Vaikka kaikki tuntuvat haukkuvan

pöppeli

niin minä rakastan Ev.lut -kansankirkkoamme ja erityisesti omaa seurakuntaani, jonka jäsen olen ollut koko ikäni 31v.

Käyn lähes joka sunnuntai jumalanpalveluksessa ja vaihtelevasti muissa tapahtumissa. Tämän lisäksi kuulun seurakunnan nimikkolähetin lähetysrenkaaseen. Jo lapsuuden parhaat muistot liittyvät srk:nan päiväkerhoon ja sen ihanaan ohjaajaan. Aina en ole ollut näin aktiivinen, mutta Jumalaan olen kyllä uskonut aina, joitain murrosiän kapinavuosia lukuunottamatta.

Olen tyytyväinen julistukseen ja tapahtumien sisältöön. Hädän hetkellä olen saanut luotettavaa ja ymmärtävää sielunhoitoa ja rukousapua. Uusia ystäviäkin olen saanut, mikä lienee näin aikuisiällä aika harvinaista.

Parasta kuitenkin lienee se, ettei minua vaadita kokemaan hurmosta tai tunnekuohuja uskon merkkinä. Voin istuksia ihan hiljaa takapenkissä, jos haluan. Voin laulaa täydellä voimalla, jos haluan. Ehtoollisen nälkä on aina yhtä suuri.

Minusta on juuri paikallaan pitää Kaikkivaltias keskeisenä asiana, ja jättää ihmistouhuilut ja vaihtelevat tuntemukset vähäksi aikaa taustalle: niitä on elämässä aivan liikaa muutenkin. Jumala on suuri ja minä olen pieni. Jumalalle kiitos.

4

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hauku

Olisin minäkin voinut vaikkapa sanasta sanaan kirjoittaa tuon viestisi. Niin yhdenmukainen on tuntuma, vaikka en noin aktiivinen osallistuja olekaan.

Ev.lut. kirkossa on aivan yhtä pätevää Raamatun mukaista opetusta ja toimintaa kuin missä tahansa muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa tai herätysliikkeessä.

• witness

Ei kukaan riistä uskoanne, ei mitätöi tai aliarvioi.

Oleellisinta onkin uskovien yhteys (luterilaisittain en löydä termiä... jäsenyhteys?)
        eikä sitä voi ottaa keneltäkään pois. Ja kuka ottaisi? Iloitsemmeko yhdessä Jeesuksen ristin voitosta, ylistämmekö ihanasta pelastuksesta ja taivasyhteydestä - vai olemmeko vaihtaneet sen johonkin muuhun?

Ns. vapaissa suunnissa asiat joskus riistäytyvät (myönteiselläkin tavalla). Uskoontulo on asia, josta toiset puhuvat, ja jopa 'uskovat' eivät pidä sitä tarpeellisena!

En tiedä, mitä Jumala haluaisi sanoa. Sanokoon sen jokaiselle henkilökohtaisesti, Raamattu opettaa, ettei pelastusta ole yhdessäkään muussa kuin Jeesuksessa. Tämä on (myös) ns luterilainen totuus; miksi se ei sitten sitouta siihen uskovia? Elämään sitä Jumalan tahdon mukaista elämää, jossa ojentaudutaan Jumalan Sanan mukaan, Pyhän Hengen ohjauksessa?

Hurmos on hallittavissa, osin joskus jopa vain sielullista. Sellaisen voi jättää omaan arvoon; ekat kielilläpuhumiset jäävät ehkä mieleen, mieluiten rukouskammioon. Jeesus on kaikille sama, yhtä tärkeä. Kuinka rakas Hän saa olla meille?

• Timo T.

hauku! Esim minä en hauku sinua siitä, että koet Luterilaisuuden ja kirkon yhteyden sinulle tärkeäksi. En hauku enkä syytä. Jeesus Kristus on ainut tie Isän Jumalan luokse, ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa, ei mikään kirkko, ei mikään asia, ei ole olemassa mitään muuta joka pelastaisi. Eli on väärin erotella Luterilaisuus ja Jeesus, on väärin erotella vapaat suunnat ja Jeesus. Ei ole olemassa tällaista tapaa muuta kuin ihmisestä. Jos sydämessäsi uskot, että Jeesus Kristus on kuollut sinun puolestasi, jos tämän myös aina suullasi tunnustat, olet pelastettu vaikka kuuluisit 4h hengelliseen kerhoon. Eli sillä ei ole mitään merkitystä mihin ihmisen asettamaan järjestöön kuulut, ainoastaan uskolla Jeesukseen Kristukseen on merkitystä. Todella vapauttava ja hieno sanoma tämä, näin meillä on iankaikkinen elämä Hänen yhteydessään. Ihmisten opetukset muuttuvat, Jumalan opetus ei. Tässä on meille kantava voima läpi tämän ajan kunnes usko muuttuu näkemiseen.
      Muuten hurmostilat yms. ei aina ole Hengestä mutta myös Hengestä tulee kaikenlaisia voimallisia tekoja. Raamattukin opettaa, että ne poistuvat vasta kun tulee se mikä täydellistä on eli Jeesus Kristus takaisin kirkkaudessaan. Mutta ei uskon mittarina voida käyttää tällaisia asioita.
      Jumalan siunausta sinulle ystäväiseni.
      TT

• .

onnea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      73
      4527
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3463
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1219
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      127
      944
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe