KOSKA ESIKOSKRISTILLISYYS .

ark.

VOISI VIRALLISESTI PERUSTAA, SEURAKUNTA NEUVOSTON .
Sen tulisi olla , valittu selkäranka KRISTITYISTÄ , MUTTA EI PÖYHKEISTÄ .
jäsenmäärä pitää olla kaksin kertainen , paikkakunnan saarnaajiin nähden , sillä tulisi olla valta , päättää kaikki seurakunnan asiat .

73

3433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä olisi?
      Valinta pitäisi kuitenkin olla demokraattinen.
      Neuvoston kokoonpano vastaisi tarkasti mielipidesuuntauksia ja tappelu siirtyisi laajennetulle sisäpiirille.

      Voisihan tosin olla, että suljettu lippuäänestys toisi yllärin niille,jotka nyt puhuvat suulla suuremmalla.

      • Lestadiolainen

        "Että asia yhden eli kahden suussa olisi."

        Kysymyksessä ei tällä kertaa ole politiikka.

        Kysymys on seurakuntavastuun jakamisesta useammille henkilöille. Tähän liittyy kiinteästi myös pöytäkirjan pito kaikista kokouksen päätöksistä.

        Ennen muuta tämä merkitsisi seurakunnan kaikkien toimien näkyväksi tulemista. Saataisiin muutamien tunnettujen yksilöiden harjoittama salainen kähmintä selkien takana loppumaan.


      • yksi riitti meille!
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Että asia yhden eli kahden suussa olisi."

        Kysymyksessä ei tällä kertaa ole politiikka.

        Kysymys on seurakuntavastuun jakamisesta useammille henkilöille. Tähän liittyy kiinteästi myös pöytäkirjan pito kaikista kokouksen päätöksistä.

        Ennen muuta tämä merkitsisi seurakunnan kaikkien toimien näkyväksi tulemista. Saataisiin muutamien tunnettujen yksilöiden harjoittama salainen kähmintä selkien takana loppumaan.

        takavuosien "yhden miehen" päätäntäpolitiikka, joka määräsi kylmästi kaiken Suomen kristillisyydessä, enää pääsisi toistumaan. Tuossa politiikassa tämä yksi mies määräsi kaikesta; jopa saarnaajanimitykset eri paikkakunnille, vaikka ei itse edes tuntenut tilanteita ja olosuhteita paikkakunnan tarpeissa. Pääasia oli saada saarnatoimeen vain oman politiikkansa tukijoita eli omanmielisiään saarnamiehiä. Tämä yksi mies soti voimalla kristillisyytemme vanhimpia vastaan ja veti lumovoimallaan monta mukaansa ajatuksiinsa, jota hapatusta vieläkin muutamat saarnamiehetkin kantavat ja kipuilevat nyt menneisyytensä kanssa yrittäessään jotenkin tahdistua liikkeen virallisen linjan kanssa.Sellaista se oli tämä vallan keskitys ja kähmintä. Tätä varmaan tarkoitit. Eiköpä niin?


      • byrokratiaa
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Että asia yhden eli kahden suussa olisi."

        Kysymyksessä ei tällä kertaa ole politiikka.

        Kysymys on seurakuntavastuun jakamisesta useammille henkilöille. Tähän liittyy kiinteästi myös pöytäkirjan pito kaikista kokouksen päätöksistä.

        Ennen muuta tämä merkitsisi seurakunnan kaikkien toimien näkyväksi tulemista. Saataisiin muutamien tunnettujen yksilöiden harjoittama salainen kähmintä selkien takana loppumaan.

        lisää.

        Ajttelepa asiaa puhujien kohdalta. Ajattele, miten vaikea olisi puhua seurakunnalle, kun siinä salin etuosassa istuisi jury, joka puntaroisi joka sanan.

        Kyllä se varmaan muistuttaisi se neuvosto fariseusten seurakuntaneuvostoa. Kyllä jäljet pelottavat.


      • Lestadiolainen
        yksi riitti meille! kirjoitti:

        takavuosien "yhden miehen" päätäntäpolitiikka, joka määräsi kylmästi kaiken Suomen kristillisyydessä, enää pääsisi toistumaan. Tuossa politiikassa tämä yksi mies määräsi kaikesta; jopa saarnaajanimitykset eri paikkakunnille, vaikka ei itse edes tuntenut tilanteita ja olosuhteita paikkakunnan tarpeissa. Pääasia oli saada saarnatoimeen vain oman politiikkansa tukijoita eli omanmielisiään saarnamiehiä. Tämä yksi mies soti voimalla kristillisyytemme vanhimpia vastaan ja veti lumovoimallaan monta mukaansa ajatuksiinsa, jota hapatusta vieläkin muutamat saarnamiehetkin kantavat ja kipuilevat nyt menneisyytensä kanssa yrittäessään jotenkin tahdistua liikkeen virallisen linjan kanssa.Sellaista se oli tämä vallan keskitys ja kähmintä. Tätä varmaan tarkoitit. Eiköpä niin?

        Nyt on noussut antisen evankelisen johtajan kuoltua samalainen omavanhurskaus- buumi kun -60 luvulla. Se johtaa vääjäämättä seurakunnan kutistumiseen yhä kiihtyvällä vauhdilla.


      • Lestadiolainen
        byrokratiaa kirjoitti:

        lisää.

        Ajttelepa asiaa puhujien kohdalta. Ajattele, miten vaikea olisi puhua seurakunnalle, kun siinä salin etuosassa istuisi jury, joka puntaroisi joka sanan.

        Kyllä se varmaan muistuttaisi se neuvosto fariseusten seurakuntaneuvostoa. Kyllä jäljet pelottavat.

        Yksikään teistä jotka nykyista salailua ja pelin politiikkaa kannatatte, ette ole esittäneet yhtäkään todellista syytä miksi asioita ja päätöksiä salataan?

        Kuinka kehtaatte nimitellä uskovia veljiänne ja sisarianne farisealaisiksi?

        Ettekö huomaa tuota mahtailevaa fariseusta joka asuu itsessänne?


      • Tilanteesta huolestunut
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Nyt on noussut antisen evankelisen johtajan kuoltua samalainen omavanhurskaus- buumi kun -60 luvulla. Se johtaa vääjäämättä seurakunnan kutistumiseen yhä kiihtyvällä vauhdilla.

        Maailma vie mennessään synninrakastajat, kuten kävi sata vuotta sitten. Hekin pitivät silloin kaikkea synnin nuhdetta omanvanhurskauden saarnana ja synnistä ja sen ilmenemismuodoista puhuvia rääsysaarnaajina.Heidän selvä yhteinen tuntomerkkinsä oli viha ja ylenkatse totuuden saarnaajia kohtaan, kuten nytkin tapahtuu.
        Mitä muuten muistat 60-luvun saarnaajista? Luulen, et mitään omakohtaista. Olet kuulopuheiden varassa.


      • yksi riitti meille! kirjoitti:

        takavuosien "yhden miehen" päätäntäpolitiikka, joka määräsi kylmästi kaiken Suomen kristillisyydessä, enää pääsisi toistumaan. Tuossa politiikassa tämä yksi mies määräsi kaikesta; jopa saarnaajanimitykset eri paikkakunnille, vaikka ei itse edes tuntenut tilanteita ja olosuhteita paikkakunnan tarpeissa. Pääasia oli saada saarnatoimeen vain oman politiikkansa tukijoita eli omanmielisiään saarnamiehiä. Tämä yksi mies soti voimalla kristillisyytemme vanhimpia vastaan ja veti lumovoimallaan monta mukaansa ajatuksiinsa, jota hapatusta vieläkin muutamat saarnamiehetkin kantavat ja kipuilevat nyt menneisyytensä kanssa yrittäessään jotenkin tahdistua liikkeen virallisen linjan kanssa.Sellaista se oli tämä vallan keskitys ja kähmintä. Tätä varmaan tarkoitit. Eiköpä niin?

        Olettaen, että väitteesi olisi totta, tulemme mielenkiintoisen kysymyksen äärelle.

        Mitä tekivät sitten ne muut ainakin sata miestä?
        Etkö leimaa heidät kaikki pupujusseiksi???
        Miten heidänlaisiinsa sitten olisi voinut luottaa??????????????


      • teutatess
        Tilanteesta huolestunut kirjoitti:

        Maailma vie mennessään synninrakastajat, kuten kävi sata vuotta sitten. Hekin pitivät silloin kaikkea synnin nuhdetta omanvanhurskauden saarnana ja synnistä ja sen ilmenemismuodoista puhuvia rääsysaarnaajina.Heidän selvä yhteinen tuntomerkkinsä oli viha ja ylenkatse totuuden saarnaajia kohtaan, kuten nytkin tapahtuu.
        Mitä muuten muistat 60-luvun saarnaajista? Luulen, et mitään omakohtaista. Olet kuulopuheiden varassa.

        Muistan kun saarnat muuttui , lähetys miehistä vain AV. ja HS. pysyivät vahvana . Kaikki muut sai siipeensä . Mutta kattilan makua on vieläkin ei auttanut .


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        Olettaen, että väitteesi olisi totta, tulemme mielenkiintoisen kysymyksen äärelle.

        Mitä tekivät sitten ne muut ainakin sata miestä?
        Etkö leimaa heidät kaikki pupujusseiksi???
        Miten heidänlaisiinsa sitten olisi voinut luottaa??????????????

        Ainoastaan totisen parannuksen kautta .
        ARMOON heidänkin on uskominen
        Ilman parannusta ei mitenkään
        Kysymuys oli lähetys saarnaajista , ehkä heitä oli vain 30-40 , mutta kuitenkin.
        Tavallinen koti saarnaaja erikseen

        Mutta kun kysyit , minusta ei heidänlaisiin voinukkaan luottaa , ja se tässä pahin asia onkin .
        Tiettävasti kaikki ei ole siitä parannusta tehnyt ja nyt taas tulos on näkyvissä .

        Sanon YM. sanat. On se hyvä että helvetti on olemassa , on ainakin mahdollisuus valita .


      • ark.
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Että asia yhden eli kahden suussa olisi."

        Kysymyksessä ei tällä kertaa ole politiikka.

        Kysymys on seurakuntavastuun jakamisesta useammille henkilöille. Tähän liittyy kiinteästi myös pöytäkirjan pito kaikista kokouksen päätöksistä.

        Ennen muuta tämä merkitsisi seurakunnan kaikkien toimien näkyväksi tulemista. Saataisiin muutamien tunnettujen yksilöiden harjoittama salainen kähmintä selkien takana loppumaan.

        Kaiken muun allekirjoitan mutta loppu kanetissa viimeistä lausetta en.


    • ongelmia

      nykykäytännössä on?

      Me tarvitsemme monenlaisia lahjoja. Eihän niissä puheissa edes saisi vaikuttaa inhimillisyyden. Miksi siihen puhujan henkilöön pitäisi sitten suunnata huomiota?

      • Lestadiolainen

        Todellakaan puhujan henkilöön ei pidä suunnata huomiota. Nykyisin käytännössä neljä Ruotsissa asuvaa teologisesti koulöuttamatonta henkilöä määrää koko seurakunnan opetuksen sisällön.
        Seurakunnalla ei ole oikeutta arvostella opetusta, eikä oikeutta erottaa sellaista henkilöä joka opettaa Raamatun ja Lutherin tunnustuskirjojen vastaisesti

        Mieti syy siihen, miksi seurakunnan keskeisten toimintojen ja seurakuntalaisia koskevien päätösten pitää olla seurakunnalta salassa?
        Rehellisiesti toimivan kaikki toimet ovat avoimia jokaisen katsella.

        Joh. 3:20   Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

        Joh. 3:21   Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."


      • vaan Jeesus
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Todellakaan puhujan henkilöön ei pidä suunnata huomiota. Nykyisin käytännössä neljä Ruotsissa asuvaa teologisesti koulöuttamatonta henkilöä määrää koko seurakunnan opetuksen sisällön.
        Seurakunnalla ei ole oikeutta arvostella opetusta, eikä oikeutta erottaa sellaista henkilöä joka opettaa Raamatun ja Lutherin tunnustuskirjojen vastaisesti

        Mieti syy siihen, miksi seurakunnan keskeisten toimintojen ja seurakuntalaisia koskevien päätösten pitää olla seurakunnalta salassa?
        Rehellisiesti toimivan kaikki toimet ovat avoimia jokaisen katsella.

        Joh. 3:20   Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.

        Joh. 3:21   Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

        Kristus Pyhän Hengen välityksellä.

        Viimeksi vielä viime viikonloppuna Tampereella.

        Aivan selvästi tuntui Pyhän Hengen johdatus.


        Uskokaa Jumalaan. Vaikka joku tai jotkut henkilöt eivät miellyttäisikään, niin Jumala toteuttaa kyllä Pyhän tahtonsa.

        Kaikki saarnaajat ja uskovat ovat Jumalan koulussa. Jos joku taitamattomuus on ollut, niin se pitää antaa anteeksi ja kuunnella saarnaajia niin, että mitähän Jumala tällä kertaa tahtoo minulle sanoa ja kirkastaa.

        Oletteko joskus kokeneet, että olette mielessänne joskus väheksynet jotain paikkakunnan saarnaajaa. Ja Jumala onkin sitten uuri sen saarnaajan kautta näyttänyt teille oman hyvän tahtonsa. Minulle on käynyt niin. Hävettää, mutta minuun on syntynyt rakkaus saarnaajia kohtaan.


      • se, että
        vaan Jeesus kirjoitti:

        Kristus Pyhän Hengen välityksellä.

        Viimeksi vielä viime viikonloppuna Tampereella.

        Aivan selvästi tuntui Pyhän Hengen johdatus.


        Uskokaa Jumalaan. Vaikka joku tai jotkut henkilöt eivät miellyttäisikään, niin Jumala toteuttaa kyllä Pyhän tahtonsa.

        Kaikki saarnaajat ja uskovat ovat Jumalan koulussa. Jos joku taitamattomuus on ollut, niin se pitää antaa anteeksi ja kuunnella saarnaajia niin, että mitähän Jumala tällä kertaa tahtoo minulle sanoa ja kirkastaa.

        Oletteko joskus kokeneet, että olette mielessänne joskus väheksynet jotain paikkakunnan saarnaajaa. Ja Jumala onkin sitten uuri sen saarnaajan kautta näyttänyt teille oman hyvän tahtonsa. Minulle on käynyt niin. Hävettää, mutta minuun on syntynyt rakkaus saarnaajia kohtaan.

        HP, vähän liikaa kyllä edes mainitsi siitä, ettei ole muualle asiaa.En muista sanoja,mutta koin liikaa 'tuomiota' muita kohtaan.Tämä oli siis minun kokemukseni.Muuten ihan huippusaarnat!

        Kuuntelin puhelinkuunteluna, enkä ole ihan varma kuulinko kaikkea oikein,korjatkaa jos tarvii.
        HP on kyllä rakas saarnaaja minulle, en sen tähden arvoi että moittisin.


      • itsekin
        se, että kirjoitti:

        HP, vähän liikaa kyllä edes mainitsi siitä, ettei ole muualle asiaa.En muista sanoja,mutta koin liikaa 'tuomiota' muita kohtaan.Tämä oli siis minun kokemukseni.Muuten ihan huippusaarnat!

        Kuuntelin puhelinkuunteluna, enkä ole ihan varma kuulinko kaikkea oikein,korjatkaa jos tarvii.
        HP on kyllä rakas saarnaaja minulle, en sen tähden arvoi että moittisin.

        tarkkaan tuota kohtaa. Minun mieleeni jäi, että hän sanoi olevan vaarallista, jos muita alamme kuuntelemaan. En minäkään muista tarkasti.

        Tämä on mielestäni oikein. Raamatussa Jeesus kehottaa jopa kuuntelemaan fariseuksiakin. Niinpä. Mutta kyllä varoitus on silti paikallaan.

        Vääjäämättä on tahoja, joista saa hyvänkin kuvan. Ja ei meidän tarvitse arvostella muita. Itse olen joskus pohtinut, että mikähän tarkoitus on, kun esim. Teologisesta Instituutista käy joskus suorastaan kirkaskin valon säde. Jumalan työtä kaikki sekin on. Meidän tulee arvostaa sitäkin. Kuitenkin meidän tulee pitää kiinni siitä, mitä olemme saaneet. Ei ole väärin antaa esim. tunnustusta ulkopuolellekin silloin, kun on aihetta.

        Eduskunnassammekin on hyvin ryhdikäs Jumalan Sanan arvojen puolustaja. Täytyy sillekin antaa tunnustus. Kuitenkin meidän pitää varoa. Siitä varovaisuudesta ei tule mitään vahinkoa.

        Halusin jakaa tuon kuulemasi kohdan kanssasi, mutta en tahdo jatkaa tästä aiheesta enempää.


      • Uudestisyntynyt kristitty
        itsekin kirjoitti:

        tarkkaan tuota kohtaa. Minun mieleeni jäi, että hän sanoi olevan vaarallista, jos muita alamme kuuntelemaan. En minäkään muista tarkasti.

        Tämä on mielestäni oikein. Raamatussa Jeesus kehottaa jopa kuuntelemaan fariseuksiakin. Niinpä. Mutta kyllä varoitus on silti paikallaan.

        Vääjäämättä on tahoja, joista saa hyvänkin kuvan. Ja ei meidän tarvitse arvostella muita. Itse olen joskus pohtinut, että mikähän tarkoitus on, kun esim. Teologisesta Instituutista käy joskus suorastaan kirkaskin valon säde. Jumalan työtä kaikki sekin on. Meidän tulee arvostaa sitäkin. Kuitenkin meidän tulee pitää kiinni siitä, mitä olemme saaneet. Ei ole väärin antaa esim. tunnustusta ulkopuolellekin silloin, kun on aihetta.

        Eduskunnassammekin on hyvin ryhdikäs Jumalan Sanan arvojen puolustaja. Täytyy sillekin antaa tunnustus. Kuitenkin meidän pitää varoa. Siitä varovaisuudesta ei tule mitään vahinkoa.

        Halusin jakaa tuon kuulemasi kohdan kanssasi, mutta en tahdo jatkaa tästä aiheesta enempää.

        Puhuja tarkoitti vauhdikasta elämys-kristillisyyttä.


      • teutatess
        se, että kirjoitti:

        HP, vähän liikaa kyllä edes mainitsi siitä, ettei ole muualle asiaa.En muista sanoja,mutta koin liikaa 'tuomiota' muita kohtaan.Tämä oli siis minun kokemukseni.Muuten ihan huippusaarnat!

        Kuuntelin puhelinkuunteluna, enkä ole ihan varma kuulinko kaikkea oikein,korjatkaa jos tarvii.
        HP on kyllä rakas saarnaaja minulle, en sen tähden arvoi että moittisin.

        Mihin muualle ? Sitä hernekkaako olis tehnyt mieli . Minä ymmärsin niin, että kun täällä kotiseuroissa viihtyy eikä lähde, kaiken mailman missioon (hurmahenkien ). Saa olla hyvällä ruokinta paikalla . JUMALAN KÄMMENELLÄ .

        Kuulin lauantaina HP. ja se ajatti myös sunnuntaina kuulemaan HP. Kumppani nyt jäi koska Hän on minulle niin tuttu , että olen asunutkin hänen tykönä 6kk.


    • Vihollisen juonien paljastaja

      Pitäisikö valita seurakunnasta valikoituja joukko erehtymättömiä PAAVEJA.
      Kristus on Herra joka vieläkin on seurakunnan päänä ei siinä silloin tarvita mitään Jeesuksen sijaisia.
      Tälläiset maalliset neuvostotko sitten hallitsisivat hengellisiä, kerrassaan naurettavan yksinkertaista halua päästä herrana hallisemaan seurakuntaa. Ne jotka maalliset ovat ne maallisia ajattelevat.

      • Totuuden puhuja

        Avoimuus varmaan naurattaa silloin jos on salaisuuksia piilossa selän takana, ja valta voimakkain painostustoimin tukkia muilta suut.

        Älä enää petä itseäsi nauramalla vaan mieti mihin salaisuutta tarvitaan Jumalan seurakunnassa.

        Kristillisyys ei ole Herra, eikä seurakunta ole Herra. Kristus on Herra jonka alle on annettava myös seurakunta ja kaikki sen opetus.

        Mutta seurakunta on saarnaajan Herra, pane tämä mieleesi.


      • teutatess
        Totuuden puhuja kirjoitti:

        Avoimuus varmaan naurattaa silloin jos on salaisuuksia piilossa selän takana, ja valta voimakkain painostustoimin tukkia muilta suut.

        Älä enää petä itseäsi nauramalla vaan mieti mihin salaisuutta tarvitaan Jumalan seurakunnassa.

        Kristillisyys ei ole Herra, eikä seurakunta ole Herra. Kristus on Herra jonka alle on annettava myös seurakunta ja kaikki sen opetus.

        Mutta seurakunta on saarnaajan Herra, pane tämä mieleesi.

        Olen samaa mieltä kanssasi .


      • kun noin
        Totuuden puhuja kirjoitti:

        Avoimuus varmaan naurattaa silloin jos on salaisuuksia piilossa selän takana, ja valta voimakkain painostustoimin tukkia muilta suut.

        Älä enää petä itseäsi nauramalla vaan mieti mihin salaisuutta tarvitaan Jumalan seurakunnassa.

        Kristillisyys ei ole Herra, eikä seurakunta ole Herra. Kristus on Herra jonka alle on annettava myös seurakunta ja kaikki sen opetus.

        Mutta seurakunta on saarnaajan Herra, pane tämä mieleesi.

        paljon valehtelet päin naamaa.


      • teutatess
        kun noin kirjoitti:

        paljon valehtelet päin naamaa.

        Jos minua tarkoitit , esitä se niin ettei tarvise huukulla mika? kuka? MISSÄ? Milloin ?
        Siis jokin lainen asemointi , tässä ja nyt .


      • Vallanhimostako pitäisi pää...
        Totuuden puhuja kirjoitti:

        Avoimuus varmaan naurattaa silloin jos on salaisuuksia piilossa selän takana, ja valta voimakkain painostustoimin tukkia muilta suut.

        Älä enää petä itseäsi nauramalla vaan mieti mihin salaisuutta tarvitaan Jumalan seurakunnassa.

        Kristillisyys ei ole Herra, eikä seurakunta ole Herra. Kristus on Herra jonka alle on annettava myös seurakunta ja kaikki sen opetus.

        Mutta seurakunta on saarnaajan Herra, pane tämä mieleesi.

        piispasi, kuten Pietari sanoo, että Pyhä Henki on heitä piispoiksi pannut kaitsemaan Jumalan seurakuntaa. Pane sinä tämä mieleesi ja sisäistä sen ajatus!


      • tuuleen puhujalle
        Totuuden puhuja kirjoitti:

        Avoimuus varmaan naurattaa silloin jos on salaisuuksia piilossa selän takana, ja valta voimakkain painostustoimin tukkia muilta suut.

        Älä enää petä itseäsi nauramalla vaan mieti mihin salaisuutta tarvitaan Jumalan seurakunnassa.

        Kristillisyys ei ole Herra, eikä seurakunta ole Herra. Kristus on Herra jonka alle on annettava myös seurakunta ja kaikki sen opetus.

        Mutta seurakunta on saarnaajan Herra, pane tämä mieleesi.

        Pitäisikö valita seurakunnasta valikoituja joukko erehtymättömiä PAAVEJA.
        Kristus on Herra joka vieläkin on seurakunnan päänä ei siinä silloin tarvita mitään Jeesuksen sijaisia.
        Tälläiset maalliset neuvostotko sitten hallitsisivat hengellisiä, kerrassaan naurettavan yksinkertaista halua päästä herrana hallisemaan seurakuntaa. Ne jotka maalliset ovat ne maallisia ajattelevat.


      • Totuuden puhuja
        kun noin kirjoitti:

        paljon valehtelet päin naamaa.

        Sitä minäkin toivoisin että se olisi ollut valhetta. Valitettavasti tämä on totta.


      • Totuuden puhuja
        Vallanhimostako pitäisi pää... kirjoitti:

        piispasi, kuten Pietari sanoo, että Pyhä Henki on heitä piispoiksi pannut kaitsemaan Jumalan seurakuntaa. Pane sinä tämä mieleesi ja sisäistä sen ajatus!

        Kukaan lestadiolainen ei ole minun piispani, eikä tule olemaan.


      • Totuuden puhuja
        tuuleen puhujalle kirjoitti:

        Pitäisikö valita seurakunnasta valikoituja joukko erehtymättömiä PAAVEJA.
        Kristus on Herra joka vieläkin on seurakunnan päänä ei siinä silloin tarvita mitään Jeesuksen sijaisia.
        Tälläiset maalliset neuvostotko sitten hallitsisivat hengellisiä, kerrassaan naurettavan yksinkertaista halua päästä herrana hallisemaan seurakuntaa. Ne jotka maalliset ovat ne maallisia ajattelevat.

        Minä tiedän vain neljä, ja ne kaikki ovat Ruotsissa asuvia.

        Uskomatonta miten sokea sinä olet hengellisesti!
        Jumala jakaa sanasa kaikille jotka sanan ottavat uskolla vastaan. Ja lahjansa hän antaa kenelle HÄN tahtoo.

        Miksi asioita salataan yleensäkin? Siksi koska ne eivät siedä päivänvaloa. Seurakunta asettaa ja erottaa saarnamiehet sananpalvelustehtävään, ei se ole sananpalvelijoiden tehtävä.

        Seurakunnan kontrolli ja päätösten läpinäkyvyys, sekä oikeus arvostella on aivan välttämätöntä, siksi ettei kukaan pääse kasvamaan erehtymättömäksi ja seurakunnan herraksi ohi Kristuksen. Näin on valitettavasti päässyt käymään siksi nykyinen "hyvä veli" järjestemä pitää purkaa.


      • Ajalta ennen meitä
        Totuuden puhuja kirjoitti:

        Minä tiedän vain neljä, ja ne kaikki ovat Ruotsissa asuvia.

        Uskomatonta miten sokea sinä olet hengellisesti!
        Jumala jakaa sanasa kaikille jotka sanan ottavat uskolla vastaan. Ja lahjansa hän antaa kenelle HÄN tahtoo.

        Miksi asioita salataan yleensäkin? Siksi koska ne eivät siedä päivänvaloa. Seurakunta asettaa ja erottaa saarnamiehet sananpalvelustehtävään, ei se ole sananpalvelijoiden tehtävä.

        Seurakunnan kontrolli ja päätösten läpinäkyvyys, sekä oikeus arvostella on aivan välttämätöntä, siksi ettei kukaan pääse kasvamaan erehtymättömäksi ja seurakunnan herraksi ohi Kristuksen. Näin on valitettavasti päässyt käymään siksi nykyinen "hyvä veli" järjestemä pitää purkaa.

        sen purkajaksi? Vuosikymmeniä sitten vaikutti tässä heräyksessä muuan mies, joka kans kuvitteli itsestään suuria. Esitti sellaisenkin ajatuksen, että tämä Herran pelto pitää uudestaan kyntää. Muuan vanha vaimo sanoi tuolle miehelle: Voithan sinä sitä yrittää. Ja yritykseksi se myös jäi. Ja mieskin hävisi kuvioista vuosikymmeniksi.
        Käytät muuten valheellisesti nimimerkkiä, joka ei sinulle kuulu; olethan ilmiselvä paskanpuhuja.


    • Salomon G.

      suuri seurakunta ja sillä neuvosto valituita miehiä heidän parhaimmistostaan; kirjanoppineita ja fariseuksia. Ja he tekivät päätöksiä; mm. sellaisen, että Jeesus oli tapettava kansanhäiritsijänä! Ei paljon kummempia päätöksiä taitaisi tulla nykyiseltäkään seurakuntaneuvostolta! Luulen niin.

      • teutatess

        Siellä oli päässyt hommat vähän ryöstäytymään käsistä, Luulen että suuri neuvosto oli pakotettu tottelemaan Haiffasta ja Kaiffasta , pelkään että siellä kaikki tehtiin rahalla , Jos olen oikein ymmärtänyt. Siis neuvostokin oli ostettu, Tämä oli varmasti yksi asia josta Nikodemus halusi keskustella silloin yöllä . Raha on aina paha , jos sille on annettu liikaa valtaa , niin kiun tänäpäivänäkin on . Se kansa joka tuomitsi Jeesuksen , oli ostettu huutamaan, juuri noiden papin ja ylipapin toimesta . Myös se oli vain sitä israelin ruuppu sakkia epäilen että siellä ei kunnon ihmisiä ollut ketään , näin kirjoitusten mukaan on ollut .

        Jatketaan joskus lisää .


      • takais
        teutatess kirjoitti:

        Siellä oli päässyt hommat vähän ryöstäytymään käsistä, Luulen että suuri neuvosto oli pakotettu tottelemaan Haiffasta ja Kaiffasta , pelkään että siellä kaikki tehtiin rahalla , Jos olen oikein ymmärtänyt. Siis neuvostokin oli ostettu, Tämä oli varmasti yksi asia josta Nikodemus halusi keskustella silloin yöllä . Raha on aina paha , jos sille on annettu liikaa valtaa , niin kiun tänäpäivänäkin on . Se kansa joka tuomitsi Jeesuksen , oli ostettu huutamaan, juuri noiden papin ja ylipapin toimesta . Myös se oli vain sitä israelin ruuppu sakkia epäilen että siellä ei kunnon ihmisiä ollut ketään , näin kirjoitusten mukaan on ollut .

        Jatketaan joskus lisää .

        sen, että ehdottamassanne neuvostoissa eivät vaikuttaisi väärät arvot.

        Ihmiskunnia, taloudellinen asema, oppineisuus, varakkuus, sukulaisuhteet, yms.

        Näiltähän ei vältyttäisi mitenkään.

        Kun tutkit asiaa, niin ei tuo uusi ehdotus poistaisi mitään ongelmaa.

        Nykyisessä järjestelyssä on myös etunsa. Paikkakunnan vanhimmat saarnaajat kyllä tuntevat tarpeen. Ottavat puheeksi saarnaajien kesken. Asioita pohditaan rukouksen kanssa. Kyllä seurakuntalaisten kanssa myös keskustellaan, mutta ymmärrettävästi keskeneräiset asiat eivät voi olla yleisiä puheenaiheita.


      • ei varmasti
        takais kirjoitti:

        sen, että ehdottamassanne neuvostoissa eivät vaikuttaisi väärät arvot.

        Ihmiskunnia, taloudellinen asema, oppineisuus, varakkuus, sukulaisuhteet, yms.

        Näiltähän ei vältyttäisi mitenkään.

        Kun tutkit asiaa, niin ei tuo uusi ehdotus poistaisi mitään ongelmaa.

        Nykyisessä järjestelyssä on myös etunsa. Paikkakunnan vanhimmat saarnaajat kyllä tuntevat tarpeen. Ottavat puheeksi saarnaajien kesken. Asioita pohditaan rukouksen kanssa. Kyllä seurakuntalaisten kanssa myös keskustellaan, mutta ymmärrettävästi keskeneräiset asiat eivät voi olla yleisiä puheenaiheita.

        puhuta ja kysytä kun niiltä jotka kuuluvat 'piireihin'


      • teutatess
        ei varmasti kirjoitti:

        puhuta ja kysytä kun niiltä jotka kuuluvat 'piireihin'

        Mikä takais että uusi järjestelmä toimisi. EI mikään kaikkiin vaikuttaa inhimmillinen puoli, Mutta kun piiri kasvaa , ei sisäiset seikat saa niin paljon vaikutus valtaa kuin pieni piiri .
        Nykyisen järjestelmän yhteiskäyttö, olisi ilmeisesti paras, Siinä tulisi Demokratia esille .

        Sitten niistä keskeneräisistä asioista, ne pitääkin olla neuvottelussa siihen asti, kunnes on täysin valmis , eikä mitään ohi ajoja .


      • Salomon G.
        teutatess kirjoitti:

        Siellä oli päässyt hommat vähän ryöstäytymään käsistä, Luulen että suuri neuvosto oli pakotettu tottelemaan Haiffasta ja Kaiffasta , pelkään että siellä kaikki tehtiin rahalla , Jos olen oikein ymmärtänyt. Siis neuvostokin oli ostettu, Tämä oli varmasti yksi asia josta Nikodemus halusi keskustella silloin yöllä . Raha on aina paha , jos sille on annettu liikaa valtaa , niin kiun tänäpäivänäkin on . Se kansa joka tuomitsi Jeesuksen , oli ostettu huutamaan, juuri noiden papin ja ylipapin toimesta . Myös se oli vain sitä israelin ruuppu sakkia epäilen että siellä ei kunnon ihmisiä ollut ketään , näin kirjoitusten mukaan on ollut .

        Jatketaan joskus lisää .

        pyrkii juuri saamaan aseman kristillisyydessä ja valtaamaan heti tuon seurakuntaneuvoston, jos sellainen perustettaisiin. Et kai sinäkään kuvittele, että sinne valittaisiin köyhiä ja yksinkertaisia kristittyjä; ne olisi liikemiehet ja johtajat, jotka se pian valtaisivat. Älä siis ole utopisti sen suhteen, että seurakuntaneuvosto muuttaisi asiaa yhtään demograattisemmaksi tavallisen rivimiehen suhteen. Ei taatusti.
        Miksi nyt pitäisi lopettaa keskustelu, kun juuri paljastui noiden srk-neuvostohankkeiden todellinen luonne ja tarkoitusperät?


      • Salomon G.
        teutatess kirjoitti:

        Mikä takais että uusi järjestelmä toimisi. EI mikään kaikkiin vaikuttaa inhimmillinen puoli, Mutta kun piiri kasvaa , ei sisäiset seikat saa niin paljon vaikutus valtaa kuin pieni piiri .
        Nykyisen järjestelmän yhteiskäyttö, olisi ilmeisesti paras, Siinä tulisi Demokratia esille .

        Sitten niistä keskeneräisistä asioista, ne pitääkin olla neuvottelussa siihen asti, kunnes on täysin valmis , eikä mitään ohi ajoja .

        se tosiasia, että joukossa aina tyhmyys tiivistyy. Siis mitä suurempi sakki on päättämässä ja keskustelemassa asioista, sen huonompi on lopputulos. Joskus hyvä diktaattori on paljon parempi kuin huono demokratia.
        Sitä paitsi kristillisyyden asiat ei ole mitään huutosakkiratkaisun asioita. Taivaanvaltakuntakin on kuninkaan hallitsema ja Hän, Kristus tahtoo vieläkin olla siinä päänä, kuten apostoli sanoo. Palvelkaamme Häntä , ja älkäämme etsikö valtaa ja korkeita asemia, sillä huipulla tuulee aina (sanoi BN aikanaan )


      • Samaajatusmulla
        Salomon G. kirjoitti:

        pyrkii juuri saamaan aseman kristillisyydessä ja valtaamaan heti tuon seurakuntaneuvoston, jos sellainen perustettaisiin. Et kai sinäkään kuvittele, että sinne valittaisiin köyhiä ja yksinkertaisia kristittyjä; ne olisi liikemiehet ja johtajat, jotka se pian valtaisivat. Älä siis ole utopisti sen suhteen, että seurakuntaneuvosto muuttaisi asiaa yhtään demograattisemmaksi tavallisen rivimiehen suhteen. Ei taatusti.
        Miksi nyt pitäisi lopettaa keskustelu, kun juuri paljastui noiden srk-neuvostohankkeiden todellinen luonne ja tarkoitusperät?

        RAHA ratkaisee kaikessa Taivaan portille asti, mutta ei sen edemmäksi.


      • Tiedoksi
        Samaajatusmulla kirjoitti:

        RAHA ratkaisee kaikessa Taivaan portille asti, mutta ei sen edemmäksi.

        Sillä rahalla on rasvattu monta saarnamiestä aina ruotsinlappia myöten. Kaikki eivät vain tiedä sitä, nuo hyväuskoiset tarkoitan.


      • tapauksen
        Tiedoksi kirjoitti:

        Sillä rahalla on rasvattu monta saarnamiestä aina ruotsinlappia myöten. Kaikki eivät vain tiedä sitä, nuo hyväuskoiset tarkoitan.

        Jos ei suomesta ole parempia neuvonantajaöykkäreitä kun asianomainen, ja lisäksi taitaa ne hänenkin rahansa olla sieltä ko...kurssien kautta saatuja. Viisa omasta mielestään kuin mikä.


      • kuitenkin
        tapauksen kirjoitti:

        Jos ei suomesta ole parempia neuvonantajaöykkäreitä kun asianomainen, ja lisäksi taitaa ne hänenkin rahansa olla sieltä ko...kurssien kautta saatuja. Viisa omasta mielestään kuin mikä.

        täällä vain myönteisiä asioita. Niistäkin parhain päin ja vain niitä, jotka tiedämme tosiksi.

        Kateuden perkele vaikuttaa lähimmäisissä kaikenlaista pahan puhumista. Pitää osata suodatta.

        Eikö ole ihanaa, kun Jumala on siunannut kristittyjä. Olihan Aabrahamkin rikas, mutta silti meillekin uskon esimerkki. Iloitse sinäkin, että keskuudessamme on tälläisiä lahjoja.


      • nykyisessä käytännössä?
        takais kirjoitti:

        sen, että ehdottamassanne neuvostoissa eivät vaikuttaisi väärät arvot.

        Ihmiskunnia, taloudellinen asema, oppineisuus, varakkuus, sukulaisuhteet, yms.

        Näiltähän ei vältyttäisi mitenkään.

        Kun tutkit asiaa, niin ei tuo uusi ehdotus poistaisi mitään ongelmaa.

        Nykyisessä järjestelyssä on myös etunsa. Paikkakunnan vanhimmat saarnaajat kyllä tuntevat tarpeen. Ottavat puheeksi saarnaajien kesken. Asioita pohditaan rukouksen kanssa. Kyllä seurakuntalaisten kanssa myös keskustellaan, mutta ymmärrettävästi keskeneräiset asiat eivät voi olla yleisiä puheenaiheita.

        "Ihmiskunnia, taloudellinen asema, oppineisuus, varakkuus, sukulaisuhteet, yms."

        Valtaa käyttävät hengellisten johtajien lisäksi myös ne riviseurakuntalaiset, jotka voivat kaikilla em asioilla vaikuttaa seurakunnan ulkonaisiin rakenteisiin, palvella "hyvästään" saarnaajia ja olla kuulolla pääkallonpaikalla mahdollisimman paljon.

        Olen menettänyt uskoni siihen, että todellista avoimuutta kokousten päätöksistä voisi olla. Asioista tietävät aina ensiksi ja eniten he, joilla on henkilökohtaisia suhteita hengelliseen johtoryhmään... ja näitä siteitähän on mm taloudellisen aseman, sukulaisuussuhteiden, oppineisuuden/ oppimattomuuden (ehkä vielä enemmän) kautta. Ihminen on niin viheliäinen, että vallantavoittelu ei ikinä lopu varsinkin jos seurakunnan keskeisenä tehtävänä on säilyttää asioita mahdollisimman paljon sellaisena kuin on aikojen alusta ollut....Herätyskristillisyys, kun se on todelllista, kulkeutuu yksittäisten ihmisten kautta toiselle, saarnaajien ja seurakuntalaisten vuorovaikutuksena. Tuntuu siltä, että esikoislestadiolaisuus on kuin mikä tahansa yhdistys, jossa rakenteidn ylläpitäminen kulttuuriperinnön (vaatetus ym elämäntavat)vaalimisella ja sukujen hegemonian ylläpitämisen kautta on se keskeinen tehtävä. Valta keskittyy samalla tavalla kuin muissakin harrastuspiireissä -


      • Tiedoksi
        kuitenkin kirjoitti:

        täällä vain myönteisiä asioita. Niistäkin parhain päin ja vain niitä, jotka tiedämme tosiksi.

        Kateuden perkele vaikuttaa lähimmäisissä kaikenlaista pahan puhumista. Pitää osata suodatta.

        Eikö ole ihanaa, kun Jumala on siunannut kristittyjä. Olihan Aabrahamkin rikas, mutta silti meillekin uskon esimerkki. Iloitse sinäkin, että keskuudessamme on tälläisiä lahjoja.

        Sinä olet joko tosiasioista tietämätön taikka hyväuskoinen, valheilla hööpötettävä henkilö.


      • hopotihopotihoi
        Tiedoksi kirjoitti:

        Sillä rahalla on rasvattu monta saarnamiestä aina ruotsinlappia myöten. Kaikki eivät vain tiedä sitä, nuo hyväuskoiset tarkoitan.

        Samaa rahaa on minullakin jakaa.


      • on nykyisessä
        nykyisessä käytännössä? kirjoitti:

        "Ihmiskunnia, taloudellinen asema, oppineisuus, varakkuus, sukulaisuhteet, yms."

        Valtaa käyttävät hengellisten johtajien lisäksi myös ne riviseurakuntalaiset, jotka voivat kaikilla em asioilla vaikuttaa seurakunnan ulkonaisiin rakenteisiin, palvella "hyvästään" saarnaajia ja olla kuulolla pääkallonpaikalla mahdollisimman paljon.

        Olen menettänyt uskoni siihen, että todellista avoimuutta kokousten päätöksistä voisi olla. Asioista tietävät aina ensiksi ja eniten he, joilla on henkilökohtaisia suhteita hengelliseen johtoryhmään... ja näitä siteitähän on mm taloudellisen aseman, sukulaisuussuhteiden, oppineisuuden/ oppimattomuuden (ehkä vielä enemmän) kautta. Ihminen on niin viheliäinen, että vallantavoittelu ei ikinä lopu varsinkin jos seurakunnan keskeisenä tehtävänä on säilyttää asioita mahdollisimman paljon sellaisena kuin on aikojen alusta ollut....Herätyskristillisyys, kun se on todelllista, kulkeutuu yksittäisten ihmisten kautta toiselle, saarnaajien ja seurakuntalaisten vuorovaikutuksena. Tuntuu siltä, että esikoislestadiolaisuus on kuin mikä tahansa yhdistys, jossa rakenteidn ylläpitäminen kulttuuriperinnön (vaatetus ym elämäntavat)vaalimisella ja sukujen hegemonian ylläpitämisen kautta on se keskeinen tehtävä. Valta keskittyy samalla tavalla kuin muissakin harrastuspiireissä -

        järjestelyssä? Kaikkihan toimii?

        Ymmärrän niin, että olet tyytymätön joidenkin johtohenkilöiden toimiin. Siihen ei voivaikuttaa mitenkään muuten kun panemalla iltaisin kädet ristiin. Kaikkivaltias Jumala ratkaisee kyllä asiat. Luotat vain siihen, että kaikki menee hyvin.


      • Tiedoksi
        hopotihopotihoi kirjoitti:

        Samaa rahaa on minullakin jakaa.

        Ota ensin selvää hänen toimistaan esikoislestadiolaisuudessa, ja tule sitten vasta esittelemään naivismiasi, jos enää kehtaat.


      • Patmos Akaia
        on nykyisessä kirjoitti:

        järjestelyssä? Kaikkihan toimii?

        Ymmärrän niin, että olet tyytymätön joidenkin johtohenkilöiden toimiin. Siihen ei voivaikuttaa mitenkään muuten kun panemalla iltaisin kädet ristiin. Kaikkivaltias Jumala ratkaisee kyllä asiat. Luotat vain siihen, että kaikki menee hyvin.

        Tutki ensin oma hengellinen tilasi, onko sinulla vankkumaton varma ja epäilemätön usko Kristuksen synneistä vapauttavaan vereen ja sanaan?

        Kun sanot näin, että kaikkihan toimii, niin olen varma siitä, että olet edelleen vahvasti lain vaatimusten alla. Olet itse orjan mielellä vahtaamassa pissihaukan tavoin omaa ja toisten ulkoista olemusta, asusteita, tiedotusvälineitä kodin sisustamista ja yleensäkin toisten ajallista elämää.

        Tämä omassa vanhurskaudessa eläminen käy ilmi seuraavista tuntomerkeistä:

        Elät pelossa, uskon suhteen epävarmuudessa, epäilyksissä, itsesäälissä, mestarina itsesi mitätöimisessä, häpeässä, syyllisyydessä.

        Näiden avulla esikoislestadiolainen johtoryhmä pitää yllä seurakunnan yhtenäisyyttä ja pyrkiim keinoja kaihtamatta kiinnittämään seurakunnan luottamuksen Kristuksen sijasta omaan itseensä.


      • Paavalin mukaan
        Patmos Akaia kirjoitti:

        Tutki ensin oma hengellinen tilasi, onko sinulla vankkumaton varma ja epäilemätön usko Kristuksen synneistä vapauttavaan vereen ja sanaan?

        Kun sanot näin, että kaikkihan toimii, niin olen varma siitä, että olet edelleen vahvasti lain vaatimusten alla. Olet itse orjan mielellä vahtaamassa pissihaukan tavoin omaa ja toisten ulkoista olemusta, asusteita, tiedotusvälineitä kodin sisustamista ja yleensäkin toisten ajallista elämää.

        Tämä omassa vanhurskaudessa eläminen käy ilmi seuraavista tuntomerkeistä:

        Elät pelossa, uskon suhteen epävarmuudessa, epäilyksissä, itsesäälissä, mestarina itsesi mitätöimisessä, häpeässä, syyllisyydessä.

        Näiden avulla esikoislestadiolainen johtoryhmä pitää yllä seurakunnan yhtenäisyyttä ja pyrkiim keinoja kaihtamatta kiinnittämään seurakunnan luottamuksen Kristuksen sijasta omaan itseensä.

        "Usko, joka rakkauden kautta työtä tekee" siis toimii. Sanotaan myös, että "usko ILMAN töitä on kuollut". Eikö tässä tässä osoiteta todeksi Jaakobin sanat:" Osoita minulle uskosi töilläsi"? Toiminta siis kuuluu oikeaan uskonelämään ja on sen eräänlainen ilmaisin ja mittari.


      • että kaikki
        Paavalin mukaan kirjoitti:

        "Usko, joka rakkauden kautta työtä tekee" siis toimii. Sanotaan myös, että "usko ILMAN töitä on kuollut". Eikö tässä tässä osoiteta todeksi Jaakobin sanat:" Osoita minulle uskosi töilläsi"? Toiminta siis kuuluu oikeaan uskonelämään ja on sen eräänlainen ilmaisin ja mittari.

        toimii. Lampaat tuottavat villoja. Joka sunnuntai kaikuu elävä ja puhdas Jumalan sana. Kristuksen rakkaus tuottaa ihmisten sydämillä sen, että nuoret ja vanhat kokoontuvat. Varoja kerätään. Tehdään lähetysmatkoja. Hoidetaan rippikoulutyötä. Pidetään yllä rukoushuoneita.

        Pyydetään lähetyssseuroja. Pyydetään Lapin lähetyksiä. Jne. Kaikki tämä on sitä, jota synnin taakasta päässeet ihmiset iloisina tekevät.

        Ihmettelen vain, kuinka se saa niin hirveästi arvostelua.

        Mihkähänlaisia kansankäräjiä oikein pitäisikään pitää opillisista asioista, että ne tyydyttäisivät kaikkien mielen?

        En itse ole käynyt koskaan Ruotsin Lapissa, mutta pidän hyvin suuressa arvossa noita Lapin lähetyksiä, joita maahamme on tehty. Ihmettelen hirveästi niiden arvostelua.

        On aika mielenkiintoista, että jotkut kuuntelevat heitä, kuin fariseukset aikanaan saadakseen jostakin sanasta heidät kiinni.

        Miksi?


      • asusteuskovainen
        Patmos Akaia kirjoitti:

        Tutki ensin oma hengellinen tilasi, onko sinulla vankkumaton varma ja epäilemätön usko Kristuksen synneistä vapauttavaan vereen ja sanaan?

        Kun sanot näin, että kaikkihan toimii, niin olen varma siitä, että olet edelleen vahvasti lain vaatimusten alla. Olet itse orjan mielellä vahtaamassa pissihaukan tavoin omaa ja toisten ulkoista olemusta, asusteita, tiedotusvälineitä kodin sisustamista ja yleensäkin toisten ajallista elämää.

        Tämä omassa vanhurskaudessa eläminen käy ilmi seuraavista tuntomerkeistä:

        Elät pelossa, uskon suhteen epävarmuudessa, epäilyksissä, itsesäälissä, mestarina itsesi mitätöimisessä, häpeässä, syyllisyydessä.

        Näiden avulla esikoislestadiolainen johtoryhmä pitää yllä seurakunnan yhtenäisyyttä ja pyrkiim keinoja kaihtamatta kiinnittämään seurakunnan luottamuksen Kristuksen sijasta omaan itseensä.

        että otit taas asusteet esille kommentissasi.

        Olet aivan ainoa, joka täälla jauhat asusteista. Muut ovat vapaita niistä.


      • Patmos Akaia
        Paavalin mukaan kirjoitti:

        "Usko, joka rakkauden kautta työtä tekee" siis toimii. Sanotaan myös, että "usko ILMAN töitä on kuollut". Eikö tässä tässä osoiteta todeksi Jaakobin sanat:" Osoita minulle uskosi töilläsi"? Toiminta siis kuuluu oikeaan uskonelämään ja on sen eräänlainen ilmaisin ja mittari.

        Olet niin hengellisesti sokea että hirvittää.

        USKOSTAHAN ne teot tulevat, eikä teoista usko.
        Tästä minä kirjoitin.

        Ei se vänkylöimisestä miksikään muutu, jos usko puttuu, niin se puuttuu, ei se tekemällä lisäänny. Pitää tunnustaa oma tilansa ja rukoilla uskon lahjaa Jumalalta Jeesuksen nimessä.


      • Patmos Akaia
        että kaikki kirjoitti:

        toimii. Lampaat tuottavat villoja. Joka sunnuntai kaikuu elävä ja puhdas Jumalan sana. Kristuksen rakkaus tuottaa ihmisten sydämillä sen, että nuoret ja vanhat kokoontuvat. Varoja kerätään. Tehdään lähetysmatkoja. Hoidetaan rippikoulutyötä. Pidetään yllä rukoushuoneita.

        Pyydetään lähetyssseuroja. Pyydetään Lapin lähetyksiä. Jne. Kaikki tämä on sitä, jota synnin taakasta päässeet ihmiset iloisina tekevät.

        Ihmettelen vain, kuinka se saa niin hirveästi arvostelua.

        Mihkähänlaisia kansankäräjiä oikein pitäisikään pitää opillisista asioista, että ne tyydyttäisivät kaikkien mielen?

        En itse ole käynyt koskaan Ruotsin Lapissa, mutta pidän hyvin suuressa arvossa noita Lapin lähetyksiä, joita maahamme on tehty. Ihmettelen hirveästi niiden arvostelua.

        On aika mielenkiintoista, että jotkut kuuntelevat heitä, kuin fariseukset aikanaan saadakseen jostakin sanasta heidät kiinni.

        Miksi?

        Näkee kyllä että yhtäkään juttua et ole lukenut.


      • Patmos Akaia
        asusteuskovainen kirjoitti:

        että otit taas asusteet esille kommentissasi.

        Olet aivan ainoa, joka täälla jauhat asusteista. Muut ovat vapaita niistä.

        Kuinka kehtaatkin valehdella tuolla tavalla julkisilla palstoilla? Todella olette moukkia kun uskotte että ihmiset uskovat satujanne. Itsenne te siinä vaan munatte perin pohjin.

        Siis se luettelo on enemmän kuin pitkä, mitkä ovat es.lest. kansan epäjumalia. Liikkeemme jäsenistössä on paljon henkilöitä joiden jumalanpalvelus on järkyttävän pitkälle esineellistettyä ja perustuu Raamattuun perustumattomaan roomalaiskatoliseen traditioon.


      • Jumala on uskon mitan jakanut
        Patmos Akaia kirjoitti:

        Tutki ensin oma hengellinen tilasi, onko sinulla vankkumaton varma ja epäilemätön usko Kristuksen synneistä vapauttavaan vereen ja sanaan?

        Kun sanot näin, että kaikkihan toimii, niin olen varma siitä, että olet edelleen vahvasti lain vaatimusten alla. Olet itse orjan mielellä vahtaamassa pissihaukan tavoin omaa ja toisten ulkoista olemusta, asusteita, tiedotusvälineitä kodin sisustamista ja yleensäkin toisten ajallista elämää.

        Tämä omassa vanhurskaudessa eläminen käy ilmi seuraavista tuntomerkeistä:

        Elät pelossa, uskon suhteen epävarmuudessa, epäilyksissä, itsesäälissä, mestarina itsesi mitätöimisessä, häpeässä, syyllisyydessä.

        Näiden avulla esikoislestadiolainen johtoryhmä pitää yllä seurakunnan yhtenäisyyttä ja pyrkiim keinoja kaihtamatta kiinnittämään seurakunnan luottamuksen Kristuksen sijasta omaan itseensä.

        Kun sovitat itsesi tuohon luetteloon, niin sen tunnusmerkit käyvät toteen. Oikeaan kristittyyn käy vallan toiset määritteet, Vanhurskas on elävä uskosta.


      • Patmos Akaia
        Jumala on uskon mitan jakanut kirjoitti:

        Kun sovitat itsesi tuohon luetteloon, niin sen tunnusmerkit käyvät toteen. Oikeaan kristittyyn käy vallan toiset määritteet, Vanhurskas on elävä uskosta.

        Kuten sanoin sinun sydämestäsi puuttu se rauha, jonka usko Kristukseen antaa. Näen sen jo muutamasta sanasta kirjoituksissasi.

        Minä olen sabatin lepoon päässyt Jeesuksessa Kristuksessa. Kiitos Jeesukselle hallelujaa!

        Sinun tämäkin valheesi todistaa jälleen todeksi sen, että sinä vihaat Kristuksen verellään vapaaksi ostamaa Jumalan lasta.


      • Olette kateelölisia
        Tiedoksi kirjoitti:

        Ota ensin selvää hänen toimistaan esikoislestadiolaisuudessa, ja tule sitten vasta esittelemään naivismiasi, jos enää kehtaat.

        Kyllä hän on kristitty mies ja kaiketi työt kestää päivän valon, toisin kuin kaarneenpoikien.

        Eikä hänen rahat ole kätketty mihinkään kuusenjuurelle josta jotkut käy noutamassa, vaan lompakosta kaivaa niin kuin minäkin teen, eikä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Mutta nyt te puututte sellaisiib asioihin joita te ette edes tiedä. Pelkän saastuneen luulonne jälkeen vahtaatte jonkin tekemistä. Olette suorastaan kateellisia, jos Jumala on joillekin antanut anteliaan käden kristillisyyden eteenpäin viemiseksi.


      • Tiedoksi
        Olette kateelölisia kirjoitti:

        Kyllä hän on kristitty mies ja kaiketi työt kestää päivän valon, toisin kuin kaarneenpoikien.

        Eikä hänen rahat ole kätketty mihinkään kuusenjuurelle josta jotkut käy noutamassa, vaan lompakosta kaivaa niin kuin minäkin teen, eikä vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Mutta nyt te puututte sellaisiib asioihin joita te ette edes tiedä. Pelkän saastuneen luulonne jälkeen vahtaatte jonkin tekemistä. Olette suorastaan kateellisia, jos Jumala on joillekin antanut anteliaan käden kristillisyyden eteenpäin viemiseksi.

        Ole silloin vaiti.

        Jumalan sanan tutkiminen ja uskominen on sinun mieletäsi syntiä. Mitä muuta sinusta voisi sanoa Jumalan lasten pilkkaaja, kun että tee paranus ennen kun on myöhäistä.


      • Jumalan lasten päällekanjat...
        Tiedoksi kirjoitti:

        Ole silloin vaiti.

        Jumalan sanan tutkiminen ja uskominen on sinun mieletäsi syntiä. Mitä muuta sinusta voisi sanoa Jumalan lasten pilkkaaja, kun että tee paranus ennen kun on myöhäistä.

        Kuuleppas Abim... haukut aivan väärän puun alla, sinä räksytät elämän puun alla joka on oksastettu jaloimpaan juurivesaan.

        Kaikki mitä tehdään epäuskoisella sydämellä on syntiä, vaikka olisi kädessä kuinka pyhät kirjat.

        ÖÖÖÖMitä muuta sinusta voisi sanoa Jumalan lasten pilkkaaja, kun että tee paranus ennen kun on myöhäistä.ÖÖÖÖ

        Sinäkö olet ryhtynyt tuomariksi hengellisille.


      • Kiitos, Ylistys Antajalle!
        tapauksen kirjoitti:

        Jos ei suomesta ole parempia neuvonantajaöykkäreitä kun asianomainen, ja lisäksi taitaa ne hänenkin rahansa olla sieltä ko...kurssien kautta saatuja. Viisa omasta mielestään kuin mikä.

        kun on Luoja siunannut joillekin veljille vähän tuota maalistakin mammonaa, niin että voivat auttaa köyhää Marian poikaa tavarastansa. Kateus se vaan joitakin vaivaa ihan helmasyntinä. Onhan se mukava neuvo, että antaa siitä mitä on. Minäkin antaisin jotakin jos olisi mistä pistää, mutta kun ei ole. Harmittaa, etten voi neuvoa kristillisyyttä edes muutamalla satasella, vaikka halu olisi.


      • Laavo Paukkanen
        Tiedoksi kirjoitti:

        Sillä rahalla on rasvattu monta saarnamiestä aina ruotsinlappia myöten. Kaikki eivät vain tiedä sitä, nuo hyväuskoiset tarkoitan.

        Kaikki,mitä hänellä on, on vain lainaa kaiken hyvän antajalta; siis Ylhäältä, Laupeuden Isältä.


      • Laukkasen työt on tiedossa
        Jumalan lasten päällekanjat... kirjoitti:

        Kuuleppas Abim... haukut aivan väärän puun alla, sinä räksytät elämän puun alla joka on oksastettu jaloimpaan juurivesaan.

        Kaikki mitä tehdään epäuskoisella sydämellä on syntiä, vaikka olisi kädessä kuinka pyhät kirjat.

        ÖÖÖÖMitä muuta sinusta voisi sanoa Jumalan lasten pilkkaaja, kun että tee paranus ennen kun on myöhäistä.ÖÖÖÖ

        Sinäkö olet ryhtynyt tuomariksi hengellisille.

        Totuus ei pala tulessakaan, ja valehtelijat hukutetaan. Miksi siis yrität valehdella?


      • Jumalan lapsi
        Laavo Paukkanen kirjoitti:

        Kaikki,mitä hänellä on, on vain lainaa kaiken hyvän antajalta; siis Ylhäältä, Laupeuden Isältä.

        Vaan sen väärästä käytöstä saarnamiesten lahjontaan ja seurakunnan hajoittamiseen.


      • päällekantaja sinä olet
        Laukkasen työt on tiedossa kirjoitti:

        Totuus ei pala tulessakaan, ja valehtelijat hukutetaan. Miksi siis yrität valehdella?

        Mitä ihmettä sinä Laukkasen töistä teet parannusta, huolehdi vain omista vioista, juuri niistä sinä itse vastaat viimeisellä tuomiolla.


      • Kateudesta varmaankin
        Jumalan lapsi kirjoitti:

        Vaan sen väärästä käytöstä saarnamiesten lahjontaan ja seurakunnan hajoittamiseen.

        On siunattu asia että edes jotkut käyttävät omaa rahaansa niin kuin tahtoo sanan levitykseen.

        Kateelliset jotka näkevät vaivaa toisen rahoista ei taatusti anna edes ruokarahalippaaseen.

        Ei kristillisyys elä henkipallona, niin kuin eräs veli sanoi.

        "Tehkää ystäviä väärästä mammonasta, näin raamattu kehoittaa"

        Kateelliset yrittäkää edes tehdä tuotaraamatunlausetta todeksi, taitaa loppua ymmärrys ja taito saada sitä kokoon, niin kuin eräs veli on saanut kokoon ja antaa siitä vielä sanan julistukseenkin.


      • Kieli on piskuinen elin, mu...
        Tiedoksi kirjoitti:

        Sillä rahalla on rasvattu monta saarnamiestä aina ruotsinlappia myöten. Kaikki eivät vain tiedä sitä, nuo hyväuskoiset tarkoitan.

        rasvata myös tuomareita. Ole varovainen siinä, mitä tänne kirjoittelet, ettet ylitä sopivuuden rajoja. Muista, että tämä katsotaan julkiseksi paikaksi ja täällä lausutut perättömät tai halventavat kirjoittelut voivat tulla vastattaviksi oikeussalissa. Luulen, että tuon mainitsemasi miehen rahat ei ensin lopu siinä leikissä ja se joka pystyy maksamaan , saa myös parhaat juristit asiaansa ajamaan.
        Kirjoituksiasi seurataan jo nyt tarkasti!


      • Jumalan lapsi
        Kateudesta varmaankin kirjoitti:

        On siunattu asia että edes jotkut käyttävät omaa rahaansa niin kuin tahtoo sanan levitykseen.

        Kateelliset jotka näkevät vaivaa toisen rahoista ei taatusti anna edes ruokarahalippaaseen.

        Ei kristillisyys elä henkipallona, niin kuin eräs veli sanoi.

        "Tehkää ystäviä väärästä mammonasta, näin raamattu kehoittaa"

        Kateelliset yrittäkää edes tehdä tuotaraamatunlausetta todeksi, taitaa loppua ymmärrys ja taito saada sitä kokoon, niin kuin eräs veli on saanut kokoon ja antaa siitä vielä sanan julistukseenkin.

        Jos tietäisit mitä kaikkea se mies on seurakunnassamme sekoittanut, niin olisit varmasti hiljaa,


      • Synti julkiseksi
        päällekantaja sinä olet kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä Laukkasen töistä teet parannusta, huolehdi vain omista vioista, juuri niistä sinä itse vastaat viimeisellä tuomiolla.

        Tullaiset seurakuntaa hajottavat sudet pitää paljastaa suuremopien vahinkojen välttämiseksi.


      • Kuka lienet uhkailija
        Kieli on piskuinen elin, mu... kirjoitti:

        rasvata myös tuomareita. Ole varovainen siinä, mitä tänne kirjoittelet, ettet ylitä sopivuuden rajoja. Muista, että tämä katsotaan julkiseksi paikaksi ja täällä lausutut perättömät tai halventavat kirjoittelut voivat tulla vastattaviksi oikeussalissa. Luulen, että tuon mainitsemasi miehen rahat ei ensin lopu siinä leikissä ja se joka pystyy maksamaan , saa myös parhaat juristit asiaansa ajamaan.
        Kirjoituksiasi seurataan jo nyt tarkasti!

        Vainoa saamme me Kristuksen todistajat täällä joka päivä ilman Laukkastakin. Antakaa palaa täysillä saastaiset seurakunnan hajoittajat


      • teutatess
        että kaikki kirjoitti:

        toimii. Lampaat tuottavat villoja. Joka sunnuntai kaikuu elävä ja puhdas Jumalan sana. Kristuksen rakkaus tuottaa ihmisten sydämillä sen, että nuoret ja vanhat kokoontuvat. Varoja kerätään. Tehdään lähetysmatkoja. Hoidetaan rippikoulutyötä. Pidetään yllä rukoushuoneita.

        Pyydetään lähetyssseuroja. Pyydetään Lapin lähetyksiä. Jne. Kaikki tämä on sitä, jota synnin taakasta päässeet ihmiset iloisina tekevät.

        Ihmettelen vain, kuinka se saa niin hirveästi arvostelua.

        Mihkähänlaisia kansankäräjiä oikein pitäisikään pitää opillisista asioista, että ne tyydyttäisivät kaikkien mielen?

        En itse ole käynyt koskaan Ruotsin Lapissa, mutta pidän hyvin suuressa arvossa noita Lapin lähetyksiä, joita maahamme on tehty. Ihmettelen hirveästi niiden arvostelua.

        On aika mielenkiintoista, että jotkut kuuntelevat heitä, kuin fariseukset aikanaan saadakseen jostakin sanasta heidät kiinni.

        Miksi?

        Kysymys ei olekaan työstä , vaan tekemättä jättämisestä .
        Ei siitä mitä tehdään vaan siitä mitä jätetään tekemättä . ei sellaisia kansan käräjiä voisikaan pitää että ne sopisivat kaikille .

        Mutta jos nyt aluksi voisi sovittaa puheet, Jumalan tahdon mukaan, Että meidän tahtomme ei ole mitään. Mutta JUMALAN TAHTO ON KAIKKI .

        MIKSI? meidän kannattaa uskoa Jumalaan , siksi että meille on luvattu tästä uskosta palkka Taivaassa . Taivaaseen ei tee valintoja lapinvanhimmat , saarnaajat , papit . Vaan sinne valinnan vieläkin tekee JUMALA .


    • otakantaa

      Kokeile ensin Pohjois-karjalassa, miten onnistuu!!!

      • teutatess

        Että olisi hyväksi otetaampa esimerkki .
        Jos kjossakin vaiheessa kuitenkin, joku taas haluaisi poikotoida jonkun puhujan , voisi neuvosto kumota poikotin . Rakkautta se minusta olisi ja oikeamilisyyttä .


      • kai kysyä sopii?
        teutatess kirjoitti:

        Että olisi hyväksi otetaampa esimerkki .
        Jos kjossakin vaiheessa kuitenkin, joku taas haluaisi poikotoida jonkun puhujan , voisi neuvosto kumota poikotin . Rakkautta se minusta olisi ja oikeamilisyyttä .

        poikotoi kristillisyyden yhteisiä päätöksiä ja näkemyksiä?


      • teutatess
        kai kysyä sopii? kirjoitti:

        poikotoi kristillisyyden yhteisiä päätöksiä ja näkemyksiä?

        Sanon vain , eikö niin jo olisi pitänyt tehdä ,.


    • kehottaisn

      Kysele saarnaajilta asiaa, niin saat turpiisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      144
      1912
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1487
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1205
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      986
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      962
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      848
    Aihe