Auton oston kannattavuus

Jiippu

Sain työtarjouksen n. 90 km:n päästä. Paikasta, mihin olen toivonut jo vuosia. En tosin arvannut, että palkka olisi niin pieni...

Matkaan menee bussilla n. 2h yhteen suuntaan, hinta n. 10 € suuntaansa(opiskelijalippu). 020202 reittilaskurin mukaan omalla autolla matkaan menee 1h 17 min, no lisäksi tietty parkkipaikan etsintä jne. Aika suuri ero ajallisesti. Rahallisestikin varmaan, tosin toiseen suuntaan.

En ole koskaan omistanut autoa, mutta olen ymmärtänyt, että siitä tulee vaikka mitä kulunkia ja kallista lystiä. Ja varmasti ylimääräistä harmia muutenkin.

Onko netissä laskuria, jolla voi verrata julkisen liikenteen ja oman auton omistamisen/käyttämisen kuluja? Miltä tuntuu kulkea noin pitkää työmatkaa joka päivä autolla/bussilla? Kesällä se tietysti vielä menettelee, mutta että talvella? Etätyön mahdollisuutta ei ole. Eikä muuttaminenkaan tule kysymykseen ihan lähitulevaisuudessa.

Kokemuksistanne kiitollisena: Jiippu

13

1607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voitko tehdä töitä julkisissa

      Oleellisin kysymys on se, hyväksyykö työnantajasi sen että teet bussimatkan (tai juna) aikana työtä ja hyvittää siitä kokonaistyöajassa.

      Toinen kysymys on tietenkin se, miten paljon arvoa vapaa-ajallasi on. Bussia käytettäessä sinulla ei nimittäin tule enää koskaan olemaan sitä mutta jos tähänkin asti istuit arki-iltaisin yksin vuokrayksiössässi vetämässä kalsarikännejä (ja ranteita auki) ei vahinko ole suuri ;)

      90km ja reilu tunti ei ole vielä mahdoton työmatka omalla autolla mutta taatusti alkaa ottaa pannuun hyvin nopeasti vaikka olisit sinkku jolla ei ole elämää työpaikan ulkopuolella.

      Asenteesta tuo on tietenkin kiinni mutta kommenttisi asunnon vaihdosta lähemmäs duunia tuntuisi viittaavan siihen ettei kyse ole yksinomaan siitä mitä sinä ajattelet päivittäisestä ajankäytöstäsi vaan joku muukin saattaa esittää siitä kärkeviä kommentteja...

      Autosta on kuluja ja harmia mutta myös hyötyä ja huvia. Ei niitä ihan vahingossa ole kolmea miljoonaa viiden miljoonan asukkaan maassa.

      • Cucco

        työpaikan lähelle asumaan, niin ei juuri tule matkakuluja. - Jos kerran menee koko päivä töissä.


    • ei kannata

      Sinun pitäisi ostaa pieniruokainen diesel.

      Kulutus päivää kohti olisi 1.8x5x1,20€=n.11€. Siihen pari euroa huolto- ja rengaskuuja päälle sekä pari euroa dieselverosta työpäivää päälle. Kulut olisivat siis n.15€/työpäivä.

      Auto maksaisi ehkä minimissäänkin 17000€. Jos ostaisit oikean merkkisen ja pitäisit sitä viisi vuotta tulisi arvonalennukseksi ehkä 1700€/vuosi eli noin 8€/työpäivä. Sen lisäksi joutuisit maksamaan auton lyhennykset, korot ja vakuutukset.
      Ne tekisivät luokkaa 25-30€/työpäivä.

      Tästä tulisi n.50€ työpäivää kohti. Tosin myös varallisuutesi karttuisi autoa maksaesaasi.

      • yksi työpäivä enemmän viikossa

        Unohdit laskelmastasi yhden oleellisen jutun. Bussia käyttämällä pelkkiin työmatkoihin kuluu viikossa yhden työpäivän verran enemmän kuin omalla autolla.

        Jos duuni on luonteeltaan sellainen että voit tehdä joka lauantai tai sunnuntai täyden työpäivän verran ylitöitä, voit ostaa oman auton, sinulla on viikolla täsmälleen yhtä monta tuntia vapaa-aikaa ja ylitöistä saatavalla palkalla kuittaat halvan auton käyttökulut kokonaan.

        Vaikka tällaista optiota ei olisikaan, vie bussi sinulta joka tapauksessa yhden työpäivän verran enemmän aikaa kuin oma auto ja joudut käytännössä luopumaan kaikista harrastuksistasi viikolla.

        Ei niihin hirveästi jää aikaa oman auton kanssakaan mutta joka ilta ehtii kuitenkin reilun tunnin ajaksi lenkille, salille tai mitä ikinä harrastatkaan.

        Kannattaisi miettiä vakavasti millaista elämä on jos heräät joka aamu viideltä ehtiäksesi bussilla töihin kahdeksaksi, kotona olet hieman kuuden jälkeen ja nukkumaankin pitäisi mennä yhdeksän maissa.


    • Naapurikaupungin toffo

      Minulla on työmatkaa 80 km. Linja-autolla kävelymatkoineen menee täydet 2 tuntia, mutta hinta on reilusti alle 200 kuussa. Omalla autolla ovelta ovelle hiukan alle tunti, mutta kilometrejä tulee kuukaudessa kolmisentuhatta ja se maksaa kaikkine kuluineen 500 - 600 euroa.

      Linja-automatkaan menevä neljä tuntia päivässä käy ajan pitkään raskaaksi. Se tarkoittaa sitä, että aamulla on lähdettävä kotoa klo 5.40 ja illalla pääsen takaisin klo 17.40, jos ei ole tarvetta käydä kaupassa. Herätys 4.30 ja nukkumaan pitäisi käydä yhdeksän maissa. Todellista vapaa-aikaa ei arkisin jää oikeastaan lainkaan, sillä illalla on tehtävä kaikki huoltoluonteiset hommat. Viikonloppukin menee tästä ruljanssista toipuessa.

      Olen kokeillut linja-autolla matkustamista muutamia kuukausia, mutta en jaksa. 300-400 euroa kuussa ei ole riittävä korvaus vapaa-ajan lähes täydellisestä menetyksestä.

      Nykyisin kuljen työmatkan autolla. Tie on viimeistä kuoppaa myöten tuttu eikä tunnin ajo mennen tullen anna erityisempää iloa. Saa siinä sentään itse määrätä mitä kuuntelee.

      Miksikö en muuta lähemmäksi työpaikkaa? Koska asunnot maksavat isossa kaupungissa niin paljon, että saisin tehdä vuosia työtä pelkästään kaksion hintaeron takia.

      Noin pitkää työmatkaa et voi ajaa ihan millä tahansa autonritsalla, sillä tarvitset jonkinmoista luotettavuutta. Uusi auto on turhan kallis, mutta 90 km sivu tulee maksamaan edullisellakin käytetyllä ainakin 500 euroa kuussa. Sen joudut maksamaan nettotuloista, sillä verovähennystä annetaan vain linja-auton mukaan. Toivottavasti palkkaa tulee edes sen verran, että pussi kestää tuollaisen kuppauksen.

    • laskelmat tukee

      Autosta tulee ainakin pakollinen liikennevakuutusmaksu n. 450e ylöspäin. Lisäksi käyttömaksu 100e-130e/vuosi. Auton huolto ja katsastus - näitä on vaikea minimoida ellei joku tee puolestasi korjauksia tai ostat uuden auton.
      Sitten tietenkin jokapäiväiset polttoainekulut.

      Mutta aina se oma auto halvemmaksi tulee. Yksi vaihtoehto on myös että etsit kimppakyytiläisen joka puolittaa ainakin polttoainekulut, jotka voit vähentää verotuksessa (bussikulujen suuruudelta).

      Mutta jos bussikulut on 400e kuussa niin kyllä se riittää myös autoiluun. Ja työllistyminen kyllä sitten avittaa jatkossa.

      Sinun täytyy vain löytää avustaja auton hankintaan. Älä luota myyjien "neuvoihin".

      • kustannukset

        Puhtaasti taloudelliselta pohjalta bussi tulee halvemmaksi. Pelkät polttoainekulut vähän kuluttavalla dieselilläkin ovat jotain 230 euron luokkaa per kk (kulutus 5 l/100km, työpäiviä keskimäärin 21,5 /kk). Bussilippuun verrattuna polttoainekulujen jälkeen jää jäljelle muihin auton kuluihin noin 200 euroa/kk, mikä tuskin kattaa edes auton arvonalenemista, muista kuluista puhumattakaan. Noin pitkä työmatka kuitenkin tekee kilometrejä autoon luokkaa 40 tkm/vuosi, joten ihan millä tahansa halvalla ritsalla tuota ei kannata lähteä ajamaan.

        Oma auto tuo jonkin verran ajansäästöä, mutta riippuu sitten työtehtävistä ja osin työnantajastakin pystyykö matka-aikaa hyödyntämään työntekoon. Julkisissa esim. meilejä pystyy siedettävästi lukemaan ja kirjoittamaan, samoin mahdollisesti käymään läpi muistioita tms, omassa autossa voi korkeintaan pyöritellä päässään työasioita.


    • kortistoon!

      Kuka hullu lähtee tänä päivänä uhrautumaan kapitalismin kilpakentille moisen työmatkan takia? Oman auton osto/käyttö moiseen silkkaa hulluutta, valtio tulee rankaisemaan yhä suuremmin polttoaineveroin, vuosimaksuin ja uutena tulee tulevaisuudessa kilometrimaksut gps-tekniikalla (ne tulevat aluksi ruuhkamaksuina etelään mutta myöhemmin laajennetaan koko maahan). Saat uusia autoa, maksaa kalliita rengas- ja huoltokuluja ja vakuutusmaksuja.

      No sitten taas julkinen: kamala matka 2 h yhteen suuntaan bussilla! Ja ne ovat usein myöhässä, kelit huonot niin pahastikin. Ja kotona illalla olet lopen uupunut.

      Ei kertakaikkiaan, ei. Itse ehdottomasti jäisin kortistoon, sossun ja työkkärin varaan. Ei ole tuossa yhtälössä mitään mieltä matalapalkkaisena. Usko pois!

      • sama kirj.

        Niin, ja sitten se vaihtoehto että muuttaisit työn perässä samalle paikkakunnalle. Ettei vaan kyse olisi Hesan seudusta? Unohda silloin sekin! Saat maksaa vuokraa jopa 16 neliön yksiöstä 500 euroa, 30 neliöisestä 600 ja reilusti ylikin, kaksiosta puhumattakaan. Jos ostaisit asunnon, saisit varautua elinikäiseen velkahelvettiin ellet saisi vanhemmilta/suvulta rahoja.

        Siis: plus miinus nolla, lisähaittana vielä stressiorjuus.


      • Nimetön
        sama kirj. kirjoitti:

        Niin, ja sitten se vaihtoehto että muuttaisit työn perässä samalle paikkakunnalle. Ettei vaan kyse olisi Hesan seudusta? Unohda silloin sekin! Saat maksaa vuokraa jopa 16 neliön yksiöstä 500 euroa, 30 neliöisestä 600 ja reilusti ylikin, kaksiosta puhumattakaan. Jos ostaisit asunnon, saisit varautua elinikäiseen velkahelvettiin ellet saisi vanhemmilta/suvulta rahoja.

        Siis: plus miinus nolla, lisähaittana vielä stressiorjuus.

        Jos bussissa menee kaksi tuntia yhteen suuntaan, menee 90 kilometrin matkaan autolla varmaan se tunti.

        Minusta tunti on yleensäkin maksimi mitä jaksaa ajaa edestakaisin joka päivä omalla autolla, mutta neljä tuntia bussissa per päivä on kyllä täysi mahdottomuus!

        Minä ostaisin esim. Skoda Octavian dieselin 5000 - 6000 eurolla, siinä on parempi jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus kuin esim. ranskiksissa, ja ajaisin työmatkat tuolla autolla itse, maksoi mitä maksoi.


      • oktaavia alempaa
        Nimetön kirjoitti:

        Jos bussissa menee kaksi tuntia yhteen suuntaan, menee 90 kilometrin matkaan autolla varmaan se tunti.

        Minusta tunti on yleensäkin maksimi mitä jaksaa ajaa edestakaisin joka päivä omalla autolla, mutta neljä tuntia bussissa per päivä on kyllä täysi mahdottomuus!

        Minä ostaisin esim. Skoda Octavian dieselin 5000 - 6000 eurolla, siinä on parempi jälleenmyyntiarvo ja luotettavuus kuin esim. ranskiksissa, ja ajaisin työmatkat tuolla autolla itse, maksoi mitä maksoi.

        5000-6000€ hintaluokan vehkeissä ei paljon kannata jäälleenmyyntiarvolla päätään vaivata.
        Tuon hintaisella skeidalla on jo jyystetty min. 270tkm ja siihen vielä 40tkm/vuosi lisää, niin seuraava "ostaja" on paalaamo.


      • Nimetön
        oktaavia alempaa kirjoitti:

        5000-6000€ hintaluokan vehkeissä ei paljon kannata jäälleenmyyntiarvolla päätään vaivata.
        Tuon hintaisella skeidalla on jo jyystetty min. 270tkm ja siihen vielä 40tkm/vuosi lisää, niin seuraava "ostaja" on paalaamo.

        Riippu paljonko kilsoja tosissaan vuodessa tulee. Näyttäis saavan Octaviaa vielä suht sopu kilsoilla, eli alle 200.000 kilometriä ajettuna ko. hintaluokassa.

        Eli parin vuoden päästä on esim. skodassa toki vielä pari tonnia arvoa jäljellä. Eli jotain jälleenmyyntiarvoa on dieseleissä(kin), kyllä niillä koneilla ajetaaa helposti se 500.000 kilometriä ja ylikin.

        Ei ole täysin merkityksetöntä kuitenkaan minkä merkkisen auton edullisistakin edullisemmassa hintaluokassa ostaa. On se meinaan esim. tonnikin rahaa joskus verrattuna siihen että joutuu tosiaan paalaukseen auton viemään.


      • oktaavia alempaa
        Nimetön kirjoitti:

        Riippu paljonko kilsoja tosissaan vuodessa tulee. Näyttäis saavan Octaviaa vielä suht sopu kilsoilla, eli alle 200.000 kilometriä ajettuna ko. hintaluokassa.

        Eli parin vuoden päästä on esim. skodassa toki vielä pari tonnia arvoa jäljellä. Eli jotain jälleenmyyntiarvoa on dieseleissä(kin), kyllä niillä koneilla ajetaaa helposti se 500.000 kilometriä ja ylikin.

        Ei ole täysin merkityksetöntä kuitenkaan minkä merkkisen auton edullisistakin edullisemmassa hintaluokassa ostaa. On se meinaan esim. tonnikin rahaa joskus verrattuna siihen että joutuu tosiaan paalaukseen auton viemään.

        Mistä saa diesel octavian alle 200tkm 5000-6000€?

        Koneilla ajetaan varmasti se 500tkm mutta apulaitteet ja muut osat laukeaa ympäriltä.
        Työkaverilla on volvo S70 turbo diesel(vw:n koneella), mittarissa 350tkm, kimppakyydillä kun kuljetaan niin voin sanoa, että helppoja kilometrejä ei ole luvassa.
        Välillä työnnetään ja välillä korjataan jotta päästään liikkeelle, joka viikko on jonkinlaista
        ongelmaa.
        Ei ole aloittelijan valinta.
        Oletan, että ketjun aloittaja on aloittelija kun täältä apua kyselee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79
      1110
    Aihe