Miten kustannukset lasketaan

työsuhdeautossa

Mitä kaikkea siis joutuu maksamaan, kun ottaa työsuhdeauton? Auton käyttöetu tai vapaa autoetu lisätään ansiotuloihin ja niistä verotetaan sen mukaan. Mutta eikai se niin halpaa ole? Siis että pelkkien verojen hinnalla voit ajella firman autolla? Minkä muun summan (kuukausittain?) joutuu maksamaan ja kenelle, jos hankittavan auton hinta on n. 40 000 €?

9

7871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15 vuotta työsuhdeautoja

      vapaana autoetuna.Hinnat 30-35,000 eur. Vapaa autoetu noin 700 eur palkan päälle.Jos olisin luopunut edusta niin se sama summa olisi tullut nettona enemmän käteen.Siis 700 eur/kk.Autoetu on aika rajallinen.18 tkm. omaa ajoa.Itse sain viime vuonna 1400 eur mätkyjä kun olin ylittäyt sen.Olisi ollut siitä kahdesta vuodesta 4-5,000 eur. jos olisin antanut rehellisen vastauksen. Annoin harkintaverolautakunnan päättää.
      Nyt ajan omalla autolla ja saan nettona enemmän käteen mitä oman auton maksaminen kustantaa.Sen lisäksi kilometrikorvaukset jotka riittää auton maksuun kuluineen ja bensoihin omiin ajoihin.Myös täydet työmatkavähennykset mistä jäin kiinni työsuhdeautolla.Tosin nykyää ajan vain 20,000 eur uudella autolla.Hyvä neuvo.Mikäli et asu työpaikan vieressä niin älä pistä työmatkavähennyksiin mitään.Säästät pitkän pennin.Minä pistin ja takautuvasti jouduin maksamaan.Liikakilometreistä.

    • muita kuluja

      Eipä sitä autoetua useinkaan anneta palkan päälle, vaan nykyinen palkkasi jaetaan autoetuun ja rahapalkkaan. Tällöin maksat kuukausittain autoedusta juuri verotusarvon verran. Jos sen sijaan kuitenkin sattuisit saamaan autoedun nykyisen palkan lisäksi, maksat lisäprosenttisi verran autoedun verotusarvosta.

      Käyttöetu on aina 165 e/kk halvempi kuin käyttöetu, mutta tällöin maksat itse polttoaineet ja mahdollisen dieselveron.

      40.000 euron hintaisen auton käyttöedun verotusarvo on 615 e/kk, vapaan edun 780 e/kk. Eikö tuossa ole jo maksamista ihan tarpeeksi ilman lisäkulujakin?

      • Jaakoaa

        dieselveron maksaa nykyään työnantaja käyttömaksun yhteydessä, tämä on kysytty verottajalta ja on nykyään näin. Joten diesel voi olla edullinen käyttöetuautona, jos nyt mikään on käyttöetuautona edullinen.


    • Myyntipäällikkö

      Kyllä autoetu tulee palkanpäälle, eihän se muuten olisi etu.

      • ei aina tule

        minulla on aina ollut palkan päälle ja saannut muutettua rahaalkaksi.Mutta on paljon ystäviä jolla palkka ollut esim. 3000 eur ja kun on tarjottu autoetu niin palkka enää 2500 eur autoetu 500 eur. No ainoastaan yksi kavereista suostunut siihen kun halusi välttämättä kerrankin uuden auton rattiin.Kallista kun onkin.


      • todellakaan tule

        Ehkä teidän firmassanne tulee palkan päälle, mutta monessa muussa ei. Olkoon etu eli ei, mutta joissain firmoissa on mahdollista ottaa työsuhdeauto ihan vapaaehtoisesti osaksi palkkaa. Joka haluaa uuden auton alleen, on sitten ehkä käyttänyt tilaisuutta hyväkseen. Maksaa käytännössä saman verran kuin hankkia uusi auto omaksi lainarahalla. Työsuhdeauto on kuitenkin aina vastine uudelle omalle autolle, ei käytettynä hankitulle.


    • autoetu

      lasketa samalla tavalla kuin kännykän, eli jos kuukausipalkka on esim. 2500€ ja autoedun verotusarvo on 500€ kuussa, lasketaan vero 3000€ tulojen mukaan, esim. vero% 3000€ tuloilla 40%, ja 2500€ tuloilla 35% (prosentit hatusta vedetty) on käteen jäävä tulo ilman autoa 2500€-875€ = 1635€ ja autoedun kanssa 3000€*40%= 1200, 2500-1200=1300€ , eli kulut autosta olisivat tämän esimerkin mukaan 335€ kuukaudessa, eli sen verran tulisi vähemmän händyyn rahaa... vai olenko ihan väärässä...

    • Mercedesisti I

      No, asia riippuu vähän työnantajasta: jos työhön liittyen on paljon ajamista henkilöautolla siten että siitä työnantaja joutuisi maksamaan kilometrikorvaukset, niin työnantajan kannattaa joissakin tapauksissa liisata auto ja antaa se työntekijälle työsuhdeautoksi käytöön. Esim. 50.000km kertaa 46 senttiä per kilometri tekee jo 23.000 euroa (vai oliko se 46 snt/km se kilometrikorvaus, jotain tuota luokkaa kuitenkin), eli yli 20.000 euroa voi tulla vuodessa maksettavaa työntekijälle kilometrikorvauksina (ja nämä ovat muuten verottomia, työntekijä saa ne "puhtaana käteen" itse!) eli ainakin jos työhön liittyen 50.000km ajaisi työntekijä töissä omalla autollaan, niin useimmiten kannattaa työnantajan liisata joku 20.000eur:n auto työntekijälle "vuokra-autoksi", josta leasing-vuokra on jotain 500-600 eur / kk (noin ehkä, en muista tarkkaan).

      Jos työnantaja sinulle liisaa auton käyttöön, niin se kuitenkin maksaa työnantajalle auton vuokrana ja siksi useimmiten työsuhdeauto katsotaan eduksi, joka vähentää rahana maksettavan palkan määrää, siis osa palkasta maksetaan työsuhdeauton käyttöoikeutena. Eli jos saisit muuten 2.700 eur/kk palkkaa (bruttona) niin saatkin sitten 2.200 eur / kk bruttona ja sitten maksat vielä edun verotusarvon eli nettopalkkasi pienenee vielä sitten. Eli saisit muuten palkkaa 2700eur/kk eikä työsuhdeautoa eikä lisää veroja edusta, mutta voit saada 2200eur/kk josta menee veroja reilusti, koska on verotettava etu annettuna. Usein työsuhdeautoa tarjotaan siten ettei kerrota paljonko palkka olisi ilman työsuhdeautoa, toisin sanoen ilmoitetaan että palkka on 2.200eur/kk työsuhdeauto. Ei sitä erikseen edes kerrota että paljonko palkka olisi jos sen kokonaan rahana ottaa.

      Yrittäjät ja ammatinharjoittajat ja esim. sellaiset työntekijät jotka ovat itse osakkaina yhtiössä jossa ovat töissä voivatkin sitten laskea yleensä ihan tarkkoina lukuina paljonko se työsuhdeauto oikeasti maksaa kuukaudessa. Jos ajaa paljon työajoa, niin voi nostaa itselleen sitten yhtiöstä rahaa verottomina kilometrikorvauksina ja saattaa olla kannattavaa ajaa ajot omissa nimissä olevalla autolla: firman autolla ajaessa ei kilometrikorvauksia saa. Kilometrikorvaukset tietysti maksetaan siitä omasta laskutuksesta omasta firmasta, mutta etuna onkin juuri tuo niiden verottomuus, saa nostettua yhtiöstä rahaa itselleen verottomasti ajamalla autoa työhön liittyenja tämä saattaa kannattaa jos kilometrejä tulee erityisen paljon. Sitten voi toisaalta laskea kuinka kallista on ostaa ja pitää omaa autoa nettorahoilla sitä maksaen. Leasingmaksut ja verotusarvot ovat kuitenkin nekin hurjia joissain 80.000 eur:n autossa, auton leasing-vuokra voi olla n. 1.800 eur/kk ja sitten verotuarvo jotain 1.300eur/kk ja maksele niitä sitten vaikka leasingvuokra laskutuksen päältä menisikin firmasta, niin kyllä se alkaa jo tuntua, toisaalta omaksi ostaen 80.000eur:n auto maksaa aivan hemmetisti arvonalenemisena, n. 1.500eur/kk laskee auton arvo jos sen uuten ostaa eli saat tienata bruttoa jo noin 2.500 eur/kk (riippuen toki veroprosentistasi) saadaksesi pelkästään maksettua autosi arvon alenemisen! Uuden kalliin auton arvo aleneekin alkuvuosina niin järjettömästi, että ei kannata itse ostaa, mutta leasing-autoa ei taas voi käytettynä hankkia. Kannattavinta onkin huippuauto jonka hinta uutena on ollut n. 80.000eur hankkia omaksi 3-4 vuotta käytettynä mutta käytännössä usein uutta vastaavana ja maksaa siitä omilla rahoillaan n. 45.000 eur, niin ei tarvitse maksaa leasing-vuokraa eikä mene verotusarvoa, eikä auton arvo laske enää niin jumalattomasti kuukaudessa, toisaalta 45.000eur jottsa saa nettorahaa käteen joutuu usein bruttona tienaamaan taas sen 70.000eur ainakin ja yhtiön laskutuksessa se on vielä paljon enemmän mitä joudutaan laskuttamaan jotta saa palkkaa käteen 45.000eur, ottaen huomioon palkan sivukulut ja alv:n.

    • meikäläinen tässä

      Ei siitä yleensä muuta makseta kuin se verotusarvon mukainen vero.

      Mutta on se halpaa, on jo ihan eri asia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      131
      2231
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      271
      2091
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      69
      1611
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1392
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1268
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1229
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      980
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      66
      968
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      895
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      871
    Aihe