Yhden hampaan oikominen

.......z.......

Toivottavasti jollakin olis omakohtasta kokemusta tästä ja osais vastailla. Eli mun ongelmana on vaan yks hammasrivistä häiritsevästi poikkeava etuhammas. Ja koska kyseessä on just etuhammas niin haluaisin sen samaan riviin muiden kanssa. Tää hammas on vähän edempänä toista etummaista hammasta eli se tarvis periaatteessa vaan "työntää" suuta päin. Onko siis yhden hampaan oikominen mahdollista, vai joudunko pyytämää koko suuhun hammasraudat eteen/taakse? Voisiko joku myös kertoo mihin kannattais tän asian kanssa mennä, jotta kulut eivät olis ylihintaset ja että asia hoidettais huolella?

Kiitos paljon jo etukäteen vastauksistanne!

14

18324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mulla saman tapainen ongelma. Johtuu kuulemma väärästä nielutavasta etuhampaiden väärä asento, ainakin mun kohdalla. Mihin kohtaan sun kieli osuu kun nielaiset?

Mulla on aika paljon työntyneet etuhampaat eteenpäin tuon nielun takia. Itselläni on sellainen käsitys että aikuisiällä joutuu menemään yksityiselle ja maksaa mannaa.

Miten muuten noita etuhampaita voi kosmeettisesti oikoa? joku leikkaus? tai laminaatit?

• HHoitaja

Ammattini puolesta voin kertoa että oikominen aikuisiällä, vain erittäin harvoin pääsee (onnettumuus tms.) kunnalle/kaupungille, eli yksityiselle. Oikomiskojeet katsotaan yksilöllisesti. Aikuisiällä tehty oikomishoito ei välttämättä ole pysyvää ja kestää erittäin pitkään. Se on kyllä totta, että se maksaa PALJON!

• vaikka olin jo
        HHoitaja kirjoitti:

Ammattini puolesta voin kertoa että oikominen aikuisiällä, vain erittäin harvoin pääsee (onnettumuus tms.) kunnalle/kaupungille, eli yksityiselle. Oikomiskojeet katsotaan yksilöllisesti. Aikuisiällä tehty oikomishoito ei välttämättä ole pysyvää ja kestää erittäin pitkään. Se on kyllä totta, että se maksaa PALJON!

35V, kesti noin puolitoista vuotta-jatkuvasti pidettävä irroitettava laite. Täytän kohta 45 ja pari hammasta ovat pysyneet juuri niillä paikoilla, johon oikomisen jälkeen jäivät.
        Lääkärinä olikin koko elämänsä oikomishoidolle pyhittänyt henkilö-nyt jo Tri, dosentti, professori.

• olla samalla
        vaikka olin jo kirjoitti:

35V, kesti noin puolitoista vuotta-jatkuvasti pidettävä irroitettava laite. Täytän kohta 45 ja pari hammasta ovat pysyneet juuri niillä paikoilla, johon oikomisen jälkeen jäivät.
        Lääkärinä olikin koko elämänsä oikomishoidolle pyhittänyt henkilö-nyt jo Tri, dosentti, professori.

tohtorilla aikoinani aikuisiällä oikomassa hampaani. Häikäisevä lopputulos joka pysynyt.

Yhden hampaan oikomisesta ei oikein käsitystä, suussa kun koko kalusto vaikuttaa toisiinsa. Eli maallikon mielestä pikkusiirto voi olla hammaslääkärin kantilta katsottuna melkoinen operaatio. Mene ja tiedä!

• olikaan...
        HHoitaja kirjoitti:

ammatti ;)

• eikä voi
        vaikka olin jo kirjoitti:

yleistää! Minulla taas on ollut kiinteitä ja irrotettavia, retentiolankoja sun muita mutta hampaat eivät ole pysyneet paikoillaan. Ja ihan tohtorin arvolla varustetulla oikojalla olen käynyt, eikä ole saanut hampaita pysymään.
        Nyt on kolmas raudoitus, kiinteät sellaiset, braketit tarkoitus taas jälleen huomenna laittaa. Siis tämä on ihan älytöntä... Todella kalliiksi on tullut...

• miettiä vaihtoehtoja

Pieneltä kuulostaa. Oikomishoidossa on aina riskinsä katsii miettiä muitakin keinoja suoristaa rivistä karkaava/karannut hammas esim. laminointi, muovitus joka on erittäin hyvä keino ja kohtuullisen edullinen, posliinikruunu tai cerec-menetelmällä yhdellä käynnillä suoristuu ja on todella vaivaton tapa. Näillä menetelmillä hampaasta tulee aivan omiesi hampaiden näköinen ja huomattavasti riskittömämpi ja edullisempi kuin oikomishoito.
      Oikomishoito maksaa yksityisellä useampia tuhansia euroja, kun koko hampaistoon laitetaan kojeet. Suunnilleen kaksi vuotta kiinteitä rautoja ja hinta 5300 euroa. Ja senkin jälkeen voi olla tarvitsee jotain fiksausta hampaillesi jotta olisivat ulkonäöllisestikin hyvän näköiset, sillä oikominen ei muuta hampaan kokoa eikä muotoa. Monesti joutuu sitten vielä laittamaan tuon summan päälle kruunutus, laminaatit tms. eli kulut tosi korkeat. Helpompi vaihtoehto on tosiaan laittaa vain yksi hammas kuin koko hampaistoon raudat ja voi olla että tulos ei tule pysymään jos esim. kieli työntää hampaita ulospäin, eli tulos ei pysyvää laatua.

• . . .

muistan hämärästi että hammaslääkäri sanoi minulle että tuon väärän nielutavan voi harjoitella pois. sanoi: "kieli on lihas se oppii kyllä aikanaan".
        ...harmittaa vain että en muista miten sitä oikeaa nielua tulisi harjoitella, kun olin silloin aika nuori :/. jotain pastillin imeskelyä siihen liittyi, mutta en muista monesti piti tehdä, kaunako ja miten nopeasti kieli oppii.

• vaivasi joten

harkitse ihmeessä. On paljon muitakin vaihtoehtoja suoristaa yksi ainut vino hammas.
      Oikomishoidossa on aina riskinsä, joten ei yhden hampaan tähden kannata riskeerata koko purukalustoa.

• kokemusta on

Itsellä oli raudat pari vuotta, kiinteät sellaiset ja sen jälkeen retentiokaaret jatkuvasti paikallaan. Mutta ei ne ole pitäneet hampaita kuosissa. Palautumista on tullut ja sitä kuulemma tulee lisää. On aivan sama onko retentiokaarta hampaiden takana, siitä huolimatta palautumista on tullut.

Lisäksi oikomishoidon tuloksena tuli leukaniveliin oireita, jotka aiheutuivat vain oiotuista hampaista.
      IKINÄ en olisi hommaan ryhtynyt jos olisin arvannut lopputuloksen. Siellä täällä rivistössä myös rakoja hampaiden välissä, rakoja joita ei ennen oikomista ollut.
      Hirvittävät harmit vain hampaiden oikomisen tähden ja lopputulos pilalla...
      Ja minulla oli alkutilanteessa kanssa vain muutama vinossa oleva hammas jota lähdin oikomaan.
      Nyt joutuu joko uudelleen raudoittamaan tai sitten jos laitetaan laminaatit tai jotain muuta vastaavaa ,selviän varmasti helpommalla.

• Alkuperänen kirj.

Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia puremisasennon tai nielemisen kanssa, hammas on vain siirtynyt epämiellyttävästi iän myötä tähän asentoon. Kiitos paljon hyvistä neuvoista, täytyyki sitten käydä kysymäs noista laminaateista, tai cerec-menetelmistä, kai ne hammaslääkärit osaa kertoa parhaan menetelmän juuri mulle (?). Osaisiko joku vielä sanoa mitä kautta kannattaa asiaa mennä kysymään, varaanko ajan hammaslääkärille terveyskeskukseen vai ihan yksityiselle? Ja kuinkahan paljon nämä ns. helpot yhden hampaan oikomismenetelmät maksavat?

Tällä palstalla osataa oikeesti kirjottaa todella asiallisia vastauksia, tosi kiva juttu, ottaen huomioon miten muilla palstoilla joskus toimitaan. :)

• Nimetön
        Alkuperänen kirj. kirjoitti:

Itselläni ei tosiaan ole mitään ongelmia puremisasennon tai nielemisen kanssa, hammas on vain siirtynyt epämiellyttävästi iän myötä tähän asentoon. Kiitos paljon hyvistä neuvoista, täytyyki sitten käydä kysymäs noista laminaateista, tai cerec-menetelmistä, kai ne hammaslääkärit osaa kertoa parhaan menetelmän juuri mulle (?). Osaisiko joku vielä sanoa mitä kautta kannattaa asiaa mennä kysymään, varaanko ajan hammaslääkärille terveyskeskukseen vai ihan yksityiselle? Ja kuinkahan paljon nämä ns. helpot yhden hampaan oikomismenetelmät maksavat?

Tällä palstalla osataa oikeesti kirjottaa todella asiallisia vastauksia, tosi kiva juttu, ottaen huomioon miten muilla palstoilla joskus toimitaan. :)

Yksityiselle kannattaa varata aikaa, tuohan on ihan esteettistä joten epäilen tekevätkö terveyskeskuksessa edes, kysyähän aina voi. Itselläni toiseen etuhampaaseen tehtiin kruunu vastaavan vian vuoksi, laminaatilla ei saa oiottua kuin todella pienen eron. hintaa tulee muutama sata euroa, oikomisen luulisin olevan kalliimpaa mutten tiedä. toisaalta jos hampaat ovat muuten kauniit niin oma hammas on aina oma hammas.

• naila

mulla oli ihan sama vika, mikä ärsytti ja vaikeennutti ihan sikana ku yks hammas törrötti. mut joo, sain onneks sellaset irrotettavat raudat, jotka just työns toisii hampait eteenpäin. siinä taas isona riskinä se, että hampaat alkaa menee takasinpäin, miten useimmiten käy. itelleni on alkanu käydä niin, enkä haluu mitää koko elämääni pitää rautoi, eikä kuulemma muita vaihtoehtoi oikee ollu. joten nyt mietin oisko mahd. hankkii vaik laminaatit niihin hampaisiin.

• Anonyymi

Kauanko yhden hampaan oikominen kestää lapsena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe