Muutto Helsinkiin

kaitchu

Itse sain juuri tietää, että sain töitä Helsingistä. Ensimmäistä kertaa joudun siis muuttamaan (suoraan äidin ja isän kotoa omaan kotiin). Itse olen pienestä kaupungista Länsi-Suomesta (n.10000 asukasta), joten Helsinki on todella suuri muutos. Työpaikka sijaitsee Pasilassa ja mielelläni ottaisin vastaan tietoa / vinkkejä yleensäkkin muutosta, yms. Erityisesti vinkit kiinnostavat (sekä tietenkin hyödylliset / pakolliset asiat mitä pitää tietää). Katselin vuokra-asuntoja oikotie.fi:stä ja löysinkin porvoonkadulta mielestäni hyvän asunnon. Hinta on tietenkin hieman korkea, mutta toisaalta se olisi yllättävänkin lähellä työpaikkaa (vihaan ylimääräistä matkustamista). Itselläni ei ole ajokorttia, joten yleisiä kulkuneuvoja on pakko käyttää. Kaikki tieto vuokrattavista (alle 560€/kk asunnoista otetaan vastaa, mitä lähempänä pasilaa sen parempi) ja yleensäkkin tieto siitä mistä vuokra-asuntoja kannattaa lähteä etsimään. Ja muutenkin kaikki tieto muuttoon liittyen ( kaikki vinkit ja niksit) pelkkää plussaa. Tässä on nyt noin 24 päivää aikaa muuttaa ja hoitaa kaikki asiat. Lainaakin joudun ottamaan (että saa tulevaan kämppään edes jotain), mutta nämä ovat niitä "omia ongelmia". Kiitoksia jo etukäteen kaikille niille, jotka antavat neuvoja.

28

2462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 24 päivää aikaa???

Hesari käteen ja soitat joka paikkaa, voi olla että et saa kämpppää tossa 24 päivässä, kato täällä on porukkaa jotka on monta vuotta ilman omaa kämppää.

• selviytymisopas

24 päivässä kaupungilta ihan turha saada asuntoa.. kyllähän yksityiset vuokraa jos tarpeeksi rahaa/kk on valmis maksamaan.

eikä helsinkiin muuttamiseen mitään erityisiä vinkkejä tarvita kuin mihinkään muuhunkaan kaupunkiin. vältä yksityisautoilua ihan ydinkeskustassa ja suosi muutenkin julkisia. siinä se. älä ala heti 2kk asumisen jälkeen kehumaan stadilaisuudellasi.

• kaitchu
        selviytymisopas kirjoitti:

24 päivässä kaupungilta ihan turha saada asuntoa.. kyllähän yksityiset vuokraa jos tarpeeksi rahaa/kk on valmis maksamaan.

eikä helsinkiin muuttamiseen mitään erityisiä vinkkejä tarvita kuin mihinkään muuhunkaan kaupunkiin. vältä yksityisautoilua ihan ydinkeskustassa ja suosi muutenkin julkisia. siinä se. älä ala heti 2kk asumisen jälkeen kehumaan stadilaisuudellasi.

Itse katsellut ja koitan löytää... Löytyykö muuten vaan muutto vinkkejä / niksejä mitä tarvitsee tietää (tai on hyvä tietää) / mitä tarvitsee tehdä kun muuttaa uuteen paikkaan. Eikä kehumisesta ole pelkoa, itse olen hyvinkin nöyrä.

• tässä:

En tiedä mihin olet duuniin menossa, mutta kannattaa kysyä mahdollisia työsuhdekämppiä. Jos niitä sattuu olemaan niin sinne vaan aluksi, myöhemmin ehtii löytää paremaan jos mieli tekee.

Muutin itsekin pieneltä paikkakunnalta jo olihan se alkuun hieman outoa. Olisi hyvä jos sinulla olisi kavereita Helsingissä valmiina. Jos ei ole, niin saattaa aika käydä hieman pitkäksi, mutta eiköhän niitä ajan kanssa löydy.

Elämänmuutos on sinulle varmaan aika iso, jos muutat suoraan vanhempien luota pois. Siinähän sitä sitten tottuu. Helsinki on loppujen lopuksi aika pieni ja yksinkertainen paikka (siis kantakaupungin alue), joten parin kuukauden päästä olet hommasta jo "jyvällä". Ihmiset saattavat tuntua alkuun erilaisille kuin kotipaikkakunnalla, mutta ihan samanlaisia ne loppujen lopuksi on.

Ei kannata häpäistä itseään "muuttumalla" stadilaiseksi. Monet maakunnista tulleet alkavat vääntää slangia ja nolaavat itsensä. Itse olen saanut positiivista huomiota savolaisuudestani ja olen asiasta ylpeä (hähää).

Ole oma itsesi ja kaikki järjestyy. Vastoinkäymisiä voi tulla, mutta ne vain kasvattavat.

Huhm, tulipa juttua. Onnea asunnon hankintaan.

• vielä:

Joukkoliikenne toimii Helsingissä todella hyvin. Varsinkaan kantakaupungin alueella ei kyytiä tarvitse odotella usein 5 minuuttia kauempaa. Ratikat kulkee hyvin, samoin bussit. Linjat kattaa melkein joka paikan ja hirveitä kävelymatkoja ei todellakaan tule. Eikä lysti ole mitään hirvittävän kallistakaan, varsinkin kun ostaa kuukausilipun.

• piiiitkäperjantai

Moi!

Porvoonkatu jatkuu Kalliosta Alppilaan, ja on lähellä Pasilaa. Pasila sinäänsä on pelkkä asuntoalue, eli ihan hyvä idea muuttaa Kallioon, itse asiassa, suurin osa Helsinkiin muuttavista ihmisitä asettuvat aluksi Kallioon! Alppila on vähän rauhallisempi pikkuserkkualue. Kallio on mukava paikka, aluksi saatat säikähtää juoppojen määrää, mutta ne ovat harmittomia kavereita, joskin vähän rasittavia. Kallio on myös eläväinen paikka sikäli, että kaduilla on ihmisiä ja on paljon pikkuliikkeitä ja baarejakin, mikä ei tietysti kaikille sovi jos pitävät rauhallisista alueista mutta itse tykkään eikä siellä tunne itseään niin yksinäiseksi vaikka olisikin yksin. Ihmiset ovat myös helposti lähestyttäviä (suurin osa tosin taitaa olla kännissä).

Halvemmalla saisit asunnon jostain kauempaa, esim metroradan varrelta mutta ei siellä kukaan halua asua ellei ole vähän nupissa vikaa.

Oikotie on hyvä paikka katsella asuntoja, lisäksi etuovi.com. Ja muista, että ei sinun siinä asunnossa tarvitse loppuelämääsi asua, josset viihdy, aina voi muuttaa.

En oikein keksi mitä muuttamisessa nyt erityisesti pitäisi ottaa huomioon. Kirjasi sinun pitää muuttaa Helsinkiin (ilmoitus maistraattiin) että voit saada matkakortin, jonka käyt hakemassa HKL:n toimistosta. Terveyskeskuksesi määräytyy osoitteesi mukaan, ja voit selvittää sen kaupungin kotisivuilta. Kirjastokortin saat kirjastosta hakemalla.

Ja kun huomaat, ettei puhettasi ymmärretä muista tarkistaa käytitkö lauseessa sanoja häh tai kui. Länsimurteiden häh eli mitä kuullostaa täkäläisille epäkohteliaalta, ja kui-sanaa he eivät heti osaa yhdistää kysymykseksi "miksi". =)

Tervetuloa vaan !

Niin, ja koita olla sanomatta Helsinkiä Hesaksi.

• olet pelle

Olet joko provo tai todennäköisemmin pöndeltä muuttanut wannabe-stadilainen joka kuvittelee tietävänsä kaiken Helsingistä ja hkiläisistä, ja olevansa sellainen itsekin.

"Ja kun huomaat, ettei puhettasi ymmärretä muista tarkistaa käytitkö lauseessa sanoja häh tai kui. Länsimurteiden häh eli mitä kuullostaa täkäläisille epäkohteliaalta, ja kui-sanaa he eivät heti osaa yhdistää kysymykseksi "miksi". =)"

h0hh0h, täyttä paskaa. Itse olen syntyperäinen nuori hkiläinen, ja käytän ko. ilmaisuja (tosin "kui" on "kuis"). Kuten myös samoista ympyröistä lähtöisin oleva kaveripiirini.

Tuota metroradan varrella asumista en viitsi edes kommentoida.

• joo...

"Kallio on mukava paikka, aluksi saatat säikähtää juoppojen määrää, mutta ne ovat harmittomia kavereita, joskin vähän rasittavia."

Tässä taas jonkun wannabe-taiteilijan ruusuinen näkemeys Kalliosta. Unohdit mainita narkkareiden hillumisen, katuväkivallan, ryöstöt ja muut sekopäiden toimet. Kyllä niitä vaan Kalliossa on ja ne kaikki juopot ei todellakaan ole mitään "harmittomia veijareita" jotka vähän ördäävät omissa porukoissaan.

Itse olen suvaitsevainen, mutta en ummista silmiäni todellisuudelta. Hyvä jos Kalliossa olisi vain noita harmittomia pulsuja, mutta kun siellä pörrää niitä vähemmän harmittomia kavereita, jotka eivät ole kiinnostuneet muiden turvallisuudesta.

Itseasiassa Kallion asukkaat ovat itsekin jo vittuuntuneet meininkeihin (turha väittää, että tämä olisi vain suvaitsemattomien porvareiden keksintöä):

http://www.adressit.com/kalliosiistiksi

• ...
        joo... kirjoitti:

"Kallio on mukava paikka, aluksi saatat säikähtää juoppojen määrää, mutta ne ovat harmittomia kavereita, joskin vähän rasittavia."

Tässä taas jonkun wannabe-taiteilijan ruusuinen näkemeys Kalliosta. Unohdit mainita narkkareiden hillumisen, katuväkivallan, ryöstöt ja muut sekopäiden toimet. Kyllä niitä vaan Kalliossa on ja ne kaikki juopot ei todellakaan ole mitään "harmittomia veijareita" jotka vähän ördäävät omissa porukoissaan.

Itse olen suvaitsevainen, mutta en ummista silmiäni todellisuudelta. Hyvä jos Kalliossa olisi vain noita harmittomia pulsuja, mutta kun siellä pörrää niitä vähemmän harmittomia kavereita, jotka eivät ole kiinnostuneet muiden turvallisuudesta.

Itseasiassa Kallion asukkaat ovat itsekin jo vittuuntuneet meininkeihin (turha väittää, että tämä olisi vain suvaitsemattomien porvareiden keksintöä):

http://www.adressit.com/kalliosiistiksi

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, itse asun Vaasankadulla, kaiken sen pahan keskellä. Ja näin nuorena naisena todella saa/joutuu pelkäämään niitä narkkareita.. Monet kerrat joku lähtenyt seuraamaan tai muuten vaan ehdottelemaan jotain tosi sopimatonta -ja jos yrität olla kuulematta tai näkemättä mitään, joku saattaa käydä kimppuun.
        On kalliossa tietysti hyviäkin puolia, paljon ihmisiä ja suurin osa tosi mukavia.. Mutta itse kyllä etsin asuntoa jostain vähän rauhallisemmasta paikasta.

• Kallopala

Ylempi keskiluokka puhuu Hesasta.

Mutta asiaan alkuperäisille: katso kämppiä myös itse Pasilasta. Porvoonkadulla on vähän huono maine, ainakin osalla siitä. Alppilassa on myös hyviä, rauhallisia ja vanhoja pienkerrostaloja.

• hienoa!
        Kallopala kirjoitti:

Ylempi keskiluokka puhuu Hesasta.

Mutta asiaan alkuperäisille: katso kämppiä myös itse Pasilasta. Porvoonkadulla on vähän huono maine, ainakin osalla siitä. Alppilassa on myös hyviä, rauhallisia ja vanhoja pienkerrostaloja.

Vain maalaiset sanoo Hesa. Stadilaisen suussa Helsinki on Helsinki ja ydinkeskusta stadi.

• häh??
        hienoa! kirjoitti:

Vain maalaiset sanoo Hesa. Stadilaisen suussa Helsinki on Helsinki ja ydinkeskusta stadi.

"Vain maalaiset sanoo Hesa. Stadilaisen suussa Helsinki on Helsinki ja ydinkeskusta stadi."

Mitä vitun väliä sillä on? Pääasia että porukka tajuaa mistä puhutaan.

• Samaa mieltä
        hienoa! kirjoitti:

Mistähän böndelt edellinenki oli.
        Silloinku budjattiin stadis, mentiin kamuille rööperiin, hagigseen, sörkkaan, suokkiin, tölikään.
        Nyt ku budjaan helsingis, on yleissana noihin stadi.

• Paljaat jalat
        hienoa! kirjoitti:

Kyllä ainikin mun koko ikänsä kantakaupungissa asunut jo edesmennyt mummo puhui aina hesasta ei koskaan stadista. Milloin sitten tuosta hesasta tullut maalaisten termi, en tiedä. 70 luvulla taisi vielä olla sama kumpaa sanaa käytti, stadi merkitsi silloin enemmän kantakaupunkia.

