Huoltokirja

Nissanmies

Olin aina kuvitellut että huoltokirjalla, ja siinä olevilla tiedoilla olisi jotain arvoa auton mukana. Tähän kai perustuu merkkiliikeiden huoltohinnatkin. Siihen että saa niitä paljon puhuttuja leimoja. Lapsellinen olin. Tänään sain tietää että auton huoltokirjan voi ostaa "blankkona" ja sitten ei ole iso ongelma kirjoitella ja leimata sinne mitä haluaa.

Mahtaako olla yleinen käytäntö autoliikkeissä?

26

7118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täytettynä

      Ainakin saksalaisiin autoihin saa tilattua Saksasta myös valmiiksi täytetyn huoltokirjan. Tuontiautoihin näitä tilataan paljon mittarikorjausten jälkeen.

      • zyks

        linkin tai sähköposti osoitteen mistä voisi tilata, kun tunnut olevan noin hyvin asiasta perillä.

        Mitäs pyytävät noista, Bemuun ja Audiin olisi tarvis.


    • on arvoa

      Mutta vain silloin, kun liike myy autoa.

      • Pera

        Ei siitä juuri mitään vaihdossa hyvitetä.

        Huvitti, kun pikkukaupungin Toyota-liike myi 40 000 km ajettua Corollaa, jonka huollot olivat jääneet lähinnä öljynvaihtoihin. Takuuta on jäljellä vielä runsas vuosi..


      • tajunnut
        Pera kirjoitti:

        Ei siitä juuri mitään vaihdossa hyvitetä.

        Huvitti, kun pikkukaupungin Toyota-liike myi 40 000 km ajettua Corollaa, jonka huollot olivat jääneet lähinnä öljynvaihtoihin. Takuuta on jäljellä vielä runsas vuosi..

        Eihän ne huollot ole tuohon mennessä todellakaan kuin lähinnä öljynvaihtoja kuten sanoit. 30tkm huollossa oli lisätyönä raitisilmasuodattimen vaihto mutta tulpat vaihdetaan vasta 60tkm huollossa. Tärkeintä on että huoltokirjasta löytyy merkkiliikkeen leimat niin kaikki on kunnossa.

        Eihän jakoketjullisiin autoihin yleensäkään tehdä sen isompia huoltoja kuin öljyjen, suodattimien ja tulppien vaihtoa ellei jarrujen kulutuspinnat ole finaalissa.


      • lagumake-81
        tajunnut kirjoitti:

        Eihän ne huollot ole tuohon mennessä todellakaan kuin lähinnä öljynvaihtoja kuten sanoit. 30tkm huollossa oli lisätyönä raitisilmasuodattimen vaihto mutta tulpat vaihdetaan vasta 60tkm huollossa. Tärkeintä on että huoltokirjasta löytyy merkkiliikkeen leimat niin kaikki on kunnossa.

        Eihän jakoketjullisiin autoihin yleensäkään tehdä sen isompia huoltoja kuin öljyjen, suodattimien ja tulppien vaihtoa ellei jarrujen kulutuspinnat ole finaalissa.

        huollossa tarkistellaan aikas paljon asioita ja mm. voidellaan lukot saranat jne.

        et kyllä hyvin tehdyssä määräaikaishuollossa ja öljyn vaihdossa on huimasti eroa


      • että;;;
        lagumake-81 kirjoitti:

        huollossa tarkistellaan aikas paljon asioita ja mm. voidellaan lukot saranat jne.

        et kyllä hyvin tehdyssä määräaikaishuollossa ja öljyn vaihdossa on huimasti eroa

        huollossa pitäisi tarkistaa useita asioita. Ainakin kun lukee noita teknarin merkkihuoltotestejä niin yleensä suurin osa ellei kaikki noista tarkistuksista jätetään tekemättä.


      • lagumake-81
        että;;; kirjoitti:

        huollossa pitäisi tarkistaa useita asioita. Ainakin kun lukee noita teknarin merkkihuoltotestejä niin yleensä suurin osa ellei kaikki noista tarkistuksista jätetään tekemättä.

        kyllä pitäisi tarkistaa. eiköhän jossain näin tehdäkkin varsinkin takuun alaisille ja ns. oman konsernin vermeille.

        itse olen kuorma-auto puolella mekaanikkona ja siellä yleensä sanoo mitä haluaa huollossa tehtävän haukut ja ihmetykset tulee jos tekee ns. ylimääräsiä huoltoon liittyviä asioita


      • mitä,
        lagumake-81 kirjoitti:

        huollossa tarkistellaan aikas paljon asioita ja mm. voidellaan lukot saranat jne.

        et kyllä hyvin tehdyssä määräaikaishuollossa ja öljyn vaihdossa on huimasti eroa

        siellä huollossa tarkistetaan? Rasvataan saranat? Täytetään pissapoika järkyttävän hintaisella vedellä? Katsotaan onko jarrupaloja jäljellä? Tuollaisesta huollosta, tai huoltovihkostako olet valmis jotakin ylimääräistä maksamaan? Eihän nykyautoissa ole muuta huollettavaa kuin jakoremmi (jos on), öljyt, suodattimet ja tulpat. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa, tai sitten puhutaan remonteista, ei huolloista.


      • juuri sitä ihmismassaa
        mitä, kirjoitti:

        siellä huollossa tarkistetaan? Rasvataan saranat? Täytetään pissapoika järkyttävän hintaisella vedellä? Katsotaan onko jarrupaloja jäljellä? Tuollaisesta huollosta, tai huoltovihkostako olet valmis jotakin ylimääräistä maksamaan? Eihän nykyautoissa ole muuta huollettavaa kuin jakoremmi (jos on), öljyt, suodattimet ja tulpat. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa, tai sitten puhutaan remonteista, ei huolloista.

        joka ei oikeasti tiedä autojen huolloista mitään. Sinusta tarpeellinen huolto rajoittuu öljynvaihtoon. Oikeasti sinunlaiselle polkkypäälle on tässä turha mitään faktoja alkaa esittää, kun alkaisit niistä vain provoilemaan. Lisäksi vielä yleistät asiat varsin musta-valkoiseksi. Lienet masentunut?


      • niihin yleensä pystyy
        juuri sitä ihmismassaa kirjoitti:

        joka ei oikeasti tiedä autojen huolloista mitään. Sinusta tarpeellinen huolto rajoittuu öljynvaihtoon. Oikeasti sinunlaiselle polkkypäälle on tässä turha mitään faktoja alkaa esittää, kun alkaisit niistä vain provoilemaan. Lisäksi vielä yleistät asiat varsin musta-valkoiseksi. Lienet masentunut?

        Tekemään kun saat sen auton pilarinosturille niin kyllä niihin ei paljoa muuta tehdä kuin edellisenkirjoittajan öljynvaihto ja katselu ja katselulle tulee todella kiva lisähinta jonka jokainen amatöörikin osaa jos viitsii.
        P;S ex-masentaja


      • yhtään mitään
        niihin yleensä pystyy kirjoitti:

        Tekemään kun saat sen auton pilarinosturille niin kyllä niihin ei paljoa muuta tehdä kuin edellisenkirjoittajan öljynvaihto ja katselu ja katselulle tulee todella kiva lisähinta jonka jokainen amatöörikin osaa jos viitsii.
        P;S ex-masentaja

        Eihän sille tietysti mitään voi jos olet laiska mitääntekemätön perkeleen vätys, josta pomo (ja asiakkaat) haluaisivat kovasti eroon, ja mitä ilmeisemmin onkin päässyt. HYVÄ NIIN.


      • seurannut ..
        mitä, kirjoitti:

        siellä huollossa tarkistetaan? Rasvataan saranat? Täytetään pissapoika järkyttävän hintaisella vedellä? Katsotaan onko jarrupaloja jäljellä? Tuollaisesta huollosta, tai huoltovihkostako olet valmis jotakin ylimääräistä maksamaan? Eihän nykyautoissa ole muuta huollettavaa kuin jakoremmi (jos on), öljyt, suodattimet ja tulpat. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa, tai sitten puhutaan remonteista, ei huolloista.

        Olen joskus päässyt seuraamaan hyvin tehtyä huoltoa, kun tulin hieman liian aikaisin hakemaan autoani.
        Takajarrujen (rummut) tarkastus tehtiin poistamalla jarrurumpu ja sitten puhdistettiin paikat (myös tiivistekumin alta), voideltiin nivelet ja säätömekanismi. Polttoaineen suodattimen tarkistuksessa otettiin iso pohjamuovi pois ja vaihdettiin sen alla oleva suodatin. Pyyhkijöiden nivelet putsattiin ja niihin laitettiin vasaeliinia, samoin saranoihin. Tiivisteet ja lukot voideltiin. Akunnavat aukaistiin, putsattiin ja voideltiin.

        Joskus näinkin.


      • arvattu.
        juuri sitä ihmismassaa kirjoitti:

        joka ei oikeasti tiedä autojen huolloista mitään. Sinusta tarpeellinen huolto rajoittuu öljynvaihtoon. Oikeasti sinunlaiselle polkkypäälle on tässä turha mitään faktoja alkaa esittää, kun alkaisit niistä vain provoilemaan. Lisäksi vielä yleistät asiat varsin musta-valkoiseksi. Lienet masentunut?

        Jos olet alle 50-vuotias, olen ihan varmasti tehnyt enemmän huoltoja ja remontteja kuin sinä. Ja antaa nyt tulla niitä faktoja.


      • mitä, kirjoitti:

        siellä huollossa tarkistetaan? Rasvataan saranat? Täytetään pissapoika järkyttävän hintaisella vedellä? Katsotaan onko jarrupaloja jäljellä? Tuollaisesta huollosta, tai huoltovihkostako olet valmis jotakin ylimääräistä maksamaan? Eihän nykyautoissa ole muuta huollettavaa kuin jakoremmi (jos on), öljyt, suodattimet ja tulpat. Kaikki muu on yhtä tyhjän kanssa, tai sitten puhutaan remonteista, ei huolloista.

        huollossa tarkistetaan ja jos on remontin tarvetta niin se on asia erikseen se ei enää kuulu itse huoltoon korjata niitä vaan asiakkaan suostumuksella ne havaitut viat korjataan ja se on sitä remonttia.


        mää kyllä tiedän kuinka ne käyttännössä tehdään joten mun kohdalla se huoltokirjas ei kauheasti paina mutta se yleensä on hyvä tuki autoa tarkastellessa

        KUN vika havaitaan ajoissa ei tule ylimääräisiä lisäkuluja esim. hinaus etc.


    • huoltomies heikki

      Onko jollekkin vielä yllätys, että merkkiliikkeestä vaihtoautoa ostaessa poikkeuksetta huoltokirja on täynnä ko. liikkeen leimoja? Vaikka auto olisi ollut ikänsä 400km:n päässä, niin tunnollisesti on huolloissa käytetty juuri siinä samassa liikkeessä jossa sitten vaihdetaan uudempaan.

    • huoltokirja

      Osassa ei ole enää leimattavaa vihkoa, vaan on siirrytty elektroniseen versioon, eli siinä ei onnistu ihan kenen tahansa "leimailla" huoltoja.

      • käytäntö

        on ollut saksassa esim:mersulla , bmw, vw ja monella muulla merkillä jo pitkään, eli kun käy sieltä auton, paikalliselle piiri-edustajalle kysymään osto kohteen huolto historia.Ja pitää paikkansa, eikä pysty tätä eloktronista ostamaan, kuten suomessa saat myös merkki-liikkeestä ostettua kirjan ja parhaissa pistävät vielä leimat kaupan päälle, että saat itse säveltää historian.(on se suomi-poika rehellinen)


      • edemmäs
        käytäntö kirjoitti:

        on ollut saksassa esim:mersulla , bmw, vw ja monella muulla merkillä jo pitkään, eli kun käy sieltä auton, paikalliselle piiri-edustajalle kysymään osto kohteen huolto historia.Ja pitää paikkansa, eikä pysty tätä eloktronista ostamaan, kuten suomessa saat myös merkki-liikkeestä ostettua kirjan ja parhaissa pistävät vielä leimat kaupan päälle, että saat itse säveltää historian.(on se suomi-poika rehellinen)

        kyllä valtaosa huoltokirjallisista ensiomistajan autoista on rehtiä kamaa!
        mutta aina kun on uudehkossa autossa useampi rekisteröinti on kirjan suhteen oltava tarkka,
        itse olen täyttänyt puuttuvat huoltomerkinnät jos on ollut laskut hanskiksessa. kirjasta voi sitten helposti katsoa missä mennään ja laskut voi mapittaa hanskikseen.uskoo ken uskoo mutta sitä nyt ei tarvii alkaa vannomaan.jos on pikkusenkin ääliä niin ei ole ongelmia.
        toisaalta itsehuollettukin on ok jos siitä on jotain merkintöjä.
        toisaalta auton kun koeajaa,selviää kyllä onko huollettu vai ei .oli sitten kirjoja tai ei. eli jos on osaamista ei tule ongelmia,niitä tulee kun psykologi alkaa teorisoimaa hyvää ja halpaa!
        eli ei se 200 tkm ajettu pikkuauto ole romu kuin osaamattoman käsissä.


    • tiedon väärtti

      "Olin aina kuvitellut että huoltokirjalla, ja siinä olevilla tiedoilla olisi jotain arvoa auton mukana."

      No et sitten ole juuri TM:n huoltotestejä lueskellut? Vuodesta toiseen sama juttu: huolto-ohjelman mukaiset tarkastukset jätetään tekemättä, mutta lasku on päätähuimaava.

    • autokauppias

      Siispä kauppiaan puheenvuoro tähän paikkaan. Katson AINA huoltokirja autosta, kaiken muun ohella tietenkin. Huoltokirja kertoo minulle paljon asioita autosta ja sen käyttäjistä/käyttäjästä. Tyhjä/selkeästi vailinainen kirja vähentää minulla automaattisesti hyvityshintaa. Syy löytyy tietenkin siitä, että liki jokainen ostaja kuitenkin sen kirjan syynää, ja itkee sitten puuttuvia leimoja, ja epäröi ostoa.

      Nämä täällä palstalla inisevät kaikkitietävät ylimieliset räkänokat, jotka väittävät että vain tuotiautossa on pätevät huoltokirjat, eivät tiedä todellisuudesta juurikaan mitään. (heille tiedoksi, että on elämää myös netin ulkopuolella, ja sitä kutsutaan todellisuudeksi) Olen myynyt autoja pitkälti yli kymmen vuotta, ja voin kertoa, että KAIKKI autot missä on ollut epäselvyyksiä kilometreissä, ovat olleet ns. tuontiautoja. Toki kotimaisissakin voi olla ruuvattu mittari, mutta en vain ole niihin törmännyt. Vältänkin siis taxina suosittuja autoja jotka tulevat "ei perus härmäläiseltä", ja tuontibiilit hinnoittelenkin ihan sen mukaan että historia on täysin hämärän peitossa. Sekös tuotiauton omistajia vituttaa.

      Väärennetäänhän rahaa ja passejakin, niin miksi ei huoltokirjoja. Näkisinkin että alttiimpia mittarivirityksille on autot missä on mahdollista jonkinmoinen saada rahallinen korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

      p.s. en ole "häkkiapina" kuten joku varmasti jo oli vastausta kirjoittamassa. Ja sitten vielä sanoisin, että turhaan olette kateellisia autokauppiaille, ei tämä vain ruusuilla tanssimista ole, tämä on myös kivaa!

      pp.ss Asiakkaille vielä neuvoksi... Ei se kallein lasipalatsi varmasti ole aina se paras vaihtoehto. Asiakas kun on se, joka ne ikkunat joutuu maksamaan.

      • ole siinä

        tuontiautossa vaan sen tuontiauton tuojassa tai tilaajassa. On tämä kumma kansa kun aina pitäisi saada se halvin reuhka tuotua ja sehän löytyy maailmalta ruuvattuna aina siltä pahimmanlaadun jobbarilta. Hinta on suomeen tuotunakin halpa ja sekös ihmisiä kiinnostaa. Kun auto ei sitten toimi kuten pitäisi, on poikkeuksetta syynä tuontiauton status. "Sieltä ei voi kunnollista autoa saada". Voi kumpa ihmiset valaistuisivat asian suhteen sillä miljoonien myytävänä olevien autojen joukosta löytyy aivan varmasti juuri etsitynlainen auto ja merkkihuolletun auton huoltohistoria löytyy myös merkkihuollon tietokoneelta nippelin tarkkuudella.


      • lähelleeeee
        ole siinä kirjoitti:

        tuontiautossa vaan sen tuontiauton tuojassa tai tilaajassa. On tämä kumma kansa kun aina pitäisi saada se halvin reuhka tuotua ja sehän löytyy maailmalta ruuvattuna aina siltä pahimmanlaadun jobbarilta. Hinta on suomeen tuotunakin halpa ja sekös ihmisiä kiinnostaa. Kun auto ei sitten toimi kuten pitäisi, on poikkeuksetta syynä tuontiauton status. "Sieltä ei voi kunnollista autoa saada". Voi kumpa ihmiset valaistuisivat asian suhteen sillä miljoonien myytävänä olevien autojen joukosta löytyy aivan varmasti juuri etsitynlainen auto ja merkkihuolletun auton huoltohistoria löytyy myös merkkihuollon tietokoneelta nippelin tarkkuudella.

        Tämä kun on sulo vilenien luvattu maa, jossa ostetaan vaikka paskaa, kun halvalla saadaan. Sitten vaan tulee se parku, kun halvasta alkaa muuttua tahtomattaan kallis.


    • patricia2

      Moikka! Hei l need help! Tietääkö joku tai kuka mistä voi tunnistaa onko huoltokirja alkuperäinen vai joku huijaus autonhuoltokirja???? Olen ostamassa autoa ja en halua joutua kusetuksen kohteki.. :) T: Tietämätön nainen :D

      • ...............

        Huolloista jää tietoa talteen muuallekin kuin huoltokirjaan. Aina voi soittaa ja kysyä itse huoltoliikkeestä jossa autoa on käytetty, että onko tällainen teillä käynyt huollettavana. Muuta tietoa et yleensä saa kuin onko tai ei, mutta sekin riittää. Ainakin merkkihuolloilla ja isojen ketjujen monimerkkihuolloilla on hyvinkin pitkältä ajalta tallessa tietoja.


      • efef
        ............... kirjoitti:

        Huolloista jää tietoa talteen muuallekin kuin huoltokirjaan. Aina voi soittaa ja kysyä itse huoltoliikkeestä jossa autoa on käytetty, että onko tällainen teillä käynyt huollettavana. Muuta tietoa et yleensä saa kuin onko tai ei, mutta sekin riittää. Ainakin merkkihuolloilla ja isojen ketjujen monimerkkihuolloilla on hyvinkin pitkältä ajalta tallessa tietoja.

        Kysyy myyjältä kuittia huolloista, remonteista jne jos epäröittee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1413
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      1259
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe