Valmet kotilämpö

kopero

Valmetin kotiläpö laite olisi täällä eikä ohjeita ole. Ongelmana on ettei talo lämpeä kunnolla. Patterille menevä ja tuleva vesi tuntuu kuumilta, kun käsin koskee putkiin. Käsin ei erota kumpi on tulo ja lähtöpuoli,koska ovat yhtä kuumia. Puhallin on ok.

Pitäskö tulopuolen mennä patterin ylä- vai alaosan liityntään? Paljonko tuolle patterille menevän veden lämpötilan pitäs olla?

En ole itse koskaan ennen katsonut edes tummoisen kaapin sisälle. Voisko joku laittaa kuvan tuosta kaapista ja oikein kytketyistä putkista?

37

3691

Vastaukset

  • putsannut kojetta? Kotelon sisällä oleva "patteri" esimerkiksi pitää putsata ajoittain, ehkä kerta vuoteen. Jos on täysin pölyn peitossa voip talossa tulla vilu.

    • Kiitoksia sinulle vastauksesta. Sen tiedän, että suodattimet on vaihdettu säännöllisesti,mutta tuosta "patterin" huollosta en tiedä.

      Tarkoitatko tuolla patterilla mitä? Sitäkö minkä läpi puhallin puhaltaa lämpimän ilman huoneistoon vai jotain muuta? Miten tuo on helpoin puhdistaa?


    • kopero kirjoitti:

      Kiitoksia sinulle vastauksesta. Sen tiedän, että suodattimet on vaihdettu säännöllisesti,mutta tuosta "patterin" huollosta en tiedä.

      Tarkoitatko tuolla patterilla mitä? Sitäkö minkä läpi puhallin puhaltaa lämpimän ilman huoneistoon vai jotain muuta? Miten tuo on helpoin puhdistaa?

      ..Kotelo on ainakin puhaltimen alla. Ja väsätty vielä mokoma siten, jotta "patterin" putsaus on tehty melko hankalaksi.

      Siinä pitäisi ilmeisesti olla siipimutterit, jotta käyttäjä, jolla käyttöohjeita ei ole tajuaisi edes sen putsata. Meillä oli jotenkin niitattu, ja oli "pieni" selvittäminen asian suhteen ennen kuin tajuttiin, että kotelo pitäisi välillä putsata. Kotelon sisällä oli varmaan 15 vuoden pölyt ja mökki ei tahtonut kunnolla lämmetä. Putsauksen jälkeen rupes kunnolla toimimaan.


    • yuba kirjoitti:

      ..Kotelo on ainakin puhaltimen alla. Ja väsätty vielä mokoma siten, jotta "patterin" putsaus on tehty melko hankalaksi.

      Siinä pitäisi ilmeisesti olla siipimutterit, jotta käyttäjä, jolla käyttöohjeita ei ole tajuaisi edes sen putsata. Meillä oli jotenkin niitattu, ja oli "pieni" selvittäminen asian suhteen ennen kuin tajuttiin, että kotelo pitäisi välillä putsata. Kotelon sisällä oli varmaan 15 vuoden pölyt ja mökki ei tahtonut kunnolla lämmetä. Putsauksen jälkeen rupes kunnolla toimimaan.

      Kiitoksia, yuba. Pitääpä tutkia tuota hommaa. Vieläpä pari jutua. Pitääkö se iso puhallin ottaa pois ja sieltä kautta puhdistaa? Ainakaan sitä patteria ei saa ulos muutakuin putkia irroittamalla.


    • kopero kirjoitti:

      Kiitoksia, yuba. Pitääpä tutkia tuota hommaa. Vieläpä pari jutua. Pitääkö se iso puhallin ottaa pois ja sieltä kautta puhdistaa? Ainakaan sitä patteria ei saa ulos muutakuin putkia irroittamalla.

      Meidän systeemissä puhallin pitää ottaa pois paikaltaan, moottorin johto on V:mäisen lyhyt, joten sekin vähän hankaloittaa.

      Patteria ei mihinkään irroitella. Kun saat sen laatikon puhaltimen alapuolelta auki näet kyllä kuinka pölyinen se teillä on. Ihan vaan imurilla ja harjapäällä meikä on sen putsannut.

      Toivottavasti se siitä korjaantuu...


    • yuba kirjoitti:

      Meidän systeemissä puhallin pitää ottaa pois paikaltaan, moottorin johto on V:mäisen lyhyt, joten sekin vähän hankaloittaa.

      Patteria ei mihinkään irroitella. Kun saat sen laatikon puhaltimen alapuolelta auki näet kyllä kuinka pölyinen se teillä on. Ihan vaan imurilla ja harjapäällä meikä on sen putsannut.

      Toivottavasti se siitä korjaantuu...

      Kiitoksia yuba, pitääpä jossain vaiheessa kurkistaa. Kummin teillä menee nuo putket. Onko patterille tuleva putki kytketty ylä- vai alaliityntään? Eli se jossa termostaatti on? Niin ja huomaako tulo-ja menoputken lämpötilaeron käsikopelolla?
      Meillä molemmat yhtäkuumia...ja termostaatillinen putki on liietty patterin yläosaan....


    • kopero kirjoitti:

      Kiitoksia yuba, pitääpä jossain vaiheessa kurkistaa. Kummin teillä menee nuo putket. Onko patterille tuleva putki kytketty ylä- vai alaliityntään? Eli se jossa termostaatti on? Niin ja huomaako tulo-ja menoputken lämpötilaeron käsikopelolla?
      Meillä molemmat yhtäkuumia...ja termostaatillinen putki on liietty patterin yläosaan....

      Putket menee patterille vierekkäin.
      Meill on ilmalämpöpumppu ollut koko talven käytössä, joten en kyllä osaa sanoa putkien lämpötilaerosta. Eli varsinainen lämmitysjärjestelmä otetaan käyttöön, jos menee alle -20 C.

      Ihan maalaisjärjellä jos ajattelis niin, jos patterikotelo/patteri on aivan pölyssä, niin patterissa kiertävä lämmin vesi ei pysty luovuttamaan lämpöä ilmakiertoon. Voisi kuvittella jotta teillä on sen takia paluuvesi yhtä lämpimän tuntuista kuin tulovesi... Oletko jo katsonut sinne laatikon sisään? Sillähän tuon luulis selviävän.


    • yuba kirjoitti:

      Putket menee patterille vierekkäin.
      Meill on ilmalämpöpumppu ollut koko talven käytössä, joten en kyllä osaa sanoa putkien lämpötilaerosta. Eli varsinainen lämmitysjärjestelmä otetaan käyttöön, jos menee alle -20 C.

      Ihan maalaisjärjellä jos ajattelis niin, jos patterikotelo/patteri on aivan pölyssä, niin patterissa kiertävä lämmin vesi ei pysty luovuttamaan lämpöä ilmakiertoon. Voisi kuvittella jotta teillä on sen takia paluuvesi yhtä lämpimän tuntuista kuin tulovesi... Oletko jo katsonut sinne laatikon sisään? Sillähän tuon luulis selviävän.

      Mittasin omasta Kotilämpö D1000:sta lämmityskennon tulo ja paluuputken lämpötilat 15:sta asteen ulkoilmalämpötilassa. Tuloputken lämpötila, joka on kytketty säätöventtiilin kautta kennon alaosaan, sen lämpötila oli 56 astetta. Paluuputken lämpötila oli 27 astetta, eli lämpötilaero 29 astetta. Puhallin on nopeudella 2. Se on selvä asia, että kun lämpötilaero pienenee, kennon ilmakanavat on tukossa. Olen puhdistanut kennon niin, että olen irroittanut putket ja vetänyt kennon ulos ja puhdistanut sen pesuaineliuoksella ja käsisuihkulla. Kennon olen asettanut niin, että kennolevyt ovat vaakasuorassa. Kun toinen puoli on puhdistettu, olen kääntänyt kennon toisinpäin ja puhdistanut samalla tavalla toisen puolen. Noin 5 vuotta menee puhdistamatta kevyest, kun huolehtii, että puhdistaa ja vaihtaa suodattimet riittävän usein. Suodatin aina paikalleen laittaessa niin, että tiheä puoli tulee alaspäin (tuntee sormilla tunnustellen ja katsomalla).


    • Hietvo2019 kirjoitti:

      Mittasin omasta Kotilämpö D1000:sta lämmityskennon tulo ja paluuputken lämpötilat 15:sta asteen ulkoilmalämpötilassa. Tuloputken lämpötila, joka on kytketty säätöventtiilin kautta kennon alaosaan, sen lämpötila oli 56 astetta. Paluuputken lämpötila oli 27 astetta, eli lämpötilaero 29 astetta. Puhallin on nopeudella 2. Se on selvä asia, että kun lämpötilaero pienenee, kennon ilmakanavat on tukossa. Olen puhdistanut kennon niin, että olen irroittanut putket ja vetänyt kennon ulos ja puhdistanut sen pesuaineliuoksella ja käsisuihkulla. Kennon olen asettanut niin, että kennolevyt ovat vaakasuorassa. Kun toinen puoli on puhdistettu, olen kääntänyt kennon toisinpäin ja puhdistanut samalla tavalla toisen puolen. Noin 5 vuotta menee puhdistamatta kevyest, kun huolehtii, että puhdistaa ja vaihtaa suodattimet riittävän usein. Suodatin aina paikalleen laittaessa niin, että tiheä puoli tulee alaspäin (tuntee sormilla tunnustellen ja katsomalla).

      Ulkolämpötila pakkasta 15 astetta!


  • Esimerkiksi http://www.fin158.com/ sivuilla myydään lämpöpumppuja samalla tulee tuo energia-asia ja puhdistusasia hoidettua.

    • Sivujen perusteella tosi ammattimaisen näköinen pihaliiteripulju, josta takuuasiat voi unohtaa kun perävalot katoaa.


  • että patteri on sekä likainen, että ilmavirta on
    oleellisesti pienentynyt. Selittäisi ainakin sen,
    miksi vesi ei jäähdy patterissa.

    En muista miten Kotilämmön puhdistusmahdollisuudet
    ovat, todennäköisesti huonot, mutta tavalla tai
    toisella patteri on puhdistettava jolloin sekä
    lämmönsiirto paranee, että ilmavirta kasvaa.
    Molemmat seikat nostavat rakennuksen lämpötilaa.

    Patteri kytketään siten, että vesi ja ilma menevät
    vastakkaisiin suuntiin. Eli jos ilma menee patterissa
    alas, patteriin syötetään vesi alhaalta jolloin vesi menee ylös.

    • Kiitos tästä tiedosta. Kävin kurkistamassa ja siellä oli kytketty se missä anturi on, eli tuleva, patterin yläosaan. Puhallus on myös ylhäältä. Eli väärin on... Itse patterikin on varmasti likainen.

      Taidanpa käskeä omistajan paikalle ja katsotaan yhdessä mitä on touhuttu. Kuulin, että lattialämmityskään ei ole toiminut (vesikiertoinen). Vaikuttaiskohan tuo samajuttu, kun vesi ei kierrä siellä. Putket ei pitäs olla tukossakaan.


  • Patterin puhdistus.

    Olen purkanut Valmetin kotilämpökoneesta ison kiertoilmapuhaltimen ja patterin koneen puhdistusta varten ja ilmakanavien nuohousta varten.

    Miten 30v liat sisältävä patteri on järkevä puhdistaa? Meinasin käyttää kuumaa vettä ja fairia..

    • Itse puhdistan paineilmalla / alapuolella imuri, ilman kennon irroitusta. Putkien lähdöt/alla oleva tila tulee suojata.


  • Vanha viesti, aikaisemminkin kuitenkin kommentoitu ...

    Lämmöntalteenottolaitteen ja lämmityspatterin pesu on suoritettava pesuaineella joka ei ole emäksistä, sillä se syövyttää alumiinia, siis lämmityspatterin lamelleita.

    Eli jollain pesuaineella, painepesuria ei ehkä uskalla käyttää, koska paine voi rutata lamellit.

    Oli pesuaine mikä tahansa, kannattaa huuhdella vedellä ja kuivata esim paineilmalla, jos sitä on tarjolla.

    Myös putkisto kannattaa huuhdella. Koska patteri on irti voi kokeilla auton jäähdyttimeen putkistoon tarkoitettuja puhdistusnesteitä. Kupariputkissa saattaa olla saostumia.

  • Jos menevä ja tuleva vesi on yhtä kuumaa, niin tod.näk. putkisto on kunnossa. En menisi kyllä painelimallakaan kuivaamaan niitä alumiinikennoja. Ovat aika ohutta alumiinia ja paineilma taittaa varmasti ne ryttyyn. Minä olen kerran ottanut patterin pois paikaltaan ja putsannut liuotinpesuaineella sekä höyrypesurilla.
    Kuivausta ei erikseen tarvita, kyllä sen ilmavirta kuivaa. Tietysti sen verran, ettei tiputa.

    Hyvin pelitti taas sen jälkeen.

    • -Jos menevä ja tuleva vesi on yhtä kuumaa, niin tod.näk. putkisto on kunnossa.-

      Olet keksinyt ikiliikkujan.


  • >Jos menevä ja tuleva vesi on yhtä kuumaa, niin tod.näk. putkisto on kunnossa.<

    Ihmettelen kauhiast´ mielikuvaasi asiasta. Jos vesi/putkisto ei luovuta lämpöenergiaa, niin se kertoo juuri kennon tukkoisuudesta. Puhdas kenno siirtää tehokkaasti tuloputken kautta tulevan lämpöenergian ja siten meno putki on huomattavasti haaleampi. Meillä huoneen lämpöinen,- vaikka tuloputken lämpötila olisi 35C:tetta.

    Tosin lämnpötiloihin liittyy veden virtaus ja ilmamäärän siirtyminen kennnon kautta.

    • Putkisto on kunnossa, jos vesi tulee ja menee yhtä lämpimänä. Tämä menee siis sinun ymmärryksesi yli. Mutta koska vesi ei viilene, niin lämmönvaihtimen toinen osa, eli alumiinikennosto on tukossa eikä ota lämpöä putkistosta luovuttaakseen sen kiertoon. Tämäkin lienee sinulle epäselvää.

      Jos vesi viilenisi, mutta lämpöä ei tulisi, olisivat sekä putkisto että kennosto tukossa.

      Tiedätkö edes minkälainen tuo lämmönvaihdin on rakenteeltaan?


    • inssi' kirjoitti:

      Putkisto on kunnossa, jos vesi tulee ja menee yhtä lämpimänä. Tämä menee siis sinun ymmärryksesi yli. Mutta koska vesi ei viilene, niin lämmönvaihtimen toinen osa, eli alumiinikennosto on tukossa eikä ota lämpöä putkistosta luovuttaakseen sen kiertoon. Tämäkin lienee sinulle epäselvää.

      Jos vesi viilenisi, mutta lämpöä ei tulisi, olisivat sekä putkisto että kennosto tukossa.

      Tiedätkö edes minkälainen tuo lämmönvaihdin on rakenteeltaan?

      Tiedän rakenteen Valmet kotilämmöstä ja nimenomaan kennon tukkoisuus estää veden viilen tymisen. Tuon kennon tukkoisuuden näkee jo ilmamäärän virtauksesta.

      Käytännössä kun kenno on puhdas, niin kennoon saa syöttää tosipaljon lämmintä vettä ja puhallimen ollessa 2-nopeudella kennojäähtyy tehokkaasti ja tuottaa lämmintä ilmaa. Meillä pakkasilla käytetään 2- nopeutta alakerran lämmittämiseen ja muutoin 1 ja 2 vaiheen välillä.

      Puhalluksen ollessa päällä, tuloja menoveden lämpötila ero on aina huomattava. Taas puhaluksen ollessa kiinni putkisto on yhtälämmin olipa putket hapettueita tai ei. Lämmönvaihtimessa ei ole kuin yksi kenno/putkikenno eli kupariputkisto, jonka ympärille on asennettu puristussovitteella lämmönsiirto levyt. Kuin nyky autoissa lämmityslaite kennosto. ennen nekin oluivat tehokkaampia, mutta ei putkikennoja.


    • ml213. kirjoitti:

      Tiedän rakenteen Valmet kotilämmöstä ja nimenomaan kennon tukkoisuus estää veden viilen tymisen. Tuon kennon tukkoisuuden näkee jo ilmamäärän virtauksesta.

      Käytännössä kun kenno on puhdas, niin kennoon saa syöttää tosipaljon lämmintä vettä ja puhallimen ollessa 2-nopeudella kennojäähtyy tehokkaasti ja tuottaa lämmintä ilmaa. Meillä pakkasilla käytetään 2- nopeutta alakerran lämmittämiseen ja muutoin 1 ja 2 vaiheen välillä.

      Puhalluksen ollessa päällä, tuloja menoveden lämpötila ero on aina huomattava. Taas puhaluksen ollessa kiinni putkisto on yhtälämmin olipa putket hapettueita tai ei. Lämmönvaihtimessa ei ole kuin yksi kenno/putkikenno eli kupariputkisto, jonka ympärille on asennettu puristussovitteella lämmönsiirto levyt. Kuin nyky autoissa lämmityslaite kennosto. ennen nekin oluivat tehokkaampia, mutta ei putkikennoja.

      Jos kerran tiedät rakenteen, niin miksi ihmettelit kommenttiani, että putkisto on kunnossa, jos vesi kulkee siellä?


    • inssi' kirjoitti:

      Jos kerran tiedät rakenteen, niin miksi ihmettelit kommenttiani, että putkisto on kunnossa, jos vesi kulkee siellä?

      Kommentoin siksi, koska aiemmin kerroit ristiriitaisesti eli meno - paluu putket ovat yhtä lämpimiä kun putket ovat kunnossa.

      >Putkisto on kunnossa, jos vesi tulee ja menee yhtä lämpimänä.<

      Lauhemmilla ilmoilla putkien lämpötila erot ovat suuria ja tähän vaikuttaa termostaatin toiminta/ veden kierron rajoittuminen.

      Niin, jos suodattimesta ei huolehdita, niin kenno tukkeentuu pölystä ja tämä tekijä vaikuttaa juuri siten, että meno - paluu putkien lämpötilaerot pienenevät eli lämpö ei siirry huoneistoon. Meillä kenno ei ole likainen pinnaltaan,- vaan pölyinen ja siksi helppo puhdistaa 10 vuoden välein.


    • ml213. kirjoitti:

      Kommentoin siksi, koska aiemmin kerroit ristiriitaisesti eli meno - paluu putket ovat yhtä lämpimiä kun putket ovat kunnossa.

      >Putkisto on kunnossa, jos vesi tulee ja menee yhtä lämpimänä.<

      Lauhemmilla ilmoilla putkien lämpötila erot ovat suuria ja tähän vaikuttaa termostaatin toiminta/ veden kierron rajoittuminen.

      Niin, jos suodattimesta ei huolehdita, niin kenno tukkeentuu pölystä ja tämä tekijä vaikuttaa juuri siten, että meno - paluu putkien lämpötilaerot pienenevät eli lämpö ei siirry huoneistoon. Meillä kenno ei ole likainen pinnaltaan,- vaan pölyinen ja siksi helppo puhdistaa 10 vuoden välein.

      Et näemmä ymmärrä jutusta kovinkaan paljon. Lämmönvaihtimessa on siis putkisto-osa ja kennosto-osa, koska se on lämmönvaihdin. Jos putkisto on kunnossa, niin silloin menevä ja tuleva vesi ovat samanlämpöisiä. Mutta tämä siis, jos kennosto-osa ei toimi.

      Tuskinpa ymmärrät tätäkään, mutta ei se mitään. Ongelma ei ole täällä päässä.


    • inssi' kirjoitti:

      Et näemmä ymmärrä jutusta kovinkaan paljon. Lämmönvaihtimessa on siis putkisto-osa ja kennosto-osa, koska se on lämmönvaihdin. Jos putkisto on kunnossa, niin silloin menevä ja tuleva vesi ovat samanlämpöisiä. Mutta tämä siis, jos kennosto-osa ei toimi.

      Tuskinpa ymmärrät tätäkään, mutta ei se mitään. Ongelma ei ole täällä päässä.

      Valmet Koti-Lämpö ilmalämmityslaitteessa on lämpöpatterina putkikennorakenne. Siis kenno, jolla lämmitetään taloa. Yksinkertainen, mutta toimiva. Taas kokonaan eri asia on lämmöntalteenotto.

      Putkisto ja kenno on YHTÄ RAKENNETTA ja tästä tulee käsite ; Putkikenno. Mutta kuvauksesi laitteen toiminnasta oli hassu ja se oli se punainen lanka, joka taas liittyy aloitukseen.


    • inssi' kirjoitti:

      Et näemmä ymmärrä jutusta kovinkaan paljon. Lämmönvaihtimessa on siis putkisto-osa ja kennosto-osa, koska se on lämmönvaihdin. Jos putkisto on kunnossa, niin silloin menevä ja tuleva vesi ovat samanlämpöisiä. Mutta tämä siis, jos kennosto-osa ei toimi.

      Tuskinpa ymmärrät tätäkään, mutta ei se mitään. Ongelma ei ole täällä päässä.

      Alat vihdoin jo oppia. Alussa kirjoitit.

      -Jos menevä ja tuleva vesi on yhtä kuumaa, niin tod.näk. putkisto on kunnossa. En menisi kyllä painelimallakaan kuivaamaan niitä alumiinikennoja. -

      Nyt viisastuneena kirjoitit jo asiaa.

      -Jos putkisto on kunnossa, niin silloin menevä ja tuleva vesi ovat samanlämpöisiä. Mutta tämä siis, jos kennosto-osa ei toimi.-


    • lukiessaan oppii... kirjoitti:

      Alat vihdoin jo oppia. Alussa kirjoitit.

      -Jos menevä ja tuleva vesi on yhtä kuumaa, niin tod.näk. putkisto on kunnossa. En menisi kyllä painelimallakaan kuivaamaan niitä alumiinikennoja. -

      Nyt viisastuneena kirjoitit jo asiaa.

      -Jos putkisto on kunnossa, niin silloin menevä ja tuleva vesi ovat samanlämpöisiä. Mutta tämä siis, jos kennosto-osa ei toimi.-

      Älkää kuvitelko keksivänne ikiliikkujaa. Jos kennossa on pienikin ilmavirta, niin menevän ja tulevan putkien lämpötilat eivät voi olla samat. Kukapa lämmittäisi mökkiään täysin tukkeentuneella kennolla.


    • ml213. kirjoitti:

      Valmet Koti-Lämpö ilmalämmityslaitteessa on lämpöpatterina putkikennorakenne. Siis kenno, jolla lämmitetään taloa. Yksinkertainen, mutta toimiva. Taas kokonaan eri asia on lämmöntalteenotto.

      Putkisto ja kenno on YHTÄ RAKENNETTA ja tästä tulee käsite ; Putkikenno. Mutta kuvauksesi laitteen toiminnasta oli hassu ja se oli se punainen lanka, joka taas liittyy aloitukseen.

      ML213:lla on omia käsitteitä kuten "Putkikenno". Kannattaisiko käytää niitä jotka on yleisessä käytössä, kuten lamellipatteri:

      http://www.ekocoil.net/?page_id=115

      https://www.google.fi/search?q=lamellipatteri&start=10&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=0SGeUIn_N4Ld4QSGp4DIBw&ved=0CCYQsAQ4Cg&biw=1342&bih=866

      Lamellipatterikin on huono ilmaisu, koska laite ei varastoi mitään. Parempi olisi jokin lamellilämmönsiirrin tjsp.

      Jos tulo-ja menoputket ovat yhtä lämpimät , se saattaa johtua joko siitä, että
      1 ilmaa ei kulje lainkaan tai
      2. ilma on saman lämpöistä kuin lämmönsiirtimeen tuleva. vesi.


    • lamellipatteri kirjoitti:

      ML213:lla on omia käsitteitä kuten "Putkikenno". Kannattaisiko käytää niitä jotka on yleisessä käytössä, kuten lamellipatteri:

      http://www.ekocoil.net/?page_id=115

      https://www.google.fi/search?q=lamellipatteri&start=10&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=0SGeUIn_N4Ld4QSGp4DIBw&ved=0CCYQsAQ4Cg&biw=1342&bih=866

      Lamellipatterikin on huono ilmaisu, koska laite ei varastoi mitään. Parempi olisi jokin lamellilämmönsiirrin tjsp.

      Jos tulo-ja menoputket ovat yhtä lämpimät , se saattaa johtua joko siitä, että
      1 ilmaa ei kulje lainkaan tai
      2. ilma on saman lämpöistä kuin lämmönsiirtimeen tuleva. vesi.

      Missähän pilvilinnoissa leijailet. Jos ilma ei kulje lainkaan, niin kuvitteletko, ettei talon asukaat olisi huomanneet jo aikoja sitten. Lopeta tuo pelleilysi ja aikuistu. Kennon läpi kulkee aina jokin ilmamäärä olipa kenno tukkoinen tai puhdas. Tukkoinen kenno ei vaan lämmitä yhtä tehokkaasti kuin puhdas kenno.


    • heh heh... kirjoitti:

      Missähän pilvilinnoissa leijailet. Jos ilma ei kulje lainkaan, niin kuvitteletko, ettei talon asukaat olisi huomanneet jo aikoja sitten. Lopeta tuo pelleilysi ja aikuistu. Kennon läpi kulkee aina jokin ilmamäärä olipa kenno tukkoinen tai puhdas. Tukkoinen kenno ei vaan lämmitä yhtä tehokkaasti kuin puhdas kenno.

      ei mitään pilvilinnoja, vaan pari faktaa mahdollisuuksista.
      Kannattaisi pysyä niissä tai olla hiljaa, jos ei ole asiaan mitään aisiallista kommentoitavaa.

      Kennon joka on ilmapuolelta umpitukossa, läpi ei kulje ilmaa.

      Jos joku väittäää että nesteen lämpötilat ovat samat tulo ja menopuolella, on jossain yleensä jotain vikaa täysin ilman typeriä peelovittuilujakin.


    • lamellipatteri kirjoitti:

      ei mitään pilvilinnoja, vaan pari faktaa mahdollisuuksista.
      Kannattaisi pysyä niissä tai olla hiljaa, jos ei ole asiaan mitään aisiallista kommentoitavaa.

      Kennon joka on ilmapuolelta umpitukossa, läpi ei kulje ilmaa.

      Jos joku väittäää että nesteen lämpötilat ovat samat tulo ja menopuolella, on jossain yleensä jotain vikaa täysin ilman typeriä peelovittuilujakin.

      Lopeta tuo pakkomielteinen kirjoittelu.

      #Kennon joka on ilmapuolelta umpitukossa, läpi ei kulje ilmaa.#

      koita jo pikkuhiljaa tajuta, ettei kenno voi olla umpitukossa. Millä ilveellä taloa olisi lämmitetty, jos kenno olisi umpitukossa. Lue tuo aloitus kunnolla ja lopeta haaveilu umpitukkoisesta kennosta.


    • heh heh... kirjoitti:

      Lopeta tuo pakkomielteinen kirjoittelu.

      #Kennon joka on ilmapuolelta umpitukossa, läpi ei kulje ilmaa.#

      koita jo pikkuhiljaa tajuta, ettei kenno voi olla umpitukossa. Millä ilveellä taloa olisi lämmitetty, jos kenno olisi umpitukossa. Lue tuo aloitus kunnolla ja lopeta haaveilu umpitukkoisesta kennosta.

      Koitas ite tajuta pikkuhiljaa, että jokin asia tuossa saattaa olla pielessä.

      Keskity varsinaiseen ongelmaan jos ymmärrät sen, vitun idiootti!


    • ml213. kirjoitti:

      Tiedän rakenteen Valmet kotilämmöstä ja nimenomaan kennon tukkoisuus estää veden viilen tymisen. Tuon kennon tukkoisuuden näkee jo ilmamäärän virtauksesta.

      Käytännössä kun kenno on puhdas, niin kennoon saa syöttää tosipaljon lämmintä vettä ja puhallimen ollessa 2-nopeudella kennojäähtyy tehokkaasti ja tuottaa lämmintä ilmaa. Meillä pakkasilla käytetään 2- nopeutta alakerran lämmittämiseen ja muutoin 1 ja 2 vaiheen välillä.

      Puhalluksen ollessa päällä, tuloja menoveden lämpötila ero on aina huomattava. Taas puhaluksen ollessa kiinni putkisto on yhtälämmin olipa putket hapettueita tai ei. Lämmönvaihtimessa ei ole kuin yksi kenno/putkikenno eli kupariputkisto, jonka ympärille on asennettu puristussovitteella lämmönsiirto levyt. Kuin nyky autoissa lämmityslaite kennosto. ennen nekin oluivat tehokkaampia, mutta ei putkikennoja.

      Mittasin omasta Kotilämpö D1000:sta lämmityskennon tulo ja paluuputken lämpötilat 15:sta asteen ulkoilmalämpötilassa. Tuloputken lämpötila, joka on kytketty säätöventtiilin kautta kennon alaosaan, sen lämpötila oli 56 astetta. Paluuputken lämpötila oli 27 astetta, eli lämpötilaero 29 astetta. Puhallin on nopeudella 2. Pumppuna on ALPHA1 25-60 180, nopeusasetus ulkoilman + puolella pp1 tai pp2 ja ulkoilman pakkasen puolella cp1 ja cp2. Se on selvä asia, että kun lämpötilaero pienenee, kennon ilmakanavat on tukossa. Olen puhdistanut kennon niin, että olen irroittanut putket ja vetänyt kennon ulos ja puhdistanut sen pesuaineliuoksella ja käsisuihkulla. Kennon olen asettanut niin, että kennolevyt ovat vaakasuorassa. Kun toinen puoli on puhdistettu, olen kääntänyt kennon toisinpäin ja puhdistanut samalla tavalla toisen puolen. Noin 5 vuotta menee puhdistamatta kevyesti, kun huolehtii, että puhdistaa ja vaihtaa suodattimet riittävän usein. Suodatin aina paikalleen laittaessa niin, että tiheä puoli tulee alaspäin (tuntee sormilla tunnustellen ja katsomalla).


    • Hietvo2019 kirjoitti:

      Mittasin omasta Kotilämpö D1000:sta lämmityskennon tulo ja paluuputken lämpötilat 15:sta asteen ulkoilmalämpötilassa. Tuloputken lämpötila, joka on kytketty säätöventtiilin kautta kennon alaosaan, sen lämpötila oli 56 astetta. Paluuputken lämpötila oli 27 astetta, eli lämpötilaero 29 astetta. Puhallin on nopeudella 2. Pumppuna on ALPHA1 25-60 180, nopeusasetus ulkoilman + puolella pp1 tai pp2 ja ulkoilman pakkasen puolella cp1 ja cp2. Se on selvä asia, että kun lämpötilaero pienenee, kennon ilmakanavat on tukossa. Olen puhdistanut kennon niin, että olen irroittanut putket ja vetänyt kennon ulos ja puhdistanut sen pesuaineliuoksella ja käsisuihkulla. Kennon olen asettanut niin, että kennolevyt ovat vaakasuorassa. Kun toinen puoli on puhdistettu, olen kääntänyt kennon toisinpäin ja puhdistanut samalla tavalla toisen puolen. Noin 5 vuotta menee puhdistamatta kevyesti, kun huolehtii, että puhdistaa ja vaihtaa suodattimet riittävän usein. Suodatin aina paikalleen laittaessa niin, että tiheä puoli tulee alaspäin (tuntee sormilla tunnustellen ja katsomalla).

      Lisäys edelliseen: Ulkolämpötila pakkasta 15 astetta!


  • inssi':lle tiedoksi:

    a) ml213:lle ei kannata selittää
    b) ml213:n ei kannata selittää
    c) ml213:n juttuja ei kannat kommentoida, koska
    d) ml213:n jutuissa ei ole paljoakaan järkeä

    syystä, että ml213 ei ymmärrä juurikaan yhtään mitään , mutta kirjoittamisen tarve on valtaisa.

    Suosittelenkin ml213 :lle ihan vaan suoraa proosaosastoa jos runot ei kiinnosta.

  • Meillä ei ole Valmet kotilämpöä, vaan Aeromaster, joka on toimintaperiaatteeltaan samanlainen. Siinä on siis AL-/Cu-kennosto, joka toimii nimenomaan lämmönvaihtimena. Tämä on taas täysin eri juttu kuin lämmöntalteenotto (LTO), joka myös löytyy meidän laitteesta.

    LTO:ssa on ilma/ilma-ristiinvirtauslämmönvaihdin, joka ottaa lämmön ulos menevästä jäteilmasta ja lämmittää lämmönvaihtimessa sisään tulevaa raitista ilmaa.

    Varsinaisessa lämmistyskennostossa on kupariputkisto, jossa virtaa vesi. Sen ympärillä on AL-kennosto, joka on valmistettu erittäin ohuesta AL-levystä Siinä on paljon pinta-alaa, jotta se saisi mahdollisimman paljon lämpöä kupariputkistosta siirrettäväksi huoneilmaan puhaltimen välityksellä. Onko tämä nytr selvä, miten laitteen pitäisi toimia.

    Jos tuo Cu-putkisto on tukossa tai hyvin likainen esim. vedestä irronneesta sakasta, siellä kulkeva vesi ehtii jäähtyä, vaikka Al-kennostokin olisi tukossa. Tällöin sen lämmitysteho on puutteellinen. Mutta koska aloittajalla vesi ei juurikaan jäähdy, on putkisto kokolailla OK. Sen sijaan Al-kennosto voi hyvinkin olla tukossa, ainakin, jos laitetta ei ole kertaakaan putsattu. Meidän laitteessa lämmönvaihtimen saa pois irrottamalla putket ja neljä kiinnitysruuvia ja nostamalla vaihtimen pois.

  • Nyt pitäisi putsata kiertoilmapuhallin ja voidella tai vaihtaa laakerit siihen. On todella likainen ja pitää vaimeaa vinkunaa. Voitelu ja puhdistus voisi vielä säästää laakerien vaihdolta.

    Onko kukaan voidellut/vaihtanut laakereita tähän? En ole uskaltanut käyttää paljon voimaa puhaltimen purkamiseen, kun en täysin tajua rakennetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.