Olen hieman häkeltynyt herpeksestä kerrottavasta informaatiosta, jota olen täältäkin selaillut. Taudin kerrotaan olevan valtavan yleinen: viidennes ihmisistä kantaa sukupuoliherpestä ja jopa 90% huuliherpestä. Suuri osa kantajista on oireettomia eikä tiedä kantavansa tautia, mutta toisin kuin jossain väitetään, tauti tarttuu myös oireettomassa vaiheessa. Kerrotaan myös tartunnan olevan mahdollinen yhdynnässä kohdomista huolimatta.
Jos noin moni kantaa herpestä, mutta useimmat eivät tiedä siitä itse eikä tautia edes testata sukupuolitautitesteissä, kuinka tässä uskaltaa ylipäänsä harjoittaa suojaamatonta seksiä ikinä kenenkään kanssa vakiintuneessakaan suhteessa, kun ei tiedä, onko itse tartuttamassa toista tai toinen itseä. Jos huuliherpes on noin valtavan yleistä ja kykenee tarttumaan myös sukuelimiin, eikö suojaamaton suuseksi ole hyvin riskialtista, vaikka tavanomaisissa testeissä olisi käyty.
Tehdäänkö esim. Helsingin Meilahdessa oireettoman herpeksen verikokeita ja onko niistä yhtään mitään hyötyä, jos ne kertovat ainoastaan, onko henkilöllä ollut joskus jonkintyyppisiä infektioita? Ei sillä, että elämästä muutenkaan hengissä selviäisi.
Oireeton herpes ja todennäköisyydet
6
833
Vastaukset
- ,,,,,,,,,,,,,,,
julkisella sektorilla, yksityisellä kyllä tutkitaan ja saadaan selville että kumpi herpes-tyyppi on kyseessä, sitä se ei kyllä sitte kerro, että missä päin kehoa se on=)
En oikein ym. mitä tarkoitit tuolla; "niistä yhtään mitään hyötyä, jos ne kertovat ainoastaan, onko henkilöllä ollut joskus jonkintyyppisiä infektioita?" Kertoohan vasta-ainekoe sen, että onko elimistössä herpesvirus ja mikä virus, ykkönen vai kakkonen, muttei sitä että lymyääkö se ykkönen genitaalialueella ja kakkonen huulessa tms.
Näin siis yksityisellä sektorilla.
Niin, suojaamaton yhd. on aina riski, herpeksen ja toki muidenkin tautien kannalta. Ja kenkku juttu on vielä se, että kondomikaan ei juuri suojaa herpes-virukselta=)
Ja kun ihmiset ovat tietämättään oireettomia kantajia niin virus leviää...
Olet oikeassa, suuseksikin on riskialtista, siinä on mm. se vaara että antajan oireeton huuliherpes siirtyy saajan genitaalialueella ja siinähän sitten on, se kun ei koskaan parane. - iuhHerpes
Ongelmallinen tilanne on vasta sitten, kun sinulla EI ole herpestä. Itse sain huuliherpeksen täysin yllättävästä paikasta, niskaan.
Ei kukaan meille nuorena kertonut, että huuliherpes tarttuu muutoinkin kuin pussailemalla. Nyt tiedän paremmin.- Kimmo734
Sepä juuri tekee asiasta hankalan, kun ei tiedä, onko. En ehkä huomannut sanoa tätä selvästi viestissäni.
Tuntuu vähän omituiselta, että julkinen terveydenhuolto ei halua tätä tietoa ihmisille tarjota.
- Fahrenheit
Erittäin hyvä keskustelu. Olen miettinyt ihan samaa, Suomessa julkinen terveydenhuolto ei todellakaan yritä estää herpeksen leviämistä. Naurettavaa touhua.
Mä olen päättänyt, että en enää harrasta irtosuhteita, koska elän mieluummin ilman herpestä kuin sen kanssa vaikka hauskasta pitäisi luopua. Ilman kondomia harrastan seksiä vain kun testeissä on käyty ja tunnettu jo jonkin aikaa. Jotenkin on jäänyt sellanen kuva (todisteita ei kyllä löydy), että ainakin huuleen tuleva herpes (oli se sitten HSV I tai II) ei tarttuisi oireettomana kovin helposti, eli jos rakkuloita ei ole. Ainakin se on epätodennäköistä. Sukuelimissä oleva oireeton herpes näyttäisi (ehkä) tarttuvan helpommin, kai koska limakalvoja ja näin ollen tarttumapintaa on enemmän.
Miksi joka herpesketjussa ihmiset toitottavat, että "harmi vaan kun se kondomikaan ei suojaa herpekseltä kovin hyvin"? Jos herpes on oireeton (ei rakkuloita) ja käytetään kondomia, niin kyllähän sen nyt luulisi aika hyvin suojaavan kun ei nesteitä vaihdeta. Jos taas on aktiivisia rakkuloita kondomin alueen ulkopuolella, niin tartunta on tietenkin todennäköisempi, koska käsittääkseni rakkulainen herpes erittää enemmän virusta kuin ei-oireeton, vaikka olisikin aktiivisena.
Tästä puhutaan niin vähän, että koko sekamelskasta on vaikea saada selkoa, miten tarttuu ja ei tartu jne. Eipä sitä taida kukaan täysin edes tietää! Let's put our hope herpesrokotteeseen, joka saattaa ennen mun kuolemaani ehtiä markkinoille.- immeinen
"Suomessa julkinen terveydenhuolto ei todellakaan yritä estää herpeksen leviämistä. Naurettavaa touhua."
Herpekseen ei kuole, se ei lisää syöpäriskiä tai aiheuta lapsettomuutta. Se on sukupuolitaudeista terveyden kannalta "harmittomimpia" vaikka kiusallinen voikin olla. - miettii hyvinkin..
immeinen kirjoitti:
"Suomessa julkinen terveydenhuolto ei todellakaan yritä estää herpeksen leviämistä. Naurettavaa touhua."
Herpekseen ei kuole, se ei lisää syöpäriskiä tai aiheuta lapsettomuutta. Se on sukupuolitaudeista terveyden kannalta "harmittomimpia" vaikka kiusallinen voikin olla.Herpes on tässä itsellekin melkoinen arvoitus.. Tarttumisesta ei meinaa saada yksiselitteistä tietoa mistään, ja tässä ei oikeen uskalla luottaa mihinkään. Jos se voi tarttua, vaikka kondomia käyttää oireettomana, eikö se voi tarttua myös kohta normaalista kanssakäymisestä?! Aikaisemmasta keskustelusta luin, että herpes-virus lymyää ihon pinnalla, ...mitä ihmettä?
Outoa että tästä taudista ei juuri missään puhuta, jos todella on niin yleinen kuin väitetään (20-25% sairastaisi). Ja jos täysin oireeton on, niin mistä sitä tietää sairastaako tätä vai ei, kuka huvikseen maksaa yksityisen lääkärille hirmu rahoja verikokeesta josta herpes selviää.. Kyllähän ihmiset elävät huuliherpeksen kanssa ilman suurempia ongelmia, mutta kun sukupuoliherpes luetaan LIKAISIIN sukupuolitauteihin, siitä ei uskalleta puhua ja se rajoittaa monenkin elämää varmaan tartuttamisen pelossa.. Ei hyvin mene, täyttä mysteeriä koko virus..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275