Minulla on BCE kortti. Kysymys kuuluu; mistä erottaa ns. yhdistelmäkortin (iso E) ja asuntovaunukortin (pikku E) ? Noin äkkiseltään luettuani en löytänyt vastausta ja erään tuttavan korttia katselessani (hänellä iso E) mitään suurempaa eroa ei löytynyt, paitsi pari tähteä E-kirjaimen jälkeen.
Ajokorttiluokat
20
12679
Vastaukset
- mikke
oliskohan se ero ajonevo ydistelmän kokonais massa
- Kaahaaja
Yhdistelmäkortti: BCE
Pikku-e: BE
Pikku-e KA-kortti: BEC
Se E seuraa sitä luokkaa, jota se koskee. - fiksu
A=mp
B=henkilöauto
BE="pikkuE"
C=kuormaauto
CE=yhdistelmä"isoE"
D=linjaauto
DE=linjaauto isompi kärry
Eli jos sinulla on BCE kortti sinulla on oltava paperikortti sillä uudemmissa lukisi *BE CE ** ja maksimissaa A BE CE DE
väännetään vielä rautalangasta "pikku E",henkilö ja kuormaauto kortti
* BE C* **- mukana 4
Hei
Kaverilla on tietoa. Ottakaa huomioon että esim erikoislupa eläinkuljetuksiin, joita kouluttaa SKAL.Sieltä saatte nyös lisätietoa kuljetuksia koskevista asioista.
Eläinkuljettajista on tietääkseni nyt pulaa ja liksa kohdallaan.
Siellä on nyt hyvä kouluuttaja
- Anssi
Tarkistappa se kortti... Minulla ainakin lukee "A BE C* **" Eli pikku e... Sinulla luultavasti "BE C" ja kaverillasi "B CE" ? eli pikku e liittyy alle 3500 painavan ajoneuvon vetämään yhdistelmään ja iso E yli 3500 kiloisen ajoneuvon vetämään yhdistelmään
En ole varma, mutta taitaa koskea tilannetta kun yli 3500kg painavan ajoneuvon perään laitetaan yli 750kg painava perävunu... pikku e:llä ei saa vetää ja suurella saa...- fiksu
" kaverillasi "B CE"" jos C:n perässä on E se on myös B:n perässä
- autokoulu palstaa
- Putki Notkonen
fiksu kirjoitti:
" kaverillasi "B CE"" jos C:n perässä on E se on myös B:n perässä
Pahvikorteissa luokka E merkittiin tosiaan vain kertaalleen, aluksi sillä ymmärrettiin aina vain täysimittaista E-tä ja se merkittiin vain C-luokan jälkeen. Sisällöllisesti se piti sisällään E-oikeudet kaikkiin luokkiin, mutta todellisia B- tai D-luokan ajoneuvolla raskasta vaunua vetäviä oli käytännön syistä tienpäällä häviävän vähän. Myöskään kirjainten puute oli harvoin ongelma, koska melkein kuka hyvänsä sai kirjainkortteihin siirtymisen yhteydessä muilutettua korttiinsa E-luokan aiemman terminologian mukaisen ammattikortin omaamisen perustteella ja näitä rekkaa koskaan ajamattomia rekkakortillisia on yhäkin paljon liikenteessä. Vasta myöhemmin huomattiin mm. asuntovaunujen koon kasvaessa kevyemmän E-luokan tarve. Pahvikortteihin se merkittiin ABE tai C-luokan yhteydessä ABE/ABC. Aluksi pikku-E ei sopinut samaan korttiin D-luokan kanssa, mutta muistaakseni Karpon tehtyä ohjelman aiheesta, säännöstä korjattiin niin, että myös ABE/ABCD-kortti tuli hetkeksi mahdolliseksi. Sen jälkeen siirryttiin varsin nopeasti muovikortteihin ja samalla tapaan merkitä E kaikkien niiden luokkien perään erikseen, joita se koskee. Eli: BCE voisi olla mahdollinen, jos pahvikortin sai ilman moottoripyörää, mutta ulkomuistini mukaan A-luokka tuli loppuun saakka "kaupanpäällisenä". Parempimuistiset täsmentäkööt.
- Sami
Putki Notkonen kirjoitti:
Pahvikorteissa luokka E merkittiin tosiaan vain kertaalleen, aluksi sillä ymmärrettiin aina vain täysimittaista E-tä ja se merkittiin vain C-luokan jälkeen. Sisällöllisesti se piti sisällään E-oikeudet kaikkiin luokkiin, mutta todellisia B- tai D-luokan ajoneuvolla raskasta vaunua vetäviä oli käytännön syistä tienpäällä häviävän vähän. Myöskään kirjainten puute oli harvoin ongelma, koska melkein kuka hyvänsä sai kirjainkortteihin siirtymisen yhteydessä muilutettua korttiinsa E-luokan aiemman terminologian mukaisen ammattikortin omaamisen perustteella ja näitä rekkaa koskaan ajamattomia rekkakortillisia on yhäkin paljon liikenteessä. Vasta myöhemmin huomattiin mm. asuntovaunujen koon kasvaessa kevyemmän E-luokan tarve. Pahvikortteihin se merkittiin ABE tai C-luokan yhteydessä ABE/ABC. Aluksi pikku-E ei sopinut samaan korttiin D-luokan kanssa, mutta muistaakseni Karpon tehtyä ohjelman aiheesta, säännöstä korjattiin niin, että myös ABE/ABCD-kortti tuli hetkeksi mahdolliseksi. Sen jälkeen siirryttiin varsin nopeasti muovikortteihin ja samalla tapaan merkitä E kaikkien niiden luokkien perään erikseen, joita se koskee. Eli: BCE voisi olla mahdollinen, jos pahvikortin sai ilman moottoripyörää, mutta ulkomuistini mukaan A-luokka tuli loppuun saakka "kaupanpäällisenä". Parempimuistiset täsmentäkööt.
eikös tämä pikku e tullut siinä vaiheessa kun ajokorttiluokkia harmonisoitiin muun euroopan kanssa. Muistan että silloin oli juuri jossain karpossa juttua, kun joku rekkamies ei enään saanut vetää asuntovaunuaan kun ei ollut sitä pikku e:tä.
Ajokorttiin tuli A aina mukana siihen asti kunnes siirryttiin kaksivaiheiseen ajokouluun, eli muistaakseni vuoteen -89 asti. Muovikortti tuli vuoden pari myöhemmin, eli joillakin on ollut pahvikortteja ilman A:ta. - fiksu
Putki Notkonen kirjoitti:
Pahvikorteissa luokka E merkittiin tosiaan vain kertaalleen, aluksi sillä ymmärrettiin aina vain täysimittaista E-tä ja se merkittiin vain C-luokan jälkeen. Sisällöllisesti se piti sisällään E-oikeudet kaikkiin luokkiin, mutta todellisia B- tai D-luokan ajoneuvolla raskasta vaunua vetäviä oli käytännön syistä tienpäällä häviävän vähän. Myöskään kirjainten puute oli harvoin ongelma, koska melkein kuka hyvänsä sai kirjainkortteihin siirtymisen yhteydessä muilutettua korttiinsa E-luokan aiemman terminologian mukaisen ammattikortin omaamisen perustteella ja näitä rekkaa koskaan ajamattomia rekkakortillisia on yhäkin paljon liikenteessä. Vasta myöhemmin huomattiin mm. asuntovaunujen koon kasvaessa kevyemmän E-luokan tarve. Pahvikortteihin se merkittiin ABE tai C-luokan yhteydessä ABE/ABC. Aluksi pikku-E ei sopinut samaan korttiin D-luokan kanssa, mutta muistaakseni Karpon tehtyä ohjelman aiheesta, säännöstä korjattiin niin, että myös ABE/ABCD-kortti tuli hetkeksi mahdolliseksi. Sen jälkeen siirryttiin varsin nopeasti muovikortteihin ja samalla tapaan merkitä E kaikkien niiden luokkien perään erikseen, joita se koskee. Eli: BCE voisi olla mahdollinen, jos pahvikortin sai ilman moottoripyörää, mutta ulkomuistini mukaan A-luokka tuli loppuun saakka "kaupanpäällisenä". Parempimuistiset täsmentäkööt.
BCE ei ole mahdollinen koska paperikortteihin sai aina A:n.
terveisin ajamalla saatu A BE CE DE. - Blind
Putki Notkonen kirjoitti:
Pahvikorteissa luokka E merkittiin tosiaan vain kertaalleen, aluksi sillä ymmärrettiin aina vain täysimittaista E-tä ja se merkittiin vain C-luokan jälkeen. Sisällöllisesti se piti sisällään E-oikeudet kaikkiin luokkiin, mutta todellisia B- tai D-luokan ajoneuvolla raskasta vaunua vetäviä oli käytännön syistä tienpäällä häviävän vähän. Myöskään kirjainten puute oli harvoin ongelma, koska melkein kuka hyvänsä sai kirjainkortteihin siirtymisen yhteydessä muilutettua korttiinsa E-luokan aiemman terminologian mukaisen ammattikortin omaamisen perustteella ja näitä rekkaa koskaan ajamattomia rekkakortillisia on yhäkin paljon liikenteessä. Vasta myöhemmin huomattiin mm. asuntovaunujen koon kasvaessa kevyemmän E-luokan tarve. Pahvikortteihin se merkittiin ABE tai C-luokan yhteydessä ABE/ABC. Aluksi pikku-E ei sopinut samaan korttiin D-luokan kanssa, mutta muistaakseni Karpon tehtyä ohjelman aiheesta, säännöstä korjattiin niin, että myös ABE/ABCD-kortti tuli hetkeksi mahdolliseksi. Sen jälkeen siirryttiin varsin nopeasti muovikortteihin ja samalla tapaan merkitä E kaikkien niiden luokkien perään erikseen, joita se koskee. Eli: BCE voisi olla mahdollinen, jos pahvikortin sai ilman moottoripyörää, mutta ulkomuistini mukaan A-luokka tuli loppuun saakka "kaupanpäällisenä". Parempimuistiset täsmentäkööt.
Oikeassa olet, kaikki pahvikorttiaikana eli muistaakseni vuoteen 90/91 korttinsa ajaneet ovat saaneet A:n mukaan. Ainakin itse muistelen olleeni niitä viimeisiä.
- konsultti
Karkeasti ajateltuna yhdistelmäajokortissa kirjain E on merkattu sen ajoneuvoryhmän jälkeen, jolla ”raskaita”, yli 750 kg:n kokonaismassaisia kärryjä saa vetää.
Ettei tämä kuitenkaan menisi liian helpoksi, on pakko todeta alkuun, että B – luokan ajoneuvoilla vaunun kokonaismassaraja on tosiasiassa monimutkaisempi asia kuin 750 kg.
Ja sitten vastaus kysymykseen:
Jos kortissa on merkintä BE, ajokortin haltija saa vetää ”raskaampia” vaunuja henkilöautolla, pakettiautolla, ym. B – luokan ajoneuvolla. Tämä on ns. pikku E.
Jos kortissa on merkintä CE, ajokortin haltija saa vetää ”raskaampia” vaunuja kuorma-autolla, ym. C – luokan ajoneuvolla. Tämä on ns. iso E.
Asiasta sivuun vielä:
Edellä mainittujen E – oikeuksien välissä on nykykortteihin saatavissa myös kevytkuorma-autoille ”raskaiden” vaunujen veto-oikeus C1E.
Busseille voi saada vastaavasti veto-oikeudet C1E ja CE.- Putki Notkonen
Konsultti kirjoitti: "Busseille voi saada vastaavasti veto-oikeudet C1E ja CE"
Tarkoittanet D1E ja DE? - konsultti
Putki Notkonen kirjoitti:
Konsultti kirjoitti: "Busseille voi saada vastaavasti veto-oikeudet C1E ja CE"
Tarkoittanet D1E ja DE?Tuota tarkoitin.
Kiitos täsmennyksestä!! - Kesärahtari
Firmassamme on kaksi identtistä Ducato Maxia, toinen pakettiauto ja toinen kuorma-auto, molemmissa vetokoukut. Pihalla on myös jarrullinen perävaunu, joka asennusvarustuksessa on kokonaismassaltaan 1150 kg.
ABEC:lläni saan ajaa pakettiautoksi rekisteröityä vaan en kuormuriksi rekisteröityä, siinä raja tulee vastaan 750 kg:n kohdalla.
:) - Kauko
Jep mun kortti tarkistuksen jälkeen näytti olevankin BEC ja kaverilla se oli BCE tjsp, mutta kuitenkin ns. iso E.
Kiitti tiedoista.
- JMiesukko
Voi helvata mitä vääntämistä, silti kukaan ei osaa vastata suoraan!!!
- ABCC1E
Sanos muuta, 14v aikana olisit ehtinyt jo lukea asian Trafin sivuilta moneen kertaan.
Yksinkertaisille yksinkertaisest BE on ns. pikku E, BCE on ns. iso E.
No nykyään on tietysti välimallinkin E eli BC1E.
- Lähes_ikämies
Väännetäänpä lisää asian vierestä. Lukekoon ken jaksaa.
Kävin autokouluni 1969 k-autolla ja sain (tuolloin 18-vuotiaana) ”yksityisen kuorma-auton ajokortin”. Ajoin vielä samana vuonna 5-akselista raskasta ajoneuvoyhdistelmää, maansiirtokoneiden kuljetuslavettia. Olin tähän oikeutettu, koska ajoneuvo oli rekisteriotteen mukaan rekisteröity yksityiskäyttöön. Silti sillä sai kuljettaa vieraidenkin koneita maksua vastaan.
Pian tämän jälkeen tuli ajokorttiuudistus kirjaintunnuksineen. Vanhat kuorma-auton ajokortit saattoi päivittää uuden jaon mukaisiksi yhdistelmäajoneuvon ajokorteiksi (E) ilman lisäkoulutusta ja ajotutkintoa. Sain itsekin tuollaisen uuden jaon mukaisen E-kortin 1972. Samana vuonna olen myös ajanut puoliperävaunulla varustettua kuorma-autoa (toistaiseksi) viimeisen kerran. Täysperävaunuyhdistelmää en ole ajanut koskaan metriäkään.
Tällä hetkelläkin minulla on voimassaoleva A BE CE -ajokortti. Se on myönnetty 2001, jolloin jouduin uusimaan korttini lääkärintarkastuksen perusteella vaaditun ”rillipakon” johdosta. Olen ajellut viimeisten 10-12 vuoden aikana jokseenkin joka kesä jonkin verran 3-akselisella harrastekuorma-autolla (ilman perävaunua). Raskasta (yli 750 kg) teliperäkärryä kiskoin henkilöautolla viimeksi vajaa vuosi sitten.
Ajokorttini on voimassa vuoteen 2021, jolloin täytän 70 vuotta. Voisin ajokorttini puolesta lähteä vielä koska tahansa tien päälle täysimittaisella, raskaalla ajoneuvoyhdistelmällä (sanottakoon sitä vaikka ”rekaksi”), vaikka en ole 45 vuoteen minkäänlaista sellaista ohjastanut! Ansiomielessä en kuitenkaan olisi tähän oikeutettu, vaan ammattimainen rekan kuljettaminen vaatisi lisäkoulutusta tutkintoineen. Taitaa jäädä minulta.
Mitä ilmeisimmin ”iso E” poistetaan seuraavasta ajokortistani. Pidän kuitenkin toivottavana ja jopa luultavana, että onnistun saamaan jatkoaikaa perävaunuttoman kuorma-auton ajamiseen samoin kuin henkilöauton raskaamman peräkärryn vetämiseen (C, ”pikku-e”).
Moottoripyörän ajamiseen oikeuttava A-kirjainkin ajokortissani toistaiseksi kummittelee, vaikka en ole moottoripyörää koskaan ajanut (tai olenhan minä, vuonna 1964, 13-vuotiaana, mutta se onkin jo oma juttunsa eikä sillä ole ajokortin kanssa mitään tekemistä...) A-kirjain saattaa tämän vaarin kortista vaikka lähteäkin. - sillitopi69
kirjainjärjestys merkkaa onko pikku vai iso E, A BE C on pikku E ja ABCE on rekkakortti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822