Eilinen A-talk käsittelitteli naispappeutta, samaa sukupuolta olevia pareja sekä kirkosta eroamista.
Keskustelu oli mielenkiintoinen jossa oli kolme kirkon edustajaa ja yksi vapaa-ajattelija.
Otaksun että lähes kaikilla jotka ohjelman näki syntyi sama vaikutelma kuin mulla "yhdestä viisaasta lampaasta", "yhdestä fiksusta" ja "kahdesta tyhmästä pahasta sudesta" jotka keskustelivat.
http://www.yle.fi/aohjelmat/atalk/arkisto/id85843.html
Ohjelma tulee tänään perjantaina uusintana TV1 klo 13.45
Ohjelman voi myös katsoa netistä.
http://areena.yle.fi/hae?pid=187319
A-talk, Pako kirkosta
16
863
Vastaukset
- uskovainen89
Itse voisin sanoa asian, että fiksu ja viisas lammas on sama. Kaksi oli sutta lammasten vaatteessa ja yksi oli eksynyt lammas.
Mielipiteitä keskustelusta odotinkin.
Ohjelmassa käsiteltyjen asioidenkin tiimoilta vois laittaa esille tämän pilakuvan loukkaamatta ketään fiksua.
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pilakuvat/g.htm
Kyseinen kuva sai jotkut pari vuotta sitten vetämään herneen nenäänsä ja keskusrikospoliisi tutki asian.
Niin vaan kristittyjen joukostakin löytyy huumorin tajuttomuutta joten turha yksin muslimeita on syytellä.
Kuvan tutkinnasta ja päätöksestä löytyy yhteenveto tuolta:
http://www.uskonnonvapaus.fi/2006/va-pilakuvat.html- uskovainen89
Pe.ku kirjoitti:
Mielipiteitä keskustelusta odotinkin.
Ohjelmassa käsiteltyjen asioidenkin tiimoilta vois laittaa esille tämän pilakuvan loukkaamatta ketään fiksua.
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/pilakuvat/g.htm
Kyseinen kuva sai jotkut pari vuotta sitten vetämään herneen nenäänsä ja keskusrikospoliisi tutki asian.
Niin vaan kristittyjen joukostakin löytyy huumorin tajuttomuutta joten turha yksin muslimeita on syytellä.
Kuvan tutkinnasta ja päätöksestä löytyy yhteenveto tuolta:
http://www.uskonnonvapaus.fi/2006/va-pilakuvat.htmlEikös pilakuvan idea ole pilailla? Eikös se silloin ole tietoista ärsyttämistä ja "kiihottamista" kyseisissä pilakuvissa "tiettyä kansanryhmää" eli uskovia.
En tiiä onko politiikot vätänyt hernettä nenään ku niistä niin paljon puhutaan pahaa? Mitähän mieltä Ilkka Kanerva on kun kristillsellä pod.fi sivustolla vitsailtiin Ile sonera liittymästä jossa olisi 200 ilmaista viestiä ja ehkä joitain julkkisten numeroja valmiina..
Mielestäni sanavapaus on mennyt monissa kohdin liian pitkälle... Esim. Mannerheimin sairas elokuva vanhasen syytös, eduskunnan seksuaalihäirinnät ja tietty jotkut pilakuvat. En ainakaan itse tykkäisi jos musta olis pilakuvia lehessä tai netissä. Onhan se loukkaavaa, varmasti koko perhettä kohtaan. Varmasti joutuu julkkisten lapset lievän koulukiusannan kohteeksi pilakuvien johdosta. - Saddu ;-)
uskovainen89 kirjoitti:
Eikös pilakuvan idea ole pilailla? Eikös se silloin ole tietoista ärsyttämistä ja "kiihottamista" kyseisissä pilakuvissa "tiettyä kansanryhmää" eli uskovia.
En tiiä onko politiikot vätänyt hernettä nenään ku niistä niin paljon puhutaan pahaa? Mitähän mieltä Ilkka Kanerva on kun kristillsellä pod.fi sivustolla vitsailtiin Ile sonera liittymästä jossa olisi 200 ilmaista viestiä ja ehkä joitain julkkisten numeroja valmiina..
Mielestäni sanavapaus on mennyt monissa kohdin liian pitkälle... Esim. Mannerheimin sairas elokuva vanhasen syytös, eduskunnan seksuaalihäirinnät ja tietty jotkut pilakuvat. En ainakaan itse tykkäisi jos musta olis pilakuvia lehessä tai netissä. Onhan se loukkaavaa, varmasti koko perhettä kohtaan. Varmasti joutuu julkkisten lapset lievän koulukiusannan kohteeksi pilakuvien johdosta....juuri lienee herättää ajatuksia ja myös närkästystä ajatuksien ja keskustelun muodostamisen alkuunpanomediana,kö ?!?
Kolistella luurankoja kaapeista ja pölyjä ikivanhojen kirjoituskokoelmien idiotismista,kö ?!?
Se omilla pienillä harmailla solukoillaan eloaan hyötykäyttävä osa lienee yhä vaan vielä pienessä yhteiskunnallisessa asemassa kaikkialla eri elinpiireissä kautta Telluksemme,kö ?!?
Mielestäni sananvapauden tulisi olla täydellisen absuluuttinen ja pystyä sallimaan jokaikisen yksilön mielipiteiden kerronta kaikkialla maailmassa jokaikisestä mahdollisesta asiasta mitenkään/kenenkään sitä sensuroimatta,kö ?!?
Mutta se ei vaan tällä hetkellä toteudu missään maassa/uskontokunnassa ym. yhteisöhallintapiirissä ,koska se ei olle valtaapitävien mielestä "moraalisesti"(?) hyväksyttävää,kö ?!?
Mutta ehkäpä joku päivä me voimme tätä utopiaa ihailla ?!?
;-) uskovainen89 kirjoitti:
Eikös pilakuvan idea ole pilailla? Eikös se silloin ole tietoista ärsyttämistä ja "kiihottamista" kyseisissä pilakuvissa "tiettyä kansanryhmää" eli uskovia.
En tiiä onko politiikot vätänyt hernettä nenään ku niistä niin paljon puhutaan pahaa? Mitähän mieltä Ilkka Kanerva on kun kristillsellä pod.fi sivustolla vitsailtiin Ile sonera liittymästä jossa olisi 200 ilmaista viestiä ja ehkä joitain julkkisten numeroja valmiina..
Mielestäni sanavapaus on mennyt monissa kohdin liian pitkälle... Esim. Mannerheimin sairas elokuva vanhasen syytös, eduskunnan seksuaalihäirinnät ja tietty jotkut pilakuvat. En ainakaan itse tykkäisi jos musta olis pilakuvia lehessä tai netissä. Onhan se loukkaavaa, varmasti koko perhettä kohtaan. Varmasti joutuu julkkisten lapset lievän koulukiusannan kohteeksi pilakuvien johdosta.Pilakuva voi olla huumoria jonka avulla täysin erilaisen mielipiteen omaavat ihmiset voidaan saada keskusteluyhteyteen.
Hyvin harva on niin tosikko joka ei ymmärrä pilakuvan positiivista vaikutusta mihinkä tahansa asiaan.
Minä pitäisin itseeni kohdistuvasta negatiivisestakin pilakuvasta ja palstalla kohtaamasta kritiikistäkin pidän jo senkin takia että se osoittaa viestini jotakuinkin luetuksi ja jopa ymmärretyksikin.
Mannerheim asiassa olen samaa mieltä.
Se on "laitonta sananvapautta" koska siinä rikotaan yksittäisen ihmisen intimiteettisuojaa.
Ei ole mitään järkeä tai moraalia kertoa tai arvailla toisten ihmisten ja varsinkaan kuolleiden intiimejä asioita joka tuokin on siinä missä joku vessassa käyntitapakin.- uskovainen89
Pe.ku kirjoitti:
Pilakuva voi olla huumoria jonka avulla täysin erilaisen mielipiteen omaavat ihmiset voidaan saada keskusteluyhteyteen.
Hyvin harva on niin tosikko joka ei ymmärrä pilakuvan positiivista vaikutusta mihinkä tahansa asiaan.
Minä pitäisin itseeni kohdistuvasta negatiivisestakin pilakuvasta ja palstalla kohtaamasta kritiikistäkin pidän jo senkin takia että se osoittaa viestini jotakuinkin luetuksi ja jopa ymmärretyksikin.
Mannerheim asiassa olen samaa mieltä.
Se on "laitonta sananvapautta" koska siinä rikotaan yksittäisen ihmisen intimiteettisuojaa.
Ei ole mitään järkeä tai moraalia kertoa tai arvailla toisten ihmisten ja varsinkaan kuolleiden intiimejä asioita joka tuokin on siinä missä joku vessassa käyntitapakin.Oliko Jeesus vitsikäs?
Mitä mieltä olet Peku. Esimerkiksi tänään pitkänäperjantaina on kirkossa tullu ilmi selvästi, että ristillä kun Jeesus naulittiin oli kaksi ryöväriä vierellä ja siinä ei varmaan ollu mukavaa..
Jeesus sitte sano tänäpäivänä olet paratiisissa. :D
Se on tosiasia mitä Jeesus sano, mutta kyllä se varmasti oli myös hauskakin. Siis se ei ollu sellanen vitsi mikä ei pitäisi paikkansa vaan sellanen tosivitsi =) Onko muuten tosivitsejä olemassa? No jos ei niin se tapaus ei ollu sitten tosivitsi vaan Tosi tapahtuma. uskovainen89 kirjoitti:
Oliko Jeesus vitsikäs?
Mitä mieltä olet Peku. Esimerkiksi tänään pitkänäperjantaina on kirkossa tullu ilmi selvästi, että ristillä kun Jeesus naulittiin oli kaksi ryöväriä vierellä ja siinä ei varmaan ollu mukavaa..
Jeesus sitte sano tänäpäivänä olet paratiisissa. :D
Se on tosiasia mitä Jeesus sano, mutta kyllä se varmasti oli myös hauskakin. Siis se ei ollu sellanen vitsi mikä ei pitäisi paikkansa vaan sellanen tosivitsi =) Onko muuten tosivitsejä olemassa? No jos ei niin se tapaus ei ollu sitten tosivitsi vaan Tosi tapahtuma.Ei mielestäni ole huumoria.
"Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit"
Minkähän takia Jeesus huusi nuo viimeiset sanansa.
Hänenhän piti opetuslasten ja muiden Raamatun kirjoittajien mukaan olla itse se Jumala.- -W-
Pe.ku kirjoitti:
Ei mielestäni ole huumoria.
"Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit"
Minkähän takia Jeesus huusi nuo viimeiset sanansa.
Hänenhän piti opetuslasten ja muiden Raamatun kirjoittajien mukaan olla itse se Jumala.Jumala lähetti ainoan poikansa ihmiseksi (=inhimilliseksi) siitä syystä että Jumala ei jumaluudessaan voi kokea asioita niinkuin ihminen ne kokee. Eikä Jumalassa ole syntiä.
Jumala antoi ihmisille mahdollisuuden ensin totella häntä lain kautta, mutta ihmiset olivat uppiniskaisia eivätkä Jumalaa totelleet. Silloin Jumala päätti lähettää ihmisille "pelastuksen hullutuksen" (joka ei ihmisen luonnolliseen järkeen käy). Hän lähetti yksin armosta tapahtuvan pelastuksen ihmiseksi tulleen ja ihmiskuoleman kärsineen poikansa Jeesuksen kautta.
Ja jotta ihmisillä voisi olla pelastus Jeesuksen kautta Jumalan kasvojen edessä, Jumalan Pojan piti kuolla ristillä kaikkien meidän syntien tähden (=Hän otti kaikki meidän synnit päällensä, ollen kuitenkin itse synnitön). Jotta Jeesus olisi voinut ottaa päälleen ihmisten syntivelat hänen täytyi olla kuin yksi meistä = lihaksi tullut ihminen. Vain ihminen voi kokea saman kuin toinen ihminen ja vain ihminen voi kokea synnin kurjuuden.
Jos minulle rakas, oma isäni uhraisi minut jonkin tärkeän asian tähden ja vaikka saattaisin olla alkuun nöyrä hyvän asian eteen kuolemaankin, luultavasti viimeisillä voimillani kysyisin kuitenkin tuskissani, isä - miksi hylkäsit minut. Se on inhimillistä, ihmisyyttä. Jeesuksen sanojen kohdalla se todistaa sen, että armon kautta tapahtuva pelastus on mahdollinen, sillä Jumala todella lähetti poikansa ihmiseksi.
Mutta ei kaikki loppunut viittaamiisi Jeesuksen sanoihin. Nyt oikeastaan kaikki vasta alkoi. Sen jälkeen Jeesus kuoli ja hänet haudattiin (kuten kuka tahansa ihminen haudataan), Jumala herätti poikansa kolmantena päivänä kuolleista ja Jeesus nousi Jumalan tykö taivaisiin. Jumala oli näin valmistanut tien taivaisiin myös meille Poikansa Jeesuksen uhrikuoleman kautta.
Nyt kaikilla ihmisillä on mahdollisuus Jeesuksen uhrikuoleman kautta saada pelastuksen armon Jumalan silmien edessä. Ei sen tähden että me olemme niin hyviä (ei, sitähän jo kokeiltiin ja se ei onnistunut), vaan sen tähden että Jumala on armollinen ja on jo tehnyt kaiken valmiiksi, ilman meidän ansiota.
Ihminen luonnostaan ei kuitenkaan koskaan tule hyväksymään sitä että pelastusta ei voi itse ansaita, sen tähden ristin kautta tapahtuva pelastus on meille hullutus. Hullutuksena se pysyykin ellemme kuuntele Jumalaa kun hän meille puhuu ja sydämestämme ota vastaan hänen armoaan kun Hän meille sitä tarjoaa.
Kuinka älyttömän helppoa... mutta niin... hullutusta! - hullutusta...
-W- kirjoitti:
Jumala lähetti ainoan poikansa ihmiseksi (=inhimilliseksi) siitä syystä että Jumala ei jumaluudessaan voi kokea asioita niinkuin ihminen ne kokee. Eikä Jumalassa ole syntiä.
Jumala antoi ihmisille mahdollisuuden ensin totella häntä lain kautta, mutta ihmiset olivat uppiniskaisia eivätkä Jumalaa totelleet. Silloin Jumala päätti lähettää ihmisille "pelastuksen hullutuksen" (joka ei ihmisen luonnolliseen järkeen käy). Hän lähetti yksin armosta tapahtuvan pelastuksen ihmiseksi tulleen ja ihmiskuoleman kärsineen poikansa Jeesuksen kautta.
Ja jotta ihmisillä voisi olla pelastus Jeesuksen kautta Jumalan kasvojen edessä, Jumalan Pojan piti kuolla ristillä kaikkien meidän syntien tähden (=Hän otti kaikki meidän synnit päällensä, ollen kuitenkin itse synnitön). Jotta Jeesus olisi voinut ottaa päälleen ihmisten syntivelat hänen täytyi olla kuin yksi meistä = lihaksi tullut ihminen. Vain ihminen voi kokea saman kuin toinen ihminen ja vain ihminen voi kokea synnin kurjuuden.
Jos minulle rakas, oma isäni uhraisi minut jonkin tärkeän asian tähden ja vaikka saattaisin olla alkuun nöyrä hyvän asian eteen kuolemaankin, luultavasti viimeisillä voimillani kysyisin kuitenkin tuskissani, isä - miksi hylkäsit minut. Se on inhimillistä, ihmisyyttä. Jeesuksen sanojen kohdalla se todistaa sen, että armon kautta tapahtuva pelastus on mahdollinen, sillä Jumala todella lähetti poikansa ihmiseksi.
Mutta ei kaikki loppunut viittaamiisi Jeesuksen sanoihin. Nyt oikeastaan kaikki vasta alkoi. Sen jälkeen Jeesus kuoli ja hänet haudattiin (kuten kuka tahansa ihminen haudataan), Jumala herätti poikansa kolmantena päivänä kuolleista ja Jeesus nousi Jumalan tykö taivaisiin. Jumala oli näin valmistanut tien taivaisiin myös meille Poikansa Jeesuksen uhrikuoleman kautta.
Nyt kaikilla ihmisillä on mahdollisuus Jeesuksen uhrikuoleman kautta saada pelastuksen armon Jumalan silmien edessä. Ei sen tähden että me olemme niin hyviä (ei, sitähän jo kokeiltiin ja se ei onnistunut), vaan sen tähden että Jumala on armollinen ja on jo tehnyt kaiken valmiiksi, ilman meidän ansiota.
Ihminen luonnostaan ei kuitenkaan koskaan tule hyväksymään sitä että pelastusta ei voi itse ansaita, sen tähden ristin kautta tapahtuva pelastus on meille hullutus. Hullutuksena se pysyykin ellemme kuuntele Jumalaa kun hän meille puhuu ja sydämestämme ota vastaan hänen armoaan kun Hän meille sitä tarjoaa.
Kuinka älyttömän helppoa... mutta niin... hullutusta!Varmasti maailmassa on joka päivä tilanteita, joissa tappamalla toisen, ihan oikeasti pelastaa oman henkensä.
Mutta se, että tappamalla joku, voitaisiin pelastaa kaikki, ei ole totta. - hyvästä
-W- kirjoitti:
Jumala lähetti ainoan poikansa ihmiseksi (=inhimilliseksi) siitä syystä että Jumala ei jumaluudessaan voi kokea asioita niinkuin ihminen ne kokee. Eikä Jumalassa ole syntiä.
Jumala antoi ihmisille mahdollisuuden ensin totella häntä lain kautta, mutta ihmiset olivat uppiniskaisia eivätkä Jumalaa totelleet. Silloin Jumala päätti lähettää ihmisille "pelastuksen hullutuksen" (joka ei ihmisen luonnolliseen järkeen käy). Hän lähetti yksin armosta tapahtuvan pelastuksen ihmiseksi tulleen ja ihmiskuoleman kärsineen poikansa Jeesuksen kautta.
Ja jotta ihmisillä voisi olla pelastus Jeesuksen kautta Jumalan kasvojen edessä, Jumalan Pojan piti kuolla ristillä kaikkien meidän syntien tähden (=Hän otti kaikki meidän synnit päällensä, ollen kuitenkin itse synnitön). Jotta Jeesus olisi voinut ottaa päälleen ihmisten syntivelat hänen täytyi olla kuin yksi meistä = lihaksi tullut ihminen. Vain ihminen voi kokea saman kuin toinen ihminen ja vain ihminen voi kokea synnin kurjuuden.
Jos minulle rakas, oma isäni uhraisi minut jonkin tärkeän asian tähden ja vaikka saattaisin olla alkuun nöyrä hyvän asian eteen kuolemaankin, luultavasti viimeisillä voimillani kysyisin kuitenkin tuskissani, isä - miksi hylkäsit minut. Se on inhimillistä, ihmisyyttä. Jeesuksen sanojen kohdalla se todistaa sen, että armon kautta tapahtuva pelastus on mahdollinen, sillä Jumala todella lähetti poikansa ihmiseksi.
Mutta ei kaikki loppunut viittaamiisi Jeesuksen sanoihin. Nyt oikeastaan kaikki vasta alkoi. Sen jälkeen Jeesus kuoli ja hänet haudattiin (kuten kuka tahansa ihminen haudataan), Jumala herätti poikansa kolmantena päivänä kuolleista ja Jeesus nousi Jumalan tykö taivaisiin. Jumala oli näin valmistanut tien taivaisiin myös meille Poikansa Jeesuksen uhrikuoleman kautta.
Nyt kaikilla ihmisillä on mahdollisuus Jeesuksen uhrikuoleman kautta saada pelastuksen armon Jumalan silmien edessä. Ei sen tähden että me olemme niin hyviä (ei, sitähän jo kokeiltiin ja se ei onnistunut), vaan sen tähden että Jumala on armollinen ja on jo tehnyt kaiken valmiiksi, ilman meidän ansiota.
Ihminen luonnostaan ei kuitenkaan koskaan tule hyväksymään sitä että pelastusta ei voi itse ansaita, sen tähden ristin kautta tapahtuva pelastus on meille hullutus. Hullutuksena se pysyykin ellemme kuuntele Jumalaa kun hän meille puhuu ja sydämestämme ota vastaan hänen armoaan kun Hän meille sitä tarjoaa.
Kuinka älyttömän helppoa... mutta niin... hullutusta!juuri tähän pääsiäisen aikaan sopivasta puheestasi.
Siunattua Pääsiäisen aikaa sinulle toivottaa yksi Jumalan "hullu".
- Kössönöm
ja netistä uusintana pariinkin kertaan.
Suorastaan nautinnollista katsoa, miten pappisporukka sekosi sanoissaan, eikä saanut aikaiseksi mitään vuoropuhelua kirkon tilasta. Tungettiin vaan raamattua joka paikkaan ja vähät välitettiin siitä, miten kirkko toimii vastoin lakia.- tugettu Raamattua
joka paikkaan.Muistaakseni piispa ei kertaakaan vastannut Jumalan sanalla Raamatulla.Olis pitänyt esim. homo-lesboasiassa sanoa mitä Roomalaiskirjeen 1 luvussa sanotaan.
- nyt netistä
ainakin vielä pari kertaa ja totea.Ei vastattu Jumalan sanalla, Raamatulla.Karjasillan kappalainen puhu asiaa, samoin kun se nuori kaveri jota haastateltiin ulkona.
- Kössönöm
tugettu Raamattua kirjoitti:
joka paikkaan.Muistaakseni piispa ei kertaakaan vastannut Jumalan sanalla Raamatulla.Olis pitänyt esim. homo-lesboasiassa sanoa mitä Roomalaiskirjeen 1 luvussa sanotaan.
painotti koko ajan sitä mitä mieltä raamattu on mistäkin asiasta ja raamatun otti esiin myös Björkstrand.
Jos kirkko aikoo tässä yhteiskunnassa toimia ja säilyttää etoikeutensa, niin sen on syytä alkaa noudattaa Suomen lakeja. Ihmeen kauan se on saanut niitä rikkoakin. - Kössönöm
nyt netistä kirjoitti:
ainakin vielä pari kertaa ja totea.Ei vastattu Jumalan sanalla, Raamatulla.Karjasillan kappalainen puhu asiaa, samoin kun se nuori kaveri jota haastateltiin ulkona.
puhui tämä ex-narkkari. Olette te kyllä omituista sakkia, kun mielestänne kirkossa ei tarvitse välittää tasa-arvosta.
- pari kertaa katsoin
nyt netistä kirjoitti:
ainakin vielä pari kertaa ja totea.Ei vastattu Jumalan sanalla, Raamatulla.Karjasillan kappalainen puhu asiaa, samoin kun se nuori kaveri jota haastateltiin ulkona.
Vauhti oli niin nopea ettei siinä ehtinyt juuri asiaansa sanoa loppuun kun toimittaja jo ajoi päälle.
Pöyhtäriä olisi kuullut pidempääkin mutta ei annettu tilaa.
Se nuori kaveri ,nuoriso-ohjaaja puhui kansa asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901945
- 1131053
- 104991
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä29590Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;203481