Läheisen itsemurha

Kokenut

Onko kukaan muu kokenut? Miten olet selvinnyt?
Onko asia ollut tabu, josta ei ole saanut keskustella? Onko sinua pidetty outona kokemuksesi takia?

23

8516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti

Olen kokenut, pariinki kertaan. Alku oli tietenkin vaikeaa ja kaveritkin katosivat ympäriltä. Asiasta tuli muuri ympärilleni, enkä voinut puhua siitä kenellekään. Kunnes tutustuin tyttöön joka oli samassa koulussa kuin minä. Harrastamme kumpikin liikuntaa useasti, mutta eri seuroissa. Minulle tuli kuitenkin pakollinen seuran vaihto ja menin samaan joukkueeseen tytön kanssa. Tunsin heti, että siinä on ihminen johon voisin uskaltaa luottaa. Hänelle sain sitten ensimmäistä kertaa kerrottua kaiken. Se helpotti. Sen jälkeen meistä tuli todella läheisiä. Hän on paras ystäväni. Vähitellen alan pääseen tuskan yli. Ensimmäisestä kokemuksestani on 4.v. toisesta noin 3.....

• Kokenut

vastauksestasi! Hyvä, että löysit luotetun ystävän. Omasta kokemuksestani on jo 10 vuotta ja sitä seuranneesta toisesta traagisesta läheisen kuolemasta 7 vuotta.

Aika samanlaisia kokemuksia kuin sinullakin. Olen huomannut, että sitä vähemmän juoruja kulkee asian ympärillä, mitä avoimemmin kertoo tapahtuneen uusille ystäville.

Aika näyttää tekevän tehtävänsä ja menneisyytensä kanssa oppii elämään, mutta joskus vielä koskee niin, että tekis mieli huutaa.

Voimia Sinulle!

• girl87

isäni teki 3 kk sitten itsemurhan ja en ole vieläkään oikein tajunnut että hän ei ole enään kansamme jäin hyvin paljon kaipaan isääni ja harmittaa kun en kerinnyt parantaa meidän välejä ja kerinnyt sanoo isä rakastan sinua=(

• aina äiti

Oma poikani teki itsemurhan vajaat 3 vuotta sitten. Sukulaiset, ystävät ja tuttavatkin ovat saaneet tietää kuolinsyyn ja kuolintavan. En muista kohdanneeni minkäänlaista välttelyä enkä supinaa. Enkä tiedä selän takanakaan puhutun. Itse olen puhunut melko suoraan ja kiertelemättä kun asia on tullut puheeksi. Tietysti on hyvä vähän miettiä kenelle puhuu. Eikä läheisen itsemurha saisi olla niin elämää hallitseva, että siitä pitäisi heti kertoa kaikille uusille tai vanhoillekaan ystäville. Mutta tietysti siinä tapauksessa jos tulee tarvetta selittää esimerkiksi omaa surullisuutta tai lukkiutuneisuutta tms. Minun mielestä asia on niin raskas, että siitä kannattaisi käydä juttelemassa jonkun psykologin tai erikoissairaanhoitajan kanssa ja jatkaa omaa elämäänsä jokapäiväisempien ja tutumpien asioiden parissa.
      Joidenkin ihmisten on vaikea kohdata henkilö, jonka läheinen on tehnyt itsemurhan. He eivät ehkä tiedä mitä pitäisi tai voisi sanoa asiasta. Se voi olla yksi syy miksi läheisensä menettänyt kokee tulleensa ihmisten välttelemäksi.

• Kokenut

syyllistämistä itsemurhan takia? (Että se olisi vanhempien tai perheen syy, että näin kävi.)

Minuun on suhtauduttu tosi hyvin ja asioita on kyselty, mutta joku on myös syyllistänyt.

Mikään ihmissuhde ei ole täydellinen ja aina voisi kohdella läheisiä paremmin kuin on onnistunut. Olisi pitänyt olla parempi "siskoni vartia", mutta en osannut toimia oikein ja antaa hänelle elämänhalua. Hän teki oman valintansa.

En ole uskaltanut koskaan esim. lääkärissä puhua tapahtuneesta, ettei minua alettaisi oudosti tarkkailemaan. Ettei minustakin tehtäisi riskiryhmään kuuluvaa...

Joskus tuntuu, että asiaa pitäisi aina vain jauhaa uudelleen ja uudelleen vaikka kokemuksesta on jo 10 vuotta.

• Äiti
        Kokenut kirjoitti:

syyllistämistä itsemurhan takia? (Että se olisi vanhempien tai perheen syy, että näin kävi.)

Minuun on suhtauduttu tosi hyvin ja asioita on kyselty, mutta joku on myös syyllistänyt.

Mikään ihmissuhde ei ole täydellinen ja aina voisi kohdella läheisiä paremmin kuin on onnistunut. Olisi pitänyt olla parempi "siskoni vartia", mutta en osannut toimia oikein ja antaa hänelle elämänhalua. Hän teki oman valintansa.

En ole uskaltanut koskaan esim. lääkärissä puhua tapahtuneesta, ettei minua alettaisi oudosti tarkkailemaan. Ettei minustakin tehtäisi riskiryhmään kuuluvaa...

Joskus tuntuu, että asiaa pitäisi aina vain jauhaa uudelleen ja uudelleen vaikka kokemuksesta on jo 10 vuotta.

Otappa selvää oman seurakuntasi kansliasta onko teilläpäin sururyhmiä itsemurhan omaisille. Siellä voisitte keskustella kaikesta ilman typerää syyllistämistä. On väärin syyllistää ketään ihmistä, se on julmaa ja ilkeää. Osoittaa kyseisen ihmisen ihmisyyden tason, joka on nolla luokkaa!Myötätuntoni on kaikkien kärsivien puolella, johtuu siitä että olen omat helvettini käynyt läpi.

• Kokenut

aika pian kertoa asiasta uusille ystäville. Ehkä kokeilen, hyväksytäänkö minut tallaisena "siipeni särkeneenä". Hienosti on kyllä hyväksytty ja moni on sitten kertonut omista murheistaan heti perään.

• aina äiti

Kyllä surutyössä tulee syyllistettyä itseään, sehän kuuluu prosessiin. Mutta sen pitäisi riittää, kellään muulla ei ole oikeutta siihen. Ulkopuolisen on turha puuttua jälkipuintiin syyllistämällä itsemurhan tehneen läheisiä, eihän ulkopuolinen voi tietää syitä kenenkään itsemurhaan, joka kuitenkin on ihmisen itsensä tekemä ratkaisu. Minusta tuntuu, että on normaalia jokaiselle itsemurhan tehneen kanssa läheisessä tekemisissä olleelle tuntea syyllisyyttä. Joka ei tunne, on mielestäni tunteeton tai hän hautaa syyllisyyden tunteensa, joka joskus kuitenkin purkautuu tavalla tai toisella. Niinkuin kaikki kielletyt tunteet.
      Olen itse muiden läheisten tavoin ajatellut, että miksi en sanonut pojalle sitä ja miksi huusin hänelle ja miksi en pitänyt siinä ja siinä asiassa kiirettä jne... Mutta totuushan on se, että jokainen on tehnyt sen minkä on osannut (jos ei ole tehnyt mitään niin ei vain ole osannut esim. asettua toisen asemaan). Ei elämää voi elää niin, että koko ajan varoo sanojaan ja tekojaan siinä pelossa, että toinen saattaa tehdä itsarin.
      Hyvään suremiseen kuuluu myös realismi, eli ei pidä nostaa poismennyttä läheistä (olipa kuolema tapahtunut millä tavalla tahansa) jalustalle vaan hänen muistoaan pitää kunnioittaa sellaisena kuin hän eläessään oli, hyvine ja huonoine puolineen. Eli häntä voi kaivata ja ikävöidä suunnattomasti vaikka hän ei täydellinen ollutkaan.

• Kokenut

kommentista! Näin se on, että jokaiseen ihmissuhteeseen liittyy myös syyllisyyttä. Sitä loukkaa vaikkei tarkoita, eikä täytä toisen toiveita täydellisesti. Jokainen tekee virheitä ja on lisäksi kateutta, mustasukkaisuutta, vihamielisyyttä tms. sisällä, eikä se näy ulospäin.

Syyllistäminen tuntuu tosiaan julmalta, kun syyllistäjä ei tiedä kyseisen perheen olosuhteita. Perhe on voinut hakea apuakin tilanteeseen, mutta ei ole saanut sitä.

• n24

Mun isä tappoi itsensä 6 vuotta sitten. Itse olen jo sinut tapauksen kanssa, mutta vaikeinta on siitä muille ihmisille sanoa. Olisi ollut paljon "helpompaa" jos hän olisi kuollut esim. auto-onnettomuudessa.

Meillä perheessä asiasta on aina puhuttu niin kuin se oli.

Ei mua mitenkään outona pidetä, kai. Parhaat ystävät tietävät miten asia on ja se siitä. Vieraille en kylläkään isäni kuoleman syytä kerro, kun en mä jaksa niitä hiljaisia hetkiä jne.

Kyllä tässä eteenpäin porskutellaan. Vaikeaa on välillä, mutta kyllä se siitä ja aika parantaa haavat.

• Kane

Joo. Yhtä lukuunottamatta katosivat kaikki ystävät ympäriltä. Vieraammilla oli sitten sitäkin huimempia tarinoita, joita pari kertaa sitten kantautui minunkin korviini. Se oli melko opettavaista. Nyt vanhoja kavereita on tietenkin taas alkanut näkyä kun olen ’kunnossa’. Sitä seinää ei varmaan ikinä pureta. Onneksi on tullut uusia ystäviä vaikken odota heiltä yhtään mitään enempää kuin vanhoiltakaan.

Pitkän aikaa ensimmäisen vuoden räjähtäneen shokin mentyä ohi sain voimakkaita pelkotiloja milloin kenestäkin ystävästäni. Piti soittaa ja tarkistaa, että asiat on hyvin jos alkoi kotona miettimään että olipa se hiljainen ja synkkä tänään. Jos joku tyttö osoittaa minuun kiinnostusta niin ensimmäinen ajatus on heti, että mikä kammottava salaisuus tai vinksahtanut suunnitelma tuollakin on mielessä. Seinäpuhelimen ääntä en kestä kuulla vieläkään eikä sellaista kodissani ole.

Tämä siis ei tarkoita, että maailmani olisi aivan vinksallaan. Pärjään kyllä, mutta haavat menevät luuhun asti ja luulen niiden olevan elinikäiset.

Itsesyytökset olivat (ja osin ovat) tietenkin hirvittävät. Enkä voi vieläkään kieltää ajatusta, että rakastetun itsemurha on suurin mahdollinen epäonnistuminen parisuhteessa.

• Kokenut

kokemus sinulla, otan osaa sydämestäni.
        Itselleni tuli läheisten kuolemista menetyksen pelko eli pelkään aina, ettei perheenjäseneni tulekaan takaisin kaupasta tai muista menoista.

• Kane
        Kokenut kirjoitti:

kokemus sinulla, otan osaa sydämestäni.
        Itselleni tuli läheisten kuolemista menetyksen pelko eli pelkään aina, ettei perheenjäseneni tulekaan takaisin kaupasta tai muista menoista.

Tiedän tämän tunteen. Joskus jää kiusaamaan jos ei muista kunnolla hyvästellä läheistä kun hän lähtee vaikka lomareissuun.

Suurinta osaa ihmisistä suojelee tiedostamaton usko siitä ettei mitään todella kamalaa voi tapahtua koska sellaista ei ole ennenkään tapahtunut. Maailma tuntuu kovin erilaiselta kun rakkaan ihmisen menettäminen muuttuu konkreettiseksi asiaksi, joka todella voi tapahtua milloin tahansa.

Läheisen itsemurhan kokeneilla (ainakin itselläni) on sen lisäksi mennyt usko siihen, että voisi olla edes suunnilleen varma siitä mitä toisen ihmisen päässä tapahtuu. Näennäisen onnellinen, puhelias ja toimelias ihminen saattaa olla kaikessa hiljaisuudessa valmistautumassa omaan kuolemaansa. Hänen maailmansa on tunnistamaton ja yönmusta kaikille niille, jotka kuvittelevat tuntevansa hänet.

Jos tietää ettei voi tuntea toista ihmistä lainkaan, epäilee hänen motiivejaan muissakin asioissa loputtomiin. Sillä tavoin ajatteleva tuntee itsensä yksinäiseksi silloinkin kun on seurassa.

Joskus minusta tuntuu, että olen nyt lähempänä häntä kuin hänen eläessään. Ymmärrän paremmin, että sen kaltaista tuskaa voi olla olemassa. Vaikken hyväksykkään hänen ratkaisuaan. Täällä olen ja pysyn. Ja jos joskus tuntuisi etten jaksa voin ajatella, että olen hänelle velkaa istua tämän reissun loppuun asti.

• Kokenut
        Kane kirjoitti:

Tiedän tämän tunteen. Joskus jää kiusaamaan jos ei muista kunnolla hyvästellä läheistä kun hän lähtee vaikka lomareissuun.

Suurinta osaa ihmisistä suojelee tiedostamaton usko siitä ettei mitään todella kamalaa voi tapahtua koska sellaista ei ole ennenkään tapahtunut. Maailma tuntuu kovin erilaiselta kun rakkaan ihmisen menettäminen muuttuu konkreettiseksi asiaksi, joka todella voi tapahtua milloin tahansa.

Läheisen itsemurhan kokeneilla (ainakin itselläni) on sen lisäksi mennyt usko siihen, että voisi olla edes suunnilleen varma siitä mitä toisen ihmisen päässä tapahtuu. Näennäisen onnellinen, puhelias ja toimelias ihminen saattaa olla kaikessa hiljaisuudessa valmistautumassa omaan kuolemaansa. Hänen maailmansa on tunnistamaton ja yönmusta kaikille niille, jotka kuvittelevat tuntevansa hänet.

Jos tietää ettei voi tuntea toista ihmistä lainkaan, epäilee hänen motiivejaan muissakin asioissa loputtomiin. Sillä tavoin ajatteleva tuntee itsensä yksinäiseksi silloinkin kun on seurassa.

Joskus minusta tuntuu, että olen nyt lähempänä häntä kuin hänen eläessään. Ymmärrän paremmin, että sen kaltaista tuskaa voi olla olemassa. Vaikken hyväksykkään hänen ratkaisuaan. Täällä olen ja pysyn. Ja jos joskus tuntuisi etten jaksa voin ajatella, että olen hänelle velkaa istua tämän reissun loppuun asti.

Kiitos syvällisestä pohdinnostasi!
        En minäkään hyväksy siskoni ratkaisua. Se oli alkuun niin rankka juttu, että meinasi imaista minutkin mukanaan. Masennus oli kuin viiden vuoden musta maanalainen putki.

Itsemurhaa en voi periaatteessakaan hyväksyä. Kyllä elämä on Jumalan lahja. Minun elämäni ei ole minun omissa käsissäni. Ei ole oikeutta tappaa sitä, jonka Jumala on luonut - ei itseäkään. Jäljelle jääviä on myös ajateltava. MUTTA silti en tuomitse ketään, joka siihen on päätynyt. Ei ole minun asiani.

Tunnen myös usein itseni yksinäiseksi muiden seurassa, kun olen tätä mustaa elämää kokenut. Usein muut ihmiset tuntuvat tosi pinnallisilta.

• aina äiti

Tuntuu hyvältä kun voi lukea toisten kokemuksia arkana pidetystä asiasta. Monissa perheissä jopa hävetään itsemurhasta puhumista . Siinä ei pitäisi olla hävettävää, se vain tulisi hyväksyä. Siksi siitä ei myöskään pitäisi tehdä numeroa eli ei sekään ole hyvä asia jos se on ainut yhteinen puheenaihe läheisten kesken. Elämä jatkuu niin uskomattomalta ajatukselta kuin se poikani kuoleman jälkeen tuntuikin. Mutta minulla on toinenkin lapsi jonka takia oli pakko jaksaa. Ja ajan mittaan shokin mentyä menetykseen on saanut etäisyyttä eikä se tee enää niin kipeää. Ei ainakaan koko aikaa.
      Olen ollut mukana itsemurhan tehneen läheisille tarkoitetussa sururyhmässä ja sekin on auttanut paljon kun on saanut kuulla siellä muiden kokemuksia. Täytyy muistaa, ettei itsemurha ole kenenkään syy. Siihen johtavia tekijöitä on useita, jotka yhdessä vaikuttavat poishaluavan ratkaisuun. Eli kenenkään ei soisi kantavan kohtuutonta syyllisyyden taakkaa läheisen tai tutun ihmisen itsemurhan takia.

• Kokenut

tekijöitä on useita - varmasti totta! Onnetonta vain, jos sattuu olemaan mukana/ osallisena siinä viimeisessä "lastissa", joka kamelin selän katkaisee. Siis sanoi väärin tai jätti tekemättä mitään, ja siitä tulee valtavat itsesyytökset kuin olis vaikuttanut koko itsemurhan.
        Enkä edes tarkoita mitään tahallista väärinkohtelua, vaan sitä kun ei osannut enää toimia mitenkään asiantuntevasti tosi masentuneen, omituiseksi muuttuneen ihmisen kohdalla.

• Milli87

Mun bestis teki 1½ vuotta sitten itsemurhan... En vieläkää oo päässy kokonaan yli siitä koska en tiiä siihen syytä... kaikki jotka tuntee mut ni säälii mua...jne... useimmat sanoo että.."Voi tyttörukka ku kovia joutuu kestämään: paraskaveri teki itsemurhan, kaksoisveli meni perässä, äiti kuoli pikkusiskon synnytykseen ja isä ei koskaan kotona ja joutuu pitää huolen perheestä...!" mun mielestä on väärin sääliä koska siitä tulee vielä pahempi olo!

• Kokenut

auta vaan normaali rinnallakulkeminen on paras apu, kun on surua.
        Usein näyttää murheet kasautuvan saman perheen niskoille vaikkei syy ole siinä perheessä.

Toisille annetaan elämässä suurempi kuorma kannettavaksi, mutta ajattelen, että ehkä jotakin hyötyäkin omista kokemuksista joskus on. Ei ainakaan kasva kovin pinnalliseksi ihmiseksi ja saattaa olla, että saa joskus olla itse suureksi avuksi toisille - uskottu ystävä.

Kaunis kuvaus on, että laiva, jossa on painava pohjalasti, ei niin helposti myrskyssä uppoa. Kun on koeteltu elämä, pienet asiat ei niin hetkauta.

Kuitenkin, jos lastia tulee ihan liikaa, kannattaa mahdollisuuksien mukaan hoidattaa itseään.

Voimia sinulle!

• minä

Oon todella pahoillani siitä mitä olet joutunut kestään. Oon kokenut kans läheisten ihmisten kuolemia enemmän kuin haluaisin. Eli siis kaikki 5...viimeisin läheisen kuolema tapahtui pari päivää sitten. olen ihan sekaisin kaikesta tapahtuneesta, ja olen meinannut jo useasti tehdä niin kuin bestiksesi. Vielä en kuitenkaan sitä ole loppuun asti tehnyt. Jos haluat keskustella niin pistä mailia osoitteeseen [email protected]
        Voimia!!! =)

• omainen

Suomen mielenterveysseuran sivuilta;

Lähiomainen käy läpi rankkoja tunteita
      Tunnetilojen riepoteltavana oleminen on tuskallista. Niiltä yritetään suojautua esimerkiksi kieltämällä tapahtuneelta arvo ja merkitys tai yrittämällä torjua asia mielestä. Traumaattisen menetyksen kokenut voi touhuta kaikenlaista, ottaa vastaan uusia tehtäviä ja haasteita, vaikkei hänellä sillä hetkellä olisi voimia suoriutua niistä. Hän voi myös hakea apua johonkin yksittäiseen oireeseen, kuten unettomuuteen. Mutta jos aikaa on kulunut, hän itse sen paremmin kuin auttajakaan ei välttämättä yhdistä oiretta tapahtuneeseen.

Myös masennus voi jossain vaiheessa olla apu. Sen turvin voi vetäytyä kaikesta. Mutta välinpitämättömyydellä, saamattomuudella ja epätoivolla on taipumus ruokkia itseään.

Järkytyksen kokenut ihminen voi jäädä elämään kapeaa, katkeraa ja erilaisten oireiden hallitsemaa elämää. Tässä vaiheessa on myös vaara toimia itsetuhoisesti: hukuttaa tuska päihteisiin tai jäämällä kiinni rauhoittaviin lääkkeisiin. Myös itsemurha-ajatukset voivat tulla pintaan.

Toinen vaihtoehto on, että lähtee etsimään porttia uuteen, kohtaa todellisuuden ja alkaa surra sitä. Siihen, tarvitseeko, tässä vaiheessa apua tässä uuden etsimisessä, vaikuttaa menetyksen suuruus, omat voimavarat ja psyykkinen rakenne, mutta myös se, keitä on lähellä sosiaalisena tukiverkkona.

Itsemurha jättää syvän surun
      Jokainen suree tavallaan ja oman aikataulunsa mukaisesti. Toipuminen voi viedä vuoden tai asia saattaa jäädä vaivaamaan loppuiäksi. Pahimmassa tapauksessa kivettyy paikalleen.

Menetykseen liittyvä suru tuntuu olevan välttämätön todellisuuden ymmärtämiseen ja siteitten ja yhteyden luomiseen ulkoiseen maailmaan.

Lähiomaisen tekemä itsemurha synnyttää syvän surun lisäksi myös paljon muita tunteita. Miksi en huomannut toisen hätää? Oliko syy minussa? Mitä ihmiset nyt sanovat? Hätäännys, syyllisyydentunne ja häpeä haittaavat suremisen alkamista.

Useimmiten yrittää ensin suojautua liian raskaalta menetykseltä kieltämällä tapahtuneen. Vasta, kun todellisuus hyväksytään, alkaa surutyö, johon usein liittyy vaikeita tunteita: ahdistuneisuutta ja masennusoireita, vetäytymistä, syyllisyyttä, univaikeuksia, vihamielisyyttä, tunteiden peittelemistä ja ruumiillisia oireita.

• Kokenut

Hyvä yhteenveto!
        Kun läheisen itsemurhasta on kulunut vuosia, alkaa hyväksyä sen, että toinen on kuollut, ettei häntä enää ole, mutta yhä vaan on vaikea hyväksyä, että se oli ITSEMURHA. Se on niin pohjattoman surullista ja syyllistävää jäljelle jääneille.

• MarianaU

Mun exä teki itsemurhan mä Olin viimenen jonka kanssa puhui paitsi naapuri meiltä jäi lapsi on nyt 11 ja tapahtuneesta 7vuotta tai kahdeksan mä pelkään että joskus lapsi alkaa syyttää mua siitä koitin kuitenkin kaikkeni sen ihmisen hyväks mitä Osasin en silti osannut ja hän jätti mulle viestin että teki niin koska en ymmärtänyt häntä. Ahdistaa ja haluun itkee vaan yksin en haluu selitellä en osaa yritin auttaa häntä elämässä epäonnistuin rakastin häntä en tiennyt mitä tehdä. Puhelimessa kun puhuin hänen kans sanoin että nähdään huomenna tullaan käymään huomenna hän oli heittänyt itsensä hengiltä. :( olen todella surullinen siitä, joskus vihainen koska en kestä näin paljon surua taas itken kun kirjoitan tätä.

• MarianaU

Tuli kirjoitusvirhe siis hän oli hirttänyt itsensä ja Me oltiin erottu puol vuotta aikaisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      83
      3789
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1812
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      109
      1125
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1095
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      875
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      846
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      61
      780
    10. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      22
      751
    Aihe