Minkälaista on ortodoksien

evankeliumin levitys

noin käytännössä?
Ainakaan Suomessa se ei ole oikein levinnyt kun jäseniä on niin vähän.
Ovatko ortodoksit olleet laiskoja vain omaan naapaansa tuijottavia ajatellen kunhan itse pelastun niin se riittää.
Jeesuksen saarnaamiskäskystä viis.

26

2135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saarnaajaa...

      Toivoisitko siis, että joku ortodoksi tulisi kotiisi saarnaamaan?

      • sopii.

        Minulle sopii ainakin. Monella suomalaisella on kaipuu alkuperäiseen kristillisyyteen, jota protestantiset kirkot eivät pysty millään tyydyttämään. Uskon, että moni luterilainen kääntyisi heti ortodoksiksi jos he pääsisivät henkilökohtaisesti kokemaan ortodoksisen ihmisläheisen liturgian vaikka kotonaan pidettynä. Ja alkuseurakunnan aikana ortodoksithan/katolisethan pitivät liturgiat kotioloissa.


      • PYH!
        sopii. kirjoitti:

        Minulle sopii ainakin. Monella suomalaisella on kaipuu alkuperäiseen kristillisyyteen, jota protestantiset kirkot eivät pysty millään tyydyttämään. Uskon, että moni luterilainen kääntyisi heti ortodoksiksi jos he pääsisivät henkilökohtaisesti kokemaan ortodoksisen ihmisläheisen liturgian vaikka kotonaan pidettynä. Ja alkuseurakunnan aikana ortodoksithan/katolisethan pitivät liturgiat kotioloissa.

        Oletko oikeasti noin harhainen?


    • eivät harrasta

      käännytystyötä.

      Ja onpas taas mukavaa lukea asiantuntevia, kauniita ajatuksia meistä: "Ovatko ortodoksit olleet laiskoja vain omaan naapaansa tuijottavia ajatellen kunhan itse pelastun niin se riittää.
      Jeesuksen saarnaamiskäskystä viis."

      Ortodoksisen kirkon jäsenmäärä kasvaa SUomessa koko ajan. Mutta ortodoksit eivät ole tusinatuotteita, ortodoksikseen kirkkoon liittyvän pitää tietää mihin on ryhtymässä - ihan vain sen vuoksi ettei myöhemmin tarvii alkaa perua päätöstään.

      Rima ei ole korkealla. Meillä ei valkata kuka pääsee ja kuka ei - siis sinänsä ei valkata. Mutta liittyjän pitää tietää mihin on ryhtymässä, ortodoksiksi ei aleta hetken hurmiossa ja joukkoliikutustilassa.

      p.s. evankeliumia saarnataan jokaisessa jumalanpalveluksessamme. Mutta me emme tunge toisten reviirille.

    • tule ja katso-periaattella

      eli kutsumme ihmisiä osallistumaan jumalanpalveluksiin, joissa evankeliumin sanomaa julistetaan. Kirkko opettaa erityisesti liturgisilla veisuillaan. Jumalanpalvelukset ovat suomenkielisiä ja jokainen on tervetullut kuuntelemaan. Aloittelijoille suosittelen erityisesti lauantai iltaisin klo 18 toimittavaa vigilia-jumalanpalvelusta.

      Ortodokseilla ei ole mitään intressiä käännyttää toisuskoisia kristittyjä. Suomessa vieläkin 83% prosenttia kansasta kuuluu kristillisiin kirkkoihin. Suurempaan kansankirkkoon kuuluu noin 81% suomalaisista. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluu vain noin 1,5% kansasta. Kun kirkkojen kokosuhteet ovat tuollaiset, niin hengellinen vastuu kansastamme kuuluu silloin etenkin luterilaiselle kirkolle. Vuosittain ortodoksiseen kirkkoon liittyy kuitenkin noin 1000 uutta jäsentä. valtaosa heistä on ex-luterilaisia.

      • Kimmo Koo

        "Suomessa vieläkin 83% prosenttia kansasta kuuluu kristillisiin kirkkoihin. Suurempaan kansankirkkoon kuuluu noin 81% suomalaisista. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluu vain noin 1,5% kansasta."

        Luterilaisia on ennakkotiedon mukaan viime vuoden lopussa 81,7 % (vuotta aiemmin 82,4 %) ja ortodokseja 1,10 % (vuotta aiemmin 1,11 %).


        "Vuosittain ortodoksiseen kirkkoon liittyy kuitenkin noin 1000 uutta jäsentä. valtaosa heistä on ex-luterilaisia."

        Voitko perustella? Tietääkseni ortodoksinen kirkko ei julkaise minkäänlaisia lukuja liittyjien taustoista.

        Ortodoksisesta kirkosta muuten erosi viime vuonna 490 (vuotta aiemmin 406).


      • mitä väliä?
        Kimmo Koo kirjoitti:

        "Suomessa vieläkin 83% prosenttia kansasta kuuluu kristillisiin kirkkoihin. Suurempaan kansankirkkoon kuuluu noin 81% suomalaisista. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluu vain noin 1,5% kansasta."

        Luterilaisia on ennakkotiedon mukaan viime vuoden lopussa 81,7 % (vuotta aiemmin 82,4 %) ja ortodokseja 1,10 % (vuotta aiemmin 1,11 %).


        "Vuosittain ortodoksiseen kirkkoon liittyy kuitenkin noin 1000 uutta jäsentä. valtaosa heistä on ex-luterilaisia."

        Voitko perustella? Tietääkseni ortodoksinen kirkko ei julkaise minkäänlaisia lukuja liittyjien taustoista.

        Ortodoksisesta kirkosta muuten erosi viime vuonna 490 (vuotta aiemmin 406).

        Painu sinä vain takaisin ateismi-palstalle!


      • Kimmo Koo
        mitä väliä? kirjoitti:

        Painu sinä vain takaisin ateismi-palstalle!

        "So what?"

        Olen samaa mieltä, että mitä sillä on mertkitystä mistä joku liittyy ortodoksiseen kirkkoon. Ihmettelen kovasti, miksi täällä karsastetaan ortodoksisia maahanmuuttajia.


        "Painu sinä vain takaisin ateismi-palstalle!"

        Taitaa dementia vaivata, kun en muista koskaan kirjoittaneeni sinne. Ainakaan en seuraa kyseistä palstaa.


      • Kimmo Koo kirjoitti:

        "Suomessa vieläkin 83% prosenttia kansasta kuuluu kristillisiin kirkkoihin. Suurempaan kansankirkkoon kuuluu noin 81% suomalaisista. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluu vain noin 1,5% kansasta."

        Luterilaisia on ennakkotiedon mukaan viime vuoden lopussa 81,7 % (vuotta aiemmin 82,4 %) ja ortodokseja 1,10 % (vuotta aiemmin 1,11 %).


        "Vuosittain ortodoksiseen kirkkoon liittyy kuitenkin noin 1000 uutta jäsentä. valtaosa heistä on ex-luterilaisia."

        Voitko perustella? Tietääkseni ortodoksinen kirkko ei julkaise minkäänlaisia lukuja liittyjien taustoista.

        Ortodoksisesta kirkosta muuten erosi viime vuonna 490 (vuotta aiemmin 406).

        Mitä väliä molemmat ovat kristittyjä?


    • Körtti Kalle

      Laiskuutta on kastaa lapsia, eikä jakseta julistaa evankeliumia...kastatte myös aikuisia, jos jaksatte.

    • eikö?

      Yksi Jumala, yksi kaste, yksi kirkko ...

    • 3+1-2+7

      Jos et tiedä älä kysy!! Vihje: Yleensäkään eivät tunge oville prosyyreineen

      • Anteeksi mutta joku palstalla kyllä väliinsä vaikuttaa ortodoksi lähetysaarnaajalta sen verran on väkevät puheet.

        Koittaako hän luoda omanmallisia ortodokseja samanlaisia kuin hän itsekkin on?


      • Pulpetti
        epitimia kirjoitti:

        Anteeksi mutta joku palstalla kyllä väliinsä vaikuttaa ortodoksi lähetysaarnaajalta sen verran on väkevät puheet.

        Koittaako hän luoda omanmallisia ortodokseja samanlaisia kuin hän itsekkin on?

        Se kuuluu varmaan niihin auringonkukkiin, kun viesteissä on niitä sateenkaaren värejä. Minä luotan enemmän apostoli Paavaliin.


    • Titti Palanne

      Arkkipiispa Paavalin opetuksen mukaan tässä ohje:Tule ja katso. Kas siinä paras ohje.

    • Back to Reality

      Mikä on venäläisten osuus KP:n ortodoksiseen kirkkoon liittyjistä? 90%? Etniset suomalaiset liittyjät ovat tietääkseni ex-kommunisteja sekä "taiteilijoita". Rima on alhaalla ja taso pohjamudissa...Suomalaiset eroavat. Seurakuntalehdessä on venäjänkielisiä sivuja! MP odottaa vuoroaan Itäkeskuksessa.

    • Elämän lähettiläs

      Ortodoksin lähetystyö perustuu näihin Jeesuksen viimeisiin puheisiin: "Siitä ihmiset tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus."

      Evankeliumia levitetään parhaiten elämällä itse sen ohjeiden mukaisesti. Kaikki ortodoksit eivät toki ole synnittömiä, mutta pyrkimys on tärkeätä. Jos sitten onnistuu elämään Evankeliumin mukaisesti, niin varmaan joku kysyy, että miksi. Silloin voi kertoa, että näin oikeauskoisten kuuluu elää. Näin on meidän Herramme opettanut.

      Uskossaan ortodokseiksi kääntyneet kastetaan ja voidellaan. Tätä varten meillä on papisto.

    • Lähdetääs taas

      Jos piirakka on pilaantunut, siitä ei saa hyvää sultsinaa vaikka viinissä kastellaan ja voisulalla voidellaan.
      Tätä varten meillä pohmeloisilla on Kotileipomo Kankkunen ja Sortavalan taxfree tuliaiset.

    • Vinha perä

      "se ei ole oikein levinnyt kun jäseniä on niin vähän"

      Pitäisikö aktiivisemmin keskittyä paneskeluun, sitäkö ajat takaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe