Lutherin yksi keskeisemmistä opeista on se että "yksin usko" pelastaa ja hyvillä teoilla voi vain pahentaa asiaa.
Tuo Lutherin oppi on yksi niistä joka johti siihen että katolinen kirkko ilmoitti Lutherin olevan harhaoppinen.
Luther oikein rohkaisee pahan tekoon murhat mukaan lukien (mitä enemmän syntiä sen suurempi armo).
Luther kirjeessään:
”Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä.” (Kirje 1.8.1521)
http://hyviauutisia.wordpress.com/ei-katoliset-uskot/kristilliset/luterilaisuus/
Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien"-sanan (yksin) usko-sanan eteen (alla esimerkki).
Room.3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan "YKSIN" uskon kautta, ilman lain tekoja.
Tee syntiä....usko pelastaa?
16
844
Vastaukset
- Faktio
Taas napattu yksi lause pois asiayhteydestä.
Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta."Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta."
Et kai ikinä opi yleissivistykseen kuuluvaa hyvää käytöstä kun taas heität asiattoman kommentin.
Eikä laittamaani Lutherin kommentti ole pois asiayhteydestä kun se sisältää koko asian.- Faktio
Pe.ku kirjoitti:
"Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta."
Et kai ikinä opi yleissivistykseen kuuluvaa hyvää käytöstä kun taas heität asiattoman kommentin.
Eikä laittamaani Lutherin kommentti ole pois asiayhteydestä kun se sisältää koko asian.Olet aikaisemmin käyttänyt samaa katolista sivua kirjoituksissasi ja siksi ajattelin että se on tehnyt sinuun hyvän vaikutuksen. Eihän siinä asiatonta ole jos viihdyt kristillisillä sivuilla.
Jos se tuntuu sinusta asiattomalta, niin mieti sitä tyyliäsi haukkua muita valehtelijoiksi kun joku on eri mieltä kanssasi.
Olen kyllä tyytyväinen että haluat tästä lähtien pitäytyä hyvässä käytöksessä.
- rgo
miten sitä syntiä tehdään?
- V. - L.
Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.
- rgo
V. - L. kirjoitti:
Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.
että halusin kertoa aloittajalle, että syntiä ei tosiaan tarvitse tarkoituksella tehdä, emme pysty kukaan ilman sitä olemaan, vaikka kuinka yritämme.
V. - L. kirjoitti:
Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.
syntiä tekee vain taikauskoinen lahkolainen, ei normaali, terve ihminen.
Jos olisin lahkojeesus, nimeäsin toki vernistelynkin synniksi, jotta eräitä ryhmiä voisi manipuloida entistä syvempään kyykkyyn.- --GG---
Nas.se kirjoitti:
syntiä tekee vain taikauskoinen lahkolainen, ei normaali, terve ihminen.
Jos olisin lahkojeesus, nimeäsin toki vernistelynkin synniksi, jotta eräitä ryhmiä voisi manipuloida entistä syvempään kyykkyyn.niin vittumaiset teot ja puheet muita ihmisiä kohtaan on sama asia. Sen varmaan ymmärrät mitä se on.
Kyllä omatuntosi ilmoittaa milloin olet tehnyt tosi keljun jutun jotain toista kohtaan. Tästäkin asiasta puhutaan raamatussa.
Laitanpa nyt kuitenkin tähän niin ei jää epäselväksi tämäkään asia.
Kirje roomalaisille 2
11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Se omatunto... --GG--- kirjoitti:
niin vittumaiset teot ja puheet muita ihmisiä kohtaan on sama asia. Sen varmaan ymmärrät mitä se on.
Kyllä omatuntosi ilmoittaa milloin olet tehnyt tosi keljun jutun jotain toista kohtaan. Tästäkin asiasta puhutaan raamatussa.
Laitanpa nyt kuitenkin tähän niin ei jää epäselväksi tämäkään asia.
Kirje roomalaisille 2
11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Se omatunto...ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.
Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin.- --GG---
Nas.se kirjoitti:
ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.
Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin.Mites noin sievä tyttö noin vihainen :)
Relaa vähän jookos.
Voisitko kertoa mitä Jeesuksen opetuksia on kopioitu ja kenen suusta ovat lähteneet sitten nämä viisaat sanat? - rgo
Nas.se kirjoitti:
ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.
Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin."Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin."
Seitsemäs käskyhän kuuluu "älä tapa". Mitähän Raamattua olet lukenut?
- V. - L.
Antamassasi ( katolisen kirkon ) linkissä sanotaan Lutherista mm. näin:" Vaikka luterilainen kirkko ei virallisesti opeta kaikkea sitä, mitä Luther sanoi, Lutherin kommentit osoittavat, että luterilaisuuden perustana on syntinen mies ja hänen erehtyväiset ajatuksensa, kun taas katolilaisuus voidaan jäljittää synnittömään Jeesukseen, jonka kaikki kristityt tunnustavat erehtymättömän totuuden opettajaksi."
Mietin sitä, miksi ei myös luterilaisuutta voisi "jäljittää synnittömään Jeesukseen". Eihän luterilaisuus syntynyt mistään tyhjästä, vaan erosi katolisesta kirkosta omaksi kristinuskon haarakseen.
"Luther kirjeessään: "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."
Eiköhän tuosssa ole kysymyksessä sellainen tehokeino kuin liioittelu, sillä ei kukaan voi eikä ehdi sortua haureuteen tai murhaan kirjaimellisesti tuhansia kertoja päivässä.
"Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien" -sanan ( yksin ) usko-sanan eteen ( alla esimerkki )."
En millään voi olla korjaamatta, että kysymyksessä on saksan kielen sana "allein" ( = yksin, ainoastaan ). Sana "allien" vie ajatukset vähän muuhun yhteyteen.- Faktio
Näyttää se Pekun teksti olevan virheitä täynnä.
- --GG---
Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien"-sanan (yksin) usko-sanan eteen (alla esimerkki).
Room.3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan "YKSIN" uskon kautta, ilman lain tekoja.
Raamattu varoittaa KETÄÄN LISÄÄMÄSTÄ TAI POISTAMASTA MITÄÄN RAAMATUSTA. Luther ei ole tainnut lukea raamattua.
Ja se YKSIN usko ei varmaan ketään pelasta ja me ei täällä tuomita ketään. Jeesus kehoittaa meitä olemaan ystävällisiä toisia kohtaan. Ei käske meitä tekemään pahaa.
Serkkuni sanoin: niihä se on- mitään
allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein".
- --GG---
mitään kirjoitti:
allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein".
"allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein"."
Tämähän yksi sana muuttaa lauseen sisällön.
Raamatussa todellakin kielletään MITÄÄN lisäämästä tai jättämästä pois. Siis ei yhtikäs mitään. Ei edes sanaa allein
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291333
- 100861
- 75683
- 50577
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa12493ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40464Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153441Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30407- 25381
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372