Puudutusaineen

vaikutus

nostaa sykettä.Jos syke on muutenkin korkea niin se vielä nousee puudutuksesta. En tarkoita tässä nyt pelkkää paikkaushoitoa johon ei tarvitse puudutuksia. Onko vaarallista liika syke nousu? ja jos on esim. jokin yleissairaus jota ei ole vielä paikallistettuesim. juuri sydämessä, voiko tulla vakaviakin seurauksia puudutuksen vaikutuksesta?

16

9532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shg

Voi tulla vakaviakin seurauksia, mutta tänä päivänä pyritään käyttämään hammashoidon puolella ei-adrenaliinipitoisia puudutteita. Poikkeuksia tosin aina löytyy, jotkut hammaslääkärit haluavat käyttää vain adrenaliinia sisältävää puudutetta..

• mitä käyttää

kukin lääkäri? itse olen yksityisellä saanut jotain karmeaa puudutetta kun aina jälkeenpäin on outo olo., jotain ultra tms. en muista tarkkaan onkohan adre-pitoista? Vaihdoin julkiselle puolelle kun en pitänyt hammaslääkäristäni ja pääsin sinne muutamien kuukausien jonottamisen jälkeen. Siellä on minulle laitettu kaksi kertaa puudutetta ja kummallakaan kerralla ei ole tullut mitään oireita.

• shg
        mitä käyttää kirjoitti:

kukin lääkäri? itse olen yksityisellä saanut jotain karmeaa puudutetta kun aina jälkeenpäin on outo olo., jotain ultra tms. en muista tarkkaan onkohan adre-pitoista? Vaihdoin julkiselle puolelle kun en pitänyt hammaslääkäristäni ja pääsin sinne muutamien kuukausien jonottamisen jälkeen. Siellä on minulle laitettu kaksi kertaa puudutetta ja kummallakaan kerralla ei ole tullut mitään oireita.

Todennäköisesti yksityisellä on sitten laitettu Ultracain-nimistä puudutetta. Julkisella ilmeisesti käytetään muuta kuin siellä yksityisellä. Kannattaa sanoa seuraavan kerran tuosta yksityisellä tulleesta reaktiosta, niin välttävät adrenaliinipitoisten puudutteiden antamista sinulle. Puudutusaineet ylipäätään vaikuttavat kaikilla ihmisillä yksilöllisesti eikä ole edes pakosti mitään sairautta.

• ultracain
        shg kirjoitti:

Todennäköisesti yksityisellä on sitten laitettu Ultracain-nimistä puudutetta. Julkisella ilmeisesti käytetään muuta kuin siellä yksityisellä. Kannattaa sanoa seuraavan kerran tuosta yksityisellä tulleesta reaktiosta, niin välttävät adrenaliinipitoisten puudutteiden antamista sinulle. Puudutusaineet ylipäätään vaikuttavat kaikilla ihmisillä yksilöllisesti eikä ole edes pakosti mitään sairautta.

puudute sitten adre--a?

• shg
        ultracain kirjoitti:

puudute sitten adre--a?

Ultracain sisältää adrenaliinia.

• Tuo adrenaliini noissa puudutteissa on hyvä huomioida!

Kun minua tavallisesti puudutetaan (esmes paikkauksen yhteydessä) niin kaikki on ok, ei tule mitään sivuvaikutuksia puudutteesta. MUTTA kun poistettiin viisuri, niin lääkäri käytti jotakin muuta puudutetta, jossa oli adrenaliinia. En tiedä miksi viisurin poistossa oli käytössä eri puudute, ehkä se oli jotenkin tehokkaampi, koska kyseessä on kuitenkin sama hammaslääkäri. No se adrenaliinipitoinen sai minut operaation jälkeen pyörtymään. Se nosti sykkeen hetkeksi niin korkealle, että silmissä pimeni. Siinä sitten minut vietiin paareille toipumaan jalat ylöspäin ja sykettä seurattiin. Vasta kun kaikki oli tasaantunut sain lähteä kotiin.

Eli kannattaa olla tarkkana sen adrenaliinin kanssa, joillakin se saattaa aiheuttaa pyörtymisen. Itse olen kuitenkin ihan perusterve, tavallinen aikuinen nainen.

• kortsikka

Syön rytmihäiriöihin beetasalpaajaa ja sen vuoksi minulle käytetään puudutetta missä ei ole adrenaliinia mutta sitten taas ei voida käyttää toista yleistä, kun se saattaa hidastaa sykettä.
        Nykyinen hammaslääkäri on osannut asiansa. Puudutus piikkikään ei tunnu ollenkaan. Taitava lääkäri.

• eroista

Pääasiassa hampaiden puuduttamisessa käytetään kolmea eri ainetta. Ne ovat hiukan eri tyyppisiä. Hammaslääkäri valitsee potilaalle sopivan puudutusaineen terveystietojen ja myös tehtävän toimenpiteen mukaan.
        Adrenaliinilla puudutusaineessa on oma tehtävänsä. Se lisää hieman lidokaiinin tehoa ja ennen kaikkea se supistaa paikallisesti verisuonia. Tämä mahdollistaa hyvän näkyvyyden kirurgisissa toimenpiteissa, kun leikkausalue ei vuoda niin paljon. Siksi adrenaliinipitoista puudutetta (kauppanimi Xylocain-Adrenalin)suositaan näissä toimenpiteissä. Adrenaliini voi hetkellisesti nostaa sydämen sykettä (onhan se myös elvytyslääke), mutta yleisesti ottaen haitta on varsin pieni, sillä adrenaliinimäärä on hyvin pieni verrattuna esim. tuohon elvytysannokseen. Koska tietyissä yleissairauksissa sykkeen kohoaminen voi olla riski, ja on myös lääkeaineita, joiden kanssa adrenaliini ei sovi yhteen ollenkaan, voidaan siis valita myös muu puudute.
        Artikaiinihydorokloridi (kauppanimiä Ultracain, Ubistesin, Septocain) on saavuttanut suuren suosion, sillä siinä adrenaliina on sen verran vähän, että se sopii lähes kaikille, mutta on kuitenkin hyvin tehokas. Tämä puudutusaine on huomattavasti kalliimpi kuin tuo lidokaiini (XA) tai kolmas vaihtoehto...
        ...joka on prolokaliinijohdannainen, kauppanimeltään Citanest-Octapressin. Tämä ei sisällä ollenkaan adrenaliinia. Sen verisuonia supistava vaikutus on hyvin heikko, joten sopii lyhytkestoisiin hammastoimenpiteisiin, joissa ei ole verenvuotoa. Valitettavasti teho ei ole ihan samaa luokkaa kuin noilla kahdella edellisellä, käyttö on vähentynyt aika paljon. Edelleen on kuitenkin potilaita, jotka oikein nimeltä osaavat pyytää "Citanestia". Muuten ihan hyvä aine kyllä tämäkin.

Isommissa toimenpiteissä voidaan käyttää vielä muitakin aineita, lähinnä niissä puudutuksen kestoaika vain lisääntyy, mikä ei normaali paikkaus/juurihoito/poistoissa ole tarpeen.

Lopuksi on muuten vielä hyvä huomioida se seikka, että pelko tai kipu voi nostaa elimistön oman adrenaliinintuotannon (lisämunuaisesta) niin korkealle (ns adrenaliinipiikki), että se on huomattavasti suurempi rasitus kuin puudutteesta saatava. Kivuton hoito siis siitäkin syystä!

• edellinen...
        eroista kirjoitti:

Pääasiassa hampaiden puuduttamisessa käytetään kolmea eri ainetta. Ne ovat hiukan eri tyyppisiä. Hammaslääkäri valitsee potilaalle sopivan puudutusaineen terveystietojen ja myös tehtävän toimenpiteen mukaan.
        Adrenaliinilla puudutusaineessa on oma tehtävänsä. Se lisää hieman lidokaiinin tehoa ja ennen kaikkea se supistaa paikallisesti verisuonia. Tämä mahdollistaa hyvän näkyvyyden kirurgisissa toimenpiteissa, kun leikkausalue ei vuoda niin paljon. Siksi adrenaliinipitoista puudutetta (kauppanimi Xylocain-Adrenalin)suositaan näissä toimenpiteissä. Adrenaliini voi hetkellisesti nostaa sydämen sykettä (onhan se myös elvytyslääke), mutta yleisesti ottaen haitta on varsin pieni, sillä adrenaliinimäärä on hyvin pieni verrattuna esim. tuohon elvytysannokseen. Koska tietyissä yleissairauksissa sykkeen kohoaminen voi olla riski, ja on myös lääkeaineita, joiden kanssa adrenaliini ei sovi yhteen ollenkaan, voidaan siis valita myös muu puudute.
        Artikaiinihydorokloridi (kauppanimiä Ultracain, Ubistesin, Septocain) on saavuttanut suuren suosion, sillä siinä adrenaliina on sen verran vähän, että se sopii lähes kaikille, mutta on kuitenkin hyvin tehokas. Tämä puudutusaine on huomattavasti kalliimpi kuin tuo lidokaiini (XA) tai kolmas vaihtoehto...
        ...joka on prolokaliinijohdannainen, kauppanimeltään Citanest-Octapressin. Tämä ei sisällä ollenkaan adrenaliinia. Sen verisuonia supistava vaikutus on hyvin heikko, joten sopii lyhytkestoisiin hammastoimenpiteisiin, joissa ei ole verenvuotoa. Valitettavasti teho ei ole ihan samaa luokkaa kuin noilla kahdella edellisellä, käyttö on vähentynyt aika paljon. Edelleen on kuitenkin potilaita, jotka oikein nimeltä osaavat pyytää "Citanestia". Muuten ihan hyvä aine kyllä tämäkin.

Isommissa toimenpiteissä voidaan käyttää vielä muitakin aineita, lähinnä niissä puudutuksen kestoaika vain lisääntyy, mikä ei normaali paikkaus/juurihoito/poistoissa ole tarpeen.

Lopuksi on muuten vielä hyvä huomioida se seikka, että pelko tai kipu voi nostaa elimistön oman adrenaliinintuotannon (lisämunuaisesta) niin korkealle (ns adrenaliinipiikki), että se on huomattavasti suurempi rasitus kuin puudutteesta saatava. Kivuton hoito siis siitäkin syystä!

...anteeksi, jäi oikolukematta...

Siis kolmas aine on prilokaiinijohdannainen.

Ja itse asiassa artikaiinihydokloridi-puudutettakin on saatavana kahdella adrenaliinipitoisuudella, mutta yleensä suositaan sitä matalampaa.

• käytetty
        eroista kirjoitti:

adrepohjaisia puudutteita, vaikka on vain tehty pieni paikka. Olen saanut siitä voimakkaita oireita. nyt vaihdoin hammaslääkäriä joka laittoi toista puudutetta, ei tullut oireita.

• Hele

Hallitsematonta tutinaa puudutteen laiton jälkeen ? Lääkäri sanoi sen johtuvan Adrenaliinista puudutteessa. Meni kyllä ohi hampaan poiston jälkeen. Voiko puuduteaineet aiheuttaa ripulia hampaanpoistosta seuraavana päivänä ???

• Apuja otetaan vastaa

Avaan jälleen keskustelua, jos joku sattuisi tietämään jotain. Tavitsisin neuvoja. Olen 30-v nainen, minulla on rytmihäiriöitä aika usein, mutta niitä ei ole diagnosoitu. Tänään olin aamulla viisurinpostossa, oli viimeinen neljästä. Muut menneet ihan ok, kaikki poistettu muistaakseni samalla kunnallisella lääkärillä.
        Mutta tällä kerralla puudutepiikkiä laitettaessa aloin täristä, sydän alkoi mennä kuinka sattuu, menin valkoiseksi ja meinasin pyörtyä! Hammaslääkäri otti mun jalat ylös ja piti niitä ylhäällä niin kauan että väri palasi kasvoille. Tilanne oli aivan hallitsematon, tärisin kauttaaltani ja lopuksi aloin itkeä! Pelkäsin mitä mun sydämelle on tapahtumassa! Luojan kiitos, olo tasaantui. Mutta naama on vieläkin sellanen kylmän oloinen..
        Eli kysyisin siis, että voiko pelkkä puudute tehdä tuollasen reaktion, vai voisko tuo mun sydämen "rytmihäiriöherkkyys" olla tähän osasyyllinen? Jos joku tietää, niin neuvoisiko minne soittaa ja minne hakeutua tutkimuksiin tästä pumpusta?? Tuntuu että kaupungin terveyskeskuksessa ei tapahdu mitään..on ihan luotto mennyt siihen paikkaan ja tälläsessä tilanteessa ihan neuvoton olo! Yksityiseen ei olisi varaa.. Mikä siis olisi se ensimmäinen askel?

• anki1
        Apuja otetaan vastaa kirjoitti:

Avaan jälleen keskustelua, jos joku sattuisi tietämään jotain. Tavitsisin neuvoja. Olen 30-v nainen, minulla on rytmihäiriöitä aika usein, mutta niitä ei ole diagnosoitu. Tänään olin aamulla viisurinpostossa, oli viimeinen neljästä. Muut menneet ihan ok, kaikki poistettu muistaakseni samalla kunnallisella lääkärillä.
        Mutta tällä kerralla puudutepiikkiä laitettaessa aloin täristä, sydän alkoi mennä kuinka sattuu, menin valkoiseksi ja meinasin pyörtyä! Hammaslääkäri otti mun jalat ylös ja piti niitä ylhäällä niin kauan että väri palasi kasvoille. Tilanne oli aivan hallitsematon, tärisin kauttaaltani ja lopuksi aloin itkeä! Pelkäsin mitä mun sydämelle on tapahtumassa! Luojan kiitos, olo tasaantui. Mutta naama on vieläkin sellanen kylmän oloinen..
        Eli kysyisin siis, että voiko pelkkä puudute tehdä tuollasen reaktion, vai voisko tuo mun sydämen "rytmihäiriöherkkyys" olla tähän osasyyllinen? Jos joku tietää, niin neuvoisiko minne soittaa ja minne hakeutua tutkimuksiin tästä pumpusta?? Tuntuu että kaupungin terveyskeskuksessa ei tapahdu mitään..on ihan luotto mennyt siihen paikkaan ja tälläsessä tilanteessa ihan neuvoton olo! Yksityiseen ei olisi varaa.. Mikä siis olisi se ensimmäinen askel?

Tytölleni kävi ihan samoin. Ei enää uskaltanut mennä hammaslääkäriin. Sitten löydettiin pelkopotilaisiin erikoistunut hammaslääkäri ja hän käytti ei -adrenaliinipitoista puudutetta. Puudutus sujui hyvin eikä tullut sivuvaikutuksia.

• Hammashoidossa
        Apuja otetaan vastaa kirjoitti:

Noin siinä käy,kun adrenaalipitoinen puudutusaine ei sovi.Kauan meni ennenkuin yksi viisas hammaslääkäri tajusi mikä minua vaivaa.Sanoi ettei adrenaliinipitoinen puudute käy....olen lapsena saanut mehiläisen pistosta vakavan allergia.Minut vietiin tiputukseen.Hammaslääkäri tai hoidot ei enää pelota.Puudutetta pyydän pientäkin reikää korjatessa.

• ojihugyh

Minulla ei nosta

• Lidoc

Aloin kuntoilla hammaslääkärikäynnin jälkeen, ja sydän hakkasi ja pulssi oli korkealla. Ehkä puudute vaikutti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe