Asuntovaunu katsastukseen

Eka katsastus

Kävipä sillä tavalla, että reilu kaksi vuotta vanha asuntovaunu tuli vietyä loppusyksystä talvisäilykseen. Totesin vasta nyt, että toisin kuin uudet autot, vaunu olisi pitänyt katsastaa jo viime syksyn puolella. Nyt vaunu on yliajalla, eli se on mitä ilmeisemmin vietävä välittömästi vuosikatsastukseen ennen käyttöönottoa.

Tuleeko tästä ajan ylityksestä mitään sanktiota, eli vaikkapa korotettuja maksuja? Mitä on huomioitava vaunua katastukseen vietäessä? Alla vaunussa on kesärenkaat, joten olen ymmärtänyt että myös vetoautossa nastat pitää olla poissa ennen vaunun liikuttelua ja katastukseen viemistä. Jos lainaan kaverin autoa jossa on kitkat, käykö se yhtä lailla, jos talvirengaspakko on päättynyt? Täytyykö yliajalla olevan vaunun viemisestä katsastukseen ilmoittaa etukäteen jonnekkin, vai saanko nykiä sen sellaisenaan konttorille, kun talvisäilytyspaikalta vaunu vapautuu liikeelle?

Mitä katastuksessa tsekataan? Tutkitaanko käytännössä muuta kuin jarrut, valot ja valmistenumerot? Testataanko katsastuksessa kaasulaitteita tms. eli pitääkö pullot olla paikallaan? Kaverin autossa on 7 pinninen sähköliitin, mulla on 13. Jos käytän väliadapteria ja parkkivalot eivät kaverin veturilla pala, onko tämä puute katsastuksessa?

10

14814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jarkko

      Katsasta se vaunu siinä vaiheessa kun otat sen talven jälkeen käyttöön.
      Ei ole mitään järkeä lähteä sen kanssa ajelemaan ainoastaan yhden katsastuksen takia.
      Katsastuksessa katsotaan valot, jarrut ja joskus sammutin.
      Mitä itse luulet tapahtuvan jos joku vaadittu valo ei toimi katsastuksessa. Kyllä niitten pitää siellä toimia.

      • jarkko

        Periaatteessa pitäisi olla aika varattuna katsastukselle kun lähtee sitä viemään.

        Aikaisemmin on ollut joku sääntö jonka mukaan katsastusvuosi määritellään, eli jos v. 2007 vuoden katsastus tapahtuu v 2008 huhtikuun loppuun mennessä se katsotaan olevan v. 2007 katsastus ja seuraava katsastus on vuonna 2009. Toukokuun 1pv 2008 jälkeen tapahtuva katsastus taas pidettiin v.2008 katsastukseksi ja seuraava olisi silloin v. 2010 loppuun mennessä.


      • Eka katsastus

        Kiitokset. Kiskon vaunun katsastukseen kun kevät on riittävän pitkällä - kiirettä tässä ei ole ja toistaiseksi vaunua ei edes saa pois säilyspaikasta.

        Itse luulen, että luonnollisesti *vaaditut* valot pitää toimia, mutta hieman teoreettisesti pohdiskelin sitä, että onko ne pakkivalot saatava toimimaan vaunun katsastuksessa senhetkisellä vetoajoneuvolla?

        Vaunu kun toimii sekä vanhan standardin 7 pinnisellä liittimellä (jossa pakkivaloja ei liittimen kautta vaunulle kulje) ja uuden standardin 13 pinnisellä rasialla (jossa tulee nuo pakkivalot ja vetoauton latausvirta vaunuun auton käydessä).

        Pystyykö katsastaja toteamaan valojen kelvollisen toiminnan jollakin erillisellä testerillä, eikä siis vetoauton tarjoamien toimintojen perusteella?


      • jarkko
        Eka katsastus kirjoitti:

        Kiitokset. Kiskon vaunun katsastukseen kun kevät on riittävän pitkällä - kiirettä tässä ei ole ja toistaiseksi vaunua ei edes saa pois säilyspaikasta.

        Itse luulen, että luonnollisesti *vaaditut* valot pitää toimia, mutta hieman teoreettisesti pohdiskelin sitä, että onko ne pakkivalot saatava toimimaan vaunun katsastuksessa senhetkisellä vetoajoneuvolla?

        Vaunu kun toimii sekä vanhan standardin 7 pinnisellä liittimellä (jossa pakkivaloja ei liittimen kautta vaunulle kulje) ja uuden standardin 13 pinnisellä rasialla (jossa tulee nuo pakkivalot ja vetoauton latausvirta vaunuun auton käydessä).

        Pystyykö katsastaja toteamaan valojen kelvollisen toiminnan jollakin erillisellä testerillä, eikä siis vetoauton tarjoamien toimintojen perusteella?

        takavalot, äärivalot, jarruvalot, rekisterikilven valot ja vilkut, siinä ne joitten pitää toimia. Ekassa viestissäsi mainitset parkkivalot puuttuviksi, eli käytännössä sen mukaan kaikki muut paitsi vilkut ja jarruvalot olisivat pimeenä.

        En ole katsastanut vaunua muutamaan vuoteen ja taitavat nykyään iskaritkin tarkistaa. Rakenteisiin ja kaasulaitteisiin eivät ole ainakaan minun kohdalla koskaan puuttuneet.

        Itselläni on ollut 7 napaisia pisokkeita ja käyttänyt yhtä virran syöttöön, sitä mitä monessa käytetään vaunun sumuvalon syöttönä. Autoissani oli jatkuva tuossa navassa ja peräkärrystä poistin sumuvalon polttimon, jotta se ei aina palaisimoottorin käydessä.


      • pitää
        jarkko kirjoitti:

        takavalot, äärivalot, jarruvalot, rekisterikilven valot ja vilkut, siinä ne joitten pitää toimia. Ekassa viestissäsi mainitset parkkivalot puuttuviksi, eli käytännössä sen mukaan kaikki muut paitsi vilkut ja jarruvalot olisivat pimeenä.

        En ole katsastanut vaunua muutamaan vuoteen ja taitavat nykyään iskaritkin tarkistaa. Rakenteisiin ja kaasulaitteisiin eivät ole ainakaan minun kohdalla koskaan puuttuneet.

        Itselläni on ollut 7 napaisia pisokkeita ja käyttänyt yhtä virran syöttöön, sitä mitä monessa käytetään vaunun sumuvalon syöttönä. Autoissani oli jatkuva tuossa navassa ja peräkärrystä poistin sumuvalon polttimon, jotta se ei aina palaisimoottorin käydessä.

        olla varattuna katsastukseen, mitään sanktioita ei katsastattomuudesta tule. Valot, jarrut ja saamutin katsottiin katsastuksessa. Iskareita ei katsottu. Tämä tosin voi olla konttorikohtaista.


      • lukuisia kertoja
        jarkko kirjoitti:

        Periaatteessa pitäisi olla aika varattuna katsastukselle kun lähtee sitä viemään.

        Aikaisemmin on ollut joku sääntö jonka mukaan katsastusvuosi määritellään, eli jos v. 2007 vuoden katsastus tapahtuu v 2008 huhtikuun loppuun mennessä se katsotaan olevan v. 2007 katsastus ja seuraava katsastus on vuonna 2009. Toukokuun 1pv 2008 jälkeen tapahtuva katsastus taas pidettiin v.2008 katsastukseksi ja seuraava olisi silloin v. 2010 loppuun mennessä.

        Vien katsastukseen ylivuotisella leimalla toukokuussa, niin saan 2008 leiman ja saan vetää vanhaa rotteloa taas kolme kesää samalla leimalla.Näin se on hyvin toiminut jo monta kertaa.
        vaunun katsastuksessa katsotaan vaan 1. asiapaerit, 2 työntöjarrun toimivuus, 3.valot ja 4. sammuttimen tarkistusleima. Muuten riittää kunhan kori jotenkin pysyy rungon päällä.


      • jarkko
        pitää kirjoitti:

        olla varattuna katsastukseen, mitään sanktioita ei katsastattomuudesta tule. Valot, jarrut ja saamutin katsottiin katsastuksessa. Iskareita ei katsottu. Tämä tosin voi olla konttorikohtaista.

        Taisin mainita sen, että ajan pitäisi olla varattu kun ajaa yli-ikäisellä katsastukseen. Sanktioita ei asiasta tule kun tien päällä, valvova viranomainen voi varmistaa onko se aika varattu tai ei.
        Katsastusasemalla ei erikseen rangaista jos sinne on ajanut aikaa varaamatta.


    • Helkku

      Tarvitseeko caravan-alueella oleva asuntovaunu katsastaa jos sitä ei vedetä mihinkään koko vuonna vaan pidetään vuosia paikallaan?

      • hobbyilijä 2005

        Minä luulen, että pitää katsastaa. Koska jos vaunua pidetään caravan-alueella, siis yleisellä sellaisella, on aina se mahdollisuus, että vaunua siirretään. Eri asia on säilyttäminen omalla pihalla, silloinhan vaunu voidaan laittaa myös seisontaan vakuutusten osalta.


      • matkaajamatias

        Alueen ylläpitäjä voi vaatia että vaunut on katsastettuja (vetokelpoisia) ettei synny mitään siirtolapuutarhaa. Tämä siitäkin huolimatta, ettei niillä varsinaisesti matkailla. Vakuutusta ei viitsi edes katkaista kun pakollinen liikenne vakuutus oli 17 € ja osakasko 37 €, yht. 54 egee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe