Selkää särkee (vanha vaiva, ei mitään akuuttia) ja kaapista löytyi vain vajaa paketti Tramal 50 mg kapseleita jossa on käytettävä ennen-päiväys 07/2003, siis heinäkuu 2003. Uskaltaako ottaa, voiko tulla jotain vakavaa vai onko vain lääkkeen teho heikentynyt? Lääke on siis itselleni määrätty mutta jäänyt lojumaan käyttämättömänä. Lääkäriin en pääse ennen maanantaita eikä buranat auta.
vanhentunut lääke
9
8809
Vastaukset
- vain tehonsa,
osa muuttuu toksisiksi, joten...liki 5 vuotta sitten vanhentunut lääke joutaa hävitettäväksi apteekkiin!
EI se turhaan se ennen päiväys siellä ole=) - kuukausi..
sitten vanhentunutta lääkettä ehkä uskaltaisikin melko turvallisesti kokeilla, mutta ei missään nimessä viisi vuotta sitten vanhentunutta! Sinun pitää vain kärvistellä Buranan kanssa tai sitten käydä päivystävältä lääkäriltä pyytämässä resepti.
- ei siitä haittaa ole
tosin teho voi olla huomattavasti alentunut. Kerro lääkärille, että otit vanhoja lääkkeitä, ota mielellään vielä purkki mukaan.
Ei sitten koske kaikkia lääkkeitä, esim. silmätippoja tai e-pillereitä ei missään nimessä saa ottaa, jos ovat vanhentuneet! - trambo
No eipä noi nyt niin vanhoiksi ole menny ettei uskaltaisi syödä! Jos hyvin säilytetty, kuivassa ja sopivassa lämpötilassa, ei liian kuumassa tahi kylmässä, en usko todellakaan edes tehojaan menettäneen. Jos esim. kosteutta ollut ja läpipainopakkaus haljennut vaikkapa sen takia ei se silti siitä myrkkyä tee! Ainakaan tramadolista! Eri asia jokin antibiotiit yms.
Katso ettei lääkeliuska ole avautunut,tullut aukkoja tms. lääkkeen kohdalle, uskon että toimii niinkuin pitääkin.
Itse söísin kovaan kipuun, jos tarve olisi sille iso! - sadsa
mä oon tässänöi vedelly jo 12/11 vanhetunutta aspiriinia :D ja ei oo mitää tullu ja huomasin sitäpaitsi aika äskettäin että oon vedelly vanhaa lääkettä naamaan :d
- Lääketieteellinen
Käy yksityisellä uusimassa niin saat samantien ja vie samalla vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.
- Anonyymi
Reseptilääkkeiden teho säilyy pitkään
Lääkeaineet voivat säilyä yli 90-prosenttisesti jopa vuosikymmeniä viimeisen käyttöpäivän jälkeen.
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/reseptilaakkeiden-teho-sailyy-pitkaan/ - Anonyymi
Ei tapahdu mitään ja vaikutus aikalailla sama. 12 v sitten vanhentuneita tramadoleja tullu popsittuu nyt muutama päivä
- Anonyymi
Tosin oon aik tottunut kaikenlaisiin aineisiin ett mun ei tarvii sivuvaikutuksia tai yliannostuksia pahemmin pelätä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351422
- 1101173
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89964Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313861- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144634