Unilääke jatkuvaan käyttöön?

tosiväsy

Hei!

Mikä olisi paras unilääke jatkuvaan käyttöön?

Lääkäri ehdotti Remeronia,mutta kun lukee mahdolliset haittavaikutukset,niin ei oikein vakuuta:

"4.4 Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Luuydindepressiota, joka yleensä ilmenee granulosytopeniana tai agranulosytoosina, on raportoitu Remeronin hoidon yhteydessä. Tätä esiintyy tavallisimmin 4-6 viikon hoidon jälkeen, ja se yleensä korjaantuu kun hoito lopetetaan. Kuitenkin hyvin harvinaisissa tapauksissa agranulosytoosi voi olla kuolemaan johtava. Palautuvaa agranulosytoosia on raportoitu harvinaisina tapauksina Remeronilla tehdyissä kliinisissä tutkimuksissa. Remeronin markkinoille tulon jälkeisenä aikana on raportoitu hyvin harvinaisina tapauksina agranulosytoosia, jotka enimmäkseen palautuvia, mutta joissakin tapauksissa kuolemaan johtaneita. Kaikki kuolemaan johtaneet tapaukset liittyivät yli 65 –vuotiaisiin potilaisiin. Hoitavan lääkärin tulee olla valppaana kuumeilun, kurkkukivun, stomatiitin tai muiden infektioon viittaavien löydösten suhteen. Mikäli niitä esiintyy, hoito tulee lopettaa ja ottaa täydellinen verenkuva.

Varovainen annostelu sekä säännöllinen ja huolellinen seuranta on välttämätöntä seuraavien potilaiden kohdalla

- epilepsia tai orgaaninen aivosyndrooma; kliinisen kokemuksen perusteella vaikuttaa siltä, että näitä kohtauksia esiintyy harvoin Remeron SolTab -hoidon yhteydessä

- maksan tai munuaisten vajaatoiminta

- sydänsairaudet, kuten johtumishäiriö, angina pectoris ja tuore sydäninfarkti, jotka edellyttävat tavanomaisia varotoimia ja varovaisuutta annettaessa samanaikaisesti muita lääkkeitä

- alhainen verenpaine.

Kuten muidenkin masennuslääkkeiden suhteen, varovaisuutta on noudatettava hoidettaessa potilaita, joilla on

- virtsaamishäiriöitä, kuten prostatahypertrofia (vaikka ongelmia ei ole odotettavissa, koska Remeron SolTab on vain hyvin heikosti antikolinerginen)

- akuutti sulkukulmaglaukooma ja kohonnut silmänpaine (Remeron SolTab -hoidon aikana ongelmien todennäköisyys on tässäkin pieni Remeron SolTabin hyvin heikon antikolienergisen aktiivisuuden vuoksi)

- diabetes mellitus.

Hoito tulee lopettaa mikäli keltaisuutta ilmaantuu.

Lisäksi kuten muidenkin masennuslääkkeiden suhteen, seuraavat asiat tulee ottaa huomioon:

- Psykoottiset oireet saattavat paheta kun antidepressanteilla hoidetaan skitsofreenikkoja tai muista psykoottisista häiriöistä kärsiviä potilaita; paranoidiset ajatukset saattavat voimistua.

- Hoidettaessa maanis-depressiivisen psykoosin depressiivistä vaihetta, tila saattaa muuttua maaniseksi.

- Varsinkin hoidon alkuvaiheessa itsemurhan mahdollisuutta ajatellen potilaalle tulee antaa ainoastaan rajoitettu määrä Remeron SolTab -tabletteja.

- Vaikka masennuslääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta, pitkäaikaisen hoidon äkillinen lopettaminen saattaa aiheuttaa pahoinvointia, päänsärkyä, huonovointisuutta, ahdistuneisuutta ja levottomuutta.

- Vanhuspotilaat ovat usein herkempiä erityisesti masennuslääkkeiden haittavaikutuksille. Remeronilla tehdyissä kliinisissä tutkimuksissa haittavaikutuksia ei vanhuspotilailla kuitenkaan ole raportoitu enempää kuin muissakaan ikäryhmissä; kokemus on kuitenkin vielä niukkaa.

- markkinoille tulon jälkeisen kokemuksen perusteella näyttää siltä, että serotoniinisyndroomaa esiintyy hyvin harvoin potilailla, joita on hoidettu ainoastaan Remeron SolTabilla.

- yhteisvaikutukset muiden serotonergisten lääkkeiden kanssa (katso kohta 4.5)

- Remeron SolTab sisältää aspartaamia, joka on yksi fenyylialaniinin lähde. Yksi 15 mg:n tabletti sisältää 2,6 mg fenyylialaniinia, 30 mg:n tabletti 5,2 mg ja 45 mg:n tabletti 7,8 mg. Tämä voi olla haitallista potilaille, joilla on fenyyliketonuria."

Olisi tarkoitus saada vain nukutuksi,mutta Remeronin kanssa saakin pelätä kaikkea muuta ja pahempaa!!!???

27

11585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Remeron käytössä yhden leikkauksen jälkeen yli puoli vuotta ja ainoa haittavaikutus oli mahdoton ruokahalun kasvu ja siitä seurannut lihominen.Mikäli sinulle ei ole epiä ja lääkärisi suosittelee Remeronia niin se varmasti on ihan hyvä vaihtoehto. Oma neurologini sanoi että ei kannata lukea niin tarkasti niitä lääkkeiden sivuvaikutuksia koska lääkeyhtiöt mainitsevat kaikki mahdollisetlievätkin haittavaikutukset vaikka ne tulisivat yhdelle miljoonasta.Sitäpaitsi ihan jokaisella lääkkeellä on kotain sivu/haittavaikutuksia.Terveisin MLL

    • lääkehiiri

      Käytä vuorotellen montaa eri unilääkettä, niin ei tule toleranssia. Remeron, Atarax, Tenox, Imovane.

      • jantzu-

        vaan mielialalääke, jolla on väsyttävä vaikutus ja sen vuoksi käytetään myös uniongelmien hoitoon.

        Niin ja atarax on rauhoittava lääke (ja myös voimakas antihistamiini). Ei siis varsinaisesti unilääke, mutta siihenkin voidaan joissakin tapauksissa käyttää.


      • EI rauhoittavaksi
        jantzu- kirjoitti:

        vaan mielialalääke, jolla on väsyttävä vaikutus ja sen vuoksi käytetään myös uniongelmien hoitoon.

        Niin ja atarax on rauhoittava lääke (ja myös voimakas antihistamiini). Ei siis varsinaisesti unilääke, mutta siihenkin voidaan joissakin tapauksissa käyttää.

        vaikka se monia väsytääkin, etenkin hoidon alussa. Itselläni meni aikoinaan jatkuvana lääkityksenä pitkäaikaiseen urticariaan, 100 mg/vrk, alussa tietysti väsytti, parin viikon kuluttua ei enää laisinkaan.
        Eli A ei siis ole rauhoittava lääke, kuuluu vallan eri ryhmään.


    • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

      Mulla on dormicum,stilnoct,imovane ja insomin reseptit. Niitä vuorottelen että toimiivat paremmin. Paitsi insomin on aika turha

    • toimii mulla

      Xanor väsyttää mua hirveesti ja takaa hyvät unet. Päivisin en voi käyttää Xanoria, koska nukahtaisin pystyyn. Olen käyttänyt Xanoria yli vuoden unilääkkeenä ja hyvin näyttää vieläkin toimivan.

      En oikeastaan tarvitsisi unilääkettä, mutta ainoa toimiva masennuslääke mun kohdalla on Cipralex, joka aiheuttaa mulle unettomuutta.

      • angelique123

        Hei

        mulla on ihan kaamee unettomuus ja yleislääkäri määräsi xanor 0.5 mg / 3krt vrk ja lisäksi imovanea. Huomenna tilasin ajan psykiatrille, sillä näistä ei ole hyötyä. Paljonko uskallan ottaa täksi yöksi?? Siis todella niin, että taju on pois 10 h?? Mua lisäksi pelottaa josko psykiatri ei autakaan...niistä kun ei tiedä. Nyt oon syöny siis sen Xanorin ohjeen mukaan, mutta 2 Imovanea 7.5 ml ja mitään ei tapahdu...Ja töissäkin pitäisi jaksaa...?


    • ...

      Itselle aika karmeaa luettavaa moinen aie käyttää unilääkettä jatkuvasti.
      Siitä ei hyvää seuraa, kun kaikkiin lääkkeisiin syntyy toleranssi ja on aina vain siirryttävä uusiin ja uusiin.
      Ilman haittavaikutuksia olevaa lääkettä ei ole keksittykään.
      Univaikeuksista pääsee eroon elämäntapojaan muuttamalla.
      Vuorokausirytmi pitää olla säännöllinen, liikuntaa ja liikuntaa, raskasta iltasyömistä ja -kahvia tulee välttää, illalla hiljennyttävä ja rentouduttava jne.
      Terveyttä ei apteekissa ole myynnissä.

      • muuttaa

        vuorokausi
        rytmiä säännölliseksi, jos on vuorotyöläinen, kerroppa kaikki tietävä se? Jos lopetat iltavuoron klo 21.00, kotona olet puolituntia myöhemmin, ei siinä elimistö ole heti nukkumisvalmiudessa. Seuraavana aamuna työt alkaa klo 6.00, joten herätä pitää tuntia aikaisemmin. Siinä pitäs päästä hyvin uneen, että jonkinlaista palautumista ehtis tapahtua yön aikana.

        Unirytmin noudattaminen sopii sellaiselle, jolla on säännöllinen työ-aika viikosta toiseen. Mutta jonkunhan ne on vuorotyötkin tehtävä ja seurauksina toisille siitä tulee unettomuutta, joka puolestaan kohottaa verenpainetta ja aiheutuu siitä muutakin riesaa. Eikö nekin ole haittoja ihmisen terveydelle?

        Mikään ei ole helpompaa, kuin jakaa neuvoja tietämättä, mikä se paras vaihtoehto kullekin on.
        Jos omistaa hyvät unenlahjat, ei voi tajuta sitä, jolla niitä ei ole.


      • ilman lääkkkeitä

        Ole onnellinen,jos pärjäät elämäsi hyvin nukkuen ilman lääkitystä. Noita mainitsemiasi keinoja käytän jatkuvasti, mutta en ole nukkunut 20-vuoteen ilman lääkitystä. Kaikilla elämä ei suju ilman suruja tai hyvää lapsuutta.On helppo tuomita unettomat ihmiset, vaikka ei tiedä taustoja.


      • Ketopinor / imovane / te
        ilman lääkkkeitä kirjoitti:

        Ole onnellinen,jos pärjäät elämäsi hyvin nukkuen ilman lääkitystä. Noita mainitsemiasi keinoja käytän jatkuvasti, mutta en ole nukkunut 20-vuoteen ilman lääkitystä. Kaikilla elämä ei suju ilman suruja tai hyvää lapsuutta.On helppo tuomita unettomat ihmiset, vaikka ei tiedä taustoja.

        Ei toimi ei, ketopinor on skitsoille tarkotettu yli 400mg päiväanoksina, mutta pikkuannoksina antaa unet sano lääkäri. Paskanvitut. Just 2½ tuntia sitten meni imovane ja 50mg ketopinoria. Väsy on ollu, kuten koko päivän mutta ei e uni vaan tule. Tuntia enempää en sängyssä pyöriskee, vaikka jotkus sanoo että jos ei 30min sisällä onnaa niin sit ylös ja kohta koittamaan uudestaan.

        Mulla on ollut vuosia yksi ainut kaupasta saatava unettomuusslääke ja samalla masennuslääke, ja sen nimi on alkoholi, vaikkapa oluen muodossa. 3x 0,33l tölkkiä naamariin ja uni tulee! Mut nyt tilanne on se että mun vaikean depression hoidossa (Cymbalta, ei vastetta 6 viikon jälkeen) on päädytty siihen että alkoa menee liikaa ja pitää vähentää esim. puoleen, tän viikon saldo on käytetty, mikä se sit on parempi... Saldo kii, peltii kii.

        Osastolla ollessa annettiin Tenoxia, nukuin tunnin parin pätkissä, REM uneen ei siis mitään mahdollisuuksia. Ja samaa oli Imovanellakin. Alko on ainoa joka toimii.


      • Vuorotyö_
        muuttaa kirjoitti:

        vuorokausi
        rytmiä säännölliseksi, jos on vuorotyöläinen, kerroppa kaikki tietävä se? Jos lopetat iltavuoron klo 21.00, kotona olet puolituntia myöhemmin, ei siinä elimistö ole heti nukkumisvalmiudessa. Seuraavana aamuna työt alkaa klo 6.00, joten herätä pitää tuntia aikaisemmin. Siinä pitäs päästä hyvin uneen, että jonkinlaista palautumista ehtis tapahtua yön aikana.

        Unirytmin noudattaminen sopii sellaiselle, jolla on säännöllinen työ-aika viikosta toiseen. Mutta jonkunhan ne on vuorotyötkin tehtävä ja seurauksina toisille siitä tulee unettomuutta, joka puolestaan kohottaa verenpainetta ja aiheutuu siitä muutakin riesaa. Eikö nekin ole haittoja ihmisen terveydelle?

        Mikään ei ole helpompaa, kuin jakaa neuvoja tietämättä, mikä se paras vaihtoehto kullekin on.
        Jos omistaa hyvät unenlahjat, ei voi tajuta sitä, jolla niitä ei ole.

        Lopeta vuorotyö. Jonkun ne on tehtävä, ei uniongelmaisen.


      • Anonyymi
        ilman lääkkkeitä kirjoitti:

        Ole onnellinen,jos pärjäät elämäsi hyvin nukkuen ilman lääkitystä. Noita mainitsemiasi keinoja käytän jatkuvasti, mutta en ole nukkunut 20-vuoteen ilman lääkitystä. Kaikilla elämä ei suju ilman suruja tai hyvää lapsuutta.On helppo tuomita unettomat ihmiset, vaikka ei tiedä taustoja.

        Aivan juuri näin


      • Anonyymi

        Höpöhöpö! Sä et näköjään tiedä vaikeasta kroonisesta unettomuudesta yhtään mitään.
        Jos terveyttä myytäisiin apteekissa, se tuote olisi aina loppu. Ei kukaan ole moisia kuvitellutkaan. Jos nyt edes jotain unettomuutta helpottavaa apteekista löytyisi, kun ensin lääkäri kirjoittaa reseptin. Nuo sun neuvosi ovat vaikeasta unettomuudesta kärsivän aliarviointia ja loukkaus. Miksi on niin vaikea tajuta, että kukaan ei valittaisi unettomuutta, JOS siihen auttaisi ne puhkikuluneet lapselliset neuvot, kuten tuuleta ja pimennä huone; pidä unipäiväkirjaa; älä murehdi asioita sängyssä; lämpöiset sukat ja lämmintä maitoa; ei raskasta liikuntaa eikä raskasta ruokaa myöhään illalla jne. jne. jne. jne. jne. jne. jne. :D)))))))))))))))
        Lääkkeetön hoito olisi todellakin paras hoito - varmaan kaikkiin sairauksiin - jos se vaan toimisi. Kukapa huvikseen (paitsi narkkarit) kehoonsa mättää myrkkyjä, jos ilmankin pärjää. Vaan kun ei pärjää. Eikä auta lääkkeetkään muuta kuin satunnaisesti muutamaksi tunniksi (max 3 - 4 h unta ).
        Sun kannattaisi varmaan laittaa pystyyn unettomuusvastaanotto, kun olet noin viisas...


    • Käyttäjä

      Hei. Ota vaan rohkeasti Remeron käyttöön!!! Se auttaa uneen parhaiten annoksilla 7,5 mg tai jopa 3.75 mg. Myös 15 mg ok. Itselläni myös 22,5 mg.
      Noin pienillä annoksilla se EI aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Alussa voi olla päivisin väsynyt pöhnäinen olo, mutta itselläni se meni kuukaudessa ohi, tosin annokseni oli 15 mg. Kokeile tuota 7.5 mg. Se pitää ottaa noin tuntia ennen nukkumaanmenoa.
      Olen itse käyttänyt Remeä jo kuusi vuotta, enkä aio sitä lopettaakaan, enkä itse asiassa saakaan. Se toimii myös masennuksen estolääkityksenä. Olen kärsinyt elämässäni viisi kertaa masennusjaksoista, joten enää en niitä halua...masennukseeni liittyy aina voimakas unettomuus ja ahdistus, ja Remeron tosiaan pitää ne poissa! Se ei myöskään poista syvää unta eikä REM-unta, kuten kaikki unilääkkeet tekevät. Sen apuna muuten toimii loistavasti Lyrica, minulla annoksella 75 mg. Eikä mitään sivuoireita!!!! Lyrica lisää unilääkärini mukaan syvää unta. Vaikutuksen huomasin heti ekana yönä pienen pienellä annoksella eli 25 mg. Tuota voit pyytää Remeronin rinnalle, jos se ei yksin auta.

      • aiheuttaa

        aivan matalillakin annoksilla sivuvaikutuksia!


      • estoon ei
        aiheuttaa kirjoitti:

        aivan matalillakin annoksilla sivuvaikutuksia!

        riitä mitkään 3.75-15 mg annokset


      • kyllä totta,
        estoon ei kirjoitti:

        riitä mitkään 3.75-15 mg annokset

        että mikään ei ole helpompaa, kuin tuomita ja jaella ohjeita ihmisille, jotka joutuvat lääkkeisiin turvautumaan.
        Olenkin huomannut, että jonkinlainen ongelma on näillä "tuomitsijoilla" itsellään.
        Luultavasti juuri se, että he tuntevat itsensä paremmiksi ihmisiksi, koska hehän eivät lääkkeitä tarvitse.
        Vuorotyö on juuri sellainen, joka sotkee unirytmin, eikä siinä auta silloin, kuin lääke, jos meinaa töistänsä selvitä. On monta ammattia, joissa uneton ihminen on vaaraksi itselleen ja muille.
        Ne, joilla on hyvät unen lahjat, siitä kannattaa olla todella kiitollinen, kuten terveydestä muutenkin.


      • Vuorotyö_
        kyllä totta, kirjoitti:

        että mikään ei ole helpompaa, kuin tuomita ja jaella ohjeita ihmisille, jotka joutuvat lääkkeisiin turvautumaan.
        Olenkin huomannut, että jonkinlainen ongelma on näillä "tuomitsijoilla" itsellään.
        Luultavasti juuri se, että he tuntevat itsensä paremmiksi ihmisiksi, koska hehän eivät lääkkeitä tarvitse.
        Vuorotyö on juuri sellainen, joka sotkee unirytmin, eikä siinä auta silloin, kuin lääke, jos meinaa töistänsä selvitä. On monta ammattia, joissa uneton ihminen on vaaraksi itselleen ja muille.
        Ne, joilla on hyvät unen lahjat, siitä kannattaa olla todella kiitollinen, kuten terveydestä muutenkin.

        Lopeta se vuorotyä ja lopeta valittaminen. Tai sitten vain lopeta valittaminen ja tyydy "kohtaloon".


    • bgfdskdso

      Minulla auttaa Melatoniini 6mg tuntia ennen nukkumaan menoa otettuna. Taju on kankaalla takuuvarmasti ja on luonnollinen tapa nukkua. Ei tule riippuvuuksia. Tilasin netistä ulkomailta.

      • saisinko mahd.

        Osoitteen..? Onko reseptille tarvetta? myös jäikö tulliin ym. semmosita.

        terveisin.

        erittäin kiinnostunut

        Ps. tiedätkö muita mistä voisi tilata reseptilääkkeitä ilman reseptiä ulkomailta?
        ( ei mitään huijauspaikkoja vaan esim. jotakin mistä esim. itse olet tilannut )


      • missään nimessä
        saisinko mahd. kirjoitti:

        Osoitteen..? Onko reseptille tarvetta? myös jäikö tulliin ym. semmosita.

        terveisin.

        erittäin kiinnostunut

        Ps. tiedätkö muita mistä voisi tilata reseptilääkkeitä ilman reseptiä ulkomailta?
        ( ei mitään huijauspaikkoja vaan esim. jotakin mistä esim. itse olet tilannut )

        Sano kyseisen paikan nimeä taikka laita linkkiä se on samantein ratsauksen alla se mesta..


      • tai jotenkin
        saisinko mahd. kirjoitti:

        Osoitteen..? Onko reseptille tarvetta? myös jäikö tulliin ym. semmosita.

        terveisin.

        erittäin kiinnostunut

        Ps. tiedätkö muita mistä voisi tilata reseptilääkkeitä ilman reseptiä ulkomailta?
        ( ei mitään huijauspaikkoja vaan esim. jotakin mistä esim. itse olet tilannut )

        toisella tavalla.

        [email protected]


      • Uniongelmainen myös

        Hei Onko täällä sellaisia jotka on käyttänyt melatonia pidempään.Itsellä nyt kohta kaksi kuukautta takana ja ohjeissa oli että pitäisi pitää taukoa tuon jälkeen. Nyt en nuku jos jätän melatonin ottamatta olen kokeillut muutaman kerran mutta heti on ongelma nukkumisessa. Oletteko käyttäneet tuon yli kaksi kuukautta mulla on 3 mg melaton-tabletti, Yliopiston Apteekin.


      • käyttäny
        Uniongelmainen myös kirjoitti:

        Hei Onko täällä sellaisia jotka on käyttänyt melatonia pidempään.Itsellä nyt kohta kaksi kuukautta takana ja ohjeissa oli että pitäisi pitää taukoa tuon jälkeen. Nyt en nuku jos jätän melatonin ottamatta olen kokeillut muutaman kerran mutta heti on ongelma nukkumisessa. Oletteko käyttäneet tuon yli kaksi kuukautta mulla on 3 mg melaton-tabletti, Yliopiston Apteekin.

        vuoskaudet ilman taukoja.en o ees huomannu,et niit pitäs pitää.


      • melatoniiniä
        Uniongelmainen myös kirjoitti:

        Hei Onko täällä sellaisia jotka on käyttänyt melatonia pidempään.Itsellä nyt kohta kaksi kuukautta takana ja ohjeissa oli että pitäisi pitää taukoa tuon jälkeen. Nyt en nuku jos jätän melatonin ottamatta olen kokeillut muutaman kerran mutta heti on ongelma nukkumisessa. Oletteko käyttäneet tuon yli kaksi kuukautta mulla on 3 mg melaton-tabletti, Yliopiston Apteekin.

        Minulle lääkäri kirjoitte 2 mg reseptin, minulle tuli siitä paha olo, aivan kun kohta yökkäämässä ja heräsin heti 2 tienoilla?


