En ollut "moksiskaan"

Hauska sana

Jota olen harvoin käyttänyt, mutta silloin kun olen käyttänyt, olen ollut hyvin tyytyväinen itseeni, enkä ole ollut "moksiskaan".

Mistähän sanan alkuperä?

16

3455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "molskis"

"Molskis, sanoi Eemeli". Eemeli oli joku julkkis lapsena TV:ssä.

• Hakro

Tämähän ei millään tavalla liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta kun ikävä kyllä en löytänyt siihen vastausta, niin vastaan tähän, varsinkin olen tutustunut Eemeliin henkilökohtaisestikin.

Eemeli, oikealta nimeltää Esko Toivonen, oli monipuolinen esiintyjä, osaava koomikko, myös elokuvanäyttelijä. "Molskis, sanoi Eemeli" oli yksi näistä elokuvista.

Eemeli aloitti uransa nuorena, mutta hän ei ollut lapsena TV:ssä, koska televisiota ei silloin ollut - Eemeli syntyi 1920.

Eemeli ei myöskään ollut "julkkis" siinä mielessä kuin tämä nimitys nykyisin ymmärretään.

Lisätietoa löytyy Wikipediasta.

• Harmaantuva
        Hakro kirjoitti:

Tämähän ei millään tavalla liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta kun ikävä kyllä en löytänyt siihen vastausta, niin vastaan tähän, varsinkin olen tutustunut Eemeliin henkilökohtaisestikin.

Eemeli, oikealta nimeltää Esko Toivonen, oli monipuolinen esiintyjä, osaava koomikko, myös elokuvanäyttelijä. "Molskis, sanoi Eemeli" oli yksi näistä elokuvista.

Eemeli aloitti uransa nuorena, mutta hän ei ollut lapsena TV:ssä, koska televisiota ei silloin ollut - Eemeli syntyi 1920.

Eemeli ei myöskään ollut "julkkis" siinä mielessä kuin tämä nimitys nykyisin ymmärretään.

Lisätietoa löytyy Wikipediasta.

Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?

• Hakro
        Harmaantuva kirjoitti:

Moksis-sanonta taitaa olla sikäli epäsymmetrinen, että sitä käytetään vain kieltolauseissa. Kun joku sanoo, ettei ole jostakin asiasta moksiskaan, ei juuri kukaan ole tuosta sanonnasta moksiskaan. Jos taas joku sanoo olevansa jostakin moksis, epäilevät kuulijat korviaan – eihän noin ole tapana sanoa!

Molskis? Esko ”Eemeli” Toivosen muistan hyvinkin radio- ja TV-esiintymisistä. ”Livenä” en miestä koskaan päässyt näkemään. Sen sijaan olen ollut samalla kielikurssilla hänen tyttärensä kanssa, Saksanmaalla. Ensi kesänä tuosta kurssista tulee kuluneeksi 40 vuotta. Huh huh!

Muuten: ovatko molski (eräänlainen puuvillakangas), moleskin (myyrännahka) ja Moleskine (merkkimuistikirjaklassikko) etymologisesti samaa juurta?

Kenellä oli kirjallisuudessamme molskihousut? Simo ”Aapeli” Puupposen Vinskilläkö?

"Molskis" oli aika yleisesti slangissa käytetty muunnelma "moi"-tervehdyksestä jo ennen kuin Eemeli teki sen tunnetuksi elokuvalla.

Mutta nyt ollaan kovin kaukana alkuperäisestä kysymyksestä. Molskille jne. voi avata ihan oman ketjun.

• sano Eemeli
        Harmaantuva kirjoitti:

"Mie ku en noista molenskiloista tiiä", sanoi puolestaan Rokan Antti, kun toiset olivat innokkaita laajentamaan Suomen aluetta kauas itään.

Hietasen mukaan Komsomol-järjestössä toimineen kauniin Veran titteli oli "nuorisomolenski".

Painimatto eli molski ainakin on joskus ollut puuvillakangasta, nykyään kai jonkinlaista muovia, josta ei niin helposti tule hiertymiä.

• Harmaantuva
        sano Eemeli kirjoitti:

"Mie ku en noista molenskiloista tiiä", sanoi puolestaan Rokan Antti, kun toiset olivat innokkaita laajentamaan Suomen aluetta kauas itään.

Hietasen mukaan Komsomol-järjestössä toimineen kauniin Veran titteli oli "nuorisomolenski".

Painimatto eli molski ainakin on joskus ollut puuvillakangasta, nykyään kai jonkinlaista muovia, josta ei niin helposti tule hiertymiä.

Hietasen (”Hiatase”) mukaan Vera oli ”nuarisomoleski” eikä ”nuorisomoleski”.

» – Jumalaut, ei mailmas varma ol toist semmost! Se onki joku vallan kauhia kiho ollu tääl. Joku semmone nuarisomoleski.»

Komsomol oli lyhyt puhekielinen muoto nimihirviöstä ”Yleisliittolainen Leninin kommunistinen nuorisoliitto” eli ”Всесоюзный Ленинский коммунистический союз молодёжи”.

Minua on aina jotenkin huvittanut tuo sana ”yleisliittolainen”. En ole koskaan tuntenut lainkaan viehtymystä liittyä Neuvostoliittoon, mutta Yleisliittoon saattaisin (ehkä) liittyäkin, jos vain noin metkan nimen idea minulle valkenisi.

Mihinkään nuorisoliittoon tai kolkkapoikiin minua ei toki enää missään maailmankolkassa kelpuutettaisikaan.

• ookoo Puupponen
        Harmaantuva kirjoitti:

henkilö vaan eri; en muista nyt äkkiä mainitaanko Vinskin housujen laadusta sen kummemmin, mutta Pikku Pietarin pihassa oli tapaus, kun Pietarin uudet housut hankittiin, oikein molskihousut. Ja niissä oli valmiiksi perspaikatkin.

• Harmaantuva
        ookoo Puupponen kirjoitti:

henkilö vaan eri; en muista nyt äkkiä mainitaanko Vinskin housujen laadusta sen kummemmin, mutta Pikku Pietarin pihassa oli tapaus, kun Pietarin uudet housut hankittiin, oikein molskihousut. Ja niissä oli valmiiksi perspaikatkin.

En ole muutamaan kymmeneen vuoteen ollut juuri tekemisissä Aapelin tuotannon kanssa. Pari-kolme vuosikymmentä sitten hykertelin TV:ssä nähdylle Siunatulle hulluudelle oikein kunnolla. Molle-vainaalla oli draivia päällä silloin - ja Topi Tuomainen & Mikko Nousiainen veljespari vailla vertaa!

Nuoremmille lukijoille: mainitsemani Mikko Nousiainen ei ole tulevan Mannerheim-elokuvan Mikko (Heikinpoika) Nousiainen! Samalla sukunimellä löytyy monta hienoa näyttelijää!

Pääsivät siis minulla Pikku Pietari, Vinski-soldaat ja Vincent sekoittumaan pahan kerran. Mutta hyvä kun molskihousujen omistaja löytyi!

• Soromnoo
        sano Eemeli kirjoitti:

Molskikankaasta varmaan voisi taitava tekijä tekaista käden käänteessä (tai kyynärtaipeessa) komsion?
        http://www.valtopernu.net/komsio.htm

Aatteen jo äidinmaidossa imenyt olisi silloin komsiomol tai jotain.

• kom saa
        Soromnoo kirjoitti:

Molskikankaasta varmaan voisi taitava tekijä tekaista käden käänteessä (tai kyynärtaipeessa) komsion?
        http://www.valtopernu.net/komsio.htm

Aatteen jo äidinmaidossa imenyt olisi silloin komsiomol tai jotain.

Montako moolia äidinmaitoa tarvittaisiin saturaatioon, jos äiti olisi valmiiksi komsomol?

• Comme ça
        kom saa kirjoitti:

Montako moolia äidinmaitoa tarvittaisiin saturaatioon, jos äiti olisi valmiiksi komsomol?

En tiedä mistä Ville "Komm sii Komm saa" oli oppinsa imenyt, mutta hyvin oli saturoitunut tulipunaiseksi.

• suustani
        ookoo Puupponen kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää kirjallisuutta ja filmejä ja niiden sanomaa.

Pietari Jormalaisen äiti oli kuollut muistaakseni ja hänen isänsä otti uuden vaimon, joka hommasi Pietarille housutkin.

Isän ja uuden äitipuolen rakkaus ei kuitenkaan kestänyt. Pietari koki taas uuden menetyksen.

• ihan
        Comme ça kirjoitti:

En tiedä mistä Ville "Komm sii Komm saa" oli oppinsa imenyt, mutta hyvin oli saturoitunut tulipunaiseksi.

punavihervärisokea?

Vaikka samapa tuo – ei värillä tässä tapauksessa niin väriä liene!

Viljo Lauri Johannes ”Koijärvi” ei uinu enää ihan kätkyessä vaan käy jo tukevasti seitsemättä kymmentään. Tenavatähdelle kohtalainen ikä!

• edellinen
        suustani kirjoitti:

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä paremmin ymmärtää kirjallisuutta ja filmejä ja niiden sanomaa.

Pietari Jormalaisen äiti oli kuollut muistaakseni ja hänen isänsä otti uuden vaimon, joka hommasi Pietarille housutkin.

Isän ja uuden äitipuolen rakkaus ei kuitenkaan kestänyt. Pietari koki taas uuden menetyksen.

Niin ja Pietari Jormalainen uusine molskihousuineen oli päähenkilö Toivo Pekkasen Tehtaan Varjossa.

Muistan, kun 60-luvulla ensimmäisen kerran näin TV:stä sen filminä. Toivo Mäkelä näytteli siinä jotain osaa. Vaikka hänellä oli filmeissä raittiin osa, hän oli aina kuin kännissä. Sammalti kai aina jostain syystä puhuessaan.

• Sitä samaa

Ei ollut moksiskaan, sanonnan sijaan sanotaan myös: Ei ollut tipo taallansa.
      Ota nyt sitten selvä alkuperästä.

• Hakro

Kun tässä kaikki vastaajat - minä itsekin - hyppivät vai toisiin sanoihin eivätkä yritäkään vastata, etsin netistä Helsingin kaupunginkirjaston palstalta vastauksen täsmälleen samaan kysymykseen. Sanan alkuperää koskeva vastaus (joka ei ollut sen vanhempi kuin 15.01.08) oli:

"moksis: tav. kielt. yhteyksissä: (ei ole) moksiskaan. Ilmeisesti leikillinen mukaelma sanonnasta (ei ole) moinaan, joka on pronomini-vartalon mo- sijamuoto (monikon essiivi sekä omistusliite)
      Lähde: Suomen sanojen alkuperä"

Minulle kylläkin jäi epäselväksi, mikä on "pronomini-vartalo mo-".

Lisätietoa:
      http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Fraasit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1458
    Aihe