Saako matkailuauton halvemmalla yksityiseltä kuin liikkeestä, onko yksityinen myyjä mitenkään vastuussa myydystä autosta jos se osoittautuu sudeksi?
Matkailuauton osto yksityiseltä
12
5973
Vastaukset
- lopuu
Takuu loppuu kun takavaot häipyvät.Ellei erillistä sopimusta ole.
- Sierra-Foxtrot-Charlie
Takuu ei perustu mihinkään lakiin tai asetukseen. Se on aina myyjän vapaaehtoisesti antama etuus, jolla saadaan tavaralle lisäarvoa.
Yksityisen myyjän ei tarvitse mitään takuita antaa.
Tuotevastuulaki sen sijaan määrittää miten tavaran tulee kestää toimintakuntoisena. Tämä laki ei kuitenkaan koske yksityistä myyjää.
- antaa luotettavuutta
Teetä autoon kuntotarkistus / kosteustarkistus.
Sen perusteella saat selville yleiskunnon.
Kirjallinen sopimus "vioista" keskenänne - tai sitten se on "myydään siinä kunnossa missä se on".
Aina voi myytyyn autoon tulla vika, josta myyjä ei ole tiennyt mitään.
Siinä mielessä liike on turvallisemopi, mutta LIIKKEEN hinnassa on laitettu tämä "korjausvara" eli se näkyy myyntihinnassa.
Toisaalta voisin "heti" myydä esim oman m-autoni puhtain omantunnon siivittä'mänä koska se on pelannut kuin unelma - mutta en kuitenkaan myy. Se on "liian hyvä" myytäväksi - eikä minulla ole tässä vaihessa vielä kuumetta ostaa uutta autoa.- Sama kysyy
Duoda duoda, saakos sitten merkkihuollosta rekisterinumeron perusteella tietää mitä esim. 2v ikäiseen autoon on tehty takuuseen? En haluaisi ostaa maanantaikappaletta jota on takuuseen korjailtu kymmeniä kertoja, yleensä se rumba jatkuu ja jatkuu. Eihän myyjä kerro näistä sillä hän pelkää auton jäävän käsiin.
- Per.Saukko
Sama kysyy kirjoitti:
Duoda duoda, saakos sitten merkkihuollosta rekisterinumeron perusteella tietää mitä esim. 2v ikäiseen autoon on tehty takuuseen? En haluaisi ostaa maanantaikappaletta jota on takuuseen korjailtu kymmeniä kertoja, yleensä se rumba jatkuu ja jatkuu. Eihän myyjä kerro näistä sillä hän pelkää auton jäävän käsiin.
on autossa sitä varten, että siitä näkyy tehdyt huollot ja korjaukset.
Liike myöntää autolle kahden vuoden takuun ja viiden vuoden tiiviystakuun, kunhan sen kosteusmittauttaa vuosittain.
Matkailuauton kaksi tärkeintä dokumenttia on käyttöohjekirja ja huoltokirja, jotka on kauppaa tehtäessä ehdottomasti oltava käsillä. - itselleni huollan-en "...
Sama kysyy kirjoitti:
Tässä yksityisomistaja kirjoittelee ajatuksiansa:
- milloinka joku ostaa tai käyttää autoansa "muiden hyväksi" - ts, entis aikaan esim isännät ostaessaan auton laittoivat sihen heti istuinsuojat jotta "se myytäessä sitten olisi hyvän näköinen". Hän oli siten itse käyttänyt autoansa "rätit päällä" eikä nauttinut ostamastansa autostansa.
Samalla ajatuksella kysyn, "kuka ostaa itselle auton sillä periaatteella että "se on sitten hyvä muille minun jälkeeni" - minusta vastaus on: ei kukaan.
Ts korjaus/takuuhuollot ; niistä puhutaan tai ei puhuta. Itse mm. omastani huollatin laturin, koska sen tiedetään olevan kulutustavaraa; jo 150 000km paikkeilla on syytä laakeroida uusiksi/ hiilet vaihdattaa. Ei siten tule yllätyksiä. Kerronko tämän seuraavalle? Saako hän käsityksen että "paska laturi" kun on "jo" pitänyt korjata.
Kuitenkin kyse on ennaltaehkäisystä - sama asia on vesipumpun vaihtaö samalla kun vaihdattaa hihnan. Entä ohjaustehostien öljyjen vaihto ennenkuin varsinaista vikaa edes on ilmaantunut. Siinäkin on kyseessä tiivisteiden pysymisessä hyvänä.
Jne jne.
Näistä ei sen kummempaa plussaa saa myydessä, mutta minä itse tiedän että ei
- jätä peli välille
- aina lataa
- toimii alati ja antaa joustovaraa huollolle
Saatan mainita näistä asioista, mutta ei niillä hinta nouse - mutta ehkä saa ostajan vaakakupin hieman kääntymään hankinnan puolella.
Takuuhuolloista sen verran, että jos niitä teetän niin olen itse autoni vieressä, vaadin entiset osat nähtäväkseni ja uusien osien "pahvikuoret" joen en ehdi nähdä niitä laittovaiheessa. Miksi näin -siksi että "valohoidosta" olen joskus saanut firman kiinni - ja silloin on "jyrske" alkanut.
Autoni on toiminut hyvin -lieneekö syy tarkkuuden; merkki on VW jos asia jotain kiinnostaa. - Ducatolla kolisteleva
Per.Saukko kirjoitti:
on autossa sitä varten, että siitä näkyy tehdyt huollot ja korjaukset.
Liike myöntää autolle kahden vuoden takuun ja viiden vuoden tiiviystakuun, kunhan sen kosteusmittauttaa vuosittain.
Matkailuauton kaksi tärkeintä dokumenttia on käyttöohjekirja ja huoltokirja, jotka on kauppaa tehtäessä ehdottomasti oltava käsillä.Delta ei ole merkinnyt ainakaan minulle yhtään merkintää tehdyistä takuukorjauksista, liekö sitten heillä tiedostoissaan mutta antavatko kysyttäessä ja moniko älyää kysyä?
- deltasta veks
Ducatolla kolisteleva kirjoitti:
Delta ei ole merkinnyt ainakaan minulle yhtään merkintää tehdyistä takuukorjauksista, liekö sitten heillä tiedostoissaan mutta antavatko kysyttäessä ja moniko älyää kysyä?
Ei kai niitä fiatin takuukorjauksia kannata huoltokirjaan laittaa, ei ne sinne mahtuiskaan. Joku ostajahan vois pelästyä ja jättää fiatin ostamatta kun näkee ne korjauskerrat. Tää on ovela veto deltalta.
- Funzi
No ehdottomasti täytyy yksityiseltä saada mökkiauto tai vaunu halvemmalla, juurikin tuon vastuu / takuu-asian takia. Yksityisellä ei lain mukaan ole mitään "velvotteita", kunhan omaansa myy. Täysin käsittämätöntä onkin seurata, kun me tavalliset tallaajat huutelemme liikkeiden hintoja, tai vähän ylikin. Ja muistetaan leuhkasti mainita sekin, että vaihtohonta on sitten eri. Hah...eiköhän meille riittäisi se, että saadaan myytyä se mitä halutaan. Aikanaan oman vaununi myin sillä hinnalla, mitä liike olisi hyvittänyt siitä vaihdossa. Se mielestäni oli sopiva "arvo" sille yksityiskaupassa. Mutta tulipa ostaja (ja myyjä) tyytyväiseks. Ei tarvinnut kauaa kaupitella ja turhat tinkaajat loisti poissaolollaan. Jokainen tietty tekee omat ratkaisunsa.
- suoraan myynnistä
Voitan itse kun myyn suoraan. Ostaja voittaa myös,
koska liike ottaa ostajalta aina palkkansa, mutta myös myyjältä, eli saan huonomman hinnan. - näkkärit
Yksityiseltä saat saman auton 20-25% halvemmalla kuin liikkeestä.
Käytettyhän ei koskaan ole uusi, joten kyllä se mielikuva (vastaako hinta ja kunto) on luotava itse kun auton näet.
Jos itselläsi ei riitä kyky hahmottaa kohdetta, niin ota mukaasi kaveri joka osaa ajatella ja katsoa oleelliset kohteet.
Jos löydät(te)jotain oikeata vikaa/oiretta niin kysytte miten myyjä tulee asiassa vastaan.
Normaaleista käytönjäljistähän on turha urveltaa...kyseessähän ei ole uusi auto, ja jäljet on varmastikkin huomioitu lopullisessa kauppahinnassa.
- vaikka finntakuu
Käytettyyn saa nykyisin ostettua takuun, 6kk-2v , auto tarkastetaan ensin, ei saa olla yli 10v vanha tai yli 250.000km ajettu. Antaa turvan myös yksityiseltä ostettaessa, esim 2v /40.000km takuun voi maksaa ostaja ja myyjä puoleksi n. 450e per sierainpari ja homma sujuu, ei tarvi pelko persiissä ajella.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1931321Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 70860
- 48854
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53702
- 33692
- 60689
- 52657