    • Hypothalamus/MTH

      Onko kukaan nähnyt uusia tutkimustuloksia hypothalamuksen verenkierron vaikutuksesta unettomuuteen. Muutaman vuoden takaiset tutkimukset toivat ko. seikan selvästi esille, mutta vaikuttaa kuin ei ko. ongelmaan vaikuttavaa lääkettä vieläkään olisi markkinoilla. Eikä siitä ole muutenkaan sittemmin kuulunut.Onkohan siis ko. äärettömän pienen verisuonen laajentamiseen keksitty mitään konstia. Koe-eläimillä ko. verenkierron estyttyä (taisi olla kyseessä vain yksi ainoa kovin ohut verisuoni) tapahtui selvä unettomuus. Tämähän ei tietenkään todista, että kaikilla unettomilla olisi syynä tämä kyseinen seikka. Mutta monilla se voisi olla ainakin osatekijänä. Sama verenkiertohäiriö aiheuttaa häiriöitä myös lämmönsäätelyssä. -Jäi siksi mieleen artikkeli ko. asiasta, kun tunnen itse kärsiväni näistä molemmista seikoista. Olen käyttänyt Tenoxia 5-10 mg n. 15 vuoden ajan. Se on antanut välttävän avun. Usein vahvistettuna joko 12,5 mg Ataraxilla tai 5 -7,5 mg Triptylillä, vuorottelemalla. Näitä sopivasti vaihtelemalla olen saanut lääkemäärän pysymään melko pienenä, eikä tottumista ole päässyt tulemaan. Jos ei tää auta, on turha ja vahingollista ottaa lisälääkkeitä, koska unenlaatu kärsii siitä niin, että ei jaksa tulevaa päivää. Tosin, ajoittain tulee jaksoja, jolloin lääkkeet määrästä riippumatta eivät auta lainkaan. Silloin on suosiolla valvottava 7-10 pv ilman mitään lääkettä. Raskastahan se on, eikä silloin ole työkykyinen. Ei missään nimessä! Sen jälkeen taas voi saada normalisoitua tilanteen. Mutta on lyhyitä kausia, jolloin uni tuleekin itsestään muutaman yön ajan. Se onkin käsittämätön tunne, kuinka hyvä ihmisen on silloin olla ja toimia.
      -Oma unettomuuteni alkoi äitini kertoman mukaan syntyessäni. Valvoin kuulemma ensimmäisen 1/2 vuotta kokonaan. Muistan jo paljon ennen ennen kouluikää valvoneeni pimeässä sängyssä ja ihmetelleeni mikä noille toisille, sisaruksille ja vanhemmille tulee aina illalla, kun ne nukahtavat. Samaa ihmettelen yhä , nyt jo vanhana ja eläkeläisenä. En ole koskaan tuntenut tunnetta "nukuttaa". En, vaikka olen ajoittain sairaanhoitaja-vaimoni painostuksesta valvonut useampiakin viikkoja. Hänen mielestään ihminen nukkuu, jos valvoo tarpeeksi. Niinhän se hyväuninen (ja usein hoitoalan ihminen) ajattelee, kun ei kykene parempaan ajatteluun, eikä ole omaa kokemusta. Psyykellä ei ole välttämättä mitään tekemistä ko. ongelman synnyssä. Minut on testattu, enkä ole kärsinyt masennuksesta tms. Nuoremmalla aikuisiällä lääkärit kirjoittivat reseptejä erilaisille nukahtamislääkkeille. Huonolla menestyksellä. Melatoniini saattaa joskus auttaa (unilääkkeen kanssa) saamaan unen n. 2-3 tunniksi, mutta sitten herääkin pirteänä kuin peipponen n. klo 2-3 aikaan yöllä. Pelkkä melatoniini ei kykene minulle antamaan unta hetkeksikään. Ei edes 9 mg. Uni tulisi sitten aamupäivällä uudestaan. Osalle lapsistani on periytynyt sama vaiva, kaikille ei. Viinaa en ota, koska se on osoittautunut kohdallani huonoksi avuksi. Voisinkin sanoa, että mieluummin olen huonouninen ja raitis, kuin hyväuninen ja pämppäävä. Pää ja terveys muutenkin ovat näin pysyneet kunnossa. Monet viinalla itsensä nukuttaneet kaverini/tuttavani/työtoverit ovatkin nukkuneet jo ikilepoon. Mutta on iltapirteydestä ollut etuakin. Toisessa työssäni olen reissannut pikkuporukalla, jolloin olen ollut se, joka on nukahtamatta rattiin ajanut aamuyön tunteina porukan satojen kilometrien päästä taas kotiin nukkumaan. Usein porukka nukkui jo paluumatkalla autossa. Itse en nukkunut vielä ajamisen jälkeenkään, en ainakaan ensimmäisenä yönä, olin niin väsynyt. Toisena yönä usein jo muutaman tunnin, kunnes päänsärky herätti. Yleensä viikon aikana olo tasoittui niin, että saattoi taas viikonloppuna lähteä keikkahommiin uudelleen, leipää tienaamaan. - Tuntuu kummalta, kun kuussakin on käyty, eikä vielä osata unettomuutta hoitaa. Nykyään siitä voi jo puhua, mutta nuoruudessani se oli tabu. Sellaiset leimattiin mielisairaiksi ja se oli hävettävää. Onneksi tässä suhtautumisasiassa on menty parempaan suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1787
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      76
      1637
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      765
    6. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      759
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      747
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe