Taistolaisuus

Lillqvist

-Taistolaisuus oli häpeää henkilökohtaisesta ei-kommunistisesta menneisyydestä.

-Taistolaisuus oli oman maan kylmän sodanaikaisen kansainvälisesti kapean liikkumatilan hyväksikäyttöä omien etujen ajamisessa.

- Taistolaisuus oli pohjoismaisen parlamentaarisen demokratian ja kansalaisvapauskäsitysten hyväksikäyttöä yhden pakkomielteisen päämäärän, kommunistisen vallankumouksen puolesta.

- Taistolaisuus oli taistelua pohjoismaisen hyvinvointivaltion rakentamista vastaan.

- Taistolaisuus oli tiedemaailmassa fanaattis-uskonnollista jargonia, jossa tieteellinen totuus oli yhtä kuin marxilais-leniniläisen teorian tulkinta. Akateeminen taistolaisuus ei ollut totuuden ja tiedon etsimistä.

-Taistolaisuus oli lukeneiston liike (liikaviisaat?).

- Taistolaisuus oli älymystön taistelua todellisuutta ja empiirisiä tosiasioita vastaan.

-Taistolaisuus oli nörttien liike.

7

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kuvaavaa suomalaiselle sielunmaisemalle, että stalinismille annetaan nimi suomalaisen mitättömän marionetin mukaan. Venäjän-pelko on meissä niin syvällä ettemme tajua sitä.

      Stalinismi oli epäitsenäisten laumaihmisten liike, yksinkertaisten, omilla aivoillaan ajattelemattomien sekavaa mölinää.

      • MieEnOosieltpää

        Olihan siinä sitten lopulta ja kaiken kaikkiaankin jotakin muutakin. Jotain yhä terävämmillä pukinsorkilla sanottua ... (vaikka on aivotoimintaa ja lisää aivotoimintaa eikä sen perusteella (vielä) menettää kansalaisuutta - vaikka vähitellen jo pitäisi perk!!.. )

        ...


    • Kosto Punasalo

      Taistolaisiksi leimattiin kaikki vähemmistöläiset, siis oikeaoppiset kommunistit. Kyllähän heillä oli työpaikoillakin kannatusta. Moni luottamusmies oli stalinisti ja halutessaan he saattoivat panna lakon pystyyn.

    • Vanhoja muisteleva

      Björn Wahlros, Jörn Donner, Yrjö Engström, Antti Eskola, Aulikki Oksanen, Pertti Melasniemi, Kristiina Halkola, Kai Chydenius ...
      Proletariaatteja, työtätekeviä, köyhyydessä kärvisteleviä ....

      • oma orvo

        tässä ratkaisu maailman onkelmiin nopeasti ja onnen orpo nostaa pään.


        Eespäin, eespäin tiellä taistojen rinta rinnan ...
        (more)
        Added: June 23, 2007
        Eespäin, eespäin tiellä taistojen rinta rinnan astukaamme, siskot, veikot. Soipi laulu meidän joukkojen, teitä taistoon kutsuen.

        Eespäin, eespäin alta sorron yön kaikki puutteen raskaan alle ahdistetut. Niille, niille soipi laulu tää, jotka huokaa alla työn.

        Me käymme taisteluun puolesta ihmisoikeuden ja kansan kärsineen me viemme onneen yhteiseen. Jo kuivuu kyyneleet, soi suuret huomensävelet. Kun hetki lyö, niin poistuu yö ja kunniassa on kansa ja työ.

        Niin monta, niin monta on tielle uupunut, niin monta, niin monta on taistoissa kaatunut. Vaan lannistaa meitä ei mahti mainen saa. Me rauhan lujan luomme, mi riidat karkoittaa.

        Siis veljiksi tulkaa nyt kansat kaikkein maan, niin onnemme tiellä käy ruusutkin kukkimaan. Pois puute, pois kurjuus, pois kaikki silloin jää. Onnen orpo kansa jo nosta pystyyn pää!


      • Aikana elänyt
        oma orvo kirjoitti:

        tässä ratkaisu maailman onkelmiin nopeasti ja onnen orpo nostaa pään.


        Eespäin, eespäin tiellä taistojen rinta rinnan ...
        (more)
        Added: June 23, 2007
        Eespäin, eespäin tiellä taistojen rinta rinnan astukaamme, siskot, veikot. Soipi laulu meidän joukkojen, teitä taistoon kutsuen.

        Eespäin, eespäin alta sorron yön kaikki puutteen raskaan alle ahdistetut. Niille, niille soipi laulu tää, jotka huokaa alla työn.

        Me käymme taisteluun puolesta ihmisoikeuden ja kansan kärsineen me viemme onneen yhteiseen. Jo kuivuu kyyneleet, soi suuret huomensävelet. Kun hetki lyö, niin poistuu yö ja kunniassa on kansa ja työ.

        Niin monta, niin monta on tielle uupunut, niin monta, niin monta on taistoissa kaatunut. Vaan lannistaa meitä ei mahti mainen saa. Me rauhan lujan luomme, mi riidat karkoittaa.

        Siis veljiksi tulkaa nyt kansat kaikkein maan, niin onnemme tiellä käy ruusutkin kukkimaan. Pois puute, pois kurjuus, pois kaikki silloin jää. Onnen orpo kansa jo nosta pystyyn pää!

        Lisäksi oli laulu kahdestakymmenestä peheestä
        (Wahlros, Donner, Rosenlev ...)


      • En oo läskilinssi
        Aikana elänyt kirjoitti:

        Lisäksi oli laulu kahdestakymmenestä peheestä
        (Wahlros, Donner, Rosenlev ...)

        Niinhän se on että läski/linssit (varmhuden vuoks irillään ettei joku roskasuodatin poistas tät viel') ne on poikaa. Ei siinä kommunismista ylen paljo puhgut, ku äideen poika menheee kothin ja pyythänh ruokarahha ettei tarvitse johnkih edes IKLh:ään enäär liittyrä!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1469
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      155
      471
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe