VANNOMISESTA/Vuorisaarna
Matt. 5:33-37
--
5:33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
5:34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
5:35 älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
5:36 äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
5:37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
--
Jeesus kieltää vannomisen (5:34).
Onko kristitylle valan vannominen luvallista, jota esim. yhteiskunta vaatii?
…
Kun Jeesus kieltää vannomasta, tarkoittaa se sellaista valaa, jolla yritetään lisätä uskottavuutta.
Esivallan vaatima vala ei kuulu tähän yhteyteen.
Valan vannominen ei itsessään ole väärin.
Uudessa Testamentissä esiintyy valoja ja juhlallisia vakuutuksia usein:
Esim. Paavalilla; Gal. 1:20, Fil. 1:8. Paavali vannottaa myös Timoteusta; 2. Tim. 4:1.
...
Jeesus ei mainitse vannomista Jumalan kautta.
Kirjanoppineet olivat alentaneet valan arvoa selittämällä, että monenmoiset muut vannomistavat olivat muka vähemmän sitovia. kuin Jumalan kautta vannominen (vrt. Matt. 23:16-22).
Vuorisaarna/Vannominen, Matt. 5:33-37
26
295
Vastaukset
- Jeesus1234
täyttä paskaa
- Astroanalyysi
Älä ole noin vihamielinen (Matt. 5:21-22)
- HyrylänEtiikkaa
Sotilasvala on kaikkein perverssein kristilliseksi kutsuttu riitti. Jeesus kieltää tappamisen 100 prosenttisesti ja selvästi, kuten myös vannomisenkin.
Paavali opettaa esivallasta: "Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä SE EI MIEKKAA TURHAAN KANNA, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee"(Room. 13:4).
Milloin mielestäsi esivallan on lupa käyttää "miekkaa"? - MikkoK
Mikä on teidän lempi eläin? Minun on kissa. :)
- hyiville
Ville tämä ei liity aiheeseen >:(
- jeesus12345
ei koskaan
- P. Eppu
minä pidän pupuista ja koiranpennuista :)
- tulinenrakastaja89
Kissa
- Uskonto4ever<3
Jeesus tulee, oletko valmis?
- koira
antaa tulla vaan
- allahu akbar
@HyrylänEtiikkaa, Miekkaa tulee käytta jihad miekka vasta kunnes olet itse auttavan toveria. Silla että Jesus oli auttavan meidän hädässä eikä Muhamed tulevan turhaan auttavan viattomia ihmisiä. Jesus itse tuomittiin olevan aivan liian hurskas.
- allahonruma
Etkö osaa painaa vastaus painiketta???????
- ertewr
Hei jeesus123, haluaisin kuulla perusteluja negatiiviselle asenteellesi! Miksi olet noin negatiivinen. Heräsitkö kenties väärällä jalalla. Koita piristyä!
- jeesus123456
heräsin tasajaloin :)
- vanhurskas944
Aijaa... Siinätapauksessa sinä todennäköisesti edustat jotain muuta uskontoa? Älä pelkää Jeesus löytää vielä paikkansa sinunkin sydämestä! Jeesus pelastaa ja on ihana!
- Jeesustelija
MItä mieltä olette väkivallasta. Jeesus kielsi sen kokonaan, kuten myös vihamieliset solvaukset
"Viha ja solvaukset kielletty, ei ainoastaan tappaminen (Matt. 5:21-22)" - reipaspoika33
Väkivalta on ihan tyhmää!
- UE3
Mielestäni esivallalle vannominen ei ole väärin. Todistajan pitää pystyä vannomaan puhuvansa totta, sillä väärän todistuksen antaminen on kielletty ja väärin. Kun todistajanaitiossa joku vannoo käsi Raamatulla kertovansa totuuden, vannoo hän Jumalan kautta tekevänsä niin kuin Jeesus on opettanut; puhuvansa totta.
Jokapäiväisessä elämässä vannomista tulisi kuitenkin välttää, sillä elämäntilanteet ja suunnitelmat voivat muuttua myös itsestä riippumattomista syistä. Vaikka kuinka olisi itse sanojensa ja asiansa takana sekä 100% varma, että pystyy lupauksensa täyttämään, voi ulkopuolinen syy tehdä aikeen mahdottomaksi. Silloin henkilön uskottvuus voi mennä.- eijaksa
liian pitkä, en lukenut
- UE3
Paitsi tappaminen on aina väärin, joten olen sotilasvalan turhuudesta samaa mieltä.
- isäsi
no mutta santeri
- jeesus1234567890
muutin veden viiniksi ja muutamien päivien jälkeen heräsin luolasta, oli hyvää tavaraa
- kallu aka kalu
Onko täälä nyt kiki hyvin? Varmistelun vuin
- äsbergeri
Eiks tää homma mee ny vähä överiks?
- meitsi123445
jos joku lyö, käännä toinen poski! väkialta ei ratkaise
- jänöjussikka
unkalapunkala ussa on parast ja viina
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4954001Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi493830Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303059Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582078
- 1051770
- 1321634
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.431314Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71218