Purentakisko

Oiskotietoa???

Hammaslääkärini suositteli minulle yöllä pidettävää purentakiskoa,siis sitä varmaan käytettäisiin sitten lopunikää. Hinta sille kunnallisella 200 euroa,että ei ihan halpa hankinta. Te joilla purentakisko on,kertokaahan kokemuksianne ja mielipiteitänne kiskosta. Kisko tulisi minulle hampaiden liikkumisen ja öisen narskuttamisen estoon.

8

1890

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ollut vuoden

kisko käytössä, hyväksi olen kokenut. Aluksi pidin joka yö mutta nykyään muutaman kerran viikossa, joitain öitä jää siis väliin. Minulla oli ongelma vihlaisu lihaksissa ja ajoittain hampaat oli kipeät. Purin niitä öisin tiukasti yhteen josta nämä oireet johtuivat. Ei ole enää ongelmia ollut kiskon jälkeen :)

• Missä kunnassa asut?

Mulla kaksi vuotta sitten kustansi seuraavasti: Eka käynti (jossa tarkastettiin hampaat myös muuten) 30 euroa, asennus ja seurantakäynti yht. toiset 30 euroa. Itse kisko 45 euroa.

En vaihtaisi mistään hinnasta pois! Ei enää pää- eikä leukasärkyjä, ei puolison valitusta narskutuksesta, ja hampaiden kuluminen on loppunut.

Pieni investointi huomattavasti paremmasta elämänlaadusta ja hyvistä hampaista. Suosittelen. :)

• ymmärrän

Mulla teki yksityinen hml kiskon ja kyllä se ton verran maksoi. Kunnallisella puolella toki halvempi,mutta kuka sinne pääsee ja kaikille eivät sitä kiskoa edes suostu tekemään. Priorisointia, nääs, eli jos eivät katso vikaasi tarpeeksi pahaksi. Olen nukkunut kiskon kanssa jo kolmatta vuotta, ei säre päätä, ei kulu hampaat ja on tosi hyvä olo suussa aamulla. Alussa kisko löytyi sängyn alta jne. aamuisin, mutta kun suu tottui ei siitä enää luovu. En olis kyllä itse uskonut, ilman omaa käyttöä kuinka hyvä epeli se on ;)

• Alkuperäinenaloittaja
        ymmärrän kirjoitti:

Mulla teki yksityinen hml kiskon ja kyllä se ton verran maksoi. Kunnallisella puolella toki halvempi,mutta kuka sinne pääsee ja kaikille eivät sitä kiskoa edes suostu tekemään. Priorisointia, nääs, eli jos eivät katso vikaasi tarpeeksi pahaksi. Olen nukkunut kiskon kanssa jo kolmatta vuotta, ei säre päätä, ei kulu hampaat ja on tosi hyvä olo suussa aamulla. Alussa kisko löytyi sängyn alta jne. aamuisin, mutta kun suu tottui ei siitä enää luovu. En olis kyllä itse uskonut, ilman omaa käyttöä kuinka hyvä epeli se on ;)

Olen alkuperäinen kirjoittaja ja kiitän teitä viesteistänne. Kävin uudelleen hammaslääkärissä ja sovittiin aika purentakiskon valmistamiseen, Tosin sain ajan vasta toukokuun lopulle,hintaa vielä tarkistin ja hml sanoi edelleen sen olevan n. 220 euroa,näin kunnallisella täällä itä-suomessa. Kertoisitteko vielä tarkemmin purentakiskosta. Käsitin että se on sellainen yksilöllinen pehmytmuovinen "hammas-suoja" joka siis kiinnitetään yöksi ylähampaisiin ja siinä on sitten lovet alahampaille,että kun ala- ja ylähampaat ovat kohdallaan koloissaan,on purentakisko oikein suussa,niinkö??

• ...........
        Alkuperäinenaloittaja kirjoitti:

Olen alkuperäinen kirjoittaja ja kiitän teitä viesteistänne. Kävin uudelleen hammaslääkärissä ja sovittiin aika purentakiskon valmistamiseen, Tosin sain ajan vasta toukokuun lopulle,hintaa vielä tarkistin ja hml sanoi edelleen sen olevan n. 220 euroa,näin kunnallisella täällä itä-suomessa. Kertoisitteko vielä tarkemmin purentakiskosta. Käsitin että se on sellainen yksilöllinen pehmytmuovinen "hammas-suoja" joka siis kiinnitetään yöksi ylähampaisiin ja siinä on sitten lovet alahampaille,että kun ala- ja ylähampaat ovat kohdallaan koloissaan,on purentakisko oikein suussa,niinkö??

Onnitelut että päädyit kiskon hankintaan:) Hintahan määräytyy paljolti siinäkin, jos purentakisko tehdään muualla, siis matkakuluja... Mutta, kisko on sellainen että siinä on selkeästi ylähampaiden kolot, alahampaille vain vähän lovetaan kohtia, katsotaan purentapaperin kanssa hampaiden liikkeet ja hml hioo sitten kiskoa sitä mukaa. Itse laitan kiskon suuhuni siten, että napsautan sen ylähampaisiini ja puren alahampailla sen kunnolla paikalleen. Alahampaat pääsevät siis liikkumaan, vain ylähampaat on kokonaan kiskossa kiinni. Saikohan tästä nyt mitään selvääkään?! No, kuitenkin hammaslääkärisi opastaa sinua sen käytössä ja kysy häneltä, jos on jotain kysyttävää :) Äkkiä se toukokuu on..

• neuvottiin
        ........... kirjoitti:

Onnitelut että päädyit kiskon hankintaan:) Hintahan määräytyy paljolti siinäkin, jos purentakisko tehdään muualla, siis matkakuluja... Mutta, kisko on sellainen että siinä on selkeästi ylähampaiden kolot, alahampaille vain vähän lovetaan kohtia, katsotaan purentapaperin kanssa hampaiden liikkeet ja hml hioo sitten kiskoa sitä mukaa. Itse laitan kiskon suuhuni siten, että napsautan sen ylähampaisiini ja puren alahampailla sen kunnolla paikalleen. Alahampaat pääsevät siis liikkumaan, vain ylähampaat on kokonaan kiskossa kiinni. Saikohan tästä nyt mitään selvääkään?! No, kuitenkin hammaslääkärisi opastaa sinua sen käytössä ja kysy häneltä, jos on jotain kysyttävää :) Äkkiä se toukokuu on..

Minulle hammalääkäri sanoi, että kisko voidaan kyllä minulle teettää, mutta hänen ei itse ollut tyytyväinen omansa istuvuuteen (ja on suht kallis investointi, varsinkin jos siitä ei tule hyvä).

Hän suositteli kaupan urheiluosastoa ja sieltä urheilijoille myytäviä hammassuojia, alle 10e. En ole käynyt katsomassa miten homma toimisi. Nekin jotenkin muovautuvat suuhun. Ehkä voit kokeilla sitä ennen toukokuuta.

• tuota hammaslääkäriä!
        neuvottiin kirjoitti:

Minulle hammalääkäri sanoi, että kisko voidaan kyllä minulle teettää, mutta hänen ei itse ollut tyytyväinen omansa istuvuuteen (ja on suht kallis investointi, varsinkin jos siitä ei tule hyvä).

Hän suositteli kaupan urheiluosastoa ja sieltä urheilijoille myytäviä hammassuojia, alle 10e. En ole käynyt katsomassa miten homma toimisi. Nekin jotenkin muovautuvat suuhun. Ehkä voit kokeilla sitä ennen toukokuuta.

Hammassuoja, ja etenkään urheilukaupan aihio, ei ole mitenkään verrattavissa purentakiskoon, kas kun ei suositellut pitämään peukaloa suussa.

Jos hml ei saa itsellensäkään istuvaa kiskoa, hänen kannattaisi selvittää perusasiat kuntoon kiskon valmistuksesta.

• niksula

Purentakiskon sain yksityiseltä hammaslääkäriltä vuonna 2006 hintaan 400€ todella viime hetkessä. Yksi hammas oli jo mennyt halki niin pahasti, että juurihoito jouduttiin tekemään. Narskutus on todella paha vaiva ja tuhoaa hampaat totaalisesti.

Tiedän ihmisen, joka on vasta 35-vuotias ja joutunut jo ottamaan implantteja monta vaivan takia. Suomessa hammaslääkärit eivät ole olleet läheskään ajan tasalla tämän vaivan kanssa. Vielä 90-luvulla epikriisiin merkittiin narskuttaja, mutta potilaalle ei kerrottu sanaakaan asiasta.

Nyt tiedetään, että tämä oireyhtymä saattaa aiheuttaa hampaiden totaalisen menetyksen, kasvohermojen halvausta, mielettömiä pää-, niska-, hartiasärkyjä ym. Tällä hetkellä on meneillään Tukhoman Karoliniska institutissa tutkimus aiheesta.

Toivoisin, että kaikki narskuttajat saisivat aikaiseksi jonkinlaisen yhdistyksen muiden potilasyhdistysten tapaan, jotta tämä yksilölle ja yhteiskunnalle mielettömiä kustannuksia aiheuttava vaiva saisi ansaitsemansa huomion kaikilla tasoilla yhteiskunnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      258
      9366
    2. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      5
      2801
    3. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      212
      1964
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      105
      1930
    5. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      145
      1439
    6. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      64
      1418
    7. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      128
      1339
    8. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      93
      1016
    9. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      71
      921
    10. Odotanko ihan

Turhaan jotain välillemme?
      Ikävä
      40
      838
    Aihe