• lukenu
        Paljaat jalat kirjoitti:

Kyllä ainikin mun koko ikänsä kantakaupungissa asunut jo edesmennyt mummo puhui aina hesasta ei koskaan stadista. Milloin sitten tuosta hesasta tullut maalaisten termi, en tiedä. 70 luvulla taisi vielä olla sama kumpaa sanaa käytti, stadi merkitsi silloin enemmän kantakaupunkia.

niinhän tääl on sanottuki, et stadi on sama ku nykynuoret sanoo monesti city. Helsinkihän on hyvin laaja, nykyisin kun asun pois pakokaasuista, en asu stadis, vaan suomalaisille sanon kaupungin osan nimen, ja ulkomailla Helsinki.
        Viidennen polven stadilainen, jolla jo 3uutta polvea alaspäin!

• sdfsdf
        Samaa mieltä kirjoitti:

Mistähän böndelt edellinenki oli.
        Silloinku budjattiin stadis, mentiin kamuille rööperiin, hagigseen, sörkkaan, suokkiin, tölikään.
        Nyt ku budjaan helsingis, on yleissana noihin stadi.

"Mistähän böndelt edellinenki oli.
        Nyt ku budjaan helsingis, on yleissana noihin stadi."

Puhu suomea äläkä ruotsia.

• vai city vai ?
        lukenu kirjoitti:

niinhän tääl on sanottuki, et stadi on sama ku nykynuoret sanoo monesti city. Helsinkihän on hyvin laaja, nykyisin kun asun pois pakokaasuista, en asu stadis, vaan suomalaisille sanon kaupungin osan nimen, ja ulkomailla Helsinki.
        Viidennen polven stadilainen, jolla jo 3uutta polvea alaspäin!

Lontossa on city, mutta ei Helsingissä ole cityä, eikä helsinki ole city. Sellainen lehti on kuin city.

• se city
        vai city vai ? kirjoitti:

Lontossa on city, mutta ei Helsingissä ole cityä, eikä helsinki ole city. Sellainen lehti on kuin city.

löydy joka taajamasta.

• julkisilla liikkumiseen
        se city kirjoitti:

löydy joka taajamasta.

Tässä olisi hyvä vinkki, kun katsot asuntoja, etkä oikein tiedä, onko kämppä sopivan matkan päässä työpaikastasi.

Mene sivulle www.reittiopas.fi ja laita asuntoilmoituksessa oleva osoite ja työpaikkasi osoite ohjelmaan ja laita ajankohdaksi tyypillinen työhönmenoaikasi. Näin saat helposti selville, kuinka monella julkisella kulkuneuvolla sinun täytyy mennä ja kuinka kauan matkassa kestää. Saatat päästä Pasilaan yllättävän nopeasti sellaisistakin paikoista, joista et uskoisi pääsevän.

Tervetuloa Helsinkiin! :-)

• ei voi kuin nauraa
        sdfsdf kirjoitti:

"Mistähän böndelt edellinenki oli.
        Nyt ku budjaan helsingis, on yleissana noihin stadi."

Puhu suomea äläkä ruotsia.

"Puhu suomea äläkä ruotsia. "
        ERITTÄIN OSUVASTI SANOTTU!

Minua on aina huvittanut stadipellet jotka ylpeinä ja muita suomalaisia parempina Suomen pääkaupunkilaisina vääntävät "murretta" joka on pääsääntöisesti ruotsinkielestä pöllittyä.
        Ei ne itse edes tajua kuinka kusetettuja ovat.

• .............
        ei voi kuin nauraa kirjoitti:

"Puhu suomea äläkä ruotsia. "
        ERITTÄIN OSUVASTI SANOTTU!

Minua on aina huvittanut stadipellet jotka ylpeinä ja muita suomalaisia parempina Suomen pääkaupunkilaisina vääntävät "murretta" joka on pääsääntöisesti ruotsinkielestä pöllittyä.
        Ei ne itse edes tajua kuinka kusetettuja ovat.

et voisi enempää oikeassa enää olla. saahan ne luulla olevansa muita parempia, mutta totuus on aina tarua ihmeellisempää...... :D

• Slangia
        ............. kirjoitti:

et voisi enempää oikeassa enää olla. saahan ne luulla olevansa muita parempia, mutta totuus on aina tarua ihmeellisempää...... :D

Ku mie, sie, mää, sää, tai sanat ilman Dtä. Tosa , ja täsä.

• tie mutkainen lie
      • kaitchu

Tuli sitten käytyä katsomassa 2 taloa. Toinen oli Hermannista, aivan loistava yksiö. Sitten se toinen... Se oli Kalliosta (Helsinginkadulta) ja huonossa kunnossa. Aivan järjettömiä vuokria pyytävät tuollaisen näköisistä. No ehkä se on vaan minun tottumattomuuteni. Toivottavasti alkaisi tärppäämään edes ensi viikolla. Muuten tulee liian kiire. Jos ensi viikolla menisi katsomaan muutaman asunnon Vantaalta tai jopa Espoosta.

Ai niin olihan Kalliossa uutta myös se juoppojen määrä. Nyt on tullut nähtyä sekin. Siinä katuja kierrellessä katselin mitä löytyy ympäristöstä. Tulos oli: Baari, Luontaistuotekauppa,Baari,Thai hierontaa,Baari,Apteekki,Thai hierontaa, Baari, jne. Jos joisin niin varmaan olisi ihan mukava paikka, mutta kun en juo.

Kiitokset muuten kaikille tähän mennessä kirjoittaneille ja myöskin tuleville.

• Likkka-65
        kaitchu kirjoitti:

Tuli sitten käytyä katsomassa 2 taloa. Toinen oli Hermannista, aivan loistava yksiö. Sitten se toinen... Se oli Kalliosta (Helsinginkadulta) ja huonossa kunnossa. Aivan järjettömiä vuokria pyytävät tuollaisen näköisistä. No ehkä se on vaan minun tottumattomuuteni. Toivottavasti alkaisi tärppäämään edes ensi viikolla. Muuten tulee liian kiire. Jos ensi viikolla menisi katsomaan muutaman asunnon Vantaalta tai jopa Espoosta.

Ai niin olihan Kalliossa uutta myös se juoppojen määrä. Nyt on tullut nähtyä sekin. Siinä katuja kierrellessä katselin mitä löytyy ympäristöstä. Tulos oli: Baari, Luontaistuotekauppa,Baari,Thai hierontaa,Baari,Apteekki,Thai hierontaa, Baari, jne. Jos joisin niin varmaan olisi ihan mukava paikka, mutta kun en juo.

Hermanni ja Käpylä sekä Oulunkylä on just kivoja paikkoja. Alppilastakin voi löytää helmen samoin Kalliosta. Hesari on aika "eloisa" paika, mutta olen asunut siellä pari vuotta ja ihan ok siel oli asua.
        Pasila on radan varrella joten edukkaanpia vois löytyä Espoon ja Vantaan puolelta, mutta taidat olla nuori ihminen niin sulle sopis just noi em. mestat.
        Lippu korkeelle ja Tervetuloa Stadiin!

• paljon sekopäitä
        kaitchu kirjoitti:

Kyllä siellä saa kadulla kävellä, mutta välillä jotkut hakkaa toisiaan ihan sekasin. Ja ne kämpät on kauheita Hesarilla, mutta jos dokaat niin ei kait väliä. Polttaa vaan röökiä sisällä ja jotain muutakin.

Thai hierontaa on Kalliossa ja sex shoppeja riittämiin.

Ja 2 kertaa viikossa Hurstin leipäjono ja 5 kertaa viikossa Rälläkän leipäjono.

• hyvät yhteydet

joka puolelta, joten ei tarvitse asua Pasilassa päästääkseen näppärästi töihin. Kaikki junat pysähtyvät Pasilassa. Kannattaa katsoa asuntoa myös kauempaa radan varrelta, vuokrien hinta laskee reippaastikin.

Jos näet kiinnostavan asunnon, katso reittioppaasta miten nopeasti/helposti pääset työpaikalle. Siellä on myös kartta.

http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/

Ensimmäinen puoli vuotta menee varmasti ihmetellessä. Reippaasti harrastustoimintaan vaan mukaan, niin saat uusia tuttuja! Helsingissä jää helposti yksin, jos on vähääkään passiivinen.

• ernesti1

muuta kallioon. tääl on halpaa kaljaa ja halpoja naisia. ite asuin vuoden verran pasilassa. se oli tosi ankee mesta.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      99
      2683
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      62
      1714
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      10
      1686
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1575
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1538
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      26
      1246
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      26
      1105
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1052
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1022
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      81
      1005
    Aihe