vanhentunut lääke

mitä tapahtuu

Selkää särkee (vanha vaiva, ei mitään akuuttia) ja kaapista löytyi vain vajaa paketti Tramal 50 mg kapseleita jossa on käytettävä ennen-päiväys 07/2003, siis heinäkuu 2003. Uskaltaako ottaa, voiko tulla jotain vakavaa vai onko vain lääkkeen teho heikentynyt? Lääke on siis itselleni määrätty mutta jäänyt lojumaan käyttämättömänä. Lääkäriin en pääse ennen maanantaita eikä buranat auta.

9

8782

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain tehonsa,

osa muuttuu toksisiksi, joten...liki 5 vuotta sitten vanhentunut lääke joutaa hävitettäväksi apteekkiin!
      EI se turhaan se ennen päiväys siellä ole=)

• kuukausi..

sitten vanhentunutta lääkettä ehkä uskaltaisikin melko turvallisesti kokeilla, mutta ei missään nimessä viisi vuotta sitten vanhentunutta! Sinun pitää vain kärvistellä Buranan kanssa tai sitten käydä päivystävältä lääkäriltä pyytämässä resepti.

• ei siitä haittaa ole

tosin teho voi olla huomattavasti alentunut. Kerro lääkärille, että otit vanhoja lääkkeitä, ota mielellään vielä purkki mukaan.

Ei sitten koske kaikkia lääkkeitä, esim. silmätippoja tai e-pillereitä ei missään nimessä saa ottaa, jos ovat vanhentuneet!

• trambo

No eipä noi nyt niin vanhoiksi ole menny ettei uskaltaisi syödä! Jos hyvin säilytetty, kuivassa ja sopivassa lämpötilassa, ei liian kuumassa tahi kylmässä, en usko todellakaan edes tehojaan menettäneen. Jos esim. kosteutta ollut ja läpipainopakkaus haljennut vaikkapa sen takia ei se silti siitä myrkkyä tee! Ainakaan tramadolista! Eri asia jokin antibiotiit yms.
      Katso ettei lääkeliuska ole avautunut,tullut aukkoja tms. lääkkeen kohdalle, uskon että toimii niinkuin pitääkin.
      Itse söísin kovaan kipuun, jos tarve olisi sille iso!

• sadsa

mä oon tässänöi vedelly jo 12/11 vanhetunutta aspiriinia :D ja ei oo mitää tullu ja huomasin sitäpaitsi aika äskettäin että oon vedelly vanhaa lääkettä naamaan :d

• Lääketieteellinen

Käy yksityisellä uusimassa niin saat samantien ja vie samalla vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

• Anonyymi

Reseptilääkkeiden teho säilyy pitkään
      Lääkeaineet voivat säilyä yli 90-prosenttisesti jopa vuosikymmeniä viimeisen käyttöpäivän jälkeen.

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/reseptilaakkeiden-teho-sailyy-pitkaan/

• Anonyymi

Ei tapahdu mitään ja vaikutus aikalailla sama. 12 v sitten vanhentuneita tramadoleja tullu popsittuu nyt muutama päivä

• Anonyymi

Tosin oon aik tottunut kaikenlaisiin aineisiin ett mun ei tarvii sivuvaikutuksia tai yliannostuksia pahemmin pelätä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      22
      2968
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      2047
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      65
      1929
    4. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      72
      1846
    5. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1783
    6. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      121
      1704
    7. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      76
      1533
    8. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1262
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1255
    10. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      32
      1233
    Aihe