
Jeesus todella voi kiusattuja auttaa. Hebr. 2:18
Yllä mainittu korinttolaiskirjeen kohta antaa paljon miettimisen aihetta!
"Ei .. yli voimienne".., Hän siis tuntee meidät ja meidän voimamme.
Jumala kyllä osaa mitoittaa meille oikeanlaiset kiusaukset.
Ja vielä kun Jeesus auttaa meitä!
Silloin ei jää niin hirveästi puolusteluille sijaa, jos sorrumme.
Mutta kaikesta huolimatta Jumala ON armollinen.
Siihen saamme aina luottaa, JOS haluamme tehdä parhaamme Hänelle.
Sellaiselle, joka ei oikeasti ja tosissaan edes VÄLITÄ tuosta
niin suuresta pelastuksesta, ei armo ole mikään automaatio.
Heb. 2:3
"kuinka me voimme päästä pakoon,
jos emme välitä
tuosta niin suuresta pelastuksesta,
jonka Herra alkuaan julisti
ja joka niiden vahvistamana,
jotka olivat sen kuulleet,
saatettiin meille,"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039