Ilmalämpöpumppu ja PILP

Vanhempi suunnittelija

Onko tilastoa menneen 20 hellepäivän sähkönkulutuksesta? PILPin suhteen tietenkin kiinnostaa mallit, joissa on jäähdytystoiminto. Talon kuutiot olisi hyvä ainakin tietää ja missä määrin tuli jäähdytetyksi noita kuutioita.

12

3444

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jähdytys

Kyllä jäähdytys energiaa vie. Tarkkaa lukua mahdoton antaa mutta arvio 100 - 200 kWh kaksiossa, kun jäähdytelty ilmalämpöpumpulla.

• Anssi

Ei ole pilppiä, mutta sähköä kului reippaasti helteiden aikana. Yösähköä sekä päiväsähköä kuluin 25kWh/vrk kumpaakin... johtui rankasta kylpyammeen ja saunan käytöstä. Jäähdyttävä ilmanvaihto alkoi tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta :)

Miksiköhän pilppi miehet eivät kerro, paljonko sitä sähköä on kulunut? Eivätkö seuraa vai eivätkö kehtaa kertoa? Onko peräti niin että halutaan pitää omat uskomukset, eikä haluta antaa todellisia tietoja tänne arvioitaviksi?

• kwh

Eihän näistä arvioinneista täällä anneta kuin heittoja sekä väitetään että valehdellaan. Vaikka laitteistoja on tuhansia ja taas tuhansia tyytyväisillä asiakkailla, ovat täällä "asiantuntijat" sitä mieltä että se laite ei nyt vaan voi toimia, eli miksi hämmentää soppaa jota täällä ei tunnuta oikein edes ymmärrettävän.

• nilan

Itselläni on Nilanin PILP jäähdytystoiminnolla. Laite on teholtaan ns. täydentävä, joka lämmittää veden ja tuloilman sekä kesällä tarvittaessa jäähdyttää.

Pumpun ottoteho 0n 0,5 kW ja lämmitys-/jäähdytysteho on vähän yli 2 kW.

Taloni on kaksikerroksinen, kuutioita on noin 400. Helteillä pidin jäähdytystä päivät täysillä (yöllä jäähdytystoiminto pitää itselleni liikaa melua, koska lykkää ilmaa todella lujaa) ja yöllä pelkällä poistotoiminnolla. Puhalsin kylmää pääasiassa ylös, jolloin yläkerrassa oli tasainen 22-24 ja alakerrassa 19-20. Täytyy muistaa, että jäähdytyksen käyttö on tavallaan melkein ilmaista, koska kone lämmittää käyttöveden myös jäähdytystoiminnolla.

Talossani on varsinaisena lämmitysjärjestelmänä kaapelit lattiassa ja varaava takka. Lattiaan täytyy kytkeä lämpö(yö) vasta joulukuussa, pois voi läämön kytkeä maaliskuun alussa. Oikein kovilla pakkasilla PILP ei jaksa lämmittää ulkoilmaa kuin 10-20 asteiseksi, -10 asteeseen asti puhaltaa kyllä aivan lämmintä, mutta kovilla pakkasilla kone pätkii puhallusta, jotta lauhdutin lämpiäisi. Kovilla pakkasilla olen pitänyt koneen ilmanvaihdon ykkösnopeudella ja hyvin on toiminut, vaikka ohjeissa sanotaan, että nopeuden pitäisi olla aina vähintään kakkosella. Miksi siihen sitten on rakennettu se ykkösnopeus?

Koneessa on lisävastus veden lämmittämiseksi. Koska sähkärini kaikkitietävänä väitti, ettei pumppu voi lämmittää tarpeeksi (ei pystynyt ymmärtämään kuinka vehje toimii) ja sähkövastus joutuu olemaan koko ajan päällä, kytkin vastuksen, todistaakseni, pois päältä heti ensimmäisenä päivänä: En ole vastusta enää päälle laittanyt ja hyvin on vesi lämminnyt ilman vastustakin.

• DIns

Eli ymmärsinkö oikein että pelkkä kompressori on riittänyt koko talon ja käyttöveden lämmittämiseen viime talven kovimmilla pakkasilla? Ilmeisesti takkaa on lämmitetty ahkerasti, vai kuinka se on mahdollista?

• Vanhempi suunnittelija
        DIns kirjoitti:

Eli ymmärsinkö oikein että pelkkä kompressori on riittänyt koko talon ja käyttöveden lämmittämiseen viime talven kovimmilla pakkasilla? Ilmeisesti takkaa on lämmitetty ahkerasti, vai kuinka se on mahdollista?

Kirjoittajalla on kaapelit lattiassa. Näyttää käyttävän ilmastointiin ja käyttöveden lämmittämiseen laitetta. Kyllä 2 kW jatkuvaa tehoa lämmittää käyttövettä vallan mainiosti. Tavallisissa yölämmitteisissä varaajissa on 3 kW noin kolmanneksen vuorokaudesta päällä. Eli keskiteho on 1 kW luokkaa.

• nilan
        DIns kirjoitti:

Joulu-helmikuussa olen varannut yösähköllä lämpöä lattiaan. Suojailmoilla voi ottaa myös sydäntalvella lattialämmityksen kokonaan pois, jolloin pumppu ja takka riittävät vallan mainiosti.

Marraskuun lopulle riittää pelkkä pumppu ja takka koko talon ja veden lämmitykseen.Suurin osa lämmöstä tulee varmasti takasta, mutta pumppu osana ilmanvaihtoa käyttää takan lämmön hyvin tehokkaasti hyödyksi. Itse asiassa tiristäen pärjäisi vaikka koko talven pumpulla ja takalla, mutta ensinnäkin lattialämpö on pirun mukava ja toiseksi lämpö ei jakaannu pakkasilla (alle -10) tasaisesti ilman lattialämpöä, koska pumppu ei jaksa enää lämmittää tuloilmaa kunnolla.

Jäähdytys maksoi laitteeseen noin tuhat markkaa lisää. En ole sitä investointia katunut hetkeäkään (kaksi peräkkäistä hellekesää takana).

• eve

Meillä on mies kanssa innostunut nimenomaan tuohon samaan malliin, joka lämmittäisi vedenkin. Mietityttää kuitenkin se vesivaraajan koko, mutta ilmeisesti se riittää useammankin hengen perättäisiin suihkussakäymisiin. Miten on?

• nilan
        eve kirjoitti:

Meillä on mies kanssa innostunut nimenomaan tuohon samaan malliin, joka lämmittäisi vedenkin. Mietityttää kuitenkin se vesivaraajan koko, mutta ilmeisesti se riittää useammankin hengen perättäisiin suihkussakäymisiin. Miten on?

Vesivaraaja on 200 litraa (vai oliko 180 ?). Pumppu lämmittää veden helposti 60 asteiseksi (itse olen asettanut lämpötilan 45-50 asteeseen), jolloin riittää hyvin isonkin porukan saunomiset ja suihkut. Me ei tosin olla mitään varsinaisia läträäjiä veden kanssa. Pesukoneeseen ja astianpesukoneeseen syötetämme myös valmiiksi kuumaa vettä, jolloin nekin pesevät "halvemmalla" vedellä.

Laite pitää lisäksi jonkin verran ääntä, varsinkin kun puhaltaa ilmaa sisään tai sulattaessaan itseään (noin kerran vuorokaudessa). Siihen kuitenkin tottuu nopeasti.

Kokonaisuuteen olen ollut erittäin tyytyväinen. Sähkönsäästönä itsensä maksamisaikaa en ole laskenut, mutta on varmasti pitkä. Toisaalta ei erillisen ilmanvaihtolaitteen, jäähdytyksen ja vesivaraajan ostaminenkaan ilmaista ole. Tällöin sähkönsäästöllä kuoletettava hintaero ei ole enää mahdoton. Sitäpaitsi jäähdytys, jota voi halutessaan jakaa ilmanvaihdon avulla minne haluaa, on erittäin mukava nykyisinä kesinä.

• Päivi

Nibe 410P (ei ole jäähdytystä) 149m2/530m3 1.7-30.7 sähkönkulutus 403kWh (sisältäen kolmihenkisen perheen kaiken sähkön)->~13kWh/vrk. Mielestäni hyvinkin kohtuullinen!?

• IVT 490

Pilp IVT 490 ei jäähdytystä 187 m2 /566 m3 ja kulutus 365 Kwh sisältää nelihenkisen perheen talon sähkönkulutuksen.

• Tosimies

Kulutti kovimpina hellepäivinä n. 5-6 kWh/vrk.
      Talo erittäin aurinkoisella paikalla.
      1,3 kW:n kompura (Samsung) ja kylmyyttä piisaa.
      Itselläni sopiva asetus 24-25 C, muuten ei tarkene sortseissa.

Eli koko vuoden helteet 3-5 euroa (4 c/kWh).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe