Mitenkä järkevää on vaihdattaa melkein 10v vanhaan 110tkm ajettuun autoon uudet iskarit ja jouset? Tuossahan takaiskareissa on pientä öljyvuotoa, vaikka katsastuksessa kuitenkin kehuvat niitä.
Autohan on keskivertoa tehokkaampi, niin mietin jotakin arvokkaampaa alustaa (ehkä madallus), joka sitten kestääkin sen loppu taipaleelle asti.
Rahaahan tossa menee, mutta kannattasko vähän aikaa tuolla vanhalla alustalla vielä ajella? Sitäkin mietin, että ajan niin loppuun, että pomppaa katsastuksessa. Miten kauan tuollanen öljy vuoto kestää ennen kuin on iskarit loppu?
Iskarien ja jousien vaihto
17
8406
Vastaukset
- Nimetön
Ei kannata.
Onko järkevää?
Aivan ilmeisesti on, jos kuitenkin ajattelit ajaa autolla edelleen.
Madallukset voit unohtaa, ei se auto ainakaan paremmaksi muutu, päinvastoin, epämukavammaksi.- että onko
että onko järkevää jo nyt viahtaa? En ole mitään ääniä enkä nitkumista huomannut. Ei ole oikein referenssiä kuinka hyvä se hyvä alusta on. Pakkasilla aluksi vaan tuntuu mukavemmalta ajaa kun on jäässä osat.
- fdferer
että onko kirjoitti:
että onko järkevää jo nyt viahtaa? En ole mitään ääniä enkä nitkumista huomannut. Ei ole oikein referenssiä kuinka hyvä se hyvä alusta on. Pakkasilla aluksi vaan tuntuu mukavemmalta ajaa kun on jäässä osat.
Enkä ymmärrä mitä tarkoitat, kun sanot että madallus huonontaa. Eihän se näin voi olla?
- minämies
fdferer kirjoitti:
Enkä ymmärrä mitä tarkoitat, kun sanot että madallus huonontaa. Eihän se näin voi olla?
Kyllä se käytännössä näin on,jäykemmät jouset ottaa joka montun ja kiven, niin että hampaat kalisee suussa. Madallus on tuuninkimiesten hömpötyksiä.Puolustelevat joillain kaarre-ajettavuudella,(pillurallissa torin ympäri).
- että ostan
minämies kirjoitti:
Kyllä se käytännössä näin on,jäykemmät jouset ottaa joka montun ja kiven, niin että hampaat kalisee suussa. Madallus on tuuninkimiesten hömpötyksiä.Puolustelevat joillain kaarre-ajettavuudella,(pillurallissa torin ympäri).
AJattelin ostaa Konin sprort kitin, jossa tuon jäykkyyden saa itse säätää. Laittaisin melkein löysimmälle. Haluan Konit siksi, koska ne ovat pitkäikäisimmät ja niiden iskarit voidaan korjata, jos öljyt tulee ulos.
Alkuperäinen kysymys onkin, että kannattaako ylipäätänsä hommata, eikä nyt väitellä jäykkyydestä ja mataluudesta. Ja haluan senkin painottaa, että tykkään tehdä reippaita ohituksia, mutta en halua etupään keulivan.
Tai muotoillaan kysymys nyt, että laittaisin löysän ja korkean alusta sarjan, joka maksaa yli 500€. Kannattaako? että ostan kirjoitti:
AJattelin ostaa Konin sprort kitin, jossa tuon jäykkyyden saa itse säätää. Laittaisin melkein löysimmälle. Haluan Konit siksi, koska ne ovat pitkäikäisimmät ja niiden iskarit voidaan korjata, jos öljyt tulee ulos.
Alkuperäinen kysymys onkin, että kannattaako ylipäätänsä hommata, eikä nyt väitellä jäykkyydestä ja mataluudesta. Ja haluan senkin painottaa, että tykkään tehdä reippaita ohituksia, mutta en halua etupään keulivan.
Tai muotoillaan kysymys nyt, että laittaisin löysän ja korkean alusta sarjan, joka maksaa yli 500€. Kannattaako?Aja nykyiset laitteet hylkyrajalle ja osta sitten uudet - ja alkuperäisiä vastaavat. Ja ne jouset kyllä pääsääntöisesti kestää koko auton iän. Muutamissa merkeissä kuulemma pakkaa katkeilemaan, mutta yleensä kestävät.
- rättäri kuski
sitroen kirjoitti:
Aja nykyiset laitteet hylkyrajalle ja osta sitten uudet - ja alkuperäisiä vastaavat. Ja ne jouset kyllä pääsääntöisesti kestää koko auton iän. Muutamissa merkeissä kuulemma pakkaa katkeilemaan, mutta yleensä kestävät.
(nimimerkki: sitroen) kirjoittaa paskaa! Voin sanoa sulle rättäri että missään autossa jouset ei kestä auton ikää, jos ne ei katkee niin ne ns. väsyy eli jäykkyys häviää!!!!
- sitroen.
rättäri kuski kirjoitti:
(nimimerkki: sitroen) kirjoittaa paskaa! Voin sanoa sulle rättäri että missään autossa jouset ei kestä auton ikää, jos ne ei katkee niin ne ns. väsyy eli jäykkyys häviää!!!!
minulla ei ole koskaan yksikään jousi katkennut tai kuoleutunut. Kori on loppunut ennemmin, kiitos suolakorroosion. Olen ajanut näillä autoilla 220 tuhatta - 350 tuhatta km.
Kerropas, "rättäri kuski", missä autoissa jouset katkeilee ja/tai kuoleutuu, että ihmiset tietävät varoa kelvottomia tuotteita. Nyt sinulla on kerrankin tilaisuus loistaa tiedoillasi! - minämies
sitroen. kirjoitti:
minulla ei ole koskaan yksikään jousi katkennut tai kuoleutunut. Kori on loppunut ennemmin, kiitos suolakorroosion. Olen ajanut näillä autoilla 220 tuhatta - 350 tuhatta km.
Kerropas, "rättäri kuski", missä autoissa jouset katkeilee ja/tai kuoleutuu, että ihmiset tietävät varoa kelvottomia tuotteita. Nyt sinulla on kerrankin tilaisuus loistaa tiedoillasi!muistaakseni 90-luvun peugeotissa, kun peugeotissa katkesi etujousi niin lösähti koko kulma alas,ranskan poika oli tehnyt jousen joka kapenee alapäästä.Kun jousi katkesi jousilautanen
meni jousen sisään.
metsään meno oli lähellä.
kyllä ne jouset kuoleentuu joka vehkeessä missä sellaiset on, se vaan tapahtuu niin hitaasti ettei sitä huomaa, ns.siihen tottuu. minämies kirjoitti:
muistaakseni 90-luvun peugeotissa, kun peugeotissa katkesi etujousi niin lösähti koko kulma alas,ranskan poika oli tehnyt jousen joka kapenee alapäästä.Kun jousi katkesi jousilautanen
meni jousen sisään.
metsään meno oli lähellä.
kyllä ne jouset kuoleentuu joka vehkeessä missä sellaiset on, se vaan tapahtuu niin hitaasti ettei sitä huomaa, ns.siihen tottuu.nyt sattuu olemaan 80-luvun lopun Peugeotti eikä ole vieläkään yksikään jousi katkennut eikä edes kuoleentunut. Olisiko sattunut tehtaalla jousen lämpökäsittely kohdalleen? Ja on jousen halkaisija sama ylä- ja alapäässä. Tiedän, uusin pari vuotta sitten etuvaimentimet ja tarkastin asian.
- kalsareita..
rättäri kuski kirjoitti:
Vaan kääntää ne ajoittain. Nimittäin tämä nimimerkillä "sitroen" esiintyvä pihi pelle.
Suosittelee näillä palstoilla ihmisille liikenneturvallisuutta vaarantavia asioita kuten renkaiden ajamista tasan sakkorajoille asti, ym. vesipäisiä neuvoja mm. siitä että jarrunesteitäkään ei tule vaihtaa suositelluin välein, eikä jäähdytysenesteitä eikä mitään muutakaan.
Lidlistä saa parhaat moottoriöljyt.
Ja kun joku menee kommentoimaan ja oikaisemaan, yrittää tämä pelle leimata oikaisijan "teinipojaksi", ja välillä nämä teinipoikavisiot saavat viesteissään sellaisia ulottuvuuksia, että tulee väkisinkin mieleen että tulisikohan nimimerkki "sitroen":in kirjoitella ennemminkin jollekin seksuaaliselle vähemmistölle kuuluvalla palstalla..
Myös nimimerkki "sitroen" on julkisesti tunnustanut kirjoittelevansa viestinsä pienessä (ja välillä ilmeisesti suuremmassakin) viskimaistissa. - tietää...
että onko kirjoitti:
Mistä sitä kukaan osaa tuollaisen kuvauksen perusteella sanoa kuinka pitkäikäiset ne iskarit ja jouset ovat. Joissakin autoissa on jousia katkeillut reilusti alle 100 000 ajettuina, toisissa jousitus on ryhdissään vielä silloinkin kun mittarissa on 300 000km. Iskareilla vaihtelu kestoiässä on suunnilleen samaa luokkaa...
Itse en viitsisi vaihtoon ryhtyä ellei vaimennus tunnu selvästi puutteelliselta tai auton keula tai perä roiku silminnähden alempana kuin muissa vastaavissa.
Yksi asia mikä myös auton ajettavuuteen vaikuttaa on alustassa olevien kumiosien kunto. Eli jos parempia iskareita ja jousia autoon vaihdat niin kaikki kumipuslat ja tukikumit kannattaa samalla käydä läpi. - vaikuttaa.
tietää... kirjoitti:
Mistä sitä kukaan osaa tuollaisen kuvauksen perusteella sanoa kuinka pitkäikäiset ne iskarit ja jouset ovat. Joissakin autoissa on jousia katkeillut reilusti alle 100 000 ajettuina, toisissa jousitus on ryhdissään vielä silloinkin kun mittarissa on 300 000km. Iskareilla vaihtelu kestoiässä on suunnilleen samaa luokkaa...
Itse en viitsisi vaihtoon ryhtyä ellei vaimennus tunnu selvästi puutteelliselta tai auton keula tai perä roiku silminnähden alempana kuin muissa vastaavissa.
Yksi asia mikä myös auton ajettavuuteen vaikuttaa on alustassa olevien kumiosien kunto. Eli jos parempia iskareita ja jousia autoon vaihdat niin kaikki kumipuslat ja tukikumit kannattaa samalla käydä läpi.Joku saa jouset poikki ja vaimentimista mehut sekä mahdolliset kaasut ulos jo piankin, ja joku toinen, tarkempi kuljettaja taas ajelee kuin kipeätä pimppiä sen puoli miljoonaa.
- Arska
sitroen. kirjoitti:
Kerropas, "rättäri kuski", missä autoissa jouset katkeilee ja/tai kuoleutuu, että ihmiset tietävät varoa kelvottomia tuotteita. Nyt sinulla on kerrankin tilaisuus loistaa tiedoillasi!Mersu 190 vm 1988,3-jousta katkennut.
- mekaanikko
konin säädettävät ja uudet vakio jouset niin saat sopivat jämäkän alustan, lisäksi voit itse säätää mieleisesi vaimennus tehon iskareista!
- väärä sana,
Eihän autoon kannata sijoittaa euroakaan, hukkaan heitettyä rahaa. Tosin ei kannata syödäkkään. Mutta parantele siitä huolimatta autoasi.Niin teen minäkin. Harrastukset maksaa.
- jepulis
jos sulla on iskarit loppu niin sitten laitetaan uudet, sama koskee jousia. jos taas on rahat loppu niin sitten mennään fillarilla.
se mitä EI tehdä on ajella iskarit paskana ja kylmä rinki perseen ympärillä pitkin kyliä. Niinkuin jo laulussa sanotaan, on "vastaantulijoiden kaistalla vittumaista luistella.."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051886Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641534Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841173
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023