Miten menetellään kuolinpesän kanssa jossa ei ole varoja? Pitää maksaa yhtä ja toista laskua mm.vielä huhtikuun vuokra hänen asunnostaan kun irtisanomisaika on 1kk, kotipalvelumaksu,lääkelaskut ym..Lisäksi tulevat tietysti vielä hautajaiskulut.
Onko perillinen velvollinen maksamaan kaikki/jotakin?
varaton kuolinpesä
20
12151
Vastaukset
- kuolinpesässä
pankkitileillä, maksetaan ensin vainajan laskut ja hautaus. Jos ei ole, ota heti yhteyttä sosiaalitoimistoon, mene sinne laskujen kanssa ja pankkitiliotteiden kanssa ja pyydä heitä tekemään pesänselvitys ja he maksavat laskut. Mutta hautaus pitää silloin olla halvin mahdollinen, kysy heiltä,mitä sen kanssa tehdään. Kun äitini kuoli, jäi minulle maksettavaa, koska muuan sukulainen oli puhdistanut tilit jo aikaisemmin, koska asun niin kaukana, enkä ollut paikalla hoitamassa äitini asioita. Irtaimistosta pitää myöskin kysyä sossulta, myyvätkö he ne, vai lähettävätkö kierrätyskeskukseen. Jos et halua itse maksaa mitään, voi "perinnöstä" luopua, siinä on päivän työ, kun irtisanoo kaiken, lehdet, eläkkeen, mutta sossu tekee sen myös, jos he hoitavat kuolinpesän. Kysy sossussa.
Niin, eikä sinun tarvitse hävetä, kun itsekin olet köyhä, niinkuin sanot.Voi tilata anonyymin hautauksen, joka on halvin, muuten on maksettava joka 5.vuosi noin 500 Eur, ks hautausmaat ja niiden maksut netissä.- Varattoman haudannut
vähän vääränlaista tietoa.
Mistäs tuonkin tempaisit, että 500 euroa pitäisi maksaa viiden vuoden välein? Joillakin varattomilla saattaa olla suvun hautapaikka.
Kaatopaikalle varattoman tavarat menevät, jos sossu hoitaa.
Sinua on taittu viilata linssiin, jos joku oli putsannut tilit jo aikaisemmin.
- ...sosiaalitoimistosta
Itse sain sosiaalihuollosta ns. arkkurahan. Riittää halvimman arkun ostoon.
- oli aikanaan
kuolinpesän ainoana osakkaana alaikäinen tytär ja sosiaalitoimisto hoiti hautajaisten maksut(tietysti halvimmat palvelut) ja kuolinpesä varaton(tyhjät pankkitilit) ja perunkirjotuksen teki oikeusaputoimisto. Jos näitä ei hoida kunnolla niin kuolinpesän osakas saattaa joutua hoitamaan kp:n velkoja, ota ensin sossuun yhteyttä!!
- Lainoppinut
Kuolinpesän voi myös hakea konkurssiin.
- ....................
Lainoppinut? Minkä lain
- sureva80
meille sanottiin kun teimme äitimme perunkirjoitusta; Mitään mikä on kuolleen omaisen ITSE ostamaa, EI tarvitse omaisien maksaa, joten kaikki kulut joita omainen on ennen kuolemaansa tehnyt ei kuulu omaisten maksettavaksi. Tässä tapauksessa siis jos pesässä on jotakin rahoja niin siitä vähennetään joitain kuluja, mutta esim kaikki mitä kuolleen omaiset hankkivat esim hautajaisia varten on itse maksettava.. Meniköhän epäselväksi, lyhennettynä siis mitä ITSE ostat maksat, mitä kuollut on ostanut (esim juuri vuokra) niin EI tarvitse maksaa mikäli pesä on varaton... Ja tämän neuvon saimme pesänjakajalta joka oli jokin lakimies...
- Mukaan joutunut
Ystävälläni kuoli varaton omainen ja kun hän pyysi minut tueksi asioiden hoitoon, näin tällaisen käytännön: Kaikki velat, joita oli aika paljon, osa jo ulosotossa, ei omaisten tarvinnut maksaa. Jäivätkö sitten velkojien tappioksi vaiko yhteiskunnan maksettavaksi, sitä en tiedä. Perunkirjaan ne kaikki luetteloitiin ja ulosottovirasto hoiti muuten asiaa.
Hautajaiset pidettiin tavanomaiseen tapaan. Menimme hautaustoimistoon ja tilasimme arkun ym. asiaan kuuluvan kuten muutkin. Sosiaalitoimisto maksoi jälkikäteen tositteiden mukaan hautausavustusta. Muistotilaisuuden tarjoiluja ei maksanut ja sen he keräsivät lähisuvulta ja kun kahvituksiin ei törsätty rahaa mielettömästi, lähipiiri jakoi kustannukset ja maksoi ihan mielellään. Edesmennyt sukulaismies sai kauniit arvokkaat hautajaiset. Vainaja ei ollut seurakunnan jäsen ja hautapaikan ja haudankaivuu ja peittäminen sekä kappelin vuokra ym. seurakunnan perimät maksut jätti kirkko perimättä. Sinne seurakuntavirastoon piti toimittaa perunkirjajäljennös ja täyttää hakemus. Posti toi kirjeen ja laskua ei tarvinnut maksaa.
Kyllä asia selkiytyy ja yhteiskunta sekä seurakunta tulee vastaan. Työtä se hieman vaatii. Voimia sinulle, yritä jaksaa soitella virastoihin ja hoitaa pois käytännön asiat.
Näyttää olevan monenlaista vastausta tuossa edellä. Ainakaan minun näkemässäni tapauksessa omaisten itse tilaama ei kuulunut omaisten maksettavaksi, kuten tuo arkku jne. Eri paikkakunnilla voi olla toisenlaisia käytäntöjä, mutta ei joka vastausta kannata uskoa kirjaimellisesti. - Varattoman haudannut
Lisään jotain. Saattaa tulla toistoakin.
Soskuun ensimmäisenä. Sossulla soppari hautausfirmojen kanssa. Ja oikeusaputoimistoon.
Itse ei kannata edes asuntoa tyhjentää jättää senkin vuokranantajan hommiksi loppusiivouksineen. Omalla nimellä ei kannata tilata yhtään mitään.
Itse halusin virallisen perunkirjoituksen, joten jouduin sen maksamaan oikeusaputoimistolle, mutta ei ollut hirveän kallis.
Mitään vainajan laskuja älä maksa! Ilmoita tietysti velkojille, että henkilöon kuollut ja pesänhoitajan osoite.
Vinkiksi sitten, että pankki yritti ottaa lainanlyhennyksiä vielä kuoleman jälkeen! Se oli laitonta ja jouduin sen asian kanssa pankin kanssa napit vastakkain. Mutta kuoleman jälkeen perityt rahat maksettiin takaisin. - laki....
Mukaan joutunut kirjoitti:
Ystävälläni kuoli varaton omainen ja kun hän pyysi minut tueksi asioiden hoitoon, näin tällaisen käytännön: Kaikki velat, joita oli aika paljon, osa jo ulosotossa, ei omaisten tarvinnut maksaa. Jäivätkö sitten velkojien tappioksi vaiko yhteiskunnan maksettavaksi, sitä en tiedä. Perunkirjaan ne kaikki luetteloitiin ja ulosottovirasto hoiti muuten asiaa.
Hautajaiset pidettiin tavanomaiseen tapaan. Menimme hautaustoimistoon ja tilasimme arkun ym. asiaan kuuluvan kuten muutkin. Sosiaalitoimisto maksoi jälkikäteen tositteiden mukaan hautausavustusta. Muistotilaisuuden tarjoiluja ei maksanut ja sen he keräsivät lähisuvulta ja kun kahvituksiin ei törsätty rahaa mielettömästi, lähipiiri jakoi kustannukset ja maksoi ihan mielellään. Edesmennyt sukulaismies sai kauniit arvokkaat hautajaiset. Vainaja ei ollut seurakunnan jäsen ja hautapaikan ja haudankaivuu ja peittäminen sekä kappelin vuokra ym. seurakunnan perimät maksut jätti kirkko perimättä. Sinne seurakuntavirastoon piti toimittaa perunkirjajäljennös ja täyttää hakemus. Posti toi kirjeen ja laskua ei tarvinnut maksaa.
Kyllä asia selkiytyy ja yhteiskunta sekä seurakunta tulee vastaan. Työtä se hieman vaatii. Voimia sinulle, yritä jaksaa soitella virastoihin ja hoitaa pois käytännön asiat.
Näyttää olevan monenlaista vastausta tuossa edellä. Ainakaan minun näkemässäni tapauksessa omaisten itse tilaama ei kuulunut omaisten maksettavaksi, kuten tuo arkku jne. Eri paikkakunnilla voi olla toisenlaisia käytäntöjä, mutta ei joka vastausta kannata uskoa kirjaimellisesti.Kyllä se edelläolevan kirjoitus on ihan oikein, voit kysyä vaikka lakifirmasta. Tämä tarkoittaa sitä, että sossu ei välttämättä kustanna koko arkun hintaa, jos vaikka on tilillä rahaa tai esim. vainajalla ollut vähän muuta omaisuutta. Täten estetään se että varattomalle vainajalle ostettaisi kallis arkku ja kutsuttaisiin koko kylä syömään, sitten sanottaisiin et, ei sillä varoja ollut.
Tämä laki on voimassa ihan koko Suomessa. Te hoiditte fiksusti hautajaiset, kaikki eivät kuitenkaan toimi siten...
- ...........
Et ole velvollinen maksamaan mitään laskuja, vaikka kyllä niitä sinulta voidaan yrittää periä.
Jos olet itsekin köyhä, saat ilmaisen palvelun oikeusaputoimistossa, kannattaa mennä sinne heti.- kannattaa-----------
ehdottomasti hakea konkurssiin=)
- Minäpä tässä
kannattaa----------- kirjoitti:
ehdottomasti hakea konkurssiin=)
Éikö tässä ketjussa ole puhe varattomasta vainajasta? Jos mitään suuria velkoja ei ole ihan turha lähteä monimutkaistamaan asiaa käräjäoikeuteen.
- köyhä tytär
Minäpä tässä kirjoitti:
Éikö tässä ketjussa ole puhe varattomasta vainajasta? Jos mitään suuria velkoja ei ole ihan turha lähteä monimutkaistamaan asiaa käräjäoikeuteen.
Kiitos vastauksistanne.
Joku täällä epäili irtisanomisaikaa kuoleman tapauksessa.Kyllä ainakin se taloyhtiö jossa vanhempani asui vaatii sen, jopa niin, että koko huhtikuun ajalta joutuu maksamaan vaikka hän kuoli maaliskuun alkupäivinä. - teidän maksaa!
köyhä tytär kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne.
Joku täällä epäili irtisanomisaikaa kuoleman tapauksessa.Kyllä ainakin se taloyhtiö jossa vanhempani asui vaatii sen, jopa niin, että koko huhtikuun ajalta joutuu maksamaan vaikka hän kuoli maaliskuun alkupäivinä.Joko kävit siellä oikeusaputoimistossa Ne varattoman velat mitätöidäään. Myös vuokra, siivouslaskut ym. Mistä otetaan, jos ei ole mistä ottaa!
Jos joku satanen tilillä, kannattaa sekin ottaa pesänhoitajan itselle palkkioiksi kuluista. - Fhujkl
Oikeusapu toimisto maksoi 70 e tulot 1500 netto. Tekivät perukirjan. Äiti varaton. 260 e tilillä. Järkytyin kun en saanut sossusta hautausavustusta. 1400 e hautapaikka ja arkku halvimman mukaan. Äidin perukirjaan tuli varoja 3500 e , mitkä ei ole rahaa. Hänen vanhempien kuolinpesä , 8 sisrusta. Vaatimaton mökkipaikka, mummola. Jouduin maksumieheks, valitin. Ei auttanut, nyt otettava lainaa et saa äidin hautakulut maksettua. Pienituloinen olen. Ei paljo sossu välittäny.
- näin o
Ei ole teidän ongelmanne maksella vainajan laskuja varsinkaan mitään vuokria ellei vuoka-asunto ole teidän nimellänne.
- huhuhuhuhoglagubla
Tästä ei kyllä saanut mitään selvää mitä selititte, vittu mitä ihme porukkaa te olette jotain mamuja..
- jjkopu
ei olel perilinenmakssamaan
- kuolinpesäilijä
Jos kuolinpesällä ei ole varoja eikä omaisuutta, ei perillisen tarvitse maksaa mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48864
- 70860
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657