Triptyl

vaikUTAA

Miten vaikuttaa hermovaurio kipuihin jotka jatkuvat elämän,vai mikä on paras ? KIITOS ETUKÄTEEN VASTANEILLE!

19

5748

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      hei,
      itse syön hermosäryn takia triptyliä lähinnä nukahtamis- ja kivunsietokykyyn. Se on vain otettava paljon aikaisemmin illalla, koska muuten seuraava aamupäiväkin menee nukkuessa.syötkö muita lääkkeitä kipulääkkeitä? itselläni menee neurontin, ardinex, panacod, tramadin siis triptylin lisäksi.
      voimia sinulle!

      • vastaan

        lYRICA 75mg 3-5 päivässä,yöt vaikeita ei nukuta,imovane joskus ollut mutta huono 3-4h nukkuu jotenki ja sit valvomista.


    • maltsi

      Ajattelin lähteä vastaamaan sinulle, tähän kysymykseen. Minä itse olen käyttänyt Triptyl lääkettä 2,5 kk:tta vasta. Mutta sitä en voi tietää, että miten tuo lääke vaikuttaa hermovaurio kipuihin. Minä itse olen kärsinyt 17-vuotta kivuista joihin ei ensiksi löytynyt vastauksia. Mutta nyt kun muutin toiselle paikkakunnalle ja eri sairaanhoitopiirin niin heti löytyi vastaus kipuihin ja sain Triptyl nimistä lääkettä. Triptyl nostaa kipukynnystä ja minulle se ainakin on auttanut. Todella hyvin.

      Minulla todettiin Nivelpsorias ja näihin on auttanut. Onhan minulla toinenkin lääke sitten vielä.

      • utelias-flikka

        Mitenkä muutes tämä nivelpsorias oireilee, minulla on nääs psoriasis ollut pienestä lähtien, siis iholla ja nyttemmin päänahkassa. On nimittäin paljon kipuja selässä ja jaloissa, aina on pelko tästä jos menee niveliin tämä psoriasis. Olisi kiva saada tietoo!


      • maltsi
        utelias-flikka kirjoitti:

        Mitenkä muutes tämä nivelpsorias oireilee, minulla on nääs psoriasis ollut pienestä lähtien, siis iholla ja nyttemmin päänahkassa. On nimittäin paljon kipuja selässä ja jaloissa, aina on pelko tästä jos menee niveliin tämä psoriasis. Olisi kiva saada tietoo!

        Nivelpsoriaksessa on yleensä kipuja nivelissä ja selässä. Nivelpsorias ei näy kokeissa. Oireet voivat vaihdella merkittävästi eri ihmisillä. Nivelpsoriaksessa ei välttämättä tule iho-oireita ollenkaan. Minulla itselläni on kipuja ja päänahassa ja polvissa on iho-oireita melko merkittävästi.

        Pätevä lääkäri osaa kyllä antaa diagnoosin varsin helposti. Minä itse kärsin noista mystisistä kivuista 17 vuotta ennen kuin niille löytyi selitys tämä nivelpsorias. Keski-Suomessa lääkärit eivät löytäneet mitään vaikka he tutkivat, mutta heillä ei ollut haluja sitä löytää vaikka minun sairauteni olisi ollut tunnistettavissa jo n. 15 vuotta sitten. Nyt kun muutin Etelä-Pohjanmaalle niin lääkäri tunnisti heti tämän sairauteni, jopa terveyskeskuslääkäri, mutta hän halusi vielä varmistuksen asiaan ja kävin vielä Seinäjoella tavallaan varmistamassa diagnoosin.

        Sinun kannattaa käydä puhua tuosta sinun kivuistasi lääkärille ja siten saat selvyyden noihin kipuihin. Mikäli se on nivelpsorias niin onneksi se on helpompi ja parempi ennuste kuin nivelreumassa. Käy tutustumassa www.poliklinikka.fi niin sieltä saat hyvää tietoa.


      • ei alkuper
        maltsi kirjoitti:

        Nivelpsoriaksessa on yleensä kipuja nivelissä ja selässä. Nivelpsorias ei näy kokeissa. Oireet voivat vaihdella merkittävästi eri ihmisillä. Nivelpsoriaksessa ei välttämättä tule iho-oireita ollenkaan. Minulla itselläni on kipuja ja päänahassa ja polvissa on iho-oireita melko merkittävästi.

        Pätevä lääkäri osaa kyllä antaa diagnoosin varsin helposti. Minä itse kärsin noista mystisistä kivuista 17 vuotta ennen kuin niille löytyi selitys tämä nivelpsorias. Keski-Suomessa lääkärit eivät löytäneet mitään vaikka he tutkivat, mutta heillä ei ollut haluja sitä löytää vaikka minun sairauteni olisi ollut tunnistettavissa jo n. 15 vuotta sitten. Nyt kun muutin Etelä-Pohjanmaalle niin lääkäri tunnisti heti tämän sairauteni, jopa terveyskeskuslääkäri, mutta hän halusi vielä varmistuksen asiaan ja kävin vielä Seinäjoella tavallaan varmistamassa diagnoosin.

        Sinun kannattaa käydä puhua tuosta sinun kivuistasi lääkärille ja siten saat selvyyden noihin kipuihin. Mikäli se on nivelpsorias niin onneksi se on helpompi ja parempi ennuste kuin nivelreumassa. Käy tutustumassa www.poliklinikka.fi niin sieltä saat hyvää tietoa.

        onko siihen joku lääkitys? Auttaako? Onko sivuvaikutuksia?


      • maltsi
        ei alkuper kirjoitti:

        onko siihen joku lääkitys? Auttaako? Onko sivuvaikutuksia?

        Kyllähän nivelpsoriakseen on monenlaisiakin lääkityksiä tarjolla. Minulla itselläni on kahdenlainen lääkitys. Triptyl 25 mg ja Salazopyrin 500 mg. Sivuvaikutuksiakin on Triptylissä on hieman sitä, että on vaikea päästä ylös sängystä, kielessä tuntuu hieman tunnottomuutta. Salazopyrinissä yleisimmät sivuvaikutukset ovat (useammall kuin yhdellä potilaalla sadasta): pahoinvointi, mahakivut, ruokahaluttomuus, kuume, ihottuma, kutina, punoitus ja päänsärky. Mutta näitä oireita voidaan lievittää pienentämällä annostusta muutamaksi päiväksi. Vaikutukset verenkuvaan (esim. valkosolujen määrän väheneminen ja maksa-arvoihin.

        Miehillä Salazopyrin voi heikentää siittiöiden muodostumista, joka palautuu ennalleen, kun lääkkeen käyttö lopetetaan. Itselläni ei ole ollut kauheasti mitään sivuvaikutuksia.

        Sittenhän nivelpsoria hoidetaan myös erilaisilla pistoksilla, jos tulee kovat kivut. Kuntoutuksella on mahdollisuus saada lievennystä kipuihin. Mikäli on sitten psorias läikkiä iholla niin sitähän voi sitten hoitaa erilaisilla voiteilla.

        Minua on ainakin jollain tavalla auttanut nuo lääkitykset mitä itse käytän. Kipuja ei ole saatu kokonaan pois, mutta on niistä ollut kumminkin apua.


    • olen,.,.-

      käyttänyt 5vuotta,,,,ensin pienimmillä annoksilla..nyt 50mg pari tuntii ennen nukahtamista..nukun paremmin.

      • minullakin

        on ollut vuosia, juuri kipukynnystä kohottavana ja yö unia parantavana lääkkeenä. Yksi mainittava haitta ainakin minulla on suun kuivuminen. Käytän 100mg iltaisin nykyään.


      • kommentoi...
        minullakin kirjoitti:

        on ollut vuosia, juuri kipukynnystä kohottavana ja yö unia parantavana lääkkeenä. Yksi mainittava haitta ainakin minulla on suun kuivuminen. Käytän 100mg iltaisin nykyään.

        nyt kun on ollut kuumetta ja yskää niin heittelin tossa puolikkaan triptylin huiviin muutamana yönä ja kielenkärki katkesi jaoikealle sisäpuolelle ientä tuli kraaterimaisia syöpymiä siksi kun suu on kuiva koko yön no nuku siinä sitten suu kuivana...
        nuha ainakin kuivui itsestään triptylillä ainoa hyvä juttu.
        onko muilla ollut suu ongelmia ja minkälaisia


      • triptyliä.
        kommentoi... kirjoitti:

        nyt kun on ollut kuumetta ja yskää niin heittelin tossa puolikkaan triptylin huiviin muutamana yönä ja kielenkärki katkesi jaoikealle sisäpuolelle ientä tuli kraaterimaisia syöpymiä siksi kun suu on kuiva koko yön no nuku siinä sitten suu kuivana...
        nuha ainakin kuivui itsestään triptylillä ainoa hyvä juttu.
        onko muilla ollut suu ongelmia ja minkälaisia

        joo,en tiedä mikä siinä on,mutta minulla alkaa aina kun otan triptylin,pistelemään kieltä,siinä on varmaan joku aine.


      • maltsi
        kommentoi... kirjoitti:

        nyt kun on ollut kuumetta ja yskää niin heittelin tossa puolikkaan triptylin huiviin muutamana yönä ja kielenkärki katkesi jaoikealle sisäpuolelle ientä tuli kraaterimaisia syöpymiä siksi kun suu on kuiva koko yön no nuku siinä sitten suu kuivana...
        nuha ainakin kuivui itsestään triptylillä ainoa hyvä juttu.
        onko muilla ollut suu ongelmia ja minkälaisia

        Minulla ei ole ollut ainakaan kovinkaan hankalia oireita Triptylin käytöstä. Suuta kuivaa melko paljon, suu on välillä niin kuin santapaperi ei oikeastaan muuta.


      • utelias-flikka
        kommentoi... kirjoitti:

        nyt kun on ollut kuumetta ja yskää niin heittelin tossa puolikkaan triptylin huiviin muutamana yönä ja kielenkärki katkesi jaoikealle sisäpuolelle ientä tuli kraaterimaisia syöpymiä siksi kun suu on kuiva koko yön no nuku siinä sitten suu kuivana...
        nuha ainakin kuivui itsestään triptylillä ainoa hyvä juttu.
        onko muilla ollut suu ongelmia ja minkälaisia

        Olen välillä pitänyt taukoja tästä lääkkeestä, ihan kokeillakseni onko siitä hyötyä näihin kipuihin. Tässä viimeviikolla aloitin uudestaan, tauon aikana ei ollut suu ongelmia, mutta kivut olivat valtavat ja nyt on taas suu älyttömän kuiva, pitää purkka olla kokoajan suussa, yöllä on kyllä aika mahdotonta, tämä voi tuntua aika yököttävältä mutta minulla on mukissa yöpöydällä ruokaöljyä ja sitä hörpin aina yön aikaan se on kyllä auttanut vähän. Jos jollain olis kikkoja tähän vaivaan, niin olisi mukava kuulla. On suu muutenkin arka esim. tavallisella hammastahnalla ei pysty pesemään hampaita, kun kirveltää ja polttaa suuta, vihreä elmexi on hyvä aine.


      • Anonyymi
        utelias-flikka kirjoitti:

        Olen välillä pitänyt taukoja tästä lääkkeestä, ihan kokeillakseni onko siitä hyötyä näihin kipuihin. Tässä viimeviikolla aloitin uudestaan, tauon aikana ei ollut suu ongelmia, mutta kivut olivat valtavat ja nyt on taas suu älyttömän kuiva, pitää purkka olla kokoajan suussa, yöllä on kyllä aika mahdotonta, tämä voi tuntua aika yököttävältä mutta minulla on mukissa yöpöydällä ruokaöljyä ja sitä hörpin aina yön aikaan se on kyllä auttanut vähän. Jos jollain olis kikkoja tähän vaivaan, niin olisi mukava kuulla. On suu muutenkin arka esim. tavallisella hammastahnalla ei pysty pesemään hampaita, kun kirveltää ja polttaa suuta, vihreä elmexi on hyvä aine.

        Myöhässä vastaan. Xylitolipastillit auttavat suun kuivuuteen. Silmien kuivuuteen silmätipat.


    • Kipuilija

      Olen syönyt Triptyliä ainakin 5 vuotta, auttaa hermokipuun kyllä, aloitin 10 mg iltaisin ja kuukausi sitten nostin annoksen 20 mg:n.Aamuisin herääminen on vaikeeta, mutta eipä muuten mitään sivuvaikutuksia.Ei mulla kuivata suutakaan, hammaslääkärikin just sanoi, että ei ole limakalvot kuivat suussa.

      • Anonyymi

        Minun sukulaisellani nuorella miehellä on ollut monet vuodet hermosärkyä lääkkeitä söi joilla maha meni sekaisin . Nyt vihdoin on saanut avun ja kivut ovat poissa.
        Hänelle tehtiin leikkaus laitettiin selkärangan viereen ihon alle pieni kotelo ja siitä piuhat kipukohtiin, ja sitten kännykällä saa säädellä sähkön voimakkuutta.
        Sanoi että kivut olivat heti pois kun leikkaus tehtiin ja ei pahemmasti edes tarvitse säädellä sillä alhaisin määrä sähköä auttaa. Hän sanoi että tuntuu ihanalta kun saa nukkua yönsä ilman minkäänlaista kipua . Siis leikkaus tehtiin ettei tarvitse syödä voimakkaita lääkkeitä hermosärkyyn koska ihminen on vielä hyvin nuorikin . En ollut aikaisemmin tiennytkään että sellaisia leikkauksia on olemassa.nhänen onni että itse tekee työtä leikkaus salissa ja saa tietää mahdollisuuksia . Vaikka leikkaus tehtiin isomman kaupungin sairaalassa


    • Free your mind

      Triptyliä on mennyt abaut 5v, nykyään 25mg aamulla ja 75 illalla. Olen välillä pitänyt taukoja enkä ole huomannut sanottavaa muutosta kivuissa... Tosin muu lääkitys saattaa vaikuttaa tuon eron huomaamisessa.

    • imovan

      Voiko Triptyliä 10mg, käytää alussa imovanen kanssa 7.5 onko huonoa vaikutusta?

      • Anonyymi

        kyllä niillä on yhteisvaikutusta. kysy apteekissa varmuuden vuoksi. mutta kyllä masennuslääkkeitä ja muita sellaisia käytetään usein juuri imovanen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe