Haavojen hoito käytännössä?

Ei kokemusta

Olen menossa pian suurennukseen ja koska itselläni ei ole koskaan ollut leikkaushaavoja, niin miten tuo niiden hoitaminen sujuu käytännössä? Ohjeissa on että hankitaav sidetaitoksia ja silikonilaastaria, mutta miten niitä sitten käytetään? Vanhat sidetaitokset ennen suihkuun menoa pois, varovainen suihkuttelu ja kuivaus ja sitten uudet sidetaitokset haavateipillä päälle vai? Entäs se laastari? Pidetäänkö näitä tikkien poistoon saakka ja miten pian leikkauksen jälkeen saa ekan kerran suihkutella? Onko mitään paranemista edistäviä vinkkejä, esim. kylmällä vedellä suihkuttaminen (kuten välilihalle)?

Kiitos jos joku osaa ja viitsii vastata!

6

1516

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

Eli juuri noin. Kerran päivässä suihkuttelua, jonka jälkeen vaihdetaan aina uudet ja steriilit "haavalaastarit" (en muista oikeaa nimeä). Itse myös putsasin desinfiointiaineella haavan ympäryksen ennen puhtaiden laittamista.

Tämä kaikki siihen asti kun tikit on pois, jonka jälkeen alkaa varsinainen arven hoitaminen, eli silikonilaastarit, voiteet yms. Eli ei välttämättä tarvitse ostaa etukäteen niitä silikonilaastareita yms kun et tarvitse kuin vasta tikkien poiston jälkeen. Itse en ainakaan kuullut että esim. kylmä vesi olisi parempaa kuin lämmin, voihan se olla. Mutta ne taitokset laitetaan vasta kuivalle iholle, että täytyy kuivata hyvin ja antaa kuivua.

Leikkauksen jälkeen saa suihkutella seuraavana päivänä, jolloin teipit poistetaan rintojen ympäriltä. Ainiin, korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta mun mielestä noi sidetaitoksen on tarkoitettu haavan puhdistamiseen ja sitten on ne erilliset sidelaastarit mitkä laitetaan siihen haavan päälle. Eli steriilejä molemmat=)

• itselläni

oli käytössä kun huomasin,että se sidelaastari oli minusta liian hengittämätön ja teki ihottumaa en käyttänyt edes silikonilastareita ja ilmakylpyjä otin usein eli kävelin tissit paljaana;))
        mutta kunkin iho kestää eri tavalla

• Alkup. kysyjä
        itselläni kirjoitti:

oli käytössä kun huomasin,että se sidelaastari oli minusta liian hengittämätön ja teki ihottumaa en käyttänyt edes silikonilastareita ja ilmakylpyjä otin usein eli kävelin tissit paljaana;))
        mutta kunkin iho kestää eri tavalla

Nämä selvensivät todella paljon... eli ensin ostamaan sidetaitoksia ja haavateippiä :)

Osaatte varmaan myös suositella hyviä tukiliivejä (merkki, mistä löytyy)?

• kokemus.
        Alkup. kysyjä kirjoitti:

Nämä selvensivät todella paljon... eli ensin ostamaan sidetaitoksia ja haavateippiä :)

Osaatte varmaan myös suositella hyviä tukiliivejä (merkki, mistä löytyy)?

Minä käytin muistaakseni muutaman päivän sellaisia valmiita haavataitoksia. Valkoisessa "verkkolaastarissa" (mepi-jotain) valmis steriili sidetaitos. Näitä siksi että alkupäivinä haavat oli arat ja rintsikat olisi painanut muuten kipeästi. Muistathan että tukevia rintaliivejä pitää käyttää yötä-päivää kuukauden (vain suihkun ajaksi pois). Kun haavat oli hiukan parantuneet, eikä ollut enää niin arat, aloin käyttämään haavateippiä (Mepore) pelkästään haavan päälle. Muutama päivä ommelten päätössolmujen poiston jälkeen (tikkejähän ei poisteta, vaan ne sulaa itsekseen) lopetin kokonaan haavateipinkin. Sitten aloin käyttämään silikonilaastaria (Mepiform).

• aai
        kokemus. kirjoitti:

Minä käytin muistaakseni muutaman päivän sellaisia valmiita haavataitoksia. Valkoisessa "verkkolaastarissa" (mepi-jotain) valmis steriili sidetaitos. Näitä siksi että alkupäivinä haavat oli arat ja rintsikat olisi painanut muuten kipeästi. Muistathan että tukevia rintaliivejä pitää käyttää yötä-päivää kuukauden (vain suihkun ajaksi pois). Kun haavat oli hiukan parantuneet, eikä ollut enää niin arat, aloin käyttämään haavateippiä (Mepore) pelkästään haavan päälle. Muutama päivä ommelten päätössolmujen poiston jälkeen (tikkejähän ei poisteta, vaan ne sulaa itsekseen) lopetin kokonaan haavateipinkin. Sitten aloin käyttämään silikonilaastaria (Mepiform).

sinulla nuo haavat ovat parantuneet? Kuinkahan kamalat arvet jää?

• vaihtoehtoja
        aai kirjoitti:

sinulla nuo haavat ovat parantuneet? Kuinkahan kamalat arvet jää?

Rintoja suurentaessa implantit voidaan laittaa sisälle kolmella vaihtoehdolla. Tavanomaisempi leikkaushaavan paikka taitaa olla rinnan alla rintapoimussa. Ehkäpä seuraavaksi yleisempi on kainalosta ja joskus voidaan leikkaushaava tehdä nännipihan reunaa kiertäen. Minulla oli tuo tavanomainen rintapoimuun tehty haava. Ne 5 sentin haavat on parantunut todella hyvin. Toinen on lähes näkymätön (noin vuosi leikkauksesta), näkyy hiukan vaaleampana kun tietää haavan paikan. Toinen haava on täsmälleen rintapoimun taitteessa ja se punoittaa hyvin heikosti ja siksi näkyy jos osaa katsoa. Muutenhan nuo leikkaushaavat piiloutuu rintapoimuun, eikä näy sieltä vaikka vielä punoittaisikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe