Niille joita hämmentää joidenkin uskovien hyökkäävä ja määräilevä asenne, ajattelin tehdä pienen yhteenvedon eräästä psykologisesta käsitteestä: narsismista.
http://www.tietopankki.com/narsismi.html
Uskovaisessa ihmisessä narsistinen personaallisuushäiriö saa usein hengellistetyn muodon. ts. Siinä missä norminarsisti uskoo olevansa maailman suurin naistenmies, uskovainen narsisti kuvittelee itsensä Jumalasta seuraavana lopunajan toisena todistajana tms.
Tuossa linkissä olevasta kuvauksesta voi johtaa hengellistetyn narsismin ilmenemismuotoja. esimerkiksi:
- yrittää hyötyä muista
(haluaa paljon ikiomia opetuslapsia)
- nauttii vallan käyttämisestä
(jyrkkien tuomioiden julistus pönkittää ylemmyydentunnetta)
- uskoo olevansa aina oikeassa
(ei ymmärrä eroa Jumalan äänen ja oman sisimmän äänen välillä - luulee kuulevansa aina Jumalan äänen)
- ei ota huomioon muiden ihmisten tarpeita ja oikeuksia
(röyhkeyden voi aina perustella jollain raamatun paikalla. Kunnioitus - joka on rakkauden yksi muoto - leimataan maallisuudeksi)
- Tuommoista kelailin tässä iltani ratoksi. Tärkeää persoonallisuushäiriöisten ihmisten ymmärtämisessä on se että heihin eivät normikonstit tepsi - ellei Jumala heitä herätä ja muuta. Paras tapa kohdata kyseiset ihmiset on pysyä heistä kaukana.
Narsismi
14
606
Vastaukset
Hyvä, että otit esiin asian. Toivottavasti moni muukin lukee tekstisi ja oppii katsomaan eteensä, ettei joutuisi ihmispaulaan.
"koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;"
1 Tess 5:21- Crypticall
Uskonnollisissa piireissä tuo ei ole ollenkaan harvinaista ja juuri uskonnollisissa piireissä sitä on vaikea kitkeä pois, koska sen voi pukea liian helposti siihen "hengellisyyden" kaapuun.
- Trubaduuri
Miksi he eivät ole? Onneksi on kuitenkin sellainen oikea maailma, jossa monet eläjät elävät, siis tämän virtuaalimaailman ulkopuolinen todellisuus, josta et tiedä vielä kaikkea. Siinä hyvä syy jatkaa, meinaan oikeata ajattelua, joka sinulllakin on jäänyt lapsen kenkiin, kolminaiseksi! Jotenka, riisu jo nuo rusahtaneet vaatteesi joita täällä käytät ja pese ne välillä oikeuin kunnolla.
- äkkiä lukemaan
täällä on tehty tosi hyvä analyysi sinusta.
Näitä on nähty näinä aikoina, helvetillä pelottelijoita, sillä erotuksella, että ne kuulee
kyllä Jeesuksen äänen. - tekstiä ja totta...
Eli... tälläisen narsistin pauloihin jouduin, jossa ilmenee kaikki noi mainitsemasi asiat ja aina on kuulemma Jumalan johdatuksessa ,jopa synnissäkin :( ja jos hänelle siitä mainitsen niin suuttuu välittömästi ja hylkää. Näitä hylkäämisiä olen joutunut kärsimään jo monta vuotta ja narsistin kynsistä ei niin vain pääsekkään , se on sielunvihollisen laittama ihmispaula.
Tämä henkilö tietää miten mua voi haavoittaa ja hän tekee sen, ja kun saa minut itkemään niin hän laittaa vielä kovemmat panokset, niin että menen ihan järkkyttyneeksi. Enää en halua hänen edessään itkeä , koska siitä seuraa todella syviä sydänhaavoja, niinkuin niitä ei ois jo tarpeeksi.
Hän etsii uskovia joiden edessä saa paistatella ja tulla esille varsinkin seurakunnan silmäätekevien kanssa ja heidän kauttaan... siitä seuraa että hän on edennyt valtavasti seurakunnan hierarkiassa.
Kuitenkin kun olen hänen kanssaan kahdestaan niin hän on kova , kylmä ja välinpitämätön mua ja mun tunteitani kohtaan.
Hänellä on monia naamareita aina tilanteen mukaan!!!!
Kehoitan myöskin niinkuin aloittaja kehoitti pysymään tämän tyyppisistä ihmisistä kaukana ja varsinkin jos on erisukupuolista kyse. Narsismi miehet ja miksei naisetkin ovat etsimässä saalista seurakunnista, joita voi käyttää hyväksi ja raiskata henkisesti , hengellisesti ja ruumiillisesti.
Näin on minulle käynyt ja olen sairastunut masennukseen ja käyn tällä hetkellä terapiaa saadakseni elämäni kuntoon.
Narsismi tulee kasvamaan seurakunnissa ja ainoa millä me voimme kitkeä tälläisen häiriön on meidän vastuullamme annammeko tilaa näille luonnehäiriöisille tehdä mitä vaan.
Terveisin: läheisriippuvainen - Asiaan perehtynyt
...etsiskelevät narsisteja kaikkialta muuualta paitsi oman nuttunsa alta :)
- Palstaa seuraillut
Kerroit tuolla alemmassa keskustelussa muutama päivä sitten olevasi menossa juomaan tärpättiä Penan kanssa johonkin kuraojaan.
Miten se ryypiskely sujui?- voi kysellä
vain todella säälittävä tyyppi. Katso peiliin,
ei jälkeäkään oikeamielisyydestä, eli siitä
vanhurskaudesta. Tiedän, että olet YAKOV.
palstaa seurannut. - Jumalan pieni köyhä
Mikä postissani noin satutti kun täytyy hyökkäykseen ryhtyä?
Oliko se muistutus siitä että haluat tehdä omia opetuslapsia? Ehkä pelko siitä että paljastan ongelmasi?
Vale on vale, vaikka sen pukisi lampaannahkaan. Valeessa elävää ei auta se, että siihen päälle liimataan raamatunjakeita ja vedetään Jeesus-hymy naamalle, se on vain ulkokuori. Vale on sisällä -> himo rakentaa omaa mainetta, omaa valtakuntaa ja tyydytys toisten polkemisesta.
Ei Jumalan valtakuntaa voi rakentaa, ellei ole siihen itse kasvanut kiinni. Sitä ei opetella ulkoa Raamatusta, vaan sen tulee valloittaa sydän. Sen kaikkein syvimmän on suostuttava muuttumaan, siitä syntyy hedelmää. - olen todellakin ..
Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
Mikä postissani noin satutti kun täytyy hyökkäykseen ryhtyä?
Oliko se muistutus siitä että haluat tehdä omia opetuslapsia? Ehkä pelko siitä että paljastan ongelmasi?
Vale on vale, vaikka sen pukisi lampaannahkaan. Valeessa elävää ei auta se, että siihen päälle liimataan raamatunjakeita ja vedetään Jeesus-hymy naamalle, se on vain ulkokuori. Vale on sisällä -> himo rakentaa omaa mainetta, omaa valtakuntaa ja tyydytys toisten polkemisesta.
Ei Jumalan valtakuntaa voi rakentaa, ellei ole siihen itse kasvanut kiinni. Sitä ei opetella ulkoa Raamatusta, vaan sen tulee valloittaa sydän. Sen kaikkein syvimmän on suostuttava muuttumaan, siitä syntyy hedelmää..... kiitollinen Taivaan Isälle siitä että otit esille aiheen narsismi (uskovaisten piireissä). Täällä on nyt kovasti halvennettu sinua kirjoituksesi vuoksi.
Miksei esimerkiksi seurakunnissa puhuta narsismista... ainoastaan Raimo Mäkelä on uskaltautunut kirjoittamaan aiheesta kirjoja mutta että, olisi kyllä mahtavaa jos seurakuntien tilaisuuksissa alettaisiin puhuun aiheesta. Voisin hyvin kuvitella sitä tilannetta , miten ihmiset alkaisi reakoimaan kun tälläinen häiriö otettaisiin esille.
Siunausta sinulle Jumalan pieni köyhä ja ole rohkea tuomaan esille enemmän tätä "narsismi" asiaa uskovien keskuuteen. - Jumalan pieni köyhä
olen todellakin .. kirjoitti:
.... kiitollinen Taivaan Isälle siitä että otit esille aiheen narsismi (uskovaisten piireissä). Täällä on nyt kovasti halvennettu sinua kirjoituksesi vuoksi.
Miksei esimerkiksi seurakunnissa puhuta narsismista... ainoastaan Raimo Mäkelä on uskaltautunut kirjoittamaan aiheesta kirjoja mutta että, olisi kyllä mahtavaa jos seurakuntien tilaisuuksissa alettaisiin puhuun aiheesta. Voisin hyvin kuvitella sitä tilannetta , miten ihmiset alkaisi reakoimaan kun tälläinen häiriö otettaisiin esille.
Siunausta sinulle Jumalan pieni köyhä ja ole rohkea tuomaan esille enemmän tätä "narsismi" asiaa uskovien keskuuteen.Kiitos tuestasi.
On totta että asioista tulee puhua niiden oikeilla nimillä, mukaanlukien persoonallisuushäiriöt ja niiden hengellistäminen.
Uskon kuitenkin että henkilökohtaisessa elämässämme tärkeintä on nähdä Jumalan rakkauden aurinko tämän kaiken maallisen kuonan ja rikkinäisyyden yläpuolella. Kun tuntee valon, erottaa paremmin varjotkin.
Laulun sanoin "Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa..." - Jumalan pieni köyhä
Kiitos tuestasi.
On totta että asioista tulee puhua niiden oikeilla nimillä, mukaanlukien persoonallisuushäiriöt ja niiden hengellistäminen.
Uskon kuitenkin että henkilökohtaisessa elämässämme tärkeintä on nähdä Jumalan rakkauden aurinko tämän kaiken maallisen kuonan ja rikkinäisyyden yläpuolella. Kun tuntee valon, erottaa paremmin varjotkin.
Laulun sanoin "Kun on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa..."Niin, tuli vielä pari ajatusta mieleen...
Olen samaa mieltä siitä että jonkinmoinen psykologian ymmärtäminen ja/tai opetus olisi ihan hyväksi kristillisissä piireissä. Mielen sairauksien lisäksi ihan yleensä ihmismielen ymmärtäminen on hyväksi elämän kannalta. Siitä voi saada eväitä mm. ymmärrykseen itseään ja muita kohtaan ja sitä kautta terveempään suhtautumiseen asioihin, itseensä ja muihin.
Ehkä henkinen elämä nähdään liian usein irrallaan hengellisestä, jopa sen vihollisena, vaikka ihmisinä olemme kokonaisuuksia. - Elena
Niin, tuli vielä pari ajatusta mieleen...
Olen samaa mieltä siitä että jonkinmoinen psykologian ymmärtäminen ja/tai opetus olisi ihan hyväksi kristillisissä piireissä. Mielen sairauksien lisäksi ihan yleensä ihmismielen ymmärtäminen on hyväksi elämän kannalta. Siitä voi saada eväitä mm. ymmärrykseen itseään ja muita kohtaan ja sitä kautta terveempään suhtautumiseen asioihin, itseensä ja muihin.
Ehkä henkinen elämä nähdään liian usein irrallaan hengellisestä, jopa sen vihollisena, vaikka ihmisinä olemme kokonaisuuksia.Olisi todellakin hyväksi jos ihmiset perehtyisivät enemmän psykologiaan, täällä netissäkin sellainen tietämys olisi mielekästä. Uskonnollisilla sivuilla jos missään huomaa että psykologisia tietoja ja taitoja tarvittaisiin enemmän. Varsinkin meillä Suomessa tarvittaisiin myös parempia käytöstapoja, täällä netissä myös, missä rehottaa usein kaikenlainen mollaaminen ja viat löytyvät yleensä toisista, ei itsestä. Oheisessa linkissä, jonka löysin iltapäivälehden kautta, tuoreesta uutisesta juttua nettikeskustelun käytösongelmista, joita ei olisi niin paljon, jos ihmiset kohtelisivat toisiaan netissä yhtä korrektisti kuin vaikkapa syntymäpäivälounaalla, tai edes sinne päin.
Tällä palstalla on kyllä varsin paljon korrektia kirjoittelua, mitä ei voi sanoa esim. ateismipalstasta, vaikka sielläkin on joitakin ihan hyvin käyttäytyviä kirjoittajia, sama pätee muihinkin osastoihin.
Kiitos mielenkiintoisesta aloituksesta.
- Trubaduuri
Kristillisistä elämänarvoista aidosti pitävät ja taivaallista Isää tottelevat sekä kunnioittavat oikeasti uskovat ihmiset kyllä säästyvät tuolta itsekkyyden ilmentymältä täysin, eikä heissä siis esiinny narsistisia piirteitä, kuten heissä jotka elävät semmoisessa luulossa ja kuvitelmissa jotta ovat uskovaisia ja hengellisiä, vaikka ovatkin puhtaasti vain maallisia ja raadollisia oman edun ainaisia tavoittelijoita. Eikä tietenkään epäsuorat ilmaisut tai hyökkäykset toisia ihmisiä kohtaan ole yhtään sen parenpaa tai pahenpaa kuin suoratkaan. Mutta tuo kehottaminen syrjintää eí ole suotavaa ollenkaan nykypäivänä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6192572Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4162033Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H232000JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191576- 671509
Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641488- 1241243
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka221060Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.181022Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16988