PAAVALI ESIKUVANA
Filipp. 3:12-14
--
3:12 Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut.
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
3:14 minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.
---
Virsi 405
1.
Kirkkautta kohti kulje
kilvoitellen uskossa.
Viettelysten portit sulje,
hylkää synti, maailma.
2.
Tie vie kaita riemuun taivaan,
portti ahdas kunniaan.
Voi, niin moni vaipuu vaivaan
synnin tietä kulkeissaan.
3.
Kilvoittele säikkymättä
pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
Uskon tieltä väistymättä
Herran kansa voiton saa.
4.
Taistelussa katse nosta
Herraan, uskon alkajaan.
Kiusausten ahdingosta
Jeesus nostaa armollaan
Paavali esikuvana, Filipp.
20
318
Vastaukset
Paavali luottaa ja pitäytyy yksin Kristukseen. Siinä on hänen turvansa.
Jotkut taas vaativat, että kristityn tuli olla täydellinen ja se olisi mahdollista lakia noudattamalla.
Paavali tyrmää tällaisen ajattelun. Täydellisiksi emme tule koskaan tässä ajassa, vaan riennämme sitä kohti.
Tätä asiaa Paavali vertaa kilpajuoksuun. Ratkaisu tapahtuu vasta maaliviivalla.
”Yhden”, jonka kilpajuoksijan tulee tehdä; ”...unohtaa se, mikä on takana”; synnit ja epäonnistumiset.
Ei tule antaa periksi.
”...jotka kilparadalla juoksevat, ne tosin kaikki juoksevat, mutta yksi saa voittopalkinnon? Juoskaa niinkuin hän, että sen saavuttaisitte” (1.Kor .9:24).
---
Virsi 405:5-7
5.
Pysy hänen armossansa,
valvo aina rukoillen.
Kruunun voittaa Herran kansa
jälkeen ahdistuksien.
6.
Hän on auttajana tiellä,
siihen luota, voimaton.
Julman nuolet sammuu siellä,
missä Herra kilpi on.
7.
Herran voimin rohkeasti
nouse yhä uudestaan.
Luota Herraan loppuun asti,
kerran sinut kruunataan.3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
3:16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!
3:17. ”Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana”.
3:18 Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.
--
Meidän tulee olla kärsivällisiä toinen toistamme kohtaan. Jumala voi vilpittömät johtaa totuuteen.
Moni kulkee Kristuksen ristin vihollisena (18).
Siihen aikaan pakanuudessa elävien elämä oli raakaa. Heidän päivänsä kuluivat maailmallisissa himoissa.
Varastaminen, valehtelu ja pettäminen eivät olleet mitenkään harvinaisia ilmiöitä. Sukupuolielämän alueella vallitsi miltei täysi vapaus.
Kristityksi tuleminen merkitsi aivan toisenlaista uuden elämän alkamista.
Tässä seurakuntien johtajien tuli osoittaa esimerkkiä, mitä se käytännössä uusi elämä merkitsi.
Paavali rohkenee sanoa:
”Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana” (17).
Timoteukselle Paavali kirjoittaa: ”Älköön kukaan nuoruuttasi katsoko ylen, vaan ole sinä uskovaisten esikuva puheessa, vaelluksessa, rakkaudessa, uskossa, puhtaudessa” (1.Tim. 4:12.).
Paavalin ja Timoteuksen kaltaisia esikuvia tarvitsisimme tänäänkin kipeästi!
--
Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (21).- voittopalkintoon:):):)
Hymiöt sen merkiksi, että olen valtavan iloinen siitä, että meidän ei tarvitse olla täydellisiä, vaan saamme kasvaa täydellisiksi Jumalan antaman kavun mukaan. Usko Jeesukseen riittää, sillä sen kautta me saamme Voiman tulla Jumalan lapsiksi ja tulemme kykeneviksi elämään Jumalan Tahdossa.
Tiemme kirkastuu kirkastumistaan ja kohtaa viimein sydänpäivän ja se on Jumalan tekoa jokaisen kohdalla, joka on antanut Jumalalle täydet valtuudet elämäänsä. Saamme ELÄMÄN Jumalata, sillä tulemme kuuliaisiki Hänen Sanalleen ja se totisesti on Jumalan teko.
Me tahdomme uskoa Jeesukseen ja Jumalan käskyihin ja koska tahdomme on armo niin valtava, että antaa meille kyvyn elää Jumalan Tahdossa, eli uskossa Jeesukseen ja Jumalan käskyihin. voittopalkintoon:):):) kirjoitti:
Hymiöt sen merkiksi, että olen valtavan iloinen siitä, että meidän ei tarvitse olla täydellisiä, vaan saamme kasvaa täydellisiksi Jumalan antaman kavun mukaan. Usko Jeesukseen riittää, sillä sen kautta me saamme Voiman tulla Jumalan lapsiksi ja tulemme kykeneviksi elämään Jumalan Tahdossa.
Tiemme kirkastuu kirkastumistaan ja kohtaa viimein sydänpäivän ja se on Jumalan tekoa jokaisen kohdalla, joka on antanut Jumalalle täydet valtuudet elämäänsä. Saamme ELÄMÄN Jumalata, sillä tulemme kuuliaisiki Hänen Sanalleen ja se totisesti on Jumalan teko.
Me tahdomme uskoa Jeesukseen ja Jumalan käskyihin ja koska tahdomme on armo niin valtava, että antaa meille kyvyn elää Jumalan Tahdossa, eli uskossa Jeesukseen ja Jumalan käskyihin.Ruumiimme on vielä ”alennustilassa” (21). Tästä Paavali sanoo:
Room. 7:21-25
--
7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
--
Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” (Filipp.3:21), eli sen ruumiin kaltaiseksi, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.
olla itse itsellesi Daavid, joka lohduttaa itseään noilla
tyhjänpäiväisillä virsillä aina silloin,kun Jumalan
lähettämä paha henki alkaa sinua ahdistaa.
Etkö millään pysty ymmärtämään, että se alituinen murhe, joka
sisälläsi päivästä toiseen jyllää, on Jumalan mielen mukaista
mukaista murhetta, jolla hän sinua kutsuu pois noiden porttojen kahleista?Teuvo Suni, eikö sinulle kelpaa virren 405 sanat ahtaasta portista ja kaidasta tiestä?
Miten tällainen virsi voisi olla "tyhjänpäiväinen"?
Olisko sinulla tarjolla joku parempi virsi?
Raamattuhan kehoittaa:
Kol. 3:16
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne".
Lueppa vielä uudelleen Virsi 405
--
2.
Tie vie kaita riemuun taivaan,
portti ahdas kunniaan.
Voi, niin moni vaipuu vaivaan
synnin tietä kulkeissaan.
3.
Kilvoittele säikkymättä
pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
Uskon tieltä väistymättä
Herran kansa voiton saa.
4.
Taistelussa katse nosta
Herraan, uskon alkajaan.
Kiusausten ahdingosta
Jeesus nostaa armollaanTapio522 kirjoitti:
Teuvo Suni, eikö sinulle kelpaa virren 405 sanat ahtaasta portista ja kaidasta tiestä?
Miten tällainen virsi voisi olla "tyhjänpäiväinen"?
Olisko sinulla tarjolla joku parempi virsi?
Raamattuhan kehoittaa:
Kol. 3:16
"Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne".
Lueppa vielä uudelleen Virsi 405
--
2.
Tie vie kaita riemuun taivaan,
portti ahdas kunniaan.
Voi, niin moni vaipuu vaivaan
synnin tietä kulkeissaan.
3.
Kilvoittele säikkymättä
pilkkaa, tuskaa, kuolemaa.
Uskon tieltä väistymättä
Herran kansa voiton saa.
4.
Taistelussa katse nosta
Herraan, uskon alkajaan.
Kiusausten ahdingosta
Jeesus nostaa armollaanmitkään Raamatun teoriat ihmisen pelastumisesta, koska olen saanut
tuon tien elävässä elämässä luvatun maan porttiin saakka käydä.
Joskus tosin muistelen sitä virttä (307) kiitollisuudesta
Jumalalle, jonka soidessa hän minut nosti pois yhdestä
kadotuksen kuopasta; Suomen luterilaisesta kirkosta.TeuvoSuni kirjoitti:
mitkään Raamatun teoriat ihmisen pelastumisesta, koska olen saanut
tuon tien elävässä elämässä luvatun maan porttiin saakka käydä.
Joskus tosin muistelen sitä virttä (307) kiitollisuudesta
Jumalalle, jonka soidessa hän minut nosti pois yhdestä
kadotuksen kuopasta; Suomen luterilaisesta kirkosta.TeuvoSuni: "Joskus tosin muistelen sitä virttä (307) kiitollisuudesta
Jumalalle, jonka soidessa hän minut nosti pois yhdestä kadotuksen kuopasta..."
--
Hyvä, että edes jokukin virsi on sinulle mieleinen.
Turhaa ei Paavali rohkaise meitä neuvomaan toinen toisiamme myös psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla (Kol. 3:16).
--
Virsi 307:1,2
1.
Kiitos olkoon Jumalalle,
Karitsalle,
olen armoliitossa!
Minut kalliisti hän osti,
minut nosti
kadotuksen kuopasta.
2.
Armon Henki johdattakoon,
kiiruhtakoon
matkamiestä lähtemään
maailmasta turmeluksen,
ahdistuksen,
kotihinsa pyrkimään.Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "Joskus tosin muistelen sitä virttä (307) kiitollisuudesta
Jumalalle, jonka soidessa hän minut nosti pois yhdestä kadotuksen kuopasta..."
--
Hyvä, että edes jokukin virsi on sinulle mieleinen.
Turhaa ei Paavali rohkaise meitä neuvomaan toinen toisiamme myös psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla (Kol. 3:16).
--
Virsi 307:1,2
1.
Kiitos olkoon Jumalalle,
Karitsalle,
olen armoliitossa!
Minut kalliisti hän osti,
minut nosti
kadotuksen kuopasta.
2.
Armon Henki johdattakoon,
kiiruhtakoon
matkamiestä lähtemään
maailmasta turmeluksen,
ahdistuksen,
kotihinsa pyrkimään.Raamatun kehotusta jättää isiltä peritty tyhjänpäiväinen elämä.
Olethan kertonut veljesi olevan helluntailainen, sisaresi jehovalainen,
itse olet luterilaisesta uudelleen kastettu helluntailaiseksi,
ja silti taas väität olevasi kerran kastettu luterilainen.
Mitä tämä sinulle sanoo:
"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön
sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa
auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee,
on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
Älköön sellainen ihminen luulko saavansa Herralta mitään."TeuvoSuni kirjoitti:
Raamatun kehotusta jättää isiltä peritty tyhjänpäiväinen elämä.
Olethan kertonut veljesi olevan helluntailainen, sisaresi jehovalainen,
itse olet luterilaisesta uudelleen kastettu helluntailaiseksi,
ja silti taas väität olevasi kerran kastettu luterilainen.
Mitä tämä sinulle sanoo:
"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön
sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa
auliisti kaikille, ketään soimaamatta.
Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee,
on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
Älköön sellainen ihminen luulko saavansa Herralta mitään."Raamattu sanoo, että on vain "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef.4:5).
Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa. On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa.
Kastetta ei pidä uusia!
Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten.Tapio522 kirjoitti:
Raamattu sanoo, että on vain "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste" (Ef.4:5).
Uudelleen kastaminen on vastoin Sanaa. On vain YKSI KASTE (Ef. 4:5).
Kasteessa Pyhä Henki liittää meidät Kristuksen ruumiiseen (1. Kor. 12:13).
Hän tekee sen vain kerran, eikä aina uudestaan. Hän ei irroita meitä ja oksasta sitten aina uudelleen milloin päätämme mennä kasteelle.
Jumala armossaan on toiminut (alkuperäisessä) kasteessamme. Se on se kaste, jonka Hän tunnustaa.
Kastetta ei pidä uusia!
Kaste pysyy aina oikeana, vaikka emme uskoisikkaan.
Ei usko ole kastetta varten, vaan kaste uskoa varten."Miksi te sanotte minulle: 'Herra, Herra', mutta ette tee
mitä minä sanon? Minä kerron teille, millainen on se,
joka tulee minun luokseni, kuulee minun sanani ja tekee
niiden mukaan.
Hän on kuin mies, joka taloa rakentaessaan kaivoi syvään
ja laski perustuksen kalliolle. Kun sitten vedet tulivat ja
syöksyivät taloa vasten, ne eivät saaneet sitä horjumaan,
koska se oli hyvin rakennettu.
Se, taas, joka kuulee, mutta ei tee, on kuin mies, joka
rakensi talon maan pinnalle, ilman perustusta. Kun tulvavedet
syöksyivät taloa vasten, se sortui heti maan tasalle."TeuvoSuni kirjoitti:
"Miksi te sanotte minulle: 'Herra, Herra', mutta ette tee
mitä minä sanon? Minä kerron teille, millainen on se,
joka tulee minun luokseni, kuulee minun sanani ja tekee
niiden mukaan.
Hän on kuin mies, joka taloa rakentaessaan kaivoi syvään
ja laski perustuksen kalliolle. Kun sitten vedet tulivat ja
syöksyivät taloa vasten, ne eivät saaneet sitä horjumaan,
koska se oli hyvin rakennettu.
Se, taas, joka kuulee, mutta ei tee, on kuin mies, joka
rakensi talon maan pinnalle, ilman perustusta. Kun tulvavedet
syöksyivät taloa vasten, se sortui heti maan tasalle."Paavali sanoo, että uskovat ovat ”Jumalan viljelysmaa ja Jumalan rakennus” (1.Kor. 3:9). Perustus on Kristus. Sille perustalle kaikki on rakennettava (1.Kor.3:11). Mutta rakennusaineet voivat olla erilaisia.
1.Kor.3:12-15
--
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
--
Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineksista kukin on rakentanut.
Aidot rakennusaineet (Kulta, hopea,jalokivet) kestävät, mutta puu, heinät ja oljet tuhoutuvat (12).
Taitamaton rakentajakin pelastuu liekeistä, koska kuitenkin uskoi Herraansa. Palkan hän kuitenkin menettää.
Kenen rakennus kestää, hän on saava palkan (1.Kor.3:14).
--
"Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät" (Ps. 127:1).Tapio522 kirjoitti:
Paavali sanoo, että uskovat ovat ”Jumalan viljelysmaa ja Jumalan rakennus” (1.Kor. 3:9). Perustus on Kristus. Sille perustalle kaikki on rakennettava (1.Kor.3:11). Mutta rakennusaineet voivat olla erilaisia.
1.Kor.3:12-15
--
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
--
Tuomiopäivänä käy ilmi, millaisista aineksista kukin on rakentanut.
Aidot rakennusaineet (Kulta, hopea,jalokivet) kestävät, mutta puu, heinät ja oljet tuhoutuvat (12).
Taitamaton rakentajakin pelastuu liekeistä, koska kuitenkin uskoi Herraansa. Palkan hän kuitenkin menettää.
Kenen rakennus kestää, hän on saava palkan (1.Kor.3:14).
--
"Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen rakentajat turhaan vaivaa näkevät" (Ps. 127:1).Kun päivästä päivään vaan roikut luterilaisten pappien kaapujen
helmoissa odottamassa sitä päivää, kun Jumala saapuu heidät,
heidän itsensä rakentamat temppelit ja kaikki kannattajansa
tuhoamaan. Miksi et lähde niistä pois vielä hyvän sään aikana,
kun Jumala sanassaan kolmesti niistä omiaan pois kutsuu:
Ensimmäinen kutsu vuonna 56, 6.Kor.14-7:1:
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella
ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä. Voivatko Kristus
ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?
Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin?
Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: - Minä asetun
heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa
ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo:
- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään
saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Jumalanne
ja te olette
minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee
puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten
pyhittää elämämme kokonaan hänelle."
Toinen kutsu vuonna 61-62, Hepr.13:12-14:
"Siksi myös Jeesus kärsi ja kuoli kaupunginportin ulkopuolella
pyhittääkseen kansan
omalla verellään. Lähtekäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle,
hänen häväistystään
kantaen. Eihän meillä täällä ole pysyvää kaupunkia, vaan me odotamme ikävöiden
sitä kaupunkia, joka tulee."
Kolmas kutsu vuonna 96, Ilm.18:3-5:
"Sen porton viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman
kuninkaat ovat irstailleet hänen kanssaan ja kaikki maailman kauppamiehet
ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään.
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:
"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani,
ettette joutuisi
ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille,
joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti,
eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
Ja tästä viimeisestä Raamatun kehotuksesta päivitetty versio:
Oli vuosi 96, kun apostoli Johannes viimeisenä elossa olevana Jeesuksen
opetuslapsena oli Efeson seurakunnan johtoon nousseen ihmiskunnan
ensimmäisen antikristuksen - Diotrefeksen - toimesta toimitettu vankeuteen
Patmos-nimiselle saarelle, todennäköisin syin totuuden julistamisesta
tavattuna, kuten hän itse siellä kirjoitti:
"Minä, veljenne Johannes, jolla on sama ahdinko, valtakunta ja Jeesukselta
tuleva kestävyys kuin teillä, olin joutunut Patmos-nimiselle saarelle, koska
olin julistanut Jumalan sanaa ja todistanut Jeesuksesta."
Nyt on antikristusten toimesta käynnistynyt haku löytää tällekin sekalaiselle
seurakunnalle, jokin antikristuksen hengen omaava, toimittamaan samasta
syystä ja samoin perustein tästä keskustelusta ulos kaikki totuutta julistavat
ja Kristuksen todistajat.
Silloin valtakuntia hallitsivat kuninkaat ja keisarit, mutta nyt on tullut myös
toisenlaisia hallitsijoita, joten Pyhän Hengen kehotuksesta on tarpeen päivittää
se Raamatun viimeinen kutsu, jolla Jeesus Kristus kaikki omansa pois kutsuu
jokaisesta porttoseurakunnasta, jonne he vanhemmiltaan perityn tai itse valitun
tyhjänpäiväisen elämän vuoksi ovat ajautuneet:
"Sen porton viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman
kuninkaat, keisarit, presidentit ja pääministerit ovat irstailleet
hänen kanssaan,
ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja
ylellisestä elämästään. Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:
"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani,
ettette joutuisi
ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille
vitsauksille, joilla
häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala
unohda hänen pahoja tekojaan."
Kun jo vuonna 90, kun apostoli Johannes kirjoitti kirjeensä oli "koko
maailma Pahan
vallassa", saa tässäkin jokainen vapaasti kuvitella, miten
moninkertainen on Pahan
valta tänä päivänä - 1917 vuotta myöhemmin.
Ja kun ihmiskunnan syntien röykkiö, vain 6 vuotta tämän jälkeen
ulottui jo" taivaaseen
asti", saa tässäkin jokainen vapaasti kuvitella miten monta
samanlaista röykkiötä
onkaan tänä päivänä - 1911 vuotta myöhemmin, kun jokainen ihmiskäsin tehty
temppelikin on täynnä koko maailman syntivelkaa."TeuvoSuni kirjoitti:
Kun päivästä päivään vaan roikut luterilaisten pappien kaapujen
helmoissa odottamassa sitä päivää, kun Jumala saapuu heidät,
heidän itsensä rakentamat temppelit ja kaikki kannattajansa
tuhoamaan. Miksi et lähde niistä pois vielä hyvän sään aikana,
kun Jumala sanassaan kolmesti niistä omiaan pois kutsuu:
Ensimmäinen kutsu vuonna 56, 6.Kor.14-7:1:
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella
ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä. Voivatko Kristus
ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?
Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin?
Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: - Minä asetun
heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa
ja he minun kansani. Siksi Herra sanoo:
- Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään
saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Jumalanne
ja te olette
minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias.
Rakkaat ystävät! Kun kerran olemme saaneet tällaiset lupaukset, meidän tulee
puhdistautua kaikesta ruumiin ja hengen saastaisuudesta ja Jumalaa peläten
pyhittää elämämme kokonaan hänelle."
Toinen kutsu vuonna 61-62, Hepr.13:12-14:
"Siksi myös Jeesus kärsi ja kuoli kaupunginportin ulkopuolella
pyhittääkseen kansan
omalla verellään. Lähtekäämme siis hänen luokseen leirin ulkopuolelle,
hänen häväistystään
kantaen. Eihän meillä täällä ole pysyvää kaupunkia, vaan me odotamme ikävöiden
sitä kaupunkia, joka tulee."
Kolmas kutsu vuonna 96, Ilm.18:3-5:
"Sen porton viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman
kuninkaat ovat irstailleet hänen kanssaan ja kaikki maailman kauppamiehet
ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään.
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:
"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani,
ettette joutuisi
ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille,
joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti,
eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
Ja tästä viimeisestä Raamatun kehotuksesta päivitetty versio:
Oli vuosi 96, kun apostoli Johannes viimeisenä elossa olevana Jeesuksen
opetuslapsena oli Efeson seurakunnan johtoon nousseen ihmiskunnan
ensimmäisen antikristuksen - Diotrefeksen - toimesta toimitettu vankeuteen
Patmos-nimiselle saarelle, todennäköisin syin totuuden julistamisesta
tavattuna, kuten hän itse siellä kirjoitti:
"Minä, veljenne Johannes, jolla on sama ahdinko, valtakunta ja Jeesukselta
tuleva kestävyys kuin teillä, olin joutunut Patmos-nimiselle saarelle, koska
olin julistanut Jumalan sanaa ja todistanut Jeesuksesta."
Nyt on antikristusten toimesta käynnistynyt haku löytää tällekin sekalaiselle
seurakunnalle, jokin antikristuksen hengen omaava, toimittamaan samasta
syystä ja samoin perustein tästä keskustelusta ulos kaikki totuutta julistavat
ja Kristuksen todistajat.
Silloin valtakuntia hallitsivat kuninkaat ja keisarit, mutta nyt on tullut myös
toisenlaisia hallitsijoita, joten Pyhän Hengen kehotuksesta on tarpeen päivittää
se Raamatun viimeinen kutsu, jolla Jeesus Kristus kaikki omansa pois kutsuu
jokaisesta porttoseurakunnasta, jonne he vanhemmiltaan perityn tai itse valitun
tyhjänpäiväisen elämän vuoksi ovat ajautuneet:
"Sen porton viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman
kuninkaat, keisarit, presidentit ja pääministerit ovat irstailleet
hänen kanssaan,
ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja
ylellisestä elämästään. Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi:
"Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani,
ettette joutuisi
ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille
vitsauksille, joilla
häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala
unohda hänen pahoja tekojaan."
Kun jo vuonna 90, kun apostoli Johannes kirjoitti kirjeensä oli "koko
maailma Pahan
vallassa", saa tässäkin jokainen vapaasti kuvitella, miten
moninkertainen on Pahan
valta tänä päivänä - 1917 vuotta myöhemmin.
Ja kun ihmiskunnan syntien röykkiö, vain 6 vuotta tämän jälkeen
ulottui jo" taivaaseen
asti", saa tässäkin jokainen vapaasti kuvitella miten monta
samanlaista röykkiötä
onkaan tänä päivänä - 1911 vuotta myöhemmin, kun jokainen ihmiskäsin tehty
temppelikin on täynnä koko maailman syntivelkaa.""Kun päivästä päivään vaan roikut luterilaisten pappien kaapujen helmoissa..."
--
Emme saa olla riippuvaisia ihmisistä.
Jer 17:5
"Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta".
Meidän on pysyminen ainoastaan Isän "helmassa".
--
Ef 2:19
"Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,..."
Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi.
--
1.
Jeesus, aarteheni,
riemu sydämeni,
kuule ääneni.
Katson sinuun aina,
sydämeeni paina
lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni,
verelläsi minut ostit,
armohelmaas nostit.
5.
Monet kukkuloille
täällä korkeimmille
pyrkii kunniaan.
Jeesus, lähelläsi
auta jälkiäsi
aina seuraamaan.
Ainoa on kunnia,
Jeesus, elää omanasi,
palvelijanasi.Tapio522 kirjoitti:
"Kun päivästä päivään vaan roikut luterilaisten pappien kaapujen helmoissa..."
--
Emme saa olla riippuvaisia ihmisistä.
Jer 17:5
"Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta".
Meidän on pysyminen ainoastaan Isän "helmassa".
--
Ef 2:19
"Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,..."
Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi.
--
1.
Jeesus, aarteheni,
riemu sydämeni,
kuule ääneni.
Katson sinuun aina,
sydämeeni paina
lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni,
verelläsi minut ostit,
armohelmaas nostit.
5.
Monet kukkuloille
täällä korkeimmille
pyrkii kunniaan.
Jeesus, lähelläsi
auta jälkiäsi
aina seuraamaan.
Ainoa on kunnia,
Jeesus, elää omanasi,
palvelijanasi.iloitsit siitäkin, kun olit käynyt jonkun porttopapin
luona voiteluttamassa itsesi öljyllä?
Miksi et enää etsi tällaista voitelijaa, joka minutkin voiteli:
"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet,
ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä
opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta.
Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."TeuvoSuni kirjoitti:
iloitsit siitäkin, kun olit käynyt jonkun porttopapin
luona voiteluttamassa itsesi öljyllä?
Miksi et enää etsi tällaista voitelijaa, joka minutkin voiteli:
"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet,
ettekä te tarvitse kenenkään opetusta. Hänen Henkensä
opettaa teitä kaikessa ja on tosi, hänessä ei ole petosta.
Niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."Kerrataampa!
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi.
Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).Tapio522 kirjoitti:
Kerrataampa!
SEURAKUNTA ON KRISTUKSEN RUUMIS
Kristuksen työ maailmassa jatkuu Hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä.
Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin.
(Ef. 1:22-23)
SEURAKUNTA ON YKSI
Kristuksen seurakunta on yksi sentähden, että sillä on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste (Ef. 4:5).
Ulkonaisesti se täällä maan päällä esiintyy eri kirkkokunnissa ja paikallisseurakunnissa (Room. 12:5).
SEURAKUNTA ON PYHÄ
...koska Kristuksen Henki siinä vaikuttaa (Ef. 5:25-26).
SEURAKUNTA ON YHTEINEN
...koska Jumala tahtoo siihen koota kaikki kansat (Matt. 28:19,20, Joh. 10:16, 17:21, Gal.3:28)
SEURAKUNNAN JÄSENET
Kaikki kastetut on otettu kasteessa seurakunnan jäseiksi.
Niitä jäseniä, jotka ovat vieraantuneet tai luopuneet (ja niitä on PALJON!) Kristuksesta, Pyhä Henki tahtoo tehdä Kristuksen seurakunnan eläviksi jäseniksi.
(1. Kor. 12:13, Lk. 13:8,9).
TAISTELEVA JA RIEMUITSEVA SEURAKUNTA
Kristuksen seurakunta on täällä maan päällä muukalainen, hajallaan asuva ja taisteleva. Kristuksen tullessa se Hänen kanssaan ilmestyy kirkastettuna ja riemuitsevana.
(Hebr. 11:13, Ilm. 7:9).
KRISTITTYJEN HENGELLINEN PAPPEUS
Kaikilla kristityillä on oikeus lähestyä Jumalaa Isänä. Heidän tehtävänään on myös rakkaudessa nuhdella ja lohduttaa toisiaan. Tässä merkityksessä he ovat pappeja.
(1. Piet. 2:9, Matt. 18:15-18, Room 15:7).
ARMONVÄLINEET
Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Sakramentteja ovat pyhä kaste ja Herran pyhä ehtoollinen.
(Joh. 6:63, Joh. 6:54).
Huom. Ohita tuo "sakramentti"-sana, jos se tuntuu vieraalta!
SEURAKUNNAN VIRAT
Armonvälineiden hoitamiseksi Jumala on asettanut seurakuntaansa papin viran.
Samoin Jumala on lähimmäisten henkilökohtaiseksi auttamiseksi ja palvelemiseksi asettanut seurakuntapalvelijan; diakonin ja diakonissan viran.
(Apt. 20:28, 1. Tim. 3:1, 1. Kor. 4:1, Apt. 6:1-6).
EVANKELIUMI LUO SEURAKUNNAN
Seurakunta on siellä, missä evankeliumia puhtaasti saarnataan ja sakramentit evankeliumin mukaisesti jaetaan.
(Ef. 2:19-22, Room. 10:17).todellista Kristuksen seurakuntaa, vaan Saatanan synagogia kaikki tyyni,
joista Kristus kaikki omansa tulee pois kutsumaan, niin kuin kutsui minutkin.
Kun sinä tämän aloituksen otsikoit Paavalista esikuvana,
niin Paavalin esikuvan tavoin minä vielä kerran päätin ryhtyä
kanssasi keskusteluun, nähdäkseni, että onko sydämessäsi
enää edes sinapinsiemenen vertaa rakkautta totuuteen.
Ja surukseni täytyy todeta, että ei ole, mikä on selvä merkki siitä,
että Jumala on jo sydämesi paaduttanut. Ja mikä on se Paavalin esimerkki?
Niin kuin Paavali avoimesti kertoi itsesään, ja ennen kaikkea
Jumalan pelastussuunnitelmasta kaiken, kuten olen minäkin kertonut,
ja Paavalin tavoin vakuutan sinulle:
Jos sinä Tapio522 joudut kadotukseen, syy ei ole minun,
eikä Jumala tule vaatimaan minua tilille siitä, että olisin
sinutkin tietämättömäksi totuudesta jättänyt.TeuvoSuni kirjoitti:
todellista Kristuksen seurakuntaa, vaan Saatanan synagogia kaikki tyyni,
joista Kristus kaikki omansa tulee pois kutsumaan, niin kuin kutsui minutkin.
Kun sinä tämän aloituksen otsikoit Paavalista esikuvana,
niin Paavalin esikuvan tavoin minä vielä kerran päätin ryhtyä
kanssasi keskusteluun, nähdäkseni, että onko sydämessäsi
enää edes sinapinsiemenen vertaa rakkautta totuuteen.
Ja surukseni täytyy todeta, että ei ole, mikä on selvä merkki siitä,
että Jumala on jo sydämesi paaduttanut. Ja mikä on se Paavalin esimerkki?
Niin kuin Paavali avoimesti kertoi itsesään, ja ennen kaikkea
Jumalan pelastussuunnitelmasta kaiken, kuten olen minäkin kertonut,
ja Paavalin tavoin vakuutan sinulle:
Jos sinä Tapio522 joudut kadotukseen, syy ei ole minun,
eikä Jumala tule vaatimaan minua tilille siitä, että olisin
sinutkin tietämättömäksi totuudesta jättänyt.TeuvoSuni: "Ei ole tässäkään maassa ainuttakaan todellista Kristuksen seurakuntaa..."
--
Paavali sanoo:
"Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa" (Ef.5:32".
Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kyse suuresta salaisuudesta.
"... minä (Jeesus) sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita" (Mt 16:18).TeuvoSuni kirjoitti:
todellista Kristuksen seurakuntaa, vaan Saatanan synagogia kaikki tyyni,
joista Kristus kaikki omansa tulee pois kutsumaan, niin kuin kutsui minutkin.
Kun sinä tämän aloituksen otsikoit Paavalista esikuvana,
niin Paavalin esikuvan tavoin minä vielä kerran päätin ryhtyä
kanssasi keskusteluun, nähdäkseni, että onko sydämessäsi
enää edes sinapinsiemenen vertaa rakkautta totuuteen.
Ja surukseni täytyy todeta, että ei ole, mikä on selvä merkki siitä,
että Jumala on jo sydämesi paaduttanut. Ja mikä on se Paavalin esimerkki?
Niin kuin Paavali avoimesti kertoi itsesään, ja ennen kaikkea
Jumalan pelastussuunnitelmasta kaiken, kuten olen minäkin kertonut,
ja Paavalin tavoin vakuutan sinulle:
Jos sinä Tapio522 joudut kadotukseen, syy ei ole minun,
eikä Jumala tule vaatimaan minua tilille siitä, että olisin
sinutkin tietämättömäksi totuudesta jättänyt.TeuvoSuni: "Jos sinä Tapio522 joudut kadotukseen, syy ei ole minun,..."
---
Hyvä, kun käytit jos-sanaa, sillä kadotustuomiota meillä ei ole lupa lausua.
Luuk. 6:37
"Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan".
3:13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,...
---
Jeesus puhuu Lk. 9:57-62 antaa neuvoja siitä, kuinka Häntä tulee seurata.
"Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan" (Luuk. 9:62).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il244611- 2423727
Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess723087Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik3242051Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe2601807Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie571726Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO2651692- 961532
Kunnan piikkiin meni nuorten surma
Ei ole missään muualla noin alkeellisen oloista siltaa ja kaiteita, ja oliko edes kaiteita, kunnollisia ei ainakaan ollu661417- 991398