Tätä palstaa seuranneena

Olen tehdessäni ratkaisua omassa ajattelussani lukenut tätäkin palstaa jo kauan, etsinyt osan annetuista lähteistä käsiini ja vertaillut argumentteja. Oma uskoni Jumalaan, luomiseen, älykkääseen suunnitteluun on ollut hakusessa jo pitemmän aikaa.

Täällä olen erityisesti seurannut argumentoinnin tasoa ja tapaa. Usein olen havainnut, varsinkin Outsiderin ja Turkanan välisissä mittelöissä, että kumpikin puhuu tai pikemminkin huutaa toisensa ohi. Kummallakaan ei ole halua ymmärtää oikein toinen toisensa sanomaa.

Outsider tuolla aikaisemmin viittasi evoluutiota puolustavien raivoon oman ajattelunsa ja näkemyksensä puolustamisessa. Tuntuu hyvin erikoiselle, että hän näkee sellaista. Minusta - tälle palstalle nyt ihan ensimmäistä puheenvuoroa kirjoittaessani - vaikuttaa ihan päinvastaiselle: Outsider ja muutamat muut ovat ne jotka raivoavat.

Muutenkin todistelussa näyttä sille, että joudun luopumaan melkeinpä kaikesta siitä, mitä ennen olen pitänyt arvokkaana ja pyhänä, jonka edestä olisin melkein ollut valmis kuolemaan. Viimeistään kreationistien epätoivo evoluution kasvavien yhä vääjäämättömämpien todisteiden edessä on silminnähtävää. Noudattaahan kehitys jo 500 vuotta sitten löytämäänsä linjaa: uskonto on joutunut luovuttamaan melkeinpä jokaisen linnakkeensa tieteelle. Loppukin luonnonilmiöihin ja maailman syntyyn liittyvä mystifiointi loppunee muutaman vuosikymmenen, ehkä sadan vuoden kuluessa.

Olen nyt tehnyt ratkaisuni: ainakaan sitä jumalaa, jota täällä näytetään puolustavan, ei näytä olevan, tai ainakaan hän ei puolusta omiaan kun he tälläkin palstalla hädissään yrittävät toimia herransa asialla.

Raamatussa on kuitenkin monien arvokkaiden moraalisten ohjeiden ja suuntaviivojen joukossa eräs helmi, jonka olen äskettäin tajunnut:

TOTUUS ON TEKEVÄ TEIDÄT VAPAAKSI.

36

1731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samalla tutustuin kirjoituksiisi ja tulin siihen johtopäätökseen, ettet sinä ainakaan uskovainen tunnu olevan :)

Siunausta.

• Niin, ainakin jos olen ollut niin hyvin huono sellainen. Ja luultavasti nyt en enää lainkaan.

• Eslest kirjoitti:

Niin, ainakin jos olen ollut niin hyvin huono sellainen. Ja luultavasti nyt en enää lainkaan.

Ei minun :)

• Agneisti
        sydämmen.usko.pelastaa kirjoitti:

Ehkä ihan hyvä että sinä et päätä muiden puolesta uskoako satuihin vai ei, koska silloin tämä planeetta olisi paljon pahemmassa pulassa kuin se jo on.

• Agneisti kirjoitti:

Ehkä ihan hyvä että sinä et päätä muiden puolesta uskoako satuihin vai ei, koska silloin tämä planeetta olisi paljon pahemmassa pulassa kuin se jo on.

Voisitko antaa pari vinkkiä, vai tuuliko huulias heiluttaa :D

• Provo Gator

Onneksi jokainen päivä joku eksyy ulos kirkosta takaisin jumalan luo. -vanha kiinalainen sanonta

Mietihän sitä. Tai yritä edes. Olen kylläkin surukseni huomioinut, että sinunkaltaisesi ihmiset eivät ajatteluun kykene. Pelkoon ja sen lietsontaan kylläkin, valitettavasti. MOT.

• Provo Gator kirjoitti:

Onneksi jokainen päivä joku eksyy ulos kirkosta takaisin jumalan luo. -vanha kiinalainen sanonta

Mietihän sitä. Tai yritä edes. Olen kylläkin surukseni huomioinut, että sinunkaltaisesi ihmiset eivät ajatteluun kykene. Pelkoon ja sen lietsontaan kylläkin, valitettavasti. MOT.

Minäkin erosin kirkosta löydettyäni elävän Kristuksen...Ei se niin harvinaista ole kuin mitä sinä kuvittelet.

Siunausta.

• Öhmän kölömä

Minäkin erosin kirkosta löydettyäni elävän Kristuksen...Ei se niin harvinaista ole kuin mitä sinä kuvittelet.

Siunausta.

Minua ihmetyttää, kun uskovaiset puhuvat "elävästä" Kristuksesta aivan kuin elävästä, vaikka me kaikki tiedämme Jeesus Kristuksen kuolleen jo yli 2000 vuotta sitten.
        Ymmärrän sen tarkoittavan, että Kristus elää hengessä, kuten muukin uskonto, eli uskontoon liittyvät asiat ovat vain ihmisen mielessä, ei sen ulkopuolella. Uskontojen varjolla suoritetut teot taasen ovat todellisia, kuten esimerkiksi itsemurhaiskut.

• Öhmän kölömä kirjoitti:

Minua ihmetyttää, kun uskovaiset puhuvat "elävästä" Kristuksesta aivan kuin elävästä, vaikka me kaikki tiedämme Jeesus Kristuksen kuolleen jo yli 2000 vuotta sitten.
        Ymmärrän sen tarkoittavan, että Kristus elää hengessä, kuten muukin uskonto, eli uskontoon liittyvät asiat ovat vain ihmisen mielessä, ei sen ulkopuolella. Uskontojen varjolla suoritetut teot taasen ovat todellisia, kuten esimerkiksi itsemurhaiskut.

Lukisit sinäkin jotain järkevää, esimerkiksi Raamattua. Saisit sieltä tarpeellisen määrän ymmärrystä, eikä tarvitsisi pimeydessä vaeltaa.

Siunausta

• Öhmän kölömä

Lukisit sinäkin jotain järkevää, esimerkiksi Raamattua. Saisit sieltä tarpeellisen määrän ymmärrystä, eikä tarvitsisi pimeydessä vaeltaa.

Siunausta

Olen lukenut raamatun kolmeen kertaan kannesta kanteen ja juuri siellä sanotaan, että Jeesus kuoli. Sitten siellä oli satuja ylösnousemuksesta ja muusta höpöhöpöstä, mutta kuollut kumminkin. Minään järkevänä lukemisena en raamattua enää pidä. Nuorena ajattelin asiaa eri tavalla ja jopa uskoin joitakin kohtia raamatusta todeksi. Mutta tieto on kohdallani kumonnut uskon. Tuo kohta missä Jeesuksen kuolema todetaan on helppo uskoa, koska myöskin silloin ihmiset kuolivat aivan normaaliin tapaankin. Tosin kertomuksen mukaan kyseisen henkilön kuolema oli väkivaltainen.

• Öhmän kölömä kirjoitti:

Olen lukenut raamatun kolmeen kertaan kannesta kanteen ja juuri siellä sanotaan, että Jeesus kuoli. Sitten siellä oli satuja ylösnousemuksesta ja muusta höpöhöpöstä, mutta kuollut kumminkin. Minään järkevänä lukemisena en raamattua enää pidä. Nuorena ajattelin asiaa eri tavalla ja jopa uskoin joitakin kohtia raamatusta todeksi. Mutta tieto on kohdallani kumonnut uskon. Tuo kohta missä Jeesuksen kuolema todetaan on helppo uskoa, koska myöskin silloin ihmiset kuolivat aivan normaaliin tapaankin. Tosin kertomuksen mukaan kyseisen henkilön kuolema oli väkivaltainen.

Jeesuksen ylösnousemuksen. Valitan, sinun olisi kannattanut sulattaa Raamatun sana uskossa sydämeen. Vielä ei ole myöhäistä.

Siunausta.

• geigermittari

Jeesuksen ylösnousemuksen. Valitan, sinun olisi kannattanut sulattaa Raamatun sana uskossa sydämeen. Vielä ei ole myöhäistä.

Siunausta.

mitään keskenään ristiriitaista tietoa?

• geigermittari kirjoitti:

mitään keskenään ristiriitaista tietoa?

Kaikille se ei ole yhtäselvää.

Siunausta.

• Öhmän kölömä

Siunausta.

Näytä edes yksi HISTORIALLINEN kirjoitus ja todiste, että kukaan ihminen olisi kuoleman jälkeen noussut ylös kuolleista. Raamatun sisältämät tarinat eivät ole historiallisia todisteita, vaan tarinoita.

• eräs pohdiskelija

Kuten on jo monesti todettu, evoluutio ei ole todiste siitä, ettei olisi olemassa Jumalaa. Se todistaa vain yhdessä muun maailman historiasta tunnetun kanssa sen, ettei Raamatun luomiskertomus anna todenmukaista kuvaa maailman synnystä. Kaikkein älykkäin suunnitelma on sellainen, joka toteuttaa itse itsensä kun se on kerran saatettu alkuun.

Tiedon asioissa kannattaa kuunnella järkeään, mutta uskon asioissa sydäntään. Muuten tulee helposti sekä typeräksi että onnettomaksi. Valmiita vastauksia ei ole. Siksi on jaksettava jatkaa etsimistä. Ja myös annettava toisten etsiä omalla tahollaan, ehkä jopa tyrkittävä heitä liikkeelle jos he pysähtyvät. Kaikkein eniten on syytä varoa sitä, että kuvittelisi löytäneensä täydellisen totuuden, sillä ihminen on rajallinen olento joka voi käsittää vain rajallisen määrän rajallisia asioita.

Kaikkea hyvää sinulle. Pysy rehellisena, eritoten itsellesi. :)

• miltä näyttää

Outsider on ateisti/skeptikko provokaattori joka "osaa" kommunikoida vain tuollatavoin. Pyrkii omastamielestään fiksullatavalla osoittamaan evoluutioteorian aukottomuuden.

• Öhmän kölömä

Ihailen tapaasi lähestyä näitä vaikeita keskusteluja , mitkä liittyvät elämään ja sen ymmärtämiseen, ajattelemalla. Suhtaudut aivan oikein, etkä lankea valmiisiin malleihin. Oman totuuden löytämiseen pitää kuitenkin käyttää omaa elämänkokemustaan ja ympäristön tarjoamaa järkiperäistä, tutkittua tietoa, eikä langeta sokeasti uskontoihin ja uskomuksiin, vaikka ne tuntuisivat mukaansatempaavilta. Totuus on tuolla jossakin.

• kuvaavaa.....

Hyvin näkee kuinka huonot ihailusi perusteet ovat!
        Lueppa gallerian kautta löytyviä aloittajan viestekjä, niin havaitset hänen suureksi valehtelumestariksi.

• Outsider____!

pelleilyn, jookos?

Olet ilmeisestikin se sama veijari, joka aina aika-ajoin milloin milläkin nikillä tulee palstalle ja valittaa miten hänen heikko uskonsa on justaansa kokonaan sammumassa kun täällä on noita Luomiseen uskovia surkimuksia, jotka eivät tajuu miten totta evo on.

Syyteltyään meitä aikansa pyytää meitä lopettamaan evon vastustamisen, ettei hänen heikko uskonsa enää enempää horjuisi.

Olet sangen epärehellinen ja teet tuolla pelleilyllä vain itsellesi vahinkoa, et muille.

En oikein jaksa uskoa, että kenenkään usko kaatuu siihen jos kaikki maailman ihmiset eivät usko evoluution ihmeitä tekevään voimaan.

Joten kun olet taas paljastunut huijauksesta niin voit sitten taas lopettaa muutamaksi viikoksi, vai kuinka?

