Moi. Onko kokemuksia kyseisestä lisävarustepaketista perus etoveto-Octaviaan. Parantaako korotettu maavara auton "maasto-ominaisuuksia" vai onko perusmallin 14 cm riittävä? Onko kokemusta miten korotus vaikuttaa ajettavuuteen maantiellä?
Huonon tien paketti
29
20789
Vastaukset
- tottakai !
Nykyiset autot ovat merkistä riippumatta liian matalia. Huonon tien paketti Skodaan on suhteessa halpa saavutettuun etuun nähden. Jousitus muuttuu jäykemmäksi, joten jo ennestään hyvät ajo-ominaisuudet ei muutu huonompaan suuntaan auton painopisteen nousun myötä.
Auton maavara kasvaa pari senttiä, mutta näyttää että sitä olisi jopa korotettu enemmän. jäykempi jousitus on myös parempi epätasaisella alustalla jolloin normaali alustalla varustetun auton keulan "niiaus" voi rikkoa pohjassa olevat suojukset. Suosittelen !- kalle kustaa
Nimittäin joidenkin mielestä alustasta tulee liian kova. Myös ulosjoustot lyhenevät.
- gffhgg
pohjaan tulee peltinen suoja sen muovisen tilalle on hyvä jäätyneitä lumipaakkuja ja vastaavia vastaan
- tarkoittaa
kalle kustaa kirjoitti:
Nimittäin joidenkin mielestä alustasta tulee liian kova. Myös ulosjoustot lyhenevät.
Voisko joku valottaa mitä ulosjousto tarkoittaa? Miksi maavaran korotus koventaa alustaa?
- kalle kustaa
tarkoittaa kirjoitti:
Voisko joku valottaa mitä ulosjousto tarkoittaa? Miksi maavaran korotus koventaa alustaa?
Ymmärtääkseni jousijalat ovat samat kuin vakiomaavaralla mutta iskarit ovat jäykemmät ja jouset pidemmät. Nämä yhdessä nostavat auton koria korkeammalle. Eli käytännön vaikutukset ovat siinä että kurvit menevät kuin raitiovaunulla. Ilman turhia kallisteluja mutta toisaalta kun pyörä putoaa vähänkin reipaammin alaspäin kolahtaa jousi/tukivarsinippu alimpaan asentoon ja sen kuulee. Ei tarvitse pelästyä. Samaten mukavan tasapainoisesta alustasta tulee meluisampi ja tien tärinät kuuluvat ja tuntuvat. Joidenkin makuun se hyvin sopii. Käy ajamassa niin ymmärrät eron. Minä ainakin pidän.
- kun ulosjousto
kalle kustaa kirjoitti:
Ymmärtääkseni jousijalat ovat samat kuin vakiomaavaralla mutta iskarit ovat jäykemmät ja jouset pidemmät. Nämä yhdessä nostavat auton koria korkeammalle. Eli käytännön vaikutukset ovat siinä että kurvit menevät kuin raitiovaunulla. Ilman turhia kallisteluja mutta toisaalta kun pyörä putoaa vähänkin reipaammin alaspäin kolahtaa jousi/tukivarsinippu alimpaan asentoon ja sen kuulee. Ei tarvitse pelästyä. Samaten mukavan tasapainoisesta alustasta tulee meluisampi ja tien tärinät kuuluvat ja tuntuvat. Joidenkin makuun se hyvin sopii. Käy ajamassa niin ymmärrät eron. Minä ainakin pidän.
loppuu niin irtoaa rengas maasta ja kurvissa voi tulla pyörähdys metikköön..
- vähäsen
kun ulosjousto kirjoitti:
loppuu niin irtoaa rengas maasta ja kurvissa voi tulla pyörähdys metikköön..
pöhlö????????, eiköhä se lopu ulosjousto sinullaihhiii???????
- korotettu alustaa
gffhgg kirjoitti:
pohjaan tulee peltinen suoja sen muovisen tilalle on hyvä jäätyneitä lumipaakkuja ja vastaavia vastaan
Omassa koslassa (ocu I vm.01 1.8T) on "huonontienpaketti". Ei kallistele niinkuin vakioalusta ja on mukavan napakka. Pohjapanssari todella hyvä, eikä sitä kannata asentaa jos ei ole korotettu muuten (tulee niin alas että kolisee pienissäkin töyssyissä). Vakiorenkaat 195/65/R15 on turhan letkut, itse tulen vaihtamaan 205/55/R16 niin meno "tukevoituu" entisestään. Mutta jos pääset vertaamaan vakioalustaa ja huonontien alustaa niin varmasti valitset huonontien alustan...
- robertti
kalle kustaa kirjoitti:
Nimittäin joidenkin mielestä alustasta tulee liian kova. Myös ulosjoustot lyhenevät.
Luulis että huonolla tiellä pitäis nimenomaan olla pehmennetty (ja korotettu) alusta menoa tasoittamaan? Eihän korkeassa ja jäykässä alustassa mitään järkeä ole, paitsi että maavara pysyy varmasti korkeana..
- Occeri-09
korotettu alustaa kirjoitti:
Omassa koslassa (ocu I vm.01 1.8T) on "huonontienpaketti". Ei kallistele niinkuin vakioalusta ja on mukavan napakka. Pohjapanssari todella hyvä, eikä sitä kannata asentaa jos ei ole korotettu muuten (tulee niin alas että kolisee pienissäkin töyssyissä). Vakiorenkaat 195/65/R15 on turhan letkut, itse tulen vaihtamaan 205/55/R16 niin meno "tukevoituu" entisestään. Mutta jos pääset vertaamaan vakioalustaa ja huonontien alustaa niin varmasti valitset huonontien alustan...
missä tarvitaan huonontien alustaa,eikö autoilla Suomessa ajeta pääsääntöisesti hyvillä teillä? Kun korotetaan auton alustaa niin ajo-ominaisuudet maantieajossa ei varmasti parane.Ei formuloitakaan ajeta traktorin alustalla!
- on hyvä ratkaisu
Occeri-09 kirjoitti:
missä tarvitaan huonontien alustaa,eikö autoilla Suomessa ajeta pääsääntöisesti hyvillä teillä? Kun korotetaan auton alustaa niin ajo-ominaisuudet maantieajossa ei varmasti parane.Ei formuloitakaan ajeta traktorin alustalla!
Minulla Occussa huonon tien paketti. Maksoi reilut 200 eur uuteen autoon (Golfiin olisi samat palikat 700 eur!).
Eipä roiku muovit pitkin tietä niin kuin joka kolmannessa vastaantulevassa VW-konsernin vehkeessä ja monessa muussakin. Maavaran parin sentin korotuksesta ei liene kenelläkään haittaa vaan hyötyä kaupunkioloissakin ainakin talvella, ja minä tahansa vuodenaikana pikkuteillä ja mökkipihoilla.
Ulosjoustojen lyheneminen? Varmaan totta, mutta pyöränripustusten kolahtaminen alatoppareihin ei tule eteen normaalissa ajossa vaan pitää ajaa esim. korotetun suojatien yli sellaista vauhtia mikä ei enää ole sopiva tilannenopeus muutenkaan. 100 000 km ajon aikana kolahtanut ehkä 5 kertaa vaikka aika reippaasti ajelen.
En usko että ajaja huomaa eroa jousituksessa jos hänet viedään silmät kiinni istumaan tavalliseen ja korotettuun ja käy koeajolla kummallakin.
Seuraavaankin autooni (jos se on Occu) tulee varmasti huonon tien paketti ja pysyn mukavassa vakiorengaskoossa 195-15.
- Laurin & Klement
Edullinen, hyvä varuste. Minulla on kuudes Octavia käytössäni, joista ensimmäisessä ei ollut kyseistä vasrustetta. Joudun ajamaan hunoja teitä jonkin verran ja eka Octaviani pohja kolisi usein maihin ja alustan muoveja irtosi autosta. Toiseen asennutin korotuksen (vm 2001) ja sen jälkeen eipä juuri pohja ole kolissut.
Lisänä näihin uusiin malleihin tulee pohjapanssari moottorin alle suojaksi. Ajo-ominaisuuksissa en ole osannut huomata eroa tavallisessa ajossa. Hintakaan ei ole kuin ~200-250€. Suosittelen omiin komuksiini perustuen. - fabiacombi
Tässä, kuten myös näissä kejuissa:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8556367
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6847916
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6026213
käsitellään vain Octaviaa, johon tuo paketti pohjapanssareineen vaikuttaa olevan fiksu ostos - etenkin tuolla hinnalla, jos ei nyt puhuta mistään ulkonäköasioista ts. nuorison harrastamasta autojen madalluksista hirmuisine renkaineen.
Fabian korotetusta alustasta ei taida löytyä kokemusta? Vakionahan FabIassa on jopa aavistuksen Octaviaa pienempi maavara, ja se voisi parantaa ajo-ominaisuuksia kuormalla. Toisaalta Fabia on muutenkin suhteessa leveyteensä Octaviaa korkeampi, eikä haluaisi pilata Fabian hienoja ajo-ominaisuuksia. Tuommoinen 1.9TDI Combi Ambiente olisi nyt kiikarissa, ja noiden käyetttyjen hintoja katsellessa taitaa olla fiksumpaa ostaa uusi.
Nykyautot tuppaa olemaan turhan matalia. Näilläkin keleillä kun on jostakin autosta roiskeläpistä pudonnut kivikova jääkökkäre tiellä, niin johan se kolahtaa todella ikävästi pohjaan varsinkin auton etupäässä. Ja sitten taas on se muovinen lämyskä tuhannen paskana. Onneksi Skoda on VW:tä vakiona edes hiukan parempi. Uudessa Polossa ja Golffissahan on etupäässä melkoisen olematon maavaara.- keväällä on kelit
Postiko sen kuljettaa (itella) vai pitääkö itse hakea, mahtuuko jonkun toisen auto peräkonttiin. Paketin sisältö? Onko lapio ja hiekkaa, kelirikkomerkki ja kuopan kanssa.
- Skodalla menee hyvin
Tilattu,auton saa helmikuun lopussa.
Otin autoon myös tuon paketin menoa jämäköittämään.Fabiassahan ei tuota peltipanssaria ole tuossa paketissa,mutta sen saa erikseen ostettua varaosaliikkeestä.
Joo ei paljon järkeä ostaa jotain pari vuotta vanhaa fabiaa,kun uuden saa muutaman tonnin lisäpanostuksella - Uutta odotellessa
Skodalla menee hyvin kirjoitti:
Tilattu,auton saa helmikuun lopussa.
Otin autoon myös tuon paketin menoa jämäköittämään.Fabiassahan ei tuota peltipanssaria ole tuossa paketissa,mutta sen saa erikseen ostettua varaosaliikkeestä.
Joo ei paljon järkeä ostaa jotain pari vuotta vanhaa fabiaa,kun uuden saa muutaman tonnin lisäpanostuksellaItsekin olisin paketin ottanut, mutta webasto jostain kumman syystä poissulki tuon mahdollisuuden, eli ei voinut molempia ottaa. Otin sitten mieluummin webaston kuin tuon.
- mitähäh?
Uutta odotellessa kirjoitti:
Itsekin olisin paketin ottanut, mutta webasto jostain kumman syystä poissulki tuon mahdollisuuden, eli ei voinut molempia ottaa. Otin sitten mieluummin webaston kuin tuon.
Siis mitä ihmettä? Mikä syy muka siihen voi olla, että webastoa ei laittaa huono tien alustan kanssa Fabiaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
- Uutta odotellessa
mitähäh? kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Mikä syy muka siihen voi olla, että webastoa ei laittaa huono tien alustan kanssa Fabiaan? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Tarkennuksena että näin oli siis ainakin Octavia combin kohdalla. Esitteessä mainittiin, että poissulkevat toisensa. Liittyisikö jotenkin sitten päästöarvojen nousuun tai johonkin. Ei osannut automyyjäkään tuota selittää...
- fabiacombi
Skodalla menee hyvin kirjoitti:
Tilattu,auton saa helmikuun lopussa.
Otin autoon myös tuon paketin menoa jämäköittämään.Fabiassahan ei tuota peltipanssaria ole tuossa paketissa,mutta sen saa erikseen ostettua varaosaliikkeestä.
Joo ei paljon järkeä ostaa jotain pari vuotta vanhaa fabiaa,kun uuden saa muutaman tonnin lisäpanostuksellaKun saat kärryn. niin laita kokemuksia!
Fabiaan se alusta saattaisi puoltaa paikkaansa kuorman kestonkin kannalta. Fabia ei kait vakiona siedä lastia samalla tavalla kuin Ocu.
Millä varustetasolla tilasit Fabian? Ambiente vakionopeudensäätimellä riittäisi muuten hyvin, mutta on aika ihmellistä, että jäähdytysnesteen lämpömittarin saadakseen pitää ottaa Elegance.
Itse taidan vielä odottaa, kunnes tuo 1,6 CommonRail -kone löytää tiensä Fabian nokalle. Toisaalta taas, sen vaikutus hintoihinhan on arvoitus.... - Skodalla menee hyvin
fabiacombi kirjoitti:
Kun saat kärryn. niin laita kokemuksia!
Fabiaan se alusta saattaisi puoltaa paikkaansa kuorman kestonkin kannalta. Fabia ei kait vakiona siedä lastia samalla tavalla kuin Ocu.
Millä varustetasolla tilasit Fabian? Ambiente vakionopeudensäätimellä riittäisi muuten hyvin, mutta on aika ihmellistä, että jäähdytysnesteen lämpömittarin saadakseen pitää ottaa Elegance.
Itse taidan vielä odottaa, kunnes tuo 1,6 CommonRail -kone löytää tiensä Fabian nokalle. Toisaalta taas, sen vaikutus hintoihinhan on arvoitus....otin tuon auton.Verhoilu paremman näköinen kuin noissa muissa varustetasoissa,sumuvalot,maxi dot monitoiminäyttö ym.Joo ja viisarinäytölliset lämpö- ja polttoainemittari.
Niin ja tuon combin saa hatcbackin hinnalla,etu n.750 euroa.
Kevään aikana pitäisi tulla tuolla CR koneella.
Fabiassa ilmoittavat kantavuudeksi tosiaan vain 440 kg,joten tuo jämympi jousitus on varmaan senkin puoleen ihan paikallaan.
- Better cars / life
Kun näitä kommenteja lukee tältä keskusteluosastolta niin tuntuu siltä että menee puurot ja vellit sekaisin. Itse hasekelen autoa jossa on sekä huonon tien jousitus että alustansäätöjärjesteämä. Huomioikaa hyvät ihmiset että esim joissakin VAG konsernin autoussa on erikseen huonon tien alusta/jousitus/suojaus mutta erikseen jousituksen alustansäätöjärjestelmä (DCC:normsl, confort, sport). Sitä hölmöyttä tämän pienen markkinaalueen segmentissä en vain ymmärrä että käytännössä tuota DCC:tä ei taida saada mihinkään Suomessa saatavilla olevaan malliin tai sekin on edellisellä (Ei Blue Motion tekniikalla oleva Golf TDI). Uusi aerodynaamiikalla aikaan saatu polttoainesäästö Blue Motion tekniikka alustan laskuineen käytännössä tekee mahdottomaksi huonon tien jousituksen ja DCC:n saannin esim VW autoihin, 4Motionista puhumattakaan. En todelalkaan ymmärrä tuota maahan tuojien järjen köyhyyttä. Sitä en myöskään ymmärrä miksi näitä varusteita ei tänne aurauksen suolauksen ja katoavien työpaikkojen ja pitkien työmatkojen luvattuun maahan ja tiestöön ei saada näitä järjestelmiä halvemmissa autoissa ollenkaan. Pitää kivuta tuonne 35 000 ennen kuin kansanterveydellisetkin selkäsäästö näkökulma asiat huomioidaan. Voisikohan joku asioihin vähänkin vaikuttava/pystyvä tehdä jotakin. Eikö Suomalaiset autot kannattaisi tehdä esim Saksan tuotannon erissä eikä Pohjoismaiden valmistus erissä. Tämä muiden pohjoismaiden yhteistuotannossa oleminen ja pieni markkinasekgmentti tulee erikoisuuksine harvinaisen kalliiksi ja hankalaksi tavallisille taatelintallaajille
- mukavampi ajo
Voiko huonon tien paketin vaihtaa normaaliin ja miten se tapahtuu?
Autossani on tuo paketti ja haluaisin rangasmelun vähän hiljaisemmalle, mikä auttaisi asiaan? Mitä kaikkea joutuisi vaihtamaan ja kannattaako se?- Pelkillä renkailla?
Osta markkinoitten hiljaisimmat renkaat, sekin auttaa. kyllä sen "alustankin saa vaihdettua, laitatat normaalit iskarit ja jouset.
- Anonyymi
Aika halpa tuo kökkötien paketti uuteen fabiaan(. 214e). Jos se pitää sisällään mm. korotetun maavaran ja pohjapanssarit, niin kannattaahan se ottaa jos ajelee mökkiteitä usein.
- Anonyymi
Suomessa ei muunlaisia teitä olekkaan kuin "kökköteitä" . Kaikki tiet keväällä yhtä perunapeltoa. Tuollaiset huonon tien paketit pitäisi olla vakiovarusteena jokaisessa utossa.
- Anonyymi
Halvimpaan Octaaviaan kuoppaisen tien paketti on 186e.
- Anonyymi
vähän pidempi jousitus aina ollut mielestäni käytännöllisempi. Toimi kaikilla teillä, tuo pehmemmän.
Esim Golfin vakioalusta liian lyhyellä joustolla ja jäykkä ollut monta mallia. - Anonyymi
Tojotissa huonon tien paketti sisältää kumisaappaat ja kurahousut.
- Anonyymi
Fabia Active Combiin saa halvalla lisävarusteita. Irroitettava vetokouku 555e, huonon tien paketti 214e. Sumuvalot 247e jne.. Kaikki lisävarusteet alle tonnin hintaisia. Suosittelen.
t. 100 tkm täynnä vm. -15 combilla ilman vikoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988