Kävin tänään rekisteröintikatsastuksessa EU-maasta tuodun yksityisen auton kanssa. Vuoden 2008 alusta on laki muuttunut, niin että ulkomailla katsastettua
ja vakuutuksissa olevaa tuontiautoa ei tarvitse enään teknisesti katsastaa, vaan pelkkä paperisota riittää tämän asian hoitumaan katsastusasemalla. No...suomessahan ja AKEN sivuilta ei tällaista asiaa tietenkään löydy, kuin salapoliisia leikkien...niinpä katsastusasemalla "pyöritellään" eipäsjuupas meiningillä tätä asiaa ja tehdään tekninen katsastus niinkuin ennenkin...pakokaasumittauksia myöten, vaikka auto on katsastettu kuukausi sitten EU-maassa. Kysynkin nyt: Miksi näin? Sortovaltakatsastus.....
MIKSI....
3
508
Vastaukset
- Papper P
Itse toin naapurista auton siis ruotsista 2001 mallisen. Olen taistellut tässä pari kuukautta, ei ole rekisterissä vieläkään. Kyseisiä autoja on suomessa ja euroopasa pilvin pimein, mutta minun pitää odotella vielä vastaavuustodistusta. Syy tähän on että autoni on varusteltu ison veden takana ei löytynyt sitä E/e. Kylläkään suomessa ei ole valmiuksia tehdä kyseisiä muutoksia, eikä minulla rahaa maksaa. No saapahan tässä maksella ihan kiitettävästi, menee tonneja ja useita. Nyt käy senverta kova muutos tuontiautoasioissa, ettei AKE eikä liikennemisteriö oikein pysty vastaamaan mihinkään kyselyihin. Paljon olen kysellyt, mutta vastauksia on harvassa, aika helposti delekoidaan asia kaverille.
- Näin on
eli reksiteröintikatsastus ja määräaikaiskatsastus. Kun auto rekisteröidään, se pitää katsastaa. Mutta jos autoon on tehty kuukausi sitten määräaikaiskatsastus Saksassa, seuraava määräaikaiskatsastus on vuonna 2009 viimeistään alkuperäisenä rekisteröintipäivänä.
- Usko13301
Jos auto on katsastettu toisessa Eu-maassa hyväksytään se myös Suomessa. Tosin joidenkin maiden pitkät katsastukset eivät ole voimassa kuin vuoden viimeisestä katsastuksesta Suomessa. Ensimmäistä kertaa Suomeen rekisteröitävän käytetyn auton rekisteröinnin yhteydessä tehtävä katsastus on vapaehtoinen PISTE
Mielestäni pitäisi hyväksyä myös Saksan pitkäkatsastus sillä peusteella että Suomessakin voi saada 1 1/2 vuoden leiman ja auto on viranomaisen toimesta todistettu liikennekelpoiseksi. Tästä vielä soditaan, kunhan isommat epäkohdat ovat poistuneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110