• huikauhia

Evosalaliitto tulee ja tappaa! =:O

• vissiin

joku "me" ja "te" fiksaatio. Koetapas nyt ymmärtää että samassa veneessä tässä ollaan, eikä yhtään mitään muuta olekaan kuinas missään. Helppoa kun sen oivaltaa... Jos kohta on tämä raskasta sinänsä, tollasten MV-tyyppien kanssa. MV takoitta mustavalkoista.

sama

• Kummallista vainoharhaisuutta tällä palstalla, täytyy sanoa. Sitä ilmenee niin puolella kuin toisellakin. Tässä kertaa Outsider katsoo oikeudekseen tietää minua itseäni paremmin kuka olen ja mitä ajattelen, ilman todisteen häivääkään. Pakko, valitettavasti, viitata edellä mainitsemaani epätoivoon.

Et näemmä voi nyt lainkaan ottaa huomioon sitä mahdollisuutta, että ihan vaan yksinkertaisesti ajattelen täsmälleen sitä mitä sanon. Onko se jotenkin henkilökohtainen tappio sinulle?

• Totuus valkeni minullekin
        Eslest kirjoitti:

Kummallista vainoharhaisuutta tällä palstalla, täytyy sanoa. Sitä ilmenee niin puolella kuin toisellakin. Tässä kertaa Outsider katsoo oikeudekseen tietää minua itseäni paremmin kuka olen ja mitä ajattelen, ilman todisteen häivääkään. Pakko, valitettavasti, viitata edellä mainitsemaani epätoivoon.

Et näemmä voi nyt lainkaan ottaa huomioon sitä mahdollisuutta, että ihan vaan yksinkertaisesti ajattelen täsmälleen sitä mitä sanon. Onko se jotenkin henkilökohtainen tappio sinulle?

Saat tietysti ajatella mitä haluat, mutta se on naurettavaa kun moneen kertaan tulet jankuttamaan samaa ja näin yrität moneen kertaan "ulosmitata" siitä harmia kreationisteille.

Minä ajattelin taas täysin päinvastoin.
        Aikani näitä keskusteluja seurattuani tulin siihen tulokseen, että evoluutioteoria on hyvin heikolla pohjalla ja evolutionistit yrittävät vihanpurkauksillaan peitellä tätä tosiasiaa.
        Tässä ketjussa kerroin tämän ensimmäisen kerran,enkä todellakaan aio tulla sitä tänne moneen eri kertaan jankuttamaan.

• nythämä hokasin
        Totuus valkeni minullekin kirjoitti:

Saat tietysti ajatella mitä haluat, mutta se on naurettavaa kun moneen kertaan tulet jankuttamaan samaa ja näin yrität moneen kertaan "ulosmitata" siitä harmia kreationisteille.

Minä ajattelin taas täysin päinvastoin.
        Aikani näitä keskusteluja seurattuani tulin siihen tulokseen, että evoluutioteoria on hyvin heikolla pohjalla ja evolutionistit yrittävät vihanpurkauksillaan peitellä tätä tosiasiaa.
        Tässä ketjussa kerroin tämän ensimmäisen kerran,enkä todellakaan aio tulla sitä tänne moneen eri kertaan jankuttamaan.

Heh, tunnistin tyylisi heti. :D Vituttaako kun ihmiset näkevät lävitsesi?

• Totuus valaisi minutkin
        nythämä hokasin kirjoitti:

Heh, tunnistin tyylisi heti. :D Vituttaako kun ihmiset näkevät lävitsesi?

Kai minä nyt ihan itse tiedän, että EN ole sama henkilö kuin nimimerkki Outsider.

Evolutionistien arviot heittää tässäkin asiassa kauas tosiasioista.

Käännyin pois evolutionismista, se nyt vain on tosiasia.

• petri.....

menee ihan omaa tietänsä, luominen toista,
      ei evoteorialla ole oikeastaan mitään millä se voisi sanoa jotta Jumalaa ei ole!

ateistit ovat tätä itsekkin sanoneet, tiede ei ota kantaa Jumalan/Jumalien olemassa oloon, eikä voikkaan ottaa kantaa.

Kuinka voidaan sanoa tieteen perusteilla jotta Jumalaa ei ole, jos se ei voi edes siihen ottaa kantaa!

Jokainen tekee oman valintansa, minulle Jumalan olemassa olo, ja sitä kautta luominen on päivän selvä asia!

• jälleen kerran

>

Kerroit, että tiede ei ota kantaa Jumalaan. Kuitenkin tieteessä otetaan kantaa esim. biodiversiteetin kehitykseen, joka on ristiriidassa Sinun käsityksesi kanssa. Tieteessä ei siis oteta kantaa jumaliin, mutta niiden väitettyihin tekoihin reaalimaailmassa tieteessä on oivat keinot. Uskostasi Jumalaan ei siis seuraa se, että luominen olisi totta. Reaalimaailma ja uskomukset ovat eri asioita.

• Totuus teki minutkin vapaaksi

Kun aikani luin evolutionistien dogmaattisia uskonsapurkauksia, käännyin evolutionistista kreationistiksi, vaikka uskovaksi en ole ainakaan vielä kääntynyt.

• Kävi niin

tätä palstaa seuratessa, että muutuin niin sanotusta "kaappikristitystä" ateistiksi.
      En halua olla ilkeä, mutta en vain pysty samaistamaan itseäni, jos sallitaan, näihin Outsiderin kaltaisiin fundamentali vänkääjiin.
      Mietin todella suhdettani kristinuskoon, tai uskoon yleensä, ja lopulta iltarukoukset jäivät ja itseasiassa oloni on vapautuneempi kun ei tarvitse enää miettiä "jumalan rankaisuja tai vihaa". Näin minulla.

• hyvin

selvästi jumalat keksityiksi, eikä Raamatun Jumala tai jumalat tee poikkeusta.

• One Way or Another...
        hyvin kirjoitti:

selvästi jumalat keksityiksi, eikä Raamatun Jumala tai jumalat tee poikkeusta.

Uskontoja on aina ollut. Ihmisellä on ollut tarve selittää kulloisetkin asiat jonkin mystisen olennon aikaansaamiksi, kun ei ole ollut välineitä tutkia tapahtumia ja asioita tieteellisesti. Nykyään tiede antaa vastaukset niin tsunameihin kuin salaman välähtelyihin, tulivuoren purkauksiin ja maanjäristyksiin ym. muihin luonnossa kunnioitusta ja pelkoa herättäviin ilmiöihin.

Nykyaikana ei ole tarvetta uskoa mystisiin juttuihin ja ihmiset luopuvat joukoittain uskonnoistaan ja uskomuksistaan. Kristinusko on tullut tiensä päähän ja seuraavan uskonnon on sovittava paremmin nykyisen omilla aivoillaan ajattelevan ihmisen tieteellisen maailmankuvaan. Ehkä humanoidit ja ufot ovat seuraava suuri uskonto, niitäkään ei voida todistaa mahdottomiksi tai olemattomiksi kuten ei jumaliakaan. Toisin sanoen tiede ei voi ottaa kantaa niiden puolesta tai niitä vastaan niin kauan kun niistä ei ole havaintoa.

• samaa esitystä

jota on täällä ollut ties kuinka monta kertaa. moneskohan kerta tämä on kun heikko uskosi sammuu sen vuoksi kun täällä on ihmisiä jotka uskoo Jumalaan. onko evon puolustamiseksi lupa esiintyä koko ajan valheellisisti. jos sevo ei muuten pärjäää niin ei sinun teatterisi sitä tee yhtään uskottavammaksi.

• punasilakka

Kävin uteliaisuudesta katsomassa haulla onko nimimerkki Eslest kirjoittanut tälle palstalle aiemmin. Ei ole. Lestadiolaispalstalle kylläkin tosi useasti, joten veikkaan hänen olevan (ex?)lestadiolainen.

Omituista syytellä tällä tavoin ilman perusteita. Väitätkö mahdollisesti valehtelijoiksi kaikkia jotka menettävät uskonsa?

• Eslest

Ehdotus: ota vaikka ihan ajatusjumppana sellainen vaihtoehto, että kenties eslest tarkoittaakin ihan just ja tarkalleen sitä mitä sanoo, ja esiintyy tässä threadissa ensimmäistä kertaa tällä palstalla! Kuten tuolla jo joku fiksu löysi (aivan oikein), olen kirjoittanut aikaisemmin ihan muualla.

Johtuuko epäilyksesi ensi sijassa siitä, että jos se mitä alunperin sanoin olisikin ihan totta, se olisi sinulle liian karvas nieltäväksi?

Samanlaista älyllistä epärehellisyyttä olen havainnut muuallakin ennen kaikkea uskonnollisissa yhteisöissä: se, mikä on itselle epämieluista, se selitetään joko kokonaan pois tai sovitellaan aikaisemmin omaksuttuihin opinnäkemyksiin. Tämän olen havainnut olevan toimiva menettely ainakin lestadiolaisilla, helluntailaisilla, jehovan todistajilla ja mormoneilla. Tunnistatko itse?

• viesti !

Hyvä kiihkoton kirjoitus.

>

Näinhän se varmasti on. Kannattaa vaan sitten miettiä onko jumalasi jokin muu - kenties itseäsi varten kehitetty jumaluus - vai kannattaako hylätä moinen hypoteesi toteennäytämättömänä. Jotenkin itsestäni tuntuu siltä, että jos olisin joskus ollut uskossa edes lievästi, en sen jälkeen kykenisi uskomaan mihinkään jumaluuteen, jos entinen uskomukseni kohde osoitettaisiin huuhaaksi. Tämä varmasti on syynä (kuten kirjoititkin) siihen, että tosiaan tuntuu kuin esim. Outsider olisi hädissään keksimässä edes jotain oljenkortta, ettei uskoaan joutuisi heittämään. Ilmeisesti sitten hc-uskovalle on turhan kova pala muuttaa ajatusmaailmaansa kokolailla päinvastaiseksi.

>

Olen eri mieltä. Aina jää jokin asia, josta voi kysyä: "mistä se sitten tuli", mitä aukkoa voi jumalallaan sitten taas paikkailla. Tietysti tiedon lisääntyminen vähentää uskomuksia, mutta onpa siinä radikalisoitumisen riskikin olemassa: voi syntyä suljettuja lahkoja ja entistä tiiviimpiä uskonnollisia yhteisöjä, jotka voivat olla aggressiivisia. Ainakin ennen uskontojen lopullista romahdusta tulemme näkemään vielä monta itsemurha-, kunniamurha-, ympäröivien ihmisten saatanaltapelastamismurha -yhteisöjä.

• punasilakka

"Jotenkin itsestäni tuntuu siltä, että jos olisin joskus ollut uskossa edes lievästi, en sen jälkeen kykenisi uskomaan mihinkään jumaluuteen, jos entinen uskomukseni kohde osoitettaisiin huuhaaksi."

Minä olin aiemmin uskossa (voi kai sanoa että lievästi, koska uskoni ei koskaan ollut kovin fundamentalistista, enkä epäillyt tieteen tuloksia vaan selitin eron Raamatun kuvainnollisuudella). Uskoni koko pahan romahduksen kun tutkin ja pohdin Raamatun luonnetta, ja hain vuosia itselleni uutta maailmankuvaa ateismista, mutta se tuntui minusta koko ajan tyhjältä ja väärältä. Nykyisin olen lähinnä teistinen agnostikko: olen hyljännyt suurimman osan dogmeista, hyväksyn että uskoni saattaa olla pelkkää tunne-elämästä kumpuavaa harhaa, mutta ollakseni rehellinen itselleni, en voi myöskään kieltää sen uskon olemassaoloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2632
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2536
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1757
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1405
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      985
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      955
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      779
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      734
    Aihe