Olen aikeissa ostaa uuden, ranskalaista tekoa olevan auton. Koeajot ja jutustelut liikkeen kanssa käyty läpi, kauppaan ei liity vaihtoautoa ja loppurahoitus järjestetty pankin kautta. Autoverotuskin keveni (ja samalla hinnat) tämän luokan autoissa Suomessa vuodenvaihteessa...kiva, kiva. Kävin kuitenkin tänään uteliaisuuttani ko. automerkin saksalaisilla nettisivuilla ja ällistyin. Hinnoissa on edelleen järkyttävä ero jopa tällaiselle tavisautolle; moottorista ja varustetasosta riippuen eroa löytyy 4390-7990 euroa. Saksassa ko. merkin kaikissa dieselmalleissa on hiukkassuodatin, Suomessa vain kalleimmissa. Ja vuonna 2009 kaikissa uusissa dieselautoissa tulee kuulemma olla hiukkassuodatin. Kuppi täyttyi! Saako Saksasta tuotua uuden auton verotuksineen suht' samaan hintaan kuin Suomesta ostettu maksaa? Alan kallistua hakumatkan kannalle, jo ihan periaatteen vuoksi. Auto tulisi omaan käyttööni vuosikausiksi; vaihtomyyntiarvoilla ei tässä tapauksessa ole merkitystä. Kiitos etukäteen vastauksista!
Uuden auton tuonti Saksasta
13
6649
Vastaukset
- pöytään
Olisi mielenkiintoista saada tarkempia lukuja hinnoista, vai onko kysymyksessä provo.
Hiukkassuodattimen autuudesta en tiedä. Se lisää kulutusta ja kokemukset toimivuudesta ovat lähinnä huonoja. Vanhan katalysaattoriauton omistajat tietävät, miten niiden omistusta on kannustettu.
Suomessa pienikulutuksisen diesel-auton hinta kuuluukin olla autoveron ja korkeamman alvin takia noin 20% korkeampi kuin Saksassa. Ota huomioon, että Suomessa on yleensä joitakin varusteita vakiona, toisin kuin Saksassa.
Uudesta maksat kaikki verot Suomeen, joten aika iso hintaeron pitää olla, jotta kannattaa.- T. Uivelo
Uuden auton tuominen Saksasta on yleensä kannattavaa touhua. Nykyisin valmistajan takuukin on Euroopan laajuinen eli sekään ei ole ongelma.
Kannattaa ostaa auto ulkomailta ilman alvia, koska EU:ssa uusien liikennevälineiden alvi maksetaan poikkeuksellisesti ensirekisteröintimaahan. Toki sen saksalaisen alvin saa Verohallinnolta takaisin hakemalla, mutta siihen palaa aikaa ja vaivaa.
Uusien autojen verotusarvot löytyvät Tullin MAHTI-palvelusta. Veroprosentti on sitten CO2-päästöihin perustuva. Kaava on (co2/10 4) eli jos esim. päästöt ovat 162 g/km, niin veroprosentti on 20,2 % (162/10 4).
Uuden auton haku kannattaa todennäköisesti hienosti ja varsinkin kun se on ainut mahdollisuus tulla saamaan autoverosta maksettu elvi takaisin. Suomihan on siitä haastettu EY-tuomioistuimeen ja todennäköisesti Suomi tulee jutun häviämään.
Uusien autojen todellisia tiukkoja hintoja löytää esim. Mobilesta, kun laittaa käytettyjen sijaan hakuun uudet autot. Hintaerot Suomeen ovat hurjia ja niiden perusteella suomalaisten autokauppiaiden puheet tiukoista hinnoista voi jättää omaan arvoonsa. - hukassa?
T. Uivelo kirjoitti:
Uuden auton tuominen Saksasta on yleensä kannattavaa touhua. Nykyisin valmistajan takuukin on Euroopan laajuinen eli sekään ei ole ongelma.
Kannattaa ostaa auto ulkomailta ilman alvia, koska EU:ssa uusien liikennevälineiden alvi maksetaan poikkeuksellisesti ensirekisteröintimaahan. Toki sen saksalaisen alvin saa Verohallinnolta takaisin hakemalla, mutta siihen palaa aikaa ja vaivaa.
Uusien autojen verotusarvot löytyvät Tullin MAHTI-palvelusta. Veroprosentti on sitten CO2-päästöihin perustuva. Kaava on (co2/10 4) eli jos esim. päästöt ovat 162 g/km, niin veroprosentti on 20,2 % (162/10 4).
Uuden auton haku kannattaa todennäköisesti hienosti ja varsinkin kun se on ainut mahdollisuus tulla saamaan autoverosta maksettu elvi takaisin. Suomihan on siitä haastettu EY-tuomioistuimeen ja todennäköisesti Suomi tulee jutun häviämään.
Uusien autojen todellisia tiukkoja hintoja löytää esim. Mobilesta, kun laittaa käytettyjen sijaan hakuun uudet autot. Hintaerot Suomeen ovat hurjia ja niiden perusteella suomalaisten autokauppiaiden puheet tiukoista hinnoista voi jättää omaan arvoonsa.Näillä palstoilla on usein kerrottu, että uusien autojen kauppa ei käy. Luulisi olevan loistava tilaisuus ostaa uusi auto ilman vaihturia. Jos kiltti saksalainen kauppias antaa pyytämättä huippualennukset kielitaidottomalle vientiauton ostajalle, joka ei todennäköisesti huollata tai osta vuoden päästä uutta, niin hyvä.
Mobilen tiukkoihin hintoihin kannattaa suhtautua varovasti, yleensä kyseessä on harmaatuonti, jossa on siis kahden kauppiaan katteet. Monesti autoa ei vielä ole olemassa, vaan se on tilattu tai tilataan esim. belgialaiselta diileriltä kun kaupat on tehty. Uudessa tilauksessa tosin voi saada tilattua talvipaketin mukaan.
- uusi auto
Uuden auton maahantuonti Saksasta ei välttämättä ole niin kannattavaa puuhaa. Uusien autojen tehdashinnat Saksassa ei ole halvimmasta päästä ja monet saksalaiset (varsinkin pikkuyritykset) ostavat uudet autonsa mieluusti muualta (esim. Hollanti, Tanska , Italia). Ja tosiaankin uuden,alle 6kk tai alle 5000km ajetun ALV maksetaan rekistesteröintimaahan, joten ALV palautukset voivat ei ALV velvolliselle tuottaa harmaita hiuksia.
Sen sijaan nk. jahreswageneiden (n.vuoden ikäinen, vähän ajettu) tuonti Saksasta on todella kannattavaa puuhaa..- Usko13301
Perus 2.0 TDI comfortline ilman lisävarusteita
ovh. Suomessa 25900€. Saksassa 19600 (nettihinta) verot 5555€. Kummassakin maassa voi yrittää tingata ja veroista saanee Elv:t takaisin odottelun jälkeen.
Tuonti kannattaa selvittää ihan auto/malli kohtaisesti.
Kannattaisko muuten tsekata Tanskan uusien autojen hintoja? Ainakin joku aika oli puhetta, että uusia autoja saa Tanskasta kuluttuja ystävälliseen Taxfree hintaan. - reksa
Usko13301 kirjoitti:
Perus 2.0 TDI comfortline ilman lisävarusteita
ovh. Suomessa 25900€. Saksassa 19600 (nettihinta) verot 5555€. Kummassakin maassa voi yrittää tingata ja veroista saanee Elv:t takaisin odottelun jälkeen.
Tuonti kannattaa selvittää ihan auto/malli kohtaisesti.
Kannattaisko muuten tsekata Tanskan uusien autojen hintoja? Ainakin joku aika oli puhetta, että uusia autoja saa Tanskasta kuluttuja ystävälliseen Taxfree hintaan.Tosiaan, kannattavuus riippuu pitkälti merkistä ja mallista.
Vw Golf on hankala auto, koska sillä on niin mahtava kysyntä Saksassa. Golfeja ei tarvitse myydä kovilla alennuksilla, eikä niitä seiso jälleenmyyjien halleissa niin pitkään, että kauppias haluaisi siitä eroon nollakatteella. - Hesse2
reksa kirjoitti:
Tosiaan, kannattavuus riippuu pitkälti merkistä ja mallista.
Vw Golf on hankala auto, koska sillä on niin mahtava kysyntä Saksassa. Golfeja ei tarvitse myydä kovilla alennuksilla, eikä niitä seiso jälleenmyyjien halleissa niin pitkään, että kauppias haluaisi siitä eroon nollakatteella.2,0 TDI Golf 2-ovinen maksaa siis Suomessa 25950,-
Vastaavan auton ohjehinta Saksassa on 23500,-
Suomalaisessa autossa on vakiona seuraavat varusteet, jotka maksavat lisää Saksassa:
Radio 570,-
Vararengas 48,-
Talvipaketti 395,-
Vertailukelpoinen hinta Saksassa on 24513,-
Hintaero on siis 1437,- eli Suomen hinta on noin 6% korkeampi. - Hesse2
Hesse2 kirjoitti:
2,0 TDI Golf 2-ovinen maksaa siis Suomessa 25950,-
Vastaavan auton ohjehinta Saksassa on 23500,-
Suomalaisessa autossa on vakiona seuraavat varusteet, jotka maksavat lisää Saksassa:
Radio 570,-
Vararengas 48,-
Talvipaketti 395,-
Vertailukelpoinen hinta Saksassa on 24513,-
Hintaero on siis 1437,- eli Suomen hinta on noin 6% korkeampi.Saksan hinnasta 24513e saadaan "suomalainen alennus" 4% 300e, jolloin verottomaksi hinnaksi Saksassa tulee 19523e.
Vastaava Suomessa maksaa 25950e miinus alennukset, jolloin autovero lasketaan hinnasta 24612e.
Autovero 145 g/km = 18,5% = 4553e
Elv 1002e
Alv 4295e (Saksan hinnasta)
Verot yhteensä 9850e
Auton hinta veroineen 29773e, joka on yli 5000e enemmän kuin Suomen tingitty hinta. - Hesse2
Hesse2 kirjoitti:
Saksan hinnasta 24513e saadaan "suomalainen alennus" 4% 300e, jolloin verottomaksi hinnaksi Saksassa tulee 19523e.
Vastaava Suomessa maksaa 25950e miinus alennukset, jolloin autovero lasketaan hinnasta 24612e.
Autovero 145 g/km = 18,5% = 4553e
Elv 1002e
Alv 4295e (Saksan hinnasta)
Verot yhteensä 9850e
Auton hinta veroineen 29773e, joka on yli 5000e enemmän kuin Suomen tingitty hinta.Hinnaksi tulee siis 29373e, eli 4761e yli Suomen hinnan.
- Nimetön
Hesse2 kirjoitti:
Hinnaksi tulee siis 29373e, eli 4761e yli Suomen hinnan.
Kannattaa muistaa että uuden auton hinta on Saksassa neuvottelukysymys. Suomessa pelataan listahintojen mukaan.
Käytetyissä autoissa asia lienee taas päinvastoin, eli Saksassa käytetyn auton neuvotteluvara on pienempi mitä vastaavan Suomessa.
Saksassa on myös usein kampanjoita tarjoushintaan uusista autoista ja yleisin kaupanpäällinen on ns. winterpaket.
Yksityishenkilö ei ainakaa voi ostaa ALVitonta uutta autoa Saksasta, eli ALVi pitää maksaa Saksaan. - Hesse2
Nimetön kirjoitti:
Kannattaa muistaa että uuden auton hinta on Saksassa neuvottelukysymys. Suomessa pelataan listahintojen mukaan.
Käytetyissä autoissa asia lienee taas päinvastoin, eli Saksassa käytetyn auton neuvotteluvara on pienempi mitä vastaavan Suomessa.
Saksassa on myös usein kampanjoita tarjoushintaan uusista autoista ja yleisin kaupanpäällinen on ns. winterpaket.
Yksityishenkilö ei ainakaa voi ostaa ALVitonta uutta autoa Saksasta, eli ALVi pitää maksaa Saksaan.Minulle tulee usean saksalaisen autoliikkeen tarjouskirjeet, mutta mitään erikoisen hyviä tarjouksia ei ole vastaan tullut. Talvirenkaat olisi saanut uuteen Bemariin tammikuussa. Olen minäkin Auto, Motor und Sportista lukenut kymmenien prosenttien tarjouksista epäkuranteista malleista, mutta Golfista niitä tuskin saa. Paljon olisi tilanne muuttunut, sillä vielä muutama vuosi sitten Saksassa oli laitonta antaa yli 3% alennusta, jos hinnat oli esillä liikkeessä.
Alvittoman uuden auton ostosta on paljon ohjeita tullin ja muillakin sivuilla.
- Asiantuntija_123
...päähän. AUTON TUONTI EI KANNATA ELLEI KYSEESSÄ OLE MAASTURI (joka on Suomessa ylihinnoiteltu) tai joku erikoisvarusteltu auto.
PISTE. Koettakaa nyt vaan laskea niillä laskureilla kaikki kulut ja päädytte samaan tulokseen.- Veemäinen
Näin sanoo suomalainen autokauppias Asiantuntija_123, jota aivan oikeutetusti kiristää Saksasta tuodun auton hyödyllisyys.
Kyllä tässä vuosien varrella on vain tullut todettua, että parhaimmat autokaupat on tullut tehtyä Saksan maalla. Tämä siis silloin, kun ostohetkellä mukana on agentti, joka tarkastaa auton kunnon ja hoitaa kielimuurin rikkomisen. Ei tule ostettua pommia ja säästöä on tehty tuhansia euroja. Uusien autojen tuonnista en osaa sanoa, mutta tuollaiset muutaman vuoden vanhat autobahn-hirmut irtoavat pilkkahintaan verrattuna suomalaisiin suolalosseihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642