Hampaiden ruostuminen

ET-lehti 4-2001
Otsikolla: Mitä hampaan täytteeksi?
Kyseissä tekstissä on mm.
-Jos tehdään huono amalgaami- ja huono muovipaikka, amalgaami on lyhyellä tähtäimellä parempi kuin huono muovipaikka. Amalgaami korjaa itseään, koska saumakohta ruostuu kiinni.....

Yleisen terveyden terveyden kannalta muovi on parempi. Amalgaamipaikka myös laajenee ruostumisen vuoksi ja hampaat halkeilevat.
Täsmälleen ohjeiden mukaan tehty muovipaikka kestää kulutusta paremmin kuin amalgaami.

Aiemmin tekstissä vielä lukee:

Hammaslääkäri ....sin mukaan Suomessa ei kielletä amalgaamin käyttöä terveyssyistä, koska sitä ei pidetä terveydelle haitallisena ja koska toisaalta siitä saattaisi seurata korvausvaatimuksia.

4

676

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wuokko

Amalgaami on metallien muodostama seos.

Amalgaamissa on

Elohopeaa Hg 50 %
      Hopeaa Ag 35%

lisäksi

Kuparia (Cu) ja Tinaa (Sn)

Niin kerroppa mikä näistä metalleista ruostuu??

• Niin tuossa vanhassa ET lehdessä luki ja hammaslääkärini puhui kans omista amalgaameista, että korroosio on päässy vaikuttamaan. Tuossa kierrätyskeskuksessa oli nuita vanhoja lehtiä ja just siitä luin. Siinä on hammaslääkäri Leif Grans.

• Yks vaan

Rautametallien korroosiosta käytetään sanaa "ruostuminen". Kuparin korroosio on nimeltään "patinoituminen". Tämä on hyvin hidasta kuparilla. Ensin se rupeaa tummumaan ja myöhemmin vihertämään. Tarkoitettiinkohan tuolla ruostumisella yleensäkin korroosiota?

• Yks vaan kirjoitti:

Rautametallien korroosiosta käytetään sanaa "ruostuminen". Kuparin korroosio on nimeltään "patinoituminen". Tämä on hyvin hidasta kuparilla. Ensin se rupeaa tummumaan ja myöhemmin vihertämään. Tarkoitettiinkohan tuolla ruostumisella yleensäkin korroosiota?

tuo ole sama asia. korroosio ja ruostuminen. Tässä linkissä myös korroosiosta ym.

http://www.netikka.net/carina/kansantauti.php

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      87
      3715
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      81
      3300
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3132
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      70
      2760
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      50
      2322
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      66
      1889
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      27
      1829
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      37
      1824
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1719
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1698
    Aihe