PAAVALIN MATKA JATKUU KESAREAAN
Apt. 21:1-14
---
21:1 Kun olimme eronneet heistä ja lähteneet purjehtimaan, laskimme suoraan Koossaareen ja seuraavana päivänä Rodoon ja sieltä Pataraan.
21:2 Siellä tapasimme Foinikiaan menevän laivan, astuimme siihen ja lähdimme purjehtimaan.
21:3 Ja kun Kypro rupesi näkymään ja oli jäänyt meistä vasemmalle, purjehdimme Syyriaan ja nousimme maihin Tyyrossa; siellä näet laivan oli määrä purkaa lastinsa.
21:4 Ja tavattuamme opetuslapset me viivyimme siellä seitsemän päivää. Ja Hengen vaikutuksesta he varoittivat Paavalia menemästä Jerusalemiin.
21:5 Mutta kun olimme viettäneet loppuun ne päivät, lähdimme matkalle, ja kaikki saattoivat vaimoineen ja lapsineen meitä kaupungin ulkopuolelle saakka. Ja me laskeuduimme rannalla polvillemme ja rukoilimme;
21:6 ja sanottuamme jäähyväiset toisillemme astuimme laivaan, ja he palasivat kotiinsa.
21:7 Tyyrosta me saavuimme Ptolemaikseen, ja siihen päättyi purjehduksemme. Ja me tervehdimme veljiä siellä ja viivyimme päivän heidän luonansa.
21:8 Mutta seuraavana päivänä me lähdimme sieltä ja tulimme Kesareaan, jossa menimme evankelista Filippuksen tykö, joka oli yksi niistä seitsemästä, ja jäimme hänen tykönsä.
21:9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.
21:10 Siellä me viivyimme useita päiviä. Niin tuli sinne Juudeasta eräs profeetta, nimeltä Agabus.
21:11 Ja tultuaan meidän luoksemme hän otti Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui: "Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin'."
21:12 Kun sen kuulimme, pyysimme, sekä me että ne, jotka siellä asuivat, ettei hän menisi Jerusalemiin.
21:13 Silloin Paavali vastasi ja sanoi: "Mitä te teette, kun itkette ja särjette minun sydäntäni. Sillä minä olen valmis, en ainoastaan käymään sidottavaksi vaan myöskin kuolemaan Jerusalemissa Herran Jeesuksen nimen tähden."
21:14 Ja kun hän ei taipunut, niin me rauhoituimme ja sanoimme: "Tapahtukoon Herran tahto".
"Tapahtukoon Herran tahto", Apt.21:14
1
99
Vastaukset
Apt. 21:1-14
--
Luukas kertoo, miten Paavali matkatovereineen suunta matkansa kohti Jerusalemia.
Matkan varrella Tyyrossa hän tapaa muita kristittyjä, jotka ”Hengen vaikutuksesta varoittivat Paavalia menemästä Jerusalemiin”. Hän tiesi jo ennestään (Apt. 20:23), mitkä vaikeudet häntä siellä odottivat, mutta hän ei muuttanut matkasuunnitelmiaan.
Kaikki seurakuntalaiset niin miehet, vaimot kuin lapsetkin-jotka myös kuuluivat Jumalan perheväkeen-seurasivat Paavalia satamaan.
Ennen eroa he polvistuvat hiekkarannalle rukoilemaan.
Kesareassa Paavali tapaa vanhan tutun Agabuksen, joka ennustaa myös Paavalin tulevasta vangitsemisesta.
Vanhan liiton profeettojen tapaan hän havainnollistaa sanomaansa ottamalla Paavalin vyön, sitoi sillä jalkansa ja kätensä ja lausui:
"Näin sanoo Pyhä Henki: 'Sen miehen, jonka vyö tämä on, juutalaiset näin sitovat Jerusalemissa ja antavat pakanain käsiin" (11).
Ei ihme, että Paavalin matkatoverit ja paikalliset kristityt yrittävät vielä taivutella Paavalia muuttamaan suunnitelmiaan (12).
Paavali ei taivu. Hän tiesi, mikä oli Jumalan tahto ja sitä hän halusi noudattaa.
Olihan Jeesuskin mennyt Jerusalemiin jumalallisen pakon ajamana tietäen tulevan kohtalonsa.
Paavali ei epäillyt, etteikö tulisi käymään, niin kuin oli ennustettu. Tämä oli kuitenkin se tie, jota hänen oli kuljettava. Niinpä hän jatkaa matkaa ”sidottuna hengessä”, kohti niitä vaaroja, joista Henki todisti.
Meidänkin tulisi suostua Jumalan tahtoon. Rukoilemmehan: ”Tapahtukoon sinun tahtosi...” Meillä on ainainen taistelu itsekkäitä mielihalujamme vastaan.
Annammeko niille vallan vai suostummeko Hengen johtoon?
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme” (Gal 5:25).
--
1.
Autuas, ken elämänsä
uskoo huomaan Jumalan,
elää hänen lähellänsä,
suostuu tahtoon Korkeimman.
Ilo, onni, menestys,
murhe, köyhyys, kärsimys,
kaikki koituu parhaaksemme,
myöskin kuolo voitoksemme.
(Virsi 384:1)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888159
- 896248
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556188Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344751- 503245
- 373243
- 442789
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462730- 472695
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562632