Olen harkinnut tuommoisen brittihenkisen auton ostamista. Vaikka Roverin valmistus on loppunut ja sen jatkuminen kiinalaisomistuksessa on vähän epävarmaa, hintapyynnöt käytetyissä ovat mielestäni aika kovia. Varsinkin kun vertaa Jaguar S-typen hintoihin, jota pidän kalliimman luokan autona. Jaguarin hinnan romahduksen syyksi olen arvellut liian hienon alustarakenteen; alustassa on kymmenittäin järjettömän kalliita niveliä, laakereita ja puslia, jotka 100 tkm:n jälkeen alkavat klapata ja ajo-ominaisuudet ovat pilalla. Pitäneekö tämä paikkansa? Ja entäpä Roverin viat, en ole löytänyt juttua mistään tyyppivioista. Onko 2.5-litrainen automaattivaihteistolla "paras"?
Rover 75 vai Jagge S
8
5663
Vastaukset
- lisäys
Jos jollakulla olisi käsitystä paljonko Roverista joutuu maksamaan autoveroa kun tuo Saksasta, niin olisi kiva tieto myös.
- käyttöautoksi
Ymmärsin että olet ostamassa autoa arkikäyttöön etkä suinkaan tulevaa klassikkoa lämpimään talvisäilöön kesäkelejä odottamaan.
Siinä tapauksessa Roverin tai minkä tahansa kuolleen automerkin ostaminen on ikävyyksien kerjäämistä. Syitä ei toivottavasti tarvitse vääntää rautalangasta.
Tuo on suomessa niin eksoottinen auto että hinnat ovat pysyneet aivan ihmeellisissa lukemissa kun muistetaan että 75 oli uutenakin vain premiumiksi hinnoiteltu ihan tavallinen perheauto joskin sieltä paremmasta päästä.
Kauppahan ei koskaan lähtenyt käymään nimenomaan hinnan takia eikä asiaa auttanut sekään että pellin alle tarjottiin V70 volvon tai 523 bemarin hintaluokassa roverin muinaista 1,8-litraista nelikkoa jota ei ikinä olisi pitänyt asentaa tuon kokoiseen ja painoiseen autoon kuin tuulilasinpyyhkijöitä heiluttamaan. Ja sen perään lykättiin vielä automaagiakin. *erk* - käyttökulut
ja nimenomaan korjaus on melko hintavaa.
Tuossa yksi päätös viime syksyltä.
75 2.5 V6 4D,vm 2000, bensa, verot 5230.57 200709 veroprosentti 29.00
Kyllä minä kallistuisin Jaggeen. Noin 17-18 ke, niin on tuollainen 2000 mallin Jagge Suomen kilvissä.- saa...
..suomestakin tuolla rahalla, ja on sit valmiiksi talvipyörät, huollot ja lohkikset asennettuna. Ja on laadultaan ihan toista kun hondaroverit, ne on totaalisen paskoja, todellisia osoituksia siitä millä tasolla on brittien autoteollisuus. S-type on varsin onnistunut tuote, alapalloja joskus menee, mutta niinhän niitä menee muistakin autoista nykyään, eikä maksa sen enempää kuin muihinkaan "autoihin".
- taka-akseli
saa... kirjoitti:
..suomestakin tuolla rahalla, ja on sit valmiiksi talvipyörät, huollot ja lohkikset asennettuna. Ja on laadultaan ihan toista kun hondaroverit, ne on totaalisen paskoja, todellisia osoituksia siitä millä tasolla on brittien autoteollisuus. S-type on varsin onnistunut tuote, alapalloja joskus menee, mutta niinhän niitä menee muistakin autoista nykyään, eikä maksa sen enempää kuin muihinkaan "autoihin".
Onko taka-akseliongelmia, kuten XJ:ssä? Onko 3-litraisessa kannentiivisteongelmia?
Joo, ongelmiahan tässä hakee valitsee kumman tahansa, mutta ajokilometrejä tulee nykyään noin 12 tkm vuodessa, joten tyylikkäämminkin olisi ehkä varaa liikkua kuin uudella corollalla, joka varmaan olisi järkevämpi vaihtoehto. - kamaa..
taka-akseli kirjoitti:
Onko taka-akseliongelmia, kuten XJ:ssä? Onko 3-litraisessa kannentiivisteongelmia?
Joo, ongelmiahan tässä hakee valitsee kumman tahansa, mutta ajokilometrejä tulee nykyään noin 12 tkm vuodessa, joten tyylikkäämminkin olisi ehkä varaa liikkua kuin uudella corollalla, joka varmaan olisi järkevämpi vaihtoehto....katsatusmiehen kanssa kuorossa taivasteltiin miten tukevaa kamaa on taka-akselistossa, missään kohtaa ei ollut edes alkavaa löysää, 160tkm ajetussa.
Tuosta pikkukoneesta ei ole kokemuksia..."pitää olla veekasi". Ei kuluta käytännössä sen enempää mutta on miellyttävä käytössä.
Ei S-typessä ole sen enempää ongelmia kuin vaikka Volvossa, ja tyyli on ihan toiselta planeetalta. - Huoltokulut
kamaa.. kirjoitti:
...katsatusmiehen kanssa kuorossa taivasteltiin miten tukevaa kamaa on taka-akselistossa, missään kohtaa ei ollut edes alkavaa löysää, 160tkm ajetussa.
Tuosta pikkukoneesta ei ole kokemuksia..."pitää olla veekasi". Ei kuluta käytännössä sen enempää mutta on miellyttävä käytössä.
Ei S-typessä ole sen enempää ongelmia kuin vaikka Volvossa, ja tyyli on ihan toiselta planeetalta.Kuulin tutulta, joka osti uuden Jaguaarin, että huoltohinnat ovat reilusti alemmat, kuin Volvossa, jonka kyseinen henkilö oli ennen omistanut.
- Rover 75
Niin, kuinka aloittaisin...
Luit varmaan näiden tietämättömien kommentit Hondaroverista ja muusta. Jaguarista en osaa sanoa mitään, mutta puolitoista vuotta (25 tkm) Roverin omistaneena voin kertoa että se on mukava auto. Varaosien hinnoista en osaa sanoa muuta kuin että raidetangon pään olen joutunut vaihtamaan keväällä 2007. Osa maksoi 38 euroa. Muuta ei ole tarvinnut vaihtaa. Alussa en itsekään tiennyt Rover 75:stä mitään, joten keräsin tietoja netistä. Kuulin myös huhuja "kansiongelmista", joten soitin Huoltorep-nimiseen yritykseen ja Espoossa olevaan toiseen yritykseen, jonka nimeä en nyt muista. Kerroin että olen ostamassa Roveria ja kysyin kansiongelmista. Molemmista kuulin saman tarinan ja sen jälkeen selvitin kiikarissa olevan Roverin tilanteen ja ongelma oli siltä osin ok. Suosittelen soittamaan esim. Huoltoreppiin!
Tässä "vähän" tietoa autosta :)...
Rover 75 esittely
Kesäkuun puolivälissä 99 Suomessa esiteltävä Rover 75 on ylellinen auto ylempään keskiluokkaan. Rover 75:n valtti on sen yksilöllisyys. Autossa yhdistyvät moderni teknologia ja klassinen tyylikkyys. Rover 75:ssä on vaalittu perinteisten Rover-mallien yksityiskohtia ja toteutettu ne elegantisti aitoon brittihenkeen.
Oikea Rover
Rover 75 on ensimmäinen Roverin malli yli kahteen vuosikymmeneen, joka on suunniteltu ja toteutettu alusta asti Rover Groupin suunnittelukeskuksessa Gaydonissa, Warwickshiressä. Auto valmistetaan Rover Groupin Oxfordin tehtailla.
Isokokoiseen (pituus 4,75 m) Rover 75:een mahtuu erittäin mukavasti neljä aikuista. Vaikka auto on kooltaan suuri, se on silti riittävän näppärä ja helposti ohjattava; mukavan turvallinen ja suorituskykyinen niin maantiellä kuin kaupungissakin.
Tyylikkyyttä ja puhdaslinjaisuutta
Rover 75:n persoonallisuus alkaa ulkomuodosta, joka on tyylikäs ja nykyaikainen paluu Roverin juurille. Monet, tarkasti suunnitellut yksityiskohdat, esimerkiksi kromin hienovarainen käyttö, sävähdyttävät.
Tyylikäs muotoilu jatkuu sisätiloissa, joissa on yhdistetty perinteisiä materiaaleja - kromia, nahkaa ja aitoa puuta - mutta nykyaikaisella tavalla.
Matkustusmukavuutta korostavat vielä lukuisat lisävarusteet, kuten integroitu puhelinjärjestelmä, kaksi vaihtoehtoista navigointijärjestelmää, konserttitasoinen äänentoistojärjestelmä ja ilmastointiautomatiikka.
Johtavaa suunnittelua
Rover 75:n kehittämisessä on käytetty täysin uutta teknologiaa. Autosta on saatu selvästi entistä jäykempi käyttämällä suurlujuusterästä 40 prosentissa rakenteista. Pohjalevy on jopa 2,5 kertaa jäykempi kuin Rover 75:n edeltäjässä. Korin jäykkyys parantaa turvallisuuden lisäksi matkustusmukavuutta: Rover 75 on luokkansa hiljaisimpia autoja, jossa tuulen, tien ja moottorin äänet on onnistuttu vähentämään minimiin.
Ylellistä ajomukavuutta
Todellinen ajomukavuus muodostuu helppokäyttöisistä säätimistä, erinomaisesta näkyvyydestä ja kuljettajan jatkuvasti saamasta huomaamattomasta palautteesta. Rover 75 kertoo koko ajan kuljettajalleen missä mennään, auton ajotuntuma on todella hyvä.
Kaikki säätimet ovat kojelaudassa helposti käsillä. Sähkölasit, lämmitettävät peilit ja erittäin tehokas lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmä lisäävät ajomukavuutta. Tyylikkään ja toimivan mittariston taustaväri on klassinen sampanja. Pimeässä mittariston valaistus on pehmeän oranssi.
Kuljettajan on helppo säätää itselleen mieleinen ajoasento. Ohjauspyörässä on sekä korkeus- että pituussäätö. Kuljettajan istuimessa on puolestaan sekä korkeus- että ristiselänsäätö. Rover 75:ssä voi mukavasti matkustaa viisi henkeä, mutta varsinaisesti auto on suunniteltu neljälle matkustajalle perinteisessä matkailuhengessä.
Mittaristo, mukavuusvaarustelu ja käytännöllisyys ovat kaikki kohdallaan, mutta vasta toimiva ja mukava alusta sekä dynaaminen ohjaus nostavat Rover 75:n todelliseksi nautiskeluvälineeksi niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Auton ohjaus on tarkka ja looginen, ajomukavuus pehmeä.
Rover 75:ssä on levujarrut kaikissa pyörissä sekä nelikanavainen ABS-jarrujärjestelmä. Yhdessä elektronisen jarruvoiman säädön (EBD) kanssa kuljettajan on helppo maksimoida jarrujen teho erilaisilla teillä ja kuormilla.
Moottorivaihtoehdot vaativaan makuun
Rover 75:een on saatavilla neljä eri moottoria. 24-venttiiliset KV6-moottorit on saatavana joko 2- tai 2,5-litraisina. Useimmat moottorin osat ovat joko täysin uusia tai ne on suunniteltu uudelleen. Pienemmässä moottorissa on tehoa 110 kW (150 hv) ja isommassa 130 kW (177 hv). Molemmissa moottoreissa huipputeho saavutetaan 6500 kierroksella minuutissa. Vääntöarvot ovat vastaavasti 185 tai 240 Nm 4000 k/min.
Kolmas moottorivaihtoehto on 1,8 litran K-sarjan muunnelma, joka on jo osoittanut olevansa yksi parhaista olemassa olevista 4-sylinterisistä moottoreista. Rover 75:ssä se kehittää tehoa 88 kW (120 hv) 5500 k/min ja vääntöä 160 Nm 4000 k/min.
Neljäs moottori on BMW:n 2-litrainen, vallankumouksellinen common rail- tekniikkaa hyödyntävä suorasuihkutusdiesel. Moottorin teho on 85 kW (116 hv) 4000 k/min, ja 260 Nm vääntö jo 2000 kierroksella minuutissa.
Kaikki moottorivaihtoehdot on saatavilla joko automaatti- tai käsivalintaisella vaihteistolla, jotka molemmat ovat kokonaan uusia. Manuaalivaihteisto tulee Getragilta, BMW:n vaihteistojen toimittajalta. Se on 5-vaihteinen.
Automaattivaihteisto tulee puolestaan JATCO:lta (Japanese Automatic Transmission Company), ja on 5-vaihteinen. Tämä tekee ajamisesta entistä mukavampaa ja taloudellisempaa. Vaihteiston voi valita toimimaan joko normaalisti, urheilullisesti tai talviolosuhteissa. Kuljettaja voi yksinkertaisesti sovittaa automaatin toiminnan suoraan ajo-olosuhteisiin. Vaihteisto tietää myös, milloin auto on kiipeämässä mäkeä ylös tai rullaamassa alaspäin. Näin vaihteisto moottorijarruttaa alamäessä sen sijaan, että se etsisi isompaa vaihdetta.
Toimivaa turvallisuutta
Rover 75:n ajo-ominaisuudet takaavat auton ennustettavan käyttäytymisen ja sitä kautta erinomaisen ajoturvallisuuden. Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, rintakehää suojaavat sivuturvatyynyt, takamatkustajien niskatuet sekä esikiristimet ja voimanrajoittimet kaikissa turvavöissä huolehtivat matkustajien eheydestä, jos jotain tapahtuu. Nämä kaikki kuuluvat vakiovarusteena jokaiseen Rover 75 -malliin.
Toisenlaista turvallisuutta tuovat puolestaan voimakas hälytinlaite ja käynnistyksenesto, jotka niinikään ovat vakiovarusteina kaikissa malleissa. Ovien lukitus ja hälytyksen aktivointi tapahtuu helposti kauko-ohjaimella.
Yhdistämällä moottoreita, verhoilua ja lisävarusteita Rover 75 voidaan räätälöidä juuri omistajansa elämäntyylin sopivaksi.
Rover 75-vaihtoehdot:
* 4 huippumoottoria; 1.8, 2.0 ja 2.5 bensiinimoottorit ja 2.0 dieselmoottori
* 5-vaihteinen, joko manuaali- tai automaattivaihteisto kaikkiin moottoreihin
* 17 ulkoväriä
* 5 sisäverhoilua
* yli 20 tehtaalla lisättävää lisävarustetta ja 100 jälleenmyyjän tarjoamaa lisävarustetta
Classic varustelu: 4 x airbag, ABS, sähkölasit edessä, lämmitettävät sähköpeilit, radiokasettisoitin, kuusi kaiutinta, kuljettajan istuimen korkeuden ja ristiselän tuen säätö, kauko-ohjattu keskuslukitus, varashälytin (periferia), ohjauspyörä, vaihdekepin nuppi ja käsijarrun kahva, nahkapäällysteisiä, raitisilma-suodatin, takakyynärnoja, matkustajan mukiteline edessä, ohjauspyörän korkeuden- ja etäisyyden säätö, taittuva takaistuimen selkänoja, ajovalopesurit, istuimenlämmittimet ja ETC elektroninen luistonvalvonta (V6-moottoriset mallit)
Club varustelu: edellisten lisäksi ATC-ilmastointiautomatiikka, 15” alumiinivanteet, sähkölasit myös takana, mukitelineet myös takana, istuimissa Speckle-veluuriverhoilu, valaistut peilit häikäisynsuojissa
Connoisseur varustelu: edellisten lisäksi nahkaverhoilu, sähkösäätöiset etuistuimet, ristiselän tuen säätö molemmissa etuistuimissa, sumuvalot, 15” erikoismalliset alumiinivanteet, kromipeilit
Kiihtyvyys 0-100 km/h (man/aut)
1.8 2.0 V6 2.5 V6 2.0 CDT
11.6/13.2 10.2/11.6 8.8/9.5 11.7/13.2
EU-kulutus l/100 km (man/aut)
1.8 2.0 V6 2.5 V6 2.0 CDT
7.8/10.1 9.4/11.1 9.7/11.6 5.7/markkinoilla 12/99
Vertailua
Tässä vapaamuotoinen juttu Jaguar Monthly-lehdessä julkaistusta vertailusta. Lehden mukaan Rover kilpailee asiakaskunnasta Jaguar S-typen kanssa, vaikka se paremminkin on tulevan Jaguar X-400:n kokoluokkaa. No onhan Rover aikaisemminkin kilpaillut samasta asiakaskunnasta, pidettiinhän Roveria 50-luvulla jopa köyhän miehen Rolls-Roycena ja 60-luvulla P6 malli kilpaili urheilullisuudella Jaguarin MKII sarjaa vastaan, sekä P5B malli oli Englannin pääministerin auto vielä Thatcherin aikaan, jonka jälkeen Jaguar on saanut edustusviran.
Varsinaiseen lehden vertailuun, jossa Rover 75:sta kehuttiin varsin paljon. Tässä väitetään että Rover ei ole pystynyt luomaan ulkonäöllisesti onnistunutta autoa. No tämähän on katsojan silmästä kiinni ja ensiesittelyssä useat haukkuivat Jaguaria samasta ja niin sanotulla RETRO- tyylillä (vanhan näköinen) yritetään paikata asiaa. Myös kromin käyttöä on joidenkin mielestä liikaa. Eiköhän tuo ole kateutta. Kyllä kromi on paljon parempaa kuin nuo mauttomat mustat Volvo/Saab puskurit, listoitukset jne.
Varustelutasoltaan Rover on aina ollut aikansa muihin autoihin verrattuna hyvä, eikä se tässä vertailussa häviä yhtään paljon kalliimmalle Jaguarille. Voidaan tietenkin sanoa että Jaguarin hinta tulee siitä, että se on pidempi, leveämpi ja korkeampi, sekä onhan siinä paljon suurempi moottori. Suorituskyvyssä Jaguar on selvästi parempi. Täytyy ihmetellä mihin Roverin suorituskyky on hävinnyt, olihan P6, SD1 ja 800 tehoiltaan ja suorituskyvyiltään aikalaisiinsa verrattuna hyvät.
Ajo-ominaisuuksiltaan ei mielestäni Rover 75 ole mitenkään edeltäjäänsä parempi, mutta olihan Rover 800 siinä erittäin hyvä. Tästä seikasta ei vaan ole kukaan viitsinyt 800:sta kehua. Sitä vain haukuttiin Hondaksi, jota se ei taatusti ollut. Jos ette usko, niin 5 min ajokokeilu Suomen talvikelillä todistaa, että Roverilla pääsee eteenpäin ja Hondalla vain sutii.
Sisustuksesta Rover 75 saa kehuja sekä yksityiskohdista joissa on onnistuttu. Onhan Roverin sisustuksessa sitä ehtaa herrasmies-klubihenkeä ja yksityiskohdista voi mainita lukuisat lokerikot ja erikoiset mittarit, jotka päiväsaikaan ovat niin hurmaavan vanhanaikaiset, mutta kun valo laitetaan päälle, nämä mittarit muuttuvat hyper-moderniksi väri-valo-esityksiksi. Vaatii totuttelua. Jaguarin sisustus on siisti, mutta vähän tylsä. Esim Fordilta lainatut katkaisijat ja muut nippelit. Tavaratilan suhteen ovat kummatkin autot mielestäni huonoja, ahtaita. Tässä Rover on ehkä käytännöllisempi, mutta siinä on vain kokonaan taittuva takapenkki, joka ei todellakaan ole tätä päivää.
Valinta näiden kahden erittäin hyvän auton välillä riippuu varmasti yksilön mieltymyksistä. Jos haluaa urheilullisuutta, niin Jaguar on se oikea, kun taas Rover on ehkä kuitenkin enemmän vanhemman herrasmiehen auto. No onhan siinä tietysti myös hinta- ja arvostuskriteerit, mutta jätän ne kullekin itse mietittäväksi.
Rover 75:sta on vertailtu myös muihin automalleihin/-merkkeihin, kuten esim. LEXUS. Tästä voitte lukea Teknikens Värld- lehdestä, jossa vertailun päätteeksi ROVER merkkiä esiteltiin usean sivun verran.
Menestys maailmalla
Alkukesästä 99 markkinoille tullut Rover 75 on ollut menestys kaikkialla maailmassa.
Se on jo saanut englantilaisen What Car -lehden Car of the Year -palkinnon. Auto Express -lehden Diesel Car of the Year -palkinnon.
Rover 75 on myös niiden viiden auton joukossa, jotka ovat ehdolla ensi vuoden eurooppalaiseksi autoksi (European Car of the Year 2000).
World Car 1999
Euroopan, Amerikan, Aasian ja Australian johtavat autotoimittajat ovat äänestäneet Rover 75:n tämän vuoden maailman autoksi. World Car 1999 -palkinto julkistettiin tänään.
Arviointikriteereinä valinnassa käytettiin autojen muotoilua, suunnittelun yhtenäisyyttä ja laatua, joissa Rover 75 oli selvästi ylivoimainen. Tämä oli jo toinen kerta, kun BMW-konsernin auto voitti arvostetun World Car -palkinnon. Vuoden 1996 voittaja oli BMW:n 5-sarja.
Roverin puolesta palkinnon otti vastaan John Parkinson, Brand Director. Hän kertoi olevansa ilahtunut palkinnosta ja maailmanlaajuisesta tunnustuksesta. Parkinsonin mukaan Rover 75 on brandin lippulaiva, joka johtaa Roverin uutta tulemista.
Kultainen ohjauspyörä
Autoalan ammattilaisista koostuva arvovaltainen raati on äänestänyt ylellisen englantilaisvalmisteisen Rover 75:n tämän vuoden Kultainen ohjauspyörä -palkinnon voittajaksi. Saksalaisen Bild am Sonntag -lehden vuosittain myöntämä, arvostettu palkinto jaettiin nyt 24:nnen kerran. Se luovutettiin Rover-toiminnoista vastaavalle BMW-konsernin johtajiston jäsenelle, Werner Sämannille, 10. marraskuuta Berliinissä.
Palkinnon sai 2,5 litraisella V6-moottorilla ja viisinopeuksisella automaattivaihteistolla varustettu Rover 75. Sen arvioitiin olevan aivan omaa luokkaansa erityisesti hinta-laatu-suhteen, taloudellisuuden, sisätilojen suunnittelun ja ajomukavuuden suhteen.
Rover 75 on yhdestoista Kultaisen ohjauspyörän voittanut BMW-konsernin auto. Se on myös ensimmäinen englantilaisvalmisteinen auto, jolle palkinto on myönnetty.
Rover 75 luokkansa kaunein auto
Englantilaisvalmisteinen Rover 75 on valittu Milanossa pidetyssä Maailman kaunein auto -kilpailussa (L´automobile piu bella del mondo) ylemmän luokan perheautojen sarjan voittajaksi.
Jo seitsemättä kertaa järjestettävästä Maailman kaunein auto -kilpailusta on vuosien varrella muodostunut merkittävä kulttuuritapahtuma automuotoilun maailmassa. Tällä kertaa kauneimman auton tittelistä kilpailivat 38 uutta mallia. Voittajat valitsee kansainvälinen, suunnittelijoista, arkkitehdeistä, taiteilijoista ja autohistorioitsijoista koostuva raati, jonka puheenjohtajana tänä vuonna toimi Bruno Alfieri.
Maailman kaunein auto -kilpailun voittajat ovat esillä ensi vuoden maaliskuussa Milanossa avattavassa kansainvälisessä Design in Motion 2000 -suurnäyttelyssä.
Rover 75:n voittokulku jatkuu!
Brittiläisen autoteollisuuden parhaita perinteitä edustava, laadukas ja yksilöllinen ylemmän keskiluokan perheauto Rover 75 on saanut tunnustusta autonvalmistusmaana tunnetussa Japanissa, jossa se on vastikään valittu vuoden tuontiautoksi. Rover 75 voitti kovatasoisen kilpailun huomattavalla piste-erolla seuraavaan kilpailijaan, eli Audi TT:hen. Mm. Jaguar S type sijoittui kuudenneksi.
Rover 75 esittely, osa 2
Retro-look on päivän sana automuotoilussa. Rover 75 suorastaan henkii vanhoja brittiarvoja. Juuri niihin saksalaisomistaja BMW on satsannut miljardeja.
Takaisin kromin valtakuntaan
Rover 75:n kehittely aloitettiin vuonna 1994 puhtaalta paperilta. Jo silloin oli selvää, ettei sen kaltaisiin kompromisseihin, joihin jouduttiin Hondan ja British Aerospacen kaudella, tarvitsisi taipua. Resurssit olivat toiset.
BMW:n teknistä tukea ja komponentteja hyödynnettiin alusta- ja korisuunnittelussa. Niinpä mm. saksalaisvalmistajan kokemus nykyaikaisen CAN-väyläarkkitehtuurin eli ns. multiplex-sähköjärjestelmän suunnittelussa on ollut erinomaisena avuna.
Tämä ei luonnollisesti tehnyt Rover 75:stä saksalaista. Tähtäimenä oli mukavuus- ja tyylipainotteinen etuvetoinen – ei takavetoinen, ajamisen iloon, urheilullisiin ja meneviin ihmisiin vetoava BMW.
Haluttiin tehdä toisenlainen laatuauto, jonka olemus ei olisi kopioitavissa. Ja varsin hyvin siinä suhteessa on onnistuttu.
Kaikki alkaa tänä päivänä pohjalevystä. Rover 75:n tuliterä pohjalevy on 2,5 kertaa vanhojen 600/800 -mallien vastaavaa jäykempi. Siinä vankka perusta turvallisuutta, alhaista äänitasoa ja täsmällistä akselistotuentaa ajatellen.
Äänettömyyttä
Kokemus alkuun ajamastamme 2.0 V6 -mallista on melun suhteen kuvaava. Pieni kuutoskone ei ole mikään voimanpesä, mutta kehrää eteenpäin tosi siivosti. Kone venyy vetoon kuin kuminauha aivan alimmilta, reilut 1 000 r/min käyntinopeuksilta.
Nopeuden noustessa korva kiintyy ääniin. Suhinat etuovien yläkulmissa erottuvat lievinä. Mutta entäpä tuo sivuhurina moottorin äänessä? Moottoritienopeuksilta on hetken kuluttua pakko hiljentyä asian äärelle.
Tovi joutokäyntiä, ennen kuin sytyttää. Käsisäätöinen ilmastointilaite! Kylmäkone nollille, ja epämääräisyydellään häirinnyt ääni on tiessään.
Sitten onkin uusi aprikoinnin aihe. Miten moinen hurina erottui äänestä moottoritienopeudessa? Mikäs muu kuin alhainen taustaäänitaso sen selittää. Keskustelu käy suuremmillakin nopeuksilla ääntä korottamatta
Brittiläisyyttä
Ensituntuma uusbrittiläiseen laatuun ei siis ole hullumpi. Runsas kromin kiilto korissa antaa koristeellisen vaikutelman. Kromia on keulasäleikössä, kromia on kylkilistoissa ja sitä on ovenkahvoissa. Varustelluimmassa versiossa jopa ovipeilit ovat kromatut.
Kiiltävää listoitusta on joka puolella luomassa tunnelmaa. Ja kuin eleganttina alaviitteenä, etuoven alareunassa viirumainen mallimerkintä. Perässä joka kohoaa brittityyliin - vai pitäisikö sanoa jaguarmaisesti, yksinkertaisesti tyylitelty 75-merkintä.
Tarkka katse huomaa autosta toiseen siirryttäessä hiuksen hienoja eroja takaluukun sovituksissa. Roverin edustajien mukaan loppuviilaukset tehdään vielä tuotantomalleihin, joissa mm. etuovien tiivistystä parannetaan suhinoitten eliminoimiseksi.
Retrohenkeä
Brittiläisyyttä tyypillisimmillään edustaa puukoristus. Kojelauta upotettuine vaaleapohjaisine mittaritauluineen sekä kapeine, kiiltävine kehyksineen ja suuttimineen on Rover 75:n erikoisrakenne. Liikaa retroa?
Enpä tiedä. Mittari- ja kellotaulut ovat tosin kuin vanhasta Könni-kellosta repäistyt, mutta selkeälukuiset.
Lakatun puupintamaiseman luonnonläheisyydestä voi myös kiistellä, mutta se on erittäin persoonallinen ratkaisu tässä luokassa. Kaikissa versioissa kojelauta on demokraattisen samankaltaisesti pähkinäpuurunkoinen (kehys vaihteenvalitsimen ympärillä muovia).
Ja mikä tärkeintä, vaihtelevat espanjalaistiet osoittivat, ettei tämä uus-vanha rakenne osoittanut minkäänlaisia ääntelyn merkkejä.
Kolme K-konetta
Hypähdys pienestä V6-mallista nelosmallin puikkoihin panee taas pohtimaan. K-sarjan 1.8-16V -perusmoottori kehittää "vain" 88 kW:n tehon, kun taas kaksilitrainen KV6-kone hyrrää 6 500 kierroksellaan täydet 110 kW. Silti autot tuntuvat varsin tasavahvoilta.
Selityksiä on siis haettava pienemmiltä kierroksilta. Papereista löytyykin tieto, että nopeusvälillä 50-80 km/h kummankin vedätysaika nelosvaihteella on sama. 1.8- ja 2.0-mallien kokonaisvälitykset ovat samat. Kuutoskone kelaa kaulaa vasta kierroksilla: esimerkiksi seisova satanen taittuu sillä 1,4 sekuntia (10,2 /11,6 s) ripeämmin.
Nelosmalli tuntuu kevyesti ohjautuvalta. Peruskäytökseltään kummatkin ovat sopivan aliohjaavia. Nopea ohjaus saa kuitenkin keulapainoisemman kuutosmallin ottamaan sivuheitot terävämmin. Kaksilitraisen alustaviritys on muutenkin raskassoutuisempi joustoissa.
Järkevämpi nelonen
Toisaalta kuutoskoneen äänessä on jotain bemarimaisen vetoavaa soundia. Kuminauhamaisen puhtaalla alaväännöllä on myös puolensa. Mutta jos hintakynnys V6-luokkaan on kymmeniä tuhansia markkoja, päätyy suositus neloskoneen puolelle.
K-sarjan kruunaa suurempi 2,5 litran V6-moottori. Rover 75 -tuotantoon sovittaminen teetätti koneeseen lukuisia muutoksia. Lähes 90 prosenttia moottorin osista uusittiin vääntöjäykkyyden lisäämiseksi ja suursarjavalmistuksen tehostamiseksi.
Nyt iso KV6-moottori antaa täydet 130 kW. Nykymittoihin "kostein" (puolimärin) sylinteriputkin varustetut ja kerrosrakenteisen äänettömät K/ KV -moottorit kasvoivat jo 1990-luvun puolivälissä. Kaksilitrainen muunnos V6-moottorista on kuitenkin uusi..
Kolme varustetasoa
Kaikkiin neljään Rover 75 -moottorivaihtoehtoon on saatavana joko viisivaihteinen käsivalintainen (nyt Getrag 283 BMW-tapaan) ja automaattinen (Jatco entiseen Honda-tapaan) vaihteisto.
Meillä tulee tarjolle täysi mallisto, joka käsittää kolme varustetasoa (Classic, Club ja Connoisseur). Hinnat asettunevat jonnekin BMW 3-sarjan tasolle, sillä perusmallin hinnan toivotaan alkavan ykkösellä.
Suomessa perusvarustukseen kuuluu eteen taittuva takaistuimen selkänoja, neljä turvatyynyä (sivupäätyynyt lisävaruste), ABS-jarrut, lämmitettävät etuistuimet, ajovalojen pesimet ja takasumuvalo. V6-malleissa luistonesto on vakiojärjestelmä.
Rover 75 historiaa
Rover 75 on ylemmän keskiluokan auto, jota Rover valmisti Longbridgessa Birminghamissa. Autosta tehtiin myös farmarimallia nimeltään Rover 75 Tourer. MG valmisti myös autosta omia versioitaan MG ZT ja MG ZT-T (tourer). Autojen tuotanto loppui vuonna 2005 kun MG Rover meni konkurssiin. Kiinalaisten Nanjing ja SAIC yritysten on kuitenkin määrä alkaa valmistaa 75:sta tulevaisuudessa. SAIC-yhtiön valmistamaa autoa markkinoidaan nimellä Roewe 750.
Historia
Rover 75 julkaistiin BMW omistuksen aikana vuonna 1998, se oli sekä Rover 600- että 800-sarjojen korvaaja. Auto on lähes kokonaan Roverin suunnittelua, kuitenkin autossa oleva keskitunneli johti sen vertaamiseen takavetoiseen BMW 5-sarjaan. Edessä on MacPherson-joustintuet ja taka-akselilla käytetään monivarsituentaa.
Auto sai nopeasti kiitosta ominaisuuksistaan, ajomukavuudesta ja ulkoisesta ja sisäisestä muotoilusta. Muotoilusta vastasi Richard Woolley (suunnitteli myös Rover 600:sen). Kritiikkiä se sai lähinna liian retromaisesta mutoilusta, jota pidetiin merkkinä auton suuntaamisesta iäkkäämmille ostajille. Auto voitti kuitenkin erilaisia kaunein auto kilpailuja.
Autoa valmistettiin alunperin Cowleyssa, Oxfordissa. Vuonna 2000 Rover Groupin hajottua ja erottua BMW:stä siirrettiin tuotanto Longbridgeen. Vuonna 2001 esiteltiin farmarimalli Rover 75 Tourer, jota seurasi nopeasti MG:n ZT- ja ZT-T-versiot.
Tammikuussa 2004 esiteltiin facelift, joka vähensi hiukan retromaista olemusta. Suurimmat muutokset olivat keulan ja perän muotoilussa. Tämä sai aikaan erilaisia reaktioita lehdistön piiristä. Muutama kuukausi myöhemmin Geneven autonäyttelyssä esiteltiin myös V8-moottorinen malli, jossa on myös erilainen etumaski. Pitkällä akselivälillä varustettu malli esiteltiin Birminghamissa samana vuonna. Sitä kutsutaan nimellä Rover 75 Vanden Plas. Siinä moottorivaihtoehdot olivat 2.5 V6, 2.0 TD (131 hv) sekä V8.
Moottorit
1.8 16V (1796 cm3) 88 kW (120 hv) @ 5500 r/min, 160 Nm @ 4000 r/min
1.8 Turbo (1796 cm3) 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min, 215 Nm @ 2100 r/min
2.0 V6 (1991 cm3) 110 kW (150 hv) @ 6500 r/min, 185 Nm @ 4000 r/min
2.5 V6 (2497 cm3) 130 kW (177 hv) @ 6500 r/min, 240 Nm @ 4000 r/min
4.6 V8 (4601 cm3) 191 kW (260 hv) @ 5000 r/min, 410 Nm @ 4000 r/min
2.0 CDT (1951 cm3) 85 kW (116 hv) @ 4000 r/min, 260 Nm @ 2000 r/min
2.0 CDTi (1951 cm3) 96 kW (131 hv) @ 3500 r/min, 300 Nm @ 1900 r/min
Rover 75
Valmistaja ja valmistusmaa MG Rover Group,
Iso-Britannia
Valmistusaika 1998–2005
Luokka
ylempi keskiluokka
Kori
4-ovinen sedan
5-ovinen farmari
Moottori
R4, V6, V8
Huippunopeus 188–242 km/h
Kiihtyvyys 6,8–12,3 s (0–100 km/h)
Iskutilavuus
1796–4601 cm3
Teho
85–191 kW
Kulutus 6,1–11,1 l/100 km (yhd.)
Voimanvälitys etuveto, takaveto
Hintaluokka 32.500–53.700 € (1999)
Edeltäjä Rover 600
Rover 800
Saman luokan autoja MG ZT
Opel Omega B
Roewe 750
Saab 9-5
Volvo S70
Mitat
Pituus: 4745 mm
Leveys: 1778 mm
Korkeus: 1427 mm
Akseliväli: 2745 mm
Raideleveys (e/t): 1505 mm
Omamassa: 1390–1595 kg
Tavaratila: 432 l
Polttoainesäiliö: 65 l
Mallit
1999–2004
Classic
Classic SE
Club
Club SE
Connoisseur
Connoisseur SE
Vanden Plas
2004–2005 (facelift)
Classic
Connoisseur
Connoisseur SE
Contemporary
Contemporary SE
Vanden Plas
NETTIAUTOSSA OLLUT ESITTELY:
Koeajossa: Rover 75 1,8 Club (30.9..2005)
Rover oli Englannin viimeinen, itsenäinen autotehdas. Vielä 90 luvun lopulla sen omisti BMW ja kehittelytahti oli huima. Vuonna 1999 markkinoille tuotiin 75, jota uuden vuosituhannen alkuun asti myytiin myös Suomessa. Ahneat sijoittajat, huono kannattavuus ja ennakkoluulot ajoivat kuitenkin BMW:n myymään Roverin, jolloin sen maahantuonti Suomessa loppui. Roverin tytäryhtiön, Minin tuonti kuitenkin jatkui, sillä kannattavana yksikkönä BMW halusi pitää sen. Rover ei kuitenkaan enää BMW:n tuen loputtua pystynyt toipumaan talousvaikeuksistaan. Uusia malleja ei ollut varaa kehitellä, rahat olivat loppu. Viimeisenä vetona 75:stä tehtiin facelift, mutta Roverin harmiksi se oli jo tullessaan vanhanaikainen. 2005 syksyllä Rover painui konkurssiin, jolloin kiinalainen autotehdas Jianling osti tuotemerkin. Alkuperäinen 75 on edelleen kuitenkin hyvä auto ja edullinen ostaa juuri konkurssin vuoksi, joten kävimme tutustumassa perusvarusteiseen, käytettyyn 1.8 Clubiin.
Sisätilat
75:n sisätilat ovan hienostuneet. Vaalea sisustus ja keskikonsolin jalopuut yhdistettynä muhkeista istuimista aina nahkaiseen ohjauspyörään luovat arvokasta tunnelmaa. Auto tuntuu itseään kalliimmalta. Ajoasento on rauhallinen, eikä innosta urheilulliseen ajotapaan. Kaikki kontrollit ovat varsin hyvin käsillä, mutta koska kaikki nippelit ovat tehty vain tätä mallia ajatellen ja muotoilijat ovat saaneet varsin vapaat kädet, joutuu tiettyjä katkaisijoita etsimään tovin. Totuttuaan 75:een ei mielellään enää autosta nousisikaan. Istuimet ovat muuten mukavat, mutta sivuttaistuki on vaisu ja istuinosa turhan lyhyt. Niin edessä kuin takanakin on väljät tilat joiden ansiosta 75:lla matkustaa mielellään pidempiäkin matkoja.
Tavaratila
Tavaratila on työkseen ajavalle kohtuullisen tilava, mutta lastausaukko ja lastauskorkeus aiheuttavat harmia.
Laatua ja luotettavuutta
BMW:n johto on varmistanut sen, että Rover 75 oli aikanaan ja on vielä käytettynäkin laadukas ja luotettava auto. Tekniikkakaan ei ole niin erikoista, etteikö sitä voisi normaali korjaamo korjata. Suomesta tosin löytyy myös Roveriin erikoistuneita putiikkeja, kuten Karaasi Espoossa tai Huoltorep Helsingissä. Myös Lohjan Laatuautot ymmärtävät Rovereiden päälle.
Ajettavuus, moottori
Päällimmäisenä mieleen painui 75:n äänettömyys sekä tunnokas ajettavuus. Moottori on käyntiääneltään hiljainen ja vaihteet menevät päälle solakasti. Ilmastointia ei perusmallissa valitettavasti ole, joten jos jokin, niin se ainakin verottaa ajomukavuutta. Alusta on tarkka, mutta suodattaa pienet nypytykset taidokkaasti. Suorastaan loistava ajaa, olisiko kenties BMW:n insinööreillä ollut näppinsä pelissä?
Varustelu, mukavuus ja turvallisuus
Ajomukavuutta lisää entisestään vielä hyvä audio, vaikkakin kasettipesällä. Soitin on päältäpäin BMW:stä tuttu, joten CD-vaihtajalla äänentoisto-ongelman saa todennäköisesti ratkottua. Muuten varustelu on varsin hyvää, vaikka kulunut aika näkyykin turvavarusteiden, kuten turvatyynyjen määrässä.
Ylläpitokustannukset
Roverin varaosat toimittaa Xpart, jolle Rover aikoinaan ulkoisti varaosavalmistuksen. Näinollen huollot eivät ole ongelma tehtaan kaatumisesta huolimatta. Osien hinnat saattavat tosin olla korkeita, eikä Roveria ole helppo myydä eteenpäin. Jos Roverin valmistus käynnistyy uudestaan, saattaa tilanne olla parempi, mutta tällä hetkellä kun mietitään arvon alenemista, osien hintoja ja saatavuutta sekä asiantuntevien huoltojen sijainteja, ei Rover juuri tällä hetkellä ole ehkä kovin järkevä hankinta. Toisaalta kuka näitä asioita aina järjellä miettii, sillä varsinkin autokauppiaat tietävät, että suurin osa autokaupoista tehdään loppujen lopuksi pääosin tunteella.
Loppusanat
Käytettyä laatuautoa etsivälle Rover 75 voi olla vaihtoehto, jos budjetti on tiukka, mutta haluaa jotain erikoista. Ripeään arvonalenemiseen ja huollon saatavuusongelmiin kannattaa silti varautua. Itse autossa ei kuitenkaan ole suurempaa vikaa ja onhan 75 ehkä yksi tämän hetken kauneimpia sedaneita mitä tien päällä liikkuu. Kannattaa ainakin käydä koeajolla, mikäli sopiva yksilö tulee vastaan.
Hiljaisuus
Ajettavuus
Mukavuus ja varustelu
Hintataso
- Ylläpitokustannukset varauksin
- Huoltoverkosto
- Ei takuita uudenkarheillakaan Rovereilla
Rover 75 - Euro NCAP – Rover 75
8.6.2001 Lähde: Autoliitto/Euro NCAP
Rover 75 on erittäin lujarakenteinen auto, joka suojaa matkustajansa hyvin. Päätä suojaava sivuturvatyyny ei ole vakiovarusteena, mutta jos olisi, Rover 75:llä olisi hyvät mahdollisuudet saavuttaa viiden tähden tulos. Ainoat pistemenetykset Rover 75:lle tulivat etutörmäystestissä, jossa kuljettajan rintakehään kohdistui kova kuormitus. Korin jäykkä rakenne aiheuttaa suuria kuormituksia turvarakenteille ja yksi turvaistuin vaurioitui törmäyksessä. Turvaistuimen valmistaja Britax ilmoitti, että testissä käytetty istuin oli suorituskykynsä äärirajoilla.
Riskialueet
Etutörmäys
Etuturvavyöt on varustettu turvapysäyttimillä ja esikiristimillä. Näistä huolimatta kuljettajan rintakehään kohdistui melko kova rasitus. Polvia ympäröivän alueen erinomainen muotoilu ja osien pehmeys suojaa polvia ja reisiä. Jalkatila säilytti muotonsa hyvin, nilkkojen ja jalkojen loukkaantumisriski oli pieni. Takaistuimen keskipaikan kolmipisteturvavyö suojaa kaksipisteturvavyötä paremmin.
Sivutörmäys
Sivutörmäystestissä ei pistemenetyksiä. Rover 75:n vakiovarusteisiin ei kuitenkaan kuulu päätä suojaavaa sivuturvatyynyä, eikä auto näin ollen saa kahta saatavilla olevaa pistettä. Roverin kustannuksella toteutettu pylvästesti osoitti, että lisävarusteturvatyynyllä päänsuoja on hyvä.
Lasten turvaistuin
Matkustajan turvatyyny saattaa olla vaaraksi matkustajan paikalle sijoitettuun turvaistuimeen kiinnitetylle lapselle. Rover 75:n vakiovarusteinen matkustajan turvatyyny vaatii asianmukaiset varoitusmerkinnät. Autossa on kuitenkin ainoastaan vaikeaselkoiset tarrat kojelaudan matkustajan puoleisessa päässä. Rover paneutuu kuitenkin tähän ongelmaan ja on ilmoittanut asentavansa kunnolliset varoitusmerkinnät aurinkolippoihin. Kolmivuotiaan Britax Club Class Universal -turvaistuin vaurioitui törmäyksen voimasta. Roverin ja Britaxin ilmoituksen mukaan istuinta on uudistettu tutkimusten jälkeen, eikä vastaava enää toistu. Puolitoistavuotiaan lapsen istuin oli identtinen, mutta selkä menosuuntaan asennettu.
Törmäys jalankulkijaan
Erittäin jäykkä etupää ei helpota jalankulkijoiden asemaa törmäyksissä. Ainoa hiukan suojaava alue on konepelti, lapsen päähän kohdistuvissa osumissa.
ETTÄ TÄMMÖISTÄ :).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170