Monien mielestä venäläinen Stormovik mutta kai länsiliittoutuneetkin osasivat hyviä tehdä? Stormovikejä ainakin valtava määrä tehtiin joten kai ne aika hyviä olivat...
Paras maataistelukone
18
1751
Vastaukset
- ...ne ne olivat....
...parhaat.
- hyviä..
Mutta kiusallisia ne olivat, siis sturmoviikit.
Pelkkä valmistusmäärä ei kerro paljoakaan siitä onko jokin kone ollut hyvä, mutta IL-2 oli erittäin hyvä maataistelukone. Itse pidän sitä parhaimpiin kuuluvana, mutta sitä mikä on ollut paras on aika vaikea lähteä arvioimaan. Saksalaisilla oli ainakin Henschel 129 ja englantilaisilla Hawker Typhoon. Näistä Typhoon oli alunperin kehitetty hävittäjäksi, Henschel ja IL-2 taas suoraan maataistelukoneiksi.
Tehokas oli myös Me-110. Tankkeja vastaan toiminneista konetyypeistä kannattaa myös tuoda esiin Ju-87G sekä Hawker Hurricane MK II D.- BocksCar
"Pelkkä valmistusmäärä ei kerro paljoakaan siitä onko jokin kone ollut hyvä, mutta IL-2 oli erittäin hyvä maataistelukone"
Noitahan tehtiin reilut 36 000 kpl jos ulkomuistista menee oikein. Tehtiin paljon, käytettiin paljon ja tuhoutui paljon. Eräänlainen "Ilmojen T-34" siis.. hehe.
Hyvin panssaroitu konehan tuo oli, hävittäjien aiheuttamat tappiotkin pienenivät kun kaksipaikkaiset koneet tulivat käyttöön. Sakujen tehokas flak noita tuhosi suuret määrät, ei varmaan voi olettaakaan että pienillä tappioilla selvitään Iljushinmaisessa matalatoiminnassa. Tappiotkin tietysti isoja jos koneita oli käytössä valtavat määrät.
Tuo Me-110 oli iskuvoimainen Jabo Itärintamalla, ainoastaan moottorien ulkopuolella siivissä sijainneet nestejäähdyttimet kuulemma olivat arkoja ilmatorjuntatulen osumille. Yksikin sopiva reikä jäähdyttimeen niin DB -motilla ei ollut pitkää käyntiaikaa tiedossa. Esim 190 A/F -Wulffin ilmajäähdytteinen kesti vaurioita siinä suhteessa paremmin noissa maataisteluhommissa.
- Me Again
Haluan vain mainita mielenkiintoisen koneen joka yleensä jää huomiotta. Tämä kone on tietenkin NA A-36 syöksypommari, joka oli suoraan käännetty vanhasta(tuolloin vielä uudesta...) kunnon P-51 Mustangista. Eri syöksypommareiden inspiroimana näet USAAF:n porukat halusivat myös oman syöksypommittajansa.
http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_A-36
Konetta käytettiin lähinnä Välimeren Operaatioalueella (MTO) ja Aasiassa CBI:llä 1943/44 suhteellisen hyvällä menestyksellä, mutta vuoteen 1944 mennessä syöksäreiden aika oli ohi...- BocksCar
Terve MA, long time no talk.
Tuli tuosta Apachesta mieleeni että eikös sen syöksyjarruissa ollut joku fiba, ts aukenivat eri aikaan ja pistivät tähtäyksen ns vituralleen. Muistaisin lukeneeni että tositoimissa rintamalla yksiköt lukitsivat nuo syöksyjarrut ei-aukeaviksi jollain vaijerivirityksillä (ja ilmeisesti sovittivat syöksynsä sen mukaan että kone ei hillittömälle ylinopeudelle ilman noita jarruja mennyt).
Muuten varmaan kelpo peli, nestejäähdytin pois lukien. Syylari kun voi parhaiten kun siihen ei ammuta kevennysreikiä 20 mm FlaK :illa.. - Me Again
BocksCar kirjoitti:
Terve MA, long time no talk.
Tuli tuosta Apachesta mieleeni että eikös sen syöksyjarruissa ollut joku fiba, ts aukenivat eri aikaan ja pistivät tähtäyksen ns vituralleen. Muistaisin lukeneeni että tositoimissa rintamalla yksiköt lukitsivat nuo syöksyjarrut ei-aukeaviksi jollain vaijerivirityksillä (ja ilmeisesti sovittivat syöksynsä sen mukaan että kone ei hillittömälle ylinopeudelle ilman noita jarruja mennyt).
Muuten varmaan kelpo peli, nestejäähdytin pois lukien. Syylari kun voi parhaiten kun siihen ei ammuta kevennysreikiä 20 mm FlaK :illa..Ööö, kuka nä olet? En muista ikinä nähneeni tuota nimimerkkiä...
Tällaisesta viasta oli tosiaan juttua ja miehistöjen sanotaan lukinneen jarrut pois käytöstä. Parannuksia ja korjauksia mainitaan myös myöhemmin tehdyn.
"...kun siihen ei ammuta kevennysreikiä 20 mm FlaK :illa.."
Minä uskon vakaasti tuon 20mm tarkoittavan aseen piipun pituutta. Ford Mustangiapassin kuskilla ei siis ole peljättävää!
- Tosi on
Bell P-63 Kingcobra oli kehitetty pikkuveljestään P-39 Airacobrasta. Jenkkien valmistama, ei kelvannut heille, lähes kaikki reilusta kolmesta tuhannesta valmistetusta koneesta vietiin sodan aikana Neuvostoliittoon
Nopeus 660 km/h, aseistuksena yksi 37 mm tykki, neljä 12.7 mm konekivääriä ja 680 kiloa pommeja. Pommien tilalla voitiin käyttää raketteja.
Kone oli erittäin hyvä, paljon parempi kuin IL-2, "stormovik". Kingcobra oli nopea ja tehokkaasti aseistettu. Sodan loppuvaiheessa aiheutti saksalaisille harmaita hiuksia.- varmaankin..
Eihän tuota Kingcobraa ole käytetty kuin ihan Euroopan taisteluiden viime kuukausina tositoimissa, monien lähteiden mukaan ei lainkaan. Jos oli käytössä niin aika mitätön käyttöaika tuon kohdalle osui.
"Kone oli erittäin hyvä, paljon parempi kuin IL-2, "stormovik". Kingcobra oli nopea ja tehokkaasti aseistettu."
Jaha, kaveri listaa Kingcobran tiedot ja seuraavaksi kone on parempi maataistelukone kuin Stormovik..? Kova huippunopeus ei ole tärkeää maataistelukoneelle, lujaa lennettäessä tähtäys-/tulitusaika liian lyhyt. Panssarointi tärkeämpi, osumia tulee kuitenkin vihollistulesta jos matalalla lennetään. Kingcobran nestejäähdytteinen moottori ilman panssarointia ei montaa osumaa siedä, eihän tuota miksikään maataistelukoneeksi oltu edes meinattu.
Saksalaiset kehuivat sotasaaliiksi saamiaan Sturmovikejä aivan järkyttävän karseiksi lentää ja tekniikaltaan niin alkeellisiksi, että sitä tasoa ei voisi länsimaissa mitenkään hyväksyä, oli sota tahi ei. Määrä kuitenkin enemmän kuin korvasi laadun.
Liittoutuneiden paras rynnäkköhävittäjä oli ilmeisesti Republic P-47 Thunderbolt, joka kuljetti Sturmovikiä suuremman pommi- ja rakettilastin kauemmas ja nopeammin, pystyen lastinsa pudottamisen jälkeen myös huolehtimaan itsestään vihollishävittäjiä vastaan ja palaamaan kotiin pahastikin vaurioituneena. Saksalaisten Focke Wulf 190 F oli samanlainen umpirauta ja vihollisen maajoukkojen hermosaha.- kehnoa
vai onko?
Stalin itse arvosti Sturmovikin korkeammalle kuin T-34:n ja tuo "sotka" sentään on edelleen käytössä joissain maissa.
Sturmovik ei ollut huono kone.
http://www.iremember.ru/content/view/133/20/lang,en/- paskaa mitä kaikki
muutkin tuossa maassa tuotetut rojut ovat.
Sturmovikissä ei ollut yksinkertaisesti mitään hyvää. Hirveät lukumäärät tuhottuja Sturmovikkejä saldona 2MS:sta ei kyllä kovin korkealle tuota lentävää silitysrautaa nosta. Sturmovikkeja on ammuttu ylivoimaisesti eniten alas koko maailman historiassa. Siinä sitä meriittiä kerrakseen. Tosin taisi puna-armeija olla samasta puusta veistetty, koska samanlainen "ennätys" on heidänkin tilillään. Eipä se toisaalta tuon kokemuksen valossa ole ihmekkään että Venäjän johtajat puhuvat Natsi-Saksasta vieläkin pelon sekaisin tuntein. Tosin he itse kokeilevat fasismia tällä hetkellä eli eipä ole omena kauas puusta pudonnut..
Mitä T-34 tulee niin siinäpä vasta oiva kattila. Myös tätä puna-armeijan sätöstä on tuhottu panssarivaunu sarjassa ylivoimaisesti eniten. Eli patarautaa parhaasta päästä.
Tiedätkö muuten mistä tuo "sotka" nimitys tulee?
No se tulee siitä kun T-34 näytti taapertavan samoin kuin Sotka kuivalla maalla. Eli äärimmäisen helppo kohde missä tilanteessa tahansa. Puna-armeija ei enää oppituntiensa jälkeen uskaltanut laittaa noita kattiloita muuhun kuin korkeintaan tukemaan jalkaväen hyökkäyksiä. Tosin siitäkään ei olla yksimielisiä kumpia kuoli enemmän; vihollisia vaiko omia kun sotkan miehistö ei nähnyt minne ajaa ja useimmiten ruopaisivat omiensa ylitse. No ei siinä parin oman vuoksi aleta kaasua hölläilemään.. - surkea vaunu,
paskaa mitä kaikki kirjoitti:
muutkin tuossa maassa tuotetut rojut ovat.
Sturmovikissä ei ollut yksinkertaisesti mitään hyvää. Hirveät lukumäärät tuhottuja Sturmovikkejä saldona 2MS:sta ei kyllä kovin korkealle tuota lentävää silitysrautaa nosta. Sturmovikkeja on ammuttu ylivoimaisesti eniten alas koko maailman historiassa. Siinä sitä meriittiä kerrakseen. Tosin taisi puna-armeija olla samasta puusta veistetty, koska samanlainen "ennätys" on heidänkin tilillään. Eipä se toisaalta tuon kokemuksen valossa ole ihmekkään että Venäjän johtajat puhuvat Natsi-Saksasta vieläkin pelon sekaisin tuntein. Tosin he itse kokeilevat fasismia tällä hetkellä eli eipä ole omena kauas puusta pudonnut..
Mitä T-34 tulee niin siinäpä vasta oiva kattila. Myös tätä puna-armeijan sätöstä on tuhottu panssarivaunu sarjassa ylivoimaisesti eniten. Eli patarautaa parhaasta päästä.
Tiedätkö muuten mistä tuo "sotka" nimitys tulee?
No se tulee siitä kun T-34 näytti taapertavan samoin kuin Sotka kuivalla maalla. Eli äärimmäisen helppo kohde missä tilanteessa tahansa. Puna-armeija ei enää oppituntiensa jälkeen uskaltanut laittaa noita kattiloita muuhun kuin korkeintaan tukemaan jalkaväen hyökkäyksiä. Tosin siitäkään ei olla yksimielisiä kumpia kuoli enemmän; vihollisia vaiko omia kun sotkan miehistö ei nähnyt minne ajaa ja useimmiten ruopaisivat omiensa ylitse. No ei siinä parin oman vuoksi aleta kaasua hölläilemään..että jopa natsien eliittidivisioonat (mm. SS Das Reich) ottivat niitä innokkaasti käyttöönsä suurissa määrin heti kun se vaan oli mahdollista. Siinä ei pahemmin saksalaiset Panzerit sympatiaa keränneet.
Sotka-nimitys muuten tulee siitä, että joku sotamies oli sanonut vaunun muistuttavan höyrylaiva Sotkaa. Maastossa se oli leveiden telojensa ja kevyen painonsa ansiosta aikansa paras vaunu, joka herätti vihollisissa ainoastaan kauhua! - yhden tarinan
surkea vaunu, kirjoitti:
että jopa natsien eliittidivisioonat (mm. SS Das Reich) ottivat niitä innokkaasti käyttöönsä suurissa määrin heti kun se vaan oli mahdollista. Siinä ei pahemmin saksalaiset Panzerit sympatiaa keränneet.
Sotka-nimitys muuten tulee siitä, että joku sotamies oli sanonut vaunun muistuttavan höyrylaiva Sotkaa. Maastossa se oli leveiden telojensa ja kevyen painonsa ansiosta aikansa paras vaunu, joka herätti vihollisissa ainoastaan kauhua!mukaan sotka nimitys tulee siitä kun t-34:n eteneminen oli muka yhtä kaunista kuin sotkan uiminen vedessä.
Mitä Saksan divisiooniin tulee niin tottakai he ottivat kaiken kaluston mitä vain pystyivät saamaan. Kyllähän t-34 on tyhjää parempi. Jos siitä ei muuhun kelvannut niin kyllä siinä sadetta kelpasi pidellä..
Toki tietysti t-34 olikin puna-armeijan parasta kalustoa mutta muuten en sitä kovin korkealle laskisi. Jos siitä nyt väkisin täytyy jotain hyvää todeta niin etupanssari oli huippuluokkaa.
Kyllä taitaa nuo saksalaiset panzerit olla ihan kelpo vaunuja. Ainakin kun katsoo niillä tuhottuja sotkia niin sympatiaa ei kyllä herunut -venäläisiltä nimittäin. - ornitologi
yhden tarinan kirjoitti:
mukaan sotka nimitys tulee siitä kun t-34:n eteneminen oli muka yhtä kaunista kuin sotkan uiminen vedessä.
Mitä Saksan divisiooniin tulee niin tottakai he ottivat kaiken kaluston mitä vain pystyivät saamaan. Kyllähän t-34 on tyhjää parempi. Jos siitä ei muuhun kelvannut niin kyllä siinä sadetta kelpasi pidellä..
Toki tietysti t-34 olikin puna-armeijan parasta kalustoa mutta muuten en sitä kovin korkealle laskisi. Jos siitä nyt väkisin täytyy jotain hyvää todeta niin etupanssari oli huippuluokkaa.
Kyllä taitaa nuo saksalaiset panzerit olla ihan kelpo vaunuja. Ainakin kun katsoo niillä tuhottuja sotkia niin sympatiaa ei kyllä herunut -venäläisiltä nimittäin.Sotka on sotka koska se on sotkan näköinen. Ette näytä tietävän mitään sen paremmin tankeista kuin linnuistakaan.
- silti..
ornitologi kirjoitti:
Sotka on sotka koska se on sotkan näköinen. Ette näytä tietävän mitään sen paremmin tankeista kuin linnuistakaan.
En ehkä linnuista paljon tiedä mutta sen verran kuitenkin että nuo lentävät kattilat (t-34:set, eli sturmoviat) oli huomattavasti helpompi ampua alas kuin yhtäkään lentävää lintua. Tosin vertaus ei ole kovin relevantti, sillä puna-armeijalaiset itsekin olivat jonkin sortin eläimiä, joten ...
- mutta ei paras
Saksalainen Dornier Libelle V12 oli paras. Sen vähäinen valmistusmäärä oli ratkaiseva tekijä operaatio Merileijonan epäonnistumiseen.
Libellen nerokas siipikulman muutosmahdollisuus kesken lennon teki siitä sekä hyvän pintataistelukoneen että myös kaartotaisteluun sopivan ilmaherruushävittäjän. Missään muussa koneessa syöksypommittajia lukuun ottamatta ennen vuotta 1943 ei GaL-arvo alittanut lukua 0.88. (vrt. Hawker Tempest Djr 1944 0.86 GaL
)
12 kpl. DL V12 osallistui yhteensä yli kahteen sataa taistelulentoon ajalla 9.1940-5.1941 pudotussuhteella 1:56.
Jokainen sotilasilmaisua ymmärtävä tietää, että itärintamalle siirrettynä tämä suhde olisi ollut luokka 1: n. 250.
Jostakin syystä näitä koneita ei ollut enää käytössä operaatio Barbarossan alkaessa eikä koneesta ole yhtäkään kappaletta olemassa koska viimeinen tiedossa oleva tuhoutui laskukiidossa Gotlannissa toukokuussa 1945.
http://www.letletlet-warplanes.com/Files German flying boats 1/Dornier-Do-12-Libelle-(Argu.jpg- Mosqun
Messerschmitt Me 262 -koneesta tehtiin useita erikoisversioita. Alkuperäisen aseistuksena oli neljä 30 millimetrin tykkiä. Suunnittelijat päättivät kokeilla koneeseen vieläkin tehokkaampia aseita. Siipien alle esimerkiksi asennettiin kummallekin puolelle 12 R4M-rakettia. Kahteen Me 262:een asennettiin 50-millinen Mauser MK 214 -kanuuna. Kanuuna painoi noin 500 kiloa ja kykeni ampumaan lähes 50 laukausta minuutissa. Tykin koneisto oli kuitenkin herkkä juuttumaan ja rekyyli täristi konetta pahasti; tykin suuliekki saattoi myös sokaista lentäjän. Niinpä kyseinen erikoisversio ei päässyt massavalmistukseen. Eräässä versiossa oli ohjaamon takana viistosti ylöspäin ampuvat 20 mm:n MG 151/20 -tykit, jotka yllä olevan ison pommikoneen varjo laukaisi. Lisäksi Me 262:sta valmistettiin kaksipaikkaista yöhävittäjäversiota, joka pystyi ampumaan alas jopa brittiläisen de Havilland D.H.98 Mosquiton.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854