Lada kopio Fiat 124:stä!

ZaZRambler

Katselin juuri 1991 tehtyä Kyllä isä osaa sarjaa.
Siinä oli yhdessä kohtauksessa Punainen Lada 1200L, aika uusi, eli siis 1980 luvun mallia.


Kori on täsmälleen, merkkien paria yksityiskohtaa lukuunottamatta, samannäköinen kuin Fiat 124, joka siis tuli parikymmentä vuotta aikaisemmin markkinoille.

Ei näköjään ole Ladan korisuunnittelijoiden tarvinnut muuta tehdä kuin ottaa kopiot, että sai tuotannon alkuun.

91

14766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nytkö se

      sulle vasta valkeni? on siinä juipilla melko pitkät piuhat

      • EI KUKAAN TIETÄIS

        ETTÄ MISTÄ LÖYTYISI ESIM KIRJASTOSTA 70-L TEEÄMMIÄ JOSSA ON FSOTA TAI LADAA...MIELESTÄNI LADA 1500S 2103 JA LADA 1600SL 2106 OVAT YLLÄTTÄVÄN HYVÄN NÄKÖISIÄ AUTOJA SAMOIN KUIN 1200 JA 1500 COMBI.
        OLISI UPEAA LUKEA FIAT 124SEN.LADA 1200SATASEN SAATIKKA FSO 125PEEN KOEAJOJA...JA SKODA 120L JA WARTBURGIN ELI DDRÄN YLPEYS WARTBURG..ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 39 ITÄAUTOA < LADA.SKODA.MOSKVITSH.TRABANT.WARTBURG.JA JOPA FSO 125P JA LADA 1200 JA 1500 KONELAN HUOLTOKIRJOILLA JA FSO 125P PUNAINEN 4-OVINEN SEDAN JA LADA 1500 COMBI 2104 JA 2107KOJA < 4 0-4 < MM 1700I 2107 VALKOINEN JA 2107 1600SL 4-OVINEN SEDAN...


      • Ulrikki
        EI KUKAAN TIETÄIS kirjoitti:

        ETTÄ MISTÄ LÖYTYISI ESIM KIRJASTOSTA 70-L TEEÄMMIÄ JOSSA ON FSOTA TAI LADAA...MIELESTÄNI LADA 1500S 2103 JA LADA 1600SL 2106 OVAT YLLÄTTÄVÄN HYVÄN NÄKÖISIÄ AUTOJA SAMOIN KUIN 1200 JA 1500 COMBI.
        OLISI UPEAA LUKEA FIAT 124SEN.LADA 1200SATASEN SAATIKKA FSO 125PEEN KOEAJOJA...JA SKODA 120L JA WARTBURGIN ELI DDRÄN YLPEYS WARTBURG..ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 39 ITÄAUTOA < LADA.SKODA.MOSKVITSH.TRABANT.WARTBURG.JA JOPA FSO 125P JA LADA 1200 JA 1500 KONELAN HUOLTOKIRJOILLA JA FSO 125P PUNAINEN 4-OVINEN SEDAN JA LADA 1500 COMBI 2104 JA 2107KOJA < 4 0-4 < MM 1700I 2107 VALKOINEN JA 2107 1600SL 4-OVINEN SEDAN...

        Lehtien toimituksesta. Ainakin ennen on saanut.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/


      • ajattele!
        EI KUKAAN TIETÄIS kirjoitti:

        ETTÄ MISTÄ LÖYTYISI ESIM KIRJASTOSTA 70-L TEEÄMMIÄ JOSSA ON FSOTA TAI LADAA...MIELESTÄNI LADA 1500S 2103 JA LADA 1600SL 2106 OVAT YLLÄTTÄVÄN HYVÄN NÄKÖISIÄ AUTOJA SAMOIN KUIN 1200 JA 1500 COMBI.
        OLISI UPEAA LUKEA FIAT 124SEN.LADA 1200SATASEN SAATIKKA FSO 125PEEN KOEAJOJA...JA SKODA 120L JA WARTBURGIN ELI DDRÄN YLPEYS WARTBURG..ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 39 ITÄAUTOA < LADA.SKODA.MOSKVITSH.TRABANT.WARTBURG.JA JOPA FSO 125P JA LADA 1200 JA 1500 KONELAN HUOLTOKIRJOILLA JA FSO 125P PUNAINEN 4-OVINEN SEDAN JA LADA 1500 COMBI 2104 JA 2107KOJA < 4 0-4 < MM 1700I 2107 VALKOINEN JA 2107 1600SL 4-OVINEN SEDAN...

        kyllä on pojalla karuselli sekasin! juuri kun on päästy eroon noista piraattiromuista niin eikö jo joku niitä halaja,tiedonpuute kai syynä?jos ne oli paskoja jo uutena niin miten ne siitä paranis? polkupyörälläkin on päässyt eteenpäin! eikö sitä nyt vois haaveilla autoista,kun sitä ei ole kielletty?


      • andreas won fuusewin
        EI KUKAAN TIETÄIS kirjoitti:

        ETTÄ MISTÄ LÖYTYISI ESIM KIRJASTOSTA 70-L TEEÄMMIÄ JOSSA ON FSOTA TAI LADAA...MIELESTÄNI LADA 1500S 2103 JA LADA 1600SL 2106 OVAT YLLÄTTÄVÄN HYVÄN NÄKÖISIÄ AUTOJA SAMOIN KUIN 1200 JA 1500 COMBI.
        OLISI UPEAA LUKEA FIAT 124SEN.LADA 1200SATASEN SAATIKKA FSO 125PEEN KOEAJOJA...JA SKODA 120L JA WARTBURGIN ELI DDRÄN YLPEYS WARTBURG..ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 39 ITÄAUTOA < LADA.SKODA.MOSKVITSH.TRABANT.WARTBURG.JA JOPA FSO 125P JA LADA 1200 JA 1500 KONELAN HUOLTOKIRJOILLA JA FSO 125P PUNAINEN 4-OVINEN SEDAN JA LADA 1500 COMBI 2104 JA 2107KOJA < 4 0-4 < MM 1700I 2107 VALKOINEN JA 2107 1600SL 4-OVINEN SEDAN...

        kuisää jaksat jauhaa tota samaa paskaa joka vitun paikassa? :D veikö vouti oman ladan ku täytyy selitellä tuota paskaa kaikissa ladaan liittyvissä keskusteluissa. vai eikö oma mopo keuli. ettei vain olis käyrä kulli ja seassa hiukan homoakin? tsot tsot nyt häpeä jo sinä senkin hans perssoni


      • virolainen
        EI KUKAAN TIETÄIS kirjoitti:

        ETTÄ MISTÄ LÖYTYISI ESIM KIRJASTOSTA 70-L TEEÄMMIÄ JOSSA ON FSOTA TAI LADAA...MIELESTÄNI LADA 1500S 2103 JA LADA 1600SL 2106 OVAT YLLÄTTÄVÄN HYVÄN NÄKÖISIÄ AUTOJA SAMOIN KUIN 1200 JA 1500 COMBI.
        OLISI UPEAA LUKEA FIAT 124SEN.LADA 1200SATASEN SAATIKKA FSO 125PEEN KOEAJOJA...JA SKODA 120L JA WARTBURGIN ELI DDRÄN YLPEYS WARTBURG..ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 39 ITÄAUTOA < LADA.SKODA.MOSKVITSH.TRABANT.WARTBURG.JA JOPA FSO 125P JA LADA 1200 JA 1500 KONELAN HUOLTOKIRJOILLA JA FSO 125P PUNAINEN 4-OVINEN SEDAN JA LADA 1500 COMBI 2104 JA 2107KOJA < 4 0-4 < MM 1700I 2107 VALKOINEN JA 2107 1600SL 4-OVINEN SEDAN...

        HEH - Haaveensa kullakin. Minusta minkään noitten omistaminen sellaisten entisenä omistajana ei ole upeaa! Paska on paskaa uutena ja vanhana!
        Miksiköhän virolaiset vapauduttuaan, vaihtoivat ensimmäisenä idän "upeudet" länsiautoihin.


    • Vaari.......

      saman havainnon jo 70-luvulla.Molemmilla autoilla tuli ajeltua.

    • Junttilan isäntä

      Se on ihan ehta fiiu 124. Mitä nyt neukut laittoivat kattopeltiin pitkittäin sellaisen muutaman millin syvennyksen (jäykisteeksi), ja nostivat maavaraa muutaman sentin.

      Korin osien prässit tuli Italiasta, kaikki tasan tarkat piirustukset myös, että osais neukut tehdä niin kuin 124 piti tehdä. Se oli kauppa, siinä vaan ostettiin kokonainen automalli.

      • ladakuljettaja

        Ei niissä Ladan karropelleissä mitään syvennyksiä ollut, missähän olet moisia havainnut?
        Toki on tosiasia, että Fiatin heikon korin ongelmat oli Lada-malleihin korjattu, esim painoa oli tullut lisää.


    • tuota tiennyt?

      Lada 1200 ole PARANNEETTU malli Fiat 124:sta.
      Siis mitään ei kopioitu, vaan italialaiset rakensivat Volgan varrelle Togliattiin autotehtaan, jossa aloitettiin valmistamaan uutta automerkkiä, joka oli parannettu (esim painoa oli n. 100kg lisää eli Fiatin korin heikot kohdat oli korjattu) entisestä Fiat 124:stä
      Myöhemmin tuli lisää malleja , jotka edelleenkin pohjautuivat Fiatin tekniikaan.
      Venäläiset ovat tunnetusti ahkeria kopioimaan länsimaisia koneita, mutta tuo Ladatehdas oli yhteistyö italialaisten kanssa.

      • Rane

        Kori perustekiikka oli sama mutta moottori oli
        Ladassa taas Venälästä perua.
        Turkissa on vasaava auto Sahinina 1.3 ja 1,6 litr
        Moottorit vain on Fiatin työntötanko moottoreita


      • Ulrikki
        Rane kirjoitti:

        Kori perustekiikka oli sama mutta moottori oli
        Ladassa taas Venälästä perua.
        Turkissa on vasaava auto Sahinina 1.3 ja 1,6 litr
        Moottorit vain on Fiatin työntötanko moottoreita

        Fiatin nelipyörälevyjarrut ei kelvanneet venäjälle, tuli taakse rummut. Ja takaiskarit oli fiatissa jousen sisällä, ladassa sen vieressä. Alustaltaanhan lada varmaan sopi paremmin esim. Suomeen. Alkuperäinen fiat oli kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja omasta talosta tuli kilpailijaksi 128, joka oli modernimpi, mutta halvempi. 124 maksoi vielä 1973 enemmän kuin esim. 1600:nen Ford Taunus. Joten eipä paljon suomessa 124:ää ostettu.

        Oli muuten vähällä, ettei se lada olisi ollut Renault 16: Renault oli loppusuoralle asti Fiatin kilpailijana projektissa. Oliko fiatin tarjous parempi, vai sopiko fiatin automalli paremmin venäläisten suunnitelmiin?


      • Ulrikki

        Esim. mossessa oli ulkonäöllisesti osa sieltä, toinen täältä, kopioituna muista merkeistä ja moottori BMW:stä. Kopiosta täytyy tehdä sekasikiö, mutta lisenssivalmiste on "luvallinen kopio".


      • ...legendaa
        Ulrikki kirjoitti:

        Esim. mossessa oli ulkonäöllisesti osa sieltä, toinen täältä, kopioituna muista merkeistä ja moottori BMW:stä. Kopiosta täytyy tehdä sekasikiö, mutta lisenssivalmiste on "luvallinen kopio".

        Tuolla Mossen koneella ei sitten aikuisten oikeasti ole yhtään mitään tekemistä BMW:n moottorin kanssa. Ulkonäkö on hyvin samankaltainen kyllä, mutta yksikään osa ei ole vaihtokelpoinen ja konstruktio eroaa muutenkin aikalailla.


      • kone on
        ...legendaa kirjoitti:

        Tuolla Mossen koneella ei sitten aikuisten oikeasti ole yhtään mitään tekemistä BMW:n moottorin kanssa. Ulkonäkö on hyvin samankaltainen kyllä, mutta yksikään osa ei ole vaihtokelpoinen ja konstruktio eroaa muutenkin aikalailla.

        mutta täytyy olla 1500 kuitioinen, jotta voi verrata ja äänikin identtinen!


      • ...vastaava
        kone on kirjoitti:

        mutta täytyy olla 1500 kuitioinen, jotta voi verrata ja äänikin identtinen!

        No onhan se toki nelisylinterinen rivimoottori, eli lähestulkoon yksi yhteen sama moottori... Ja äänikin on tosiaan samanlainen, tosin se nyt on samanlainen suunnilleen kaikissa nelipyttyisissä rivikoneissa.


      • BMW:stä
        Ulrikki kirjoitti:

        Esim. mossessa oli ulkonäöllisesti osa sieltä, toinen täältä, kopioituna muista merkeistä ja moottori BMW:stä. Kopiosta täytyy tehdä sekasikiö, mutta lisenssivalmiste on "luvallinen kopio".

        Jos oli kopio muualta, niin ehkä mieluummin EMW:stä Eisenachista kuin BMW:stä Baijerista!


      • Ulrikki
        BMW:stä kirjoitti:

        Jos oli kopio muualta, niin ehkä mieluummin EMW:stä Eisenachista kuin BMW:stä Baijerista!

        Ulkonäöllinen kopio BMW:n OHC:sta, joka tuli 1962. Ja: BMW:n autotuotannon sotaaedeltävä kotipaikka oli Eisenach. Ei mitään EMW:tä edes ollut, muuta kuin lyhyen aikaa sodan jälkeen, kun itä-BMW (sellainenkin oli, tuotantolaitteet olivat valmiiksi olemassa) muuttui EMW:ksi ja loppui sitten kokonaan, jäljelle jäi DKW:hen perustuva kaksitahti-IFA josta tuli myöhemmin Warre. BMW:n autotuotanto siirtyi Müncheniin, koska Eisenach oli jäänyt itäpuolelle. Ennen sotaa Münchenissa tehtiin kai vain moottoripyöriä. EMW-merkki oli olemassa vain kolme-neljä vuotta. Nelitahtisten tekeminen Itä-Saksassahan kiellettiin Moskovasta käsin.


      • miputa
        Ulrikki kirjoitti:

        Esim. mossessa oli ulkonäöllisesti osa sieltä, toinen täältä, kopioituna muista merkeistä ja moottori BMW:stä. Kopiosta täytyy tehdä sekasikiö, mutta lisenssivalmiste on "luvallinen kopio".

        Sitten kun vaihtaa moottorin, vaihdelaatikon, tasauspyörästön palikat, menee vauhdikkaasti.

        Tosin faijan lite kulki 145 km/h ilman palikkatestiä


      • waz shiguli
        kone on kirjoitti:

        mutta täytyy olla 1500 kuitioinen, jotta voi verrata ja äänikin identtinen!

        molemmat


      • OSTAUTOS
        waz shiguli kirjoitti:

        molemmat

        BA3 2101 ON KOPIOITU FIAT 124SESTA MUTTA MOLEMMAT OVAT YLLÄTTÄVÄN TYYLIKKÄITÄ AUTOJA KUTEN SISARENSA FIAT 125P ja Fso Polonez ja Lada 1500S 2103


      • kopio
        ...legendaa kirjoitti:

        Tuolla Mossen koneella ei sitten aikuisten oikeasti ole yhtään mitään tekemistä BMW:n moottorin kanssa. Ulkonäkö on hyvin samankaltainen kyllä, mutta yksikään osa ei ole vaihtokelpoinen ja konstruktio eroaa muutenkin aikalailla.

        se on.
        BMW 1502-mallissa se kone oli.


      • ...höpö
        kopio kirjoitti:

        se on.
        BMW 1502-mallissa se kone oli.

        Niin, se lievästi saman näköinen kone tosiaan. Yhtään vaihtokelposta osaa et noista löydä, sytytystulppia lukuunottamatta.


      • mitä mitä
        OSTAUTOS kirjoitti:

        BA3 2101 ON KOPIOITU FIAT 124SESTA MUTTA MOLEMMAT OVAT YLLÄTTÄVÄN TYYLIKKÄITÄ AUTOJA KUTEN SISARENSA FIAT 125P ja Fso Polonez ja Lada 1500S 2103

        125p oli katastrofi,polonez oli työläisten rahojen toinen rosvo ja parkkipaikkojen täyte!lada ihme on se että kukaan ei tajunnut tulleensa rosvotuks,(siis pöndeläiset ja kommarit)samaan aikaan oli autojakin myynnissä mutta kun se ideologia kehotti!ja nyt typerät kakarat vinkuu noita läjiä,tietämättä edes mitä ne oli,tuskin takapenkillä ollessaan olivat koskaan kuulleet yhtää huonoa sanaa kommaripapan aarteesta.ja nyt niitä haikaillaan,ihmettelen vaan kun firman mondeolla ajeleva köhmy hyppää ladan rattiin, kauanko kestää ennenkuin unelma kaikkoaa?
        luulisi jo ulkonäön kertovan kaiken mutta kun en saa ajatella!


      • Ulrikki
        mitä mitä kirjoitti:

        125p oli katastrofi,polonez oli työläisten rahojen toinen rosvo ja parkkipaikkojen täyte!lada ihme on se että kukaan ei tajunnut tulleensa rosvotuks,(siis pöndeläiset ja kommarit)samaan aikaan oli autojakin myynnissä mutta kun se ideologia kehotti!ja nyt typerät kakarat vinkuu noita läjiä,tietämättä edes mitä ne oli,tuskin takapenkillä ollessaan olivat koskaan kuulleet yhtää huonoa sanaa kommaripapan aarteesta.ja nyt niitä haikaillaan,ihmettelen vaan kun firman mondeolla ajeleva köhmy hyppää ladan rattiin, kauanko kestää ennenkuin unelma kaikkoaa?
        luulisi jo ulkonäön kertovan kaiken mutta kun en saa ajatella!

        Ladan olisi voinut tehdä hieman modernimman auton pohjalle. Kierukka-rulla ohjausvaihde vielä 90-luvulla... kun esim. monessa britissä ja ranskalaisessa oli hammastanko jo 60-luvulla. Fiat 124 ei ollut kovin moderni edes 1966.


      • djejd
        ...höpö kirjoitti:

        Niin, se lievästi saman näköinen kone tosiaan. Yhtään vaihtokelposta osaa et noista löydä, sytytystulppia lukuunottamatta.

        Eihän osien mitat tietenkään ole samat, mutta BMW:n piirustuksista on selvästi otettu mallia konetta suunniteltaessa. Mitäpä pahaa siinäkään on, tuleepahan toimiva kone (ei mossesta tainnut silti tulla..)


      • että sopi paremmin
        Ulrikki kirjoitti:

        Fiatin nelipyörälevyjarrut ei kelvanneet venäjälle, tuli taakse rummut. Ja takaiskarit oli fiatissa jousen sisällä, ladassa sen vieressä. Alustaltaanhan lada varmaan sopi paremmin esim. Suomeen. Alkuperäinen fiat oli kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja omasta talosta tuli kilpailijaksi 128, joka oli modernimpi, mutta halvempi. 124 maksoi vielä 1973 enemmän kuin esim. 1600:nen Ford Taunus. Joten eipä paljon suomessa 124:ää ostettu.

        Oli muuten vähällä, ettei se lada olisi ollut Renault 16: Renault oli loppusuoralle asti Fiatin kilpailijana projektissa. Oliko fiatin tarjous parempi, vai sopiko fiatin automalli paremmin venäläisten suunnitelmiin?

        Fiat 124 sopi varmaan paremmin käyttötarkoitukseensa. Yksinkertainen, selväpiirteinen rakenne, krouvia luotettavaa tekniikkaa.
        Siis oliko f124:ssä levyt takana? Fiat125:ssä kyllä oli. Olen aina nimittäin manannut italialaiset fiatin ja ferrarin insinöörit alimpaan helvettiin niitä juuttuneita rumpuja irroittaessni. Jos ne olisivat venäläistä suunnittelua, niin luulisin niiden olevan valurautaa!
        Kone sensijaan on venäläinen edelleenkehitelmä. Fiatissa oli työntötangot ja kolme runkolaakeria, kuten FSO:ssa aivan lorunsa loppuun saakka. Ladassa ketjukäyttöinen nokka-akseli on kannessa ja runkolaakereita on viisi.


      • keikkailija
        ...legendaa kirjoitti:

        Tuolla Mossen koneella ei sitten aikuisten oikeasti ole yhtään mitään tekemistä BMW:n moottorin kanssa. Ulkonäkö on hyvin samankaltainen kyllä, mutta yksikään osa ei ole vaihtokelpoinen ja konstruktio eroaa muutenkin aikalailla.

        Ajoin Mosse Elite Pick-upillani 10 vuodessa yli 350 -tuhatta kilsaa. Moottori oli tehokas ja kulutus alle 12 ltr satasella. Juhta käynnistyi paukkupakkasillakin takuuvarmasti. Moottori oli kunnossa mutta perä ja vaihteisto parkui apua kun poistin hyvin palvelleen työn sankarin rekisteristä. Hintaansa nähden laadukas ajokki, sanoisin


      • entLadaautoilija
        Ulrikki kirjoitti:

        Fiatin nelipyörälevyjarrut ei kelvanneet venäjälle, tuli taakse rummut. Ja takaiskarit oli fiatissa jousen sisällä, ladassa sen vieressä. Alustaltaanhan lada varmaan sopi paremmin esim. Suomeen. Alkuperäinen fiat oli kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja omasta talosta tuli kilpailijaksi 128, joka oli modernimpi, mutta halvempi. 124 maksoi vielä 1973 enemmän kuin esim. 1600:nen Ford Taunus. Joten eipä paljon suomessa 124:ää ostettu.

        Oli muuten vähällä, ettei se lada olisi ollut Renault 16: Renault oli loppusuoralle asti Fiatin kilpailijana projektissa. Oliko fiatin tarjous parempi, vai sopiko fiatin automalli paremmin venäläisten suunnitelmiin?

        Ladan jarrurummut ja -kengät oli aivan samanlaiset kun Fiatin pakettiautossa (valitettavasti en muista tyyppiä, mutta ei ollut Suomessakaan harvinainen ja esim. Helsingin Puhelinyhdistys käytti näitä autoja.
        Naissä oli, kuten Ladoissakin, takana varsin suuriläpimittaiset alumiinirummut, joissa oli rautainen sisäpinta. Jarrukengät olivat liimatuilla kitkapinnoilla, jotka eivät aina kestäneetkiinni (se on tosin toinen juttu).
        Kaiken kaikkiaan , Lada pysähtyi lähes aina nioilla jarruillaan ja vian sattuessa jopa meikäläinen kotitarveasentaja osasi vian korjata!


      • mbman
        djejd kirjoitti:

        Eihän osien mitat tietenkään ole samat, mutta BMW:n piirustuksista on selvästi otettu mallia konetta suunniteltaessa. Mitäpä pahaa siinäkään on, tuleepahan toimiva kone (ei mossesta tainnut silti tulla..)

        Me tehtiin -90 luvulla 1502 BMW:n kansiremppa Viipurista ostetuista mossen varaosista, hyvin onnistui ja 1/10 hintaan.


      • virolainen
        ...legendaa kirjoitti:

        Tuolla Mossen koneella ei sitten aikuisten oikeasti ole yhtään mitään tekemistä BMW:n moottorin kanssa. Ulkonäkö on hyvin samankaltainen kyllä, mutta yksikään osa ei ole vaihtokelpoinen ja konstruktio eroaa muutenkin aikalailla.

        EIkös siinä Mossen moottorin kannessa ollut teksti System Porsche! Minun mielestäni Porsche ja BMW ovat kyllä aivan eri autonvalmistajia!


      • Anonyymi
        Ulrikki kirjoitti:

        Fiatin nelipyörälevyjarrut ei kelvanneet venäjälle, tuli taakse rummut. Ja takaiskarit oli fiatissa jousen sisällä, ladassa sen vieressä. Alustaltaanhan lada varmaan sopi paremmin esim. Suomeen. Alkuperäinen fiat oli kallis ominaisuuksiinsa nähden, ja omasta talosta tuli kilpailijaksi 128, joka oli modernimpi, mutta halvempi. 124 maksoi vielä 1973 enemmän kuin esim. 1600:nen Ford Taunus. Joten eipä paljon suomessa 124:ää ostettu.

        Oli muuten vähällä, ettei se lada olisi ollut Renault 16: Renault oli loppusuoralle asti Fiatin kilpailijana projektissa. Oliko fiatin tarjous parempi, vai sopiko fiatin automalli paremmin venäläisten suunnitelmiin?

        124:n peruskorista oli olemassa myös saksalainen Neckar versio, jota kehuttiin kovasti 60-luvulla.


    • Ulrikki

      Että tuollaista Fiatia on edes ollut. Ja nyt asia valjettuaan on kauhean suuri uutinen. Minä olen aina tiennyt tuon fiat 124/lada jutun, vaikka jotkut minun ikäisenikään eivät enää (kouluaikana) tienneet mitään esim. 70-luvun brittiautoista. Jos puhui jostain merkistä, se yleensä kuultiin väärin, koska siitä ei oltu kuultukaan, kun oma isänsä oli ajanut vain 80-luvun corollalla tai volkkarilla ym. Minun perhepiirissäni oli 80-luvullakin 60-70-luvun brittiautoja, joten mielenkiinto heräsi sitäkin kautta.

      Muuten: 80-luvulla kyläkouluni lähes kuusikymppinen miesopettajakaan ei tuntenut fiat 124:ää: kun veljeni kirjoitti aineeseensa, että lada on fiat 124:n kopio, opettaja muutti sen fiat 128:ksi, koska opettaja itse omisti 128:n. Siis jotkut vanhan polven miespuolisetkin on noin tietämättömiä asioista.

      • väärin

        kyllä se oli linsensisopimuksella korinvalmistus ja moottori modifioitin venäjällä!!


      • hintaisekseen
        väärin kirjoitti:

        kyllä se oli linsensisopimuksella korinvalmistus ja moottori modifioitin venäjällä!!

        Takavetoladat olivat 70- ja 80-luvuilla tosi hyviä autoja hintaisekseen. Järkeviä ostoksia, joille olisi vieläkin tilausta, jos EU-byrokratia ei tekisi tätäkin tyhjäksi.


      • 2+2-4

        TIEDÄN JA TAUNUKSEN MYÖS....1962-66.1966-70...


      • mmjklms
        2+2-4 kirjoitti:

        TIEDÄN JA TAUNUKSEN MYÖS....1962-66.1966-70...

        konela kauppasi ladaa < 2107 ja 1200l


      • ba3 2106

        Nyt tiedän....fiat 124 < josta sitten venäläiset lisenssivalmistuksella Kehittivät ladan


      • holotna bravda

        Ei ollut se ope havainnut, että lada on takavetoinen ja Fiat 124 samanlainen, mutta 128 etuvetoinen ja sen myötä erilainen tekniikka.
        Tuli aikanaan ajeltua vuosia de luxe mallilla 1.6 . Huikea varustelutaso ihan macao-mittarista lähtien. Sähkövikoja riitti ihan omiksi tarpeiksi.
        Mutta vielä huonompi oli muutaman kaverin 128 fiat, joita hinattiin useasti talvella käyntiin. Ei ollut tehty suomen olosuhteisiin, sähkövikoja, varsinkin virranjakajassa.
        Mutta takaisin ladaan, missä laatu oli epätasaista. Mulla kuskin ovi mätäni jo 6-vuotiaana totaalisesti, vaikka muut 3 ovea olivat ihan hyvät. Ehjää etuovea ei löytynyt sillä hetkellä edes romiksesta, vaan piti laittaa paikalleen polski-fiatin ovi. Siinä oli se huono puoli, että kolmionmuotoinen tuuletusikkuna oli kiinteä. Ladassa sentään avattava.
        Takaveto-Lada on itseropeltajan kannalta kiitollinen värkki kun lähes kaikki osat ovat vaihtokelpoisia.
        Niinpä minkin kyllästyin kovaan bensan kulutukseen ja vaihdoin 1.6 malliin 1.3 suuttimet.
        Tuo teko leikkasi bensan kulutusta ihan kivasti ja vaikutti hiemen heikentävästi oikeastaan vain kiihtyvyyteen. Vaunua vetäessä tämä omavalmisteinen laihaseosmoottori tosin joutui lujille ja kuumeni jonkin verran, mutta kyllä se sen kesti.
        Ladassa periaatteessa isot komponentit kuten kone,laatiko ja perä olivat vahvoja, mutta viat löytyivät lähinnä apulaitteista, varsinkin sähköistä.


      • autoalan konsultti
        hintaisekseen kirjoitti:

        Takavetoladat olivat 70- ja 80-luvuilla tosi hyviä autoja hintaisekseen. Järkeviä ostoksia, joille olisi vieläkin tilausta, jos EU-byrokratia ei tekisi tätäkin tyhjäksi.

        Kyllähän takaveto-Ladoja valmistetaan vieläkin Venäjän, muiden ent. Neuvostoliiton alueen maiden ja joidenkin muiden Itä-Euroopan maiden markkinoille. Mutta EU-maihin, varsinkaan Länsi-Eurooppaan ei ole asiaa.

        Takaveto-Lada (siis uudetkin) menee edelleen hyvin kaupaksi esim. Moldovassa, Georgiassa, Armeniassa, Kazakhstanissa jne.


      • 10 v tauon jälkeen
        autoalan konsultti kirjoitti:

        Kyllähän takaveto-Ladoja valmistetaan vieläkin Venäjän, muiden ent. Neuvostoliiton alueen maiden ja joidenkin muiden Itä-Euroopan maiden markkinoille. Mutta EU-maihin, varsinkaan Länsi-Eurooppaan ei ole asiaa.

        Takaveto-Lada (siis uudetkin) menee edelleen hyvin kaupaksi esim. Moldovassa, Georgiassa, Armeniassa, Kazakhstanissa jne.

        Neuvostoliittohan toimitti Kuubaan Ladoja maksuksi sokerista pitkin 70- ja 80-lukua. Neuvostoliiton myötä loppui Lada-virta ja autokantaa uudisti hitaasti vain latino-Amerikasta tulleet käytetyt Ranskalaista ja Korealaista alkuperää olevat autot.

        Nyttemmin taksikantaan on tullut jo uusiakin ranskalaisautoja (made in Argentina ym), mutta myös upo-uusia Ladoja.

        Ladan suosion takana on ennen kaikkea halpa hinta, mutta myös helppo korjattavuus ja se, että liikenteessä on paljon vanhaa kantaa, mikä alentaa huolto- ja varaosakustannuksia. Viva la Lada!


      • K.Ä.
        holotna bravda kirjoitti:

        Ei ollut se ope havainnut, että lada on takavetoinen ja Fiat 124 samanlainen, mutta 128 etuvetoinen ja sen myötä erilainen tekniikka.
        Tuli aikanaan ajeltua vuosia de luxe mallilla 1.6 . Huikea varustelutaso ihan macao-mittarista lähtien. Sähkövikoja riitti ihan omiksi tarpeiksi.
        Mutta vielä huonompi oli muutaman kaverin 128 fiat, joita hinattiin useasti talvella käyntiin. Ei ollut tehty suomen olosuhteisiin, sähkövikoja, varsinkin virranjakajassa.
        Mutta takaisin ladaan, missä laatu oli epätasaista. Mulla kuskin ovi mätäni jo 6-vuotiaana totaalisesti, vaikka muut 3 ovea olivat ihan hyvät. Ehjää etuovea ei löytynyt sillä hetkellä edes romiksesta, vaan piti laittaa paikalleen polski-fiatin ovi. Siinä oli se huono puoli, että kolmionmuotoinen tuuletusikkuna oli kiinteä. Ladassa sentään avattava.
        Takaveto-Lada on itseropeltajan kannalta kiitollinen värkki kun lähes kaikki osat ovat vaihtokelpoisia.
        Niinpä minkin kyllästyin kovaan bensan kulutukseen ja vaihdoin 1.6 malliin 1.3 suuttimet.
        Tuo teko leikkasi bensan kulutusta ihan kivasti ja vaikutti hiemen heikentävästi oikeastaan vain kiihtyvyyteen. Vaunua vetäessä tämä omavalmisteinen laihaseosmoottori tosin joutui lujille ja kuumeni jonkin verran, mutta kyllä se sen kesti.
        Ladassa periaatteessa isot komponentit kuten kone,laatiko ja perä olivat vahvoja, mutta viat löytyivät lähinnä apulaitteista, varsinkin sähköistä.

        Aika erikoista, että joku saattoi sekoittaa 128:n ja ladan, sillä 128 oli sentää kokoluokkaa pienempi auto kuin 124, vaikka sisätiloissa ja tavaratilassa ei (kiitos etuvedon) järin suuri ero ollutkaan.

        Aikoinaan itselläni oli kaksi 128:aa. Hyviä pelejä olivat. Eihän noilla tietenkään paljon ajettu, jotain 140 000 km kummallakin, mutta hyvin toimivat ja eritoten talvella. Mitään sähkövikaa niissä ei ollut, kun ei ollut paljon sähköäkään.

        Tumpulasormiselle tuotti kuitenkin ongelmia kiäynnistäminen johtuen todella tarkasta ryypyn annostelusta. Rikastimen ja kaasun käyttö oli tarkkaa käynnistettäessä, yritettäessä pitää auto käynnissä ja ajettaessa. Hiukankin liian vähän ryyppyä => auto sammui saman tien. Hiukankin liikaa => käynti muuttui putputtavaksi ja sitten auto tukehtui eikä käynnistynyt kuin puolen tunnin huiluun jälkeen.

        Mutta, kun kone saatiin lämpimäksi, se toimi nöyrästi, ripeästi ja taloudellisesti. Kakkosvaihteella saattoi ottaa 100 km/h mittariin. Ohjekirjan mukaan ei kuitenkaan enempää kuin 80.


      • deeku87

        oon syntynä vasta 87 ni ollu tiijossa jo pitemmän aikoo että lata on mallinnettu 124 fiiatista..tein ala-asteella jo aineen ladan historiasta


      • &lt;&lt;&lt;&lt;

        1200 lada on Hieno..ja 1500 Lada


      • BA3 2103

        LADA 1200 < FIAT 124
        LADA 1500 < FIAT 124 SPECIAL...MISTÄ NÄÄ PYÖREÄLAMPPUSET ON SITTE KOPIOITU


    • se sama

      auto lähes. Sattumoisin Torinosta kotoisin olevilla vehkeillä tehty. Kori sama, eri moottori kuitenkin.

    • Korppi

      Kyllä se on helpompi ostaa valmista ja modifioida itse tarpeeseen muutokset. Myös Fiat 125 valmistui lisenssillä Puolassa. Lada Samara sai suunnitteluapua moottorilleen ja alustalleen Porschelta. Italialaiset saivat saivat lisenssimaksuina mm. terästä. Myös avaimet käteen oli Renaultin Romaniaan myymä Renault 10 lisenssi, tosin Dacia nimisenä.

      • J..

        125P oli sikäli mielenkiintoinen tapaus, että siinä on 125:n kori, mutta edellisen mallin, Fiat 1500:n alusta ja tekniikka. Esim raideleveys on kapeampi kuin oikeassa 125:ssä.


      • Ryöpäkkä
        J.. kirjoitti:

        125P oli sikäli mielenkiintoinen tapaus, että siinä on 125:n kori, mutta edellisen mallin, Fiat 1500:n alusta ja tekniikka. Esim raideleveys on kapeampi kuin oikeassa 125:ssä.

        Se oikea 125:nen Fiijatti olikin hieno peli. Sehän tuntukin aivan autolta moniin muihin sen ajan rimpuloihin verrattuna. Hyvä ajaa ja kyyti mukavaa, sekä kohtuullisen tilavakin. Ajoin semmosella ajokortinkin v.-71.


      • ba3 2101

        Lada samara on meikämannea askarrattunut aina Onko se porschen tekemä vai mikä siinä on ladaa...muuta kuin merkki...


      • ovatko ne sitte eri autoja
        Ryöpäkkä kirjoitti:

        Se oikea 125:nen Fiijatti olikin hieno peli. Sehän tuntukin aivan autolta moniin muihin sen ajan rimpuloihin verrattuna. Hyvä ajaa ja kyyti mukavaa, sekä kohtuullisen tilavakin. Ajoin semmosella ajokortinkin v.-71.

        olen aina ihaillut Lada 1500s 2103
        Lada 1600sl 2106 malleja Ja miettinyt ovatko kyseiset autot aivan eri autoja tekniikaltaan ja koriltaan ja Onko takavalot kopioitu bmw 2002sesta vai fiat 124sesta


      • ziukku

        Lisenssimaksuna saatu teräs oli vaan aika heikkolaatuista ja sen takia fiiulla oli vähän heikko maine ruostumisen takia. 80 ja 90 luvun taitteessa kun tuli tipot ja muut uudet mallit ruostuminen saatiin kuriin. En tiedä vaihtuiko teräksentoimittaja vai mikä aiheutti kehityksen. 80 luvun ritmot ja regatat ruostui tosi helposti mikä on sääli kun ne oli tekniikaltaan hyviä.


      • Itäpelejä&lt;kortin kera
        J.. kirjoitti:

        125P oli sikäli mielenkiintoinen tapaus, että siinä on 125:n kori, mutta edellisen mallin, Fiat 1500:n alusta ja tekniikka. Esim raideleveys on kapeampi kuin oikeassa 125:ssä.

        1.vaz 2101 1200l
        2.vaz 2102 1200 combi
        3.vaz 2102 1500 Combi
        4.vaz 2103 1500s
        5.vaz 2103 1500s
        6.vaz 2101 1200l
        7.fso 125p
        8.fso 125p
        9.skoda 120ls
        10.skoda 120ls
        11.fiat 124
        12.fiat 124
        13.fiat 125
        14.fso polonez
        15.fso polonez
        16.fso polonez
        17.skoda 120ls
        18.skoda 120ls
        19.trabant 601
        20.trabant 601
        21.Lada 1300 2101
        22.Lada 1500 2103
        23.Lada 1600 2106
        24.Skoda 120ls
        25.Skoda 120ls
        26.trabant 601
        27.trabant 601
        28.fiat 124
        29.fiat 124
        30.fiat 125 < dellorto-kaasuttimella
        31.fso 125p < dellorto-kaasuttimella
        32.wartburg 312
        33.wartburg 353
        34.wartburg 353
        35.vaz 2105 1200s sininen
        36.vaz 2105 1200s sininen
        37.skoda 120ls
        38.wartburg 353 ddr
        39.wartburg 353 ddr
        40.wartburg 353 ddr
        41.moskvitsh elite 1500
        42.moskvitsh elite 1500
        43.volga m24
        44.volga m24
        45.skoda 120ls vihreä
        46.skoda 120ls vihreä
        47.skoda 120ls punainen
        48.vaz 2103 1500s valkoinen
        49.vaz 2102 1200 combi
        ja lada 1200satasia 3 0-3 ja fiat satakaksnelosia 4


      • keijo keikkakuski
        Ryöpäkkä kirjoitti:

        Se oikea 125:nen Fiijatti olikin hieno peli. Sehän tuntukin aivan autolta moniin muihin sen ajan rimpuloihin verrattuna. Hyvä ajaa ja kyyti mukavaa, sekä kohtuullisen tilavakin. Ajoin semmosella ajokortinkin v.-71.

        tofas
        neckar
        lada
        ja tietysti Tofas sersen..eikös 124stakin valmistettu myös espanjassa seat 124sena..


      • Renault 12

        Romanian Dasia oli siis Renault 12, Rellu kymppihän oli vielä takatuuppari.


      • muistetaan
        keijo keikkakuski kirjoitti:

        tofas
        neckar
        lada
        ja tietysti Tofas sersen..eikös 124stakin valmistettu myös espanjassa seat 124sena..

        Turkkilainen Tofas elää ja voi hyvin. Dogan ja Kartal (uudelleenmuotoiltuja 131:ä) ovat Turkissa hyvin yleisiä takseina. Tofas valmistaa autoja myös Fiateina, esim. nykyiset Albea ja Linea on Tofasin valmistamia. Myös viimeisten vuosimallien (n. 1995-1996) Temprat tulivat Suomeen Turkista.

        Neckar oli NSU:n Länsi-Saksassa valmistama lisenssi-Fiat, Neckar Jagst = Fiat 600, Neckar Europa = Fiat 1100. Lisenssivalmistus päättyi, kun Fiat ei suostunut myymään 124:n, 125:n ja 128:n lisenssejä NSU:lle.

        Intiassa Premier valmisti Fiat 1100:aa nimellä Premier Padmini (1990-luvun lopulle asti!) ja 124:ää nimellä Premier 118NE, jossa tosin oli Nissanin moottori.

        Eikä saa unohtaa jugoslavialaista (nykyään serbialaista) Zastavaakaa. Suomeenkin tuotiin mallia Zastava 750 (= Fiat 600) ja Fiatin merkillä myytyä viisiovista Fiat 128Z:aa.


      • ihmettä
        Itäpelejä&lt;kortin kera kirjoitti:

        1.vaz 2101 1200l
        2.vaz 2102 1200 combi
        3.vaz 2102 1500 Combi
        4.vaz 2103 1500s
        5.vaz 2103 1500s
        6.vaz 2101 1200l
        7.fso 125p
        8.fso 125p
        9.skoda 120ls
        10.skoda 120ls
        11.fiat 124
        12.fiat 124
        13.fiat 125
        14.fso polonez
        15.fso polonez
        16.fso polonez
        17.skoda 120ls
        18.skoda 120ls
        19.trabant 601
        20.trabant 601
        21.Lada 1300 2101
        22.Lada 1500 2103
        23.Lada 1600 2106
        24.Skoda 120ls
        25.Skoda 120ls
        26.trabant 601
        27.trabant 601
        28.fiat 124
        29.fiat 124
        30.fiat 125 < dellorto-kaasuttimella
        31.fso 125p < dellorto-kaasuttimella
        32.wartburg 312
        33.wartburg 353
        34.wartburg 353
        35.vaz 2105 1200s sininen
        36.vaz 2105 1200s sininen
        37.skoda 120ls
        38.wartburg 353 ddr
        39.wartburg 353 ddr
        40.wartburg 353 ddr
        41.moskvitsh elite 1500
        42.moskvitsh elite 1500
        43.volga m24
        44.volga m24
        45.skoda 120ls vihreä
        46.skoda 120ls vihreä
        47.skoda 120ls punainen
        48.vaz 2103 1500s valkoinen
        49.vaz 2102 1200 combi
        ja lada 1200satasia 3 0-3 ja fiat satakaksnelosia 4

        tuo sinun ritiramssusi siis tarkoittaa???


      • mju88
        ovatko ne sitte eri autoja kirjoitti:

        olen aina ihaillut Lada 1500s 2103
        Lada 1600sl 2106 malleja Ja miettinyt ovatko kyseiset autot aivan eri autoja tekniikaltaan ja koriltaan ja Onko takavalot kopioitu bmw 2002sesta vai fiat 124sesta

        Itse aina myös ihaillut 2106 koria. 2103:n takavalot on kyllä Fiatmaiset mutta 2106:n takavalot mahtaa olla jo Togliattilaisten designia. Isälläni ollut Lada 1200 autona koko elinikäni 21v ja vähän enemmänkin. Nyt on kolmas perusmalli menossa 1200 L.


    • ZaZRambler

      Katselin juuri tätä ,ja tuota alempana olevaa Volga kopio Customliner aloitusta.

      Viesti on täsmälleen sama paria pientä yksityiskohtaa (kuten autojen ja tv-ohjelman nimet) lukuunottamatta.

      Ei näköjään ole kirjoittajan muuta tarvinnut tehdä kuin ottaa kopio ja vaihtaa nimet, että sai tämän tehtyä.

      (nuo Zaz ja Rambler ovat muuten ne automerkit, jotka yleensä jäävät pois kun paarissa aletaan muistelemaan automerkkejä, jotka alkavat ja loppuvat samalla kirjaimella.)

      • jep jep

        jep jep ja upeita autoja < Vaz 2101 1200 ja fiat 124 molemmat..ja 124 fiat varsinkin...italialainen teknologia yhdistettynä neuvostoliittolaisella tekniikalla vaz 2101 ja vaz 2103..vaz 2106 1600sl ja zhiguli 2105 ja 2107 myöskin...ainoastaan samara ei ole lisenssivalmistettu fiat 124sesta vaan tehty v 1984-1986 porschen suunnittelutoimiston avulla..ja vaz 2104 ja 1200 ja 1500 Combi ovat lisenssivalmistettuja fiat 124sesta..mielestäni ekassa ladassa 1200 yhdistyy myös englantilaista 60-lukulaisuutta ja italialaisuutta ja länsi-eurooppalaisuutta < esim renaultilta lainattua tyylikkyytä jota jatkettiin vaz 2103ssa ja vaz 2105dessä


    • tarjouskisa

      Yritin kerran 80-luvun loppupuolella (86-87) ostaa tommosta Ladaa muistuttavaa Polski-Fiattia yheltä koulun vahtimestarilta. http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.colacola.se/pix/640_fiat.jpg&imgrefurl=http://www.colacola.se/expo_fiat.htm&h=528&w=710&sz=122&hl=fi&start=56&um=1&tbnid=-KCPeu_tsAEpNM:&tbnh=104&tbnw=140&prev=/images?q=fso fiat&start=54&ndsp=18&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official&sa=N Sillä (Polski-Fiatilla) oli ajettu vain 30tkm. Kävin koeajolla ja se tuntui oikein hyvätä. Raskas auto kuin mikä, paino todella tuntui risteyksissä, montuissa ja rattia kääntäessä. Raskas vaimea heilahdus, kuin jenkkiautossa ikään kun oli epätasaisuuksia. Polkimet, varsinkin kaasu oli vekkulin tuntuinen, mutta olihan se ISO ja kolho auto. Miellytti kovasti nuorta miestä (se olin minä): Tupla-etuvalot, neljä ovea, hyvä näkyvyys ulos, pehmeät penkit, kromia, aito itäauton HAJU ja lähtöhinta HALPA. Pyysi 3000mk jonka tarjosin. Vähän ajan kuluttua vahtimestarin tuttu tarjosi enemmän johon minä lisäilin kunnes hinta oli lähellä 5000mk. Jätin sitten leikin sikseen kun hinta ei tuntunut enää pienelle. Jälkeenpäin ajateltuna hyvä niin.

    • Makoileva stallari

      autotehdas ja autonvalmistuslisenssi (=Lada) kuului kauppaan

      • Lada on paras

        VAZ Historia

        50-60-luvuilla Neuvostoliitossa oli keskitytty paljolti kuorma-autojen valmistukseen ja henkilöautoja oli vielä vähän. Tähän tarpeeseen vastattiin kesällä 1966, kun tehtiin Fiatin ja Neuvostoliiton hallituksen välillä sopimus uuden autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Lisenssi sopimuksella saatiin helposti ajanmukainen tuotanto nopeasti käyntiin. Uuden auton prototyypiksi otettiin Fiat 124 vuodelta 1966. Tehtaan rakentaminen alkoi pian ja 19.4.1970 (V. I. Leninin syntymän satavuotispäivänä) valmistui ensimmäiset kuusi autoa. Ensimmäisinä kuukausina käytettiin Neuvosto-Italialaisia osia, itse asiassa vasta 21 tuhannen auton jälkeen alkoi Fiat osat jäämään pois Neuvostoliitossa valmistettujen osien tullessa tilalle. Elokuussa päästiin myyntiin ja lokakuun 1970 loppuun mennessä oli valmistunut jo 10 000 autoa. Sen lisäksi, että VAZ aloitti autojen tuotannon oli myös Moskvitsh ja Izh tehtaat uudistettu, näin saatiin henkilöauto tuotanto nousemaan pian. Vuonna 1972 ylittikin Neuvostoliiton henkilöauto tuotanto kuorma-autojen tuotannon. VAZ tehtaan ylivoimasta kertoo se, että lähes puolet koko henkilöauto tuotannosta oli VAZ autoja. Vuonna 1974 päästiin tavoiteltuun 660 000 auton vuosituotantoon. Sen jälkeen tuotanto onkin ollut 600-700 tuhatta autoa vuodessa.

        Sen lisäksi että tuotanto alkoi, aloitettiin jo seuraavina vuosina suunnittelemaan uusia automalleja. Vuonna 1971 tehtiin ensimmäiset etuvetoiset mallikappaleet ja seuraavana vuonna nelivetoiset sekä vuosikymmenen puolessa välissä uudistetut (tulevat 2105-2107) mallit. Tuotanto malleja tuli lähes vuosittain. 1971 VAZ-2102 farmari-malli, 1972 VAZ-2103 loisteliaammin varusteltu ja tehokkaampi malli 1,45 litran moottorilla. Vuoden 1974 uutuus oli perusmallista ehostettu VAZ-21011, jossa oli 1,3 litran moottori. 1976 tuotantoon tuli VAZ-2106 1,6 litran moottorilla ja tästä autosta tulikin varsinainen kansan auto. Sen tuotanto päättyi vasta 31.12.2005.

        Vuonna 1977 alkaa nelivetoisen VAZ-2121 Nivan tuotanto. Niva oli ensimmäinen sarjatuotantoon päässyt Neuvostoliittolainen maastohenkilöauto. Maailmanlaajuisesti katsottunakaan vastaavanlaisia, henkilöautomaisia maastureita ei ollut tuotannossa, kuin Range Rover. Niva perustui Zhiguli mallien osiin, mutta oli suunniteltu Neuvostoliitossa, eikä muistuttanut mitään Fiat mallia. 70-luvun lopulla ei uusia tuotanto malleja enää tullut, mutta tehtaalla suunniteltiin jo täysillä tulevaa etuvetoista Ladaa. Vuonna 1979 valmistuikin ensimmäiset etuvetoiset VAZ-2108 prototyypit, mutta siitä oli vielä tuotantoon viisi vuotta. Tässä välissä takavetoinen Zhiguli mallisto uusiutui saaden uudet koripellit ja uutta tekniikkaa. Samaran suunnittelu näkyi selvästi uudistetun VAZ-2105:n sisustuksessa ja uudessa moottorissa. Uuden 1,3 litran moottorin nokka-akselia käytti ketjun sijasta hihna ja auton sisustuksessa oli käytetty enemmän muovia. Näillä toimilla pyrittiin myöskin vähentämään auton painoa ja sitä myöten polttoaineen kulutusta. Tähän tarpeeseen autossa oli myös uudenlainen Ozon kaasutin, joka vähensi polttoaineen kulutusta. 2105:n varusteluun kuului myös turvavyöt ja halogeenivalot, ajovaloumpioissa oli myös suuntavalot (ensimmäistä kertaa Neuvostoautossa). Paremmin varusteltu versio 1,45 litran moottorilla VAZ-2107 tuli tuotantoon vuonna 1982 ja farmarimalli VAZ-2104 vuonna 1984.

        Samaisena vuonna oli Neuvostoliiton ensimmäinen etuvetoinen sarjatuotanto auto VAZ-2108 valmis tuotantoon. Tuotanto pääsi täyteen vauhtiin vuonna 1985. Uusi etuvetoinen Samara/Sputnik oli aivan uudenlainen auto verrattuna vanhoihin Zhiguleihin. Samarassa oli joustintuet, hammastanko-ohjaus, kärjetön sytytys sekä monikäyttöinen kolmiovinen kori, joka oli verhoiltu ajanmukaisesti. Moottori oli edessä poikittain ja siinä oli yksi hihnakäyttöinen nokka-akseli sylinterin kannessa, malleja oli 1.1, 1.3 sekä 1.5 litraiset. Vuonna 1987 tuotantoon tuli myös takaovilla varustettu viisiovinen versio VAZ-2109. Uusi etuvetoinen ei kuitenkaan syrjäyttänyt tuotannossa vanhaa takavetoista, kuten Moskvitsh tehtaalla kävi. VAZ-tehdas oli valmis tuottamaan enemmän autoja. 80-luvun lopulla Suunniteltiin vielä pieni kaksi sylinterinen VAZ-1111 Oka. Auton moottori perustui Samaran moottoriin (puolikas 1,3 litran moottorista). Tuotanto alkoi KamAZ tehtaalla ja tuotantotilan puutteen vuoksi SeAZ tehdas aloitti myös kokoonpanon, erityisesti invalidi käyttöön. VAZ toimittaa moottorit ja KamAZ korin osia. Vuoden 1990 lopulla tuotantoon tuli vielä Samaran neliovinen Sedan malli VAZ-21099. Auton poikkeuksellinen numerointi johtui siitä, että uuden isomman Ladan suunnittelu oli jo alkanut 80-luvun alkupuolella ja näille malleille oli jo varattu numerot 2110-2112. Jotta uusi Samara malli saatiin vielä mahtumaan väliin merkittiin malli viidellä numerolla.

        Neuvostoliiton hajoaminen toi maahan uudenlaisen talouden pidon ja maahan alkoi virrata entistä enemmän tuontiautoja. Se ajoi Venäjän autoteollisuuden uusien haasteiden eteen. Uusi malleja piti saada pian, että pärjää kiristyvässä kilpailussa. VAZ:in valttina oli tehtaan koko, moni pienempi autotehdas kaatui tai siirtyi ulkomaalaisomistukseen. VAZ autot olivat riittävän luotettavia, mutta kuitenkin halpoja, joten ne säilyttivät oman käyttäjäkuntansa. Vuonna 1993 tehtaasta tuli avoin osakeyhtiö AO AvtoVAZ. Uutta isoa Ladaa odotellessa vanhat mallit kokivat uudistuksia. Nivasta tuli uudistettu versio VAZ-21213, jossa oli 1,7 litran moottori ja paranneltu voimansiirto. Osaan VAZ malleja tuli tuotantoon elektroniset polttoaineenruiskutus ja sytytys laitteet, jotka tehtiin yhteistyössä GM:n kanssa. Samarasta aloitettiin myös suunnittelemaan aivan uutta modernisoitua malli sarjaa.

        Vuonna 1997 tuli kuitenkin tuotantoon uusi VAZ-2110 Lada-110. Auto oli etuvetoinen neliovinen Sedan, mutta suurempi mitoiltaan kuin Samaran vastaava malli. Teknisesti autossa ei ollut paljoakaan uutta. Tekniikka pohjautui Samaraan. Koria oli muotoiltu nykyaikaisemmaksi ja käytännöllisemmäksi. Vanhasta 1,5 litran moottorista oli lisäksi 16 venttiilinen versio, kahdella nokka-akselilla ja polttoaineen ruiskutuksella. Lisäksi löytyi monia uusia varusteita, kuten ohjauspyörän korkeussäätö, nestemäärien valvontajärjestelmä. Suunnitteilla 110 mallia varten on myös lukkiutumattomat jarrut ja ohjaustehostin. Uuden mallin pohjalta suunniteltiin monia erikoisversioita jotka pääsivät tuotantoonkin pieninä määrinä. Lada 110 Gti on varustettu Opelin 2,0 16 venttiilisellä moottorilla, 110 Premier jossa 175 mm pidennetty akseliväli ja 110 Konsul neljän hengen limousine yli kolmen metriä pitkällä akselivälillä. Varsinaiselle tuotanto linjoille pääsi seuraavina vuosina 1998-1999 malli muunnokset VAZ-2111 farmari-korilla sekä VAZ-2112 monikäyttöisellä viisiovisella korilla. Samaan aikaan käytiin suunnittelu työtä vanhojen mallien kanssa. Pieninä määrinä kokeelliseen tuotantoon tuli Nivan pidennetty viisiovinen malli VAZ-2131 ja siihen pohjautuva Nadezhda VAZ-2120, joka on seitsemän hengen tila-auto. Myös aivan uusittu Niva VAZ-2123 tuli kokeelliseen tuotantoon ja sen sarjatuotanto alkoi syksyllä 2002 GM-AvtoVAZ yhteistyönä. Samaran uusitusta mallisarjasta oli muutamia vuosia kokeellisessa tuotannossa VAZ-2115 Sedan malli, vuonna 2000 se tuli päätuotanto linjalle ja pari vuotta sen jälkeen tuotantoon tuli myös viisiovinen Samara-2 malli VAZ-2114 ja vielä vuoanna 2006 kolmiovinen VAZ-2113.

        2000-luvun alkupuolella Ladasta tehtiin yhtenäinen tuotemerkki koko mallistolle, jolloin myyntinimikkeet muuttuivat mm. Zhigulista tuli Lada 2105 tai Lada 2107. Lada merkin alle on tarkoitus 2010 mennessä luoda automalli joka kokoluokkaan. Vuonna 2004 tuotantoon tuli Lada Kalina B kokoluokan auto ja ennen vuosikymmenen vaihdetta C-luokkaan tulisi "Siluet" nimelläkin tunnettu VAZ-2116 malli. Ennen tätä vielä 2007 tuotannossa olevaa 2110 sarjaa aletaan korvaamaan modernisoidulla Lada Prioralla (VAZ-2170). Joitain protoja on ollut myös isompaan D-luokkaan (VAZ-3116).

        Miljoona Ladat

        21.12.1973 – 1000000. auto VAZ-2103.
        9.7.1975 - 2000000. auto VAZ-21011.
        30.12.1976 – 3000000. auto VAZ-2106.
        3.6.1978 – 4000000. auto VAZ-2106.
        2/1980 – 5000000. auto VAZ-2101.
        20.3.1981 – 6000000. auto VAZ-2105.
        13.8.1982 – 7000000. auto VAZ-2107.
        3.1.1984 – 8000000. auto VAZ-2107.
        24.5.1985 – 9000000. auto VAZ-2108.
        9.10.1986 – 10000000. auto VAZ-2108.
        23.2.1988 - 11000000. auto VAZ-2109.
        6.7.1989 – 12000000. auto VAZ-2109 oikealta ohjattava!
        12.11.1990 – 13000000. auto VAZ-21099.
        20.4.1992 – 14000000. auto VAZ-21099.
        21.10.1993 – 15000000. auto VAZ-21093.
        1.8.1995 – 16000000. auto VAZ-21093.
        11.2.1997 – 17000000. auto VAZ-2110.
        2.7.1998 – 18000000. auto VAZ-21103
        1.2.2000 – 19000000. auto VAZ-21122.
        8.6.2001 - 20000000. auto VAZ-2111.
        2.10.2002 - 21000000. auto VAZ-2114.
        2.4.2004 - 22000000. auto VAZ-21103


      • J.K.P.

        Kaupungin nimestä voisi todellakin päätellä että koko kaupunki on tuotu italiasta... heh heh


      • 2102
        J.K.P. kirjoitti:

        Kaupungin nimestä voisi todellakin päätellä että koko kaupunki on tuotu italiasta... heh heh

        Helsinki helvetistä. hih,hih. Tuo Togliatti oli italialainen kommunistijohtaja. Lieneekö ollut vaikuttamassa kauppoihin.

        Ei nuo Ladat aikanaan mitään täysin romuja olleet. Hintaansa nähden suht kohtuullisia. Minullakin oli naapureita ärsyttääkseni 1500S.


      • upeita
        2102 kirjoitti:

        Helsinki helvetistä. hih,hih. Tuo Togliatti oli italialainen kommunistijohtaja. Lieneekö ollut vaikuttamassa kauppoihin.

        Ei nuo Ladat aikanaan mitään täysin romuja olleet. Hintaansa nähden suht kohtuullisia. Minullakin oli naapureita ärsyttääkseni 1500S.

        upeita malleja 1200.1300.1500.1600.2101.2102.2103.2104.2105.2106.2107


    • tuo oli

      ihan yleisessä tiedossa heti alusta alkaen 1970-luvulla...

      • blackmagictiger

        EIVÄTKÖS NÄMÄ MYÖS JA 2107


      • näi o....

        -
        .

        me tiesimme tämän ja kaiken muunkin tietämisen arvoisen jo 70-luvulla

        .


      • ?)?)

        Miksi muuten fiat 124 juuri valittiin vuoden autoksi? Oma epäilys tilankäytöstä kokoluokassaan mitä kopiotiin muuallekin tai sitten ajo-ominaisuudet kun ei ollut tavanomaisia lehtijousia käytössä?.Nämä ovat vain omia arvailuja.


      • 40 vuotta:::
        ?)?) kirjoitti:

        Miksi muuten fiat 124 juuri valittiin vuoden autoksi? Oma epäilys tilankäytöstä kokoluokassaan mitä kopiotiin muuallekin tai sitten ajo-ominaisuudet kun ei ollut tavanomaisia lehtijousia käytössä?.Nämä ovat vain omia arvailuja.

        .

        sitten olevaa historiaa joten tämä esi-lada oli silloin aikanaan jotakin uutta, vaikka oli jo silloin vanhahtavaa takaveto teknologiaa

        .


      • BA3 2102
        40 vuotta::: kirjoitti:

        .

        sitten olevaa historiaa joten tämä esi-lada oli silloin aikanaan jotakin uutta, vaikka oli jo silloin vanhahtavaa takaveto teknologiaa

        .

        LADA 1200 TULI 1971
        FIAT 124 1966-1974


    • Mossekerho

      Nuoremmille tiedoksi, että N-liitto osti kilpailutuksen perusteella autotehtaan Fiatilta kuuskytluvun puolivälin paikkeilla. Tuotettavaksi autoksi sovittiin Fiat 124:stä kehiteltävä automalli, jonka nimeksi tuli VAZ Zhiguli. Fiat rakensi siis kokonaisen autotehtaan ja sen ympärille pystytettiin kaupunki, jolle annettiin nimi Toljatti, Italian kommunistisen puolueen johtajan Palmiro Togliattin mukaan. Vientinimeksi autolle annettiin Lada. Tätä ennen oli Henry Fordilta ostettu samaan tyyliin kokonainen autotehdas, GAZ, Nizhni Novgorodiin ( välillä Gorki) 1920 -luvun lopulla. Tehdas alkoi tuottaa A-mallin henkilö-Fordia sekä AA-mallin kuorma-autoa( Jolle suomalaiset sota-aikana antoivat nimen Molo ). Näitä autoja koottiin myös Moskovalaisessa kokoonpanotehtaassa, joka myöhemmin, sodan jälkeen alkoi tuottaa Moskvitsh 400 -mallia, joka perustui Opel Kadet K-38 malliin. Tähän Josif Stalin oli ertyisesti mieltynyt, ja niin sen tuotantovälineiden ja tehtaan rippeet vietiin sotakorvauksena Moskovaan heti sodan jälkeen v. 1945...1946. Pikavauhtia käynnistettiin tuotanto itäsaksalaisten kanssa perustetun yhteistyöyrityksen (Avtovelo) kanssa.

      • Konelan mies

        Tuo on ihan oikein. Noin se meni. Lisää vielä se ttä Avtovelo alkoi sitten tehdä paitsi piikkinokka Mossea niin myös mopoja kotimaan markkinoille., Niitä ei tuotu Suomeen kuin muutoma. Suomen maahantuojana oli Kone ja Koksi ja sitten Konela joka on nykyisin Delta auto


      • Mossekerho
        Konelan mies kirjoitti:

        Tuo on ihan oikein. Noin se meni. Lisää vielä se ttä Avtovelo alkoi sitten tehdä paitsi piikkinokka Mossea niin myös mopoja kotimaan markkinoille., Niitä ei tuotu Suomeen kuin muutoma. Suomen maahantuojana oli Kone ja Koksi ja sitten Konela joka on nykyisin Delta auto

        Vielä vähän tarkennusta: Vuoden 1950 Autokuvasto - niminen teos kertoo neuvostoautojen maahantuojaksi yhtiön nimeltä oy G.H.H ab. Muistelen, että tällä venäläistaustaisella yhtiöllä olisi ollut jotakin tekemistä myös kiinteiden polttoaineiden maahatuonnin kanssa, ja yhtiö nimeltään Hiili ja koksi oy olisi hoitanut markkinointia. Oy Konela Ab, joka oli perustettu vuonna 1948, oli alunperin suomalainen Löfströmin konepaja, jonka n-liittolaiset ostivat, ja jonka tehtäväksi tuli viisikymmenluvun alkupuolella neuvostoliittolaisten moottoriajoneuvojen maahantuonti. Neuvostotuonnissa puuhasi myös viisikymmenluvun alussa n-liittolainen yritys nimeltä Seximo oy, joka toi maahan n-liitolaisia kulutustavaroita ja muun muassa BMW, IC ja Tähti -moottoripyöriä. Yhteisyritys Avtovelo toimi vuosina 1945...1950. Se oli tarkoitettu lähinnä auttamaan Neuvostoliiton ja Itä-Saksan autoteollisuutta, eikä sillä ollut osuutta viennissä. Itä-Saksassa se keskittyi pääasiassa BMW -autojen 340 ja 321 tuotannon käynnistämiseen ja ylläpitämiseen sodanjälkeisessä Itä-Saksassa. Avtovelon toiminnan päättyessä totemerkki BMW muuttui EMW:ksi (Eisenacher Motorenwerke) ja BMW -merkin oikeudet siirtyivät yksinomaan länsisaksalaiselle Bayerische Motorenwerk- yhtiölle. Moskovassa viime vuosituhannen lopulla julkaistu kolmiosainen teos Avtomobili Rossii i SSSR kertoo muun ohella myös tästä Avtovelosta.


    • Ladamiäs

      Ladat perustui just Fiatin osiin. Mulla on Tekniikan maailma-lehti vuodelta 85 ja siinä esitellään upouusi Lada 2108 (myöh. 3-ovinen Samara), joka on (tai siis oli) täysin uusi volyymiauto, joka on ei perustu Fiatiin. En tiedä tarkemmin 2108:n (3-ovisen Samaran) historiaa, mutta tuo koeajo oli suoritettu Eestissä. Siinä mainittiin myös, että Lada 2109 (5-ovinen Samara) tulee myyntiin vuosi tai pari myöhemmin.

    • ootteko kuullu

      olet.. lada on tehty fiatin avustuksella aikanaan,tehtaat ja tuotannot italian avustuksella.. kyllä oot tosi tyhmä...

      • KOPIO:.!%#?+

        .

        lisenssillä on nimenomaan lupa valmistaa kopioita (tosin lada ei ollut suora kopio niin kuin tuolla edempänä jo todettiin)

        .


      • Lada tuli myyntiin

        70-luvun alussa ja muutaman kaverin faijat osti uudet Ladat, maksoi siihen aikaa 11900markkaa. Osa näistä ostajista kävi ostamassa Fiatin merkit niihin, kun vielä silloin oli näitä Fiat 124 malleja liikenteessä paljon, taisi vielä saada uusiakin. Fiatin omistajat puolestaan kävi Konelassa ostamassa Ladan vanteet, kun ne oli siellä paljon halvempia.
        Kestävä autohan Lada oli hintaansa nähden. Kaikki osat eivät olleet niissä neukkujen tekoja, vaikka tehdas olikin Togliatissa, mm. mittaristo oli joissakin vuosimalleissa tehty Unkarissa ja joitakin osia oli tehty Intiassa. Italialaiset oli mukana tehtaan alkuun vankasti mukana. Ei siinä mitään laitonta ollut, rehti lisenssi valmistus, kuten tänäkin päivänä tapahtuu eri puolilla maailmaa mm. Intiassa Tata vääntää vanhoja mersun pakettiautoja täysiään vielä liikenteeseen.


      • Zhiguli-59
        Lada tuli myyntiin kirjoitti:

        70-luvun alussa ja muutaman kaverin faijat osti uudet Ladat, maksoi siihen aikaa 11900markkaa. Osa näistä ostajista kävi ostamassa Fiatin merkit niihin, kun vielä silloin oli näitä Fiat 124 malleja liikenteessä paljon, taisi vielä saada uusiakin. Fiatin omistajat puolestaan kävi Konelassa ostamassa Ladan vanteet, kun ne oli siellä paljon halvempia.
        Kestävä autohan Lada oli hintaansa nähden. Kaikki osat eivät olleet niissä neukkujen tekoja, vaikka tehdas olikin Togliatissa, mm. mittaristo oli joissakin vuosimalleissa tehty Unkarissa ja joitakin osia oli tehty Intiassa. Italialaiset oli mukana tehtaan alkuun vankasti mukana. Ei siinä mitään laitonta ollut, rehti lisenssi valmistus, kuten tänäkin päivänä tapahtuu eri puolilla maailmaa mm. Intiassa Tata vääntää vanhoja mersun pakettiautoja täysiään vielä liikenteeseen.

        Itse aikanaan 70-luvulla omistin 1200L -mallin ja 80-luvun puolella 1300-mallin. Molemmilla tuli ajettua kohtuulliset kilometrit 360000 ja 320000km.
        Ihan kommenttina tuohon FIAT124 kopioon, niin kori ulkoisesti kaiketi muistutti esikuvaansa. Mutta moottori oli varustettu kannen yläpuolisella nokka-akselilla (Fiuussa työntötangot).
        Ladassa oli jämäkämpi alusta, vaikka muuten se oli periaatteessa samanlainen, kuin fiiunkin. Edessä päällekkäiset kolmiotuet kierrejousin (iskari jousen sisässä). Takana kierrejousitettu jäykkä taka-akseli pitkittäistuilla ja Panhard-tangolla varustettuna (iskarit taisivat olla jousen ulkopuolella).
        Käynnistinmoottori oli mitoitettu kylmiin olosuhteisiin ( teho muistaakseni 1,3kW). Samoin lämmityslaite oli hyvä, kabiinissa riitti lämmintä.
        Molemmissa ajokeissa oli minusta suhteellisen vähän sähkövikoja, sillä sähkölaitteitakin oli juuri se välttämätön (toki laturin hiilet jouduin uusimaan molempiin). Molempiin kulkineisiin asensin katkojan kärkien tilalle kärjettömän Piranha-järjestelmän (muuttui huomattavasti vähemmän huoltoa vaativaksi).
        Eniten noissa kului etuakseliston palloniveliä (kestivät yleensä 150tkm). Ja jarrut vaativat huoltoa. Takajarrujen suurissa alumiinirummuissa oli vielä käsisäätö, kulumisen kompensoimiseksi. Etupään levyjarrujen alumiininiset satulat eivät tykänneet tiesuolasta ja niitä sai olla puhdistamassa (renkaanvaihtojen yhteydessä). Korien pintakäsittelyssä oli toivomisen varaa, sillä elinkaarensa lopulla ruostekukkaa alkoi olemaan jo runsasaasti.
        Kuitenkin molemmat kulkineet palvelivat tehtävässään minun mielestä ihan hyvin. Koskaan ei oltu pientareella peukku ylhäällä.


    • ladan vm 1971 ent.om

      et tainnut tietääkään,että Fiat rakensi ja suunnitteli Ladan tehtaat ja todellakin ensimmäiset Ladat olivat yksi yhteen samanlaisia kuin sen ajan Fiatit.Venäläiset eivät kopioineet Fiateja vaan Fiati tehdas Venäjällä valmisti Fiatin malleja tehtaan alkuvuosina.Tehdas perustettiin paikkakunnalle joka nimettiin italialaise kommunistijohtaja Togliattin mukaan.

    • Lada 1700i
    • <<<

      harmi et 2107kan valmistus loppuu...auto on tuning-miesten aatelia ja unkarissa taksina

    • 1200 LADA

      MUN MIELESTÄ YKS TYYLIKKÄIMMISTÄ AUTOISTA TAUNUKSEN JA 123 KORISEN MERSUN OHELLA. FSO ON ERI AUTO KUN 1200 LADA

      • Kolme eri versiota..

        .

        Yhteen aikaan oli myynnissä sekä Fiat 124, Polski Fiat 125 ja Lada jotka olivat keskenään hyvin samankaltaisia muuten paitsi Fiat kalliimpi kuin nuo muut

        .


    • josapappa1773

      OIS ITTE UPEAA OMISTAA 24 LADAA 2101 MALLISTA 1200 MALLI AINA 2103 1500 MALLI SAAKKA JA 2107 MALLIIN ASTI JA KOLME FARMARILADAA

    • Anonyymi

      Alkuperäinen Lada on FIATin omasta aloitteesta lähtöisin tehty FIST 124-mallin lisenssin myynti Neuvostoliittoon, kyseinen kauppa sisälsi myös auton suunnittelupiirustukset, koripeltien muotit, sekä koko tehtaan ja tuotantolinjan rakentamisen Togliattiin.
      Lada ei siis ole kopio, eikä plagiaatti, vaan laillisesti lisensoitu automalli.

      Throughout the 1960s and 1970s, Fiat sought to extend its worldwide reach by entering into various collaborative agreements with smaller manufacturers (mostly in developing nations) by licensing the 124 design following its discontinuation in mainstream Western European markets. The best known (and most produced) of all the 124 derivates is the Russian-built Lada, which has to date, sold over 17 million units.

      In 1966, Fiat entered into a collaborative agreement with the Soviet government to establish car manufacture in the Samara region of Russia. Fiat was contracted to take part in the creation of the massive VAZ plant in the newly created town of Togliatti, named after the Italian communist leader of the same name. The factory produced an adapted version 124R of the 124, known as the VAZ-2101 "Zhiguli" (sold as the Lada 1200/1300 in export markets), until 1982, and 1200s until 1987. Based on the 124, they were modified at more than 800 points, the major modifications having an entirely different OHC engine, hydraulic clutch, drum brakes at the rear, modified suspensions, etc. Early modifications include the VAZ-2102 (station wagon), 2103 (Lada 1500), 2106 (Lada 1600) and 21011 (Lada 1300). The updated and restyled versions of the 124-based design were produced until September 2012, as the VAZ-2104, 2105 and 2107 – marketed as the Lada Riva in UK markets. Production of this line reached 17,332,954 cars, this being the second largest production volume for a car in automotive history.

    • Anonyymi

      Ladassa on vika puolan vika

      • Anonyymi

        Ei mikään itäauto viaton ole koskaan ollut mutta Ladaa oli helppo korjata itse ja talvella lämmin, molemmat jälkimmäiset pointit on valutettavasti kovin ongelmallisia Skodassa.


    • Anonyymi

      Mitä sitten että on kopio? Kaikki itäautothan on jossain määrin aina länsiautojen kopioita niinkuin Skodakin on Volkkarin kopio.

    • Anonyymi

      Mä diggaan lada 1500 ässää ja fiat 124sta

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe