En ollut "moksiskaan"

Hauska sana

Jota olen harvoin käyttänyt, mutta silloin kun olen käyttänyt, olen ollut hyvin tyytyväinen itseeni, enkä ole ollut "moksiskaan".

Mistähän sanan alkuperä?

16

3620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "molskis"

      "Molskis, sanoi Eemeli". Eemeli oli joku julkkis lapsena TV:ssä.

      • Hakro

        Tämähän ei millään tavalla liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta kun ikävä kyllä en löytänyt siihen vastausta, niin vastaan tähän, varsinkin olen tutustunut Eemeliin henkilökohtaisestikin.

        Eemeli, oikealta nimeltää Esko Toivonen, oli monipuolinen esiintyjä, osaava koomikko, myös elokuvanäyttelijä. "Molskis, sanoi Eemeli" oli yksi näistä elokuvista.

        Eemeli aloitti uransa nuorena, mutta hän ei ollut lapsena TV:ssä, koska televisiota ei silloin ollut - Eemeli syntyi 1920.

        Eemeli ei myöskään ollut "julkkis" siinä mielessä kuin tämä nimitys nykyisin ymmärretään.

        Lisätietoa löytyy Wikipediasta.


      • Harmaantuva
        Hakro kirjoitti:

        Tämähän ei millään tavalla liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta kun ikävä kyllä en löytänyt siihen vastausta, niin vastaan tähän, varsinkin olen tutustunut Eemeliin henkilökohtaisestikin.

        Eemeli, oikealta nimeltää Esko Toivonen, oli monipuolinen esiintyjä, osaava koomikko, myös elokuvanäyttelijä. "Molskis, sanoi Eemeli" oli yksi näistä elokuvista.

        Eemeli aloitti uransa nuorena, mutta hän ei ollut lapsena TV:ssä, koska televisiota ei silloin ollut - Eemeli syntyi 1920.

        Eemeli ei myöskään ollut "julkkis" siinä mielessä kuin tämä nimitys nykyisin ymmärretään.

        Lisätietoa löytyy Wikipediasta.

        Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

        Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

        Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

        Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?


      • Hakro
        Harmaantuva kirjoitti:

        Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

        Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

        Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

        Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?

        "Molskis" oli aika yleisesti slangissa käytetty muunnelma "moi"-tervehdyksestä jo ennen kuin Eemeli teki sen tunnetuksi elokuvalla.

        Mutta nyt ollaan kovin kaukana alkuperäisestä kysymyksestä. Molskille jne. voi avata ihan oman ketjun.


      • sano Eemeli
        Harmaantuva kirjoitti:

        Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

        Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

        Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

        Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?

        "Mie ku en noista molenskiloista tiiä", sanoi puolestaan Rokan Antti, kun toiset olivat innokkaita laajentamaan Suomen aluetta kauas itään.

        Hietasen mukaan Komsomol-järjestössä toimineen kauniin Veran titteli oli "nuorisomolenski".

        Painimatto eli molski ainakin on joskus ollut puuvillakangasta, nykyään kai jonkinlaista muovia, josta ei niin helposti tule hiertymiä.


      • Harmaantuva
        sano Eemeli kirjoitti:

        "Mie ku en noista molenskiloista tiiä", sanoi puolestaan Rokan Antti, kun toiset olivat innokkaita laajentamaan Suomen aluetta kauas itään.

        Hietasen mukaan Komsomol-järjestössä toimineen kauniin Veran titteli oli "nuorisomolenski".

        Painimatto eli molski ainakin on joskus ollut puuvillakangasta, nykyään kai jonkinlaista muovia, josta ei niin helposti tule hiertymiä.

        Hietasen (”Hiatase”) mukaan Vera oli ”nuarisomoleski” eikä ”nuorisomoleski”.

        » – Jumalaut, ei mailmas varma ol toist semmost! Se onki joku vallan kauhia kiho ollu tääl. Joku semmone nuarisomoleski.»

        Komsomol oli lyhyt puhekielinen muoto nimihirviöstä ”Yleisliittolainen Leninin kommunistinen nuorisoliitto” eli ”Всесоюзный Ленинский коммунистический союз молодёжи”.

        Minua on aina jotenkin huvittanut tuo sana ”yleisliittolainen”. En ole koskaan tuntenut lainkaan viehtymystä liittyä Neuvostoliittoon, mutta Yleisliittoon saattaisin (ehkä) liittyäkin, jos vain noin metkan nimen idea minulle valkenisi.

        Mihinkään nuorisoliittoon tai kolkkapoikiin minua ei toki enää missään maailmankolkassa kelpuutettaisikaan.


      • ookoo Puupponen
        Harmaantuva kirjoitti:

        Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

        Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

        Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

        Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?

        henkilö vaan eri; en muista nyt äkkiä mainitaanko Vinskin housujen laadusta sen kummemmin, mutta Pikku Pietarin pihassa oli tapaus, kun Pietarin uudet housut hankittiin, oikein molskihousut. Ja niissä oli valmiiksi perspaikatkin.


      • Harmaantuva
        ookoo Puupponen kirjoitti:

        henkilö vaan eri; en muista nyt äkkiä mainitaanko Vinskin housujen laadusta sen kummemmin, mutta Pikku Pietarin pihassa oli tapaus, kun Pietarin uudet housut hankittiin, oikein molskihousut. Ja niissä oli valmiiksi perspaikatkin.

        En ole muutamaan kymmeneen vuoteen ollut juuri tekemisissä Aapelin tuotannon kanssa. Pari-kolme vuosikymmentä sitten hykertelin TV:ssä nähdylle Siunatulle hulluudelle oikein kunnolla. Molle-vainaalla oli draivia päällä silloin - ja Topi Tuomainen & Mikko Nousiainen veljespari vailla vertaa!

        Nuoremmille lukijoille: mainitsemani Mikko Nousiainen ei ole tulevan Mannerheim-elokuvan Mikko (Heikinpoika) Nousiainen! Samalla sukunimellä löytyy monta hienoa näyttelijää!

        Pääsivät siis minulla Pikku Pietari, Vinski-soldaat ja Vincent sekoittumaan pahan kerran. Mutta hyvä kun molskihousujen omistaja löytyi!


      • Soromnoo
        sano Eemeli kirjoitti:

        "Mie ku en noista molenskiloista tiiä", sanoi puolestaan Rokan Antti, kun toiset olivat innokkaita laajentamaan Suomen aluetta kauas itään.

        Hietasen mukaan Komsomol-järjestössä toimineen kauniin Veran titteli oli "nuorisomolenski".

        Painimatto eli molski ainakin on joskus ollut puuvillakangasta, nykyään kai jonkinlaista muovia, josta ei niin helposti tule hiertymiä.

        Molskikankaasta varmaan voisi taitava tekijä tekaista käden käänteessä (tai kyynärtaipeessa) komsion?
        http://www.valtopernu.net/komsio.htm

        Aatteen jo äidinmaidossa imenyt olisi silloin komsiomol tai jotain.


      • kom saa
        Soromnoo kirjoitti:

        Molskikankaasta varmaan voisi taitava tekijä tekaista käden käänteessä (tai kyynärtaipeessa) komsion?
        http://www.valtopernu.net/komsio.htm

        Aatteen jo äidinmaidossa imenyt olisi silloin komsiomol tai jotain.

        Montako moolia äidinmaitoa tarvittaisiin saturaatioon, jos äiti olisi valmiiksi komsomol?


      • Comme ça
        kom saa kirjoitti:

        Montako moolia äidinmaitoa tarvittaisiin saturaatioon, jos äiti olisi valmiiksi komsomol?

        En tiedä mistä Ville "Komm sii Komm saa" oli oppinsa imenyt, mutta hyvin oli saturoitunut tulipunaiseksi.


      • suustani
        ookoo Puupponen kirjoitti:

        henkilö vaan eri; en muista nyt äkkiä mainitaanko Vinskin housujen laadusta sen kummemmin, mutta Pikku Pietarin pihassa oli tapaus, kun Pietarin uudet housut hankittiin, oikein molskihousut. Ja niissä oli valmiiksi perspaikatkin.

        Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää kirjallisuutta ja filmejä ja niiden sanomaa.

        Pietari Jormalaisen äiti oli kuollut muistaakseni ja hänen isänsä otti uuden vaimon, joka hommasi Pietarille housutkin.

        Isän ja uuden äitipuolen rakkaus ei kuitenkaan kestänyt. Pietari koki taas uuden menetyksen.


      • ihan
        Comme ça kirjoitti:

        En tiedä mistä Ville "Komm sii Komm saa" oli oppinsa imenyt, mutta hyvin oli saturoitunut tulipunaiseksi.

        punavihervärisokea?

        Vaikka samapa tuo – ei värillä tässä tapauksessa niin väriä liene!

        Viljo Lauri Johannes ”Koijärvi” ei uinu enää ihan kätkyessä vaan käy jo tukevasti seitsemättä kymmentään. Tenavatähdelle kohtalainen ikä!


      • edellinen
        suustani kirjoitti:

        Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää kirjallisuutta ja filmejä ja niiden sanomaa.

        Pietari Jormalaisen äiti oli kuollut muistaakseni ja hänen isänsä otti uuden vaimon, joka hommasi Pietarille housutkin.

        Isän ja uuden äitipuolen rakkaus ei kuitenkaan kestänyt. Pietari koki taas uuden menetyksen.

        Niin ja Pietari Jormalainen uusine molskihousuineen oli päähenkilö Toivo Pekkasen Tehtaan Varjossa.

        Muistan, kun 60-luvulla ensimmäisen kerran näin TV:stä sen filminä. Toivo Mäkelä näytteli siinä jotain osaa. Vaikka hänellä oli filmeissä raittiin osa, hän oli aina kuin kännissä. Sammalti kai aina jostain syystä puhuessaan.


    • Sitä samaa

      Ei ollut moksiskaan, sanonnan sijaan sanotaan myös: Ei ollut tipo taallansa.
      Ota nyt sitten selvä alkuperästä.

    • Hakro

      Kun tässä kaikki vastaajat - minä itsekin - hyppivät vai toisiin sanoihin eivätkä yritäkään vastata, etsin netistä Helsingin kaupunginkirjaston palstalta vastauksen täsmälleen samaan kysymykseen. Sanan alkuperää koskeva vastaus (joka ei ollut sen vanhempi kuin 15.01.08) oli:

      "moksis: tav. kielt. yhteyksissä: (ei ole) moksiskaan. Ilmeisesti leikillinen mukaelma sanonnasta (ei ole) moinaan, joka on pronomini-vartalon mo- sijamuoto (monikon essiivi sekä omistusliite)
      Lähde: Suomen sanojen alkuperä"

      Minulle kylläkin jäi epäselväksi, mikä on "pronomini-vartalo mo-".

      Lisätietoa:
      http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Fraasit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe