Tee syntiä....usko pelastaa?

Lutherin yksi keskeisemmistä opeista on se että "yksin usko" pelastaa ja hyvillä teoilla voi vain pahentaa asiaa.

Tuo Lutherin oppi on yksi niistä joka johti siihen että katolinen kirkko ilmoitti Lutherin olevan harhaoppinen.

Luther oikein rohkaisee pahan tekoon murhat mukaan lukien (mitä enemmän syntiä sen suurempi armo).

Luther kirjeessään:
”Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä.” (Kirje 1.8.1521)

http://hyviauutisia.wordpress.com/ei-katoliset-uskot/kristilliset/luterilaisuus/

Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien"-sanan (yksin) usko-sanan eteen (alla esimerkki).

Room.3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan "YKSIN" uskon kautta, ilman lain tekoja.

16

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktio

      Taas napattu yksi lause pois asiayhteydestä.

      Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta.

      • "Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta."

        Et kai ikinä opi yleissivistykseen kuuluvaa hyvää käytöstä kun taas heität asiattoman kommentin.

        Eikä laittamaani Lutherin kommentti ole pois asiayhteydestä kun se sisältää koko asian.


      • Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

        "Sinänsä linkittämässäsi katolisen sivustossa on Pekulle paljon hyvää opetusta."

        Et kai ikinä opi yleissivistykseen kuuluvaa hyvää käytöstä kun taas heität asiattoman kommentin.

        Eikä laittamaani Lutherin kommentti ole pois asiayhteydestä kun se sisältää koko asian.

        Olet aikaisemmin käyttänyt samaa katolista sivua kirjoituksissasi ja siksi ajattelin että se on tehnyt sinuun hyvän vaikutuksen. Eihän siinä asiatonta ole jos viihdyt kristillisillä sivuilla.

        Jos se tuntuu sinusta asiattomalta, niin mieti sitä tyyliäsi haukkua muita valehtelijoiksi kun joku on eri mieltä kanssasi.

        Olen kyllä tyytyväinen että haluat tästä lähtien pitäytyä hyvässä käytöksessä.


    • rgo

      miten sitä syntiä tehdään?

      • V. - L.

        Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.


      • rgo
        V. - L. kirjoitti:

        Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.

        että halusin kertoa aloittajalle, että syntiä ei tosiaan tarvitse tarkoituksella tehdä, emme pysty kukaan ilman sitä olemaan, vaikka kuinka yritämme.


      • V. - L. kirjoitti:

        Synnin on selitetty tarkoittavan pahoja ajatuksia, pahoja sanoja ja pahoja tekoja. Onko sinulla koskaan ollut pahoja ajatuksia, oletko sanonut koskaan pahoja sanoja tai oletko koskaan tehnyt tekoja, joita pidetään pahoina? Jos vastaat yhteenkään noista kysymyksistä myöntävästi, niin tiedät, miten syntiä tehdään.

        syntiä tekee vain taikauskoinen lahkolainen, ei normaali, terve ihminen.

        Jos olisin lahkojeesus, nimeäsin toki vernistelynkin synniksi, jotta eräitä ryhmiä voisi manipuloida entistä syvempään kyykkyyn.


      • --GG---
        Nas.se kirjoitti:

        syntiä tekee vain taikauskoinen lahkolainen, ei normaali, terve ihminen.

        Jos olisin lahkojeesus, nimeäsin toki vernistelynkin synniksi, jotta eräitä ryhmiä voisi manipuloida entistä syvempään kyykkyyn.

        niin vittumaiset teot ja puheet muita ihmisiä kohtaan on sama asia. Sen varmaan ymmärrät mitä se on.

        Kyllä omatuntosi ilmoittaa milloin olet tehnyt tosi keljun jutun jotain toista kohtaan. Tästäkin asiasta puhutaan raamatussa.

        Laitanpa nyt kuitenkin tähän niin ei jää epäselväksi tämäkään asia.

        Kirje roomalaisille 2

        11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

        Se omatunto...


      • --GG--- kirjoitti:

        niin vittumaiset teot ja puheet muita ihmisiä kohtaan on sama asia. Sen varmaan ymmärrät mitä se on.

        Kyllä omatuntosi ilmoittaa milloin olet tehnyt tosi keljun jutun jotain toista kohtaan. Tästäkin asiasta puhutaan raamatussa.

        Laitanpa nyt kuitenkin tähän niin ei jää epäselväksi tämäkään asia.

        Kirje roomalaisille 2

        11. Sillä Jumala ei katso henkilöön.
        12. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;
        13. sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
        14. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        15. ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä -
        16. sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

        Se omatunto...

        ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.

        Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin.


      • --GG---
        Nas.se kirjoitti:

        ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.

        Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin.

        Mites noin sievä tyttö noin vihainen :)

        Relaa vähän jookos.

        Voisitko kertoa mitä Jeesuksen opetuksia on kopioitu ja kenen suusta ovat lähteneet sitten nämä viisaat sanat?


      • rgo
        Nas.se kirjoitti:

        ehkä tiedostaa että se kaikki "hyvä" siellä satukirjassanne on kopiotu muualta.

        Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin.

        "Kannattaisi myöskin tiedostaa että te edelleen tappaisitte ja murhaisitte kuten jumalanne siinä kirjassanne kirjoittaa, elleivät muut ihmiset olisi saaneet teitä kuriin."

        Seitsemäs käskyhän kuuluu "älä tapa". Mitähän Raamattua olet lukenut?


    • V. - L.

      Antamassasi ( katolisen kirkon ) linkissä sanotaan Lutherista mm. näin:" Vaikka luterilainen kirkko ei virallisesti opeta kaikkea sitä, mitä Luther sanoi, Lutherin kommentit osoittavat, että luterilaisuuden perustana on syntinen mies ja hänen erehtyväiset ajatuksensa, kun taas katolilaisuus voidaan jäljittää synnittömään Jeesukseen, jonka kaikki kristityt tunnustavat erehtymättömän totuuden opettajaksi."

      Mietin sitä, miksi ei myös luterilaisuutta voisi "jäljittää synnittömään Jeesukseen". Eihän luterilaisuus syntynyt mistään tyhjästä, vaan erosi katolisesta kirkosta omaksi kristinuskon haarakseen.

      "Luther kirjeessään: "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

      Eiköhän tuosssa ole kysymyksessä sellainen tehokeino kuin liioittelu, sillä ei kukaan voi eikä ehdi sortua haureuteen tai murhaan kirjaimellisesti tuhansia kertoja päivässä.

      "Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien" -sanan ( yksin ) usko-sanan eteen ( alla esimerkki )."

      En millään voi olla korjaamatta, että kysymyksessä on saksan kielen sana "allein" ( = yksin, ainoastaan ). Sana "allien" vie ajatukset vähän muuhun yhteyteen.

      • Faktio

        Näyttää se Pekun teksti olevan virheitä täynnä.


    • --GG---

      Luther myös otti vapaudekseen lisätä saksankielisiin Raamattuihin "allien"-sanan (yksin) usko-sanan eteen (alla esimerkki).

      Room.3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan "YKSIN" uskon kautta, ilman lain tekoja.

      Raamattu varoittaa KETÄÄN LISÄÄMÄSTÄ TAI POISTAMASTA MITÄÄN RAAMATUSTA. Luther ei ole tainnut lukea raamattua.

      Ja se YKSIN usko ei varmaan ketään pelasta ja me ei täällä tuomita ketään. Jeesus kehoittaa meitä olemaan ystävällisiä toisia kohtaan. Ei käske meitä tekemään pahaa.

      Serkkuni sanoin: niihä se on

      • mitään

        allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein".


      • --GG---
        mitään kirjoitti:

        allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein".

        "allieneja lisännyt Raamattuun vaan sanan "allein"."

        Tämähän yksi sana muuttaa lauseen sisällön.

        Raamatussa todellakin kielletään MITÄÄN lisäämästä tai jättämästä pois. Siis ei yhtikäs mitään. Ei edes sanaa allein


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe